En oikea filatelisti

Anonyymi

Nyt ymmärsin mikä minua eniten vaivaa postimerkkien keräilyssä, ns. virallisten arvostusten mukaan.

Tuskin on mitään harrastuksen muotoa, jossa ihminen ei keksisi ruveta kilpailemaan. Vaikka keräilyssä ei järkeä ole lähtökohtaisestikaan (maksaa omaisuuksia materiaalikuluiltaan mitättömistä suttuisista kellastuneista paperilapuista), niin vielä vähemmän sitä on lajissa kilpailemisessa.

Se on toki selvää, että kokoelmaa on mukava näyttää kiinnostuneille ja järjestetään näyttelyjä. Mutta se kilpailu? Urheilussa kilpailun ymmärrän, koska se vaatii taitoa joka syntyy harjoittelun tuloksena ja myös lahjakkuutta. Urheilu- tai vaikkapa ammattitaidon suorituksia voi mitata absoluuttisesti pituuden tai painon tms. yksiköin mutta mites keräilysuorituksen laadun arviointi? Jos ajatellaan, että näyttelykokoelma on kuin taideteos, jonka taiteellisen vaikutelman voi laittaa paremmuusjärjestykseen ja palkita niin voidaan pitää ajatusleikki siitä, että ryhmä kuvataiteen tuomareita menisi Helsingin Ateneumiin ja arvioisi palkintosijat kolmelle "parhaalle" taululle? Kuinka absurdia?

En siis ymmärrä, miksi postimerkkien näyttelykelpoisen kokoelman kerääminen tekisi ihailtavaksi sankariksi - eihän vaadi kuin paljon joutilasta aikaa ja rahaa? Ehkä jotain perussivistystä ja kielitaitoa, näyttelykokoelmaan liittyvän "tarinan" keksimiseen.

Kilpailkoon ken haluaa ja miten haluaa, mutta pahoin pelkään että se myös määrittää keräämistäni, vaikken haluaisi. Kilpailulla pitää tietysti olla jotkut säännöt mutta on ilmeistä, että niiden mukaan arvotetaan että mikä on "oikeaa" harrastamista, mikä ei. Kilpailun muokkaamat säännöt kohteiden "oikeellisuudesta" ts. arvokkuuksista voi olla jonkinlainen mafia tai kartelli, joka määrittää kokoelman arvon (rahallisen). Arvottomuuden, vaikka kokoelmasi olisi itsellesi kuinka arvokas. Olisiko sattumoisin niin, että ne ovat "oikeita" arvokkaita keräilykohteita, joita kilpailutuomarit itse keräävät?

Otetaan nyt esimerkiksi nuori ihminen, joka koirien ystävänä takia innostuu koira-aiheisten merkkien keräämisestä. Kerää niitä innolla säiliökirjaan tai kansioon. Kuulemma tämähän ei kerhoissa riitä, kun "oikeat" filatelistit lähinnä tuhahtavat ja rupeavat suosittamaan, jos ei painostamaan keräilemistä näyttelykokoelmien ja kilpailun säännösten mukaisiksi. Joka vaatii myös rahallisia panostuksia. Jotta nuori saataisiin jatkamaan harrastamisessa, auttaako se häntä, vai tappaako orastavan innostuksen?

Inhimillinen tarve on hankkia hyväksyntää ja arvostusta kanssaihmisiltä ja jotkut joilla on pelimerkkejä riittävästi pystyvät toteuttamaan sitä postimerkkeilyssä kilpailun kautta. Mukana saattaa olla tarvetta rehennellä varakkuudellaan, näyttämällä että kuinka monta kymppitonnin soikiomerkkiä näyttelykokoeelmaansa sai.

Olen siis tuomittu olemaan "ei oikea filatelisti" koska en kilpailua ymmärrä. Minulla on perusteita kettuilla tästä niille oikeille filatelisteille, koska heidän halveksuntansa tulee esiin säännöllisesti, jos ei suoraan niin rivien välistä.

6

83

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Joka asiasta voi ottaa herneen nenään, näköjään. Itse aloitin keräilyn joskus 70-luvun alussa. En ole koskaan tuntenut mitään tarvetta kilpailla asiasta, vaikka materiaalia olisi moneenkin näyttelykelpoiseen kehykseen.
      En kerää päteäkseni tai kilpaillakseni jonkun toisen kanssa. Kerään koska pidän keräilystä ja historian tutkimisesta ja paikallishistoria on aina kiinnostanut. Filatelia antaa yhden näkökulman historiaan, kortit, kirjeet ja muut lähetykset kiinnostavat.

• Anonyymi

En minä kysellyt motiiveja keräilyyn tai väittänyt etteikö siitä opi ja sivisty. Totesinpa, että keräilystä mitaliprenikoiden jako ei ole minusta mielekästä ja yritin perustella.

Olen vain kohdannut tilanteita jossa minulle väitetään, että tämä keräily on laadukasta, tuo minun ei. Ja minun pitäisi jotenkin kehittää harrastustani, ilmeisesti jonkun toisen sanelun mukaan.

• Anonyymi

Ongelma on ihan omasi, suurin osa keräilijöistä ei koskaan osallistu näyttelyyn, eikä mihinkään kilpailuun. On monta motiivia kerätä, joku haluaa kerätä ja esitellä kokoelmaa sekä osallistua kisoihin, näiden henkilöiden tulisi ottaa opiksi kun neuvotaan, muuten kaivattu menestys jää saavuttamatta. Kuulut ilmeisesti tähän ryhmään, mutta et ole valmis siihen että sinua neuvotaan?
        Itse en kaipaa muiden neuvoja, enkä julkisesti esittele kokoelmaani.

• Anonyymi

Mikä on sitten keräilyssä rahassa mitattuna? Keräilykohteita kun pitää hankkia rahalla. Arvokasta on se, mitä kilpailusäännöissä määritetään arvokkaaksi.

Elämäntyönä kerätyn arvottoman kokoelman perikunta heittää paperinkeräykseen.

• Anonyymi

Minä olen keräillyt myös merkkejä lapsuudesta lähtien, nyt n. 50 vuotta. Välillä aktiivisemmin ja välillä taas vuosia kun kokoelmat ovat olleet vain kaapissa. Keräilen ja järjestelen niitä ihan sen mukaan kuin sattuu huvittamaan.
      Säiliökirjoissa suurin osa, useita maakokoelmia. Nyt olen kiinnostunut eri aiheista, kun löytyy kauniita merkkejä enemmän. En minä niitä missään esittele enkä vertaile, harrastan yksin ja ihan omaksi ilokseni. Toki joskus on hauskaa vaihtaa ajatuksia ja merkkejäkin muiden kanssa.

• Anonyymi

Jatkan vielä...
      En minäkään tiedä olenko oikea filatelisti😳
      Mitta sillä ei ole merkitystä minulle.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2870
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2525
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2239
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1860
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      390
      1696
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1642
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      309
      1548
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe