Mitä järkeä on herättää kuolleita?

Anonyymi

"Raamattu kertoo noin seitsemän tai kahdeksan ihmisen heränneen tai tulleen herätetyksi kuolleista takaisin maanpäälliseen elämään. Oletus on, että nämä kaikki kuolivat myöhemmin toisen kerran. Sitä ei sanota, mitä nämä ihmiset kokivat kuolleena ollessaan. Jos ihminen jatkaisi elämäänsä itsensä ja ympäristönsä tiedostavana henkenä tai sieluna ruumiin kuoleman jälkeen, niin eikö olekin ihmeellistä, että näiden kuolleista herätettyjen kokemuksia ja todistusta siitä aiheesta ei ole kirjoitettu ylös Raamattuun? Sehän olisi valtava todistus Jumalan tekemästä ihmeestä, jos heidän kertomuksensa tuonelassa vietetyn ajan kokemuksista olisi lisätty Raamattuun, ja se poistaisi tarpeen erilaisille tulkinnoille siitä, mitä ihmisille Raamatun mukaan het ruumiin kuoleman jälkeen tapahtuu!

Raamattu ei kerro näiden kuolleista herätettyjen kohtaloa ruumiin kuoleman hetkellä: olivatko he pelastuneita vai kadotettuja? Jos he olivat pelastuneita ja ihminen jatkaisi elämäänsä heti ruumiin kuoleman jälkeen joko Aabrahamin helmassa eli autuaiden osastolla tuonelassa tai paratiisissa (Jumalan luona taivaassa), niin eikö olisi kohtalaisen raakaa palauttaa sellainen täydellisestä onnesta, ilosta, levosta ja rauhasta nauttiva ihminen takaisin maan päälle kipujen, kärsimyksen ja kaiken pahanteon keskelle? Jos tämä olisi totuus ihmisen hyvästä osasta heti ruumiin kuoleman jälkeen tai kristityt olisivat muuten vain varmoja siitä, että omainen on "päässyt perille" eli varmasti pelastunut, niin mitä järkeä on rukoilla sellaisen vainajan puolesta, että Jumala palauttaisi hänet takaisin elämään? Eikö sellainen pyyntö ole sadistinen?1

Jos joku pyytää Jumalaa herättämään todennäköisesti kadotukseen joutuvan kuolleen läheisensä, niin se on vielä ymmärrettävää, mutta ei tietenkään Jumalan puolelta tasapuolista ja yhdenvertaista ihmisten kohtelua. Jos joku palaa kuoleman rajan takaa takaisin elämään ja saa uuden mahdollisuuden pelastua uskon kautta Jeesukseen, niin hän on paljon paremmassa asemassa pelastumisen mahdollisuuden suhteen kuin ne, jotka saavat elää vain yhden kerran ja jäävät pysyvästi kuolemaan: heille ei anneta uutta mahdollisuutta. Raamatun Jumala ei kohtele ihmisiä tasapuolisesti ja yhdenvertaisesti muutenkaan, joten ei liene ihme, jos hän palauttaisi muutaman jumalattoman ja syntisen takaisin maanpäälliseen elämään ja nämä saisivat toisen mahdollisuuden pelastua uskon kautta Jeesukseen kristukseen? No, näin ei ole ainakaan todistettavasti tapahtunut, joten...

Kuolemanrajatapaukset ovat oma lukunsa. En puutu niihin tarkemmin. Niille on olemassa jokin luonnollinen selitys sen sijaan, että kyse olisi Jumalan tekemästä ihmeestä. Jos Jumala olisi herättänyt nämä ihmiset kuolleista, niin se todistaisi joko hänen sadistisuudestaan tai puolueellisuudestaan. Sadistisuudestaan niiden kohdalla, jotka temmataan takaisin maanpäälliseen elämään taivaallisten ilojen, rauhan, levon, onnen ja rakkauden keskeltä (tai jos pelastuva ihminen ei jatkaisi elämäänsä henkenä tai sieluna heti ruumiin kuoleman jälkeen, niin olisi tuo autuas olotila kuitenkin hänellä seuraavana edessä, ellei häntä palautettaisi takaisin synnin turmeleman maan päälle). Puolueellisuudestaan, koska Jumala antaa toisille paljon paremmat mahdollisuudet pelastua uskon kautta kuin toisille. Kuinka moni ei uskoisi Jumalaan ja Jeesukseen, jos olisi saanut nähdä joko tuonelan tai helvetin kauhut ja/tai paratiisin autuuden ja jopa itsensä herran Jeesuksen kristuksen Jumalan taivaassa enkelien ympäröimänä?"

H.

20

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ööö. Tuota noin. En panisi paljon painoa niin sanotuille rajakokemuksille. Muuten kehäpäätelmän voi viedä seuraavalle tasolle. "Löytyy korkeampi taso." Miksi ihminen ei synny suoraan taivaaseen? Sinne paradiisiin.

      • "Miksi ihminen ei synny suoraan taivaaseen? Sinne paradiisiin."

        Mitä kristityt uskovaiset vastaavat tähän?

        Käsittelen tätä asiaa josku myöhemmin niin ikään kysymällä samaa asiaa ja herättämällä lisää kysymyksiä ja jopa vastausehdotuksia.

        H.


      • Hemmo.K kirjoitti:

        "Miksi ihminen ei synny suoraan taivaaseen? Sinne paradiisiin."

        Mitä kristityt uskovaiset vastaavat tähän?

        Käsittelen tätä asiaa josku myöhemmin niin ikään kysymällä samaa asiaa ja herättämällä lisää kysymyksiä ja jopa vastausehdotuksia.

        H.

        Koska ihminen on luotu maan päälle 🤓


      • Anonyymi

        Kyllä me kaikki olemme aikanaan syntyneet sinne paradiisiin, mutta olemme siellä tehtyjen kolttostemme vuoksi joutuneet alasheitetyksi tänne maanpäälliseen helvettiin loppuiäksemme.


    • "On monia ihmisiä, jotka toivovat elävänsä ikuisesti sellaisessa olotilassa tai maailmassa, jossa ei tehdä mitään pahaa heidän oman moraalitajunsa ja oikeuskäsityksensä tai mahdollisesti Jumalan ikuisen moraalilain mukaan. Kun otetaan huomioon ihmisen kyky oppia jotakin uutta ja hyvän tekemisen loputtomat mahdollisuudet, niin aikakaan ei kävisi pitkäksi: tekemistä, pohdittavaa ja hyvää seuraa riittäisi loputtomiin! Ja vaikka ihmisten rajat tulisivat joskus vastaan, niin "taivaaseen" päässeet ihmiset osaisivat tyytyä niihin rajoihin, jotka heille on asetettu, eivätkä pyrkisi aina vain korkeammalle tasolle. Koska Jumalan valtakunnassa ei tehtäisi koskaan pahaa toiselle ihmiselle, niin elämä olisi ikionnellista ja täynnä rakkautta. Sellainen elämä olisi mielekästä eikä kukaan tahtoisi siitä luopua ja vajota tiedottomaan tilaan: kadota ja lakata olemasta.

      Pelastettujen osa on hyvä ja autuas: ikuinen elämä voi ainakin teoriassa olla mielekästä sen sijaan, että olisi pitkästyttävää ja vastenmielistä, niin että muodostuisi lopulta helvetiksi, josta ihminen tahtoisi päästä pois ja hävitä jäljettömiin vaikka tappamalla itsensä, jos se ei muuten onnistuisi. Ongelmallista raamatullisen ylösnousemuksen opissa on se, millaisina ihmiset heräävät kuolleista ja ketkä kaikki pääsevät tähän "elämän ylösnousemukseen"? Missä vaiheessa ihmisestä tulee pelastuksen arvoinen ihminen? Onko hedelmöitynyt munasolu sellainen ihmisarvot omaava olento? Entä sikiö ja missä vaiheissa kehitystään? Pelastuvatko poisnukkuneet vauvat: myös ne, jotka ovat pakanoiden tai jumalattomien ja syntisten lapsia? Entä sylilapset ja leikki-ikäiset? Missä vaiheessa lapsesta tulee vastuullinen omista teoistaan ja elämästään Jumalalle, niin että joutuu kadotukseen kuollessaan ellei ole uskossa Herraan Jeesukseen Kristukseen tai edes Jumalaan?

      Minkä ikäisenä ja missä tilassa pelastetut nuosevat ylös kuolleista? Herääkö vauvana kuollut terveenä ja aikuisena ihmisenä? Jos herää, niin hän ei tiedä juuri mitään maanpäällisestä elämästään, koska hänen tietoisuutensa sikiönä ja vauvana ei yltänyt koskaan ihmisten kieltä ymmärtävälle tasolle. Entä dementoituneet vanhukset? Millaisina he heräävät kuolleista? Muistavatko he jälleen kaiken tarpeellisen menneisyydestään vai onko heidän muistinsa edelleen pyyhitty pois monien tärkeidenkin asioiden kohdalta? Se tiedetään – tai kristityt luulevat sen tietävänsä – että pelastetut heräävät kuolleista täysin terveinä ja ikuisesti elävinä, niin että he eivät voi tuntea enää edes kipua tai mielimurhetta, vaikka joutuvatkin näkemään ensimmäisten tuhannen vuoden aikana paljon kärsimystä ja kuolemaa, koska hallitsevat maan päälle eloon jääneitä syntisiä ja jumalattomia yhdessä Kristuksen kanssa Raamatun ennustusten mukaan. Mutta miten käy ihmisen muistin?2

      Jumala ei kohtelisi ihmisiä tasapuolisesti ja yhdenvertaisesti jos pelastaisi automaattisesti kaikki sikiönä tai lapsena kuolleet ihmiset antamatta heille mitään mahdollisuutta joutua kadotukseen. Jos nämä pelastuvat, niin silloin kaikkien ihmisten täytyisi lopulta pelastua "kiirastulien" puhdistavan ja kasvattavan rangaistuksen kautta. Muuten Jumala olisi puolueellinen sen sijaan, että hänellä olisi suosikkeja, jotka pelastaa, ja inhokkeja, jotka tuomitsee kadotukseen antamatta käytännössä paljonkaan mahdollisuuksia ikuiseen elämään. Jos kaikki eivät pelastu, niin sitten Jumalan pitäisi vähintään antaa kaikille samanlaiset mahdollisuudet joutua kadotukseen tai pelastua. Vauvana kuolleiden pitäisi antaa kuolleista heräämisen jälkeen joutua tosi testin eteen koeteltavaksi, jotta nähtäisiin, miten he suhtautuvat Jumalaan tai evankeliumiin, vanhurskauteen ja syntiin.

      Eri ikäisinä kuolleita tulisi koetella yhtä kauan ja paljon kuin vanhaksi eläneitä ja nuorina kuolleille tulisi antaa yhtä monta tai kauan kestävää mahdollisuutta "valita elämä" kuin vanhaksi eläneillä on ollut. Kuolemaa tulisi siis seurata uusi elämä monien kohdalla tai sitten kaikki ihmiset tulisi puhdistaa lopullisesti synnistä taivaallisissa puhdistavissa tulen liekeissä ja kasvattavan kurituksen kautta. Jokaisen uskovaisen pyhitys tulisi niin ikään saattaa loppuun kiirastulen kaltaisessa koettelevassa, puhdistavassa ja kasvattavassa tulessa. Tätä eivät kristityt tyypillisesti kuitenkaan usko. Heidän kuvansa jumalasta ei ole oikeamielinen ja ihmisiä yhdenvertaisesti kohteleva ja oikeudenmukaisesti tuomitseva Jumala. Heidän jumalansa on puolueellinen, mielivaltainen, väärämielinen ja itse asiassa paha jumala sen sijaan, että hän olisi oikeudenmukainen, oikeamielinen, hyvä ja rakastava isä."

      H.

    • Anonyymi

      Näitä on hyvä pohtia. Siltikin, vaikka ymmärrys ei ymmärrä. Paavali kertoi käyneensä kolmannessa taivaassa, jossa kuuli sanoja joita ei ole lupa lausua ja myös näki jotain suuresti salattua. Kiirastuli on ominaista roomalaiskatolisessa perinteessä. Sanoihan Paavalikin ihmisestä jonka aikaansaannokset palaa, hänen itsensä kuitenkin pelastuvan ikään kuin tulen lävitse.

      Meidän Jumalamme on kuluttavainen tuli, kertoo Paavali myös. Uskovainenkin vain vaivoin pelastuu. Vaan miten käykään silloin Jumalattoman ja syntisen?

    • Anonyymi

      On myös mielenkiintoista pohtia tuota näkymisongelmaa. Miltä näyttää vastasyntyneenä kuollut taivaassa? Entä se dementoitunut vanhus? Erään teorian mukaan ihminen on noin kolmikymppisen näköinen taivaissa. Kuitenkin eräät ovat puheittensa mukaan käyneet taivaissa, ja tunteneet vastasyntyneen lapsensa siellä. Miten tämä on mahdollista?

      Kysymys on uskon asioista. Usko tai ole uskomatta. Käytä tai ole käyttämättä.

    • Anonyymi

      Kun Jeesus herätti kuolleita, se oli samalla vertauskuva asioille joiden kautta nyt tänä päivänä voimme myös nähdä asioita hengellisesti. Tai siis ymmärrän asian niin.

    • Anonyymi

      "Samat kysymykset koskettavat myös kadotukseen tuomittuja kuin pelastuneita. Minkä ikäisinä ja missä tilassa he heräävät tuomiolle?

      Kirkkoisät olivat sitä mieltä, että kadotetut heräävät siinä tilassa, jossa he kuolivat: vanhaat vanhoina ja raihnaisina, sairaat sairaina, vammaiset vammaisina, jne. Raamattu ei näistä asioista mitään puhu, joten kaikki tämä on järjellistä pohdintaa ja joidenkin mielestä turhaa spekulointia. Nämä ovat kuitenkin mielenkiintoisia asioita, joita erityisesti uskosta osattomat pohtivat paljon.

      Jos uskovaiset voisivat antaa näihin kysymyksiin tyydyttäviä vastauksia ja se olisi todistus Jumalan hyvyydestä, oikeamielisyydestä ja oikeudenmukaisuudesta, niin se saisi epäilijätkin uskomaan ja pelastettujen määrä vain kasvaisi! Koska kristityt eivät pysty vastaamaan järkevällä tavalla näihin kysymyksiin, johtaa se monien uskovien kohdalla uskosta luopumiseen ja uskosta osattomat eivät tahdo kääntyä kristityiksi, koska kristinusko ei anna vastauksia perimmäisiin kysymyksiin ja kristittyjen Jumala ei vastaa heidän käsitystään hyvästä ja oikeamielisestä Jumalasta, rakastavasta isästä.

      Oletetaan, että kadotus olisi ikuinen piinahelvetti, josta ei ole poispääsyä: sinne tuomitut ihmiset kärsivät ikuisesti tuskaa tulisessa järvessä eivätkä he kuole koskaan. Ovatko he ruumiillisia olentoja? Kirkkoisien mukaan ovat, sillä Jumalalle ei riitä se, että hän jättää aineettomat henget tai sielut kitumaan tuliseen järveen: tuska ja kipu lisääntyvät, kun nämä henget puetaan kuolemattomaan ja katoamattomaan ruumiiseen, jota kärvennetään helvetin liekeissä loputtomasti!

      Kuulostaako oikeamielisen ja hyvän ja rakastavan Jumalan tuomiolta tämä? Lyhyen ajan kestänyttä pahan tekemistä ja rajallinen määrä pahoja tekoja johtaa loputtomaan tuskaan ja vaivaan, äärettömästi! Täytyy sanoa, että kristittyjen oikeustaju on perin kummallinen, jos he pitävät tuollaisen tuomion säätänyttä ja sen toimeenpanevaa Jumalaa hyvänä ja rakastavana isänä sekä oikeudenmukaisena ja oikeamielisenä tuomarina.

      Uskosta osattomien ihmisten oikeustaju ja moraali on paljon korkeampi kuin niiden kristittyjen, jotka uskovat ikuiseen piinahelvettiin, vaikka tuntisivat helvetin historian: sen, että oppi ihmisen elämän jatkumisesta tuonelassa henkenä tai sieluna on peräisin muinaisesta Babylonian mysteeriuskonnosta ja se on kehittynyt vuosituhansien saatossa Egyptin, Kreikan ja Persian mytologian ja juutalaisten uskonnon kautta nykyiseen katoliseen muotoonsa.

      Onko tuomion ylösnousemuksessa järkeä siinä tapauksessa, että kadotetut kuulevat oikeudenistunnossa syyt ikuiselle kuolemalle ja tuholle, mutta he eivät kärsi lainkaan sitä ennen? Tämä kysymys liittyy näkemykseen, jonka mukaan Jumala herättää syntiset ja jumalattomat tuomiolle, mutta tuhoaa heidät heti sen jälkeen. Ilmestyskirjan "toinen kuolema" on tulinen järvi, joka kuvaa kadotettujen ikuista tuhoa ja hävitystä: heitä ei sen jälkeen ole enää olemassa. (Ilm 21:8; 20:10-15; 2:11) Tämä on eri "tulimeri" kuin se tuli, jossa poltetaan tuhat vuotta kestävän Kristuksen ja pyhien hallituskauden aikana Herrasta luopuneiden ruumiita Jerusalemin lähellä olevalla kaatopaikalla, Gehennassa. (Ilm 14:9-11; Jes 66:23-24)

      Joku voi olla sitä mieltä, että on oikeamielistä antaa syntisen ja jumalattoman kuulla syyt sille, miksi hän ei saa elää ikuisesti, mutta aika moni on varmasti sitä mieltä, että sen lisäksi olisi oikeudenmukaista ja oikeamielistä rangaista näitä ihmisiä määräajan kestävällä vankeudella ja kärsimyksellä, joka on sopivassa mittasuhteessa heidän tekemiensä pahojen tekojen laatuun, määrään ja kestoon. Näin itse asiassa ne kristityt ajattelevat, jotka uskovat Jeesuksen viitanneen tähän evankeliumin teksteissä, ja jotka pitävät ikuista piinahelvettiä joko Raamatun kirjoitusten vastaisena tai muuten vain väärämielisenä rangaistuksena. (Matt 5:21-26; 18:32-35) Helvetin historia osoittaa tällaisen ajattelun kehittyneen jo Egyptin faraoiden aikana ennen kuin se siirtyi juutalaisuuteen ja Raamattuun.

      H.

      • Anonyymi

        Jehovalaiset suosivat tuota määräaikaista helvettiä, mutta se on heidän oma ajatuksensa. Raamattu ei opeta niin.

        Jos määräaikainen helvetti olisi olemassa, myös Saatana vapautuisi sieltä aikanaan. Ja pääsisi taivaaseen. Sitten taivas ei enää olisikaan taivas.

        Helvetti on alunperin valmistettu Saatanalle ja muille langenneille enkeleille. Helvetin tarkoitus on myös estää lisää enkeleitä lankeamasta. Määräaikainen helvetti ei toimisi pelotteena ollenkaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jehovalaiset suosivat tuota määräaikaista helvettiä, mutta se on heidän oma ajatuksensa. Raamattu ei opeta niin.

        Jos määräaikainen helvetti olisi olemassa, myös Saatana vapautuisi sieltä aikanaan. Ja pääsisi taivaaseen. Sitten taivas ei enää olisikaan taivas.

        Helvetti on alunperin valmistettu Saatanalle ja muille langenneille enkeleille. Helvetin tarkoitus on myös estää lisää enkeleitä lankeamasta. Määräaikainen helvetti ei toimisi pelotteena ollenkaan.

        Kyse on Raamatun tulkinnoista ja ihmisten oikeustajusta. Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että Raamattu ei opeta "helvetissä" kärsivien pelastumista puhdistavien tulien ja kurittavan rangaistuksen kautta. Sitä opettavia kutsutaan universalisteiksi, joita Jehovan todistajat, adventistit ja suuri osa unitaareista eivät ole.

        Universalismin mukaan lopulta kaikki luodut ihmiset ja enkelit MUUTTUVAT HYVIKSI JA SYNNITTÖMIKSI taivaallisten puhdistavien tulien, koettelun ja kurittavan rangaistuksen kautta. Heistä tulee siten Kristuksen ja valon enkelien kaltaisia eivätkä he enää koskaan lankea syntiä tekemään. Niinpä taivas on tämän tulkinnan mukaan kuitenkin taivas, vaikka sinne kaikki lopulta pääsisivät.

        Ei pidä vääristellä toisten tulkintoja ja sanomaa, jos sitä kritisoi! En tiedä minkään nimeltään kristityn ryhmän opettavan oppia, jonka mukaan "taivaaseen" pääsisi jotakin saastaista, syntistä, jumalatonta ja kauhistusten tekijää.

        Monet uskovat niin, että jopa pelastuneet käyvät läpi "kiirastulen kaltaisen" puhdistavan tulen koettelun ja jopa kurituksen, niin että heidän pyhityksensä saatetaan loppuun vasta kuoleman jälkeen. Heistä tulee Kristuksen kaltaisia vasta pyhityksen jälkeen ja koska se on jäänyt useimmilla kesken maan päällisen elämän aikana, on se vietävä loppuun ylösnousemuksen jälkeen, jotta kukaan ei enää lankeaisi syntiä tekemään.

        Sellaisella pahan karttamisella, joka tapahtuu rangaistuksen välttämisen pelosta, ei ole mielestäni mitään arvoa "Jumalan silmissä". Yhtä arvotonta ovat hyvät teot, jotka tehdään palkinnon saamisen toivossa. Paljastit olevasi juuri sellainen ihminen, kun luulet rajoitetusti vapaiden olentojen pystyvän synnittömään elämään Jumalan yhteydessä vain rangaistuksen pelosta.

        Näin sanojasi tulkitsen. Tuo ajattelu- sekä käytöstapa on hyvin yleinen nimeltään kristittyjen keskuudessa. Jos he eivät pelkäisi helvetin tulta, niin syöksyisivät suinpäin syntiä tekemään?!

        Jumalan silmissä on mielestäni arvokasta vain sellainen hyvän tekeminen ja pahan karttaminen, joka tapahtuu epäitsekkäistä syistä eikä sen ansiosta odotetaan mitään palkintoa tässä eikä tulevassa elämässä. Moni joutuu pettymään Kristuksen tuomiolla ja viimeisellä tuomiolla, Raamatun mukaan, kun teot paljastuvat itsekkäistä syistä tehdyiksi ja melkein koko pyhitys on valituillakin oman itsensä pelastamisyrityksistä johtuvaa.

        En nyt väitä sitä, että Jehovan todistajat, adventistit tai unitaarit ja muut määräaikaiseen helvettiin uskovat olisivat sen parempia vaellukseltaan ja pyhityksessä kuin muut nimeltään kristityt ihmiset - monet näistä toimivat nimenomaan itsekkäästi ja yrittävät pelastaa itse itseään teoillaan sekä pahan karttamisella - mutta toin tämän asian esille sen vuoksi, että lukija ymmärtäisi, mitä Jumala mielestäni toivoo ihmisistä ja millaisiksi hän tahtoo meitä muuttaa.

        Tuskinpa Kristuskaan teki hyviä tekoja ja karttoi pahaa sen vuoksi, että pelastaisi itse itsensä vai oliko se hänen motiivinsa pyhään elämään? Vai tekikö hän sen kaiken rakkaudesta lähimmäistä kohtaan, jotta muut pelastuisivat hänen uhrauksensa kautta? Tämä siis Raamatun kirjoitusten sisältämän sanoman mukaan. Miten siis on? Itsekkäät vai epäitsekkäät syyt? Kumpi ovat arvokasta Jumalan silmissä ja kummat "teot" palavat tulessa Kristuksen tuomioistuimen edessä?


    • Anonyymi

      Aloittajalla on ilmeisesti joku "Jumala-kompleksi", koskapa hän pyrkii neuvomaan Jumalaa siitä, kuinka asiat olisi hoidettava.

      Raamatussa olisi kyllä vastaukset hänen kysymyksiinsä mutta hän ei ilmeisesti ole kiinnostunut vastauksista vaan Jumalan mollaamisesta.

      Vaikeaa ja tympeää on alkaa keskustella tuollaisen ihmisen kanssa.

    • Anonyymi

      Erittäin mielenkiintoista jälleen. Olen kuitenkin ymmärtänyt että jehovat uskovat että heistä ulkopuolella olevat joutavat olemattomiin. Lakkaavat yksinkertaisesti olemasta.

      Inhimillisesti ajatellen on äärettömän kova tuomio panna hyvä ihminen ikuiseen helvettiin. Toisaalta paha ihminen pääsee ikuiseen taivaaseen vain uskomalla Jeesukseen ja pyytämällä syntinsä anteeksi annetuksi. Ylimääräisenä rasitteena tulevat he, jotka ovat jääneet evankeliumin ulkopuoliseen tilaan. Heille ei ole koskaan julistettu. Näistähän Paavali toteaa heidän omantuntonsa tuomitsevan heidät, tai myötätodistavan, ehkäpä vapauttavaan tuomioon saakka.

      Olemmeko samalla viivalla? Emme tietenkään. Jeesus kävi ainakin kerran julistamassa tuonelassa. He olivat etuoikeutettuja. Luulen että kaikki ymmärsivät valita Jeesuksen ja iankaikkisen elämän taivaan iloissa. Siitä huolimatta on syntynyt koko joukko, senkin jälkeen, jotka eivät ole Jeesuksesta kuulleetkaan. Ehkä Paavali viittaa moniin heistäkin kun toteaa Jeesuksen Kristuksen olevan koko maailman pelastaja, ja varsinkin uskovien.

      Olen myös ajatellut mitä tarkoittaa, että tämä evankeliumi on saarnattava kaikille kansoille, ja sitten tulee loppu. Kuitenkin henkilökohtaisia maailmanloppuja on jatkuvasti lukuisia. Monet ovat kuolleet saamatta tehdä valintaa. He eivät ole kuulleetkaan.

      Vajavaisena ihmisenä, onneksi, olen syyntakeeton. En kuitenkaan katso, että syyttömänä syntymääni, minun ei tarvitse tehdä mitään pelastuakseni. Olen ottanut Jeesuksen vastaan henkilökohtaisena Vapahtajana ja pelastajana. Varmuuden vuoksiko? Ei tietenkään, vaan siksi että elämä on todella mielenkiintoinen Jeesuksen seurassa. Puhumattakaan tuonpuoleisista.

    • "Monet kristityt uskovat, että Jumala tekee elämän ylösnousemukseen pääsevistä silmänräpäyksessä täydellisen synnittömiä ihmisiä: sellaisia kuin Jeesus kristus on. Jos Jumala pystyisi tekemään sellaisia ihmisiä "tuosta vaan", niin mitä järkeä tällä elämällä ennen ylösnousemusta on? Onko Jumala sadisti ja tahtoi nähdä ihmisten ja koko luomakunnan kärsivän sitä ennen, koska ei tehnyt heti kerralla sellaisia ihmisiä, jotka eivät koskaan lankeaisi syntiä tekemään? Vai onko niin, että sellaisten rajoitetusti vapaiden olentojen tekeminen on mahdotonta, jotka eivät pystyisi koskaan syntiä tekemään (nousemaan kapinaan luojaansa vastaan)?

      Elämän ylösnousemuksessa on järkeä vain siinä tapauksessa, että se johtaa joko uuteen elämään ennen lopullista tuomiota ja ihmisen ikuista osaa, tai tulen koetteluun, jossa ihmiset puhdistuvat kaikesta pahasta. Tämä olisi kasvattava rangaistus, joka johtaisi kaikkien sen läpikäyneiden ihmisten täydelliseen pyhitykseen ja Kristuksen kaltaisuuteen, niin että kukaan ei enää syntiä tekisi, vaikka se teoriassa olisi rajoitetusti vapaille olennoille edelleen mahdollista.

      Niin kauan kuin vaihtoehtona on nousta kapinaan luojan tahtoa vastaan, on myös synti mahdollista. En osaa kuvitella mitään muuta ihmisten todellisuutta Jumalan valtakunnassa kuin sellaisen, jossa kapina on tosin mahdollinen ja syntiä voidaan tehdä, mutta kukaan ei tahdo sitä tehdä, koska menneen elämän kokemukset ja tieto siitä, mihin se johtaa, yhdistettynä puhdistavan tulen ja kasvattavan rangaistuksen vaikutukseen, saa aikaan täydellisen synnittömän ihmisen, joka ei tahdo tehdä syntiä ja pysyy järkähtämättömänä sen asian suhteen ikuisesti: mieli ei enää koskaan muutu hyvän ja rakastavan Jumalan tahdon vastaiseksi.

      Pelastetut tahtovat elää ikuisesti kiitollisina sellaiselle luojalle, joka on tehnyt heistä niin hyviä ihmisiä kasvatuksen ja kurituksen kautta. Muuten se ei olisi ikinä onnistunut!

      Jos Jumalalle on siis mahdotonta tehdä kerralla sellaisia rajoitetusti vapaita olentoja, jotka eivät voi nousta kapinaan häntä vastaan ja tehdä syntiä, niin sitten tämä nykyinen "koelaboratorio" eli maailma on edes auttavasti selitettynä järkevä "Jumalan teko". Ei sekään selitä sitä, miksi kaikkivaltias ja kaikkitietävä (jopa tulevaisuuteen näkevä) hyvä ja rakastava Luoja on säätänyt niin ankaria rangaistuksia, kirouksia ja kärsimyksiä kaikille luoduille yhden ihmisen tekemän synnin vuoksi. Miten voisi olla oikeudenmukaista ja oikeamielistä rangaista lapsia vanhempien tekemästä synnistä? Eikö lievempikin rangaistus olisi riittänyt?

      Raamatun luomismyyttejä ja kertomusta syntiinlankeemuksesta ei tulisi ymmärtää kirjaimellisesti, koska se tekee kristinuskosta käsittämättömän ja järjettömän opin, jota mm. nuoren maan kreationistit yrittävät epätoivoisesti puolustaa luonnontieteellistä tietoa ja maalaisjärkeä vastaan. Ylösnousemuksen toivo ja sitä kautta saatava ikuinen elämä ovat kristittyjen toivo: pitäkööt siitä kiinni, jos se tuo lohtua kuoleman pelon edessä ja antaa tarkoituksen elämään, mutta järkeä ei ole viisasta heittää roskakoriin sen vuoksi, että joku ikivanha pyhien kirjoitusten kokoelma ja siihen näkemyksensä perustava papisto ja aiemmin myös kansanjohtajat ovat sanoneet jotakin sellaista totuudeksi, jota kukaan ei voi tietää tai todistaa.

      On järkevää ja jopa Jumalan tahto, että kristityt panevat oman uskonsa ja Raamatun kirjoitukset koetukselle: kovaan testiin! Jos ne läpäisevät testin, niin usko vahvistuu ja tätä kautta saadun todistuksen kautta yhä useammat kääntyvät Jumalan tykö ja antavat elämänsä Herran haltuun Jumalan pojan Jeesuksen kristuksen uskossa! On siis hyödyllistä ja mielekästä pohtia näitä asioita ja etsiä järkeviä sekä loogisia ratkaisuja vaikeisiin kysymyksiin. Jos Raamatun kirjoitukset ja usko eivät kestä koetusta, niin silloin ne on syytä hylätä, sikäli kuin jokin muu selitys osoittautuu järkevämmäksi ja paremmin todellisuutta kuvaavaksi kuin "raamatullinen usko"."

      H.

      Lähde:

      http://www.kolumbus.fi/~w462389/helvetti/kuolleistanousemisen-mielekkyys.htm

      Aiempien viestien lähde on sama.

    • "Viitteet

      1 Joku voi sanoa, että kuolleen uskovaisen palauttaminen takaisin elämään maan päälle on hyödyllistä ja tarpeellista hänen elossa olevia läheisiään ajatellen ja sen vuoksi, että hän vosi todistaa ylösnousemuksellaan uskosta osattomille Jumalan voimallisista teoista ja ihmeistä. Vaikka tämä on jalo ja epäitsekäs ajatus, niin on jo kerran "perille päässeen" ja pelastuneen altistaminen uudelleen kiusauksille ja viettelyksille sekä kaikelle maailman pahuudelle raaka teko häntä kohtaan. Jos seurakunta toimisi Jumalan tahdon mukaan ja uskoa riittäisi, niin eivätkö tämän menehtyneen omaiset tulisi toimeen myös ilman häntä? Mitä kuolleista herätettyjen todistusvoimaan tulee, niin Jeesus sanoi, että "eivät he usko, vaikka joku kuolleista heräisi ylös ja varoittaisi heitä!" (Luuk 16:19-31) On siis ihmisiä, jotka eivät usko Jeesukseen kristuksena ja herrana, vaikka joku heräisi kuolleista ja varoittaisi heitä tulevasta tuomiosta. Tämä on muuten nähty evankeliumin teksteissä, kun fariseukset eivät uskoneet senkään jälkeen, kun herra oli herättänyt ystävänsä Lasaruksen kuolleista! (Joh 11-12)

      2 Jumala ei pyyhi ihmisten muistia tyhjäksi ylösnousemuksessa. Ilmestyskirjan sanat jakeissa 21:1-8 viittaavat Jesajan kirjan profetiaan, jonka mukaan uudessa maassa ja uusissa taivaissa "Entisiä ei enää muisteta, eivätkä ne enää ajatukseen astu." (Jes 65:17) Tämä liittyy suurempaan kokonaisuuteen, jossa kerrotaan siitä, miten pelastettujen autuus ja ilo ovat niin suurta luokkaa, että se saa heidät unohtamaan "entiset ahdistukset" ja ne ovat "peitossa silmiltä". (j.16) Pelastetut ovat niin iloisia ja onnellisia nauttiessaan ikuisesta rakkaudesta, levosta ja rauhasta Jumalan läsnäolossa, että he eivät muistele entisen elämän tuskaa, ahdistusta, vaivaa, kärsimystä ja kuolemaa. He eivät ole sitä kaikkea unohtaneet, mutta onni estää heitä suremasta ja jopa ajattelemasta niitä asioita. Sama tilanne vallitsee jo nyt niiden ihmisten elämässä, jotka ovat onnen ja rauhan saavuttaneet. Eivät he muistele jatkuvasti entisen elämän kauhuja ja vastoinkäymisiä, kun ovat niin iloisia ja onnellisia nykyisessä elämässään! Sovella tuota pelastettujen elämään ikuisuudessa, niin ymmärrät ehkä sen, mitä kirjoittajat ovat alunperin näillä sanoilla tarkoittaneet. (Ilm 21:1-8; Jes 65:13-66:24)"

      http://www.kolumbus.fi/~w462389/helvetti/kuolleistanousemisen-mielekkyys.htm

    • Anonyymi

      Joh 5:25 Totisesti, totisesti minä sanon teille: aika tulee ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat, ne saavat elää.
      5:26 Sillä niinkuin Isällä on elämä itsessänsä, niin hän on antanut elämän myös Pojalle, niin että myös hänellä on elämä itsessänsä.
      5:27 Ja hän on antanut hänelle vallan tuomita, koska hän on Ihmisen Poika.
      5:28 Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä
      5:29 ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen.
      5:30 En minä itsestäni voi mitään tehdä. Niinkuin minä kuulen, niin minä tuomitsen; ja minun tuomioni on oikea, sillä minä en kysy omaa tahtoani, vaan hänen tahtoaan, joka on minut lähettänyt.
      5:31 Jos minä itsestäni todistan, ei minun todistukseni ole pätevä.
      5:32 On toinen, joka todistaa minusta, ja minä tiedän, että se todistus, jonka hän minusta todistaa, on pätevä.
      5:33 Te lähetitte lähettiläät Johanneksen luo, ja hän todisti sen, mikä totta on.
      5:34 Mutta minä en ota ihmiseltä todistusta, vaan puhun tämän, että te pelastuisitte.
      5:35 Hän oli palava ja loistava lamppu, mutta te tahdoitte ainoastaan hetken iloitella hänen valossansa.
      5:36 Mutta minulla on todistus, joka on suurempi kuin Johanneksen; sillä ne teot, jotka Isä on antanut minun täytettävikseni, ne teot, jotka minä teen, todistavat minusta, että Isä on minut lähettänyt.

      Jeesus teki paljon ihmeitä, jotka todistivat siitä, kuka hän on ja millainen hän on. Kuolleitten herättäminen todisti siitä, että Jeesus on Elämän Herra, kuoleman voittaja ja eräänä päivänä hän tulee herättämään kaikki, niin hyvät kuin pahatkin, kuolleista.

      Kuolleita herättäesssään Jeesuksella oli myös motiivina auttaa ihmisiä uskomaan, jotta he voisivat pelastua. Esim. Lasaruksen herättäminen kuolleista sai aikaan suuren herätyksen.

      • Anonyymi

        Jos kuolleiden herättäminen saa aikaan suuren herätyksen, niin miksi Jumala ei herätä enemmän kuolleita: ei edes yhtä ainoaa?

        Eikö Jumala tahdokaan pelastaa kaikkia ihmisiä ja antaa herätystä?


    • Anonyymi

      Kuolleiden kannalta ei mitään järkeä. Mutta läsnäolevien kannalta kyllä, sillä he näkivät Jumalan voiman.

      • Anonyymi

        Jos Jumalan voiman näkeminen kuolleiden herättämisen kautta on hyödyllistä sen näkevien kannalta, niin eikö Jumalan kannattaisi herättää paljon enemmän ihmisiä kuolleista kuin on nyt tehnyt?

        Miksihän ei herätä?

        Ei paranna edes elimellisesti sairaita, vaikka työkenttää sillä saralla riittäisi! Sairaalat ovat täynnä uskovaisia ja uskosta osattomia sairaita, joten siitä vain "Jeesuksen nimessä" parantamaan, hopi hopi! Vai eikö usko riitä?

        Jos ei usko riitä, niin älä välitä: ei se kenelläkään riitä! Puheita kyllä piisaa, mutta sairaita ei paranneta eikä kuolleita herätetä. Pelkkiä tarinoita vain.


    • Anonyymi

      En tiedä, miksi Jumala ei herätä enemmän kuolleita. Kyllä siihen joku syy on olemassa. Kyllä Jumala myöskin pelastaa ihmisiä eri puolilla maailmaa koko ajan. Minä en halua neuvoa Jumalaa.

      Muistuttaisin samalla siitä, että todistetusti Saatanakin on herättänyt kuolleita. Siis ei pidä sokeasti uskoa kaikkia ihmeitä Jumalan tekemiksi. Me elämme lopun ajassa koko ajan. Runsaasti on oikeaa Sanaa tarjolla mutta runsaasti on myös erilaisia harhaan vieviä temppuja ja oppeja olemassa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      342
      3554
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      229
      2166
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1702
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1597
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      85
      1434
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      294
      1305
    7. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      87
      1145
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1141
    9. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      84
      1139
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      976
    Aihe