Hydrostaattinen paine

Hei,

Teoreettinen kysymys: mitä tapahtuu vesialtaan pohjalla olevassa avonaisessa astiassa olevan veden hydrostaattiselle paineelle, kun astia suljetaan esim. liu`uttamalla sen suuaukolle paineenkestävästi tiivistetty suljin (läppä jne.), joka erottaa astiassa olevan veden ympäröivästä vedestä?

14

297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Totta kai se paineinen vesi jää sinne suljettuu astiaan. Jos astia nostetaan pois altaasta, niin paine pienenee sen verran, mitä veden kokoonpuristuman väheneminen astian venyessä edellyttää. Jos astia on muovipussi, paine häviää lähes kokonaan, paksuseinämäisellä terässäiliöllä tuskin lainkaan.

      • Anonyymi

        Taitaa vesi puristua tuskin lainkaan vesialtaan pohjalla, eikä juuri syvän merenkään pohjalla. Saisiko siitä vedestä astioineen puristettua timantin jos teoriassa jollain ihmeellä niin kovan puristuksen saisi aikaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa vesi puristua tuskin lainkaan vesialtaan pohjalla, eikä juuri syvän merenkään pohjalla. Saisiko siitä vedestä astioineen puristettua timantin jos teoriassa jollain ihmeellä niin kovan puristuksen saisi aikaan?

        Vedestä ei timanttia kuin ydinreaktion kautta, sillä vedessä on vain vetyä ja happea, timantti taas on hiiltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa vesi puristua tuskin lainkaan vesialtaan pohjalla, eikä juuri syvän merenkään pohjalla. Saisiko siitä vedestä astioineen puristettua timantin jos teoriassa jollain ihmeellä niin kovan puristuksen saisi aikaan?

        Esimerkiksi 200 ilmakehän paine puristaa vettä siten, että sen tiheys kasvaa ilmakehän paineiseen veteen verrattuna noin 1 % verran. Tuollainen paine löytyy merestä noin 2000 metrin syvyydestä. Mariaanien haudan syvyydessä meriveden tiheys on kasvanut pinnan arvosta noin 5% verran.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi 200 ilmakehän paine puristaa vettä siten, että sen tiheys kasvaa ilmakehän paineiseen veteen verrattuna noin 1 % verran. Tuollainen paine löytyy merestä noin 2000 metrin syvyydestä. Mariaanien haudan syvyydessä meriveden tiheys on kasvanut pinnan arvosta noin 5% verran.

        Tuota viimeistä lausetta käytetään jatkuvasti todistamaan, että vesi on täysin kokoonpuristumatonta! Toistuvasti. Ja tuo n. 1200 barin paine on vielä aika pieni. Tuuman terästapilla ja tuuman reiällä teräskappaleessa on helppo muodostaa paljon suurempia paineita. Vaatii tietysti ymmärtämistä mitä teräkselle tapahtuu. Tapin on oltava hiukan kartiomainen. Paksumpia pää alhaalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa vesi puristua tuskin lainkaan vesialtaan pohjalla, eikä juuri syvän merenkään pohjalla. Saisiko siitä vedestä astioineen puristettua timantin jos teoriassa jollain ihmeellä niin kovan puristuksen saisi aikaan?

        Jotta ei jäätäisi aivan käsien heiluttelun tasolle, tässä kuva:

        https://static.thefabricator.com/a/articles/photos/1333/fig1.jpg

        Harmi vain, että kuvassa paineen yksikkö on psi. Kun muistaa, että 10000 psi on lähes 700 bar, niin kuvaa on helppo lukea.

        Vesileikkauspumpuista saa parhaimmillaan 90000 psi eli 6200 bar, missä paineessa vesi puristuu kokoon jo melkoisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotta ei jäätäisi aivan käsien heiluttelun tasolle, tässä kuva:

        https://static.thefabricator.com/a/articles/photos/1333/fig1.jpg

        Harmi vain, että kuvassa paineen yksikkö on psi. Kun muistaa, että 10000 psi on lähes 700 bar, niin kuvaa on helppo lukea.

        Vesileikkauspumpuista saa parhaimmillaan 90000 psi eli 6200 bar, missä paineessa vesi puristuu kokoon jo melkoisesti.

        Eli vesi puristuu kasaan 15 % n. 6340 bar paineessa. Vähänkin isomman määrän puristaminen vaatisi todella erikoislujia metalleja, eikä sellaisia ole käytettävissä missään konepajoissa. Lähes mahdottomia työstää.


    • Anonyymi

      Vesi puristuu kasaan paineessa. Niin puristuu vaikkapa rautakappalekin. Puristuminen on minimaalista. Kuitenkin puristumista pitää tapahtua, jotta saadaa vastavoima paineelle.

      Kannen sulkemisen jälkeen tilanne on sama kuin ennen kannen sulkemista. Paine säilyy myös suljetussa tilassa. Sama paine vaikuttaa astian seinämiin ja veteen sisä- ja ulkopuolella.

      • Anonyymi

        Jos astia täytetään ihan täyteen pohjalla eikä kansi vuoda eikä jousta yhtään, ja astia olisi joustamatonta lasia, niin sitten se hajoaisi pintaan tuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos astia täytetään ihan täyteen pohjalla eikä kansi vuoda eikä jousta yhtään, ja astia olisi joustamatonta lasia, niin sitten se hajoaisi pintaan tuodessa.

        Otetaan matala (lasi)purkki, jonka kannen halkaisija on 10 cm ja upotetaan se avonaisena veteen 1 metrin syvyyteen. Laitetaan vuotamaton kansi kiinni, jolloin purkkiin jää se pieni ylipaine 1000*9,81*1 = 9810 Pa. Nostetaan suljettu astia vedestä ilmaan. Purkin kanteen alhaalta päin vaikuttava voima on 9810*pi*0,1²/4 = 77 N. Veden paine yrittää siis poistaa kantta 77 N voimalla, mikä vastaa noin 7,9 kg (jos joku ymmärtää paremmin kiloja).


    • Anonyymi

      Hmmm...
      Mielenkiintoista, tästähän voisi suunnitella jonkun laitteen..... ;)

    • Anonyymi

      Ketjun aloittajalla taitaa olla mielessä joku "laite" millä voisi hyödyntää tuota varastoitua painetta.
      Keksin siitä yhden jutun, millä vois saada tehtyä vaikka ilmaista energiaa.

      • Anonyymi

        Ilmaisuus kaukana.
        Purkkia veden alle työntäessäsi ja liuutellessa kansia ja poistamalla veden tai purkin nostamalla sinulla on pari migrogrammaa vesi potentiaalia :D

        Mitähän silläkin tekisi :DDDD
        Sori nää on vain niin hulluja ajatuksia. energiaa on vaikka puun oksilla joita tuuli taivuttaa ja lukitsee sen ja odottaa tuulen tyyntymisen ja vapauttaa sen mahtavan energian.
        Siis energiaa on vaikka kuinka paljon.. mutta aika vaikee niitä on vain hyödyntää. kun kyseessä on potentiaalienergia jämiä

        T. airfoiljokaeikirj


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmaisuus kaukana.
        Purkkia veden alle työntäessäsi ja liuutellessa kansia ja poistamalla veden tai purkin nostamalla sinulla on pari migrogrammaa vesi potentiaalia :D

        Mitähän silläkin tekisi :DDDD
        Sori nää on vain niin hulluja ajatuksia. energiaa on vaikka puun oksilla joita tuuli taivuttaa ja lukitsee sen ja odottaa tuulen tyyntymisen ja vapauttaa sen mahtavan energian.
        Siis energiaa on vaikka kuinka paljon.. mutta aika vaikee niitä on vain hyödyntää. kun kyseessä on potentiaalienergia jämiä

        T. airfoiljokaeikirj

        Niinhän sitä äkkinäinen luulis....:)
        Se kannellinen "purkki" voi olla myös joku muukin juttu ja siellä voi olla muutakin "ainetta"veden lisäksi.....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1715
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      87
      834
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      663
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe