Filosofinen ajattelu

Anonyymi

Suoritin lukiossa pakollisen filosofian kurssin. Huomasin, etten ymmärrä siitä mitään. Matematiikasta ymmärsin. Eikö filosofian tulisi olla kuin matematiikka, logiikkaa puhtaimmillaan?

13

229

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse laskisin logiikan matematiikkaan kuuluvaksi, en filosofian. Itse tosin rajaan logiikan siihen "kylmään", analyyttiseen logiikkaan ja kirjaimelliseen uusien asioiden johtamiseen tutkimuksen ja johtopäätelmien kautta.

En itse siis pidä sofismia, kikkailua, enkä kulturellia vittuilua logiikan harjoittamisena. ; )

• Anonyymi

No mitä se filosofinen tieteellinen ajattelu sitten on?

Jonkinlaiseen logiikkaan senkin ilmeisesti täytyy nojata?

• Anonyymi kirjoitti:

Vaikea sanoa. Ehkä se voi olla aivan mitä tahansa termin käyttäjä haluaa tai uskoo sen olevan minäkin päivänä.

En itse laske filosofiaa tieteiden joukkoon kuuluvaksi, koska filosofiassa kuka tahansa voi olla mitä mieltä tahansa esittämättä asiansa tueksi hypoteesilleen mitään tutkimuksia ja sen perusteella konstruoituja teorioita.

Filosofia sinänsä on tärkeää, koska siinä viisaat neuvovat, kuinka elämän häilyväisiä, kuten ajatuksia voi käsitellä eri tavoin ja monelta kantilta. Pohtiessaan filosofiaa oppii ajattelemaan, mikä on aika oleellista.

Ei filosofialla siltaa suunnitella, mutta siltainsinööri elämän kolhuja käsitellessään mahdollisesti stoalaisen tyynesti Epiktetosta mielessään siteeraten välttyy syöksymästä sementtiin. ; )

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mekaaninen laskeminen ja kapeakatseisen johtopäätöksen esittäminen ei ole pätevää tiedettä. Hyvä tiedemies ajattelee tutkimusongelmaa monelta eri kannalta ja pyrkii ymmärtämään sen entistä paremmin. Tiede on sitä laadukkaampaa, mitä enemmän se sisältää syvällistä ajattelua eli filosofiaa.

• Anonyymi

Jonkinlainen logiikka on pakko olla filosofiankin taustalla.

Otetaan esimerkiksi hyvän ja pahan käsite. Onko ihminen paha tappaessaan toisen ihmisen? Onko leijonauros paha tappaessaan toisen uroksen pennut?

Onko ihminen paha tappaessaan sian? Onko bakteeri paha tappaessaan ihmisen?

Monenlaiset arvot ohjaavat ajatteluamme ja filosofiaakin.

• "Se niin riippuu..."

on viisaimpia filosofisia lausahduksia koskaan.

• Eikös Bertrand Russell ollut huippuluokan matemaatikko samalla kun oli filosofi, juuri sellainen kuivakiskoinen "jos A, niin B", tyylinen.

• Russell kuulikin niiden filosofien joukkoon, jotka eivät jauhaneet paskaa.

• Anonyymi

Minkä takia itse olet väärässä ajatuksinesi?

• Anonyymi

"Minkä takia itse olet väärässä ajatuksinesi?"

Olen uskovainen, trolli ja aivan helvetin kujalla ihan kuten sinäkin. Mikä pahinta olen myös filosofi. Ota tuosta mitä tarvitset tehdäksesi lisää näsäviisaita kysymyksiäsi.

• Anonyymi kirjoitti:

"Minkä takia itse olet väärässä ajatuksinesi?"

Olen uskovainen, trolli ja aivan helvetin kujalla ihan kuten sinäkin. Mikä pahinta olen myös filosofi. Ota tuosta mitä tarvitset tehdäksesi lisää näsäviisaita kysymyksiäsi.

Uskonto sopii hyvin yhteen filosofioiden kanssa. Mukaan kuuluvat myös taide ja common sense. Näiden varmalle pohjalle rakennetaan humanistiset tieteet. Samoja oivalluksia saadaan myös eräillä kemikaaleilla.

• Meillä ei muinaisena aikana ollut lukiossa filosofiaa. Menin yliopistossa filosofian luennoille. Professori luennoi logiikkaa. Sehän oli ihan asiaa. Mutta assistentit luonnoivat hermeneuttista filosofiaa ihan kuin se olisi totta.

Kun itsekin niin luulivat, minulla meni jonkun aikaa, ennen kuin huomasin, että sehän on humpuukia. Seuraava oivallus oli, että KAIKKI historialliset ja modernit filosofiat ovat uskontoon verrattavaa huu-haata.

Sen sijaan jo lukiossa käsiteltiin luonnontieteellistä metodologiaa. Se on ja pysyy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4936
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3506
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2953
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2935
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      8
      2757
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2280
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      39
      1778
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1700
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1691
    10. Maailmassa monta

On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16