Laske suorakulmaisen kolmion ala, missä kolmion sisään piirretyn ympyrän säde on r ja kolmion hypotenuusan pituus on c.
Geometriaa, apua tehtävään, miten lasketaan?
16
89
Vastaukset
- Anonyymi
Piirrä kuviot ja päättele niistä, miten lasketaan.
- Anonyymi
Pitäisköhän tehtävän olla, että ympyrä sivuaa kolmion sivuja?
- Anonyymi
Ainakin vanhassa matematiikassa kolmion sisään piirretty ympyrä tarkoitti sitä, että ympyrä sivusi kolmion sivuja. Samoin kolmion ympäri piirretty ympyrä sitä, että ympyrä kulki kolmion kärkipisteiden kautta.
Tietysti nykymatematiikassa asia saattaa olla toisin, kun "asiat kehittyvät". - Anonyymi
Se on niin, jos termi on määritelty esim. geometrian kurssissa, mutta oikeasti kolmion sisälle voidaan piirtää ääretön määrä erilaisia ympyröitä. Mutta luulen että esim. yo-kirjoituksissa asia esitettäisiin tärmällisesti: kolmion sisällä oleva, sen kolmea sivua sivuava ympyrä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on niin, jos termi on määritelty esim. geometrian kurssissa, mutta oikeasti kolmion sisälle voidaan piirtää ääretön määrä erilaisia ympyröitä. Mutta luulen että esim. yo-kirjoituksissa asia esitettäisiin tärmällisesti: kolmion sisällä oleva, sen kolmea sivua sivuava ympyrä.
taitaa olla kuitenkin sovittu määritelmä
tarkempi voisi olla sisäympyrä, koska sellaista ei ole yleiskielessä.
Sisään piirretty ympyrä voi olla yleiskieltä tai matemaattista kieltä.
Matematiikan tehtävissä oletuksena lienee matematiikan sovitut maääritelmät.
sisään piirretty ja ympäri piirretty
https://www.mayk.fi/wp-content/uploads/2017/06/geometria.pdf - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei varmasti ole kirjoituksissa tuollaista selittelyä. Jos kirjoituksiin osallistuva ei osaa edes matematiikan perusmääritelmiä, niin hänellä ei ole mitään asiaa matematiikan ylioppilaskirjoituksiin.
- Anonyymi
"Matematiikan perusmääritelmä"? No näytäpä, missä tuo on annettu matematiikan perusmääritelmänä. Voi olla että tasogeometriassa on muodostunut sellainen käytäntö mutta ei laajemmin matematiikassa. Sisäympyrä ja ulkoympyrä erityistermeinä ovat parempia ilmauksia. Voidaan helposti kuvitella järkeviä matemaattisia tehtäviä, joissa kolmion sisään piirretyllä ympyrällä tarkoitetaan muuta kuin kolmion sivuja sivuavaa ympyrää. Siksi en edelleenkään usko, että yo-kirjoituksissa voitaisiin slarvata tehtävien muotoilussa.
- Anonyymi
Piirrä se kolmio ja sivuava ympärä sen sisään. Sitten ympyrän keskipisteestä normaalijanat kolmion sivuille. Ja sitten vielä kahdesta kolmion kärjestä, joihin hypotenuusa liittyy, janat ympyrän keskipisteeseen. Nyt alkuperäisen kolmion sisällä on neliö ja neljä kolmiota, joista kaksi on pareittain yhdenmuotoisia.
Kahden hypotenuusaan liittyvän kolmion yhteisen alan saat kun tarkastelet, mikä on kanta ja mikä korkeus. Loppu on helppoa.- Anonyymi
Jos tuon kolmion kateetit ovat a ja b, niin A = r(a b c)/2.
Tuon voi kuvaa käyttäen samalla vaivalla todistaa tai hyödyntää ko kaavaa suoraan muiden kaavojen kanssa. - Anonyymi
Oikea vastaus on 1 1=3.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikea vastaus on 1 1=3.
r(r c)
- Anonyymi
42 on oikea vastaus.
- Anonyymi
kukaan ei ole vielä osannut ratkaista
- Anonyymi
Minäkään on osaa laskea hähhäähhhää.
- Anonyymi
Mitä tuossa piirtämisen jälkeen tulee huomata on että kolmion, jonka kärjet ovat hypotenuusan päissä ja ympyrän keskipisteessä, pinta-ala esiintyy kahteen kertaan ja loppupinta-ala on neliö, jonka sivu on r.
"hypotenuusakolmion" korkeusjanan (ympyrän säde) jakamat osat esiintyvät kuviossa myös hypotenuusan päästä ympyrän keskipisteeseen kulkevan janan toisella puolella. Edellä mainitus kolmion pinta-alan voi siis kertoa kahdella.- Anonyymi
Eli 2(rc)/2 r² = r(c r)
Aivan kuten "6.9.2019 16:24" totesi ytimekkääsä vastauksessaan.
Kuva kannattaa piirtää tarkasti. Samaan tulokseen päässee n. 50 kertaa hankalammin merkitsemällä kateetteja a:lla ja b:llä. Koko pinta-ala on
A = ab/2 = (ar br cr)/2 ja
a² b² = c²
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305822Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144374Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522961Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391559Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 661301
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321206- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161