Nuori tyttö vegaaniksi

Anonyymi

Olen 11v tyttö (pliis ei valitusta että: -Ei noin nuoret kuulu tänne yms. yms.) ja haluaisin olla vegaani. Olen entuudestaan allerginen kananmunalle joten yksi askel done :D. Oon kasviksille aikas nirso. En oikeasti haluaisi, silti olen. Rakastan liharuokia ja lihaa. Surettaa vain suuret päästöt sekä ettisyys (tai sen puuttuminen). Maitotuotteetkin ovat aika lähellä sydäntä... tai siis suklaa D:. Vanhemmat vähän vitsailevat että: -Kyllä se meidän *mun nimi* on sellainen karnivore että ei siitä mitään vegaania/kasvissyöjää tule. Mietin jos jättäisin maitotuotteet. Isäni harrastaa metsästystä (sorsastusta) ja jos se nyt joskus jotain saalista tuo niin kai voisin sitä maistaa. Meillä kotona on muutenkin tuo kasvispuoli on ruokavaliossa aika päin mäntyjä. Koulussamme on mielestäni mahdollisuus vegaaniruokavalioon. Olen myös kiinnostunut superfoodeista. Olen lukenut sekä vegaaniruokavaliosta ja superfoodeista kohtuulla. Mites ihmeessä mä tämänkin toisin esille? -Hei, te ootte pelleilly tol vegaanijutul mut haluaisin olla vegaani ::D... Olen aikas varma että ne ei ottais sitä tosissaan. Mites muut nuoret ovat kertoneet vanhemmilleen vegaaniaikeista?

16

54

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Turvaa proteiinien saanti ehdottomasti useista eri lähteistä. Pähkinät, pavut, herneet, siemenet jne. Yksittäisestä kasvista otettu proteiinikoostumus ei ole tasapainoinen, vaan jotain voi olla liian vähän. Monipuolisuus takaa sen, ettei tule puutoksia.

      Täysjyväviljoja. Niissä on b-ryhmän vitamiineja ja kivennäisiä. Valkoista vehnää, valkoista riisiä ja sokeria ei kannata suuhunsa panna. Niistä saa vaan ison mahan.

      Oliiviöljy on hyvä rasva. Avokado on maukasta leivän päällä. Siitä saa hyviä rasvoja ja e-vitamiinia (hyvä iholle). Mm. saksanpähkinöistä saa omega3:a,
      pekaaneista kasvissteroleja. Taulukoita löytyy fineli.fi.

      B12 pitää ehdottomasti ottaa purkista

      Vihanneksia juureksia ja hedelmiä paljon, erilaisia, jotta kasvavana saat tarpeeksi vitamiineja. Sienistä saa D-vitamiinia.

      Jos et opi syömään erilaisia vihanneksia ja palkokasveja, et pärjää kasvisruokavaliolla.

      Kaakaopavussa on muuten hyvin rautaa ja Magnesiumia.

      Syö välillä vaikka sitä riistaa tai lihaa, jos niistä tykkäät. Eihän sitä ole pakko olla ehdoton, varsinkaan alkuun. Äkkinäiset muutokset voivat olla haitallisia, jos ei osaa ottaa kaikkia asioita huomioon.

      Itse aloitin laktovege-ruokavalion 35 vuotta sitten ravintotaulukkokirjan kanssa, josta tarkistin asioita päivittäin. Olen siirtynyt matkan varrella vegaanisen ruuan suuntaan. Juustoa käytän vielä satunnaisesti.

      • Anonyymi

        Noh tuo ei vastannut miten asiasta kerron, mutta kiitos. Jos nyt tämä homma edistyy niin kyllä tosiaan pikkuhiljaa käyn välivaiheen kohti kasvisruokavaliota ja siten vegaaniutta.

        Ap


      • Anonyymi

        " Sienistä saa D-vitamiinia."

        Sienet eivät ole kasveja. Että riippuu vähän vegaaniuden määritelmästä voiko niitä syödä vai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Sienistä saa D-vitamiinia."

        Sienet eivät ole kasveja. Että riippuu vähän vegaaniuden määritelmästä voiko niitä syödä vai ei.

        Kyllä vegaanit syövät sieniä. Se on hyvä proteiininlähde. :D


    • Anonyymi

      Taas yksi syömishäriöinen kehittymässä. Ilmeisesti ette tiedosta, että sairaus on vakava ja yksi suurimmista kuolinsyistä nuorilla tytöille. Ei kannattaisi kannustaa alaikäisiä sairaan kultin opetuslapsiksi.

      • Anonyymi

        Älä ylitreagoi. Teini sanoi, että välivaiheen kautta vegaaniuteen. Se on hyvä asenne, jos mikä.


      • Anonyymi

        näin muuten saatta olla,,,esim B12 löytyy tosi paljon,,ja absorboi paras naudan
        , maksassa,,sta,,, siitä päte raudan,,/hemoglobi/ kanan,maksassakin,,,,
        Monipuolista valint,,onparas,,,kallistuko enemm,,lacto,,,vegan ,,viljan,,lihan,,tai frukt,,
        tai muut,,mallit,, jokainen on oman päätyksen tehtävä,,,rippujen ja
        lkivaikutuks,,syömis,,jalkeen,,,,
        yks päivä nälkiintymis,viikossa,,,pienen määrän ruoan jok syömis kerran,,,mielummin
        vihannes,,hedelmä,,kalan,,riisin ,,ja vähän muutakin,,ja positiv,,,iloinen plaseb,,,
        hyvä mieli,,nyvän tolvomuks,,kaikkien kohdalla,,silloin KAIKKIVALTIASKOSKETUKSEN
        EI VIIPYY KAUAN,,,KAIKKI MUUT ON HARHA JA EPÄYOIVO ,,ELÄMÄ ON ARVAAMATON,,JA ENNAKOITTAVAAMATON,,, SIIS,,,,ESIM,,,
        TÄNÄÄN LASKETAN OSAKKEIDEN,ARVO---HUOMENNA MEITÄ LASKETAAN MULTAAN,,
        ELÄMÄ ON ILOT JA SURUT,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä ylitreagoi. Teini sanoi, että välivaiheen kautta vegaaniuteen. Se on hyvä asenne, jos mikä.

        Vegaanius on huono tavoite, koska siihen sisältyy uskonnollistyyppinen oppirakenne. Mikä estää tavoitella kasvissyöjän uraa, ilman että on fanaatikko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        näin muuten saatta olla,,,esim B12 löytyy tosi paljon,,ja absorboi paras naudan
        , maksassa,,sta,,, siitä päte raudan,,/hemoglobi/ kanan,maksassakin,,,,
        Monipuolista valint,,onparas,,,kallistuko enemm,,lacto,,,vegan ,,viljan,,lihan,,tai frukt,,
        tai muut,,mallit,, jokainen on oman päätyksen tehtävä,,,rippujen ja
        lkivaikutuks,,syömis,,jalkeen,,,,
        yks päivä nälkiintymis,viikossa,,,pienen määrän ruoan jok syömis kerran,,,mielummin
        vihannes,,hedelmä,,kalan,,riisin ,,ja vähän muutakin,,ja positiv,,,iloinen plaseb,,,
        hyvä mieli,,nyvän tolvomuks,,kaikkien kohdalla,,silloin KAIKKIVALTIASKOSKETUKSEN
        EI VIIPYY KAUAN,,,KAIKKI MUUT ON HARHA JA EPÄYOIVO ,,ELÄMÄ ON ARVAAMATON,,JA ENNAKOITTAVAAMATON,,, SIIS,,,,ESIM,,,
        TÄNÄÄN LASKETAN OSAKKEIDEN,ARVO---HUOMENNA MEITÄ LASKETAAN MULTAAN,,
        ELÄMÄ ON ILOT JA SURUT,,

        Kirjoita ensi kerralla selvin päin, kiitos.


      • Anonyymi

        Jyrkkä, mutta oikean suuntainen mielipide.


    • Anonyymi

      En näe siinä mitään pahaa ettei halua käyttää eläinperäisiä tuotteita mm. ruokailunsa ohella. Tiedän että syömishäiriöt ovat vakavia, mutta tätä en aloita laihtumisen yms takia vaan eettisistä syistä.

      Ap

      • Anonyymi

        Itse en voi ryhtyä vegaaniksi, koska haluan syödä terveellisesti. Kaikki superfood on ok, kunhan se on kotimaista. Eettistä on syödä lähiruokaa, joten panosta siihen. Se maistuukin paremmalta, joten nirsoilusikin vähenee.

        Olen tyytyväinen sekasyöjän ruokavaliooni. En nirsoile mitään mikä on terveellistä ja vältän henkeen ja vereen soijaa, maissia, palmuöljyä ja kaikkia niiden johdannaisia. En myöskään syö prosessoituja, lisäaineilla höystettyjä elintarvikkeita. Tämän vuoksi en syö nyhtökauraa, härkistä enkä muita lihankorvikkeita.


      • Anonyymi

        Kyllähän tämän ns. 11 vuotiaan kannattaa ihan ensiksi tutustua siihen mitä eettisyys ylipäätään tarkoittaa. Voi nimittäin olla niin, että jonkin prosessoidun soijavalmisteen tekemiseen on tuhottu enemmän luontoa kuin hän arvaakaan.


      • Anonyymi

        Syön lihaakin eettisistä syistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän tämän ns. 11 vuotiaan kannattaa ihan ensiksi tutustua siihen mitä eettisyys ylipäätään tarkoittaa. Voi nimittäin olla niin, että jonkin prosessoidun soijavalmisteen tekemiseen on tuhottu enemmän luontoa kuin hän arvaakaan.

        Esim. Riisi on vakava ilmastouhka.


    • Anonyymi

      Kasvisruoka ei ole yksiselitteisesti ympäristöteko. Esim. Riisin viljely on moninkertaisesti haitallisempi kuin punaisen lihan tuotanto. Täysi lihasta pitäytyminen on luonnolle haitta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2062
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      167
      1599
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1537
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1348
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1280
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      277
      1137
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      132
      1041
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1022
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1003
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      53
      857
    Aihe