Muistelen -50 luvun äidinkielen tunneilla opetetun, että yhdyssanassa taipuu vain jälkimmäinen sana. Mustasaari >> Mustasaaressa jne. Ei kuitenkaan koskaan sanota Uusimaalla vaan Uudellamaalla. Onko yhdyssanojen taivutukselle suomenkielessä mitään "oikeata" tapaa. Tämä kiinnostaa vaan noin yleensä.
Yhdyssanat
6
406
Vastaukset
- Yasuni
Sääntönä on, että adjektiivialkuosa taipuu aina: isollesiskolle, omastatunnosta, uudenkuun. Paikannimet ovat kuitenkin moneen sääntöön poikkeuksina, koska merkitys on saattanut hämärtyä tai muuttua tai kyseessä voi olla käännösvirhe. Tai yksinkertaisesti nimen taivutuksen määrää monisatavuotinen perinne.
Niinpä on oikein sanoa Mustasaaressa, vaikka tulee sanoa Uuteenkaupunkiin, Uudellamaalla, Vanhanlinnan kartano.
Myös yleisnimissä tapaa heittelyä puhekielessä - ei ole harvinaista kuulla muotoja isosiskolle, omatuntoa ym.- Iso-ottelija
Olen vieraillut joskus Isossa-Britanniassa. Aivan viime vuoden lopulla käväisin Iso-Syötteellä (tunturi Pudasjärven pohjoisosassa).
Molempia nimiä näkee (itse asiassa useinkin) taivutettavan myös toisin: Iso-Britanniassa ja Isolla-Syötteellä.
- Vanhahko
Paljon kiitoksia näistä vastauksista. Enpä enää siis yritä vääntää kielenkäytössäni sanoja tuohon muistamaani tapaan.
- Sarita.,.
Tämä on hyvä sivusto kaikille, ei vain opiskelijoille.
Moni äidinkielessä askarruttava asia selviää..
http://www.yle.fi/abitreenit/suomi/index.shtml Sinulle on opetettu väärin. Ei mitenkään harvinaista. Vastoin yleistä luuloa äidinkielenopettajat eivät ole erehtymättömiä eivätkä suinkaan aina opeta samaa kuin virallinen kielenhuolto.
Aluksi yleishuomautus: yhdyssanassa normaalisti vain jälkiosa taipuu; poikkeuksen muodostavat lähinnä jotkin sellaiset yhdyssanat, joiden alkuosa on adjektiivi.
Kun yhdyssanan alkuosana on adjektiivi, niin joissakin tapauksissa alkuosakin taipuu, joissakin ei, ja joissakin molemmat vaihtoehdot ovat sallittuja. Sääntöjen rikkominen on sitten vielä eri asia ja saattaa jossakin vaiheessa johtaa sääntöjen tarkistamiseen.
Selviä sääntöjä ei ole, mutta esimerkiksi Uusi-alkuisissa paikannimissä taitaa alkuosa aina taipua (Uudellamaalla, Uudellakirkolla, Uudessa-Seelannissa jne.). Joitakin lisähuomautuksia:
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/8.3.html#yhd-taiv- Vanhahko
Enpä nyt tarkalleen muista mitä vv 1948-1956 opetettiin. Tuo sääntö on vaan jäänyt mieleen. Käytännössä olen taivutellut sanoja ihan ok, mutta olen aina välillä ihmetellyt miten tässä nyt näin. Lähdinpä sitten vielä vanhoilla päivilläni kyselemään. Ihan asiallisia ja hyviä vastauksia olen saanut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2343965Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t462617Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2401800Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus991681- 1071678
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin161499Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e511498Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1691410- 141211
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251162