Vanhojen Swanien hinnat?

Anonyymi

Onko mielestänne alkupään Swanien hinnoittelu kohdallaan? Siis viiskytvuotiaasta veneestä pitäis maksaa 80 tonnia? Ulkomaiset hinnat on sentään pari kymppiä vähemmän mutta kovia silti. Saman ajan HR:t on myös laatuveneitä ja hinnat alle puolet tuosta. Onhan ne toki vähän pienempiä, mutta muutama jalka sinne tai tänne.

121

2015

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se riippuu siitä, menevätkö veneet kaupaksi. Jos ne vanhat HR:t eivät mene Swanien hinnalla kaupaksi, voidaan sanoa, että HR:t eivät ole niin arvokkaita.

    • Anonyymi

      Aika hitaasti näyttää tuo kauppa käyvän. Onhan ne olleet kalliita uutena, mutta kyllä osa sitä laatua on jo muhinut sen verran että täytyy olla tosi harrastaja tai muuten perverssi jos noihin ryhtyy

    • Anonyymi

      Taitaa olla aika paljon tunnearvoa tuossa hinnassa?

      • Anonyymi

        Joka veneen hinnassa on tunnearvoa.Kun 20 vuotta on millä tahansa paatilla hangannut itämerta,sitä pitää parhaana veneenä ja siksi hinnoittelu on reipasta.Ainahan ostaja voi esittää
        oman näkemyksen asiasta!Tuppisuut eivät pärjää markkinoilla !

        Terkuin Kraken


    • Anonyymi

      Tunne voittaa aina järjen, mutta kuten yleensä , hinta on suhteessa veneen nykykuntoon ja hintaan uutena.

    • Anonyymi

      80 tonnilla on jo melkoisesti valinnanvaraa. Se kai on siitä kiinni arvostaako avaria ja valoisia sisätiloja, uudenaikaisia ominaisuuksia, vai kulahtanutta tunkkaisen ahdasta hyttiä Nautor-lätkällä.

    • Anonyymi

      Nyt myynnissä olevaa kolmekuutosta on myyty pitkään, samaten nelikymppistä. Swan 40:n hintaa pudotettu about parikyt donaa parissa vuodessa. Jos saisin oman veneen myytyä, voisin heti ostaa sen nelikymppisen.

    • Anonyymi

      Aika hassua on kyllä maksaa viiskytvuotiaasta veneestä uuden hintaa. Nuo tuon ajan veneet ei ole mitenkään nopeita eikä tilavia edes. Onhan arvoveneet varmasti saaneet hellää huolenpitoa ja kunnostusta lompakkoa säätämättä. Silti jotenkin tuntuu naurettavalle että 40 jalkaisessa on takana vain pistopunkat :D

      • Anonyymi

        " tuntuu naurettavalta että 40 jalkaisessa on takana vain pistopunkat". Olen siinä onnellisessa asemassa, et olen saanut olla Swanin pistopunkassa MERELLÄ ja voin kertoa et se on tosi hyvä
        paikka. Swanit ovat meriveneitä ja vankasti rakennettuja umpilaminaatti (myös kansi) vehkeitä,
        joten ne ovat lähes ikuisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " tuntuu naurettavalta että 40 jalkaisessa on takana vain pistopunkat". Olen siinä onnellisessa asemassa, et olen saanut olla Swanin pistopunkassa MERELLÄ ja voin kertoa et se on tosi hyvä
        paikka. Swanit ovat meriveneitä ja vankasti rakennettuja umpilaminaatti (myös kansi) vehkeitä,
        joten ne ovat lähes ikuisia.

        Swaneissa kansi on kerrosrakennetta ja uudemmissa myös runko. Moniin on tehty varsin laaja osmoosikorjaus, joten ikuisia ne ovat vain kalliilla ylläpidolla.


      • Anonyymi

        Hiukan epäilen, että tuo 40:en on saanut erityisen hellää huolenpitoa. Kuvien ja erittelyn perusteella purjeissa ei ole kehumista, kaikuluotain ja moni muu tekniikka on 70-luvulta, kone vaikuttaa alitehoiselta jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hiukan epäilen, että tuo 40:en on saanut erityisen hellää huolenpitoa. Kuvien ja erittelyn perusteella purjeissa ei ole kehumista, kaikuluotain ja moni muu tekniikka on 70-luvulta, kone vaikuttaa alitehoiselta jne.

        OIen käynyt katsomassa venettä muutama vuosi sitten. Pinnat hienossa kunnossa, mutta purjehdus/navigointivarustuksessa sanomista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Swaneissa kansi on kerrosrakennetta ja uudemmissa myös runko. Moniin on tehty varsin laaja osmoosikorjaus, joten ikuisia ne ovat vain kalliilla ylläpidolla.

        Keskustelu koskee vanhoja Swaneja ja ne ovat umpilaminaattia. Swan eli S&S vene.
        Myös "uudemmat" Swanit eli - 80 luvulla tehdyt Ron Hollannin veneistä ainakin 371 on
        vielä umpilaminaattiwan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskustelu koskee vanhoja Swaneja ja ne ovat umpilaminaattia. Swan eli S&S vene.
        Myös "uudemmat" Swanit eli - 80 luvulla tehdyt Ron Hollannin veneistä ainakin 371 on
        vielä umpilaminaattiwan.

        KAIKISSA Swaneissa kansi on kerrosrakennetta. Runko oli melkein kaikissa umpilaminaattia viime vuosituhannella.


      • Anonyymi

        Kerrotko ,minkä uuden veneen saa 80 tuhannella eurolla?

        Duunari


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hiukan epäilen, että tuo 40:en on saanut erityisen hellää huolenpitoa. Kuvien ja erittelyn perusteella purjeissa ei ole kehumista, kaikuluotain ja moni muu tekniikka on 70-luvulta, kone vaikuttaa alitehoiselta jne.

        Epäilet Swanin kuntoa?Käy tutkimassa ja selvitä asia!Älä täällä valita!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Swaneissa kansi on kerrosrakennetta ja uudemmissa myös runko. Moniin on tehty varsin laaja osmoosikorjaus, joten ikuisia ne ovat vain kalliilla ylläpidolla.

        Minua kiinnostaisi kuulla enemmän tuosta osmoosikorjauksesta. Varsinkin mihin veneisiin sellainen on tehty, ja minkä takia.
        En ole ikinä koko veneilyaikanani nähnyt yhtään venettä, varsinkaan suomessa valmistettua, varsinkaan Norpolin raaka-aineilla tehtyä, joista käytännössä kaikki vähänkään tunnetummat veistämöt veneensä tekivät ennen vuosituhannen vaihdetta, ja varmaan vielä sen jälkeenkin.
        Tästä osmoosista kuulee, ja saa lukea alan lehdistä, monenlaista tarinaa, mutta kuten sanottu, en ole koskaan itse nähnyt. Ja ihan aika montakin telakoitua venettä olen päässyt näkemään.
        Voiko olla niin, että en tunne kyseistä vauriotyyppiä sellaisen nähdessäni? Selittäisikö se osan tietämättömyydestäni? Eihän ole väärin, jos kysyy? Eihän?
        PS: Itselläni ei ole swaania, eikä kalikka mitenkään omaan jalkaan osunut. En kysy siksi.


    • Anonyymi

      70-luvun puolimaissa alkoi yleistyä kansirakenne jossa luukku oli ikään kuin keskellä venettä, eikä suinkaan avotilan jatkeena. Kulkeminen oli kelissä vähintäänkin hankalaa, eikä sitlåådakaan ollut oikein mukava seurustelupaikka. Olikohan tämä joku "tosipurjehtijan" valinta?

      En kyllä minäkään ymmässä miksi vanhasta hitaasta ja ahtaasta veneestä maksetaa enelleenkin messinkiä.

      • Anonyymi

        Joo, kunnon sprayhoodia ei saa mitenkään, ja sitloodaan mahtuu ehkä 2 ihmistä. Loput sitten kannelle istumaan. Ihan kuin valaan selässä pitäisi istua. Onneksi joka paikka on vinssejä täynnä niin voi pitää jostain kiinni.


    • Anonyymi

      Vähän sama, kun joku ihmettelisi, että kannattaako 60 -luvun Porshe 911:ta maksaa monta kymppitonnia. Samalla rahalla kun saisi uudemman, nopeamman, taloudellisemman ja tilavamman auton.

      • Anonyymi

        Käytännössä 100% auton ostajista on sitä mieltä, että ei kannata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytännössä 100% auton ostajista on sitä mieltä, että ei kannata.

        Ei ole. Tämänkin palstan lukijoista varmaan yli puolet on sitä mieltä että kannattaa. Minä myös. Mutta 1) ei ole löysää rahaa tarpeeksi ja 2) ei ole paikkaa säilyttää ja 3) autot ei niin paljoa kiinnosta. Mutta silti olen sitä mieltä että se kannattaa, tuollaisen auton ostaminen on hyvä sijoitus ja tuotto vuodessa voi olla parempi kuin osakkeilla. Muut edut tulevat päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole. Tämänkin palstan lukijoista varmaan yli puolet on sitä mieltä että kannattaa. Minä myös. Mutta 1) ei ole löysää rahaa tarpeeksi ja 2) ei ole paikkaa säilyttää ja 3) autot ei niin paljoa kiinnosta. Mutta silti olen sitä mieltä että se kannattaa, tuollaisen auton ostaminen on hyvä sijoitus ja tuotto vuodessa voi olla parempi kuin osakkeilla. Muut edut tulevat päälle.

        Varakkaita autoista kiinnostuneita autojenkeräilijöitä on, ja on sellaisiakin jotka hankkivat vanhoja autoja vain sijoitusmielessä. En tiedä onko vanhojen purjeveneidenkin keräilijöitä, ainakaan vielä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole. Tämänkin palstan lukijoista varmaan yli puolet on sitä mieltä että kannattaa. Minä myös. Mutta 1) ei ole löysää rahaa tarpeeksi ja 2) ei ole paikkaa säilyttää ja 3) autot ei niin paljoa kiinnosta. Mutta silti olen sitä mieltä että se kannattaa, tuollaisen auton ostaminen on hyvä sijoitus ja tuotto vuodessa voi olla parempi kuin osakkeilla. Muut edut tulevat päälle.

        Kukaan ei kuitenkaan mieti sitä 60-luvun klassikkoautoa käyttöautoksi puhumattakaan lomamatkan autoksi koko perheelle. Se ostetaan kunnossapitoharrastukseksi, näytille tai pari kertaa kesässä ajoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei kuitenkaan mieti sitä 60-luvun klassikkoautoa käyttöautoksi puhumattakaan lomamatkan autoksi koko perheelle. Se ostetaan kunnossapitoharrastukseksi, näytille tai pari kertaa kesässä ajoon.

        Minä omistan osan 30-luvun venettä, ja ihan käytössä se on. Vieläpä samassa käytössä, mihin se on aikoinaan tarkoitettu.

        Alunperin ehkä vertaus Porscheen oli jotenkin relevantti. Mutta sitten autovertaus meni tapansa mukaan mönkään. Vanhat Swanit nimittäin aina ostetaan käyttöveneiksi. Eivätkä ostajat ole väärässä, he vain painottavat eri asioita, kuin uuden veneen ostajat.


    • Anonyymi

      Hinnoissa ei ole mitään nousupotentiaalia. Kysymys on ainoastaan siitä kuinka jyrkästi ne putoavat jatkossa. Hitaan hinnanlaskun vaihe on ohitettu ja nyt näitä legendoja irtoaa jo muutamalla kymppitonnilla. Matka alaspäin siis vaan kiihtyy...

      • Anonyymi

        Aiemmin toisessa säikeessä keskusteltiin muutaman tonnin veneistä ja niiden ylläpidon järkevyydestä, kun parissa vuodessa ylläpitoon ja korjauksiin voi mennä veneen hinnan verran rahaa.

        Sama pätee näihin kalliimpiin ”klassikoihin”. Jos 50 v vanhalle veneelle ei ole tehty mitään suurempia remontteja (pohja/osmoosiremontti, koneen vaihto, tiikkikansi, sisustus, patjat, peräsin, läpiviennit, vantit, vinssit, heloitus, letkut, vesi jne), on veneen korjauksiin laitettava valtavia summia rahaa. Eikä sen arvo taatusti nouse läheskään sijoitetun summan verran.

        Jos halvalla (lue: selvästi uutta venettä halvemmalla) saa veneen, jossa kaikki on uusittu, ja pitää noista vanhemman designin ”ominaisuuksista”, niin hankinta voi olla perusteltu. Etenkin, jos ei ajattele myyvänsä venettä vähään aikaan. Potentiaalisten ostajien määrä on varmasti laskussa kun uudet sukupolvet haluavat mukavuuksia ja helppoa purjehtimista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aiemmin toisessa säikeessä keskusteltiin muutaman tonnin veneistä ja niiden ylläpidon järkevyydestä, kun parissa vuodessa ylläpitoon ja korjauksiin voi mennä veneen hinnan verran rahaa.

        Sama pätee näihin kalliimpiin ”klassikoihin”. Jos 50 v vanhalle veneelle ei ole tehty mitään suurempia remontteja (pohja/osmoosiremontti, koneen vaihto, tiikkikansi, sisustus, patjat, peräsin, läpiviennit, vantit, vinssit, heloitus, letkut, vesi jne), on veneen korjauksiin laitettava valtavia summia rahaa. Eikä sen arvo taatusti nouse läheskään sijoitetun summan verran.

        Jos halvalla (lue: selvästi uutta venettä halvemmalla) saa veneen, jossa kaikki on uusittu, ja pitää noista vanhemman designin ”ominaisuuksista”, niin hankinta voi olla perusteltu. Etenkin, jos ei ajattele myyvänsä venettä vähään aikaan. Potentiaalisten ostajien määrä on varmasti laskussa kun uudet sukupolvet haluavat mukavuuksia ja helppoa purjehtimista.

        Kun tästä mennään vielä 10-20 vuotta eteenpäin, vanhat Swanit alkaa olemaan osmoosiharsoa ja samaan rahaan saa jo niin paljon parempaa venettä ettei Swaneja osta enää kukaan. Väittäisin että juuri nyt ja näinä aikoina, nuo alkupään Swanit ovat huippuarvossaan. 10 vuoden päästä 36 S&S maksanee hyväkuntoisena noin 30 tonnia ja ostaja on päästään vinksahtanut kaikkea uutta vastustava karvaturpaseilori.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun tästä mennään vielä 10-20 vuotta eteenpäin, vanhat Swanit alkaa olemaan osmoosiharsoa ja samaan rahaan saa jo niin paljon parempaa venettä ettei Swaneja osta enää kukaan. Väittäisin että juuri nyt ja näinä aikoina, nuo alkupään Swanit ovat huippuarvossaan. 10 vuoden päästä 36 S&S maksanee hyväkuntoisena noin 30 tonnia ja ostaja on päästään vinksahtanut kaikkea uutta vastustava karvaturpaseilori.

        Juurihan Båtagentilla oli SS Swan 38 myynnissä 45 tonnin hintapyynnöllä. Ei siitä paljon tarvii tiputtaa 30 tonniin. 38 on kuitenkin ihan eri peli kuin 36:nen. Tossa oli vielä uusittu elektroniikka ja 100 h ajettu kone. Kaupat tehtiin varmaan 40 tonnilla.

        Ruotsissa venelaina on edullista: mm. Nordea tarjoaa 3,5 % korkoa. Kysyntä suuntautunee halvalla lainarahalla uudempiin veneisiin. Suomessa kyseeseen tulee vakuudeton kulutusluotto, jossa korot lähetävät n. 8 %:sta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun tästä mennään vielä 10-20 vuotta eteenpäin, vanhat Swanit alkaa olemaan osmoosiharsoa ja samaan rahaan saa jo niin paljon parempaa venettä ettei Swaneja osta enää kukaan. Väittäisin että juuri nyt ja näinä aikoina, nuo alkupään Swanit ovat huippuarvossaan. 10 vuoden päästä 36 S&S maksanee hyväkuntoisena noin 30 tonnia ja ostaja on päästään vinksahtanut kaikkea uutta vastustava karvaturpaseilori.

        Osmoosi ei ole iän mukaan kehittyvä ilmiö. Jos sitä ilmaantuu, tehdään osmoosikorjaus ja case closed. Itse purjehdin 80-vuotiaalla veneellä ja sen arvo ei suinkaan ole laskenut viimeisten vuosikymmenien aikana, 30-luvun hankintahintaan nähden kyllä,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osmoosi ei ole iän mukaan kehittyvä ilmiö. Jos sitä ilmaantuu, tehdään osmoosikorjaus ja case closed. Itse purjehdin 80-vuotiaalla veneellä ja sen arvo ei suinkaan ole laskenut viimeisten vuosikymmenien aikana, 30-luvun hankintahintaan nähden kyllä,

        Mitä kauemmin vene on lionnut vedessä, sen todennäköisempi osmoosi on. Siksi, että on todennäköisempää, että pohjarempat on tehty liian myöhään tai väärin, vanhemmassa venessä on ehtinyt tulla todennäköisemmin pohjaan vaurioita joista on päässyt vettä laminaattiin ja vanhoissa veneissä käytetyt materiaalit kestävät vettä huonommin kuin uudempien.

        Jos keräisit tiedot kaikista veneistä joissa on ollut osmoosivaurioita ja laskisit otannan perusteella osmoosin esiintymistodennäköisyyden veneen iän funktiona, saisit varmasti saman tuloksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aiemmin toisessa säikeessä keskusteltiin muutaman tonnin veneistä ja niiden ylläpidon järkevyydestä, kun parissa vuodessa ylläpitoon ja korjauksiin voi mennä veneen hinnan verran rahaa.

        Sama pätee näihin kalliimpiin ”klassikoihin”. Jos 50 v vanhalle veneelle ei ole tehty mitään suurempia remontteja (pohja/osmoosiremontti, koneen vaihto, tiikkikansi, sisustus, patjat, peräsin, läpiviennit, vantit, vinssit, heloitus, letkut, vesi jne), on veneen korjauksiin laitettava valtavia summia rahaa. Eikä sen arvo taatusti nouse läheskään sijoitetun summan verran.

        Jos halvalla (lue: selvästi uutta venettä halvemmalla) saa veneen, jossa kaikki on uusittu, ja pitää noista vanhemman designin ”ominaisuuksista”, niin hankinta voi olla perusteltu. Etenkin, jos ei ajattele myyvänsä venettä vähään aikaan. Potentiaalisten ostajien määrä on varmasti laskussa kun uudet sukupolvet haluavat mukavuuksia ja helppoa purjehtimista.

        Jos 50 vuotiaalle veneelle ei ole tehty remontteja(luettelit tuossa kaikki),niin tuskin siitä silloin paljon mitään pyydetään.Ja jos et ymmärrä veneistä mitään,niin kannattaa ottaa sellainen tyyppi mukaan,joka edes vähän tietää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun tästä mennään vielä 10-20 vuotta eteenpäin, vanhat Swanit alkaa olemaan osmoosiharsoa ja samaan rahaan saa jo niin paljon parempaa venettä ettei Swaneja osta enää kukaan. Väittäisin että juuri nyt ja näinä aikoina, nuo alkupään Swanit ovat huippuarvossaan. 10 vuoden päästä 36 S&S maksanee hyväkuntoisena noin 30 tonnia ja ostaja on päästään vinksahtanut kaikkea uutta vastustava karvaturpaseilori.

        On täällä katkeraa porukkaa,kun vaan ei ole varaa laatumerkkeihin!


    • Anonyymi

      Vanhoihin laatuveneisiin käytettyä laadukkaan ja näkyvän käsityön määrää ei nykyisillä työvoimakustannuksilla voi saada missään kohtuuhintaisessa uustuotantoveneessä. Sellaiselle joka arvostaa laadukkaan käsityön jälkeä hienoinkaan cnc koneistettu tai valmistettavuuden ehdoilla hiottu tuote näytä tai tunnu miltään miltään.

      Rakentamista vaivaa samat ongelmat, Kaikki ihmissiltää oikeasti miellyttävä on rakennettu jo ajat sitten. Nykyillä työvoimakustannuksilla on rakennettava tehokkaasti ja lopputulos näyttää 'modernilta'.

      Moderni ei luonnostaan näytä ihmissilmälle kauniilta, siksi kuluttajien mielipiteitä manipuloidaan muodilla, "koti-lehdet" pursuavat yksinkertaisia linjoja, tasoitettuja seiniä, listattomia ja smyygittömiä rakenteita. Miksi? Siksi koska se on nopein ja samalla halvin tapa rakentaa ja esittelemällä ne lehdessä maailman hienoimmiksi, useimmat ihmiset luulevat niitä hienoimmiksi.

      Jokainen voi tehdä mielessään faktantarkistuksen mikä ihmisen silmää oikeasti miellyttää. Mitä ihmismassat kerääntyvät katsomaan, vanhoja kauniita rakennuksia, -veneitä, autoja jne... lista on loputon. Ennen jopa hyödykkeet ja työkalut voitiin muotoilla kauniiksi. Verratkaa jonkun vanhan höyryveturin yksityiskohtaisuutta johonkin tämän päivän Siemens sähköveturiin.

      Käytettyjä käsityötunteja voi ostaa vain rahalla, siksi vanhojen Swanien yms. oikeiden arvoveneiden hinta vain nousee. Samaa koskee myös autoja esim. Porsche 993 tai vaikka joku 70-luvun Toyota Land Cruiser. Niitä ei vaan enää saa kaupasta mitenkään.

      • Anonyymi

        Vanhojen Swanien hinnat ovat taitaneet tulla alas siinä missä muidenkin veneiden. -95 Vene-lehden Swan 38 -jutussa mainitaan kohtuukuntoisen veneen hinnaksi 95-120 tUSD. Nyt tuollaisia pyydettäessä veneen pitää olla priimakunnossa. Usein kunnostukseen kerrotaan käytetyn pyyntihinnan verran, kuten tässä. https://www.theyachtmarket.com/boats_for_sale/1812158/
        Tuttu osti S&S Swanin ja laittoi isot rahat kunnostukseen. Sai toki enemmän kuin ostohinta, mutta taisi jäädä puoleen osto kunnostushinnasta ja myynti kesti pari vuotta. Purjehtii nykyään modernilla veneellä.


      • Anonyymi

        On totta, että edullisimpien uusien veneiden sisustukset ovat pelkistettyjä vanhoihin Swaneihin verrattuna. Swanithan ovat olleet aikansa kalleimpia veneitä, joten vertailukohta on hieman väärä. Mutta ei tarvitse mennä 70-luvulle asti, jos haluaa pyöristettyjä nurkkia ja enemmän puupintoja kuin uusimmat veneet tarjoavat. Tässä ym. faktantarkastuksen materiaalia. Ensin vanhempi Swan:

        https://www.yachtworld.fi/veneet/1974/nautor-swan-41-3230287/?refSource=enhanced listing

        Tässä yli 30 v tuota Swania nuorempi Bavaria likimain puoleen hintaan k.o. Swanin hinnasta:

        https://www.theyachtmarket.com/boats_for_sale/1809061/

        Verrokiksi keskihintainen uusi vene:

        https://saareyachts.com/en/saare-38-2/

        Missä noista nyt sitten on viihtyisin sisustus ? Eroaako Swanin "laadukas käsityö" edukseen ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On totta, että edullisimpien uusien veneiden sisustukset ovat pelkistettyjä vanhoihin Swaneihin verrattuna. Swanithan ovat olleet aikansa kalleimpia veneitä, joten vertailukohta on hieman väärä. Mutta ei tarvitse mennä 70-luvulle asti, jos haluaa pyöristettyjä nurkkia ja enemmän puupintoja kuin uusimmat veneet tarjoavat. Tässä ym. faktantarkastuksen materiaalia. Ensin vanhempi Swan:

        https://www.yachtworld.fi/veneet/1974/nautor-swan-41-3230287/?refSource=enhanced listing

        Tässä yli 30 v tuota Swania nuorempi Bavaria likimain puoleen hintaan k.o. Swanin hinnasta:

        https://www.theyachtmarket.com/boats_for_sale/1809061/

        Verrokiksi keskihintainen uusi vene:

        https://saareyachts.com/en/saare-38-2/

        Missä noista nyt sitten on viihtyisin sisustus ? Eroaako Swanin "laadukas käsityö" edukseen ?

        Ei eroa. Saaren ostaisin noista, jos joku pitäisi valita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei eroa. Saaren ostaisin noista, jos joku pitäisi valita.

        Mitä olen Saaressa käynyt, niin se on kyllä valovuoden edellä Bavariaa tyylikkyydessä ja tunnelmassa sisätilojen suhteen. Hintaero on tietysti melkoinen, mutta jos rahaa olisi Saareen, en todellakaan ostaisi Bavariaa, jos ajatellaan sisätilojen tyylikkyyttä ja viimeistelyn tasoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On totta, että edullisimpien uusien veneiden sisustukset ovat pelkistettyjä vanhoihin Swaneihin verrattuna. Swanithan ovat olleet aikansa kalleimpia veneitä, joten vertailukohta on hieman väärä. Mutta ei tarvitse mennä 70-luvulle asti, jos haluaa pyöristettyjä nurkkia ja enemmän puupintoja kuin uusimmat veneet tarjoavat. Tässä ym. faktantarkastuksen materiaalia. Ensin vanhempi Swan:

        https://www.yachtworld.fi/veneet/1974/nautor-swan-41-3230287/?refSource=enhanced listing

        Tässä yli 30 v tuota Swania nuorempi Bavaria likimain puoleen hintaan k.o. Swanin hinnasta:

        https://www.theyachtmarket.com/boats_for_sale/1809061/

        Verrokiksi keskihintainen uusi vene:

        https://saareyachts.com/en/saare-38-2/

        Missä noista nyt sitten on viihtyisin sisustus ? Eroaako Swanin "laadukas käsityö" edukseen ?

        Blue ocean myy vm 2009 Saare 41:tä 170 000 EUR pyyntihintaan:

        https://www.blueocean.fi/pv/p1945/Saare_41_cc.php

        Ylläolevassa esimerkissä oli Swan 41 vm 1974, pyynti 124 000 EUR. Näytti olevan "alkuperäisessä" kunnossa.

        Kuvittele ostavasi tuon Swanin. Kuinka paljon enemmän rahaa menee sen ylläpitoon esim. 10 v aikana verrattuna tuohon Saareen ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Blue ocean myy vm 2009 Saare 41:tä 170 000 EUR pyyntihintaan:

        https://www.blueocean.fi/pv/p1945/Saare_41_cc.php

        Ylläolevassa esimerkissä oli Swan 41 vm 1974, pyynti 124 000 EUR. Näytti olevan "alkuperäisessä" kunnossa.

        Kuvittele ostavasi tuon Swanin. Kuinka paljon enemmän rahaa menee sen ylläpitoon esim. 10 v aikana verrattuna tuohon Saareen ?

        Blue Oceanin kuvat ovat kyllä ilmoituksissaan tosi surkeita. Epätarkat kuvat ja yleiskuvat puuttuvat kokonaan. Mallia voisi ottaa vaikka Båtagentilta. Mutta ostakaa joku tuo Saare 41 ja pitäkää hyvää huolta. Kymmenen vuoden päästä voin harkita sitä itselleni pappaveneeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On totta, että edullisimpien uusien veneiden sisustukset ovat pelkistettyjä vanhoihin Swaneihin verrattuna. Swanithan ovat olleet aikansa kalleimpia veneitä, joten vertailukohta on hieman väärä. Mutta ei tarvitse mennä 70-luvulle asti, jos haluaa pyöristettyjä nurkkia ja enemmän puupintoja kuin uusimmat veneet tarjoavat. Tässä ym. faktantarkastuksen materiaalia. Ensin vanhempi Swan:

        https://www.yachtworld.fi/veneet/1974/nautor-swan-41-3230287/?refSource=enhanced listing

        Tässä yli 30 v tuota Swania nuorempi Bavaria likimain puoleen hintaan k.o. Swanin hinnasta:

        https://www.theyachtmarket.com/boats_for_sale/1809061/

        Verrokiksi keskihintainen uusi vene:

        https://saareyachts.com/en/saare-38-2/

        Missä noista nyt sitten on viihtyisin sisustus ? Eroaako Swanin "laadukas käsityö" edukseen ?

        Tuo Swanin sisustus on aivan järkyttävä. Kauheat jyrkät ja pitkät portaat, oksennuksen väristä lasikuitupintaa, ahdas, vain keulapiikissä paripunkka jne. Erikoista, että useammassa kuvassa näkyy päiväys vuodelta 2003! Bavaria on paljon viihtyisämpi ja siistimpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Blue ocean myy vm 2009 Saare 41:tä 170 000 EUR pyyntihintaan:

        https://www.blueocean.fi/pv/p1945/Saare_41_cc.php

        Ylläolevassa esimerkissä oli Swan 41 vm 1974, pyynti 124 000 EUR. Näytti olevan "alkuperäisessä" kunnossa.

        Kuvittele ostavasi tuon Swanin. Kuinka paljon enemmän rahaa menee sen ylläpitoon esim. 10 v aikana verrattuna tuohon Saareen ?

        Huonosti näyttää Saare pitävän hintansa, jos "merkkiliike" pyytää 10-vuotiaasta vain puolet perusveneen listahinnasta 2009. Tuon alkaen hintahan oli 2009 324 000 € ja varmasti on tullut maksamaan yli 400 tonnia.

        Samalla välittäjällä on myynnissä -06 Bavaria 39 85 tonnilla. Näyttää pitäneen selvästi paremmin hintansa, sillä -07 tuo maksoi vain 120 tonnia (listahinta).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä olen Saaressa käynyt, niin se on kyllä valovuoden edellä Bavariaa tyylikkyydessä ja tunnelmassa sisätilojen suhteen. Hintaero on tietysti melkoinen, mutta jos rahaa olisi Saareen, en todellakaan ostaisi Bavariaa, jos ajatellaan sisätilojen tyylikkyyttä ja viimeistelyn tasoa.

        Saaren sisätilojen layour ei mielestäni ole optimaalinen tilankäytön suhteen. Suuri eteinen keulakajuutassa on mielestäni turha.

        Kauniita ja hyvin tehtyjä veneitä joka tapauksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Blue Oceanin kuvat ovat kyllä ilmoituksissaan tosi surkeita. Epätarkat kuvat ja yleiskuvat puuttuvat kokonaan. Mallia voisi ottaa vaikka Båtagentilta. Mutta ostakaa joku tuo Saare 41 ja pitäkää hyvää huolta. Kymmenen vuoden päästä voin harkita sitä itselleni pappaveneeksi.

        Tuo on hyvä tuo Saare minunkin mielestäni. Erityisen hyvä on, että siitä löytyy erillinen purjelaatikko keulalta. Se on mahtavaa genaakkerin tai spinnun kanssa. 20 t€ hinnasta pois, niin tuo on jo tosi halpa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huonosti näyttää Saare pitävän hintansa, jos "merkkiliike" pyytää 10-vuotiaasta vain puolet perusveneen listahinnasta 2009. Tuon alkaen hintahan oli 2009 324 000 € ja varmasti on tullut maksamaan yli 400 tonnia.

        Samalla välittäjällä on myynnissä -06 Bavaria 39 85 tonnilla. Näyttää pitäneen selvästi paremmin hintansa, sillä -07 tuo maksoi vain 120 tonnia (listahinta).

        Blueoceanin myyntilistalla komeilee suuria purjeveneitä. Itse asiassa myytävistä 52:sta veneestä puolet on 40-jalkaisia tai sitä suurempia. Sen sijaan tänä vuonna sama välittäjä on tehnyt kaupat vasta 4:stä 40 koon veneestä. Yhteensä kauppoja on tehty 32 kpl. Viime vuonna suhde myydyistä oli 8/40. Kun kysyntää ei ole, hinnat joustavat jossain vaiheessa alas. Ensi vuonna varmaan vähän alemmas ja sitä seuraavan vielä alemmas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saaren sisätilojen layour ei mielestäni ole optimaalinen tilankäytön suhteen. Suuri eteinen keulakajuutassa on mielestäni turha.

        Kauniita ja hyvin tehtyjä veneitä joka tapauksessa.

        Suuri eteinenhän toimii hyvin pukeutumistilana. Viereisissä korkeissa vaatekaapeissa saa iltapuvut ja frakit pysymään suorassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Blue ocean myy vm 2009 Saare 41:tä 170 000 EUR pyyntihintaan:

        https://www.blueocean.fi/pv/p1945/Saare_41_cc.php

        Ylläolevassa esimerkissä oli Swan 41 vm 1974, pyynti 124 000 EUR. Näytti olevan "alkuperäisessä" kunnossa.

        Kuvittele ostavasi tuon Swanin. Kuinka paljon enemmän rahaa menee sen ylläpitoon esim. 10 v aikana verrattuna tuohon Saareen ?

        Parissa vanhassa Swanissa käyneenä voin kyllä sanoa että vuosikymmenet jättää jälkensä. Joka kulmassa on pientä lommoa ja koloa. Vaikka sisustaa on korjauslakkailtu ja paikottu, on ne silti niinkuin museossa kävis. Kaiken kukkuraksi 60-lukulaiset purhehdusominaisuudet ei ole enää tätä päivää. Kyllä ne Swanit hyviä on, mutta ei hintansa väärtejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Blue ocean myy vm 2009 Saare 41:tä 170 000 EUR pyyntihintaan:

        https://www.blueocean.fi/pv/p1945/Saare_41_cc.php

        Ylläolevassa esimerkissä oli Swan 41 vm 1974, pyynti 124 000 EUR. Näytti olevan "alkuperäisessä" kunnossa.

        Kuvittele ostavasi tuon Swanin. Kuinka paljon enemmän rahaa menee sen ylläpitoon esim. 10 v aikana verrattuna tuohon Saareen ?

        Kenelle Saare ja Swan olisivat veneinä vaihtoehtoja? Saaren ostaja voisi harkita vaihtoehtona Bavaa, jos budjetti rajoittaa.

        Joka tapauksessa hölmöä verrata joitain tiettyjä yksilöitä toisiinsa, kun veneillä on enemmän ikää.


    • Anonyymi

      Myyjää harmittaa myydä niin halvalla ja ostajaa harmittaa ostaa niin kalliilla. Silloin hinta on just oikea.

    • Anonyymi

      Hinnoittelusta en osaa sanoa, mutta vanha Swan aiheuttaa johkinlaista jäykistymistä. Mitä vanhempi Swan, sitä varmemmin ei ruorin takana oleva jaksa vastaantulevan kohdatessaan nostaa kättä. Liekö ajoviima sen aiheuttanut?

      • Anonyymi

        Jälleen perusteetonta panettelua.


    • Anonyymi

      Jollain tavalla ehkä vanhempi Swan houkuttelisi, mutta silti ottaisin samasta hintaluokasta huomattavasti uudemman HR:n tai Najadin.

    • Anonyymi

      Jos jostain syystä wanhat Swanit kiinnostaa, kannattaa selata euroopan markkinoita. Hintataso lähtee 40 tonnin nurkilta, mutta tuleehan siinä kuluja tietenkin hakureissun verran.

    • Anonyymi

      Swanit ei ole mitenkään erityisen laadukkaita. Esim. Italialaisilta veistämöiltä löytyy useita vanhempia ja moderneja, vähintään yhtä laadukkaita, hyvin purjehtivia vaihtoehtoja.

      • Anonyymi

        Swanit ovat erityisen laadukkaita, siitä on laaja kansainvälinen yksimielisyys. Se ei tietenkään sulje pois sitä, etteikö muuallakin osattaisi tehdä vastaavia.


    • Anonyymi

      Hauska kuulla kaikkia mielipiteitä tällä palstalla. Veneen ostaminen ja mitä siitä maksaa on henkilökohtainen valinta joka myös määrää hintatason. Loppu on pelkkää semantiikkaa á la Suomi24. Jos teitä kiinnostaa tietää miksi ja ketkä arvostavat vanhoja klassikkoswantteja kannattaa ensi kesänä käydä Swan Europeans 2020 kisoissa katselemassa kaikkia kaunottaria Aurajoen rannalla.

      • Anonyymi

        Rannalleko ne nostetaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rannalleko ne nostetaan?

        Sinä jäät rannalle. Ole onnellinen, että edes niin lähelle veneitä pääset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rannalleko ne nostetaan?

        Juu, ne nostetaan rannalle osmoosivaurioiden korjaukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rannalleko ne nostetaan?

        Oletko varmistanut että saat tehdä postauksia tänne omin päin?
        Kirjoitustyylisi viittaisi siihen, että olet ilman vanhempiesi lupaan päässyt koneen ääreen.
        Nyt sitten kipin kapin läksyjen lukuun, että saat sellaisen sivistystason, joka riittää esiintymään anonyyminä täällä.
        Älä kuitenkaan vielä masennu. Toivoa on kunhan vain olet ahkerana D.

        Neuvon antoi Provon tarkastaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rannalleko ne nostetaan?

        Kyllä, ne veneet nostetaan Turussa rannalle ja yleisö ui Aurajoessa katsellen niitä veneitä rannalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko varmistanut että saat tehdä postauksia tänne omin päin?
        Kirjoitustyylisi viittaisi siihen, että olet ilman vanhempiesi lupaan päässyt koneen ääreen.
        Nyt sitten kipin kapin läksyjen lukuun, että saat sellaisen sivistystason, joka riittää esiintymään anonyyminä täällä.
        Älä kuitenkaan vielä masennu. Toivoa on kunhan vain olet ahkerana D.

        Neuvon antoi Provon tarkastaja

        Olen nähnyt purjehtivan Swanin ja saanut sitä tovin ihan tarkastella, kun Ahvenanmaan pohjoispuolella reippaassa laitamyötäisessä lähestyimme ja heittämällä ohitimme matkavenettämme neljä jalkaa pitemmän Swanin. Toisissa olosuhteissa olisi tietysti voinut käydä toisin.
        Kolmen sanan lauseen perusteella tehty analyysi on yleensä suht asiallisesti kirjoittavalta Provon tarkastajalta tähänastiselta tarkastajan uralta riman alitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko varmistanut että saat tehdä postauksia tänne omin päin?
        Kirjoitustyylisi viittaisi siihen, että olet ilman vanhempiesi lupaan päässyt koneen ääreen.
        Nyt sitten kipin kapin läksyjen lukuun, että saat sellaisen sivistystason, joka riittää esiintymään anonyyminä täällä.
        Älä kuitenkaan vielä masennu. Toivoa on kunhan vain olet ahkerana D.

        Neuvon antoi Provon tarkastaja

        Provon tarkastaja on hävinnyt kuin pieru Saharaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen nähnyt purjehtivan Swanin ja saanut sitä tovin ihan tarkastella, kun Ahvenanmaan pohjoispuolella reippaassa laitamyötäisessä lähestyimme ja heittämällä ohitimme matkavenettämme neljä jalkaa pitemmän Swanin. Toisissa olosuhteissa olisi tietysti voinut käydä toisin.
        Kolmen sanan lauseen perusteella tehty analyysi on yleensä suht asiallisesti kirjoittavalta Provon tarkastajalta tähänastiselta tarkastajan uralta riman alitus.

        Tämän keskustelun henkeen ei mielestäni kuulu seuraava lause ” Rannalleko ne nostetaan?”
        Ainakin siihen olisi pitänyt lisätä jokin tarkennus, että kyseessä on vitsailu.

        Meidän olisi mahdollista keskustella täällä asiallisesti ja kohteliaasti.
        Täällä esiintyy aivan liikaa agressiivisesti tai muuten hyökkäävästi esiintyviä osanottajia.

        Noiden häiriöitä sisältävien viestien suodattaminen on henkisesti kuormittavaa ja muutenkin hyvin epämukavaa.

        Teille joiden elämän tehtävänä on tuoda huumoria ja vitsailua joka paikkaan, suosittelisin avaamaan oma huumoriketju, jonka puitteissa alaa ymmärtävät voisivat toteuttaa sitä sisäistä tarvettaan D.

        Täsmennyksen toi esiin Provon tarkastaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen nähnyt purjehtivan Swanin ja saanut sitä tovin ihan tarkastella, kun Ahvenanmaan pohjoispuolella reippaassa laitamyötäisessä lähestyimme ja heittämällä ohitimme matkavenettämme neljä jalkaa pitemmän Swanin. Toisissa olosuhteissa olisi tietysti voinut käydä toisin.
        Kolmen sanan lauseen perusteella tehty analyysi on yleensä suht asiallisesti kirjoittavalta Provon tarkastajalta tähänastiselta tarkastajan uralta riman alitus.

        Suunnan muutos 180 astetta ja hädin tuskin olisitte ehtineet huomaamaan, mikä siitä ohi meni. Itse olen useammankin kerran siinä tilanteessa ollut. Kaiken lisäksi meno kryssillä siinä Swanissa olisi varsin siedettävää verrattuna matkaveneeseenne. Asioilla on puolensa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän keskustelun henkeen ei mielestäni kuulu seuraava lause ” Rannalleko ne nostetaan?”
        Ainakin siihen olisi pitänyt lisätä jokin tarkennus, että kyseessä on vitsailu.

        Meidän olisi mahdollista keskustella täällä asiallisesti ja kohteliaasti.
        Täällä esiintyy aivan liikaa agressiivisesti tai muuten hyökkäävästi esiintyviä osanottajia.

        Noiden häiriöitä sisältävien viestien suodattaminen on henkisesti kuormittavaa ja muutenkin hyvin epämukavaa.

        Teille joiden elämän tehtävänä on tuoda huumoria ja vitsailua joka paikkaan, suosittelisin avaamaan oma huumoriketju, jonka puitteissa alaa ymmärtävät voisivat toteuttaa sitä sisäistä tarvettaan D.

        Täsmennyksen toi esiin Provon tarkastaja

        "Tämän keskustelun henkeen ei mielestäni kuulu seuraava lause ” Rannalleko ne nostetaan?”"
        Kun opit lukemaan myös rivien välistä, voit oppia ymmärtämään myös lyhyitä kommentteja.

        "Meidän olisi mahdollista keskustella täällä asiallisesti ja kohteliaasti.
        Täällä esiintyy aivan liikaa agressiivisesti tai muuten hyökkäävästi esiintyviä osanottajia."

        Tässä eräs:
        "Oletko varmistanut että saat tehdä postauksia tänne omin päin?
        Kirjoitustyylisi viittaisi siihen, että olet ilman vanhempiesi lupaan päässyt koneen ääreen.
        Nyt sitten kipin kapin läksyjen lukuun, että saat sellaisen sivistystason, joka riittää esiintymään anonyyminä täällä.
        Älä kuitenkaan vielä masennu. Toivoa on kunhan vain olet ahkerana D.

        Neuvon antoi Provon tarkastaja"

        Lopuksi: Nyt sitten kipin kapin läksyjen lukuun, että saat sellaisen sivistystason, joka riittää esiintymään uskottavana Provon tarkastajana täällä.
        Älä kuitenkaan vielä masennu. Toivoa on kunhan vain olet ahkerana D.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tämän keskustelun henkeen ei mielestäni kuulu seuraava lause ” Rannalleko ne nostetaan?”"
        Kun opit lukemaan myös rivien välistä, voit oppia ymmärtämään myös lyhyitä kommentteja.

        "Meidän olisi mahdollista keskustella täällä asiallisesti ja kohteliaasti.
        Täällä esiintyy aivan liikaa agressiivisesti tai muuten hyökkäävästi esiintyviä osanottajia."

        Tässä eräs:
        "Oletko varmistanut että saat tehdä postauksia tänne omin päin?
        Kirjoitustyylisi viittaisi siihen, että olet ilman vanhempiesi lupaan päässyt koneen ääreen.
        Nyt sitten kipin kapin läksyjen lukuun, että saat sellaisen sivistystason, joka riittää esiintymään anonyyminä täällä.
        Älä kuitenkaan vielä masennu. Toivoa on kunhan vain olet ahkerana D.

        Neuvon antoi Provon tarkastaja"

        Lopuksi: Nyt sitten kipin kapin läksyjen lukuun, että saat sellaisen sivistystason, joka riittää esiintymään uskottavana Provon tarkastajana täällä.
        Älä kuitenkaan vielä masennu. Toivoa on kunhan vain olet ahkerana D.

        Mielestäni tuo ”rannalleko ne nostetaan ?” oli, jos ei nyt mikään kovin kekseliäs, mutta suoli24:ään sopiva kevennys teidän ryppyotsaisten Swan-uskovaisten pieneksi kiusaksi. Ja selvästi se osui maaliin. Tämä siis sivustaseuraajan mielipide.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni tuo ”rannalleko ne nostetaan ?” oli, jos ei nyt mikään kovin kekseliäs, mutta suoli24:ään sopiva kevennys teidän ryppyotsaisten Swan-uskovaisten pieneksi kiusaksi. Ja selvästi se osui maaliin. Tämä siis sivustaseuraajan mielipide.

        Provon tarkastaja 6, anonyymit 0.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Provon tarkastaja 6, anonyymit 0.

        Provon tarkastaja julisti pikaisesti itsensä 6-0 voittajaksi, vaikka saavutuksensa oli vain yksi oma maali, toiseen päähän ei yhtään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Provon tarkastaja julisti pikaisesti itsensä 6-0 voittajaksi, vaikka saavutuksensa oli vain yksi oma maali, toiseen päähän ei yhtään.

        Provon tarkastaja 7, anonyymit 0. Varmuudella tiedän, tarkastaja ei itseään voittajaksi julistanut, koska sen tein minä. Provon tarkastajaa en tunne. Heitto omasta maalista meni kirkkaasti toiseen pääähän, oikeastaan vielä rankkarin arvoisesti lisärangaistuksena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tämän keskustelun henkeen ei mielestäni kuulu seuraava lause ” Rannalleko ne nostetaan?”"
        Kun opit lukemaan myös rivien välistä, voit oppia ymmärtämään myös lyhyitä kommentteja.

        "Meidän olisi mahdollista keskustella täällä asiallisesti ja kohteliaasti.
        Täällä esiintyy aivan liikaa agressiivisesti tai muuten hyökkäävästi esiintyviä osanottajia."

        Tässä eräs:
        "Oletko varmistanut että saat tehdä postauksia tänne omin päin?
        Kirjoitustyylisi viittaisi siihen, että olet ilman vanhempiesi lupaan päässyt koneen ääreen.
        Nyt sitten kipin kapin läksyjen lukuun, että saat sellaisen sivistystason, joka riittää esiintymään anonyyminä täällä.
        Älä kuitenkaan vielä masennu. Toivoa on kunhan vain olet ahkerana D.

        Neuvon antoi Provon tarkastaja"

        Lopuksi: Nyt sitten kipin kapin läksyjen lukuun, että saat sellaisen sivistystason, joka riittää esiintymään uskottavana Provon tarkastajana täällä.
        Älä kuitenkaan vielä masennu. Toivoa on kunhan vain olet ahkerana D.

        Hyvä anonyymi,
        Toistan vielä kerran aikaisemmin antamani lausunnon. Kun aiot ilmaista itseäsi kolmella sanalla näinkin laajassa aiheessa, niin laita jokin selvä merkki siitä, jos se on tarkoitettu vitsiksi.

        Kyllä minäkin olen nauranut täällä esiin tulleiden sukkeluuksien perään, mutta ne täytyy osata sijoittaa sille sopivaan ketjuun.

        Eritysesti minua ihmetyttää se, kuinka laajasti olet nyt jaksanut perustella omaa kantaasi sen jälkeen kun alku oli todella vaatimatonta, kuten tässä näkyy. ”Rannalleko ne nostetaan?”

        Oman mielenterveytesi vuoksi suosittelen sinulle vaikka reipasta liikuntaa, jotta saat raikasta ilmaa verenkiertoosi. Se todistetusti auttaa pahanolon tunteisiin.

        Ystävällisin terveisin Provon tarkastaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä anonyymi,
        Toistan vielä kerran aikaisemmin antamani lausunnon. Kun aiot ilmaista itseäsi kolmella sanalla näinkin laajassa aiheessa, niin laita jokin selvä merkki siitä, jos se on tarkoitettu vitsiksi.

        Kyllä minäkin olen nauranut täällä esiin tulleiden sukkeluuksien perään, mutta ne täytyy osata sijoittaa sille sopivaan ketjuun.

        Eritysesti minua ihmetyttää se, kuinka laajasti olet nyt jaksanut perustella omaa kantaasi sen jälkeen kun alku oli todella vaatimatonta, kuten tässä näkyy. ”Rannalleko ne nostetaan?”

        Oman mielenterveytesi vuoksi suosittelen sinulle vaikka reipasta liikuntaa, jotta saat raikasta ilmaa verenkiertoosi. Se todistetusti auttaa pahanolon tunteisiin.

        Ystävällisin terveisin Provon tarkastaja

        Etkö huomaa mistä on kysymys:

        "Meidän olisi mahdollista keskustella täällä asiallisesti ja kohteliaasti.
        Täällä esiintyy aivan liikaa agressiivisesti tai muuten hyökkäävästi esiintyviä osanottajia."

        Tässä eräs:
        "Oletko varmistanut että saat tehdä postauksia tänne omin päin?
        Kirjoitustyylisi viittaisi siihen, että olet ilman vanhempiesi lupaan päässyt koneen ääreen.
        Nyt sitten kipin kapin läksyjen lukuun, että saat sellaisen sivistystason, joka riittää esiintymään anonyyminä täällä.
        Älä kuitenkaan vielä masennu. Toivoa on kunhan vain olet ahkerana D.

        Neuvon antoi Provon tarkastaja"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö huomaa mistä on kysymys:

        "Meidän olisi mahdollista keskustella täällä asiallisesti ja kohteliaasti.
        Täällä esiintyy aivan liikaa agressiivisesti tai muuten hyökkäävästi esiintyviä osanottajia."

        Tässä eräs:
        "Oletko varmistanut että saat tehdä postauksia tänne omin päin?
        Kirjoitustyylisi viittaisi siihen, että olet ilman vanhempiesi lupaan päässyt koneen ääreen.
        Nyt sitten kipin kapin läksyjen lukuun, että saat sellaisen sivistystason, joka riittää esiintymään anonyyminä täällä.
        Älä kuitenkaan vielä masennu. Toivoa on kunhan vain olet ahkerana D.

        Neuvon antoi Provon tarkastaja"

        Nyt näyttää siltä että sinulta on jäänyt levy pyörimään samalle uralle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt näyttää siltä että sinulta on jäänyt levy pyörimään samalle uralle.

        Vuoden typerin jänkkääminen, Provon tarkastaja apujoukkoineen vs. Anonyymit provoilijat, on pikaisen laskun mukaan tasan tilanteessa 8-8 typerien postausten lukumäärällä laskettuna. Kumpi puoli saa viimeisen sanan ? Lopettaako viisaampi ensin ?

        Rummut pärisemään, popparit esiin !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuoden typerin jänkkääminen, Provon tarkastaja apujoukkoineen vs. Anonyymit provoilijat, on pikaisen laskun mukaan tasan tilanteessa 8-8 typerien postausten lukumäärällä laskettuna. Kumpi puoli saa viimeisen sanan ? Lopettaako viisaampi ensin ?

        Rummut pärisemään, popparit esiin !

        Näinhän näissä usein käy. Kun veneistä jotain tietävät lopettavat, niin vänkääjät jaksavat vielä jatkaa.
        Usein nämä viimeisen sanan vaatijat ovat kaikkein sitkeimpiä.
        Katsotaan nyt miten tämä tästä vielä etenee. Ihmeen hiljainen päivä tämä on muuten ollut täällä purjehdusosastolla, joten mukavahan tätä on seurata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän näissä usein käy. Kun veneistä jotain tietävät lopettavat, niin vänkääjät jaksavat vielä jatkaa.
        Usein nämä viimeisen sanan vaatijat ovat kaikkein sitkeimpiä.
        Katsotaan nyt miten tämä tästä vielä etenee. Ihmeen hiljainen päivä tämä on muuten ollut täällä purjehdusosastolla, joten mukavahan tätä on seurata.

        Ugh, olet puhunut sen viimeisen sanan.


    • Anonyymi

      Nuo ovat merten dinosauruksia. Katoavat valitettavasti suurten ikäluokkien mukana. Hienoja veneitä, mutta auttamattoman vanhanaikaisia ja epäkäytännöllisiä. Hyönteisiä ruokaileva muunsukupuolinen nettihipsteri ei noista ole kiinnostunut.

      • Anonyymi

        Hyönteissyöjille tarjolla alkukesästä runsaasti hyttysiä, onkohan niissä uusisssa veneissä jo hyttyskeräimiä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyönteissyöjille tarjolla alkukesästä runsaasti hyttysiä, onkohan niissä uusisssa veneissä jo hyttyskeräimiä?

        No hyttyset on kyllä kadonneet saaristosta jo aikoja sitten. Mikä lie syynä. Mutta syötäväksi kelpaa vaan kaupan sirkat todennäköisesti. Ja niitäkään ei klassikossa ahmita, ei todellakaan. Jos veneestä saisi rahaa niin se kyllä maistuisi nuorisolle!?


      • Anonyymi

        Sehän on selvä ettei hyönteissyöjähipsteri osta mitään venettä. Eikä farmariautoilija osta klassikkoautoa koska ne ovat vanhanaikaisia ja epäkäytännöllisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän on selvä ettei hyönteissyöjähipsteri osta mitään venettä. Eikä farmariautoilija osta klassikkoautoa koska ne ovat vanhanaikaisia ja epäkäytännöllisiä.

        Mulla on farkku-Audi JA klassikkoauto.


    • Anonyymi

      Kun tuuliset päivät lisääntyvät entisestään ja lihasmassaltaan kevyet ja fyysisesti heikot urbaanit retrot massatuotantolätkyttimillään jäävät rannalle vesipiippuilemaan, niin jääpä saaristoon tilaa homeskandeille ja niiden lihaa syöville heteromiehille naaraineen.

      • Anonyymi

        Koiraparka...


    • Anonyymi

      Tuntevatko retrokansalaiset suvaitsevasisuutta kanssa purjehtijoitaan kohtaan? Koirien kiusaaminen tuntuu olevan muodissa ja neuroverkon visualisointia karsastetaan. Wanha Swan-giglari huokaa.

      • Anonyymi

        "Tuntevatko retrokansalaiset suvaitsevasisuutta kanssa purjehtijoitaan kohtaan? "
        Varmasti tuntevat kanssa suvaitsevaisuutta purjehtijoita kohtaan, kanssapurjehtijoita kohtaan, huom.


    • Anonyymi

      Aloittaja kyselee vanhojen Swanin hintojen perään, joo. Vanhoista klassikkoautoista, taide-esineistä , antiikista, puhumattakaan "arvo-asunnoista" pyydetään ja maksetaankin paljon rahaa. Kummallinen juttu tämä markkinatalouden arvonmuodostus, mutta jokin järkikin siinä tunteiden ohella on varmasti, vaikka se itseäkin ja muita persaukisia kismittää.

      Mutta se "vanha Swan", niitä ei enää tehdä ei. Kuten ei tehdä vanhoja Ferrareitakaan, mutta molempia vaan halutaan, ehkä me vanhemmat seilorit etenkin . Sorry siitä!

      • Anonyymi

        Juuri näin.

        Laadukkaita veneitä, autoja ja asuntoja ei vain enää tehdä.

        40-jalkaisen huippuveneen voi teettää, mutta se maksaa sitten miljoona euroa. Hyvän klassikko-Swanin kunnostuksineen ja varusteineen saa hyvinkin 200–250 tuhannella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin.

        Laadukkaita veneitä, autoja ja asuntoja ei vain enää tehdä.

        40-jalkaisen huippuveneen voi teettää, mutta se maksaa sitten miljoona euroa. Hyvän klassikko-Swanin kunnostuksineen ja varusteineen saa hyvinkin 200–250 tuhannella.

        Uudessa "halvassa sarjatuotantoveneessä" on kuitenkin myös monta asiaa tehty myös paremmin kuin 40-vuotta vanhassa Swanissa. Materiaalit, suunnittelu ja valmistusmenetelmät ovat kehittyneet... :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudessa "halvassa sarjatuotantoveneessä" on kuitenkin myös monta asiaa tehty myös paremmin kuin 40-vuotta vanhassa Swanissa. Materiaalit, suunnittelu ja valmistusmenetelmät ovat kehittyneet... :)

        Kehittyneet kyllä, mutta niitä ei nykyisissä sarjatuotantoveneissä käytetä. Swaneissa kaikki paikat ovat kestävämpiä ja toimivampia kuin nykyveneissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehittyneet kyllä, mutta niitä ei nykyisissä sarjatuotantoveneissä käytetä. Swaneissa kaikki paikat ovat kestävämpiä ja toimivampia kuin nykyveneissä.

        Pari esimerkkiä:

        Kansi:
        Vanhassa swanissa ruuvilla kiinnitetty balsaydinkanteen. Uudessa sarjatuotantoveneessä tyhjiöliimattu ilman yhtään ruuvia ja kannen väliaineena vettymätön umpisolumuovi.

        Kiinnitykset kanteen:
        Vanhassa swanissa pultattu kannen läpi, jolloin huolto, irroitus ja vaihtaminen vaikeaa sekä vuotavat ennemmin tai myöhemmin. Uudessa sarjatuotantoveneessä usein kanteen väliaineen tilalle laminoitu alumiinilevy jossa kierteen. Helppo huoltaa, vaihtaa eikä vuoda.

        Tankit:
        Vanhassa swanissa (ainakin osassa malleista...) vesi- ja diesel-tankit lasikuitua ilman tarkastusluukkuja. Ei voi tarkastaa tai puhdistaa, vaihto ja huolto on valtava operaatio. Uudessa sarjatuotantoveneessä PE tai haponkestäviä, hyvät tarkastusluukut ja helppo huoltaa.

        S&S Swanit ovat hienoja klassisia veneitä, mutta jos väittää että niissä "kaikki paikat ovat kestävämpiä ja toimivampia kuin nykyveneissä" niin silloin kyllä kokemusta puuttuu vähintään toisesta näistä venetyypeistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pari esimerkkiä:

        Kansi:
        Vanhassa swanissa ruuvilla kiinnitetty balsaydinkanteen. Uudessa sarjatuotantoveneessä tyhjiöliimattu ilman yhtään ruuvia ja kannen väliaineena vettymätön umpisolumuovi.

        Kiinnitykset kanteen:
        Vanhassa swanissa pultattu kannen läpi, jolloin huolto, irroitus ja vaihtaminen vaikeaa sekä vuotavat ennemmin tai myöhemmin. Uudessa sarjatuotantoveneessä usein kanteen väliaineen tilalle laminoitu alumiinilevy jossa kierteen. Helppo huoltaa, vaihtaa eikä vuoda.

        Tankit:
        Vanhassa swanissa (ainakin osassa malleista...) vesi- ja diesel-tankit lasikuitua ilman tarkastusluukkuja. Ei voi tarkastaa tai puhdistaa, vaihto ja huolto on valtava operaatio. Uudessa sarjatuotantoveneessä PE tai haponkestäviä, hyvät tarkastusluukut ja helppo huoltaa.

        S&S Swanit ovat hienoja klassisia veneitä, mutta jos väittää että niissä "kaikki paikat ovat kestävämpiä ja toimivampia kuin nykyveneissä" niin silloin kyllä kokemusta puuttuu vähintään toisesta näistä venetyypeistä.

        Ei Swanien kannessa ole balsaa. Älä väitä höpöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Swanien kannessa ole balsaa. Älä väitä höpöjä.

        Oli väliaine balsaa tai ei niin ei se silti tee ruuvikannesta parempaa rakennetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pari esimerkkiä:

        Kansi:
        Vanhassa swanissa ruuvilla kiinnitetty balsaydinkanteen. Uudessa sarjatuotantoveneessä tyhjiöliimattu ilman yhtään ruuvia ja kannen väliaineena vettymätön umpisolumuovi.

        Kiinnitykset kanteen:
        Vanhassa swanissa pultattu kannen läpi, jolloin huolto, irroitus ja vaihtaminen vaikeaa sekä vuotavat ennemmin tai myöhemmin. Uudessa sarjatuotantoveneessä usein kanteen väliaineen tilalle laminoitu alumiinilevy jossa kierteen. Helppo huoltaa, vaihtaa eikä vuoda.

        Tankit:
        Vanhassa swanissa (ainakin osassa malleista...) vesi- ja diesel-tankit lasikuitua ilman tarkastusluukkuja. Ei voi tarkastaa tai puhdistaa, vaihto ja huolto on valtava operaatio. Uudessa sarjatuotantoveneessä PE tai haponkestäviä, hyvät tarkastusluukut ja helppo huoltaa.

        S&S Swanit ovat hienoja klassisia veneitä, mutta jos väittää että niissä "kaikki paikat ovat kestävämpiä ja toimivampia kuin nykyveneissä" niin silloin kyllä kokemusta puuttuu vähintään toisesta näistä venetyypeistä.

        Lisätään nyt vielä yksi kohta.

        Kölipultit:
        Tästä voi katsoa rakennetta vanhassa swanissa: https://www.classicswan.org/forum/post_thread.php?thread=2070
        Ilmeistään ainakin osassa swaneista kölipultit peitettiin kerroksella laminaattia, mikä jättää teräksen vähähappiseen (erittäin epäedulliseen) olosuhteeseen ja tekee tarkastuksen mahdottomaksi. Ei ihan heti tule mieleen yhtään 2000-luvun venettä jossa rakenne olisi noin huono.


    • Anonyymi

      Rahaa on tietysti pankissa sillä joka S&S -Swania on hankkimassa. Jos sitten laittaa sen 250-400 000 eur valmiiksi kunnostettuun tai kunnostettavaan Swaniin niin se ei heillä ole mistään muusta pois. Saare Paat -firman, Bavarian, Beneteaun ja Jeanneaun tuotantoihin veneilynsä perustavat keskiluokkaiset palkannauttijat eivät tätä asiaa kykene sisäistämään.

      Se että joku on sarjatuotantoveneellään ohittanut Swanin kerran myötätuulessa ei kerro mistään mitään. Itsekin nuorena ohitin omalla MB:lläni Porschen Tarvontiellä.

      Swan -kanta Suomessa on hyvin merikarhusaturoitunutta. Useimmat Swanit myös purjehtivat jonkin arvostetun pursiseuran perälipun alla.
      Britanniassa valtaosa Swaneista purjehtii Blue Ensign -lipun alla, erillään nousukkaiden ja työväenluokan Red Ensign -kastista.

      • Anonyymi

        Avotuulellahan nuo vanhat Swanit kulkevat kohtuullisesti valtavan spinnun avulla. Kryssillä sitten jäävät sitäkin enemmän, erityisesti kevyellä tuulella, jolloin ne ovat toivottoman hitaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avotuulellahan nuo vanhat Swanit kulkevat kohtuullisesti valtavan spinnun avulla. Kryssillä sitten jäävät sitäkin enemmän, erityisesti kevyellä tuulella, jolloin ne ovat toivottoman hitaita.

        "Se että joku on sarjatuotantoveneellään ohittanut Swanin kerran myötätuulessa ei kerro mistään mitään."
        No sehän kertoo juuri sen että vanhat Swanit ovat hitaita myötätuulella jos se valtava spinnu ei ole käytössä. Kuten perhepurjehtijoilla usein on tilanne.

        "Kryssillä sitten jäävät sitäkin enemmän, erityisesti kevyellä tuulella, jolloin ne ovat toivottoman hitaita."
        Minä olen erityisen tyytyväinen kevyen tuulen kryssiominaisuuksiin, koska kevyellä kelillä saamme perhemiehistöllä veneestä kaiken irti ja vene sattuu olemaan harvinaisempi vähän ylirikattu malli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Se että joku on sarjatuotantoveneellään ohittanut Swanin kerran myötätuulessa ei kerro mistään mitään."
        No sehän kertoo juuri sen että vanhat Swanit ovat hitaita myötätuulella jos se valtava spinnu ei ole käytössä. Kuten perhepurjehtijoilla usein on tilanne.

        "Kryssillä sitten jäävät sitäkin enemmän, erityisesti kevyellä tuulella, jolloin ne ovat toivottoman hitaita."
        Minä olen erityisen tyytyväinen kevyen tuulen kryssiominaisuuksiin, koska kevyellä kelillä saamme perhemiehistöllä veneestä kaiken irti ja vene sattuu olemaan harvinaisempi vähän ylirikattu malli.

        Onko siinä liian iso riki vai mitä ylirikattu oikein tarkoittaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko siinä liian iso riki vai mitä ylirikattu oikein tarkoittaa?

        Nyt sitten tarkkana.
        Asiasta tietävä antaa tähän vastauksen ja vitsiniekat etsivät jonkun oman ketjunsa.
        Esim. satamat osastossa on koko talven pyörinyt tuo kestosuosikki Kaunissaari.
        Kaikki kynnelle kykenevät huumorikukan viljelijät sinne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko siinä liian iso riki vai mitä ylirikattu oikein tarkoittaa?

        Taitaa olla vain ylirikattuja ja alirikattuja, mutta sopivia ei tietenkään ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avotuulellahan nuo vanhat Swanit kulkevat kohtuullisesti valtavan spinnun avulla. Kryssillä sitten jäävät sitäkin enemmän, erityisesti kevyellä tuulella, jolloin ne ovat toivottoman hitaita.

        Tuossa on sama idea kuin hienolla autolla kruisailessa eli kehtaa ajaa/ seilata hitaammin.

        Mä voin lähteä "hitaalla" Swanilla päivän legille ja saapua seuraavaan maaliin vaikka tunnin myöhemmin, ei ongelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko siinä liian iso riki vai mitä ylirikattu oikein tarkoittaa?

        Omaan kokemusta 10 vuoden ajalta hieman ylirikatusta veneestä. K.o. veneessä oli korotettu masto ja laskettu puomi, neliöitä oli 75 sijasta 83. Peräsin ja köli olivat vakiot.
        Likimain aina, normikeleissä noin 4-10 m/s tuulissa, asiasta oli hyötyä, toki tuon tuuli-ikkunan yläpäässä enää vain slöörissä. Vene kulki paljon paremmin kuin kukaan olisi osannut ounastella. Reivikynnys oli jossain 8 m/s korvilla kryssillä.

        Pulmaksi ylirikatulla veneellä koituvat puuskat. Vene lähtee puuskassa broachiin oikeastaan heti jos perustuuli on valmiiksi jossain seiskan päällä. Etupäässä syy on peräsinlavan mataluus / lyhyys. Kokeneelle seilorille asia ei ole mitenkään pulmallinen, mutta se vaatii kokemusta paljon.
        Ylirikattu vene lienee ahdistava kokemus perhepurjehdusta jollain 1000 mpk/vuosi harjoittavalle venekunnalle. Veneestä tulee käytännössä yhden miehen vene kovemmassa kelissä ja se voi matkanteossa käydä raskaaksi jos keli pysyy rankempana pidempään.

        Lyhyillä matkoilla luukuttamaan tottuneelle ylirikattu vene taas antaa paljon enemmän kuin jokin perusvene charter -rikeineen.
        Ariel 336.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko siinä liian iso riki vai mitä ylirikattu oikein tarkoittaa?

        Minä ymmärrän ylirikatulla sitä että veneessä on muihin saman tyyppisiin ja kokoisiin veneisiin verrattuna korkeampi masto, ja sitä kautta isompi purjepinta-ala ja alhaisempi reivausraja. Siitä on etua reivausrajaa alemmilla tuulennopeuksilla, mutta merellä pitää ennakoida keliasioita tavallista enemmän. Tietysti aikaa voi voittaa jälkiasentamalla nykyaikaisen nopean reivaussysteemin, mutta minä olen halunnut säilyttää veneen alkuperäisenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ymmärrän ylirikatulla sitä että veneessä on muihin saman tyyppisiin ja kokoisiin veneisiin verrattuna korkeampi masto, ja sitä kautta isompi purjepinta-ala ja alhaisempi reivausraja. Siitä on etua reivausrajaa alemmilla tuulennopeuksilla, mutta merellä pitää ennakoida keliasioita tavallista enemmän. Tietysti aikaa voi voittaa jälkiasentamalla nykyaikaisen nopean reivaussysteemin, mutta minä olen halunnut säilyttää veneen alkuperäisenä.

        OK, tuo selventää. Onko esim. 30 jalkaisiin olemassa joku normipurjepinta-ala, jota pienempi on alirikattu ja suurempi vastaavasti ylirikattu? Mistä löytyisi tiedot normipurjepinta-aloista kokoluokittain?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OK, tuo selventää. Onko esim. 30 jalkaisiin olemassa joku normipurjepinta-ala, jota pienempi on alirikattu ja suurempi vastaavasti ylirikattu? Mistä löytyisi tiedot normipurjepinta-aloista kokoluokittain?

        Ei ole. Se, että joku pursi on ali- tai ylirikattu on käyttäjien (tai muiden purjehtijoiden) parissa enemmän tai vähemmän vallitseva käsitys.

        Ylirikattua venettä joutuu reivamaan aiemmin kuin muita vastaavia veneitä vastaavissa olisuhteissa. Alirikattu taas ei kulje reippaallakaan tuulella yhtä hyvin kuin verrokit ja tilanne vaikuttaa siltä, että purjepinta-alaa lisäämällä tilanne korjaantuisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole. Se, että joku pursi on ali- tai ylirikattu on käyttäjien (tai muiden purjehtijoiden) parissa enemmän tai vähemmän vallitseva käsitys.

        Ylirikattua venettä joutuu reivamaan aiemmin kuin muita vastaavia veneitä vastaavissa olisuhteissa. Alirikattu taas ei kulje reippaallakaan tuulella yhtä hyvin kuin verrokit ja tilanne vaikuttaa siltä, että purjepinta-alaa lisäämällä tilanne korjaantuisi.

        Omissa veneissä tapaa olla enemmän sopivia rikejä ja muiden veneiden rikit useammin menevät yli- tai alirikattujen osastoihin.


    • Anonyymi

      Hinta on aina silloin kohdallaan, kun vene vaihtaa omistajaa.

      • Anonyymi

        Olet aivan oikeassa näiden kahden osapuolen suhteen, jotka kaupan tekevät. Mutta tämän palstan hintaexpertit "tietävät", että hinta on liian korkea, aina.


    • Anonyymi

      Taas venemartkkinoita silmäillessä osui nuo Swanitkin silmään. Pieniä alle 40ft löytyisi meren takaa inhimilliseen hintaan. Miten hitossa ne on sinne viety? Purjehtimalla?

      Eu-alueella oli joku kai hetken pohjassa maannut projekti muutamaan kymppitonniin. Kaipa sen joku suomalainen hakee ja laittaa kuntoon.

      • Anonyymi

        Purjehtimalla tai rahtina, väliäkö tuolla? Purjeveneelle aika luonnollinen tapa kulkea meren yli on purjehtiminen, eikö?


    • Anonyymi

      Seurailen suht läheltä muutaman vanhan Swanin S&S +RH eloa. Veneet eivät ole suomalaisomistuksessa, mutta kummankin omistaja on erittäin vauras, tod.näk. satamiljoonasarjassa.
      Veneet ovat keskeneräisesti saneerattuja ja eri satamissa sohlataan ensin akuutteja vikoja kuntoon, sitten tulee joku pieni kosmeettinen kunnostus. Veneet näyttävät surkean vanhoilta ja ne ovat loputtomia rahareikiä.
      Ihmisille tulee usein sokeutta omaa venettään kohtaan ja näissä se kyllä korostuu.
      Jos pystyy omassa pihassa kolmen vuoden projektina itse oheisharrasteena kunnostukseen tai on paukut teettää täyskunnostus ammattilaisella niin tällaisia voi harkita.

      Jos tarkoitus on seilailla ja laitella siinä ohessa, unohtakaa koko juttu. Ei tule mitään.

    • Anonyymi

      En ikinä ostaisi vanhaa Swania enkä mitään muutakaan laatuklassikkoa.

      Vanhan muutaman tonnin paskan voisin ostaa, mutta nykyinen 2000-luvun kippo on ihan kunnossa eikä remonttihaluja ole

      • Anonyymi

        Nyt on kyllä niin hapanta niin hapanta.

        Minäkin sanoin edellisestä veneestä että tämä on viimeinen vene jonka ostan, mutta kun meni kohtuuhinnalla ensimmäiselle renkaanpotkijalle, perheeseen tuli Pietarsaarelainen. Onhan sitä ajan hammas jo hieman nakertanut ja kauppahintaan on refitin muodossa tullut 25% lisää, mutta mieluummin sillä kuin 2000-luvun bulkkitavaralla.

        Kato pitää olla lompsa pulleena, kuten Käärijä sanoittaa.


    • Anonyymi

      Hinta on kohdallaan, niillä käydän kauppaa ja yhä ne herättävät kateutta.

      • Anonyymi

        Kai ne joissain herättää kateutta? Minussa lähinnä sääliä. Rahaa palaa valtavasti, jotta vene pysyy kunnossa ja arvo säilyy (siis ei säily läheskään eli osto + kunnostus on paljon enemmän kuin myynti). Asumistilat, ulkotilat ja purjehdusominaisuudet surkeita 2000-luvun standardeilla. Monet 60-80 -luvun Swanit ovat myös todella rumia, osa kyllä kauniita. Vaikkapa 37 ja 371 ovat mielestäni kaukana kauniista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai ne joissain herättää kateutta? Minussa lähinnä sääliä. Rahaa palaa valtavasti, jotta vene pysyy kunnossa ja arvo säilyy (siis ei säily läheskään eli osto kunnostus on paljon enemmän kuin myynti). Asumistilat, ulkotilat ja purjehdusominaisuudet surkeita 2000-luvun standardeilla. Monet 60-80 -luvun Swanit ovat myös todella rumia, osa kyllä kauniita. Vaikkapa 37 ja 371 ovat mielestäni kaukana kauniista.

        Olen samaa mieltä että 371 on ruma kuin fan.

        Mutta osa meistä haluaa purjehtia Swanilla tai Balticilla. Kokemusta on molemmista ja toisen omistan. En vaihtaisi massatuotantoveneeseen.

        Kumpi enemmän kääntää päitä. 2000-luvun sarjatuotantoamme kahdella peräkajuutalla vai hyvässä kondiksessa oleva vanhempi Swan/Baltic.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä että 371 on ruma kuin fan.

        Mutta osa meistä haluaa purjehtia Swanilla tai Balticilla. Kokemusta on molemmista ja toisen omistan. En vaihtaisi massatuotantoveneeseen.

        Kumpi enemmän kääntää päitä. 2000-luvun sarjatuotantoamme kahdella peräkajuutalla vai hyvässä kondiksessa oleva vanhempi Swan/Baltic.

        Mun pää kyllä kääntyy enemmän monesta 2000-luvun veneestä, kuten omaani vastaavista, kuin 60/70-luvun S&S-veneistä. Mutta enpä ole ajatellut, että vene ostetaan päitä kääntämään. Tai ainakin itse haluan veneen, jolla on hauska purjehtia, kisata ja perhe majoittuu sinne mukavasti.


    • Anonyymi

      Minkä arvoinen DaVincin Mona Lisa on koirasi mielestä?

      Siinä se. Arvo on vain jonkun mielessä. Todellista arvoa on ainoastaan ruoalla ja suojalla.
      Ja ehkä hyväperseisellä vaimolla, jos luonne on kiva.

    • Anonyymi

      Muistutan taas siitä tosiseikasta, että vaikka veneen saisi ilmaiseksi, niin sen kunnostus vaatii paljon aikaa ja jonkin verran rahaa. Mutta ennen kaikkea aikaa. Katsokaapa vaikka Blue Oceanin myytäviä veneitä. Siksi sanon tuon, koska heillä on hyvät kuvat.
      Jos teillä on yhtään kokemusta veneen puusisustuksen lakkauksesta, niin tsekatkaa nuo kuvat. Kun puuosille ei ole (osattu) tehdä mitään huoltolakkausta -80 luvun jälkeen, niin sen kunnostus vaatii eräitäkin työtunteja. Siellä tekstissä lukee että puuosat hienossa kunnossa, mutta kuvista näkee muuta.

      • Anonyymi

        Entä jos maalaa?


      • Anonyymi

        Tuo sisustan lakkauksen uusiminen on varmasti sillä rajalla, kannattaako sitä ylipäätään tehdä.

        En ole puuseppä, mutta äkkiä ajatellen monimutkaisen muotoisten kaapin- ja lokeronovien, kulmien, reunojen jne. hiomisessa taitaa mennä enemmän aikaa kuin jos repii kaikki irti, tekee uudet ja lakkaa irrallaan ja sitten asentaa paikalleen?

        Helppoahan joku yksittäinen pöytä tai tai karttapöydän istuin. Mutta kun lähdetään kokonaista seinää, lokeroiden luukkuja ja kaikenlaista kulmaa hiomaan niin äkkiä tulee mieleen, josko antaa sen patinan olla.
        Tietenkään hinta ei voi olla vastalakatun tasoa.

        Toisaalta joissain HR:issä ja Najadeissä näyttää olevan hyvinkin hienot pinnat, vaikka veneet ovat 1970-luvulta.
        Joko niitä on pidetty puuvillakassissa tasalämpöisessä hallissa tai sitten ne on jossain vaiheessa "parfymoitu" uudenveroisiksi?

        Äkkiseltään 100€ tunti (mikä taitaa olla halpa puusepän tuntiliksa) teetettynä vähänkään isomman veneen puusisustan hiontaan ja lakkaukseen taitaa palaa parikymmentätonnia tuosta vain......ja sitten pitäisi vielä tyhjentää ja purkaa käytännössä kaikki irtilähtevä veneen sisältä ennen moista pölyävää remonttia....


    • Anonyymi

      Vaikea sanoa ovatko vanhojen veneiden hinnat miten kohdallaan, ostan vain uutta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      145
      8550
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2429
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      27
      2241
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      36
      1932
    5. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1758
    6. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1737
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      21
      1332
    8. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      108
      1143
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      6
      1033
    10. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      1015
    Aihe