Estonian uppoaminen 25v.

Anonyymi

Uskotko virallisiin selityksiin uppoamissyistä?

61

<50

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Estonia upposi laivalla olleen DarkFearin jättimäiseen autistipieruun, joka sai keulavisiirin irtoamaan.

• Anonyymi

Tuota olen vähän epäillytkin.

Markku Näätä

• Juuh. ei ole muuta tietoa,

• Mikäs foliohattujen selitys sitten on? En kyllä muista virallistakaan selitystä..joku keulavisiiri jotain..

• Uskon, että keulavisiiri irtosi. Ei mikään ihme siinä rylläkässä.

• Laivassa oli eräs nimeltä mainitsematon kalifi, jonka paikalle eräs nimeltä mainitsematon suurvisiiri halusi. Laivan upotus epäonnistui, kuten suurvisiiri AA: n muutkin epäonniset yritykset..
        Kaikenlisäksi suurvisiiri oli lyhyenläntä, vaimoton ja hällä oli iso nenä, mutta pieni pipuli.

• Anonyymi

Vasten aallokkoa tuo keula vain puristui enemmän laivaa vasten, joten hylätään huonot uskontoon liittyvät teoriat ja keskitytään selvittämään kuka asetti räjähteet laivaan?
        Selvitettäköön vielä sairaaloista kadonneet ja kuka murhasi 3 uppoamiseen liittyvää miestä.
        Eiköhän se siitä sitten ala asia valaistua.
        Kaikki salaisiksi luokitellut asiat päivänvaloon ja annetaan luotettavien todistajien kertoa avoimesti julkisessa mediassa kuinka vesi tuli heidän jalkoihin hyttien alapuolelta, ei siis autokannelta. Olen kuullut evp merikapteenin kertomuksen juuri tästä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vasten aallokkoa tuo keula vain puristui enemmän laivaa vasten, joten hylätään huonot uskontoon liittyvät teoriat ja keskitytään selvittämään kuka asetti räjähteet laivaan?
        Selvitettäköön vielä sairaaloista kadonneet ja kuka murhasi 3 uppoamiseen liittyvää miestä.
        Eiköhän se siitä sitten ala asia valaistua.
        Kaikki salaisiksi luokitellut asiat päivänvaloon ja annetaan luotettavien todistajien kertoa avoimesti julkisessa mediassa kuinka vesi tuli heidän jalkoihin hyttien alapuolelta, ei siis autokannelta. Olen kuullut evp merikapteenin kertomuksen juuri tästä.

Olin silloin yövuorossa ja kuuntelin viranomaisradiota. Paljon oli asiaa, mistä ei ole kirjoitettu halaistua sanaa. Virallinen sepustus on pelkkää paskaa, saksalaisten videot upotuspaikalta ja räjäytysaukkojen reunoilta leikkaamat ja eri maitten yliopistojen tekemät tutkimukset vahvistavat virallisen valheen valheeksi.

• Onko kukaan sinne sukeltanut?

• Anonyymi

On. Monikin taho.

xL

• Anonyymi kirjoitti:

On. Monikin taho.

xL

Mitä ne on löytänyt, en ole aiemmin perehtynyt sen vuoksi minua vasta kiehtoo asia.

• Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

Mitä ne on löytänyt, en ole aiemmin perehtynyt sen vuoksi minua vasta kiehtoo asia.

Just oli lehdissä juttua asiasta. Oliskohan ollut HS:ssa. Saattoi olla Ylelläkin. Mä pyörittelen pitkin päivää sopivissa väleissä uutisotsikoita, niin pysyn kärryillä maailman menosta ja luen sitten mua eniten kiinnostavat jutut. Ja tarpeen tullen kaivan lisää tietoa.

xL

• Anonyymi kirjoitti:

On. Monikin taho.

xL

Ouh hyllylle vasta mentiin kaksi kuukautta myöhemmin,miten ihmeessä ihmiset tajunnut mennä heti.

• Anonyymi kirjoitti:

On. Monikin taho.

xL

Ainakin Wikipedian mukaan.😟

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Just oli lehdissä juttua asiasta. Oliskohan ollut HS:ssa. Saattoi olla Ylelläkin. Mä pyörittelen pitkin päivää sopivissa väleissä uutisotsikoita, niin pysyn kärryillä maailman menosta ja luen sitten mua eniten kiinnostavat jutut. Ja tarpeen tullen kaivan lisää tietoa.

xL

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006250617.html

Tuo on kirjoitettu hiukan turhan iltapäivälehtimäisen skandaalinhakuisesti, mutta jos poimii itse asian niin voi kaivella lisää netistä.

xL

• Anonyymi

On. Saksalaiset. Leikanneet näytepalatkin räjäytysaukon reunoilta ja analysoittaneet useitten eri maitten materiaaliviisailla. Tästä oli pitkä video netissä. En tiedä onko vieläkin vai onko PolPo tms sensuroinut sen pois.

• Anonyymi

Uskon.

xLiner

• Anonyymi

En osaa sanoa muuta kun sen, että olin kyseisellä laivalla muistaakseni 80- 90:ntä luvulla mutta silloin oli eri nimellä. Laiva keikkui siihen malliin että piti jättää illallinen siihen ja mennä hyttiin oksentamaan- kaveri tuli perästä ja sama homma. Jotenkin se keikunta ei ollut samaa kuin nykyään (kun olen ollut risteilemässä), en osaa kuvailla. En tiedä onko siinä jotain ennakointia...?

• Anonyymi

P.s. Millään aluksella (kuitenkin saaristolaislapsena syntynyt ja kasvanut ja tottunut kovaankin merenkäyntiin eri aluksilla) ei tällaista ole vieläkään sattunut vaikka laiva olisi kuinka pahassa merenkäynnissä tahansa.
      Tämä asia tuli vain mieleen, kyseessä on kuitenkin sama alus.

• Muistan kun kirjoitin tästä aiheesta aloituksen jo vuonna 2005 tuolla salaliitto-palstalla, jossa asiaa pohdittiin hyvinkin paljon.

Jotenkin oon aina epäillyt sitä, että kyseessä ei olisikaan ollut ihan pelkkä onnettomuus.

• Anonyymi
        DarkFear kirjoitti:

Muistan kun kirjoitin tästä aiheesta aloituksen jo vuonna 2005 tuolla salaliitto-palstalla, jossa asiaa pohdittiin hyvinkin paljon.

Jotenkin oon aina epäillyt sitä, että kyseessä ei olisikaan ollut ihan pelkkä onnettomuus.

Ketjun alkupäässä on varteenotettava ajatus osallistumisestasi Estonian uppoamiseen.

• Anonyymi kirjoitti:

Ketjun alkupäässä on varteenotettava ajatus osallistumisestasi Estonian uppoamiseen.

Sä sitä itse vittu varmaan joku autistipaska oletkin saatana!!!!! Onneksi mun omat sosiaaliset taitoni ovatkin aina olleet erinomaisen hyvät, niin eipä ole itselläni koskaan mitään autismia ollutkaan. Se autismi onkin usein just teidän nussimattomien ätmien tauti, kun sen vuoksihan te ette ole osanneet naisiakaan missään lähestyä, kun ne teidän sosiaaliset taitonen ovatkin niin vitun perseestä.

Parempi teille autisipaskoille, kun keskittyisitte vaan muihin asioihin elämässänne. Saman voisit sanoa myös sille sun autistikaverillesi naisasialuuserille.

• En ole hirveesti halunnut asiaa tonkia, mulle jäi jonkunlainen sätky siitä uppoamisesta ja unesta jossa näin ko. yönä laivan uppoamisesta.

Niin todentuntuinen uppoamis uni, että ahdisti kunnolla.

Etenkin sitten lisää, kun aamulla 8 aikaan kuulin laivan yöllä oikeastikin hukkuneen, eikä vaan mun unessa.

Mitä nyt luin eilen muutaman kertomuksia laivalta, niin tuli kuristava olo kun kuvauksissa on yhtäläisyyksiä uneni tapahtumien kanssa.

Voiko ihminen kokea jossain etänä jonkun hädän, kuin olisi itse paikalla?

• Unethan usein muuttuu jälkeenpäin epäselviksi muistikuviksi, eikä niitä edes muista välttämättä myöhemmin, mutta tuo uni muutaman muun nähdyn unen kanssa on jäänyt mieleen ikään kuin koettuna muistona, eikä unohdettuna unena.

Voitte ymmärtää, että on aika erikoinen fiilis mulla sen vuoksi.

• Abrakadabra kirjoitti:

Unethan usein muuttuu jälkeenpäin epäselviksi muistikuviksi, eikä niitä edes muista välttämättä myöhemmin, mutta tuo uni muutaman muun nähdyn unen kanssa on jäänyt mieleen ikään kuin koettuna muistona, eikä unohdettuna unena.

Voitte ymmärtää, että on aika erikoinen fiilis mulla sen vuoksi.

Joskus tulee sellaisia sanotaanko aavistuksia, tuntemuksia tai miksikä niitä sanotaan? Ettei jokin asia tunnu olevan ok.

Kuten nyt vaikka joskus kirpputorilta katselin lastenvaatteita, löysinkin sitten paljon kaikkea. Yhden loosin vaatteet ja tarvikkeet oli tosi kauniita, siistejä ja tuntui ikään kuin "pyhiltä", mutta kun pyörittelin niitä käsissäni mulle tuli ahdistava tunne. Että se lapsi jonka tavaroita ne oli, on kuollut vauvana ja ne tavarat jäi ostamatta.
        Se oli niin vahva tunne, että sitä on hankala kuvailla.

Joskus mummolan pöpelikössä oli polkupyörä ja mulle tuli siitä yhtä ikävä tunne. Se on jonkun jo kuolleen pyörä ja tiiättekö mitä, se tosiaan oli.

Mettästä oli löytynyt vuosia sitten hukassa olleen miehen ruumis, heinillä peiteltynä ja tuo fillari oli kuulunut hälle. Pyörä oli jäänyt niille tolpilleen ruostumaan.

• Anonyymi
        Abrakadabra kirjoitti:

Joskus tulee sellaisia sanotaanko aavistuksia, tuntemuksia tai miksikä niitä sanotaan? Ettei jokin asia tunnu olevan ok.

Kuten nyt vaikka joskus kirpputorilta katselin lastenvaatteita, löysinkin sitten paljon kaikkea. Yhden loosin vaatteet ja tarvikkeet oli tosi kauniita, siistejä ja tuntui ikään kuin "pyhiltä", mutta kun pyörittelin niitä käsissäni mulle tuli ahdistava tunne. Että se lapsi jonka tavaroita ne oli, on kuollut vauvana ja ne tavarat jäi ostamatta.
        Se oli niin vahva tunne, että sitä on hankala kuvailla.

Joskus mummolan pöpelikössä oli polkupyörä ja mulle tuli siitä yhtä ikävä tunne. Se on jonkun jo kuolleen pyörä ja tiiättekö mitä, se tosiaan oli.

Mettästä oli löytynyt vuosia sitten hukassa olleen miehen ruumis, heinillä peiteltynä ja tuo fillari oli kuulunut hälle. Pyörä oli jäänyt niille tolpilleen ruostumaan.

Aivan. Kirppareiden vaatteet voivat olla vaikka kuolleiden vaatteita... tai jopa murhattujen. Traagisesti kuolleiden, ryöstettyjen jne. Tahalleen firmojen alasajosta köyhtyneiden, tahalleen työpaikkakiusattujen, tahalleen velkaantuneiksi ajettujen ahdingolla hankittuja, huijattuja, kellareista varastettuja vaatteita, itsemurhan tehneiden, asuntomurtojen yhteydessä varastettuja jne.

Vaatteet voivat olla vuosikymmeniä vanhoja, homeisia, pölyyntyneitä, koin syömiä, pahan hajuisia jne.

Pitäisitkö päälläsi ryöstettyjä vaatteita, entä vaatteiden takia murhattujen ihmisten vaatteita? Henki voi olla halpa, raha kelpaa kaikille...

• Anonyymi kirjoitti:

Aivan. Kirppareiden vaatteet voivat olla vaikka kuolleiden vaatteita... tai jopa murhattujen. Traagisesti kuolleiden, ryöstettyjen jne. Tahalleen firmojen alasajosta köyhtyneiden, tahalleen työpaikkakiusattujen, tahalleen velkaantuneiksi ajettujen ahdingolla hankittuja, huijattuja, kellareista varastettuja vaatteita, itsemurhan tehneiden, asuntomurtojen yhteydessä varastettuja jne.

Vaatteet voivat olla vuosikymmeniä vanhoja, homeisia, pölyyntyneitä, koin syömiä, pahan hajuisia jne.

Pitäisitkö päälläsi ryöstettyjä vaatteita, entä vaatteiden takia murhattujen ihmisten vaatteita? Henki voi olla halpa, raha kelpaa kaikille...

Ne vauvanvaatteet oli niin hyväkuntoisen näköisiä, kuten muutkin tarvikkeet sänkyä ja hoitopöytää myöden että kyllä ne olisi voinut ostaa.

Tuo outo tunne vain sai laittamaan takas ja olemaan ostamatta omalle vauvalle. Odotin silloin esikoistamme.

• Anonyymi
        Abrakadabra kirjoitti:

Ne vauvanvaatteet oli niin hyväkuntoisen näköisiä, kuten muutkin tarvikkeet sänkyä ja hoitopöytää myöden että kyllä ne olisi voinut ostaa.

Tuo outo tunne vain sai laittamaan takas ja olemaan ostamatta omalle vauvalle. Odotin silloin esikoistamme.

Ja kaunis esikoisemme onkin <3

T. Kumpulainen

• Anonyymi kirjoitti:

Ja kaunis esikoisemme onkin <3

T. Kumpulainen

Ai teilläkin?! Niin meilläkin. Tosi kaunis onkin. 😃

• Anonyymi
        Abrakadabra kirjoitti:

Ai teilläkin?! Niin meilläkin. Tosi kaunis onkin. 😃

Onko lapsesi kastettu Heppamattilassa? :-)

• Anonyymi kirjoitti:

Onko lapsesi kastettu Heppamattilassa? :-)

Ei ole. 😃

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllähän me pistämme suusta alas kuolleitten eläinten osiakin :-(

• Anonyymi

oli vittumaista aikaa johtaa putiikki konkurssiin. Paineet saatana kovat ja koulutukseen Hesaan Hotelli AArhurissa pari yötä
      Onneksi kaveri tuli Arttuun ryyppään kaverina.

• Anonyymi

Teknisesti ajateltuna keulaportin olisi pitänyt ottaa aaltojen paine hyvin vastaan koska laskennallisesti sen olisi pitänyt kestää kuormaa puolta enemmän. Kannattaisi kysyä oliko laiva täysin merikelpoinen ja rikottiinko turvamääräyksiä laivan rakenteiden tarkastamisessa.
      Keulaportin irtoamisia kun ei ole sattunut kovemmissakaan myrskyissä. Tuona yönähän oli 20 m/s tuuli joka ajoittain yltyi 25 m/s puuskiksi. Kyllä noin suuren laivan rakenteet on tehty kestämään tuollaisten tuulten nostamat aallokot.

Kaksi vaihtoehtoa, joko turvaporttia ei suljettu ja varmistettu kunnolla tai sitten keulaportissa oli joku rakenteellinen ongelma murtumineen ja syöpymineen.

No, jotain hyvääkin tuosta karmeasta onnettomuudesta seurasi. Laivoissa on nyt keulaportin jälkeen varmentavat rakenteet.

AsianVierestä

• Paljon on kyllä riittänyt mitä erilaisempia salaliittoja tosta Estonian kohtalosta. Olisi hienoa, jos asiasta saataisiin vihdoinkin täysi selvyys. Valitettavasti en vaan usko asian selviävän koskaan aivan täysin, sillä selvästi Estoniaan liittyy jotain liian arkaluonteista, jota ei julkisesti haluta kertoa ja vielä kun osa tutkintamateriaalista on julistettu salaiseksi jopa 70 vuoden ajaksi.

• Anonyymi

Teknisesti ja teknisesti. Eihän tuo keulaportti mennyt silloin aikoinaan kiinni ja virolainen miehisto viis välitti kiinnimenemisistä. Pysäyttäähän tuo ylös nostettu autoramppi laineiden liplatuksen eikä ole mitään vaaraa.

Vieläkö salaliittolaiset tuota samaa asiaa jauhaavat.

• Anonyymi
        DarkFear kirjoitti:

Paljon on kyllä riittänyt mitä erilaisempia salaliittoja tosta Estonian kohtalosta. Olisi hienoa, jos asiasta saataisiin vihdoinkin täysi selvyys. Valitettavasti en vaan usko asian selviävän koskaan aivan täysin, sillä selvästi Estoniaan liittyy jotain liian arkaluonteista, jota ei julkisesti haluta kertoa ja vielä kun osa tutkintamateriaalista on julistettu salaiseksi jopa 70 vuoden ajaksi.

Kyllä se sinun autistipierusi oli, joka irroitti Estonian keulavisiirin.

Markku Näätä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä se sinun autistipierusi oli, joka irroitti Estonian keulavisiirin.

Markku Näätä

Jos kerran darkkis oli laivalla tuolloin, tuo on uskottavin selitys.

• Kyllä esimerkiksi suomalaisella autolautallakin keulaportti on pahasti vioittunut myrskyssä. En vaan muista mikä alus se oli.

• Isotumma kirjoitti:

Kyllä esimerkiksi suomalaisella autolautallakin keulaportti on pahasti vioittunut myrskyssä. En vaan muista mikä alus se oli.

Tuollahan se oli heti perässä

"Varsinkin viikkarin Diana II:n keulaportin vaurio on huomionarvoinen. Dianan visiirirakennehan oli lähes identtinen Viking Sallyn (eli Estonian) kanssa.
        Itämerellä ja Pohjanmerellä on ro-romatkustaja-autolauttaliikenteen historian aikana sattunut useita tapauksia, joissa keulavisiirin kiinnityslaitteet ovat pettäneet kokonaan tai osittain."

• Anonyymi

Silloin uppoamisen aikaan olin merivalvonnassa örön linnakkeella ja suoritin varusmiespalvelusta ja otin vastaan hätäkutsun ja hälyttelin porukkaa apuun.
      Nykyäänkin otan aina laivalta hytin ylimmältä kannelta jos menen laivalle ja pitää kans tietää mistä pääsee ulos nopeiten.

• Anonyymi

Yhä riittää muutamia foliohattuja, joiden mielestä kv. tutkintakomissio salailee jotakin. Voisiko foliohattu ystävällisesti kertoa mahdolliset salaiset tietonsa, jotka ovat ristiriidassa loppuraportin faktojen kanssa.
        Tässä vielä muistio kysymyksistä ja vastauksista, joita Viron hallitus teki/sai kv. tutkintakomissiolta vielä niinkin myöhään kuin v. 2006.
        https://archive.is/Orpq1
        tai
        http://web.archive.org/web/20100412140948/http://www.onnettomuustutkinta.fi/37383.htm
        Ilmeisesti juuri Virossa on näitä mitä mielikuvituksellisimpien salaliittoteorioiden ym. uikuttajia tuoppien ääressä foliohattuineen ylivoimaisesti eniten.
        Em. "tekninen ajattelija" lukekoon loppuraportin luvun osa 2, joka käsittelee
        ONNETTOMUUTEEN LÄHEISESTI
        LIITTYVIÄ SEIKKOJA.
        ja sieltä edelleen luvun 11: 11 KEULAPORTTIEN VAURIOT JA VAARATILANTEET sivu n:o 147.
        Varsinkin viikkarin Diana II:n keulaportin vaurio on huomionarvoinen. Dianan visiirirakennehan oli lähes identtinen Viking Sallyn (eli Estonian) kanssa.
        Itämerellä ja Pohjanmerellä on ro-romatkustaja-autolauttaliikenteen historian aikana sattunut useita tapauksia, joissa keulavisiirin kiinnityslaitteet ovat pettäneet kokonaan tai osittain.

Eli lukekaa tuo raportti hitaasti ja huolella ennenkuin saavutte laukomaan tänne suuria "neronleimauksianne."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yhä riittää muutamia foliohattuja, joiden mielestä kv. tutkintakomissio salailee jotakin. Voisiko foliohattu ystävällisesti kertoa mahdolliset salaiset tietonsa, jotka ovat ristiriidassa loppuraportin faktojen kanssa.
        Tässä vielä muistio kysymyksistä ja vastauksista, joita Viron hallitus teki/sai kv. tutkintakomissiolta vielä niinkin myöhään kuin v. 2006.
        tai
        http://web.archive.org/web/20100412140948/http://www.onnettomuustutkinta.fi/37383.htm
        Ilmeisesti juuri Virossa on näitä mitä mielikuvituksellisimpien salaliittoteorioiden ym. uikuttajia tuoppien ääressä foliohattuineen ylivoimaisesti eniten.
        LIITTYVIÄ SEIKKOJA.
        ja sieltä edelleen luvun 11: 11 KEULAPORTTIEN VAURIOT JA VAARATILANTEET sivu n:o 147.
        Varsinkin viikkarin Diana II:n keulaportin vaurio on huomionarvoinen. Dianan visiirirakennehan oli lähes identtinen Viking Sallyn (eli Estonian) kanssa.
        Itämerellä ja Pohjanmerellä on ro-romatkustaja-autolauttaliikenteen historian aikana sattunut useita tapauksia, joissa keulavisiirin kiinnityslaitteet ovat pettäneet kokonaan tai osittain.

Eli lukekaa tuo raportti hitaasti ja huolella ennenkuin saavutte laukomaan tänne suuria "neronleimauksianne."

En tiedä mistään salaliittoteorioista. Turha niistä puhua. Muistaakseni oma palvelukseni armeijassa päättyi kahta viikkoa myöhemmin 13 lokakuuta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

tai
        LIITTYVIÄ SEIKKOJA.

Eli mielestäsi kysymyksessä oli hallittu riskinotto jos rakenteet tiedettiin lasketuiksi liian heikoiksi ja käytössäkin huomattiin paljon ongelmia?
        Tuolloin varustamon olisi pitänyt tunnustaa tyhmyytensä ja arvioineen riskit väärin. Mikään ei satu vahingossa vaan kysymys on rakenteiden lujuuksista, tarkastuksista sekä ylläpidosta.

AsianVierestä

• Anonyymi

Niinhän tuo taisi silloin aikoinaan olla.

Utön varusmiehet herätettiin yöllä palvelukseen. Joutuvat äidin pikkukullat katselemaan meren kohmeittamia alastomia ruumita ja menivät paniikkiin. Vastuu siirtyi tämän jälkeen kantahenkilökunnalle. Äidin pikkukullille tarjottiin tämän jälkeen terapia-apua ja kaakaota. Miehet hoitivat pelastusoperaation miten pystyivät, ilman kaakaota.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinhän tuo taisi silloin aikoinaan olla.

Utön varusmiehet herätettiin yöllä palvelukseen. Joutuvat äidin pikkukullat katselemaan meren kohmeittamia alastomia ruumita ja menivät paniikkiin. Vastuu siirtyi tämän jälkeen kantahenkilökunnalle. Äidin pikkukullille tarjottiin tämän jälkeen terapia-apua ja kaakaota. Miehet hoitivat pelastusoperaation miten pystyivät, ilman kaakaota.

Voi kun oot kova jätkä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi kun oot kova jätkä.

Näin on. Ainakin miljoona kertaa kovempi kuin sinä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näin on. Ainakin miljoona kertaa kovempi kuin sinä.

Uuh ätmi käy siellä kuumana "kovikseen".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

tai
        LIITTYVIÄ SEIKKOJA.

Mikä on foliohattu? En ole nähnyt kenelläkään! Eikö se ole epäkäytännöllinen ja kylmä talvipakkasella!?

• Anonyymi

Estonialla salakuljetettiin Neuvostiliiton aikaisia ydinaseita, Venäjällä oli siis näppinsä pelissä.

KilttiMies89

• Anonyymi

Tarkoitin kyllä Neuvostoliiton.

KilttiMies89

• Anonyymi

Yhdynytä ruumiisiin

• Anonyymi

Jos kilttimies89:ltä saisi asiallisesti kysyä ja odottaa asiallisia vastauksia:
        Miksi niitä Neuvostoliiton aikaisia ydinaseita salakuljetettiin nimenomaan virolaisessa autolautassa, mistä ja mihin? Ohjuksia, ydinkärkiä vai peräti ydinpommejako?? Miten ne mahdollisesti olisivat voineet vaikuttaa aluksen keulaportin kiinnitysten repeämiseen merenkäynnissä?
        Suomen rannikon herkimmätkään seismologiset mittauspisteet eivät havainneet onnettomuusyönä esim. pienintäkään räjähdystä koko Suomenlahdella. Sen sijaan ne kyllä havaitsivat Koillis-Viron mantereella olevalla kaivoksella tehdyt räjäytystyöt, joille saatiin vahvistus noin 350 km päässä uppoamispaikasta itään.
        Kehotankin yhä uudelleen lukemaan huolellisesti kansainvälisen tutkimuskomission 228-sivuisen loppuraportin. Sen tarkoitus ei ole tuomita ketään tai mitään minkään takia. Se on raportti tosiasioista, jotka todella laajapohjainen komissio sai omilla tutkimuksillaan selville.
        Raporttu mainitsee visiirivaurioita - osa vakavia - ,joita oli jo ennen Estoniaa (Viking Sally) sattunut ainakin seuraaville aluksille pääosin merenkäynnin takia (tapahtumavuosi suluissa):
        Visby (1973), Stena Sailer (1974), Svea Star (1974), Wellamo (1975), Finlandia (1981), Saga Star (1982), Viking Saga (1982), Stena Jutlandica (1984), Iljitsh (1984), Mariella (1985), Tor Hollandia (1987), Finnhansa (1977), Silja Europa (1994).
        Tukholmaan saapuneen Silja Europan visiirivaurio todettiin syntyneeksi samana yönä, jolloin Estonia upposi.
        Kohtalon ivaa siis.
        (Loppuraportin sivut 148-149.)

Onnettomuuden tutkinnan perimmäinen tarkoitus oli selvittää onnettomuuden olosuhteet ja syyt tavoitteena parantaa merenkulun turvallisuutta ja välttää enempiä onnettomuuksia.
        Komission tehtävänä ei ole ollut ratkaista vastuukysymyksiä eikä
        etsiä syyllisiä paitsi siinä mitassa, mitä tutkinnan perimmäinen tarkoitus edellyttää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos kilttimies89:ltä saisi asiallisesti kysyä ja odottaa asiallisia vastauksia:
        Miksi niitä Neuvostoliiton aikaisia ydinaseita salakuljetettiin nimenomaan virolaisessa autolautassa, mistä ja mihin? Ohjuksia, ydinkärkiä vai peräti ydinpommejako?? Miten ne mahdollisesti olisivat voineet vaikuttaa aluksen keulaportin kiinnitysten repeämiseen merenkäynnissä?
        Suomen rannikon herkimmätkään seismologiset mittauspisteet eivät havainneet onnettomuusyönä esim. pienintäkään räjähdystä koko Suomenlahdella. Sen sijaan ne kyllä havaitsivat Koillis-Viron mantereella olevalla kaivoksella tehdyt räjäytystyöt, joille saatiin vahvistus noin 350 km päässä uppoamispaikasta itään.
        Kehotankin yhä uudelleen lukemaan huolellisesti kansainvälisen tutkimuskomission 228-sivuisen loppuraportin. Sen tarkoitus ei ole tuomita ketään tai mitään minkään takia. Se on raportti tosiasioista, jotka todella laajapohjainen komissio sai omilla tutkimuksillaan selville.
        Raporttu mainitsee visiirivaurioita - osa vakavia - ,joita oli jo ennen Estoniaa (Viking Sally) sattunut ainakin seuraaville aluksille pääosin merenkäynnin takia (tapahtumavuosi suluissa):
        Visby (1973), Stena Sailer (1974), Svea Star (1974), Wellamo (1975), Finlandia (1981), Saga Star (1982), Viking Saga (1982), Stena Jutlandica (1984), Iljitsh (1984), Mariella (1985), Tor Hollandia (1987), Finnhansa (1977), Silja Europa (1994).
        Tukholmaan saapuneen Silja Europan visiirivaurio todettiin syntyneeksi samana yönä, jolloin Estonia upposi.
        Kohtalon ivaa siis.
        (Loppuraportin sivut 148-149.)

Onnettomuuden tutkinnan perimmäinen tarkoitus oli selvittää onnettomuuden olosuhteet ja syyt tavoitteena parantaa merenkulun turvallisuutta ja välttää enempiä onnettomuuksia.
        Komission tehtävänä ei ole ollut ratkaista vastuukysymyksiä eikä
        etsiä syyllisiä paitsi siinä mitassa, mitä tutkinnan perimmäinen tarkoitus edellyttää.

Surkeata tosiasioitten peittelyn yritystä sinulla, nimimerkki Anonyymi 01.10.2019 16:09.
        Paljonko sinulle vieläkin maksetaan provoilustasi?

• Anonyymi

Ei kai kukaan usko ns. virallisiin selityksiin...se on vain uskoa - ei siis tietoa ja jos toki haluaa olla lammaslaumassa määkimässä tätä soppaa niin tuntuu hullulta.

Todellista tietoa saatiin esim. Jutta Raben sukellusreissulta. Ns. virallinen taho ei esittänyt videoita, joissa oli miehen mentävä aukkokin ja selvästi räjähdyksen syytä.
      Tässä jo näimme miten pässiä viedään narussa ja miten julistetaan salaisiksi asioita. Jos salaamista esiintyy, on kuin kauppias joka sanoo, että tarjous on voimassa vain hetken ja osta! Se on selkeää petosta ja ihmisarvon loukkausta kertoa potaskaa ja jättää kertomatta faktoja.

Toivoisi Kari Lehtolan ryhdistäytyvän ja kertovan kaikille mistä on kyse. Toivoisi myös jonkun sukeltajan osoittavan olevansa mies eikä jänis ja kertoisi totuuden vaikka on allekirjoittanutkin salassapitovelvollisuuden. Kyllähän varkaat ja murhamiehetkin valehtelevat ja selviävät pienellä rangaistuksella.
      Sukeltaja voisi pistää vaikka nimettömän kertomuksen...no kyllä nämä kaikki sukeltajat toki sitten joutuisivat kiduttaviin kuulusteluihin...eiköhän edes kuolinvuoteella kertoisi totuuksia vai pelkäävätkö jälkeläistensä puolesta kostoa?

• Anonyymi

Jospa foliohattu ottaisit ihan ensin lääkkeesi. Sen jälkeen voisit jättää rauhaan Kari Lehtolan, joka kuoli 42 päivää sitten eli 1. syyskuuta 2019.
        Jos olet lukutaitoinen, voit perehtyä rauhassa hänen johtamansa kansainvälisen Estonia-tutkintakomission ansiokkaaseen loppuraporttiin, jota ei kukaan - juopuneita foliohattuja ja skitsofreenikkoja lukuun ottamatta - ole väittänyt eikä väitä uskonasiaksi.
        Jos olet lukutaitoinen - mitä epäilen - perehdy ensin näihin:
        ja

Lukutaidotonkin ymmärtää raportin monipuolisesta kuvituksesta mitä tapahtui - ja mitä ei tapahtunut.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      76
      3432
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      30
      2071
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1939
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      19
      1500
    5. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1411
    6. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1348
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1316
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1267
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1207
    10. Kerro nainen

Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1035
    Aihe