Korkojakson laskeminen APUA!

Anonyymi

Voisiko joku auttaa miten tämä tehtävä lasketaan?

Mies ansaitsee 3500 € ja nainen 2700 €. Palkkojen eroa tasoitetaan niin, että miesten palkkoja nostetaan 2 % vuosittain ja naisten palkkoja 4 % vuosittain. Kuinka monta vuotta menee, että palkat ovat saman suuruisia?

Logaritmit ovat tuttuja ja olen käyttänyt niitä tehtävissä, joissa pitää määrittää kuinka monta vuotta esim. menee, että tietyllä korolla saavutetaan esim. kolminkertainen summa. Nyt sitten kun on kyseisessä tehtävässä kaksi palkkaa, jotka molemmat kasvaa niin menee pää ihan lukkoon.

Yritin näin ratkaista kyseistä tehtävää:

(1 0,02)^n * 3500 = (1 0,04)^n * 2700
(1 0,02)^n = (1 0,04)^n * (2700 / 3500)
n= ((1 0,04)^n * (0,7714))) / (1 0,02)^n
=-11
Excelillä tein molemmille taulukon ja laskin erikseen kuinka molemmat summat kehittyy vuosi vuodelta. Sen kautta sain selville, että vastauksen on oltava 13 ja 14 vuoden välillä, koska 14 vuoden kohdalla naisten palkat ovatisommat kuin miesten. Sitten taas 13 vuoden kohdalla ne ovat pienemmät kuin miesten.

4

74

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ota ensimmäisen lausekkeen molemmista puolista logaritmi. Näin saadusta yhtälöstä irtoaa n.

    • Anonyymi

      Turhan monimutkaisesti pyörittelet, helpommin noin:
      (1 0,02)^n * 3500 = (1 0,04)^n * 2700
      (1,02/1,04)^n = 2700/3500
      0,981^n = 0,771
      n = ln0,981/ln0,771 = 13,6

      • Anonyymi

        Kiitos. Toiselle vastaajalle avusta. Jossain määrin tuon tapaista ratkaisua mietin, mutta en osannut sitä muodostaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos. Toiselle vastaajalle avusta. Jossain määrin tuon tapaista ratkaisua mietin, mutta en osannut sitä muodostaa.

        Alkuhan oli sinulla täysin oikein. Jostain ihmeen syystä yhtälön sieventäminen meni kolmannella rivillä pieleen. Ei varmasti mene jatkossa toista kertaa, joten jatkossa monet muutkin vastaavat laskut sujuvat ongelmitta. Virheistä oppii. Lukiotasolla noita virheitä ei kovin montaa tarvitse tehdä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      67
      3079
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2771
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2568
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2558
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2436
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2285
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1703
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1657
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      36
      1496
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1362
    Aihe