Jeesus on jumala?

Jehovan Todistajat kääntävät Johanneksen evankeliumin alun omassa Uuden maailman käännöksessään seuraavasti:

''Alussa oli Sana, Sana oli Jumalan luona ja Sana oli jumala.''

Tarkoitatteko että Jeesus on jonkinlainen pienenpi jumala pienellä j-kirjaimella? Tämähän johtaa väistämättä polyteismiin, sillä sitten Jehovan todistajille on kaikkivaltias Jumala Jehova ja pienempi jumala Jeesus.

Jeesuksen Jumaluuteen uskovat että on vain yksi Jumala, mutta useampi persoona tuossa yhdessä Jumaluudessa: Isä ja Poika(Jeesus). Siten voidaan sanoa että Sana oli Jumala ja myös Jumalan Luona.

87

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      asdfman Tänään 16:59

      "Tarkoitatteko että Jeesus on jonkinlainen pienenpi jumala pienellä j-kirjaimella?"

      Niin, tuo "jumala" on väärennös, mutta ei siinä kaikki.
      vartiotornikaupittelussa he jatkavat suullisesti että ... "siis oli jumalan kaltainen".

      Vartiotorniuskontohan on kopsannut adventisteilta tavan sanoa Jeesusta enkeli Mikaeliksi, ja jossain vaiheessa värvättävää kahvitettaessa, imarreltaessa ja muutoin kehuttaessa häntä pyydetään niin sanomaan.

      • Anonyymi

        Mielestäni jos joku on täydellisesti Jumalan kaltainen Hänen täytyy itsekin olla Jumala.
        Ei Häntä voi silloin alentaa joksikin pikkujumalaksi.
        Se on mielestäni törkeää Jumalanpilkkaa.
        Me ihmiset voimme olla pikkujumalia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni jos joku on täydellisesti Jumalan kaltainen Hänen täytyy itsekin olla Jumala.
        Ei Häntä voi silloin alentaa joksikin pikkujumalaksi.
        Se on mielestäni törkeää Jumalanpilkkaa.
        Me ihmiset voimme olla pikkujumalia.

        Uskon, että Jhwh on ainoa tosi Jumala, ja että hänen poikansa Jeesus on ainoa tosi Jumala. Uskon, että Jhwh ja hänen poikansaJeesus ovat yhtä, mutta eivät sama.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Uskon, että Jhwh on ainoa tosi Jumala, ja että hänen poikansa Jeesus on ainoa tosi Jumala. Uskon, että Jhwh ja hänen poikansaJeesus ovat yhtä, mutta eivät sama.

        Usko vaan ihan rauhassa epäjumaliisi, todennäköisesti oikeaa jumalaa ei ole olemassa, joten et joudu epäjumalanpalvonnasta tilille..


        En kuäitenkaan itse sorru tuollaiseen paskaan uskomaan, koska oikean jumalan olemassaolo tuottaa epäjumalanpalvojille melko ikävän tluomion.


      • Anonyymi

        Sanotaanko, Jeesus on Jumala de facto, Jumala on hänessä. Raamstun mukaan tilanne on tämä aina siihen asti, kunnes Jeesus luovuttaa kaiken vallan Isälleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanotaanko, Jeesus on Jumala de facto, Jumala on hänessä. Raamstun mukaan tilanne on tämä aina siihen asti, kunnes Jeesus luovuttaa kaiken vallan Isälleen.

        Suunnilleen noinhan se menee, mutta uskovaisille tämä ei riitä. Kolminaisuuteen joko täytyy ehdottomasti uskoa, tai siihen ei missään nimessä saa uskoa, riippuen siitä keneltä kysyy.


    • Anonyymi

      Ei se mihinkään polyteismiin johda sen enempää kuin esimerkiksi Mooseksen asettaminen faraolle jumalaksi (2. Moos. 7:1). Muitakin kohtia Raamatusta löytyy, missä puhutaan jumalista.

      Jumalia voi olla isompia ja pienempiä. Monoteismissä on yksi kaikkein isoin, jota voidaan jossain merkityksessä pitää myös ainoana oikeana. Esimerkiksi Jeesus itse sanoi Isää ainoaksi tosi Jumalaksi (Joh. 17:3), eli Jeesuskaan ei kieltänyt muiden jumalien olemassaoloa.

    • Anonyymi

      Usko ja Raamattu ovat eri asioita.

      Raamattu ilmoittaa yksiselitteisesti että Jeesus on Jumala.
      Esim. Joh. 1:1 - se on ainoa jakeen ilmoitus. Ja vartiotorni tunnustaa sen tärkeyden väärentämällä sen.
      katso Turusen kirjasta asiantuntijalausuntoja.

      1 Korintt. 8:4 " tiedämme, ettei maailmassa ole yhtään epäjumalaa "

      • Anonyymi

        Jeesus rinnasti itsensä jumaliin, jotka saivat Jumalan ilmoituksen (Joh. 10:34-35). Ei se tee hänestä epäjumalaa, mutta hän ei myöskään omien sanojensa mukaan ole tosi Jumala, kuten Isä (Joh. 17:3).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus rinnasti itsensä jumaliin, jotka saivat Jumalan ilmoituksen (Joh. 10:34-35). Ei se tee hänestä epäjumalaa, mutta hän ei myöskään omien sanojensa mukaan ole tosi Jumala, kuten Isä (Joh. 17:3).

        " Jeesus rinnasti itsensä jumaliin, jotka saivat Jumalan ilmoituksen (Joh. 10:34-35). "
        -Ei rinnastanut.
        Joh. 10:34 Jeesus vastasi heille: "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin: te olette jumalia'

        Katso:
        Joh. 10:37 Jos minä en tee Isäni tekoja, älkää uskoko minua.
        10:38 Mutta jos minä niitä teen, niin, vaikka ette uskoisikaan minua, uskokaa minun tekojani, että tulisitte tuntemaan ja ymmärtäisitte Isän olevan minussa ja minun olevan Isässä

        2 Korintt. 5:19 Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Jeesus rinnasti itsensä jumaliin, jotka saivat Jumalan ilmoituksen (Joh. 10:34-35). "
        -Ei rinnastanut.
        Joh. 10:34 Jeesus vastasi heille: "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin: te olette jumalia'

        Katso:
        Joh. 10:37 Jos minä en tee Isäni tekoja, älkää uskoko minua.
        10:38 Mutta jos minä niitä teen, niin, vaikka ette uskoisikaan minua, uskokaa minun tekojani, että tulisitte tuntemaan ja ymmärtäisitte Isän olevan minussa ja minun olevan Isässä

        2 Korintt. 5:19 Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa

        Kyllä rinnasti. Tämä käy ilmi sitä selvemmin, mitä laajemmin kyseistä raamatunkohtaa lainaamme:

        31 Juutalaiset alkoivat taas kerätä kiviä kivittääkseen Jeesuksen.
        32 Jeesus sanoi heille: "Minä olen teidän nähtenne tehnyt monta hyvää tekoa, jotka ovat lähtöisin Isästä. Mikä niistä antaa teille aiheen kivittää minut?"
        33 Juutalaiset vastasivat: "Emme me sinua minkään hyvän teon tähden kivitä, vaan jumalanpilkan tähden. Sinä teet itsesi Jumalaksi, vaikka olet ihminen."
        34 Jeesus vastasi: "Eikö teidän laissanne sanota: 'Minä sanoin: te olette jumalia.'?
        35 Niitä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen, sanotaan siis jumaliksi, eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi.
        36 Isä on minut pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan. Kuinka te voitte väittää minun pilkkaavan Jumalaa, kun sanon olevani Jumalan Poika?

        Jos Jeesus olisi katsonut olevansa Jumala, hänellä olisi ollut tuossa erinomainen tilaisuus sanoa niin. Itse asiassa hänen olisi rehellisyyden nimissä pitänyt se myöntää, kun asiasta tultiin häntä suoraan syyttämään. Sen sijaan hän rinnasti itsensä niihin, jotka saivat Jumalan ilmoituksen ja siten kiisti olevansa Jumala, mikä on sopusoinnussa hänen muun ilmoituksensa kanssa, esim.

        Joh. 8:54 Jeesus vastasi: "Jos minä itse kirkastan kunniaani, se kunnia ei ole minkään arvoinen. Mutta minun kunniani kirkastaa Isä, hän, jota te sanotte omaksi Jumalaksenne.

        Joh. 20:17 Jeesus sanoi: "Älä koske minuun. Minä en vielä ole noussut Isän luo. Mene sinä viemään sanaa veljilleni ja sano heille, että minä nousen oman Isäni ja teidän Isänne luo, oman Jumalani ja teidän Jumalanne luo."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä rinnasti. Tämä käy ilmi sitä selvemmin, mitä laajemmin kyseistä raamatunkohtaa lainaamme:

        31 Juutalaiset alkoivat taas kerätä kiviä kivittääkseen Jeesuksen.
        32 Jeesus sanoi heille: "Minä olen teidän nähtenne tehnyt monta hyvää tekoa, jotka ovat lähtöisin Isästä. Mikä niistä antaa teille aiheen kivittää minut?"
        33 Juutalaiset vastasivat: "Emme me sinua minkään hyvän teon tähden kivitä, vaan jumalanpilkan tähden. Sinä teet itsesi Jumalaksi, vaikka olet ihminen."
        34 Jeesus vastasi: "Eikö teidän laissanne sanota: 'Minä sanoin: te olette jumalia.'?
        35 Niitä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen, sanotaan siis jumaliksi, eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi.
        36 Isä on minut pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan. Kuinka te voitte väittää minun pilkkaavan Jumalaa, kun sanon olevani Jumalan Poika?

        Jos Jeesus olisi katsonut olevansa Jumala, hänellä olisi ollut tuossa erinomainen tilaisuus sanoa niin. Itse asiassa hänen olisi rehellisyyden nimissä pitänyt se myöntää, kun asiasta tultiin häntä suoraan syyttämään. Sen sijaan hän rinnasti itsensä niihin, jotka saivat Jumalan ilmoituksen ja siten kiisti olevansa Jumala, mikä on sopusoinnussa hänen muun ilmoituksensa kanssa, esim.

        Joh. 8:54 Jeesus vastasi: "Jos minä itse kirkastan kunniaani, se kunnia ei ole minkään arvoinen. Mutta minun kunniani kirkastaa Isä, hän, jota te sanotte omaksi Jumalaksenne.

        Joh. 20:17 Jeesus sanoi: "Älä koske minuun. Minä en vielä ole noussut Isän luo. Mene sinä viemään sanaa veljilleni ja sano heille, että minä nousen oman Isäni ja teidän Isänne luo, oman Jumalani ja teidän Jumalanne luo."

        "Jos Jeesus olisi katsonut olevansa Jumala, hänellä olisi ollut tuossa erinomainen tilaisuus sanoa niin"

        -Et voi asettaa Raamatulle vaatimuksia, mutta voit ymmärtää sitä.
        Jeesus täytti tehtävänsä, ja kaikki tapahtui ajallaan, on ymmärrettävissä.

        Jeesuksen Jumaluus ilmoitetaan omissa jakeissaan, kuten Johannes ja Paavali tekevät.
        Jeesus puhuu taivaan Isästä, kuten rukouksessa jossa sanotaan Jumalan nimi pyhitetyksi.

        Mutta Jeesus on orjan osassa, ihmisenä, filipp. 2:7
        Ei Jeesus salaa sitä.
        Jo Tuomas sitten ymmärtää ja vakuuttuu asiasta. Voi ymmärtää että aika oli kypsä Jeesukselle ottaa tunnustus vastaan.
        Ristinkuoleman jälkeen.

        Teillä siinä vartiotorniuskonnosssa jehoova tappaa ristillä viattoman enkeli Mikaelin, mutta mikä logiikka saa uskomaan tällaisen Raamatun muutoksen ymmärrettäväksi ihmisen pelastuksena ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos Jeesus olisi katsonut olevansa Jumala, hänellä olisi ollut tuossa erinomainen tilaisuus sanoa niin"

        -Et voi asettaa Raamatulle vaatimuksia, mutta voit ymmärtää sitä.
        Jeesus täytti tehtävänsä, ja kaikki tapahtui ajallaan, on ymmärrettävissä.

        Jeesuksen Jumaluus ilmoitetaan omissa jakeissaan, kuten Johannes ja Paavali tekevät.
        Jeesus puhuu taivaan Isästä, kuten rukouksessa jossa sanotaan Jumalan nimi pyhitetyksi.

        Mutta Jeesus on orjan osassa, ihmisenä, filipp. 2:7
        Ei Jeesus salaa sitä.
        Jo Tuomas sitten ymmärtää ja vakuuttuu asiasta. Voi ymmärtää että aika oli kypsä Jeesukselle ottaa tunnustus vastaan.
        Ristinkuoleman jälkeen.

        Teillä siinä vartiotorniuskonnosssa jehoova tappaa ristillä viattoman enkeli Mikaelin, mutta mikä logiikka saa uskomaan tällaisen Raamatun muutoksen ymmärrettäväksi ihmisen pelastuksena ?

        Sinun tulkintasi merkitsee sitä, että Jeesus valehteli asemastaan Jumalana. Se on kuitenkin vain sinun tulkintasi.

        Jeesus itse kertoo, että hänet on Isä pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan. Siten hän on saanut Jumalan ilmoituksen, mikä pyhien kirjoitusten nojalla tekee hänet jumalaksi - ei kuitenkaan ainoaksi tosi Jumalaksi (Joh. 17:3).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun tulkintasi merkitsee sitä, että Jeesus valehteli asemastaan Jumalana. Se on kuitenkin vain sinun tulkintasi.

        Jeesus itse kertoo, että hänet on Isä pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan. Siten hän on saanut Jumalan ilmoituksen, mikä pyhien kirjoitusten nojalla tekee hänet jumalaksi - ei kuitenkaan ainoaksi tosi Jumalaksi (Joh. 17:3).

        Sak. 11:13 Ja Herra sanoi minulle: "Viskaa se savenvalajalle, tuo kallis hinta, jonka arvoiseksi he ovat minut arvioineet." Niin minä otin ne kolmekymmentä hopearahaa

        -Se on Juudas Iskariotin palkkio

        Joh. 1:1 Jeesus oli Jumala - se on jakeen ainoa ilmoitus

        Tiitus 2:13 odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sak. 11:13 Ja Herra sanoi minulle: "Viskaa se savenvalajalle, tuo kallis hinta, jonka arvoiseksi he ovat minut arvioineet." Niin minä otin ne kolmekymmentä hopearahaa

        -Se on Juudas Iskariotin palkkio

        Joh. 1:1 Jeesus oli Jumala - se on jakeen ainoa ilmoitus

        Tiitus 2:13 odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä

        Ei tuo mitään todista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuo mitään todista.

        " Ei tuo mitään todista. "

        Näin ulkopuolisena erotan tuossa yhteyden:
        Sak. 11:13 sisältää Jumalan (Herraksi kutsutun, ei Jehovaksi) joka sanoo Jumalan hinnaksi 30 hoperahaa.

        Keskustellaan Jeesuksen jumaluudesta. Ja Jeesuksen hinnaksi ilmenee tuo Jumalan hinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Ei tuo mitään todista. "

        Näin ulkopuolisena erotan tuossa yhteyden:
        Sak. 11:13 sisältää Jumalan (Herraksi kutsutun, ei Jehovaksi) joka sanoo Jumalan hinnaksi 30 hoperahaa.

        Keskustellaan Jeesuksen jumaluudesta. Ja Jeesuksen hinnaksi ilmenee tuo Jumalan hinta.

        "Sak. 11:13 sisältää Jumalan (Herraksi kutsutun, ei Jehovaksi) joka sanoo Jumalan hinnaksi 30 hoperahaa"

        "Ja Herra sanoi minulle" sanoja on alkutestissä JHVH eikä Herra.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Ei tuo mitään todista. "

        Näin ulkopuolisena erotan tuossa yhteyden:
        Sak. 11:13 sisältää Jumalan (Herraksi kutsutun, ei Jehovaksi) joka sanoo Jumalan hinnaksi 30 hoperahaa.

        Keskustellaan Jeesuksen jumaluudesta. Ja Jeesuksen hinnaksi ilmenee tuo Jumalan hinta.

        Luku 30 esiintyy Vanhassa testamentissa vaikka kuinka monta kertaa, myös rahan yhteydessä: puskijahärän omistajan piti maksaa 30 hopeasekeliä korvaukseksi orjasta. Pitäisikö siitäkin päätellä jotain?

        Sen sijaan paljon kertoo se, että joudut kaivelemaan tuollaisia perusteluja, vaikka Jeesus itse teki selväksi, ettei ole Jumala.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luku 30 esiintyy Vanhassa testamentissa vaikka kuinka monta kertaa, myös rahan yhteydessä: puskijahärän omistajan piti maksaa 30 hopeasekeliä korvaukseksi orjasta. Pitäisikö siitäkin päätellä jotain?

        Sen sijaan paljon kertoo se, että joudut kaivelemaan tuollaisia perusteluja, vaikka Jeesus itse teki selväksi, ettei ole Jumala.

        Olet varmaan "Anonyymi Tänään 10:49" Raamatusta lukenut Jeesuksen todenneen ettei Isä tuomitse ketään vaan tuomio on annettu pojalle. Mitä mieltä olet persoonasta "joka olit" mielestäni hän on Jeesus? Kuka on joka tuomitsee:

        Ilm. 16:4. Kolmas enkeli tyhjensi maljansa virtoihin ja vesien lähteisiin, ja ne muuttuivat vereksi.
        5. Minä kuulin, kuinka vesien enkeli sanoi:

        - Vanhurskas olet sinä, joka olet ja joka olit, sinä Pyhä, joka annoit nämä tuomiot!
        6. He ovat vuodattaneet pyhien ja profeettojen verta, ja verta sinä panit heidät juomaan. He saavat ansionsa mukaan.

        7. Sitten kuulin alttarin sanovan:

        - Niin, Herra Jumala, Kaikkivaltias! Oikeat ja vanhurskaat ovat sinun tuomiosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet varmaan "Anonyymi Tänään 10:49" Raamatusta lukenut Jeesuksen todenneen ettei Isä tuomitse ketään vaan tuomio on annettu pojalle. Mitä mieltä olet persoonasta "joka olit" mielestäni hän on Jeesus? Kuka on joka tuomitsee:

        Ilm. 16:4. Kolmas enkeli tyhjensi maljansa virtoihin ja vesien lähteisiin, ja ne muuttuivat vereksi.
        5. Minä kuulin, kuinka vesien enkeli sanoi:

        - Vanhurskas olet sinä, joka olet ja joka olit, sinä Pyhä, joka annoit nämä tuomiot!
        6. He ovat vuodattaneet pyhien ja profeettojen verta, ja verta sinä panit heidät juomaan. He saavat ansionsa mukaan.

        7. Sitten kuulin alttarin sanovan:

        - Niin, Herra Jumala, Kaikkivaltias! Oikeat ja vanhurskaat ovat sinun tuomiosi.

        "Joka olit" näkyy viittaavan tässä (Isä) Jumalaan. Tuomio on viime kädessä Jumalalta ja Jumalan tuomioistuimesta puhutaan, vaikka hän onkin antanut tuomiovallan Kristukselle, joka käyttää sitä hänen puolestaan. Vastaavasti myös kuninkaallista oikeutta voi jakaa muu kuin kuningas itse.

        Kaikkivaltias-nimitys liitetään vain Herra Jumalaan, ei Kristukseen:

        Ilm. 21:22 Temppeliä en kaupungissa nähnyt, sillä sen temppelinä on Herra Jumala, Kaikkivaltias, hän ja Karitsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Joka olit" näkyy viittaavan tässä (Isä) Jumalaan. Tuomio on viime kädessä Jumalalta ja Jumalan tuomioistuimesta puhutaan, vaikka hän onkin antanut tuomiovallan Kristukselle, joka käyttää sitä hänen puolestaan. Vastaavasti myös kuninkaallista oikeutta voi jakaa muu kuin kuningas itse.

        Kaikkivaltias-nimitys liitetään vain Herra Jumalaan, ei Kristukseen:

        Ilm. 21:22 Temppeliä en kaupungissa nähnyt, sillä sen temppelinä on Herra Jumala, Kaikkivaltias, hän ja Karitsa.

        Sanaa Kaikkivaltias käytetään Raamatussa ainoastaan tosi Jumalan yhteydessä, ei Jeesuksenkaan yhteydessä.
        Ilmestyskirjan 14. luvun vitsauksissa Jumala antaa käskyn enkelille kaataa vihan ilmaukset ihmisille, jotka ovat toimineet räikeästi Jumalaa pilkaten ja hänen tahtoaan vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Joka olit" näkyy viittaavan tässä (Isä) Jumalaan. Tuomio on viime kädessä Jumalalta ja Jumalan tuomioistuimesta puhutaan, vaikka hän onkin antanut tuomiovallan Kristukselle, joka käyttää sitä hänen puolestaan. Vastaavasti myös kuninkaallista oikeutta voi jakaa muu kuin kuningas itse.

        Kaikkivaltias-nimitys liitetään vain Herra Jumalaan, ei Kristukseen:

        Ilm. 21:22 Temppeliä en kaupungissa nähnyt, sillä sen temppelinä on Herra Jumala, Kaikkivaltias, hän ja Karitsa.

        Löytyy muualtakin Jeesus "joka oli"? Jae 7 "tullessansa" ja 8 "joka tuleva on"

        Ilm1:7. Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat vaikeroitsevat hänen tullessansa. Totisesti, amen.
        8. "Minä olen A ja O" , sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Joka olit" näkyy viittaavan tässä (Isä) Jumalaan. Tuomio on viime kädessä Jumalalta ja Jumalan tuomioistuimesta puhutaan, vaikka hän onkin antanut tuomiovallan Kristukselle, joka käyttää sitä hänen puolestaan. Vastaavasti myös kuninkaallista oikeutta voi jakaa muu kuin kuningas itse.

        Kaikkivaltias-nimitys liitetään vain Herra Jumalaan, ei Kristukseen:

        Ilm. 21:22 Temppeliä en kaupungissa nähnyt, sillä sen temppelinä on Herra Jumala, Kaikkivaltias, hän ja Karitsa.

        Anonyymi Tänään 11:28: "Kaikkivaltias-nimitys liitetään vain Herra Jumalaan, ei Kristukseen:

        Ilm. 21:22 Temppeliä en kaupungissa nähnyt, sillä sen temppelinä on Herra Jumala, Kaikkivaltias, hän ja Karitsa."

        Tuo kaupunki on vartitorniopissa 144000. Sinulla on velvollisuus selittää miten temppeli on kaupungissa = 144000?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä rinnasti. Tämä käy ilmi sitä selvemmin, mitä laajemmin kyseistä raamatunkohtaa lainaamme:

        31 Juutalaiset alkoivat taas kerätä kiviä kivittääkseen Jeesuksen.
        32 Jeesus sanoi heille: "Minä olen teidän nähtenne tehnyt monta hyvää tekoa, jotka ovat lähtöisin Isästä. Mikä niistä antaa teille aiheen kivittää minut?"
        33 Juutalaiset vastasivat: "Emme me sinua minkään hyvän teon tähden kivitä, vaan jumalanpilkan tähden. Sinä teet itsesi Jumalaksi, vaikka olet ihminen."
        34 Jeesus vastasi: "Eikö teidän laissanne sanota: 'Minä sanoin: te olette jumalia.'?
        35 Niitä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen, sanotaan siis jumaliksi, eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi.
        36 Isä on minut pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan. Kuinka te voitte väittää minun pilkkaavan Jumalaa, kun sanon olevani Jumalan Poika?

        Jos Jeesus olisi katsonut olevansa Jumala, hänellä olisi ollut tuossa erinomainen tilaisuus sanoa niin. Itse asiassa hänen olisi rehellisyyden nimissä pitänyt se myöntää, kun asiasta tultiin häntä suoraan syyttämään. Sen sijaan hän rinnasti itsensä niihin, jotka saivat Jumalan ilmoituksen ja siten kiisti olevansa Jumala, mikä on sopusoinnussa hänen muun ilmoituksensa kanssa, esim.

        Joh. 8:54 Jeesus vastasi: "Jos minä itse kirkastan kunniaani, se kunnia ei ole minkään arvoinen. Mutta minun kunniani kirkastaa Isä, hän, jota te sanotte omaksi Jumalaksenne.

        Joh. 20:17 Jeesus sanoi: "Älä koske minuun. Minä en vielä ole noussut Isän luo. Mene sinä viemään sanaa veljilleni ja sano heille, että minä nousen oman Isäni ja teidän Isänne luo, oman Jumalani ja teidän Jumalanne luo."

        Isä on minut pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan. Kuinka te voitte väittää minun pilkkaavan Jumalaa, kun sanon olevani Jumalan Poika?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anonyymi Tänään 11:28: "Kaikkivaltias-nimitys liitetään vain Herra Jumalaan, ei Kristukseen:

        Ilm. 21:22 Temppeliä en kaupungissa nähnyt, sillä sen temppelinä on Herra Jumala, Kaikkivaltias, hän ja Karitsa."

        Tuo kaupunki on vartitorniopissa 144000. Sinulla on velvollisuus selittää miten temppeli on kaupungissa = 144000?

        Selitä itse ensin, miksi Herra Jumala ja Karitsa esitetään erillisinä olentoina ja vain Herra Jumalaa sanotaan Kaikkivaltiaaksi. Eikö Jeesus olekaan Herra Jumala, Kaikkivaltias?


    • Anonyymi

      "Sen sijaan paljon kertoo se, että joudut kaivelemaan tuollaisia perusteluja, vaikka Jeesus itse teki selväksi, ettei ole Jumala"

      -Jeesus otti Tuomaan uskontunnustuksen vastaan, kun tämä Jeesuksen Jumalaksi todisti.
      Jos nimim. on sitä mieltä, että 30 hopearahaa ei ole Jeesuksen kohdalla Jumalan hinta, niin toinen voi nähdä toisin. Onhan Jeesus orjan osassa, filipp. 2:7

      Paavali ilmoitti myös Jeesuksen jumaluuden
      Tiit. 2:13 odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä

      Enkeli Mikaelia ei Raamattu ilmoita Jumalaksi, ei Jeesukseksi. Kauhea virhe vartiotorniuskonnossa

      • Anonyymi

        Kyllä omat todisteesi menee kaiveluksi. Arvailuksi. Jos Jeesus itse osoittaa selvästi, että Isä on häntä suurempi ja halusi tehdä aina Isänsä tahdon, miksi yrittää löytää kohtia, joita voisi käyttää oman uskosi perusteeksi?
        Huomaat varmaan, että Tiit: 2:13:ssa on sana JA Suuren Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen välissä. Ei sanota: Suuren Jumalan vapahtajamme KristuksenJeesuksen..... Kyseessä on kaksi eri persoonaa, suuri Jumala ja Jeesus Kristus.
        Miten voi uskoa Jeesukseenkaan, jos sivuuttaa hänen Isänsä ja Jumalansa.? Sitähän tässä opetuksessa yritetään todistella. Jeesuskaan ei hyväksy koskaan hänen Isänsä vähättelyä. Omia sanojasi lainaten: kauhea virhe.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä omat todisteesi menee kaiveluksi. Arvailuksi. Jos Jeesus itse osoittaa selvästi, että Isä on häntä suurempi ja halusi tehdä aina Isänsä tahdon, miksi yrittää löytää kohtia, joita voisi käyttää oman uskosi perusteeksi?
        Huomaat varmaan, että Tiit: 2:13:ssa on sana JA Suuren Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen välissä. Ei sanota: Suuren Jumalan vapahtajamme KristuksenJeesuksen..... Kyseessä on kaksi eri persoonaa, suuri Jumala ja Jeesus Kristus.
        Miten voi uskoa Jeesukseenkaan, jos sivuuttaa hänen Isänsä ja Jumalansa.? Sitähän tässä opetuksessa yritetään todistella. Jeesuskaan ei hyväksy koskaan hänen Isänsä vähättelyä. Omia sanojasi lainaten: kauhea virhe.

        "Miten voi uskoa Jeesukseenkaan, jos sivuuttaa hänen Isänsä ja Jumalansa.?"

        Eikö Johannes uskonutkaan Jeesukseen?

        1 Joh 5:20. Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miten voi uskoa Jeesukseenkaan, jos sivuuttaa hänen Isänsä ja Jumalansa.?"

        Eikö Johannes uskonutkaan Jeesukseen?

        1 Joh 5:20. Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.

        Johannes uskoi Jeesukseen ja kirjoitti ylös hänen sanojaan, jossa Jeesus aina ylisti Isäänsä ja sanoi tehneensä Isänsä nimen tunnetuksi.
        Kirjoittelusi on todella epäloogista. Puhut jatkuvasti Jeesuksesta, mutta et usko hänen sanojaan, vaan yrität kiistää niitä.


      • Anonyymi

        Jeesus antoi Tuomaalle todisteet ylösnousemuksestaan (naulan jäljet) ja Tuomas uskoi siihen, mitä näki. Eli ylösnousseeseen Jeesukseen. Jumalaa sen sijaan ei kukaan ole koskaan nähnyt (Joh. 1:18).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miten voi uskoa Jeesukseenkaan, jos sivuuttaa hänen Isänsä ja Jumalansa.?"

        Eikö Johannes uskonutkaan Jeesukseen?

        1 Joh 5:20. Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.

        Jeesus itse sanoi, että Isä on ainoa todellinen Jumala (Joh. 17:3). Sen perusteella voisit ymmärtää myös, ketä tuo Totinen Johanneksen kirjeessä tarkoittaa, mutta et taida haluta ymmärtää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johannes uskoi Jeesukseen ja kirjoitti ylös hänen sanojaan, jossa Jeesus aina ylisti Isäänsä ja sanoi tehneensä Isänsä nimen tunnetuksi.
        Kirjoittelusi on todella epäloogista. Puhut jatkuvasti Jeesuksesta, mutta et usko hänen sanojaan, vaan yrität kiistää niitä.

        Niinpä sinulla ei sitten enää ollutkaan mitään (esim. "JA") aasinsiltaa jolla olisit kumonnut Johanneksen todistuksen (1 Joh 5:20)!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miten voi uskoa Jeesukseenkaan, jos sivuuttaa hänen Isänsä ja Jumalansa.?"

        Eikö Johannes uskonutkaan Jeesukseen?

        1 Joh 5:20. Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.

        I. Joh. 5:20 edellä puhutaan Jumalasta ja, että Jeesuksen välityksellä olemme oppineet tuntemaan Jumalan. Jumalaa kutsutaan tuossa paikassa totuudelliseksi: "Me olemme sen totuudellisen yhteydessä hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen välityksellä." Raamattu kutsuukin Jeesusta välimieheksi Jumalan ja ihmisen välillä.
        1. Tim. 2: 5: "Sillä on yksi Jumala ja yksi välittäjä, Jumalan ja ihmisen välillä, ihminen Jeesus Kristus." Jeesuksen välityksellä voimme lähestyä tosi Jumalaa rukouksessa. Joh. 14:13.
        Tutkiessamme, meidän täytyy ottaa huomioon kokonaisuus, ei joitain kohtia, joilla voimme kiistää tuon kokonaisuuden väärällä tulkinnalla.
        Raamatun selvä opetus on, että on vain yksi totinen Jumala ja Jeesus on hänen Poikansa, jonka välityksellä Jumala toteuttaa tahtoansa.


      • Anonyymi

        30 hopeasekeliä on myös naisen hinta, 3. Moos. 27:3.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä omat todisteesi menee kaiveluksi. Arvailuksi. Jos Jeesus itse osoittaa selvästi, että Isä on häntä suurempi ja halusi tehdä aina Isänsä tahdon, miksi yrittää löytää kohtia, joita voisi käyttää oman uskosi perusteeksi?
        Huomaat varmaan, että Tiit: 2:13:ssa on sana JA Suuren Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen välissä. Ei sanota: Suuren Jumalan vapahtajamme KristuksenJeesuksen..... Kyseessä on kaksi eri persoonaa, suuri Jumala ja Jeesus Kristus.
        Miten voi uskoa Jeesukseenkaan, jos sivuuttaa hänen Isänsä ja Jumalansa.? Sitähän tässä opetuksessa yritetään todistella. Jeesuskaan ei hyväksy koskaan hänen Isänsä vähättelyä. Omia sanojasi lainaten: kauhea virhe.

        "Tiit: 2:13:ssa on sana JA Suuren Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen välissä"

        -Jos vartiotornikirjoittajasi olisi lukenut koko luvun, niin kyse oli Jeesuksen paluusta.
        Siten Jeesuksen paluu on vapahtajan paluu, Jumalan paluu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus antoi Tuomaalle todisteet ylösnousemuksestaan (naulan jäljet) ja Tuomas uskoi siihen, mitä näki. Eli ylösnousseeseen Jeesukseen. Jumalaa sen sijaan ei kukaan ole koskaan nähnyt (Joh. 1:18).

        Joh. 20:28 Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: minun Herrani ja minun Jumalani!

        "Jumalaa sen sijaan ei kukaan ole koskaan nähnyt (Joh. 1:18)."
        Filipp. 2:7 "otti orjan osan" Jumalalla oli nyt ihmisruumis

        Vartiotorniuskonto sanoo Jeesusta enkeli Mikaeliksi.
        Koska vartiotorni sanoo niin. Vaikka Raamattu ei sano.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joh. 20:28 Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: minun Herrani ja minun Jumalani!

        "Jumalaa sen sijaan ei kukaan ole koskaan nähnyt (Joh. 1:18)."
        Filipp. 2:7 "otti orjan osan" Jumalalla oli nyt ihmisruumis

        Vartiotorniuskonto sanoo Jeesusta enkeli Mikaeliksi.
        Koska vartiotorni sanoo niin. Vaikka Raamattu ei sano.

        Eli Tuomas näki ihmisen, mutta puhutteli tätä Jumalaksi? Miksi Tuomas olisi sellaista tehnyt?

        Jeesus sanoi "uskoit, koska sait nähdä minut". Tuomaan usko perustui siis näkemiseen. Hän ei voinut nähdä Jumalaa, joten hän ei voinut näkemänsä perusteella myöskään uskoa Jeesusta Jumalaksi. Sen sijaan hän uskoi Jeesuksen nousseen kuolleista, koska näki todisteet. Helppoa, kun ymmärtää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli Tuomas näki ihmisen, mutta puhutteli tätä Jumalaksi? Miksi Tuomas olisi sellaista tehnyt?

        Jeesus sanoi "uskoit, koska sait nähdä minut". Tuomaan usko perustui siis näkemiseen. Hän ei voinut nähdä Jumalaa, joten hän ei voinut näkemänsä perusteella myöskään uskoa Jeesusta Jumalaksi. Sen sijaan hän uskoi Jeesuksen nousseen kuolleista, koska näki todisteet. Helppoa, kun ymmärtää.

        " Eli Tuomas näki ihmisen, mutta puhutteli tätä Jumalaksi? Miksi Tuomas olisi sellaista tehnyt? "

        -Kas, laajemmin ottaen, koska Tuomas ymmärsi. Sinullakin on se mahdollisuus, jos jätät lahkon, joka kieltää ajattelun (ihan totta. Turusessa on tuon vartiotornin numero- ja sivutiedot).

        "Jeesus sanoi "uskoit, koska sait nähdä minut". Tuomaan usko perustui siis näkemiseen. "
        -Nythän tiedämme, miten UM -pamfletti kirjoittaa. Naulojen jäljistä oli kuitenkin kysymys.

        "Sen sijaan hän uskoi Jeesuksen nousseen kuolleista, koska näki todisteet. Helppoa, kun ymmärtää." -Siinäpä se, ei ollut lahkolainen, eipä ollut vartiotorniakaan. Mikäs oli ajatellessa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Eli Tuomas näki ihmisen, mutta puhutteli tätä Jumalaksi? Miksi Tuomas olisi sellaista tehnyt? "

        -Kas, laajemmin ottaen, koska Tuomas ymmärsi. Sinullakin on se mahdollisuus, jos jätät lahkon, joka kieltää ajattelun (ihan totta. Turusessa on tuon vartiotornin numero- ja sivutiedot).

        "Jeesus sanoi "uskoit, koska sait nähdä minut". Tuomaan usko perustui siis näkemiseen. "
        -Nythän tiedämme, miten UM -pamfletti kirjoittaa. Naulojen jäljistä oli kuitenkin kysymys.

        "Sen sijaan hän uskoi Jeesuksen nousseen kuolleista, koska näki todisteet. Helppoa, kun ymmärtää." -Siinäpä se, ei ollut lahkolainen, eipä ollut vartiotorniakaan. Mikäs oli ajatellessa

        Tuomas näki ihmisen ja suuntasi sanansa ihmiselle. Sinun tulkintasi mukaan hän puhutteli ihmistä Jumalaksi.

        Jeesus kuitenkin ymmärsi, mitä Tuomas tarkoitti, vaikka sinä et ymmärräkään. Tuomas uskoi Jeesuksen nousseen kuolleista, koska näki todisteet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuomas näki ihmisen ja suuntasi sanansa ihmiselle. Sinun tulkintasi mukaan hän puhutteli ihmistä Jumalaksi.

        Jeesus kuitenkin ymmärsi, mitä Tuomas tarkoitti, vaikka sinä et ymmärräkään. Tuomas uskoi Jeesuksen nousseen kuolleista, koska näki todisteet.

        Joh. 20:28 Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: minun Herrani ja minun Jumalani!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joh. 20:28 Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: minun Herrani ja minun Jumalani!

        Tuomas ei tietenkään pitänyt Jeesusta, ihmistä, kaikkivaltiaana Jumalana. Jeesus kyllä oli tehnyt selväksi, miten asia on (Joh. 17:3).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuomas ei tietenkään pitänyt Jeesusta, ihmistä, kaikkivaltiaana Jumalana. Jeesus kyllä oli tehnyt selväksi, miten asia on (Joh. 17:3).

        Vartiotorniuskonto lähtee puolestaan siitä, että toistettava Jeesuksen olleen enkeli, mutta myönnettävä, että siivetön sellainen ja että jehoova ei halunnut uskoa asiaa Raamatun kautta luopioidenkin tietoon, vaan vartiotorniseuran kautta, Vartiotornihan uutisoi sitäpaitsi Jeesuksen käyneen vartiotonriseurassa kehumassa lahkoa 1918, ja tästä rivien välistä lukemalla ymmärtää tyhmempikin, että enkelihän se.
        Juuri sen vuoksi leijonat hymyilevät sinulle vartiotornipiirroksissa. Ilman suupieltä hymyyn vetävää lihasta.

        Joh. 20:28 Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: minun Herrani ja minun Jumalani!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vartiotorniuskonto lähtee puolestaan siitä, että toistettava Jeesuksen olleen enkeli, mutta myönnettävä, että siivetön sellainen ja että jehoova ei halunnut uskoa asiaa Raamatun kautta luopioidenkin tietoon, vaan vartiotorniseuran kautta, Vartiotornihan uutisoi sitäpaitsi Jeesuksen käyneen vartiotonriseurassa kehumassa lahkoa 1918, ja tästä rivien välistä lukemalla ymmärtää tyhmempikin, että enkelihän se.
        Juuri sen vuoksi leijonat hymyilevät sinulle vartiotornipiirroksissa. Ilman suupieltä hymyyn vetävää lihasta.

        Joh. 20:28 Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: minun Herrani ja minun Jumalani!

        Aa, eli kun Jeesus sanoi Pietarille, väisty saatana, niin voimme todeta, että Pietari on saatana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vartiotorniuskonto lähtee puolestaan siitä, että toistettava Jeesuksen olleen enkeli, mutta myönnettävä, että siivetön sellainen ja että jehoova ei halunnut uskoa asiaa Raamatun kautta luopioidenkin tietoon, vaan vartiotorniseuran kautta, Vartiotornihan uutisoi sitäpaitsi Jeesuksen käyneen vartiotonriseurassa kehumassa lahkoa 1918, ja tästä rivien välistä lukemalla ymmärtää tyhmempikin, että enkelihän se.
        Juuri sen vuoksi leijonat hymyilevät sinulle vartiotornipiirroksissa. Ilman suupieltä hymyyn vetävää lihasta.

        Joh. 20:28 Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: minun Herrani ja minun Jumalani!

        Jos luemme Raamattua ilman ymmärrystä, Jaakob paini Jumalan kanssa ja näki Jumalan kasvoista kasvoihin. Silti kyseessä ei ollut Jumala, vaan enkeli. Myöskään Tuomaan sanojen perusteella ei pidä kumota Jeesuksen itsensä selvää opetusta, jonka mukaan Isä on ainoa tosi Jumala (Joh. 17:3) ja Jeesuksella itsellään on sama Jumala kuin ihmisillä (Joh. 20:17). Johanneksen evankeliumin prologin mukaan Jumalaa ei kukaan ole nähnyt (Joh. 1:18), ei siis myöskään Jaakob tai Tuomas. Paavalin mukaan on vain yksi Jumala, Isä (1. Kor. 8:6). Raamattu on kokonaisuus ja sitä tulee lukea sellaisena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aa, eli kun Jeesus sanoi Pietarille, väisty saatana, niin voimme todeta, että Pietari on saatana.

        Samoin se, joka tekee Jumalan tahdon, on Jeesuksen veli, sisar ja äiti. Vieläpä kaikkia näitä yhtä aikaa. Jeesus itse sanoi, joten niin sen täytyy olla, vaikka emme sitä ymmärtäisikään. Jos tätä ei usko, ei voi pelastua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos luemme Raamattua ilman ymmärrystä, Jaakob paini Jumalan kanssa ja näki Jumalan kasvoista kasvoihin. Silti kyseessä ei ollut Jumala, vaan enkeli. Myöskään Tuomaan sanojen perusteella ei pidä kumota Jeesuksen itsensä selvää opetusta, jonka mukaan Isä on ainoa tosi Jumala (Joh. 17:3) ja Jeesuksella itsellään on sama Jumala kuin ihmisillä (Joh. 20:17). Johanneksen evankeliumin prologin mukaan Jumalaa ei kukaan ole nähnyt (Joh. 1:18), ei siis myöskään Jaakob tai Tuomas. Paavalin mukaan on vain yksi Jumala, Isä (1. Kor. 8:6). Raamattu on kokonaisuus ja sitä tulee lukea sellaisena.

        Meinaatko ettei Tuomas olisi lukenut kokonaisuutta kuinka asia on?

        Jes. 9:5. Sillä lapsi on syntynyt meille, poika on annettu meille. Hän kantaa valtaa harteillaan, hänen nimensä on Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaatko ettei Tuomas olisi lukenut kokonaisuutta kuinka asia on?

        Jes. 9:5. Sillä lapsi on syntynyt meille, poika on annettu meille. Hän kantaa valtaa harteillaan, hänen nimensä on Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas.

        Jes. 9:5 ei edes puhu Jeesuksesta mitään. Ne, jotka ovat halunneet sen puhuvan Jeesuksesta, ovat jälkikäteen vain sanoneet sen niin olevan. Jesajan teksti on menneessä aikamuodossa, joten lapsi on jo syntynyt. Lapsi ei siis ole joku, joka syntyy satojen vuosien päästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus itse sanoi, että Isä on ainoa todellinen Jumala (Joh. 17:3). Sen perusteella voisit ymmärtää myös, ketä tuo Totinen Johanneksen kirjeessä tarkoittaa, mutta et taida haluta ymmärtää.

        Mielestäni jakeista Heb. 1:8-9 käy hyvin ilmi, että Jeesus on Jumala, ja että Jeesuksella on Jumala. Mutta mielestäni tuo jae Heb. 1:8 on Uuden maailman käännöksessä valitettavasti väärin käännetty, ehkä tahallaan väärin käännetty, lisätty olla verbi sellaiseen paikkaan, että lauseen merkitys mielestäni vääristyy.

        [kirjeestä Heb. 1:8-9, osittain siteeraus psalmista 45:7-8 ]
        ja Pojalle: istuimesi, Jumala, iäinen ja jatkuva, valtikka suoruuden [on] valtikka kuninkuutesi. Sinä rakastit vanhurskautta ja vihaat vääryyttä, niinpä Jumala, Jumalasi, voiteli sinut öljyllä ilon, [ohi] kumppanuksistasi

        [Joh. 17:3 ] ja tämä on iäinen elämä että he tietäisivät sinut ainoan tosi Jumalan ja jonka lähetit Jeesus Messiaan

        [1. Joh. 5:20] ja näemme että Jumalan Poika tullut ja on antanut meille sisuksen, jotta tietäisimme sen totisen ja olemme siinä totisessa Pojassaan Jeesus Messiaassa. Hän on tosi Jumala ja elämä iäinen

        [1Joh. 5:20, v. 1776 käännös] Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika tuli ja on meille mielen antanut, että me sen totisen tunnemme, ja olemme siinä totisessa, hänen Pojassansa Jesuksessa Kristuksessa: Tämä on totinen Jumala ja ijankaikkinen elämä.

        [ Joh. 10:30] minä ja Isä yhtä olemme

        [Joh. 14:9-10]
        Jeesus sanoi hänelle: niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus. Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: näytä meille Isä
        Etkö usko että minä Isässä, ja että Isä minussa on?

        Uskon, että Jhwh on ainoa tosi Jumala, ja että hänen poikansa Jeesus ainoa tosi Jumala. Uskon, että Jhwh ja hänen poikansa Jeesus ovat yhtä, mutta eivät sama. Uskon, että Jeesus ei ole Jhwh.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaatko ettei Tuomas olisi lukenut kokonaisuutta kuinka asia on?

        Jes. 9:5. Sillä lapsi on syntynyt meille, poika on annettu meille. Hän kantaa valtaa harteillaan, hänen nimensä on Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas.

        Sinä et tunnu ymmärtävän, ettei tällaista asiaa voi ratkaista yhden jakeen perusteella, vaan Raamattua tulee lukea kokonaisuutena. Jumalaksi sanominen ei Raamatussa aina tarkoita sitä, että kyseessä olisi kaikkivaltias Jumala itse. Joskus Jumalan edustajaa sanottiin Jumalaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jes. 9:5 ei edes puhu Jeesuksesta mitään. Ne, jotka ovat halunneet sen puhuvan Jeesuksesta, ovat jälkikäteen vain sanoneet sen niin olevan. Jesajan teksti on menneessä aikamuodossa, joten lapsi on jo syntynyt. Lapsi ei siis ole joku, joka syntyy satojen vuosien päästä.

        Kristityt väittävät, että tuo jae tarkoittaisi Jeesusta. Juutalaiset oppineet, jotka kyllä tuntevat oman raamattunsa, eivät pidä tätä väitettä uskottavana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni jakeista Heb. 1:8-9 käy hyvin ilmi, että Jeesus on Jumala, ja että Jeesuksella on Jumala. Mutta mielestäni tuo jae Heb. 1:8 on Uuden maailman käännöksessä valitettavasti väärin käännetty, ehkä tahallaan väärin käännetty, lisätty olla verbi sellaiseen paikkaan, että lauseen merkitys mielestäni vääristyy.

        [kirjeestä Heb. 1:8-9, osittain siteeraus psalmista 45:7-8 ]
        ja Pojalle: istuimesi, Jumala, iäinen ja jatkuva, valtikka suoruuden [on] valtikka kuninkuutesi. Sinä rakastit vanhurskautta ja vihaat vääryyttä, niinpä Jumala, Jumalasi, voiteli sinut öljyllä ilon, [ohi] kumppanuksistasi

        [Joh. 17:3 ] ja tämä on iäinen elämä että he tietäisivät sinut ainoan tosi Jumalan ja jonka lähetit Jeesus Messiaan

        [1. Joh. 5:20] ja näemme että Jumalan Poika tullut ja on antanut meille sisuksen, jotta tietäisimme sen totisen ja olemme siinä totisessa Pojassaan Jeesus Messiaassa. Hän on tosi Jumala ja elämä iäinen

        [1Joh. 5:20, v. 1776 käännös] Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika tuli ja on meille mielen antanut, että me sen totisen tunnemme, ja olemme siinä totisessa, hänen Pojassansa Jesuksessa Kristuksessa: Tämä on totinen Jumala ja ijankaikkinen elämä.

        [ Joh. 10:30] minä ja Isä yhtä olemme

        [Joh. 14:9-10]
        Jeesus sanoi hänelle: niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus. Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: näytä meille Isä
        Etkö usko että minä Isässä, ja että Isä minussa on?

        Uskon, että Jhwh on ainoa tosi Jumala, ja että hänen poikansa Jeesus ainoa tosi Jumala. Uskon, että Jhwh ja hänen poikansa Jeesus ovat yhtä, mutta eivät sama. Uskon, että Jeesus ei ole Jhwh.

        Hebrealaiskirjeen alussa tuodaan hyvin esille mistä on kyse: on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut.... istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa,

        Jos Jeesus olisi jumala itse, miten hän silloin istuisi itsensä oikealla puolella?
        Juutalaisten tarinoiden mukaan on muuten harvinaisen selvää se, kuka istuu jumalan oikealla puolella. Saa arvata mikä enkeleistä se on.

        Jae 9 myös kertoo miten jumalalla on jumala:
        Sinä rakastit vanhurskautta ja vihasit laittomuutta; sentähden on Jumala, sinun Jumalasi, voidellut sinua iloöljyllä, enemmän kuin sinun osaveljiäsi.

        Jeesuksella on siis JUMALA.

        Juutalaisten mukaan jumala käski enkeleiden kumartaa myös ensimmäistä ihmistä, mistä Samael kieltäytyi. Miksi hän ei siis käskisi enkelten kumartaa ketä tahtoo?

        Psalmi 45 on kuninkaan häälaulu, siinä ihmistä nimitetään JUMALAKSI (elohim). Kuten hyvin huomataan, ihmisiäkin kutsutaan jumaliksi.

        Kolminaisuuden tulkitsijat lukevat tekstejä erittäin tarkoitushakuisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et tunnu ymmärtävän, ettei tällaista asiaa voi ratkaista yhden jakeen perusteella, vaan Raamattua tulee lukea kokonaisuutena. Jumalaksi sanominen ei Raamatussa aina tarkoita sitä, että kyseessä olisi kaikkivaltias Jumala itse. Joskus Jumalan edustajaa sanottiin Jumalaksi.

        Eihän toki tuo ainut Tuomaalle ollut.

        Jes. 7:14. Sentähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.

        Matt. 1:23. "Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel", mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän toki tuo ainut Tuomaalle ollut.

        Jes. 7:14. Sentähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.

        Matt. 1:23. "Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel", mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.

        Jumala voi olla ihmisten kanssa myös henkensä tai edustajansa välityksellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän toki tuo ainut Tuomaalle ollut.

        Jes. 7:14. Sentähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.

        Matt. 1:23. "Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel", mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.

        Jes. 7:14 käännetään nykyisin muotoon: nuori nainen. Juutalaiset muistaakseni ovat vahvasti sitä mieltä, että nainen on jo raskaana, mutta synnytys tapahtuu tulevaisuudessa, ei tosin joskus satojen vuosien päästä. Tässä lienee sellainen jae, jota kristityt raiskaavat ihan urakalla saadakseen sen näyttämään siltä miltä haluavat.

        Jeesusta ei nimetty Immanueliksi, joten sekään ei sovi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumala voi olla ihmisten kanssa myös henkensä tai edustajansa välityksellä.

        Profeetoissa oli Kristuksen Henki eikä enkeli Mikaelin henki. Heissä oli siis Jumalan Henki. Raamattu sanoo kaikki joita Jumalan Henki johdattaa ovat Jumalan lapsia.

        1. Piet. 1:10.Tätä pelastusta ovat profeetat etsineet ja tutkineet. He ovat ennustaneet ja puhuneet teidän osaksenne tulevasta armosta 11. 11. ja tutkineet, mihin ja millaiseen aikaan heissä vaikuttava Kristuksen Henki viittasi todistaessaan Kristuksen kärsimyksistä ja niitä seuraavasta kirkkaudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Profeetoissa oli Kristuksen Henki eikä enkeli Mikaelin henki. Heissä oli siis Jumalan Henki. Raamattu sanoo kaikki joita Jumalan Henki johdattaa ovat Jumalan lapsia.

        1. Piet. 1:10.Tätä pelastusta ovat profeetat etsineet ja tutkineet. He ovat ennustaneet ja puhuneet teidän osaksenne tulevasta armosta 11. 11. ja tutkineet, mihin ja millaiseen aikaan heissä vaikuttava Kristuksen Henki viittasi todistaessaan Kristuksen kärsimyksistä ja niitä seuraavasta kirkkaudesta.

        Jumalan henkeä voidaan sanoa myös Kristuksen hengeksi, samoin kuin Jumalan tuomioistuin on sama asia kuin Kristuksen tuomioistuin. Kristus käyttää Jumalan valtaa ja voimaa tämän hyväksynnällä, mutta ei kuitenkaan Jumalan yli. Jumalaa ei ole alistettu Kristuksen valtaan. Tämäkin kerrotaan Raamatussa aivan selvästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalan henkeä voidaan sanoa myös Kristuksen hengeksi, samoin kuin Jumalan tuomioistuin on sama asia kuin Kristuksen tuomioistuin. Kristus käyttää Jumalan valtaa ja voimaa tämän hyväksynnällä, mutta ei kuitenkaan Jumalan yli. Jumalaa ei ole alistettu Kristuksen valtaan. Tämäkin kerrotaan Raamatussa aivan selvästi.

        Luetaanko Jumalan hengeksi myös enkeli Mikaelin henki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luetaanko Jumalan hengeksi myös enkeli Mikaelin henki.

        Nähtävästi ei, sillä tällaista ilmaisua en Raamatusta ole löytänyt.


    • Anonyymi

      Sivuhuomautuksena todettakoon, että "jumalan poika"-tittelillä on monta erilaistan merkitystä. Tämä on todettu myös Kari Eskelisen gradussa Jeesus Nasaretilainen - Jumalan Poika - Markuksen evankeliumissa https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/21660/jeesusna.pdf?sequence=2&isAllowed=y

      Gradussa ensinnäkin todetaan ettei Markus ole silminnäkijä, vaan tradition vastaanottaja ja toimittaja. Samalla välittyy uskontonnustus ja määritelmä historiallisesta Jeesuksesta: "yhden ainoan Jumalan ainoa Poika", ilman selitystä.

      Jumalan poika -termi on ollut käytössä jo ennen kristinuskon syntyä ja mainintoja löytyy jo 3200 eaa. mesopotamialaisista uskonnollisista kirjoituksista.

      Eskelinen muuten toteaa assyrialais-babylonialaisissa uskonnoisea, että jumalan feminiinistä aspektia kutsuttiin nimellä pyhä henki (sivu 5).

      Sitten niitä jumalan poika ilmaisujen merkityksiä sivulta 7:

      1. Zeus-jumalan pojat, kuten Dionysus ja Hereakles

      2. Hallitsijat, erityisesti eygptiläiset. Jeesuksen aikana keisari Augustusta nimitettiin Jumalan pojaksi. Kolikoissakin oli teksti "Divi filius", joka tarkoittaa Jumalan poikaa.

      3. Jotkut suositut filosofit, kuten Pythagoras ja Platon

      4. Stoalaisen filosofian mukaan kaikki ihmiset olivat Zeuksen jälkeläisiä.

      5. Juutalaisuudessa enkeleistä ja taivaallisista olennoista voitiin käyttää nimitystä Jumalan poika. Enkeleiden uskottiin olevan Je/ah(o)va/en taivaallisen hallintoneuvoston jäseniä.

      6. Vanhassa testamentissa Israelia tai israelilaisia kutsuttiin kollektiivisesti Junalan pojaksi.

      7. Israelin kuningasta kutsuttiin joitakin kertoja Jumalan pojaksi.

      8. Hanokin kirja kutsuu enkeleitä taivaan ja/tai jumalan pojiksi.

      9. Filon kutsuu Israelin Jumalaa jumalten ja ihmisten ylimmäiseksi isäksi ja nimittää kosmosta Jumalan pojaksi ja Logosta esikoispojaksi.

      10. Yksittäistä henkilöä voitiin kutsua Jumalan pojaksi, erityisesti vanhurskaaksi ja oikeamieliseksi nähtyä henkilöä.

      11. Ensimmäisen vuosisadan eaa. puolivälissä karismaattiset henkilöt rabbiinisissa kirjoituksissa, joista esim. Honi rukoili Jumalaa niin kuin perheenjäsen puhuttelee talon isäntää. Hänellä sanottiinkin olevan maine, jossa hänen suhteensa Jumalaan oli kuin pojan suhde isään. Toinen esimerkki Hanina ben Dosa, josta traditio kertoo taivaallisen äänen puhutelleen häntä nimellä "minun poikani". Tuli muuten tunnetuksi parantajan kyvyistään.

      12. Kuolleen meren kirjakääröistä löytyy merkintä miten Jumala lähettäisi heidän keskuuteensa synnyttämänsä messiaan, eli poikansa.

      Sivulla 10 mainitaan vielä Theudas, joka lupasi jakaa Jordanin kahtia käskyllään. Sitten on vielä Egyptiläiseksi mainittu, joka lupasi Jerusalemin muurien kaatuvan hänen ksäkystään. Kumpikin sai roomalaisilta maallisen käsittelyn ikävällä lopputuloksella.

    • Äskön kävi jehovia ovella 2 kpl. Siis mitä vittua häh?

      • Anonyymi

        Jehova tiesi, että olit juuri rukoillut ymmärrystä, ja lähetti todistajansa paikalle. Näitä kokemuksia on vaikka kuinka paljon kerrottu esim. konventin lavalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jehova tiesi, että olit juuri rukoillut ymmärrystä, ja lähetti todistajansa paikalle. Näitä kokemuksia on vaikka kuinka paljon kerrottu esim. konventin lavalta.

        Minä käsken niiden häipyä.

        Miksi muuten vartiotorniposetiivi hokee täällä ettei kukaan ole nähnyt Isä Jumalaa?
        Sehän on selviö. Ei kukaan ole muuta väittänytkään.

        Jos faaraosta sanottiin että hänelle oli asetettu jumalaksi ( Jumalaksi ) Mooses, niin kuinka paljon enemmän meille on asetettu jumalaksi (Jumalaksi )Jeesus ? 100x vai 1000x?
        Siksi on aivan selviö että Tuomaskin sanoi:" minun Herrani,minun jumalani ( Jumalani).

        Ja mitä väliä sillä on onko Jumala isolla jiillä tai pienellä?
        Alkuteksteissä ei sellaisia jaoteltu.

        Menee ihan pilkun viilaamiseksi. Yhden kirjaimen viilaamiseksi.
        Ja sitten sanotaan, ettei sen ole niin väliä jos Ilm. 5:10: ssä on sanat :" maata maassa" tai "maata". Kuulemma pilkunviilausta.

        Jokainen jonka silmät on avattu näkee mitä Jehovan todistajien touhut on.

        "Siksi me olemme ainoa oikea uskonto kun käytämme pientä kirjainta".
        Huoh. Voi hyvää päivää sentään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä käsken niiden häipyä.

        Miksi muuten vartiotorniposetiivi hokee täällä ettei kukaan ole nähnyt Isä Jumalaa?
        Sehän on selviö. Ei kukaan ole muuta väittänytkään.

        Jos faaraosta sanottiin että hänelle oli asetettu jumalaksi ( Jumalaksi ) Mooses, niin kuinka paljon enemmän meille on asetettu jumalaksi (Jumalaksi )Jeesus ? 100x vai 1000x?
        Siksi on aivan selviö että Tuomaskin sanoi:" minun Herrani,minun jumalani ( Jumalani).

        Ja mitä väliä sillä on onko Jumala isolla jiillä tai pienellä?
        Alkuteksteissä ei sellaisia jaoteltu.

        Menee ihan pilkun viilaamiseksi. Yhden kirjaimen viilaamiseksi.
        Ja sitten sanotaan, ettei sen ole niin väliä jos Ilm. 5:10: ssä on sanat :" maata maassa" tai "maata". Kuulemma pilkunviilausta.

        Jokainen jonka silmät on avattu näkee mitä Jehovan todistajien touhut on.

        "Siksi me olemme ainoa oikea uskonto kun käytämme pientä kirjainta".
        Huoh. Voi hyvää päivää sentään.

        Näkyy kirjaimen koko olevan tärkeä kummallekin leirille: pienen kirjaimen kumartajille ja ison kirjaimen kumartajille.


    • Anonyymi

      Lue 4 Evankeliumia, Kuuntele, Usko ja Tottele parhaasi mukaan kaikkea mitä JEESUS Sanoi ollaksesi Kristitty = Jeesuksen Kristuksen opetuslapsi! mm:

      "Niin ei myös teistä yksikään, joka ei luovu kaikesta, mitä hänellä on, voi olla minun opetuslapseni. Luukas 14:33.

      "Myykää, mitä teillä on, ja antakaa almuja; hankkikaa itsellenne kulumattomat kukkarot, loppumaton aarre taivaisiin, mihin ei varas ulotu ja missä koi ei turmele. Luukas 12:33.

      "Ei kukaan voi palvella kahta herraa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa. Matteus 6:24. *jotkut käännökset käyttävät sanaa "rahaa" "mammonan" kohdalla.

      "Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Markus 16:15.

      Kenenkään ei tarvitse eikä pidä työskennellä rahan tai katoavaisen ruuan eteen, vaan Jumalalle. Jumala huolehtii jokaisen tarpeista, jotka Hänelle työskentelee. Tällä tavalla voimme myös selvitä pedon merkki ja suuren ahdistuksen ajat. Tätä kutsutaan "Elää Uskosta".

      ÄLÄ koskaan ota Pedon Merkkiä! Lue Ilmestyskirja 13 ja varmuuden vuoksi Ilmestyskirja 22

      Dokumentti aiheeseen liittyen, Englanniksi: https://www.youtube.com/watch?v=B_foDpYGVJc

      Kaikki ilmaisia ja erittäin hyödyllisiä resursseja: truthseeking.co.uk / katso ainakin "freesources" ja "articles".

      Youtube soittolista, Jeesuksen Opetuksiin liittyen: https://www.youtube.com/playlist?list=PLSWJU8S4WD3gulrFr5tELMJUP7n_2H3mS

      Miten saada voitto seksuaalisesta synnistä: https://www.youtube.com/watch?v=1c-Km32ZpEQ

      Teot Armo Harmonia 3 osainen soittolista: https://www.youtube.com/playlist?list=PLSWJU8S4WD3jM6iESK-IKSBkNwhtWudKY

      Pyydän että jaat tätä jokaiselle mahdollisesti kiinnostuneelle jokapuolella, Kiitos! Rakkautta ja Rauhaa

      JUMALA Todella RAKASTAA meitä ja Tahtoo Pelastaa meidät kaikki! Jos kukaan kuulee tämän, pyydän, vastaa Jumalan Kutsuun Jeesuksen Opetuksissa. <3

      • Anonyymi

        Raamatun Jumala on Pyhä Kolmiyhteinen Jumala. Tästä ei ole poikkeusta Kristikirkon piirissä. Kristinuskon Jumala siis on yksi Jumala, jolla on kolme persoonaa. Tähän aiheeseen on perehtynyt esimerkiksi teologian maisteri, toiminnanjohtaja Pasi Turunen. Hän on toimittanut kolminaisuudesta aivan erinomaisen opetuskokonaisuuden, jossa mm. Pyhän Hengen Jumaluus käydään läpi Raamatun tekstien mukaan. Samoin Herramme ja Vapahtajamme Poika Jeesus Kristus Jumalamme, Luojamme Jumaluus, joka on itsestään selvä läpi Raamatun kirjojen. Taivaan Isä, jota Jeesus ihmisenä ajassa myös rukoili esimerkkinä jokaiselle ihmiselle, puhuttelee Poikaa: Jumala!

        Raamatun kanta on siis yksiselitteinen. Jeesus on Jumala, Pyhä Henki on Jumala ja Taivaan Isä on Jumala. Raamatun vastaisia käsityksiä ei kristitty voi hyväksyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatun Jumala on Pyhä Kolmiyhteinen Jumala. Tästä ei ole poikkeusta Kristikirkon piirissä. Kristinuskon Jumala siis on yksi Jumala, jolla on kolme persoonaa. Tähän aiheeseen on perehtynyt esimerkiksi teologian maisteri, toiminnanjohtaja Pasi Turunen. Hän on toimittanut kolminaisuudesta aivan erinomaisen opetuskokonaisuuden, jossa mm. Pyhän Hengen Jumaluus käydään läpi Raamatun tekstien mukaan. Samoin Herramme ja Vapahtajamme Poika Jeesus Kristus Jumalamme, Luojamme Jumaluus, joka on itsestään selvä läpi Raamatun kirjojen. Taivaan Isä, jota Jeesus ihmisenä ajassa myös rukoili esimerkkinä jokaiselle ihmiselle, puhuttelee Poikaa: Jumala!

        Raamatun kanta on siis yksiselitteinen. Jeesus on Jumala, Pyhä Henki on Jumala ja Taivaan Isä on Jumala. Raamatun vastaisia käsityksiä ei kristitty voi hyväksyä.

        Ei näytä olevan yksiselitteinen, kun sitä noin paljon pitää selitellä, eivätkä kaikki "suostu" uskomaan vaikka kuinka yritettäisiin pakottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatun Jumala on Pyhä Kolmiyhteinen Jumala. Tästä ei ole poikkeusta Kristikirkon piirissä. Kristinuskon Jumala siis on yksi Jumala, jolla on kolme persoonaa. Tähän aiheeseen on perehtynyt esimerkiksi teologian maisteri, toiminnanjohtaja Pasi Turunen. Hän on toimittanut kolminaisuudesta aivan erinomaisen opetuskokonaisuuden, jossa mm. Pyhän Hengen Jumaluus käydään läpi Raamatun tekstien mukaan. Samoin Herramme ja Vapahtajamme Poika Jeesus Kristus Jumalamme, Luojamme Jumaluus, joka on itsestään selvä läpi Raamatun kirjojen. Taivaan Isä, jota Jeesus ihmisenä ajassa myös rukoili esimerkkinä jokaiselle ihmiselle, puhuttelee Poikaa: Jumala!

        Raamatun kanta on siis yksiselitteinen. Jeesus on Jumala, Pyhä Henki on Jumala ja Taivaan Isä on Jumala. Raamatun vastaisia käsityksiä ei kristitty voi hyväksyä.

        Missä kohtaa Jumala kutsui Poikaansa Jumalaksi? Jeesuksen kasteen jälkeen Jumala sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, jonka olen hyväksynyt." Jeesus sai Isänsä hyväksymä. Millainen Raamattu mahtaa Turusella olla? Tai hän hyppää yli monet Jeesuksen omat sanat. Kyllä monet maisterit ja toiminnanjohtajat ymmärtävät Raamatun opetuksen toisin kuin Turunen, joten ei hän voi olla ehdottoman totuuden kertoja. Samoin ilman teologista koulutusta saaneetkin huomaavat Raamatun selvän opetuksen asiasta.
        Jumala ei hyväksy sitä, että hänen kaikkivaltiutensa asetetaan kyseenalaiseksi. Ei Jeesuskaan hyväksy mitään Isäänsä häpäisevää opetusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä kohtaa Jumala kutsui Poikaansa Jumalaksi? Jeesuksen kasteen jälkeen Jumala sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, jonka olen hyväksynyt." Jeesus sai Isänsä hyväksymä. Millainen Raamattu mahtaa Turusella olla? Tai hän hyppää yli monet Jeesuksen omat sanat. Kyllä monet maisterit ja toiminnanjohtajat ymmärtävät Raamatun opetuksen toisin kuin Turunen, joten ei hän voi olla ehdottoman totuuden kertoja. Samoin ilman teologista koulutusta saaneetkin huomaavat Raamatun selvän opetuksen asiasta.
        Jumala ei hyväksy sitä, että hänen kaikkivaltiutensa asetetaan kyseenalaiseksi. Ei Jeesuskaan hyväksy mitään Isäänsä häpäisevää opetusta.

        Suurin osa Raamatun Jumalaan uskovista tuskin edes ymmärtää kolminaisuutta sen teologisessa muodossaan, vaan ajattelee Isää Jumalana ja Jeesusta hänen Poikanaan, ja että Isä on Poikaa suurempi, eli niin kuin se Raamatussa ilmoitetaankin. Uskontunnustuksilla vain on haluttu selvä asia tehdä monimutkaiseksi. Kovin hyvää menestys ei ole ollut, sillä tuskin montaakaan oppia on yritetty niin julmasti pakolla ja väkivalloin runnoa läpi kuin kolminaisuutta, eikä sen levittämisessä silti ole kovin hyvin onnistuttu. Kirkot ovat toki virallisesti sitoutuneet oppiin uskontunnustusten kautta, mutta tavalliset ihmiset eivät sitä edelleenkään ymmärrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa Raamatun Jumalaan uskovista tuskin edes ymmärtää kolminaisuutta sen teologisessa muodossaan, vaan ajattelee Isää Jumalana ja Jeesusta hänen Poikanaan, ja että Isä on Poikaa suurempi, eli niin kuin se Raamatussa ilmoitetaankin. Uskontunnustuksilla vain on haluttu selvä asia tehdä monimutkaiseksi. Kovin hyvää menestys ei ole ollut, sillä tuskin montaakaan oppia on yritetty niin julmasti pakolla ja väkivalloin runnoa läpi kuin kolminaisuutta, eikä sen levittämisessä silti ole kovin hyvin onnistuttu. Kirkot ovat toki virallisesti sitoutuneet oppiin uskontunnustusten kautta, mutta tavalliset ihmiset eivät sitä edelleenkään ymmärrä.

        " Missä kohtaa Jumala kutsui Poikaansa Jumalaksi? "

        -Sellainenkin jae löytyy.
        Katso Hepr. 1:8 mutta Pojasta: "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.
        1:10 Ja: "Sinä, Herra, olet alussa maan perustanut, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja;

        -Nyt voit siis vapautunein mielin jättää lahkosi.

        Filipp. 2:7 vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi,
        2:11 ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra

        Vartiotorniuskonto sanoo Jeesusta enkeliksi, Mikaeliksi.
        Raamattu:
        Hepr. 1:5 Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"?
        1:6 Ja siitä, kun hän jälleen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: "Ja kumartakoot häntä kaikki Jumalan enkelit."

        -5:19 Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa

        -Vartiotorniuskonnossa jehoova murhaa viattoman enkeli Mikaelin ristillä
        Ja vartiotorni jatkaa: Nyt on ihminen vapahdettu. Myy enemmän vartiotornia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Missä kohtaa Jumala kutsui Poikaansa Jumalaksi? "

        -Sellainenkin jae löytyy.
        Katso Hepr. 1:8 mutta Pojasta: "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.
        1:10 Ja: "Sinä, Herra, olet alussa maan perustanut, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja;

        -Nyt voit siis vapautunein mielin jättää lahkosi.

        Filipp. 2:7 vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi,
        2:11 ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra

        Vartiotorniuskonto sanoo Jeesusta enkeliksi, Mikaeliksi.
        Raamattu:
        Hepr. 1:5 Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"?
        1:6 Ja siitä, kun hän jälleen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: "Ja kumartakoot häntä kaikki Jumalan enkelit."

        -5:19 Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa

        -Vartiotorniuskonnossa jehoova murhaa viattoman enkeli Mikaelin ristillä
        Ja vartiotorni jatkaa: Nyt on ihminen vapahdettu. Myy enemmän vartiotornia

        Tuo -5:19 Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa
        on cvarmaankin 2 korinttilaisille ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Missä kohtaa Jumala kutsui Poikaansa Jumalaksi? "

        -Sellainenkin jae löytyy.
        Katso Hepr. 1:8 mutta Pojasta: "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.
        1:10 Ja: "Sinä, Herra, olet alussa maan perustanut, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja;

        -Nyt voit siis vapautunein mielin jättää lahkosi.

        Filipp. 2:7 vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi,
        2:11 ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra

        Vartiotorniuskonto sanoo Jeesusta enkeliksi, Mikaeliksi.
        Raamattu:
        Hepr. 1:5 Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"?
        1:6 Ja siitä, kun hän jälleen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: "Ja kumartakoot häntä kaikki Jumalan enkelit."

        -5:19 Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa

        -Vartiotorniuskonnossa jehoova murhaa viattoman enkeli Mikaelin ristillä
        Ja vartiotorni jatkaa: Nyt on ihminen vapahdettu. Myy enemmän vartiotornia

        Heprealaiskieje lainaa psalmia, jossa kuningasta kutsutaan Jumalaksi. Daavid oli siis Jumala. Monesko persoona?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Missä kohtaa Jumala kutsui Poikaansa Jumalaksi? "

        -Sellainenkin jae löytyy.
        Katso Hepr. 1:8 mutta Pojasta: "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.
        1:10 Ja: "Sinä, Herra, olet alussa maan perustanut, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja;

        -Nyt voit siis vapautunein mielin jättää lahkosi.

        Filipp. 2:7 vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi,
        2:11 ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra

        Vartiotorniuskonto sanoo Jeesusta enkeliksi, Mikaeliksi.
        Raamattu:
        Hepr. 1:5 Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"?
        1:6 Ja siitä, kun hän jälleen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: "Ja kumartakoot häntä kaikki Jumalan enkelit."

        -5:19 Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa

        -Vartiotorniuskonnossa jehoova murhaa viattoman enkeli Mikaelin ristillä
        Ja vartiotorni jatkaa: Nyt on ihminen vapahdettu. Myy enemmän vartiotornia

        Et kai väitä, että Jeesus istuu Jumalalla? Hän istuu Jumalan asettamana kunikaana. Huomaat varmaan, että Jumalasta puhutaan koko ajan tuossa yhteydessä. Lue koko luku niin huomaat sen. Jae 9 mm. sanoo: " Jumala, sinun Jumalasi voiteli sinua.......


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et kai väitä, että Jeesus istuu Jumalalla? Hän istuu Jumalan asettamana kunikaana. Huomaat varmaan, että Jumalasta puhutaan koko ajan tuossa yhteydessä. Lue koko luku niin huomaat sen. Jae 9 mm. sanoo: " Jumala, sinun Jumalasi voiteli sinua.......

        Niin ja isän todistus jatkuu kuka muu on luoja kun Jumala?

        10. Ja myös näin:

        - Sinä, Herra, laskit alussa maan perustukset, sinun kättesi työtä ovat taivaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Missä kohtaa Jumala kutsui Poikaansa Jumalaksi? "

        -Sellainenkin jae löytyy.
        Katso Hepr. 1:8 mutta Pojasta: "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.
        1:10 Ja: "Sinä, Herra, olet alussa maan perustanut, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja;

        -Nyt voit siis vapautunein mielin jättää lahkosi.

        Filipp. 2:7 vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi,
        2:11 ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra

        Vartiotorniuskonto sanoo Jeesusta enkeliksi, Mikaeliksi.
        Raamattu:
        Hepr. 1:5 Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"?
        1:6 Ja siitä, kun hän jälleen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: "Ja kumartakoot häntä kaikki Jumalan enkelit."

        -5:19 Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa

        -Vartiotorniuskonnossa jehoova murhaa viattoman enkeli Mikaelin ristillä
        Ja vartiotorni jatkaa: Nyt on ihminen vapahdettu. Myy enemmän vartiotornia

        "Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa"

        Voihan Jumala olla myös ihmisessä. Tekeekö se ihmisen Jumalaksi?

        1. Joh. 4:16 Me olemme oppineet tuntemaan Jumalan rakkauden kaikkia meitä kohtaan ja uskomme siihen. Jumala on rakkaus. Se, joka pysyy rakkaudessa, pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa"

        Voihan Jumala olla myös ihmisessä. Tekeekö se ihmisen Jumalaksi?

        1. Joh. 4:16 Me olemme oppineet tuntemaan Jumalan rakkauden kaikkia meitä kohtaan ja uskomme siihen. Jumala on rakkaus. Se, joka pysyy rakkaudessa, pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä.

        Jumala pysyy ihmisessä jos ihminen on saanut Pyhän Hengen.


    • Anonyymi

      Hepr.
      1:5 Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"?
      1:6 Ja siitä, kun hän jälleen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: "Ja kumartakoot häntä kaikki Jumalan enkelit."

      -Todetkaa, rakkaat todistajat, vartiotorninne valehtelevan kun sanoo Jeesusta enkeliksi, eikö niin.

      Pojasta Jumala puhuu alkaen 1:8, ja 1:10 Ja: "Sinä, Herra, olet alussa maan perustanut, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja;

      -Mutta tämä on vain, oikeastaan ihan samaa asiaa kuin Joh. 1:1, jakeen ainoa ilmoitus on ilmoitus Jeesuksen Jumaluudesta.

      • Anonyymi

        Todella omituista on heidän tiedottajan puhe että todistajat käyttävät KR 92 käännöstä! Mitä siinä sanotaan:

        Hepr. 1:13. Yhdellekään enkelille ei Jumala milloinkaan ole sanonut:

        - Istu oikealle puolelleni. Minä kukistan vihollisesi, panen heidät korokkeeksi jalkojesi alle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todella omituista on heidän tiedottajan puhe että todistajat käyttävät KR 92 käännöstä! Mitä siinä sanotaan:

        Hepr. 1:13. Yhdellekään enkelille ei Jumala milloinkaan ole sanonut:

        - Istu oikealle puolelleni. Minä kukistan vihollisesi, panen heidät korokkeeksi jalkojesi alle.

        Luitko varmasti tuon:
        Sen tähden Jumala, sinun Jumalasi,
        on voidellut sinut riemun öljyllä,
        sinut, ei kumppaneitasi

        Ja huomaathan, että hebrealaiskirje lainaa psalmia 45, joka kertoo kuninkaasta ja tämän häistä. Siis ihmisestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luitko varmasti tuon:
        Sen tähden Jumala, sinun Jumalasi,
        on voidellut sinut riemun öljyllä,
        sinut, ei kumppaneitasi

        Ja huomaathan, että hebrealaiskirje lainaa psalmia 45, joka kertoo kuninkaasta ja tämän häistä. Siis ihmisestä.

        Tottakai kaikki on luettava mitä Raamatussa lukee. Siinähän (8-12) Isä puhuu pojastaan Jumalana ja ihmisenä kuten Paavali muuallakin toteaa esim. Fil. 2:7,8 1. Tim. 2:5. Toki sinulla on vapaus valita vain tuo jae ja jättää kokonaisuus huomioimatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai kaikki on luettava mitä Raamatussa lukee. Siinähän (8-12) Isä puhuu pojastaan Jumalana ja ihmisenä kuten Paavali muuallakin toteaa esim. Fil. 2:7,8 1. Tim. 2:5. Toki sinulla on vapaus valita vain tuo jae ja jättää kokonaisuus huomioimatta.

        "Tottakai kaikki on luettava mitä Raamatussa lukee. Siinähän (8-12) Isä puhuu pojastaan Jumalana ja ihmisenä "

        Ja sitten ohitit jakeen 9 sujuvasti: "sentähden on Jumala, sinun Jumalasi, voidellut sinua iloöljyllä, enemmän kuin sinun osaveljiäsi."

        Heprealaiskirje ei Jeesuksen ihmisyyttä mainitse, se tulee Psalmista 45. Mikä sopii hyvin kuvaan, koska messiaan piti olla nimen omaan ihminen, jUMALAN edustaja.
        Nyt jakeen 9 perusteella, riippumatta siitä onko Jeesus ihminen, enkeli vai jumala, hänellä on (j/J)umala.

        Toisin sanoen; kun niin kovasti halutaan painottaa sitä jos joku ihminen on jäyttänyt epäselvästi tai tarkoitushakuisesti väärin tulkittuna Jeesuksesta sanaa jumala/Jumala, niin sillä ei ole merkitystä jos luetaan muutakin sieltä raamatusta, koska ihmisiä kutsuttiin raamatun mukaan todistettavasti jumaliksi. Jumalilla oli Jumala, niin myös Jeesuksella, joten eiköhän se kolminaisuusoppi sitten tullutkin kuopatuksi.


    • Anonyymi

      " Heprealaiskieje lainaa psalmia, jossa kuningasta kutsutaan Jumalaksi. Daavid oli siis Jumala. Monesko persoona? "

      Meikäläisen Raamatussa psalmit ja Heprealaiskirjeet ovat erikseen.

      Jumala ei ole Daavid (mutta nimeltään esim. Sebaot, Herra, niin, ja Jeesus, Joh. 1:1).

      Ei Raamattu ole ristiriitainen.

      "- Istu oikealle puolelleni. " -Tuo on vertauskuvallista.

      -Esimerkiksi Markuksen evankeliumin luvun 16 jae 19 kertoo: "Kun Herra Jeesus oli puhunut heille tämän, hänet otettiin ylös taivaaseen ja hän istuutui Jumalan oikealle puolelle". Kohtaa tuskin kannattanee ottaa ihan kirjaimellisesti, vaan oikea puoli yleensä merkitsee Raamatussa arvostettua paikkaa, kun taas vasemmalle puolelle päätyvät sitten vähemmän arvostetut: näin esimerkiksi Matteuksen evankeliumin luvun 25 jakeissa 31 - 46 ihmiskunta jaetaan kahtia, vuohiin ja lampaisiin, ja vasemmalle puolelle päätyneet vuohet joutuvat kadotukseen. Vertauskuvallisen tulkinnan puolesta puhuu sekin, että jos Jeesus istuisi kirjaimellisesti Jumalan oikealla puolella, Jumala istuisikin Jeesuksen vasemmalla puolella eli halveksitummalla paikalla - näin ainakin sekä kirkkoisä Augustinus että Tuomas Akvinolainen ajattelivat. -Helsingin kaupunginkirjasto

      Jumala on yksi, sanoo Moosesvainaan kirjakin.

      • Anonyymi

        "Kohtaa tuskin kannattanee ottaa ihan kirjaimellisesti"

        Täällä käytetään samaa taktiikkaa Jota Mooses vainaan kirjasta saadaan lukea!

        Mutta käärme oli kavalin kaikista kedon eläimistä, jotka Herra Jumala oli tehnyt; ja se sanoi vaimolle: "Onko Jumala todellakin sanonut: 'Älkää syökö kaikista paratiisin puista'?"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kohtaa tuskin kannattanee ottaa ihan kirjaimellisesti"

        Täällä käytetään samaa taktiikkaa Jota Mooses vainaan kirjasta saadaan lukea!

        Mutta käärme oli kavalin kaikista kedon eläimistä, jotka Herra Jumala oli tehnyt; ja se sanoi vaimolle: "Onko Jumala todellakin sanonut: 'Älkää syökö kaikista paratiisin puista'?"

        Ja sinäkö otat kaiken kirjaimellisesti? Käärme puhui?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sinäkö otat kaiken kirjaimellisesti? Käärme puhui?

        Ei tuo ainut kerta ole kun eläin puhuu Bileamin aasista sanotaan samaa. Jeesus sanoi että jopa kivetkin voi huutaa.


      • Anonyymi

        "Meikäläisen Raamatussa psalmit ja Heprealaiskirjeet ovat erikseen"

        Kyllä ne muidenkin raamatuissa ovat erikseen. Heprealaiskirje nyt kuitenkin lainaa Psalmia 45. Näet ne helposti vaikka tuolta https://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible
        kun valitset asetuksista kohdan Näytä viitteet.

        "Jumala ei ole Daavid "

        Kristityt tekevät hänestä Jumalan, kun esittävät asian niin kuin esittävät. Psalmi 45:6/7 riippuen mistä versiosta on kyse, on periaatteessa epäselvä, ei tiedetä puhuuko se Daavidista vaiko itse jumalasta. Rabbeilla on erilaisia näkemyksiä sen suhteen, kenestä puhutaan. Jonkun mielestä kyse on Daavidista, toisen mukaan messiaasta, kolmannen mukaan Solomonista. RSV kääntää kohdan hiukan toisin: jumalallinen valtaistuimesi.

        "Ei Raamattu ole ristiriitainen."

        Raamattu on erittäin ristiriitainen. Tällä palstalla on vuosia tuotu esiin sen ristiriitaisuuksia, kuten muuallakin, se että ohitat nuo kohdat ei tarkoita ettei niitä ole.

        "Tuo on vertauskuvallista."

        Toisin sanoen, myönnät suoraan että raamatun tulkinta vaatii päätöksiä siitä mitä otetaan kirjaimellisesti ja mitä ei, ja että päätös tästä riippuu teologiasta.


    • Niinhän nuo väittivät Joensuussa että Jeesus oli rikas talollinen mies työpaikkoineen ja siksi Jehvaritkin ovat hänen kaltaisiaan.....
      Voi v#%&¥ .

      Siinä vaiheessa loppui keskustelu heidän kanssaan ja jätin heidät hienoine vaatteineen puhumaan muille sitä rikkauksien uskontoa mitä jauhavat kaduilla.

      Sitten useammat ihmettelevät vielä miksi vainoavia katseita kadulla.....noh kannattaisikohan vaikka seurata Jeesusta? Eikä mammonaa?

    • Anonyymi

      Anonyymi 19.10.2019 16:07

      <<"Meikäläisen Raamatussa psalmit ja Heprealaiskirjeet ovat erikseen"
      Kyllä ne muidenkin raamatuissa ovat erikseen. Heprealaiskirje nyt kuitenkin lainaa Psalmia 45.>>

      -Psalmien kirja eli Psalmit on yksi Raamatun Vanhan testamentin viisauskirjoista. Psalmit ovat alun perin ylistyslauluja, valitusrukouksia ja katumusvirsiä, joita on laulettu kielisoitinten säestyksellä
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Psalmien_kirja

      -Kirje heprealaisille eli Heprealaiskirje on yksi Uuden testamentin kirjeistä
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Kirje_heprealaisille

      <<<"Jumala ei ole Daavid " Kristityt tekevät hänestä Jumalan, >>>

      -Kristitty Kristityksi kutsutaan kristinuskon kannattajia
      https://www.ortodoksi.net/index.php/Kristitty

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      328
      3766
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      232
      3318
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      146
      2643
    4. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      111
      2151
    5. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      21
      2148
    6. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      16
      2007
    7. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      17
      1795
    8. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      45
      1792
    9. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      305
      1510
    10. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      123
      1392
    Aihe