Puheena on ollut liikenteen päästöt viimeksi tänään IS uutisoi ( linkki : https://www.is.fi/autot/art-2000006300624.html )
2017 päästöjen jakautuminen oli siten, että energiasektorin osuus (johon liikenne kuuluu) oli 74% kaikista päästöistä. Muut suurimmat sektorit : maatalous 12% ja teollisuusprosessit ja tuotteiden käyttö 11%.
Energiasektorin jakaantuu siten, että siitä 74% kokonaissiivusta 43% kuuluu energiateollisuudelle, 28% kotimaan liikenteelle ja 17% teollisuudelle ja rakentamiselle.
Täten kotimaanliikenteen osuus koko kakusta on 21%.
Kotimaanliikenne puolestaan jakaantuu siten, että tieliikenteen osuus siitä on uutisen mukainen 90%. Eli koko kokonaisuudesta tieliikenne tarkoittaa noin 18% osuus.
Tästä osuudesta henkilöautojen osuus on 55%. Eli koko kokonaisuudesta 10% siivu.
Tämän 18% siivun osuus on siis puolittaa päästöt, koska muiden vähentäminen on niin vaikeaa. Vaikutus on alle 10%. Jos kohdistetaan vain henkilöautoihin, vaikutus on vain noin 5% luokkaa.
On siis paljon muutakin, kuin pelkästään tieliikenne. Jos teollisuus kokonaisuutena, varsinkin energiateollisuus, ja maatalous lähtevät mukaan, kyseinen 5-10% saavutus ei olisi varmaankaan kenellekään kohtuuton. Ja investointina ei aiheuttaisi ehkä yksityisille kohtuutonta velkapääoman käyttöä kertaivestointiin, kuten kalliisiin ajoneuvoihin.
Käyttämäni tiedot löytyvät täältä ( linkki : https://www.liikennefakta.fi/ymparisto/paastot_ja_energiankulutus )
--planeetta
Liikenteen päästöt
20
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Hämäävää tämä sektorointi
- Anonyymi
Akuankkka- ja mikkihiirilinkkiä puskee taas palstalle, Noilla "kasvihuonekaasupäästöillä" ei ole kuin ilmastoteologinen merkitys.
Pakoputkesta tupruava vesihöyry ei vaikuta mitään mihinkään ja hiilidioksidi lisää kasvien kasvua. Kylmän sodan jälkeen ilmastonmuutos on globaalisti ehkä ja ehkä koskaan kaikken merkittävin poliitiikan työkalu. Politiikka ja (myös uskonnot) perustuu tietenkin siihen miten ihmisiin voi parhaiten vaikuttaa eli kansanomaisesti porkkanalla ja kepillä.
Toistaiseksi ilmastonmuutos tarjoaa "porkkanaa" vasta lastenlapsille jos päästöjen vähennyksessä onnistutaan, eli " kepillä" mennään.- Anonyymi
Tätähän tuolla hömpällä tavoitellaan.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/riikkasoyring/54093-perhe-ei-sallittu-agenda-21/
Kannattaa lukea myös kommentit. Sieltä löytyy vihreiden tavoitteet puolueena.
Onnea vaan vihreiden äänestäjille.
- Anonyymi
Liikenteen vähentäminen vähentää myös verotuloja ja lisää työttömyyttä.
- Anonyymi
Aina on löydettävä joku syntipukki. Todellinen juurisyy on pallon ylikansoittuminen.
Ihmisarvoinen elämä aiheuttaa päästöjä. Jokaisella on oikeus unelmaan. Unelman tavoittelijoiden määrä kasvaa vuosittain 16 kerta Suomen väkiluvun verran.- Anonyymi
Tänne kylmään ja pimeään ei väestöä kannata siirtää kehitysmaista suuren hiilijalanjäljen kuluttajiksi.
Maahantunkeutumisen rajoittaminen on vastuullinen ilmastoteko. Siihen voimme vaikuttaa. - Anonyymi
Amerikkalaistyylinen ravintoketju kuluttaa paljon öljyä. Jos koko pallon väestö ravittaisiin samoin, niin siihen kuluisi koko nykyisen öljynkulutuksen verran öljyä.
- Anonyymi
työmatka ajoa ja ihmisten asioill akäyntiä aletaan verottaa mutta vihervasemmisto itse pahin lentelijä ja takseilla kulkija joka jälleen kerran ei ota näkemyksistään mitään vastuuta.
- Anonyymi
Ratkaisu suomalaisen ilmastoahdistukseen voisi olla, että hankkii hiilinieluksi pari hehtaaria hyvässä kasvussa olevaa metsää.
Hintalappu olisi suunnilleen sähköauton akun hinnan suuruusluokassa.- Anonyymi
Puupääministeri Vanhasella oli taannoin t paita, jossa luki "metsästä saa pölliä". Hiilinielun hankkineet voisivat käyttää jotain vastaavaa sosiaalisen hyväksyttävyyden saavuttamiseksi tulevassa fossiilikieltoyhteiskunnassa.
- Anonyymi
Näin tuli tehtyäkin. Omistuksessa on n. 1 ha sekametsää ihan joutokäytössä joka saa kasvaa sellaisenaan, tuulenkaadot menevät polttopuuksi. On ilmalämpöpumppu ja sähkö on Fortumin mukaan fossiilivapaata. Joko tällä pääsee hyväksi ihmiseksi?
- Anonyymi
Hyvin valaiseva tuo aloitus. Minä tosin olen jo aiemmin tiennyt kuinka suuri osuus on henkilöautoilla. Täytyy ottaa huomioon että tuohon 10 % osuuteenkin kuuluu paljon ammattiliikennettä. Mikä lieneen yksityisautoilun osuus.
Se, että tuota nyt hirveän innokkaasti halutaan vähentää, ja aiheuttaa ihmisille lisää ahdinkoa, on kuin ampuisi kärpästä tykillä. Sitä luokkaa on kaikki ilmastopuuhatelu Helsingissä nykyään. Ei yhtään mitään merkitystä kokonaisuuden kannalta.
Pelkkää kansan kurjistamista koko touhu, mutta kun tyhmät ei tajua. Olen ihmetellyt, että mikä ihme siellä ihmisiä riivaa, kun on aivan täysin kateissa todellisuudentaju ja suhteellisuudentaju.
Olen tännekin laittanut lukuja Euroopan parlamentin sivustolta. Jankuttajiin ei mitään vaikutusta. Nytkin ne Euroopan parlamentin luvut on minulla yhdellä välilehdellä. Suomen koko osuus maailman päästöistä on promillen luokkaa.
Kaikki mitä siitä vaaditaan vähentämään on kuin ampuisi kärpästä tykillä. Lisäksi millään ei mene perille se, että hiilidioksidin vaikutus luonnossa on pelkästään positiivinen.
Nyt on vallalla todella vaarallinen harhaoppi, joka kalvaa kansan terveydentilaa. Hoitopuolen kustannukset on nousseet odottamattoman paljon juuri sen takia. - Anonyymi
"Mikä lieneen yksityisautoilun osuus".
Se on jotain 5..7 % tasoa.- Anonyymi
Eli luokkaa 0.1 promillea pallon kokonaispäästöistä.
Mutta kysehän on siitä, että pitää keksiä myyvä peruste verottamiselle. Kertyvät rahat voidaan sitten käyttää esim. afrikkalaisten lisääntymiskyvyn parantamiseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli luokkaa 0.1 promillea pallon kokonaispäästöistä.
Mutta kysehän on siitä, että pitää keksiä myyvä peruste verottamiselle. Kertyvät rahat voidaan sitten käyttää esim. afrikkalaisten lisääntymiskyvyn parantamiseen.Ihmetteleekö joku, miksi PS kannatus nousee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli luokkaa 0.1 promillea pallon kokonaispäästöistä.
Mutta kysehän on siitä, että pitää keksiä myyvä peruste verottamiselle. Kertyvät rahat voidaan sitten käyttää esim. afrikkalaisten lisääntymiskyvyn parantamiseen.Ei lähelläkään 0,1 promillea.
Hiilidioksidia on ilmakehässä 0,04%.
Ihmisen osuus hiilidioksidin tuotosta on n. 4%, se loppu 96% tulee luonnosta itsestään, vaikka koko maapallolla ei olisi yhtäkään ihmistä.
0,04x4/100= 0,0016%.
Eli tuosta luvusta voidaan alkaa vähentämään "päästöjä".
Jos joku kuvittelee sillä olevan jotain vaikutusta johonkin, voidaan todeta Suomen koululaitoksen epäonnistuneen ko. yksilön kohdalla. - Anonyymi
Ja meidän aivohalvauspotilas näyttää esimerkkiä keksimällä tälle vielä lisää veroja. Suomen kansa todellakin saa sellaiset päättäjät mitkä ansaitseekin.
- Anonyymi
Siis tieliikenteen osuu on aika pieni ja sähköautoilla vain päästövähennykset siirtyvät
energiateollisuuden piiriin. Ulkomailta ostetaan hädissään sähköä sydäntalvella kun
Virta ei riitä sähkölämmityksiin ja nyt vielä autoihin.
Venäjältä tulee likaista energiaa Suomeen.
Energiantuotannossa on huomioitava myös kriisiajan tilanteet ja meillä ei ole varaa silloin luottaa pelkkiin sähköverkkoihin. Polttoöljy ja öljypohjaiset polltoaineet ovat varastoitavissa kätevästi.
Odotellaan vaan parempaa tekniikkaa, sitä on tulossa esim.: vety- ja kaasuautot. - Anonyymi
Paras ratkaisu liikenteen päästöihin olisi se ettei niitä laskettaisi mukaan ollenkaan lentoliikenteen tapaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!
Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t3812330V*ttuu että mä haluan sua
Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!914211Nolointa ikinä miehelle
On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai1093982- 513638
Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä
Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳533321- 1163294
Sattuma ja muutama väärinkäsitys
vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul352146- 382112
Keskusta hajoaa Palojärvi lähtee
Suomen Keskustan ryhmä hajoaa Kemijärvellä. Kalastaja Palojärvi sai tarpeekseen ja loikkasi Sitoutumattomat Aati Virkkul261945On sillä rääpyä
Tuo ex kuntajohtaja Lea Tolonen kehtaakin tulla Ähtäriin. Ajoi laivan Karille. Kari Heikkilä oikaisi taloutta, sai laiva111623