Liikenteen päästöt

Anonyymi

Puheena on ollut liikenteen päästöt viimeksi tänään IS uutisoi ( linkki : https://www.is.fi/autot/art-2000006300624.html )

2017 päästöjen jakautuminen oli siten, että energiasektorin osuus (johon liikenne kuuluu) oli 74% kaikista päästöistä. Muut suurimmat sektorit : maatalous 12% ja teollisuusprosessit ja tuotteiden käyttö 11%.

Energiasektorin jakaantuu siten, että siitä 74% kokonaissiivusta 43% kuuluu energiateollisuudelle, 28% kotimaan liikenteelle ja 17% teollisuudelle ja rakentamiselle.

Täten kotimaanliikenteen osuus koko kakusta on 21%.

Kotimaanliikenne puolestaan jakaantuu siten, että tieliikenteen osuus siitä on uutisen mukainen 90%. Eli koko kokonaisuudesta tieliikenne tarkoittaa noin 18% osuus.

Tästä osuudesta henkilöautojen osuus on 55%. Eli koko kokonaisuudesta 10% siivu.

Tämän 18% siivun osuus on siis puolittaa päästöt, koska muiden vähentäminen on niin vaikeaa. Vaikutus on alle 10%. Jos kohdistetaan vain henkilöautoihin, vaikutus on vain noin 5% luokkaa.

On siis paljon muutakin, kuin pelkästään tieliikenne. Jos teollisuus kokonaisuutena, varsinkin energiateollisuus, ja maatalous lähtevät mukaan, kyseinen 5-10% saavutus ei olisi varmaankaan kenellekään kohtuuton. Ja investointina ei aiheuttaisi ehkä yksityisille kohtuutonta velkapääoman käyttöä kertaivestointiin, kuten kalliisiin ajoneuvoihin.

Käyttämäni tiedot löytyvät täältä ( linkki : https://www.liikennefakta.fi/ymparisto/paastot_ja_energiankulutus )

--planeetta

20

78

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hämäävää tämä sektorointi

    • Anonyymi

      Akuankkka- ja mikkihiirilinkkiä puskee taas palstalle, Noilla "kasvihuonekaasupäästöillä" ei ole kuin ilmastoteologinen merkitys.
      Pakoputkesta tupruava vesihöyry ei vaikuta mitään mihinkään ja hiilidioksidi lisää kasvien kasvua.

    • Kylmän sodan jälkeen ilmastonmuutos on globaalisti ehkä ja ehkä koskaan kaikken merkittävin poliitiikan työkalu. Politiikka ja (myös uskonnot) perustuu tietenkin siihen miten ihmisiin voi parhaiten vaikuttaa eli kansanomaisesti porkkanalla ja kepillä.
      Toistaiseksi ilmastonmuutos tarjoaa "porkkanaa" vasta lastenlapsille jos päästöjen vähennyksessä onnistutaan, eli " kepillä" mennään.

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Liikenteen vähentäminen vähentää myös verotuloja ja lisää työttömyyttä.

    • Anonyymi

      Aina on löydettävä joku syntipukki. Todellinen juurisyy on pallon ylikansoittuminen.

      Ihmisarvoinen elämä aiheuttaa päästöjä. Jokaisella on oikeus unelmaan. Unelman tavoittelijoiden määrä kasvaa vuosittain 16 kerta Suomen väkiluvun verran.

      • Anonyymi

        Tänne kylmään ja pimeään ei väestöä kannata siirtää kehitysmaista suuren hiilijalanjäljen kuluttajiksi.

        Maahantunkeutumisen rajoittaminen on vastuullinen ilmastoteko. Siihen voimme vaikuttaa.


      • Anonyymi

        Amerikkalaistyylinen ravintoketju kuluttaa paljon öljyä. Jos koko pallon väestö ravittaisiin samoin, niin siihen kuluisi koko nykyisen öljynkulutuksen verran öljyä.


    • Anonyymi

      työmatka ajoa ja ihmisten asioill akäyntiä aletaan verottaa mutta vihervasemmisto itse pahin lentelijä ja takseilla kulkija joka jälleen kerran ei ota näkemyksistään mitään vastuuta.

    • Anonyymi

      Ratkaisu suomalaisen ilmastoahdistukseen voisi olla, että hankkii hiilinieluksi pari hehtaaria hyvässä kasvussa olevaa metsää.

      Hintalappu olisi suunnilleen sähköauton akun hinnan suuruusluokassa.

      • Anonyymi

        Puupääministeri Vanhasella oli taannoin t paita, jossa luki "metsästä saa pölliä". Hiilinielun hankkineet voisivat käyttää jotain vastaavaa sosiaalisen hyväksyttävyyden saavuttamiseksi tulevassa fossiilikieltoyhteiskunnassa.


      • Anonyymi

        Näin tuli tehtyäkin. Omistuksessa on n. 1 ha sekametsää ihan joutokäytössä joka saa kasvaa sellaisenaan, tuulenkaadot menevät polttopuuksi. On ilmalämpöpumppu ja sähkö on Fortumin mukaan fossiilivapaata. Joko tällä pääsee hyväksi ihmiseksi?


    • Anonyymi

      Hyvin valaiseva tuo aloitus. Minä tosin olen jo aiemmin tiennyt kuinka suuri osuus on henkilöautoilla. Täytyy ottaa huomioon että tuohon 10 % osuuteenkin kuuluu paljon ammattiliikennettä. Mikä lieneen yksityisautoilun osuus.

      Se, että tuota nyt hirveän innokkaasti halutaan vähentää, ja aiheuttaa ihmisille lisää ahdinkoa, on kuin ampuisi kärpästä tykillä. Sitä luokkaa on kaikki ilmastopuuhatelu Helsingissä nykyään. Ei yhtään mitään merkitystä kokonaisuuden kannalta.

      Pelkkää kansan kurjistamista koko touhu, mutta kun tyhmät ei tajua. Olen ihmetellyt, että mikä ihme siellä ihmisiä riivaa, kun on aivan täysin kateissa todellisuudentaju ja suhteellisuudentaju.

      Olen tännekin laittanut lukuja Euroopan parlamentin sivustolta. Jankuttajiin ei mitään vaikutusta. Nytkin ne Euroopan parlamentin luvut on minulla yhdellä välilehdellä. Suomen koko osuus maailman päästöistä on promillen luokkaa.

      Kaikki mitä siitä vaaditaan vähentämään on kuin ampuisi kärpästä tykillä. Lisäksi millään ei mene perille se, että hiilidioksidin vaikutus luonnossa on pelkästään positiivinen.

      Nyt on vallalla todella vaarallinen harhaoppi, joka kalvaa kansan terveydentilaa. Hoitopuolen kustannukset on nousseet odottamattoman paljon juuri sen takia.

    • Anonyymi

      "Mikä lieneen yksityisautoilun osuus".

      Se on jotain 5..7 % tasoa.

      • Anonyymi

        Eli luokkaa 0.1 promillea pallon kokonaispäästöistä.

        Mutta kysehän on siitä, että pitää keksiä myyvä peruste verottamiselle. Kertyvät rahat voidaan sitten käyttää esim. afrikkalaisten lisääntymiskyvyn parantamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli luokkaa 0.1 promillea pallon kokonaispäästöistä.

        Mutta kysehän on siitä, että pitää keksiä myyvä peruste verottamiselle. Kertyvät rahat voidaan sitten käyttää esim. afrikkalaisten lisääntymiskyvyn parantamiseen.

        Ihmetteleekö joku, miksi PS kannatus nousee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli luokkaa 0.1 promillea pallon kokonaispäästöistä.

        Mutta kysehän on siitä, että pitää keksiä myyvä peruste verottamiselle. Kertyvät rahat voidaan sitten käyttää esim. afrikkalaisten lisääntymiskyvyn parantamiseen.

        Ei lähelläkään 0,1 promillea.

        Hiilidioksidia on ilmakehässä 0,04%.
        Ihmisen osuus hiilidioksidin tuotosta on n. 4%, se loppu 96% tulee luonnosta itsestään, vaikka koko maapallolla ei olisi yhtäkään ihmistä.
        0,04x4/100= 0,0016%.
        Eli tuosta luvusta voidaan alkaa vähentämään "päästöjä".

        Jos joku kuvittelee sillä olevan jotain vaikutusta johonkin, voidaan todeta Suomen koululaitoksen epäonnistuneen ko. yksilön kohdalla.


      • Anonyymi

        Ja meidän aivohalvauspotilas näyttää esimerkkiä keksimällä tälle vielä lisää veroja. Suomen kansa todellakin saa sellaiset päättäjät mitkä ansaitseekin.


    • Anonyymi

      Siis tieliikenteen osuu on aika pieni ja sähköautoilla vain päästövähennykset siirtyvät
      energiateollisuuden piiriin. Ulkomailta ostetaan hädissään sähköä sydäntalvella kun
      Virta ei riitä sähkölämmityksiin ja nyt vielä autoihin.
      Venäjältä tulee likaista energiaa Suomeen.
      Energiantuotannossa on huomioitava myös kriisiajan tilanteet ja meillä ei ole varaa silloin luottaa pelkkiin sähköverkkoihin. Polttoöljy ja öljypohjaiset polltoaineet ovat varastoitavissa kätevästi.
      Odotellaan vaan parempaa tekniikkaa, sitä on tulossa esim.: vety- ja kaasuautot.

    • Anonyymi

      Paras ratkaisu liikenteen päästöihin olisi se ettei niitä laskettaisi mukaan ollenkaan lentoliikenteen tapaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaipaamasi miehen nimi?

      Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      21
      3560
    2. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      30
      3403
    3. Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?

      Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt
      Maailman menoa
      50
      3371
    4. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

      Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      51
      3025
    5. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      122
      2849
    6. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      19
      2594
    7. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      113
      2325
    8. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2135
    9. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      28
      1737
    10. IL- KELA:n pääjohtaja, lääke- ja oikeustieteen tohtori Lasse Lehtonen sekavassa tilassa Brysselissä!

      "Iltalehden tietojen mukaan Lehtosen käytös Brysselin lentokentällä on herättänyt huomiota, ja hänen olemuksensa on tulk
      Maailman menoa
      132
      1348
    Aihe