Liikenteen päästöt

Anonyymi

Puheena on ollut liikenteen päästöt viimeksi tänään IS uutisoi ( linkki : https://www.is.fi/autot/art-2000006300624.html )

2017 päästöjen jakautuminen oli siten, että energiasektorin osuus (johon liikenne kuuluu) oli 74% kaikista päästöistä. Muut suurimmat sektorit : maatalous 12% ja teollisuusprosessit ja tuotteiden käyttö 11%.

Energiasektorin jakaantuu siten, että siitä 74% kokonaissiivusta 43% kuuluu energiateollisuudelle, 28% kotimaan liikenteelle ja 17% teollisuudelle ja rakentamiselle.

Täten kotimaanliikenteen osuus koko kakusta on 21%.

Kotimaanliikenne puolestaan jakaantuu siten, että tieliikenteen osuus siitä on uutisen mukainen 90%. Eli koko kokonaisuudesta tieliikenne tarkoittaa noin 18% osuus.

Tästä osuudesta henkilöautojen osuus on 55%. Eli koko kokonaisuudesta 10% siivu.

Tämän 18% siivun osuus on siis puolittaa päästöt, koska muiden vähentäminen on niin vaikeaa. Vaikutus on alle 10%. Jos kohdistetaan vain henkilöautoihin, vaikutus on vain noin 5% luokkaa.

On siis paljon muutakin, kuin pelkästään tieliikenne. Jos teollisuus kokonaisuutena, varsinkin energiateollisuus, ja maatalous lähtevät mukaan, kyseinen 5-10% saavutus ei olisi varmaankaan kenellekään kohtuuton. Ja investointina ei aiheuttaisi ehkä yksityisille kohtuutonta velkapääoman käyttöä kertaivestointiin, kuten kalliisiin ajoneuvoihin.

Käyttämäni tiedot löytyvät täältä ( linkki : https://www.liikennefakta.fi/ymparisto/paastot_ja_energiankulutus )

--planeetta

20

63

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hämäävää tämä sektorointi

    • Anonyymi

      Akuankkka- ja mikkihiirilinkkiä puskee taas palstalle, Noilla "kasvihuonekaasupäästöillä" ei ole kuin ilmastoteologinen merkitys.
      Pakoputkesta tupruava vesihöyry ei vaikuta mitään mihinkään ja hiilidioksidi lisää kasvien kasvua.

    • Kylmän sodan jälkeen ilmastonmuutos on globaalisti ehkä ja ehkä koskaan kaikken merkittävin poliitiikan työkalu. Politiikka ja (myös uskonnot) perustuu tietenkin siihen miten ihmisiin voi parhaiten vaikuttaa eli kansanomaisesti porkkanalla ja kepillä.
      Toistaiseksi ilmastonmuutos tarjoaa "porkkanaa" vasta lastenlapsille jos päästöjen vähennyksessä onnistutaan, eli " kepillä" mennään.

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Liikenteen vähentäminen vähentää myös verotuloja ja lisää työttömyyttä.

    • Anonyymi

      Aina on löydettävä joku syntipukki. Todellinen juurisyy on pallon ylikansoittuminen.

      Ihmisarvoinen elämä aiheuttaa päästöjä. Jokaisella on oikeus unelmaan. Unelman tavoittelijoiden määrä kasvaa vuosittain 16 kerta Suomen väkiluvun verran.

      • Anonyymi

        Tänne kylmään ja pimeään ei väestöä kannata siirtää kehitysmaista suuren hiilijalanjäljen kuluttajiksi.

        Maahantunkeutumisen rajoittaminen on vastuullinen ilmastoteko. Siihen voimme vaikuttaa.


      • Anonyymi

        Amerikkalaistyylinen ravintoketju kuluttaa paljon öljyä. Jos koko pallon väestö ravittaisiin samoin, niin siihen kuluisi koko nykyisen öljynkulutuksen verran öljyä.


    • Anonyymi

      työmatka ajoa ja ihmisten asioill akäyntiä aletaan verottaa mutta vihervasemmisto itse pahin lentelijä ja takseilla kulkija joka jälleen kerran ei ota näkemyksistään mitään vastuuta.

    • Anonyymi

      Ratkaisu suomalaisen ilmastoahdistukseen voisi olla, että hankkii hiilinieluksi pari hehtaaria hyvässä kasvussa olevaa metsää.

      Hintalappu olisi suunnilleen sähköauton akun hinnan suuruusluokassa.

      • Anonyymi

        Puupääministeri Vanhasella oli taannoin t paita, jossa luki "metsästä saa pölliä". Hiilinielun hankkineet voisivat käyttää jotain vastaavaa sosiaalisen hyväksyttävyyden saavuttamiseksi tulevassa fossiilikieltoyhteiskunnassa.


      • Anonyymi

        Näin tuli tehtyäkin. Omistuksessa on n. 1 ha sekametsää ihan joutokäytössä joka saa kasvaa sellaisenaan, tuulenkaadot menevät polttopuuksi. On ilmalämpöpumppu ja sähkö on Fortumin mukaan fossiilivapaata. Joko tällä pääsee hyväksi ihmiseksi?


    • Anonyymi

      Hyvin valaiseva tuo aloitus. Minä tosin olen jo aiemmin tiennyt kuinka suuri osuus on henkilöautoilla. Täytyy ottaa huomioon että tuohon 10 % osuuteenkin kuuluu paljon ammattiliikennettä. Mikä lieneen yksityisautoilun osuus.

      Se, että tuota nyt hirveän innokkaasti halutaan vähentää, ja aiheuttaa ihmisille lisää ahdinkoa, on kuin ampuisi kärpästä tykillä. Sitä luokkaa on kaikki ilmastopuuhatelu Helsingissä nykyään. Ei yhtään mitään merkitystä kokonaisuuden kannalta.

      Pelkkää kansan kurjistamista koko touhu, mutta kun tyhmät ei tajua. Olen ihmetellyt, että mikä ihme siellä ihmisiä riivaa, kun on aivan täysin kateissa todellisuudentaju ja suhteellisuudentaju.

      Olen tännekin laittanut lukuja Euroopan parlamentin sivustolta. Jankuttajiin ei mitään vaikutusta. Nytkin ne Euroopan parlamentin luvut on minulla yhdellä välilehdellä. Suomen koko osuus maailman päästöistä on promillen luokkaa.

      Kaikki mitä siitä vaaditaan vähentämään on kuin ampuisi kärpästä tykillä. Lisäksi millään ei mene perille se, että hiilidioksidin vaikutus luonnossa on pelkästään positiivinen.

      Nyt on vallalla todella vaarallinen harhaoppi, joka kalvaa kansan terveydentilaa. Hoitopuolen kustannukset on nousseet odottamattoman paljon juuri sen takia.

    • Anonyymi

      "Mikä lieneen yksityisautoilun osuus".

      Se on jotain 5..7 % tasoa.

      • Anonyymi

        Eli luokkaa 0.1 promillea pallon kokonaispäästöistä.

        Mutta kysehän on siitä, että pitää keksiä myyvä peruste verottamiselle. Kertyvät rahat voidaan sitten käyttää esim. afrikkalaisten lisääntymiskyvyn parantamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli luokkaa 0.1 promillea pallon kokonaispäästöistä.

        Mutta kysehän on siitä, että pitää keksiä myyvä peruste verottamiselle. Kertyvät rahat voidaan sitten käyttää esim. afrikkalaisten lisääntymiskyvyn parantamiseen.

        Ihmetteleekö joku, miksi PS kannatus nousee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli luokkaa 0.1 promillea pallon kokonaispäästöistä.

        Mutta kysehän on siitä, että pitää keksiä myyvä peruste verottamiselle. Kertyvät rahat voidaan sitten käyttää esim. afrikkalaisten lisääntymiskyvyn parantamiseen.

        Ei lähelläkään 0,1 promillea.

        Hiilidioksidia on ilmakehässä 0,04%.
        Ihmisen osuus hiilidioksidin tuotosta on n. 4%, se loppu 96% tulee luonnosta itsestään, vaikka koko maapallolla ei olisi yhtäkään ihmistä.
        0,04x4/100= 0,0016%.
        Eli tuosta luvusta voidaan alkaa vähentämään "päästöjä".

        Jos joku kuvittelee sillä olevan jotain vaikutusta johonkin, voidaan todeta Suomen koululaitoksen epäonnistuneen ko. yksilön kohdalla.


      • Anonyymi

        Ja meidän aivohalvauspotilas näyttää esimerkkiä keksimällä tälle vielä lisää veroja. Suomen kansa todellakin saa sellaiset päättäjät mitkä ansaitseekin.


    • Anonyymi

      Siis tieliikenteen osuu on aika pieni ja sähköautoilla vain päästövähennykset siirtyvät
      energiateollisuuden piiriin. Ulkomailta ostetaan hädissään sähköä sydäntalvella kun
      Virta ei riitä sähkölämmityksiin ja nyt vielä autoihin.
      Venäjältä tulee likaista energiaa Suomeen.
      Energiantuotannossa on huomioitava myös kriisiajan tilanteet ja meillä ei ole varaa silloin luottaa pelkkiin sähköverkkoihin. Polttoöljy ja öljypohjaiset polltoaineet ovat varastoitavissa kätevästi.
      Odotellaan vaan parempaa tekniikkaa, sitä on tulossa esim.: vety- ja kaasuautot.

    • Anonyymi

      Paras ratkaisu liikenteen päästöihin olisi se ettei niitä laskettaisi mukaan ollenkaan lentoliikenteen tapaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1964
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1710
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      57
      1350
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      76
      1298
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1028
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      926
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      923
    8. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      882
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      108
      850
    10. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      72
      833
    Aihe