Todettu etumerkkivirhe

Anonyymi

Lapissa on lunta ja pakkasta ennätyksellisesti.
Tutkijat väittävät nyt, että ilmastotalkoissa on tullut etumerkkivirhe ja pakkanen ja luminen talvi ovat nurkan takana odottamassa.

19

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lapissa on lunta ja pakkasta joka vuosi. Sitä kutsutaan talvisääksi. Siitä keskusteleminen kuuluu sääpalstalle.

      • Anonyymi

        Uutisissa kerrottiin, että lunta on nyt enemmän kuin on ollut kymmeniin vuosiin tähän aikaan ja Enontekiössä tehtiin pakkasennätys -30,9.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uutisissa kerrottiin, että lunta on nyt enemmän kuin on ollut kymmeniin vuosiin tähän aikaan ja Enontekiössä tehtiin pakkasennätys -30,9.

        Sodankylässä oli vuoden 1915 marraskuussa pakkasta –42,0°C.

        Ilmasto on lämmennyt sadassa vuodessa yli 10 astetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sodankylässä oli vuoden 1915 marraskuussa pakkasta –42,0°C.

        Ilmasto on lämmennyt sadassa vuodessa yli 10 astetta.

        Niin oli 30.11.1915 ja nyt on 11.11. 2019


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sodankylässä oli vuoden 1915 marraskuussa pakkasta –42,0°C.

        Ilmasto on lämmennyt sadassa vuodessa yli 10 astetta.

        Paljonko Sodankylässä oli 11.11.1915


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin oli 30.11.1915 ja nyt on 11.11. 2019

        Sovitaan sitten 104:ssä vuodessa ja muutamassa päivässä. Tyytyväinen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sovitaan sitten 104:ssä vuodessa ja muutamassa päivässä. Tyytyväinen?

        Ei sovita.


      • Muistutettakoon, miten viime talvikauden alussa marras-joulukuulla Lapissa oli poikkeuksellisen vähäinen määrä lunta. Jostain kumman syystä tuo vähälumisuus ei ollutkaan luontaista vaihtelua, eikä siitä keskusteleminen kuulunutkaan sääpalstalle, vaan sitä piti tällä palstalla alarmisoida merkkinä tai esimakuna siitä, mitä "ilmastonmuutos" oli tulevaisuudessa tuova. Johdonmukaisuus ei näytä kuuluvan eräiden tehdasasetuksiin.

        Niin, ja johdonmukaisuuden nimissä Anonyymi18:49 toivottavasti pidättäytyy julistamasta AGW:n ILMASTOsanomaa SÄÄpalstalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin oli 30.11.1915 ja nyt on 11.11. 2019

        Totta. Sodankylän marraskuun lämpenemiseen kymmenellä asteella kului 103 vuotta ja 19 päivää.


      • Jos Lapissa ei olisi talvella lunta niin kyllä sitä tällä palstalla päiviteltäisiin. Vaikka kyseessähän olisi vain sää, ei ilmasto...


    • Anonyymi

      Huomenna pohjoisessa on 20 astetta lämpimämpää kuin tänään. Ilmasto siis lämpenee 20 astetta päivässä.

      • Anonyymi

        Niin ainakin niiden mielestä, jotka eivät ymmärrä sään ja ilmaston eroa. Käsite "ilmasto" on sovittu 30 vuoden keskiarvoksi säätilastoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ainakin niiden mielestä, jotka eivät ymmärrä sään ja ilmaston eroa. Käsite "ilmasto" on sovittu 30 vuoden keskiarvoksi säätilastoista.

        Vöithan sinä sopia keskenäsi ihan mitä vain.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin ainakin niiden mielestä, jotka eivät ymmärrä sään ja ilmaston eroa. Käsite "ilmasto" on sovittu 30 vuoden keskiarvoksi säätilastoista.

        Kyseessä on siis niinsanottu rahi-menetelmään (eli "ravista hihasta") perustuva käsite.


      • Anonyymi
        kekek-kekek kirjoitti:

        Kyseessä on siis niinsanottu rahi-menetelmään (eli "ravista hihasta") perustuva käsite.

        Asiasta sovittiin kansainvälisen meteorologisen organisaation tutkijoiden kesken vuonna 1934 Wiesbadenissa. Ilmastotutkimus alkoi tuota kokousta ennen jo vuonna 1929 eli 90 vuotta sitä on jo harrastettu.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Climate

        Silloin alkuaikoina mietittiin että onkohan ilmasto viilenemässä ja yritettiin kehitellä työkaluja sen asian tutkimiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiasta sovittiin kansainvälisen meteorologisen organisaation tutkijoiden kesken vuonna 1934 Wiesbadenissa. Ilmastotutkimus alkoi tuota kokousta ennen jo vuonna 1929 eli 90 vuotta sitä on jo harrastettu.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Climate

        Silloin alkuaikoina mietittiin että onkohan ilmasto viilenemässä ja yritettiin kehitellä työkaluja sen asian tutkimiseksi.

        Tuon jälkeen on kehitelty lisää työkaluja. Nykyään useimmin käytetyt menetelmät ovat adjustointi, arvaus, stetsonista kaivaminen, konsensustointi ja lätkämailan taivuttelu oman maun mukaan.
        .


    • Anonyymi

      Näyttää olevan Savukoskella plus-asteita.

      • Anonyymi

        Ei näytä. -2 ja lunta tulee kunnolla.


    • Anonyymi

      Joko nuo Lapin lumet sulavat alkavalla viikolla vai joutuuko sitä odotella ensi kevättä.

      Vesisateet tulevat ja sulattavat Joulupukinmaan lumet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1613
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      628
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      163
      501
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe