Toyota kampitti MB:n ja syöksi sen ahdinkoon.

Anonyymi

Tässä saunaa lämmittäessäni (puulämmitteinen kiuas, jonka käytön sähköautoja kannattavat kohta kieltävät) tuli mieleen ajatus, miltä automaailma mahtaisikaan nyt näyttää, jos MB:n tehdas olisi ensimmäisenä onnistunut kehittämään toimivan hybridiauton. Jos MB olisi tehnyt yhtä hyvän ja luotettavan hybridiauton jo vuonna 1997, kuin Tojota teki Priuksen, niin millaisia MB:tä nyt kaupattaisiinkaan ihmisille? Maailma saattaisi olla ihan erilainen.

Jos MB:llä olisi ollut hybridiauton konsepti selvillä vuonna 1997, niin käsitykseni mukaan kaikki E- ja S-sarjaa paremmat MB:t olisi varustettu hybridikoneistolla jo vuonna 2005. TM ja kaikki muut autolehdet ylistäisivät maasta taivaaseen MB:n ylivoimaista hybridiosaamista, ja hybridi-MB voittaisi kirkkaasti kaikki testit, mihin se suinkin osallistuisi. Taksitolpilla kaikki autot olisivat hybridi-MB:tä, sillä niiden kaupunkiominaisuudet olisivat aivan ylivoimaiset ja taloudellisuuskin huippuluokkaa. Muita autoja taksimiehet tuskin ollenkaan käyttäisivät. Joka paikassa saataisiin vain lukea suuria mainoslauseita, kuinka johtotähti MB hienon hybriditekniikkansa kanssa näyttää tietä muille autonvalmistajille.

Pahaksi onneksi kunnollisen hybridiauton sattuikin ensimmäisenä kehittämään Tojota, ja sehän pistikin pakan aivan sekaisin. Tojotan johtomiehet tajusivat heti hybridiauton ylivoimaisuuden, ja siksi he halusivatkin tehdä vähän kiusaa muille autotehtaille. He laittoivat ratkaisevat patentit julkisiksi, jotta kaikki muutkin tehtaat olisivat saaneet niitä hyödyntää. NIH-ilmiö piti nyt huolen siitä, ettei MB:ään alkanut tehdä hybridiautoja Tojotan mallin mukaisesti, vaan tyytyi pelkästään näpertelemään toivottomien lataushybridien parissa. Eihän se nyt johtotähdelle sovi, että nylkyttävän S-MB:n kaupunkiominaisuuksia parannettaisiin Tojotan mallien ilmaisella hybriditekniikalla! Johan sille jokainen oikea saksalainen autonostajakin nauraisi. Tästä taas huomaamme, miten NIH-ilmiö rules, ja Tojotalla kassakone kilisee entistä kiivaammin.

Jos minä ajattelen asiaa omalta kannaltani, niin silloin aivan oikea tehdas eli Tojota keksi hybridiauton. Koska Tojotat ovat kaiken kansan ajopelejä, niin minulla tavallisella eläkeläiselläkin oli mahdollisuus päästä käsiksi suhteellisen tuoreeseen hybridi-Aurikseen. Hybridiautolla on mukava tehdä vaimon kanssa kauppareissut, sillä kulku on tasaista eikä vaihteisto nylkytä koko ajan. Jos MB olisi kehittänyt toimivan hybridiauton, niin ajelisin nyt kauppareissut edelleenkin tavallisella automaattivaihteisella Tojotalla. Minulla keskituloisella eläkeläisellä ei olisi koskaan ollut varaa päästä käsiksi uudehkoon hybridi-MB:hen.

Tekniikka&Talous lehti kirjoittaa nyt MB:n ahdingosta seuraavasti. Hakekaa Googlella:

"Saksalaisjätti Daimler joutuu säästökuurille – MB-yksikkö ”johtotähtenä” miljardisäästöjen tulilinjalla"

MB:n nykyinen ahdinko johtuu siis siitä, että NIH-ilmiön vuoksi MB ei ole alentunut tekemään toimivia hybridiautoja Tojotan ilmaisten patenttien mukaisesti, vaan lähti hörhöilemään järjenvastaisten ladattavien hybridiautojen perään. Konkurssihan siitä lopulta tulee vanhalle tunnetulle tehtaalle.

Nyt Toyota on voittanut myös taksiautona MB:n.

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ihmettelen todella paljon, mikä tässä jutussa on niin vaarallista, että sitä ei uskalleta pitää kauaa näkyvissä Tojota-palstalla. Eihän tässä jutussa mitään valehdella, eikä siinä ole käytetty edes rumia sanojakaan. Pystyyhän jokainen omin silminkin näkemään sen, että Tojotan hybridiautot ovat aivan ylivertaisia tekniikaltaan ja toimivuudeltaan kaikkiin ladattaviin hybridiautoihin verrattuna. Ei kai jutun poistamisen perusteena voi olla se, että tarina on totta?

      Tojotan johtomiehet tosiaan onnistuivat NIH-imiön avulla suistamaan kaikkien muiden autotehtaiden suunnitteluosastot sivuraiteelle näpertelemään hankalakäyttöisten lataushybridien parissa, jolloin heille avautui neitseelliset markkinat oikeille toimiville hybridiautoille. Tojotan kassakone kilisee, ja sieltä taustalta kuuluu lataushybridien kannattajien epävireinen ylistyslaulu. Poikien nuotti menee aina vain enemmän sekaisin, kun hybridi-Tojotat näyttävät ylivoimansa arkikäytössä kovilla pakkasilla.

      • Hihii, arvatkaapa kaikki kuka tästäkin aloituksesta nosti niin karmean älämölön ylläpidolle että se siirrettiin.


      • Anonyymi
        Trollipoju_Pentti kirjoitti:

        Hihii, arvatkaapa kaikki kuka tästäkin aloituksesta nosti niin karmean älämölön ylläpidolle että se siirrettiin.

        " Hihii, arvatkaapa kaikki kuka tästäkin aloituksesta nosti niin karmean älämölön ylläpidolle että se siirrettiin. "


        Aloituskirjoitushan oli niin siisti, ettei siitä kenenkään olisi pitänyt nostaa mitään älämölöä. Siinähän juteltiin vain teknistä asiaa Tojotan touhuista. Eihän kukaan voi noin säyseästä jutusta vetää hernettä nenään.


    • Anonyymi

      Kun muistaa Toyotan alkuvaiheen; Herra Toyoda aloitti konsernin luomisen autotallissaan. WV: ihan toinen historiansa.
      WV ei ole saanut moottoreitaan yhtä varmoiksi kuin Tojotalla on.
      Olen ajanut Tojotan 1.6 litrasella Corollalla 250 t km. Se on vasta vähän reilusti sisäänajettu. Nostan hattureuhkaani Tojotalaadulle.

      • Anonyymi

        Minulla ei ole autoa, eikä edes ajokorttia. Silti olen hengissä.
        Terveisin 56 vuotias ukko.
        Ps. Joskus tosin olen autoilla ajellut, mutta se onkin eri juttua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ei ole autoa, eikä edes ajokorttia. Silti olen hengissä.
        Terveisin 56 vuotias ukko.
        Ps. Joskus tosin olen autoilla ajellut, mutta se onkin eri juttua.

        Ottivat nimittäin kortinkin pois jo vuosia sitten. Silti ajelen täällä jutuissani milloin milläkin autolla, virtuaalisesti tietenkin.


      • Anonyymi
        Trollipoju_Pentti kirjoitti:

        Ottivat nimittäin kortinkin pois jo vuosia sitten. Silti ajelen täällä jutuissani milloin milläkin autolla, virtuaalisesti tietenkin.

        " Ottivat nimittäin kortinkin pois jo vuosia sitten. Silti ajelen täällä jutuissani milloin milläkin autolla, virtuaalisesti tietenkin. "


        Eipä se ole suuri synti ajella virtuaaliautoilla. Eiväthän maailman rikkaimmat ihmisetkään harmistele sitä, että heillä on vain virtuaalirahaa, koska oikeaa rahaa ei yksinkertaisesti ole olemassa sellaisia määriä, mitä yleisesti ilmoitetaan. On kuitenkin kivaa väittää olevansa rikas, vaikka omistaakin pelkkää virtuaalirahaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pystyisitkö pitämään

      Näppejä erossa jos tulisi siihen tilaisuus
      Ikävä
      47
      4531
    2. Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa

      Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on
      Yrittäjyys
      18
      4469
    3. Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki

      Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h
      Maailman menoa
      63
      3520
    4. Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?

      Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist
      Ikävä
      44
      3493
    5. Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd

      Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai
      Maailman menoa
      90
      3350
    6. En saa sua mielestäni vaikka tekisin mitä

      Mikä tähän auttaa.. ei mikään. Edes aika. Kaivan sut kohta vaikka kivenkolosta että saan kysyä haluatko sinäkin💛
      Ikävä
      14
      3307
    7. Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa

      Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl
      Maailman menoa
      166
      2876
    8. Onnettomuus

      Hukkajärventiellä kolaroi lavetti ja henkilöauto. Uutista ei missään! Hys hys ollaanko hiljaa tästäkin?
      Kuhmo
      5
      2590
    9. Tuntuuko ettet tiedä

      Enää miten toimia mun suhteen. Kun en taida tietää itsekään
      Ikävä
      25
      2479
    10. Köysi alkaa kiristyä putinin kaulalla....

      Putin pelkää eniten juuri omaa porukkaansa, ja siihen on varmasti syytä kun sota ei ole mennyt hyvin, tappiot ovat valta
      Maailman menoa
      19
      2077
    Aihe