Toyota kampitti MB:n ja syöksi sen ahdinkoon.

Anonyymi

Tässä saunaa lämmittäessäni (puulämmitteinen kiuas, jonka käytön sähköautoja kannattavat kohta kieltävät) tuli mieleen ajatus, miltä automaailma mahtaisikaan nyt näyttää, jos MB:n tehdas olisi ensimmäisenä onnistunut kehittämään toimivan hybridiauton. Jos MB olisi tehnyt yhtä hyvän ja luotettavan hybridiauton jo vuonna 1997, kuin Tojota teki Priuksen, niin millaisia MB:tä nyt kaupattaisiinkaan ihmisille? Maailma saattaisi olla ihan erilainen.

Jos MB:llä olisi ollut hybridiauton konsepti selvillä vuonna 1997, niin käsitykseni mukaan kaikki E- ja S-sarjaa paremmat MB:t olisi varustettu hybridikoneistolla jo vuonna 2005. TM ja kaikki muut autolehdet ylistäisivät maasta taivaaseen MB:n ylivoimaista hybridiosaamista, ja hybridi-MB voittaisi kirkkaasti kaikki testit, mihin se suinkin osallistuisi. Taksitolpilla kaikki autot olisivat hybridi-MB:tä, sillä niiden kaupunkiominaisuudet olisivat aivan ylivoimaiset ja taloudellisuuskin huippuluokkaa. Muita autoja taksimiehet tuskin ollenkaan käyttäisivät. Joka paikassa saataisiin vain lukea suuria mainoslauseita, kuinka johtotähti MB hienon hybriditekniikkansa kanssa näyttää tietä muille autonvalmistajille.

Pahaksi onneksi kunnollisen hybridiauton sattuikin ensimmäisenä kehittämään Tojota, ja sehän pistikin pakan aivan sekaisin. Tojotan johtomiehet tajusivat heti hybridiauton ylivoimaisuuden, ja siksi he halusivatkin tehdä vähän kiusaa muille autotehtaille. He laittoivat ratkaisevat patentit julkisiksi, jotta kaikki muutkin tehtaat olisivat saaneet niitä hyödyntää. NIH-ilmiö piti nyt huolen siitä, ettei MB:ään alkanut tehdä hybridiautoja Tojotan mallin mukaisesti, vaan tyytyi pelkästään näpertelemään toivottomien lataushybridien parissa. Eihän se nyt johtotähdelle sovi, että nylkyttävän S-MB:n kaupunkiominaisuuksia parannettaisiin Tojotan mallien ilmaisella hybriditekniikalla! Johan sille jokainen oikea saksalainen autonostajakin nauraisi. Tästä taas huomaamme, miten NIH-ilmiö rules, ja Tojotalla kassakone kilisee entistä kiivaammin.

Jos minä ajattelen asiaa omalta kannaltani, niin silloin aivan oikea tehdas eli Tojota keksi hybridiauton. Koska Tojotat ovat kaiken kansan ajopelejä, niin minulla tavallisella eläkeläiselläkin oli mahdollisuus päästä käsiksi suhteellisen tuoreeseen hybridi-Aurikseen. Hybridiautolla on mukava tehdä vaimon kanssa kauppareissut, sillä kulku on tasaista eikä vaihteisto nylkytä koko ajan. Jos MB olisi kehittänyt toimivan hybridiauton, niin ajelisin nyt kauppareissut edelleenkin tavallisella automaattivaihteisella Tojotalla. Minulla keskituloisella eläkeläisellä ei olisi koskaan ollut varaa päästä käsiksi uudehkoon hybridi-MB:hen.

Tekniikka&Talous lehti kirjoittaa nyt MB:n ahdingosta seuraavasti. Hakekaa Googlella:

"Saksalaisjätti Daimler joutuu säästökuurille – MB-yksikkö ”johtotähtenä” miljardisäästöjen tulilinjalla"

MB:n nykyinen ahdinko johtuu siis siitä, että NIH-ilmiön vuoksi MB ei ole alentunut tekemään toimivia hybridiautoja Tojotan ilmaisten patenttien mukaisesti, vaan lähti hörhöilemään järjenvastaisten ladattavien hybridiautojen perään. Konkurssihan siitä lopulta tulee vanhalle tunnetulle tehtaalle.

Nyt Toyota on voittanut myös taksiautona MB:n.

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ihmettelen todella paljon, mikä tässä jutussa on niin vaarallista, että sitä ei uskalleta pitää kauaa näkyvissä Tojota-palstalla. Eihän tässä jutussa mitään valehdella, eikä siinä ole käytetty edes rumia sanojakaan. Pystyyhän jokainen omin silminkin näkemään sen, että Tojotan hybridiautot ovat aivan ylivertaisia tekniikaltaan ja toimivuudeltaan kaikkiin ladattaviin hybridiautoihin verrattuna. Ei kai jutun poistamisen perusteena voi olla se, että tarina on totta?

      Tojotan johtomiehet tosiaan onnistuivat NIH-imiön avulla suistamaan kaikkien muiden autotehtaiden suunnitteluosastot sivuraiteelle näpertelemään hankalakäyttöisten lataushybridien parissa, jolloin heille avautui neitseelliset markkinat oikeille toimiville hybridiautoille. Tojotan kassakone kilisee, ja sieltä taustalta kuuluu lataushybridien kannattajien epävireinen ylistyslaulu. Poikien nuotti menee aina vain enemmän sekaisin, kun hybridi-Tojotat näyttävät ylivoimansa arkikäytössä kovilla pakkasilla.

      • Hihii, arvatkaapa kaikki kuka tästäkin aloituksesta nosti niin karmean älämölön ylläpidolle että se siirrettiin.


      • Anonyymi
        Trollipoju_Pentti kirjoitti:

        Hihii, arvatkaapa kaikki kuka tästäkin aloituksesta nosti niin karmean älämölön ylläpidolle että se siirrettiin.

        " Hihii, arvatkaapa kaikki kuka tästäkin aloituksesta nosti niin karmean älämölön ylläpidolle että se siirrettiin. "


        Aloituskirjoitushan oli niin siisti, ettei siitä kenenkään olisi pitänyt nostaa mitään älämölöä. Siinähän juteltiin vain teknistä asiaa Tojotan touhuista. Eihän kukaan voi noin säyseästä jutusta vetää hernettä nenään.


    • Anonyymi

      Kun muistaa Toyotan alkuvaiheen; Herra Toyoda aloitti konsernin luomisen autotallissaan. WV: ihan toinen historiansa.
      WV ei ole saanut moottoreitaan yhtä varmoiksi kuin Tojotalla on.
      Olen ajanut Tojotan 1.6 litrasella Corollalla 250 t km. Se on vasta vähän reilusti sisäänajettu. Nostan hattureuhkaani Tojotalaadulle.

      • Anonyymi

        Minulla ei ole autoa, eikä edes ajokorttia. Silti olen hengissä.
        Terveisin 56 vuotias ukko.
        Ps. Joskus tosin olen autoilla ajellut, mutta se onkin eri juttua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ei ole autoa, eikä edes ajokorttia. Silti olen hengissä.
        Terveisin 56 vuotias ukko.
        Ps. Joskus tosin olen autoilla ajellut, mutta se onkin eri juttua.

        Ottivat nimittäin kortinkin pois jo vuosia sitten. Silti ajelen täällä jutuissani milloin milläkin autolla, virtuaalisesti tietenkin.


      • Anonyymi
        Trollipoju_Pentti kirjoitti:

        Ottivat nimittäin kortinkin pois jo vuosia sitten. Silti ajelen täällä jutuissani milloin milläkin autolla, virtuaalisesti tietenkin.

        " Ottivat nimittäin kortinkin pois jo vuosia sitten. Silti ajelen täällä jutuissani milloin milläkin autolla, virtuaalisesti tietenkin. "


        Eipä se ole suuri synti ajella virtuaaliautoilla. Eiväthän maailman rikkaimmat ihmisetkään harmistele sitä, että heillä on vain virtuaalirahaa, koska oikeaa rahaa ei yksinkertaisesti ole olemassa sellaisia määriä, mitä yleisesti ilmoitetaan. On kuitenkin kivaa väittää olevansa rikas, vaikka omistaakin pelkkää virtuaalirahaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

      Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      336
      7372
    2. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      77
      4719
    3. Sinä eräs, pyydän......

      AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      208
      3215
    4. Kohta katson sun kuvaasi

      ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      3087
    5. Nimikirjaimet

      Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      75
      1995
    6. VOI TÄTÄ ILON

      JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      153
      1896
    7. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

      Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      218
      1824
    8. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

      jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      166
      1597
    9. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

      Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      120
      1558
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

      Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      89
      1468
    Aihe