Tässä saunaa lämmittäessäni (puulämmitteinen kiuas, jonka käytön sähköautoja kannattavat kohta kieltävät) tuli mieleen ajatus, miltä automaailma mahtaisikaan nyt näyttää, jos MB:n tehdas olisi ensimmäisenä onnistunut kehittämään toimivan hybridiauton. Jos MB olisi tehnyt yhtä hyvän ja luotettavan hybridiauton jo vuonna 1997, kuin Tojota teki Priuksen, niin millaisia MB:tä nyt kaupattaisiinkaan ihmisille? Maailma saattaisi olla ihan erilainen.
Jos MB:llä olisi ollut hybridiauton konsepti selvillä vuonna 1997, niin käsitykseni mukaan kaikki E- ja S-sarjaa paremmat MB:t olisi varustettu hybridikoneistolla jo vuonna 2005. TM ja kaikki muut autolehdet ylistäisivät maasta taivaaseen MB:n ylivoimaista hybridiosaamista, ja hybridi-MB voittaisi kirkkaasti kaikki testit, mihin se suinkin osallistuisi. Taksitolpilla kaikki autot olisivat hybridi-MB:tä, sillä niiden kaupunkiominaisuudet olisivat aivan ylivoimaiset ja taloudellisuuskin huippuluokkaa. Muita autoja taksimiehet tuskin ollenkaan käyttäisivät. Joka paikassa saataisiin vain lukea suuria mainoslauseita, kuinka johtotähti MB hienon hybriditekniikkansa kanssa näyttää tietä muille autonvalmistajille.
Pahaksi onneksi kunnollisen hybridiauton sattuikin ensimmäisenä kehittämään Tojota, ja sehän pistikin pakan aivan sekaisin. Tojotan johtomiehet tajusivat heti hybridiauton ylivoimaisuuden, ja siksi he halusivatkin tehdä vähän kiusaa muille autotehtaille. He laittoivat ratkaisevat patentit julkisiksi, jotta kaikki muutkin tehtaat olisivat saaneet niitä hyödyntää. NIH-ilmiö piti nyt huolen siitä, ettei MB:ään alkanut tehdä hybridiautoja Tojotan mallin mukaisesti, vaan tyytyi pelkästään näpertelemään toivottomien lataushybridien parissa. Eihän se nyt johtotähdelle sovi, että nylkyttävän S-MB:n kaupunkiominaisuuksia parannettaisiin Tojotan mallien ilmaisella hybriditekniikalla! Johan sille jokainen oikea saksalainen autonostajakin nauraisi. Tästä taas huomaamme, miten NIH-ilmiö rules, ja Tojotalla kassakone kilisee entistä kiivaammin.
Jos minä ajattelen asiaa omalta kannaltani, niin silloin aivan oikea tehdas eli Tojota keksi hybridiauton. Koska Tojotat ovat kaiken kansan ajopelejä, niin minulla tavallisella eläkeläiselläkin oli mahdollisuus päästä käsiksi suhteellisen tuoreeseen hybridi-Aurikseen. Hybridiautolla on mukava tehdä vaimon kanssa kauppareissut, sillä kulku on tasaista eikä vaihteisto nylkytä koko ajan. Jos MB olisi kehittänyt toimivan hybridiauton, niin ajelisin nyt kauppareissut edelleenkin tavallisella automaattivaihteisella Tojotalla. Minulla keskituloisella eläkeläisellä ei olisi koskaan ollut varaa päästä käsiksi uudehkoon hybridi-MB:hen.
Tekniikka&Talous lehti kirjoittaa nyt MB:n ahdingosta seuraavasti. Hakekaa Googlella:
"Saksalaisjätti Daimler joutuu säästökuurille – MB-yksikkö ”johtotähtenä” miljardisäästöjen tulilinjalla"
MB:n nykyinen ahdinko johtuu siis siitä, että NIH-ilmiön vuoksi MB ei ole alentunut tekemään toimivia hybridiautoja Tojotan ilmaisten patenttien mukaisesti, vaan lähti hörhöilemään järjenvastaisten ladattavien hybridiautojen perään. Konkurssihan siitä lopulta tulee vanhalle tunnetulle tehtaalle.
Nyt Toyota on voittanut myös taksiautona MB:n.
Toyota kampitti MB:n ja syöksi sen ahdinkoon.
7
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Ihmettelen todella paljon, mikä tässä jutussa on niin vaarallista, että sitä ei uskalleta pitää kauaa näkyvissä Tojota-palstalla. Eihän tässä jutussa mitään valehdella, eikä siinä ole käytetty edes rumia sanojakaan. Pystyyhän jokainen omin silminkin näkemään sen, että Tojotan hybridiautot ovat aivan ylivertaisia tekniikaltaan ja toimivuudeltaan kaikkiin ladattaviin hybridiautoihin verrattuna. Ei kai jutun poistamisen perusteena voi olla se, että tarina on totta?
Tojotan johtomiehet tosiaan onnistuivat NIH-imiön avulla suistamaan kaikkien muiden autotehtaiden suunnitteluosastot sivuraiteelle näpertelemään hankalakäyttöisten lataushybridien parissa, jolloin heille avautui neitseelliset markkinat oikeille toimiville hybridiautoille. Tojotan kassakone kilisee, ja sieltä taustalta kuuluu lataushybridien kannattajien epävireinen ylistyslaulu. Poikien nuotti menee aina vain enemmän sekaisin, kun hybridi-Tojotat näyttävät ylivoimansa arkikäytössä kovilla pakkasilla.Hihii, arvatkaapa kaikki kuka tästäkin aloituksesta nosti niin karmean älämölön ylläpidolle että se siirrettiin.
- Anonyymi
Trollipoju_Pentti kirjoitti:
Hihii, arvatkaapa kaikki kuka tästäkin aloituksesta nosti niin karmean älämölön ylläpidolle että se siirrettiin.
" Hihii, arvatkaapa kaikki kuka tästäkin aloituksesta nosti niin karmean älämölön ylläpidolle että se siirrettiin. "
Aloituskirjoitushan oli niin siisti, ettei siitä kenenkään olisi pitänyt nostaa mitään älämölöä. Siinähän juteltiin vain teknistä asiaa Tojotan touhuista. Eihän kukaan voi noin säyseästä jutusta vetää hernettä nenään.
- Anonyymi
Kun muistaa Toyotan alkuvaiheen; Herra Toyoda aloitti konsernin luomisen autotallissaan. WV: ihan toinen historiansa.
WV ei ole saanut moottoreitaan yhtä varmoiksi kuin Tojotalla on.
Olen ajanut Tojotan 1.6 litrasella Corollalla 250 t km. Se on vasta vähän reilusti sisäänajettu. Nostan hattureuhkaani Tojotalaadulle.- Anonyymi
Minulla ei ole autoa, eikä edes ajokorttia. Silti olen hengissä.
Terveisin 56 vuotias ukko.
Ps. Joskus tosin olen autoilla ajellut, mutta se onkin eri juttua. Anonyymi kirjoitti:
Minulla ei ole autoa, eikä edes ajokorttia. Silti olen hengissä.
Terveisin 56 vuotias ukko.
Ps. Joskus tosin olen autoilla ajellut, mutta se onkin eri juttua.Ottivat nimittäin kortinkin pois jo vuosia sitten. Silti ajelen täällä jutuissani milloin milläkin autolla, virtuaalisesti tietenkin.
- Anonyymi
Trollipoju_Pentti kirjoitti:
Ottivat nimittäin kortinkin pois jo vuosia sitten. Silti ajelen täällä jutuissani milloin milläkin autolla, virtuaalisesti tietenkin.
" Ottivat nimittäin kortinkin pois jo vuosia sitten. Silti ajelen täällä jutuissani milloin milläkin autolla, virtuaalisesti tietenkin. "
Eipä se ole suuri synti ajella virtuaaliautoilla. Eiväthän maailman rikkaimmat ihmisetkään harmistele sitä, että heillä on vain virtuaalirahaa, koska oikeaa rahaa ei yksinkertaisesti ole olemassa sellaisia määriä, mitä yleisesti ilmoitetaan. On kuitenkin kivaa väittää olevansa rikas, vaikka omistaakin pelkkää virtuaalirahaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174316
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842479Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731627Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella241211Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641177Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42922- 171904
Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä74885- 106880
Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72820