Hi!
Kaipaisin hyvää reseptiä vanhalle kunnon kanaviillokille! ...Ihan totta, sille 25 vuotta sitten koulussa tarjotulle jota kaikki inhosivat... tai ainakin väittivät niin... :)
vanha kunnon kanaviillokki
27
50094
Vastaukset
- Ellu
moi
mä teen yleensä vaalean peruskastikkeen (rasva vehnäj. vesi) keitetään kypsäksi. Grillatusta broilerista lihat sekaan, joskus lisään kermaa / herne-maissi-porkkanaa. - kotikokki..
minä teen näin:
ensin broilerin koivet paistetaan uunissa kypsiksi eli 225 asteessa noin 1h...
kastike:
voita pannulle, sulatus ja joukkoon jauhoja.. vähän aikaa kypsennystä (ei ruskisteta!!) ja lisätään vesi vähän kerralla kunnolla vispaten samalla ettei tule paukkuja. Kun kiehuu levy pienemmälle.. lisää mausteet: kanaliemikuutio, currya ja paprikajauhetta.. Anna porista vähän aikaa ja maistele tarviiko suolaa vielä tai muita mausteita. Lisää pilkottu kana ja hauduttele vielä hetki. Tarjoa riisin ja raikkaan salaatin kera :) - Tipu
Oikeaoppinen vanhanajan koulukanaviillokki tehdään keittämällä kokonainen kana ja kastike valmistetaan keitinliemeen:
kana
porkkanaa
lanttua
varsiselleriä
sipulia
maustepippuria
vakopippuria
laakerinlehti
suolaa
vettä
Kastike:
keitinliemi
vehnäjauhoja
currya
suolaa
Keitä kana läpikypsäksi isossa kattilassa, jonne
on lisätty pilkotut juurekset ja maustepippurit
(kanan kypsyminen vie 2- tuntia)
Ota kana pois ja jäähdytä sekä liemi että kana
Kuori jäähtyneen limen pinnalta liika rasva pois ja
pilko kana. Lisää siivilöityyn keitinliemeen currya,
kananpalat ja suurusta veteen sekoitetuilla vehnäjauhoilla.
Anna kiehua muutaman minuutin ajan.
Tarkista suola ja lisää halutessasi hieman sokeria.- Sarssoni
Kiitos! Olen säveltänyt aiemmin oman pään mukaan, mutta nyt varmaan saan kunnon kanaviillokin aikaiseksi!
Hyvää pääsiäistä! - lisää
Sarssoni kirjoitti:
Kiitos! Olen säveltänyt aiemmin oman pään mukaan, mutta nyt varmaan saan kunnon kanaviillokin aikaiseksi!
Hyvää pääsiäistä!sitruunaa vielä tohon niin se on ihan kuin se koulussa tarjottu namiherkku!
- mrs Kulinaristi
Juuri noin tipi ei siinä mitään kanankoipien grillausta ole.Ja on muuten mun lempiruokaa riisin kera...Hmm....
- Mrs.Kulinaristi
mrs Kulinaristi kirjoitti:
Juuri noin tipi ei siinä mitään kanankoipien grillausta ole.Ja on muuten mun lempiruokaa riisin kera...Hmm....
Siis tarkoitin ,että tipulla oli se aito alkuperäinen.
- mrs.KulinaristiTarkoitin,et...
tarkoitin,että tipulla se alkuperäinen oikea ohje...anteeksi sekoilut
- mrs.Kulinaristi
mrs.KulinaristiTarkoitin,et... kirjoitti:
tarkoitin,että tipulla se alkuperäinen oikea ohje...anteeksi sekoilut
Poistuu sekoilemsta nyyyyyt......
- tuire.e
perunaa sen kanssa pitää syödä sekä mustaherukkahilloooo :D hyvää on ja tällä hetkellä porisee tuolla kattilassa :)
- Tainka
tuire.e kirjoitti:
perunaa sen kanssa pitää syödä sekä mustaherukkahilloooo :D hyvää on ja tällä hetkellä porisee tuolla kattilassa :)
koostumus koulussakin taisi olla. olisko jo ihan retrosapuskaa :-) 80 's ainakin.Kertakaikkiaan hyvää ja tulee itsekin tehtyä sillointällöin.Hyvää ruokahalua!
- kana_na
Hyvä Tipu -kunnon kana pakaste-altaista - ei boileri !
Yöksi jääkaappiin sulamaan , painekattilaan ~30 min , ruodit kun näpit kestää ja saat monta herkkuva viillokki ja sit jämälihoista se mamman , kaiken parantava kanakeitto.
Aihion osto
http://keskustelu.suomi24.fi/t/4392690/rahanarvoinen-vihje! - nasta_kana
http://www.antonanton.fi/fi/blog/maistuu-paremmalta
tästä säveltämällä - pois fondit jne ja
nakkaan loomin (kuivattu sitruuna) siihen keitokseen porisemaan
- JormaIso
Elä missään nimessä moista mostaa ainakaan lapsillesi tarjoa, tulee kanakammo niinkuin minulle, kesti monta vuotta peruskoulun jälkeen huomata että kanasta voi oikeasti tehdä hyvääkin ruokaa. Nykyään en paljon mutua syökään
- myös siitä
kanaviillokista saa aivan erilaista ruokaa kuin laitoskeittiöissä - aivan kuten monesta muustakin ruoasta.
Jos lapsille tarjotaan kotona - kunnolla kunnollisista raaka-aineista - tehtyä kanaviillokkia, tillilihaa yms., niin varmasti he oppivat niitä syömään ja niistä nauttimaan. Sen lisäksi he oppivat huomaamaan kotiruoan ja laitosruoan eron! - Vanha kokki
myös siitä kirjoitti:
kanaviillokista saa aivan erilaista ruokaa kuin laitoskeittiöissä - aivan kuten monesta muustakin ruoasta.
Jos lapsille tarjotaan kotona - kunnolla kunnollisista raaka-aineista - tehtyä kanaviillokkia, tillilihaa yms., niin varmasti he oppivat niitä syömään ja niistä nauttimaan. Sen lisäksi he oppivat huomaamaan kotiruoan ja laitosruoan eron!Kammotun kanaviillokin olleen etenkin kouluruokana tarjottuna useinkin liian vähän kypsennetystä kanasta, joka on sitkeätä kuin purukumi, yhdistettynä lähes mauttomaan kastikkeeseen, en lainkaan ihmettele sen saamaa rankkaa boikottia!
Itse olen jäänyt paitsi tuosta ruokalajista kouluruokana, sitä ei silloin vielä ollut ruokalistoilla, me söimme koulussa vain vellejä ja keittoja!
Jos patavalmis kana keitetään maukkaassa liemessä ja nimenomaa riittävän kauan ja sen lisäksi valmistetaan kastike huolella, ei tuossa ruokalajissa ole mitään halveksittavaa, enempää kuin kunnolla valmistetetussa tillilihassakaan, joka usein kouluruokana kuulemma muistutti jotain limaa! Vanha kokki kirjoitti:
Kammotun kanaviillokin olleen etenkin kouluruokana tarjottuna useinkin liian vähän kypsennetystä kanasta, joka on sitkeätä kuin purukumi, yhdistettynä lähes mauttomaan kastikkeeseen, en lainkaan ihmettele sen saamaa rankkaa boikottia!
Itse olen jäänyt paitsi tuosta ruokalajista kouluruokana, sitä ei silloin vielä ollut ruokalistoilla, me söimme koulussa vain vellejä ja keittoja!
Jos patavalmis kana keitetään maukkaassa liemessä ja nimenomaa riittävän kauan ja sen lisäksi valmistetaan kastike huolella, ei tuossa ruokalajissa ole mitään halveksittavaa, enempää kuin kunnolla valmistetetussa tillilihassakaan, joka usein kouluruokana kuulemma muistutti jotain limaa!Sallinet yhden kommentin ja muistelon tuosta tillilihasta. En hyljeksinyt suinkaan tillilihaa koulussa vaikka se monasti olikin vähän limaista ja etikkaa lorahtanut ehkä liikaa, mutta ei se nyt erikoisiin herkkuihin kuulunut.
Siinä mielessä muistan kun ravintola Palace oli vielä hehkeässä voimassa ja Maulavirta mestarina, se tarjosi yhtenää pääruokana tillilihaa. Oikeaa vasikkaa prässättynä muottiin ikäänkuin lasagne ikään ja siitä leikattu kaunis kakku lautaselle, keitetyt perunat ja mainio kastike kakun päällä. Joitain juurestykötarpeita vieressä.
Tuostakin klassikkoruoasta - ja monen koulukammotuksesta - tuli osaavan kädessä juhlaruoka. Olisikohan ollut vielä Tavelan vaikutusta?- koskaan
crudo kirjoitti:
Sallinet yhden kommentin ja muistelon tuosta tillilihasta. En hyljeksinyt suinkaan tillilihaa koulussa vaikka se monasti olikin vähän limaista ja etikkaa lorahtanut ehkä liikaa, mutta ei se nyt erikoisiin herkkuihin kuulunut.
Siinä mielessä muistan kun ravintola Palace oli vielä hehkeässä voimassa ja Maulavirta mestarina, se tarjosi yhtenää pääruokana tillilihaa. Oikeaa vasikkaa prässättynä muottiin ikäänkuin lasagne ikään ja siitä leikattu kaunis kakku lautaselle, keitetyt perunat ja mainio kastike kakun päällä. Joitain juurestykötarpeita vieressä.
Tuostakin klassikkoruoasta - ja monen koulukammotuksesta - tuli osaavan kädessä juhlaruoka. Olisikohan ollut vielä Tavelan vaikutusta?maistanut eräänlaista tillilihan muunnosta - piparjuurilihaa?
Herkullista, jos sen kunnolla tekee. - Vanha kokki
koskaan kirjoitti:
maistanut eräänlaista tillilihan muunnosta - piparjuurilihaa?
Herkullista, jos sen kunnolla tekee.Kiitos että muistutit tuosta maistuvasta 60-70 luvun hittiruuasta! Taidankin huomisella kauppareisulla katsella hyvää naudan lapaa tai rintaa. Ostaa pari purjoa, porkkanoita minulla onkin ja laakerinlehtiä. Juuriselleriä ja piparjuurta tarvitaan lisäksi.
Muut emmeet löytyvätkin kaapista.
Piparjuuriliha oli aikoinaan eräs omista mieliruuistani, miten lie päässytunohtumaan pitkäksi aikaa!
Kuten sanoin, kiitos muistutuksesta! koskaan kirjoitti:
maistanut eräänlaista tillilihan muunnosta - piparjuurilihaa?
Herkullista, jos sen kunnolla tekee.Hyvä kun muistat tuon. En ole varma oliko sitä koulussa koskaan, mutta lapsuudesta kyllä muistan ja myöhemmin olen syönyt Ruotsissa. Sieltä se taitaa olla kotoisin: husmanskostin klassikoita. Ei siis ihan suomalaista alkujaan vaikka täälläkin tunnetaan ja lieneepä tällä vähän kansainvälisempiä juuriakin.
Täytyisi tehdä naudanlavasta tai rinnasta kai, jota keitetään vihannesten ja juuresten kanssa pitkään ja hartaasti. Lihalle tehdään keitinliemeen jauho-voisuurus ja lisätään kermaa, keitetään kokoon. Maustetaan lopuksi raastetulla piparjuurella ja tuloksena on piparjuurikastike. Keitinliemessä voi keittää vielä uudet juurekset tai panna jo keitetyt tarjolle.
Teppo voi itse hakea nettisivut, mistä tuon ohjeen "kopioin".
Jos tuon kastikkeen tarjoilee erikseen ja tekee vielä toiseen nekkaan vaikka omenapyreetä ja kolmanteen ruohosipulikastiketta, saadaan aikaan ruoka, joka muistuttaa itävaltalaista tafelspitziä uhkaavasti. Siellä niitä laajempia juuria piparjuurilihallekin.- t.enqvist
myös siitä kirjoitti:
Jos lapsille tarjotaan kotona - kunnolla kunnollisista raaka-aineista - tehtyä kanaviillokkia, tillilihaa yms., niin varmasti he oppivat niitä syömään ja niistä nauttimaan. Sen lisäksi he oppivat huomaamaan kotiruoan ja laitosruoan eron!ahh,, tillilihaa .. sitä pitää sit väsätä seuraavaksi,,,,
- tuire.e
sain äidiltäni kirjan : Maija keittää kotona ja sieltä löysin kaniviillokin ohjeen. Sitä soveltamalla tein ihanaa kanaviillokkia joka oli just sitä mitä lapsena sain :) Jos mahdollista hommaa se kirja
- Suffeli 74
80- luvulla sai ainakin kulosaaren ala-asteella maailman parasta nakkikastiketta maijan keittämänä voi kunpa saisi sen ohjeen jostain se kastike oli sellaista oranssia ja todella todella hyvääääää NAM.
- tsirp-90
Kyllä kouluissa syödään vieläkin kanaviillokkia, musta se oli ihan suurin herkku riistakäristyksen lisäksi kouluruuissa!! Nam,nam! Mitään kammoja tule lapsille. Tosin nykyään näkee niin paljon lapsia jotka ei kunnon kotiruokaa syö vaan pelkkää roskaruokaa... :( Kouluissa ei oikeastaan oo mitään muuta kamalaa kuin perunat ja possupata alkaa kyllä monilla tökkiä kun sitä on vähintään kerran viikossa...
- SnickSnack
Kyllä minustakin kanaviillokki oli aina 80-luvulta ala-asteelta lähtien yksi parhaimmista ruuista, tehnyt sitä aina joskus kotonakin nostalgisissa tunnelmissa.
Ja viillokin kanssa pitää olla aina sitä mustaviinimarjahyytelöä/-hilloa! - bbbc
meillä oli ala-asteella niin hyvä kokki, että jokainen ruoka oli hvin tehtyä ja maukasta. Sain silloin opiskella pienessä kyläkoulussa, ikinä ei ollut tillilihassa tai viillokissa moitteen sanaa.. ei muussakaan. Toiseen isompaan kouluun mennessä jossa laitoskeittiö- muuttui ruoka teollisemmaksi mössöksi, mistä tein päätelmän että kaiken saa tehtyä hyvin tai huonosti- kiitollisuudella muistelen ala asteen ruokailuhetkiä ja ko keittäjää.
- diudiudiu
Tein viikonloppuna kahdesta kanasta, on se prkl vaan hyvää.........
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077736
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1085941- 835167
- 1394536
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113210- 552967
- 582928
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102434- 612427
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562046