Vauvakaste vai uskovaisen kaste?

Anonyymi

Kirkolla oli tapana juuri ennen kastamista kysyä uskooko kastettava Kristukseen ja katkooko kaikki siteet Saatanaan. Kastettavan vastattua kastekysymyksiin hänet kastettiin. Kummit keksittiin, koska vauvojen kastamiseksi, jonkun piti suullisesti tunnustaa usko ja irtisanoutua perkeleen töistä vauvan puolesta. En tiedä kysyykö mikään kirkko enää kastekysymyksiä edes aikuiskasteelle meneviltä. Mutta mielestäni tämä osoittaa, että vauvakaste ei ole alkuperäinen kaste.

88

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Alkuaikojen perhekuntakasteissa ei ollut vielä kummeja.

      • Ei kastettavissa perhekunnissa ollut vauvojakaan, ei ainakaan missän kohtaa Raamattua siitä mitään sanota.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Lahkolaisten linkit ei ketään kiinnosta. Niistä saa viruksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lahkolaisten linkit ei ketään kiinnosta. Niistä saa viruksia.

        Eei kun pelkäät kuplasi puhkeamista jos katsot aidan taakse !


    • Anonyymi

      Aloitus on ihan täyttä asiaa.
      Tapa, että lapselta kysytään ja että vanhemmat tai kummit vastaavat hänen puolestaan joko ensimmäisessä tai kolmannessa persoonassa, kertoo luonnollisesti siitä, että lapsikasteen taustalla on uskovien kaste, jossa kysymykset kysyttiin kastettavalta itseltään.

      Kasterituaalin muoto kysymyksineen säilytettiin lapsikasteen ilmaannuttua ja vakiinnuttua, mutta koska vauva ei voinut vastata, niin muut hoitivat homman.

      Lähetyshiippakunnissa on kuulemani mukaan joskus käytetty vanhaa kaavaa, jossa vauvalta kysellään uskosta.

      • Anonyymi

        Niinhän ne katoliset ja katolisen kirkon tytärkirkoit tekevät. Kaikkea ne pojat keksivät saadakseen kirkkoonsa maksajia.


    • Anonyymi

      > Mutta mielestäni tämä osoittaa, että vauvakaste ei ole alkuperäinen kaste.

      Mielestäni alkuperäinen kaste on tämä Jeesuksen opettama:

      "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
      Mat.28:19-20

      Ja anteeksi vain, pidän Jeesusta sinua tai "kirkkoa" korkeampiarvoisena. Oletko sinä Jeesuksen opetuslapsi?

      • Anonyymi

        Satuitko huomaamaan ja tietämään, että pilkku jakaa asioita.

        Lisäksi tuossa käännöksessä on virhe, oikea käänöös on:

        RKK
        Matt, 28:18. Jeesus tuli heidän luokseen ja sanoi heille: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        19. Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista minun opetuslapsiani. Kastakaa heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20. ja opettakaa heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailmanajan loppuun saakka."

        Kansainvälinen puolueeton kommentaari Novum:
        19. Kasteen sisältönä on Herralle vihkiminen ja edellytyksenä evankeliumin julistaminen ja sen vastaanottaminen. Opetuslasten ei enää ollut mentävä ainoastaan Israelin huoneen kadonneitten lammasten luo (10:6), vaan heidän tuli julistaa pelastuksen sanomaa kaikille ihmisille. "Menkää siis" - siksi, että Herra on käskenyt, siksi, että hän on luvannut antaa heille tarvittavan voiman ja siksi, että hänen palvelijoidensa tulee tehdä kaikkensa hänelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Satuitko huomaamaan ja tietämään, että pilkku jakaa asioita.

        Lisäksi tuossa käännöksessä on virhe, oikea käänöös on:

        RKK
        Matt, 28:18. Jeesus tuli heidän luokseen ja sanoi heille: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        19. Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista minun opetuslapsiani. Kastakaa heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20. ja opettakaa heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailmanajan loppuun saakka."

        Kansainvälinen puolueeton kommentaari Novum:
        19. Kasteen sisältönä on Herralle vihkiminen ja edellytyksenä evankeliumin julistaminen ja sen vastaanottaminen. Opetuslasten ei enää ollut mentävä ainoastaan Israelin huoneen kadonneitten lammasten luo (10:6), vaan heidän tuli julistaa pelastuksen sanomaa kaikille ihmisille. "Menkää siis" - siksi, että Herra on käskenyt, siksi, että hän on luvannut antaa heille tarvittavan voiman ja siksi, että hänen palvelijoidensa tulee tehdä kaikkensa hänelle.

        Kumpikin käännös sanoo saman asian. Vanhempi on lähempänä alkutekstiä. Pilkku ei muuta jakeen sisältöä miksikään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumpikin käännös sanoo saman asian. Vanhempi on lähempänä alkutekstiä. Pilkku ei muuta jakeen sisältöä miksikään.

        Jeesus käskee tekemään opetuslapsia. ja välineet siihen ovat kaste ja opetus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumpikin käännös sanoo saman asian. Vanhempi on lähempänä alkutekstiä. Pilkku ei muuta jakeen sisältöä miksikään.

        Kohdassa on joissakin käännöksissä piste. Molemmat pilkku sekä piste ovat ratkaisevia tekstin tarkoituksen kannalta.

        Alkutekstissä on pilkku.


    • Anonyymi

      Minkäänlainen vauvakaste ei voi pelastaa, koska, Harvat menevät ahtaasta portista. Isän Jumalan on vedettävä, Sitä ei minkään kirkon virkamies päätä. Huom. Joh 6, alla teksti Raamatusta.

      Matt. 7:13"Menkää sisään ahtaasta portista, sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monet menevät siitä portista sisään.
      14. Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie, joka vie elämään, ja HARVAT löytävät sen!"
      15. Hedelmästään puu tunnetaan

      Joh.6:43. Jeesus vastasi heille: "Älkää nurisko keskenänne.
      44. Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, vedä häntä. Sen, joka tulee, minä herätän viimeisenä päivänä.

      Joh. 6:63. Henki tekee eläväksi, ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen puhunut teille, ovat henki ja elämä.
      64. Teidän joukossanne on kuitenkin muutamia, jotka eivät usko." Jeesus näet tiesi alusta asti, ketkä eivät uskoneet ja kuka kavaltaisi hänet.
      65. Hän jatkoi: "Sen tähden minä olen sanonut teille, ettei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei minun Isäni sitä hänelle suo."

    • Anonyymi

      Ihmisellä ei ole muuta kuin evankeliumi. Kaste ei ole mikään väline, eikä Raamatussa ole mitään armovälineitä, ne on katolisen lahkon ja sen tytärkirkkojen omia lisäyksiä, eli ne ovat toista evankeliumia.

      Gal.1:
      6. Minua ihmetyttää, että te niin pian olette luopumassa hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin.
      7. Se ei kuitenkaan ole mikään toinen evankeliumi. Jotkut vain hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumia.
      8. Mutta jos joku meistä - tai vaikka enkeli taivaasta - julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
      9. Kuten olemme ennenkin sanoneet, niin sanon nyt taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä olette saaneet, hän olkoon kirottu.
      10. Ihmisiäkö minä nyt taivuttelen puolelleni vai Jumalaa? Tai pyrinkö olemaan ihmisille mieliksi? Jos vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija

      • Anonyymi

        Raamatussa Jumalan Sana, kaste ja ehtoollinen välittävät sitä suurta armoa, jonka Jeesus ristillä meille toi; synien anteeksiantoa. Ei niitä ole mikään kirkko keksinyt. Ne ovat osa evankeliumia, joka on lahjana armosta saatu pelastus Kristuksen tähden.


    • Anonyymi

      Tuossa edellä oli selkeästi sanottu: VASTAANOTTAMINEN.
      Kansainvälinen puolueeton kommentaari Novum:
      19. Kasteen sisältönä on Herralle vihkiminen ja edellytyksenä evankeliumin julistaminen ja sen vastaanottaminen.

    • Anonyymi

      Palomiehistä niin, tosi harvalta savu nousee päästä tilanteessa.

    • Anonyymi

      > Kirkolla oli tapana juuri ennen kastamista kysyä uskooko kastettava Kristukseen ja katkooko kaikki siteet Saatanaan.

      Mielenkiintoista, kun ottaa huomioon mitä Jeesus opetti kasteesta.

      "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
      Mat.28:19-20

      • Anonyymi

        Noin ne Apostolit tekivät, ensi evankeliumin saarnan kautta opetuslapsia ja sitten kasteen kautta seurakunnan jäseniä, ekleesiaan.

        Kukaan Raamatussa EI kasta ketään ennen uskoontuloa ja ilman omaa tahtoa.

        Se on mielenkiintoista miten eri porukoissa keksitään vaikka mitä omatekoisia syntejä ja temppuja, mutta samalla aivan kirkkaasti ajetaan selvien merkkien ohi jotka tulee suoraan Jeesuksen oppilailta, ne ei merkkaa mitään, Lutteri on paljon suurempi ja isien harhat aivan mahtavan suuret, niitä pitää palvoa suorastaan.
        Lestalaisilla on parrat kitarat ja kravatit ymv aivan mahdottomia syntejä vaikka Raamattu ei mitään sellaisista, sitten on on aivan kauheaa pakanuutta jos ei vauvaa kasteta hohoijaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin ne Apostolit tekivät, ensi evankeliumin saarnan kautta opetuslapsia ja sitten kasteen kautta seurakunnan jäseniä, ekleesiaan.

        Kukaan Raamatussa EI kasta ketään ennen uskoontuloa ja ilman omaa tahtoa.

        Se on mielenkiintoista miten eri porukoissa keksitään vaikka mitä omatekoisia syntejä ja temppuja, mutta samalla aivan kirkkaasti ajetaan selvien merkkien ohi jotka tulee suoraan Jeesuksen oppilailta, ne ei merkkaa mitään, Lutteri on paljon suurempi ja isien harhat aivan mahtavan suuret, niitä pitää palvoa suorastaan.
        Lestalaisilla on parrat kitarat ja kravatit ymv aivan mahdottomia syntejä vaikka Raamattu ei mitään sellaisista, sitten on on aivan kauheaa pakanuutta jos ei vauvaa kasteta hohoijaa.

        Apostolit kastoivat ja opettivat kuten Jeesus käski. Jeesuksen käskyä on syyt uskoa. Nykyään on muotia jättää tuo käsky välistä mutta me Sanalle uskolliseet uskomme tuon käskyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Apostolit kastoivat ja opettivat kuten Jeesus käski. Jeesuksen käskyä on syyt uskoa. Nykyään on muotia jättää tuo käsky välistä mutta me Sanalle uskolliseet uskomme tuon käskyn.

        Onko älyssä vikaa vaiko rehellisyyden puutteesta kyse kun heti selvän ja terveen opin päälle alat höpöttää omiasi opettamisista ja kastamisista !

        Apostolit EIVÄT kasta ketään ilman että olisi tultu ensin uskovaksi, tajuatko mitä uskovaksi tulemninen tarkoittaa.l se ei tarkoita opettamista vaan kyse on syntymisestä, ymmärrätkö mitään siitäkään.

        koita opettaa vaimosi synnyttämään ilman että on ensin tultu raskaaksi yhtä hölmöä on tuo jankkaaminen kastamisista ja opetamisista. Ei ole mitään opetettavaa ilman syntymistä, mieti nyt sitä kevääseen saakka!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko älyssä vikaa vaiko rehellisyyden puutteesta kyse kun heti selvän ja terveen opin päälle alat höpöttää omiasi opettamisista ja kastamisista !

        Apostolit EIVÄT kasta ketään ilman että olisi tultu ensin uskovaksi, tajuatko mitä uskovaksi tulemninen tarkoittaa.l se ei tarkoita opettamista vaan kyse on syntymisestä, ymmärrätkö mitään siitäkään.

        koita opettaa vaimosi synnyttämään ilman että on ensin tultu raskaaksi yhtä hölmöä on tuo jankkaaminen kastamisista ja opetamisista. Ei ole mitään opetettavaa ilman syntymistä, mieti nyt sitä kevääseen saakka!

        Onko kääkän älyssä jotakin vikaa?? Jeesus käski tehdä opetuslapsia kastamalla ja opettamalla. Tämä on sitä tervettä oppia joka ei näköjään kaikille kelpaa. Apostolit eivät kastaneet ketään uudesti, tajuatko sitä?

        Mutta tiedän että jankkaaminen "kastamisesta ja opettamisesta" on hölmöä sellaiselle jota ei Jeesuksen sanat kiinnosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko kääkän älyssä jotakin vikaa?? Jeesus käski tehdä opetuslapsia kastamalla ja opettamalla. Tämä on sitä tervettä oppia joka ei näköjään kaikille kelpaa. Apostolit eivät kastaneet ketään uudesti, tajuatko sitä?

        Mutta tiedän että jankkaaminen "kastamisesta ja opettamisesta" on hölmöä sellaiselle jota ei Jeesuksen sanat kiinnosta.

        Sodomia-kääkkä ei tunnu Raamattua tuntevan, eikä ymmärrä sitä että kastaminen ja opettaminen sisältää uudestisyntymisen. Mutta vanhus on vavnhus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sodomia-kääkkä ei tunnu Raamattua tuntevan, eikä ymmärrä sitä että kastaminen ja opettaminen sisältää uudestisyntymisen. Mutta vanhus on vavnhus.

        Eli vanhuksen mukaan kastaminen ja opettaminen on "omasta päästä"???

        Tuon verran hän Raamattua tuntee. Tyypillistä ateisteille alkaa raivoamaan kun Kristuksen Sanaa jaetaan. Uskovaiseksi ei tulla syntymällä vaan Jumalan Sanan kautta. Jumalan lapseksi tullaaan syntymällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sodomia-kääkkä ei tunnu Raamattua tuntevan, eikä ymmärrä sitä että kastaminen ja opettaminen sisältää uudestisyntymisen. Mutta vanhus on vavnhus.

        Niin ja mitä sanokaan Raamattu?

        "harmaapään edessä kumarra !"

        mitäs siihen sanoo kaljupää kastekiivailija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja mitä sanokaan Raamattu?

        "harmaapään edessä kumarra !"

        mitäs siihen sanoo kaljupää kastekiivailija.

        Onko harmaapää sama kuin Raamatusta mitään ymmärtämätöm kastekiivailijakääkkä?


    • Anonyymi

      KR 1933/-38)
      Ap.t. 2:38 Niin Pietari sanoi heille:
      "Tehkää parannus
      ja
      ottakoon
      kukin
      teistä
      kasteen
      Jeesuksen
      Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi,
      niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

      Ensin on tehtävä parannus jos ihminen ei käänny synneistään, niin ei hän synny uudesti ylhäältä.

      ilman parannusta ei ole anteeksiantamusta.
      Sen vuoksi tulee Junnu-setiä ja alkoholistejä jne.

      • Anonyymi

        Helsingissä taidetaan jättää vauvat kastamatta yli puolet. Ei vauvat tai aborttivauvat helvettiin joudu, jotka kuolevat ilman kastetta. Ihmisen tulee tehdä parannuksen, kun hänen omatuntonsa herää. Silloin hän on vastuussa teoistaan, jolloin on myös tehtävä parannus. Silloin tämän tulee kastaa. Olen tavannut ihmisiä, jotka he ovat lapsena tulleet uskoon ( alle 10-vuotiaina ), jolloin heidät on kastettu ja elävät nyt vuosikymmeniä Herran tiellä.

        Aikoinaan rovasti Urho Muroma kyseli opiskelijoiltaan, mitä mieltä olette siitä, että kuinka monet kastetuista on uudestisyntyneitä? Siellä pohdittiin asiaa kovasti ja päädyttiin siihen, että niitä on noin 10 %. Keskustelu tapahtui kai sodan jälkeen, Nyt ovat tutkimukset antaneet samoja tuloksia. Se merkitsee sitä, että ei vauvakaste pelasta ketään vanhempana, jos ihminen ei tee todellista parannusta.

        Virallinen kirkon oppi kertoo, että kaste pelastaa ihmisen ja antaa Pyhän Hengen, eli taivas aukeaa tällä tavalle, kun ihminen kuolee. Älä usko, jos et ole uudestisyntynyt (Joh. 3:3), etkä seuraa Kristusta. Jeesus ehdottomasti haluaa pelastaa sinut. Raamatun mukaan sinä oletkuolemasta elämään, jos uskot. Se olisi valtavan suuri muutos sinun elämässäsi. Etsi, niin sinä löydät. Kyllä kirkossakin voit löytää uskon ja jopa metsäpolulla ja sillloin sen itsekin käsität.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsingissä taidetaan jättää vauvat kastamatta yli puolet. Ei vauvat tai aborttivauvat helvettiin joudu, jotka kuolevat ilman kastetta. Ihmisen tulee tehdä parannuksen, kun hänen omatuntonsa herää. Silloin hän on vastuussa teoistaan, jolloin on myös tehtävä parannus. Silloin tämän tulee kastaa. Olen tavannut ihmisiä, jotka he ovat lapsena tulleet uskoon ( alle 10-vuotiaina ), jolloin heidät on kastettu ja elävät nyt vuosikymmeniä Herran tiellä.

        Aikoinaan rovasti Urho Muroma kyseli opiskelijoiltaan, mitä mieltä olette siitä, että kuinka monet kastetuista on uudestisyntyneitä? Siellä pohdittiin asiaa kovasti ja päädyttiin siihen, että niitä on noin 10 %. Keskustelu tapahtui kai sodan jälkeen, Nyt ovat tutkimukset antaneet samoja tuloksia. Se merkitsee sitä, että ei vauvakaste pelasta ketään vanhempana, jos ihminen ei tee todellista parannusta.

        Virallinen kirkon oppi kertoo, että kaste pelastaa ihmisen ja antaa Pyhän Hengen, eli taivas aukeaa tällä tavalle, kun ihminen kuolee. Älä usko, jos et ole uudestisyntynyt (Joh. 3:3), etkä seuraa Kristusta. Jeesus ehdottomasti haluaa pelastaa sinut. Raamatun mukaan sinä oletkuolemasta elämään, jos uskot. Se olisi valtavan suuri muutos sinun elämässäsi. Etsi, niin sinä löydät. Kyllä kirkossakin voit löytää uskon ja jopa metsäpolulla ja sillloin sen itsekin käsität.

        "vauvakaste pelasta ketään vanhempana, jos ihminen ei tee todellista parannusta."

        Tiivistit asian hyvin.


    • Anonyymi

      Täältä on poistettu tärkeitä viestejä. Kuka rajoittaa keskustelua näin törkeällä tavalla.

    • Anonyymi

      Olisko lutteri noussut jalottelemaan ja samalla vähän säätää .

      • Anonyymi

        Olisiko parhami noussu haudastaan?


    • Anonyymi

      Onko suvussa papukaijoja enempikin, vai ihanko olet yksin saanut sellaisen älyn painopisteen itsellesi.

      mahtaa olla hauskaa käännellä ja väännellä kaikki luettu kuten näemme jokaisessa viestiteissänne.

      minkäänlaista paikalla olevaan normiälyyn viittaavaa ei noissa kommenteissa ole, pelkkää suun pieksentää valheellisella kuorrutuksella.

      jo lapsi näkee varttitunnissa että Raamatussa ei yksikään apostoli toteuta luterilaista kastemetodia, mutta nämä eivät siitä piittaa vaan alkavat janakata ettei kukaan Apostoli uudestikastanut ketään, eli siinä mallia siitä älyn paikalla olosta.

      JOS heillä olisi mahdollisuus valjastaa hevonen jonkin menopelin eteen niin varmasti he laittaisivat sen perä edellä kulkemaan ja väittäisivät että näin on alkuseurakunnasta asti tehty eikä ketään hevosta valjastettu uudelleen.

      • Anonyymi

        Se on ihan se ja sama mitä tuo saastanen sodomia-kääkkä oikein papukaijamaisesti märisee. Jatkuvaa muiden herjaamista ja Raamatun Sanan vääristelyä. Joka ikinen viessti on samanlainen ja mitään asiaa ei nuo viestit sisällä. Suurta valhetta on nuo sen viestit täynnä.

        Jo lapsi näkee varttitunnissa mitä Jeesus käskee tekemään eli opetuslapsia kastamalla ja opettamalla. Kukaan apostoli ei noudata mitään muuta käskyä.

        Sekä apostolinen traditio että Raamatun Sana on ihan vierta kauraa tuolla kääkälle, ikä kumpikaan ole hänelle mikään mitta vaan itse keksityt opit sillä on ina takataskussa ja Jeesus ja apostoleja korjaillaan miten ikinä hyväksi nähdään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on ihan se ja sama mitä tuo saastanen sodomia-kääkkä oikein papukaijamaisesti märisee. Jatkuvaa muiden herjaamista ja Raamatun Sanan vääristelyä. Joka ikinen viessti on samanlainen ja mitään asiaa ei nuo viestit sisällä. Suurta valhetta on nuo sen viestit täynnä.

        Jo lapsi näkee varttitunnissa mitä Jeesus käskee tekemään eli opetuslapsia kastamalla ja opettamalla. Kukaan apostoli ei noudata mitään muuta käskyä.

        Sekä apostolinen traditio että Raamatun Sana on ihan vierta kauraa tuolla kääkälle, ikä kumpikaan ole hänelle mikään mitta vaan itse keksityt opit sillä on ina takataskussa ja Jeesus ja apostoleja korjaillaan miten ikinä hyväksi nähdään.

        Kyllä jokainen näkee että tuo vanhus on vailla minkäänlaista järjellistä ajattelua. Mitään luterilaista kastemetodia ei ole olemassakaan, vaan luterilaisilla kuten muillakin kristityillä on Kristuksen kaste- ja lähetyskäsky jota noudatetaan ja jonka johdosta evankeliumia viedään ympäri maailmaa.

        Säälittävää lukea tuon vanhuksen suunpieksäntää ja itkemistä asioista joista se ei näköjään tiedä tuon taivaallista. Säälittää oikeasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä jokainen näkee että tuo vanhus on vailla minkäänlaista järjellistä ajattelua. Mitään luterilaista kastemetodia ei ole olemassakaan, vaan luterilaisilla kuten muillakin kristityillä on Kristuksen kaste- ja lähetyskäsky jota noudatetaan ja jonka johdosta evankeliumia viedään ympäri maailmaa.

        Säälittävää lukea tuon vanhuksen suunpieksäntää ja itkemistä asioista joista se ei näköjään tiedä tuon taivaallista. Säälittää oikeasti.

        Älä valehtele ihan noin paljoa, olet uskottavampi jos vähemmän vaan kerrot paksuja pötyjäsi.

        Lutterin laitoksella ei ole mitään muuta kastetta kuin vauvan pakkokasteet, kaikki muu on tässä maassa erittäin harvinaista ja sekin on vauvakasteen korviketta jos joskus joku aikuinen mukamas kastetaan!

        Eikä sitäkään kastetta tehdä siksi että joku olisi tullut uskovaksi vaan ihan muista kirkkopoliittisista syistä.

        Kukaan Apostoli EI toimi lutterin tavoin, koittakaa se nyt päntätä paksuun betoniseen kalloonne.

        onneksi koko maassa ei enää juurikaan noita taikamenoja vietetä, kansa alkaa tulla järkiinsä viidensadan vuoden unen jälkeen.

        olkiukkovanhuksenne on opiskellut Raamattua sata kertaa enemmän kuin te siellä sakastissa yhteensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä valehtele ihan noin paljoa, olet uskottavampi jos vähemmän vaan kerrot paksuja pötyjäsi.

        Lutterin laitoksella ei ole mitään muuta kastetta kuin vauvan pakkokasteet, kaikki muu on tässä maassa erittäin harvinaista ja sekin on vauvakasteen korviketta jos joskus joku aikuinen mukamas kastetaan!

        Eikä sitäkään kastetta tehdä siksi että joku olisi tullut uskovaksi vaan ihan muista kirkkopoliittisista syistä.

        Kukaan Apostoli EI toimi lutterin tavoin, koittakaa se nyt päntätä paksuun betoniseen kalloonne.

        onneksi koko maassa ei enää juurikaan noita taikamenoja vietetä, kansa alkaa tulla järkiinsä viidensadan vuoden unen jälkeen.

        olkiukkovanhuksenne on opiskellut Raamattua sata kertaa enemmän kuin te siellä sakastissa yhteensä.

        Älä kääkkä märise ihan noin paljoa!

        Lutterin laitosta ei ole olemassakaan. Luterilainen kirkko kastaa niin lapsia kuin aikuisiakin, kuten apostolitkin tekivät.

        Sen sijaan parhamin laitoksella ei ole kristillistä kastetta vaan uudestikaste, eikä kukaan apostoli noudata mitään parhamin ohjetta vaan Kristuksen lähetyskäksy on kaikkien uskovien ohjeena. Koita painaa se paksuun kalloosi.

        Onnksi kristityt vielä kastavat ja opettavat; parhamin lahkolle koko Kristuksen armo tuntuu olevan pelkkää taikaa, täysin sairasta

        Jokainen näitä palstija lukenut tietää etteä kääkkä tunne Raamattua ollenkaan vaan inttää lahjakkaasti sitä vastaan ja se on nähty sen sata kertaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä kääkkä märise ihan noin paljoa!

        Lutterin laitosta ei ole olemassakaan. Luterilainen kirkko kastaa niin lapsia kuin aikuisiakin, kuten apostolitkin tekivät.

        Sen sijaan parhamin laitoksella ei ole kristillistä kastetta vaan uudestikaste, eikä kukaan apostoli noudata mitään parhamin ohjetta vaan Kristuksen lähetyskäksy on kaikkien uskovien ohjeena. Koita painaa se paksuun kalloosi.

        Onnksi kristityt vielä kastavat ja opettavat; parhamin lahkolle koko Kristuksen armo tuntuu olevan pelkkää taikaa, täysin sairasta

        Jokainen näitä palstija lukenut tietää etteä kääkkä tunne Raamattua ollenkaan vaan inttää lahjakkaasti sitä vastaan ja se on nähty sen sata kertaa!

        Puhut asiaa. Ja tuo vanhus tekee itsensä ihan naurunalaiseksi kun väittää ettei luterilaisella kirkolla ole kuin vauvakaste, kun luterilaisella kirkolla ei ole sellaista ollenkaan. Minä olen ollut useamman aikuisen luterilaisen kastetilaisuudessa kuin pienen lapsen kastetilaisuudessa. Kaikki ovat ihan samanlaisia kasteita. Ihmisiä kun on tullut uskoon ja löytänyt Jeesuksen mutta kukaan ei ole papan porukoihin liittynyt, uskovat kun eivät sen taikamenoista välitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhut asiaa. Ja tuo vanhus tekee itsensä ihan naurunalaiseksi kun väittää ettei luterilaisella kirkolla ole kuin vauvakaste, kun luterilaisella kirkolla ei ole sellaista ollenkaan. Minä olen ollut useamman aikuisen luterilaisen kastetilaisuudessa kuin pienen lapsen kastetilaisuudessa. Kaikki ovat ihan samanlaisia kasteita. Ihmisiä kun on tullut uskoon ja löytänyt Jeesuksen mutta kukaan ei ole papan porukoihin liittynyt, uskovat kun eivät sen taikamenoista välitä.

        Siinäs näette! Tuo saastanen lastentuuppijakääkkä on oikea valehtelemisen mestari!!! Ja kun kristilisyys vähenee ja evankeliumi on vähemmän esillä niin hänen mukaansa "kansaa alkaa tulla järkiinsä!!!! Voitteko kuvitella! Ja vielä valehteee opiskelevansa Raamattua! Tuo koko parhamilaispaska ei ole mitään Raamattua avannutkaan ja koko parhamin touhu on yhtä heiluntaa ja pomppimista ja sitä tuo saastanen sodomia-kääkkä siinä mukana onneksi ei tarvvi parhami olla yhtään lasta tarvi antaa raiskattavaksi vaan Kristuksen luokse viedä heidät!


    • Anonyymi

      Joka päivä kikkolaisia eroaa systeemistä vähintään sata kappaletta, edellisvuoden viimesenä päivänä erosi yli 5000 tarpeekseen saanutta kahtena päivänä.

      luulis järkikullan jotain kilistävän mutta eeeeeii se ei ol emitään ja kaikki on hyvin eikö olekkin.

      • Anonyymi

        Kyllä oli hyvä,että en aikoinaan lastani kasteelle vienyt ,pakanana on hänen parempi,kuin tälläisten tyhjänpåiväisten kiihkoilijoidenn joukossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä oli hyvä,että en aikoinaan lastani kasteelle vienyt ,pakanana on hänen parempi,kuin tälläisten tyhjänpåiväisten kiihkoilijoidenn joukossa.

        Kuule se pakanana oleminen ei sitten riipu yhtään siitä vaikka kastat ja kuivaat joka päivä.

        kun nyt kerran on sattunut syntymään tähän mukakristilliseen maahan, voisi sitä vähän ottaa asioist aselvää ennekuin kirjottelee mihinkään muuhun kuin oman heinäladon seinään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuule se pakanana oleminen ei sitten riipu yhtään siitä vaikka kastat ja kuivaat joka päivä.

        kun nyt kerran on sattunut syntymään tähän mukakristilliseen maahan, voisi sitä vähän ottaa asioist aselvää ennekuin kirjottelee mihinkään muuhun kuin oman heinäladon seinään.

        Voi ja eroavien määrä on säälittävän pieni kun vertaa mitä ukastajilla on jäseniä. Siinä kääkkä oon oikeassa ettei sen järkikulta kyllä juuri kilistele. Moni uskova on kirkon jättänyt ja liittynyt ortodokseihin, lähetyshiippakuntaan tai tunnustukselliseen luterilaiseen kirkkoon. Allekirjoittanut kuuluu jälkimmäiseen tapaukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi ja eroavien määrä on säälittävän pieni kun vertaa mitä ukastajilla on jäseniä. Siinä kääkkä oon oikeassa ettei sen järkikulta kyllä juuri kilistele. Moni uskova on kirkon jättänyt ja liittynyt ortodokseihin, lähetyshiippakuntaan tai tunnustukselliseen luterilaiseen kirkkoon. Allekirjoittanut kuuluu jälkimmäiseen tapaukseen.

        Saako sinne liittyä kuka vain, eikö siellä yhtään huoleta millaisia jäseniä systeemi ottaa vaivoikseen!?

        Ehkä he kaipaavat jäseniä, joko siellä on muutama satakin, taidat olla ainut kääkättäjä vai onko se siellä väh'n kuin ehto sisäänpääsyyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saako sinne liittyä kuka vain, eikö siellä yhtään huoleta millaisia jäseniä systeemi ottaa vaivoikseen!?

        Ehkä he kaipaavat jäseniä, joko siellä on muutama satakin, taidat olla ainut kääkättäjä vai onko se siellä väh'n kuin ehto sisäänpääsyyn.

        Luulen että sinne sa liittyö kuka vain. Ei ole sellaista puhutetluja kuin kasteenuusijoilla. joilla tuntuu olevan kova tarve saada ihmisete pois kirkosta. Uskohan ei heille niin tärkeää olekaan...


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kun luterilainen kirkko kysyi/kysyy vauvalta, haluaako se luopua Saatanasta, niin kirkko pakotta vauvan tekemään ratkaisun, vauvasta tehdään siis ratkaisukristillinen mutta ratkaisukristillisyys on luterilaisessa kirkossa kaikkein pahin synti, mitä olla voi.

      • Anonyymi

        Ei mitään tolkkua tuossa kommentissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mitään tolkkua tuossa kommentissa.

        Sinä et näköjään tunne luterilaisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et näköjään tunne luterilaisuutta.

        Sinä et näköjään tunne sitä yhtään.


      • Anonyymi

        Kirkolla oli tapana juuri ennen kastamista kysyä uskooko kastettava Kristukseen ja katkooko kaikki siteet Saatanaan. Kastettavan vastattua kastekysymyksiin hänet kastettiin. Kummit keksittiin, koska vauvojen kastamiseksi, jonkun piti suullisesti tunnustaa usko ja irtisanoutua perkeleen töistä vauvan puolesta. En tiedä kysyykö mikään kirkko enää kastekysymyksiä edes aikuiskasteelle meneviltä. Mutta mielestäni tämä osoittaa, että vauvakaste ei ole alkuperäinen kaste.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirkolla oli tapana juuri ennen kastamista kysyä uskooko kastettava Kristukseen ja katkooko kaikki siteet Saatanaan. Kastettavan vastattua kastekysymyksiin hänet kastettiin. Kummit keksittiin, koska vauvojen kastamiseksi, jonkun piti suullisesti tunnustaa usko ja irtisanoutua perkeleen töistä vauvan puolesta. En tiedä kysyykö mikään kirkko enää kastekysymyksiä edes aikuiskasteelle meneviltä. Mutta mielestäni tämä osoittaa, että vauvakaste ei ole alkuperäinen kaste.

        "Kummit keksittiin, koska vauvojen kastamiseksi, jonkun piti suullisesti tunnustaa usko ja irtisanoutua perkeleen töistä vauvan puolesta"

        Ei, vaan kummijärjestelmä kehitettiin jotta lapsen kristillinen kastavatus turvattiin siinäkin tapauksessa että vanhempi tai vanhemmat kuolivat.

        " En tiedä kysyykö mikään kirkko enää kastekysymyksiä edes aikuiskasteelle meneviltä"

        Ehkä sinun pitäisi selvittää asia.


    • Anonyymi

      Ajatteletko, että meidän lapsemme ovat saatanan hallussa, kun emme ole liittäneet heitä harhaoppiin kirkkokasteessa?

      • Anonyymi

        No sitä justiinsa he ajattelevat, heillä ei näes ole muuta valoa tässä asiassa.

        He luulevat että taivaassa jokin liikahta akun täällä maan päällä jokin opiahjon läpikäynyt ateistinen pappi liikauttaa vesikuppia ja saa vauvan itkemään.

        se on heillä pakanuudesta lähtemisen hetki!

        voiko paljoa suurempaa pimeää enää olla olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sitä justiinsa he ajattelevat, heillä ei näes ole muuta valoa tässä asiassa.

        He luulevat että taivaassa jokin liikahta akun täällä maan päällä jokin opiahjon läpikäynyt ateistinen pappi liikauttaa vesikuppia ja saa vauvan itkemään.

        se on heillä pakanuudesta lähtemisen hetki!

        voiko paljoa suurempaa pimeää enää olla olemassa.

        Kaikki ihmiset ovat syntiinlankeemuksen takia erossa Jumalasta. Se on pakanuutta jos väitetään että ihminen pelastuu ilman uskoa Kristukseen olemalla vain hyvvä oma itsensä. Sellaista oppia ei ole Raamatussa. Sellainen oppi tuudittaa väärään rauhaan ja on pakanuutta pahimmillaan. En tiedä mikä on "kirkkokaste". Raamatussa on kaste.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki ihmiset ovat syntiinlankeemuksen takia erossa Jumalasta. Se on pakanuutta jos väitetään että ihminen pelastuu ilman uskoa Kristukseen olemalla vain hyvvä oma itsensä. Sellaista oppia ei ole Raamatussa. Sellainen oppi tuudittaa väärään rauhaan ja on pakanuutta pahimmillaan. En tiedä mikä on "kirkkokaste". Raamatussa on kaste.

        Luonnostamme olemme vihan lapsia. Lihasta syntynyt on liha ja hengestä syntynyt on Henki. Aamen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki ihmiset ovat syntiinlankeemuksen takia erossa Jumalasta. Se on pakanuutta jos väitetään että ihminen pelastuu ilman uskoa Kristukseen olemalla vain hyvvä oma itsensä. Sellaista oppia ei ole Raamatussa. Sellainen oppi tuudittaa väärään rauhaan ja on pakanuutta pahimmillaan. En tiedä mikä on "kirkkokaste". Raamatussa on kaste.

        NO joo mutta missä on sellainen joukko joka uskoo tuolalista soopaa että olemalla jokin hyvä se avaa taivaan ovet?

        miten selityksesi liittyy asiaan jota lainaat ? eihän siinä ole mitään yhtymäkohtaa.

        jos taas luulet että jokin vauvan kasterituaali ratkaisee tuon syntiongelman olet vasta todella sokea mit'ä Ramatussa on.

        miksi se isien harhojen seuraaminen on niin sitkeässä mikä ihme siinä onkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        NO joo mutta missä on sellainen joukko joka uskoo tuolalista soopaa että olemalla jokin hyvä se avaa taivaan ovet?

        miten selityksesi liittyy asiaan jota lainaat ? eihän siinä ole mitään yhtymäkohtaa.

        jos taas luulet että jokin vauvan kasterituaali ratkaisee tuon syntiongelman olet vasta todella sokea mit'ä Ramatussa on.

        miksi se isien harhojen seuraaminen on niin sitkeässä mikä ihme siinä onkin.

        Ai soopiaa se, että ihminen on synnitön ja pelastuu ilman Jeesusta??? Näkjän sellaista on. Itse kuuluun siihen joka uskoo sen mitä Raamattu sanoo. Syntiongelma on kaikilla ja vastaus siihen on Kristus ja Hänen tekonsa, jota kastekin on.

        Ihmettelen samaa miksi isien harhojen seuraaminen ja synnin kieltäminen on pakkomielle kun Raamatusta luemme ihan muuta kuin mitä jotkut opettavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai soopiaa se, että ihminen on synnitön ja pelastuu ilman Jeesusta??? Näkjän sellaista on. Itse kuuluun siihen joka uskoo sen mitä Raamattu sanoo. Syntiongelma on kaikilla ja vastaus siihen on Kristus ja Hänen tekonsa, jota kastekin on.

        Ihmettelen samaa miksi isien harhojen seuraaminen ja synnin kieltäminen on pakkomielle kun Raamatusta luemme ihan muuta kuin mitä jotkut opettavat.

        "NO joo mutta missä on sellainen joukko joka uskoo tuolalista soopaa että olemalla jokin hyvä se avaa taivaan ovet?"

        Ainakin vapaalla puolella opetetaan että osa ihmisistä on synnnittömiä ja pelastuu "sellaisenaan". Mutta mehän emme sellaiseen usko vai mitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "NO joo mutta missä on sellainen joukko joka uskoo tuolalista soopaa että olemalla jokin hyvä se avaa taivaan ovet?"

        Ainakin vapaalla puolella opetetaan että osa ihmisistä on synnnittömiä ja pelastuu "sellaisenaan". Mutta mehän emme sellaiseen usko vai mitä?

        Kaikki ovat synnitömiä jotka eivät ole tehneet mitään syntiä, haloo järkikulta missä olet!?

        Vai voiko joku kertoa jonkin synnin Jumala moittii vastasyntynyttä?

        viidakon vauva on justiinsa yhtä synnitön kuin piispan poika ja molemmat ilman mitään temppuja joilla joku ihminen mukamas ratkaisee jonkin syntiongelman,,,voi isä taivainen mitöä tyhmyyttä ja Sanan tuntemattomuutta,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai soopiaa se, että ihminen on synnitön ja pelastuu ilman Jeesusta??? Näkjän sellaista on. Itse kuuluun siihen joka uskoo sen mitä Raamattu sanoo. Syntiongelma on kaikilla ja vastaus siihen on Kristus ja Hänen tekonsa, jota kastekin on.

        Ihmettelen samaa miksi isien harhojen seuraaminen ja synnin kieltäminen on pakkomielle kun Raamatusta luemme ihan muuta kuin mitä jotkut opettavat.

        Mitään Jumalantekemiä kasteita ei ole muualla kuin lutetrin pääkopassa ja katkismuksessa!

        säälittävää on joka niiden mukaan ohjaa elämistään. Sellaiset on kirkkoisien satuja ja omien tappeluksiensa tuloksia, valtapeleistä on kysmys, vai oliko anekauppa mukamas Raamatusta löytnyt oppi häh?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitään Jumalantekemiä kasteita ei ole muualla kuin lutetrin pääkopassa ja katkismuksessa!

        säälittävää on joka niiden mukaan ohjaa elämistään. Sellaiset on kirkkoisien satuja ja omien tappeluksiensa tuloksia, valtapeleistä on kysmys, vai oliko anekauppa mukamas Raamatusta löytnyt oppi häh?!

        Kaikki ovat syntiinlankeemuksen seurauksena syntisiä. Kakki ovat samalla viivalla. Raamattu ei tunne synnitöntä ihmistä muuta kuin Jeesuksen.

        Raamattu opettaa selvästi että kasteessa Jumala toimii, eli kirkkoisien saduista ei ole kysymys. Olisiko kolminaisuus noiden isien valtapelitappeluiden seurausta, on jos ainakin jos joiltakin uudestikastajilta kysyy... Eli se mikä oppi ei miellytä niin se on aina kirkkoisien tai Lutherin keksintöä, näin se menee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki ovat syntiinlankeemuksen seurauksena syntisiä. Kakki ovat samalla viivalla. Raamattu ei tunne synnitöntä ihmistä muuta kuin Jeesuksen.

        Raamattu opettaa selvästi että kasteessa Jumala toimii, eli kirkkoisien saduista ei ole kysymys. Olisiko kolminaisuus noiden isien valtapelitappeluiden seurausta, on jos ainakin jos joiltakin uudestikastajilta kysyy... Eli se mikä oppi ei miellytä niin se on aina kirkkoisien tai Lutherin keksintöä, näin se menee.

        Eikä ihiminen ratkaise syntiongelmaa vaan Jeesus on sen hoitanut ja meidän tehtävämme on saada ihmiset kateen ja uskon kautta tuosta soviuksesta osalliseksi. Miten joku voikaan väittää että ihminen sen ratkaisisi, voi järjen köyhyyttä ja tietämättömyyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä ihiminen ratkaise syntiongelmaa vaan Jeesus on sen hoitanut ja meidän tehtävämme on saada ihmiset kateen ja uskon kautta tuosta soviuksesta osalliseksi. Miten joku voikaan väittää että ihminen sen ratkaisisi, voi järjen köyhyyttä ja tietämättömyyttä.

        Osuvasti sanottu! Ja jokainen näkee kuka se taas on käynyt täyttä roskaa kirjoittamsssa, ei ole vaikeaa havaita. "viidakon vauva", "temppuja", "Jumalantekemiä", "lutetrin" (mikähän tuokin mahtaa olla?), "anekauppa",.... nuo samat teemat esiintyy aina tuon Raamattua väärentävän tomppelin teksteissä. Eli ei mitään uutta parhamin auringon alla :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osuvasti sanottu! Ja jokainen näkee kuka se taas on käynyt täyttä roskaa kirjoittamsssa, ei ole vaikeaa havaita. "viidakon vauva", "temppuja", "Jumalantekemiä", "lutetrin" (mikähän tuokin mahtaa olla?), "anekauppa",.... nuo samat teemat esiintyy aina tuon Raamattua väärentävän tomppelin teksteissä. Eli ei mitään uutta parhamin auringon alla :)

        No oletteko te saaneet ihmiset osallisiksi sovituksesta noidentemppujen kautta?

        miten se näkyy kansassa, saa kertoa omin sanoinkin saa lainata katkismustakin jos ei omia sanoja ole, tottakai !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osuvasti sanottu! Ja jokainen näkee kuka se taas on käynyt täyttä roskaa kirjoittamsssa, ei ole vaikeaa havaita. "viidakon vauva", "temppuja", "Jumalantekemiä", "lutetrin" (mikähän tuokin mahtaa olla?), "anekauppa",.... nuo samat teemat esiintyy aina tuon Raamattua väärentävän tomppelin teksteissä. Eli ei mitään uutta parhamin auringon alla :)

        Noinko se kasteen armo vaikuttaa siinä sovituksessa, että haukutaan netissä niin rumasti kuin osataan kanssakirjoitajia?

        mahdat olla tyytyväinen saavutuksiisi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinko se kasteen armo vaikuttaa siinä sovituksessa, että haukutaan netissä niin rumasti kuin osataan kanssakirjoitajia?

        mahdat olla tyytyväinen saavutuksiisi!

        Tuntuu että haukkuminen on lähinnä sinun alaasi. Temppujen kautta ei saada mitään, kasteen ja uskon kautta saadaan Kristus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuntuu että haukkuminen on lähinnä sinun alaasi. Temppujen kautta ei saada mitään, kasteen ja uskon kautta saadaan Kristus.

        "Noinko se kasteen armo vaikuttaa siinä sovituksessa, että haukutaan netissä niin rumasti kuin osataan kanssakirjoitajia?"

        Ilmeisesti uudestikasteen armottomuus vaikuttaa sitä. Vai "Lutterin lapset" - mahdat olla ylpeä itsestäsi. Ja onhan ukastajien keksimiä haukkumanimia pitkä lista, aina vauvavaleljoista vedenpalvojiin.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuossa paempi linkki. Oppi avautuu siitä kaikille


    • Anonyymi

      Mistä Jumala rankaisee sitä viidakon vauvaa, kuka kertoo omin sanoin, tai lainaa katkismusta?

      mikä on viidakon vauvan synti?

      • Anonyymi

        Kuka ratkaisee viidakon vauvan syntiongelman?

        Jeesuksen työkö Golgatalla, vaiko pappi kummeineen ja vesikuppeineen?


        "Miten joku voikaan väittää että ihminen sen ratkaisisi, voi järjen köyhyyttä ja tietämättömyyttä." (lainaus ylempää sakastin puolelta) !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka ratkaisee viidakon vauvan syntiongelman?

        Jeesuksen työkö Golgatalla, vaiko pappi kummeineen ja vesikuppeineen?


        "Miten joku voikaan väittää että ihminen sen ratkaisisi, voi järjen köyhyyttä ja tietämättömyyttä." (lainaus ylempää sakastin puolelta) !

        Jeesus ratkaisee syntiongelman. Syntionelma tuli syntiinlankeemuksessa ja koskee kaikkia koska kaikki oavt turmeltuneita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus ratkaisee syntiongelman. Syntionelma tuli syntiinlankeemuksessa ja koskee kaikkia koska kaikki oavt turmeltuneita.

        Ihmisten tehtävä on kastaa ja opettaa ja näin viedä evankeliumia eteenpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmisten tehtävä on kastaa ja opettaa ja näin viedä evankeliumia eteenpäin.

        Mutta ei vanhus sitä tiedä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta ei vanhus sitä tiedä.

        Voi miten surkea tulevaisuus on siellä kun itse vanhenette!

        täälläpäin on tapana kumartaa harmaapäätä. Se ei taida kuulua lutterin oppikunnan tapoihin lainkaan, ikävää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus ratkaisee syntiongelman. Syntionelma tuli syntiinlankeemuksessa ja koskee kaikkia koska kaikki oavt turmeltuneita.

        No sitä minäkin ihmettelen miksi siinä monta ihmistä yrittää sitä ratkaista vesikipoilla ja tempuilla.

        mutta siis ihanko oikeasti joku kuvittelee että viidakon vauva viikon vanhan malariaan kuollessaan joutuu vielä hvettiin kaiken päälle!?

        on teillä rajut opit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sitä minäkin ihmettelen miksi siinä monta ihmistä yrittää sitä ratkaista vesikipoilla ja tempuilla.

        mutta siis ihanko oikeasti joku kuvittelee että viidakon vauva viikon vanhan malariaan kuollessaan joutuu vielä hvettiin kaiken päälle!?

        on teillä rajut opit.

        Täälläpäin ei kumarrella ihmisiä vaan täällä kumarretaan Jumalaa.

        Vesikipoilla ja tempuilla ei ratkaista mitään. Kaste ja Jumalan Sanan synnyttämä usko tuoat ihmisen Kristuksen sovitustystä osalliseksi. Siinä on ratkaisu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täälläpäin ei kumarrella ihmisiä vaan täällä kumarretaan Jumalaa.

        Vesikipoilla ja tempuilla ei ratkaista mitään. Kaste ja Jumalan Sanan synnyttämä usko tuoat ihmisen Kristuksen sovitustystä osalliseksi. Siinä on ratkaisu.

        "täälläpäin on tapana kumartaa harmaapäätä"

        Lieneekö se harmaapää parhami, hehe


    • Anonyymi

      Molemmat kastetavat ovat oikein.

      Jos jotain asiaa ei ole tehty nuorena niin toiseksi paras hetki on NYT.

      Tarkemman perustelun jätän nyt tekemättä.
      Mutta kun lukee tarkoin lakiin liittyvät asiat niin asia on täysin ymmärrettävä.
      Tosin ei kummankaan täällä kiistelevän joukon perusteluiden mukaisesti.
      Totuus näet löytyy Jeesuksen juutalaisuudesta käsin ymmärrettynä.

    • Anonyymi

      Miksi Jumala ei lähettänyt Filippusta kastamaan vauvoja, helpompiakin kun eivät mene pakoon ko vinkaan usein!

      Ei vaan lähetti miehen tykö joka tutki kirjoituksia ja halusi tulla uskolle kuuliaiseksi.

      Ja sitten paiskasi Filippuksen Asdodiin uusiin hommiin ilman ilmansaatuttamista.

      kaikenlaista oli ilmassa tuon myrskynkin aikana, mutta yhtään pappia ei kyllä lennellyt ei edes vastatuuleen.

      • Anonyymi

        Miksi Jumala ei lähettänyt Filippusta kastamaan uudesti? Yhtään uudestikastajaa ei ollut tuohon aikaan.


    • Anonyymi

      Sitten on vielä se viidakon vauvakysmys vailla vastausta, ei teidän nyt aina tarvitse maahan kirjoittaa vaan tänne foorumille voitte raapustaa vidakkovaavin asian, eli mikä on vaavin synti, sekö että syntyi ihmiseksi mutta kurja juttu, ei syntynytkään luterilaiseen maahan vaan sinne ugauga porukan keskelle ja puun juurelle !

      siis sinnekö raukka joutuu kuumaan paikkaan jos kuolo kohtaa parin viikon vanhana kun ei näy ei kuulu pappia ei kummeja lukkaria eikä mekkoa, niinkö kävi?

      • Anonyymi

        Mistähän viidakkovaavista tuo vanhus taas horisee? Tajuatko mikä on synti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistähän viidakkovaavista tuo vanhus taas horisee? Tajuatko mikä on synti?

        Ei se tajua. Sille vain teot on syntiä ja kun ei ole tekoja niin ei ole syntiäkään, niin pimeaa on noiden kasteenuusijoiden logiikka. Sen sijaan vaaveista jaksetaan jauhaa sairaanloisesti


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      7955
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      180
      1767
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1036
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe