Itse ajelen E85 ja on huono lähtemään käyntiin alle 3 lämmöissä. 2-3 litraa bensaa ja pärjää mutta alle 0C lämmöissä jo liki pakollinen letkulämmitys. Käytän kyllä lämmitystä jos tietää lähdön olevan 5 alle lämmöissä hetken muutenkin.
Mutta varsinainen kysymys onkin että laittaisin 12v vesivastuksia lohkoon joita kattoon liimattava ohut 3mm paneeli lämmittäisi koko ajan. Kattoon mahtuu n 2m paneelia joten teho on jonkinmoinen esilämmitykseen kun se toimii pitkät ajat. Millainen ohjaus palikka olisi ja mistä joka ohjaa sähkön auton ollessa käynnissä taas suoraan akkua lataamaan helpottaen näin moottorin kulutusta hieman? Hyötyhän ei ole mullistava mutta varmasti tuottaa pienemmät päästöt,kulutuksen ja hyvän mielen! En kuvittelekkaan että vuodessa saisin rahani takaisin jos joku talousnero sitä tuumii. Harrastuksia on monia ja tästä harrastuksesta on jopa hyötyä monelle suunnalle.
Esilämmitys ja akulle aurinkopaneeli latausta tekniikka?
16
<50
Vastaukset
Talvella on pimeää, talvella on lunta, räntää joka estää katolla olevan latauksen.
Ei hyvä idea.- Anonyymi
Totta mutta toimii siltinkin ja valon määrä lisääntyy kokoajan lyhyen talvi pimeyden jälkeen. Hyötyä on myös kesällä koska sähköä kulutetaan kokoajan ajossa.Lumet ja rännät voi pyyhkiä pois eikä 100% ihanne olosuhteisiin kukaan oikeasti edes usko.
Nytkin on kirkasta ja valoisaa ja kylmä joten hyötyä löytyy lähes aina. Löytyisipä vain seppäinsinööripellelpeloton joka tietäisi rakentais sen pikku palikan joka hoitaa yksinkertaisen asian.
- Anonyymi
Näitähän on valmiina, eli hupiakku johonkin ja komponentit kiinni ja menoksi. Lämmitykselle pitänee olla joku ajastin, että akku ei tyhjene.
- Anonyymi
E85 autossa ei käynnistysongelmat liity moottorin lämpöön, vaan polttoaineen huonoon höyrystymiseen suuren etanoliosuuden vuoksi. Ennenvanhaan kun moottorit olivat kaasuttimella, niin lyhytkin käyttö bensiinillä (mm. petroolimottorit, jopa autoja) riitti lämmittämään kaasuttimen ja imusarjan jotta mottori pystyi käymään heikommalla polttoaineella. Nykyautot ovat ruiskutusmoottoreita, joten ne tarvitsevat vähintään imusarjan lämmittämisen ja imuilmankin lämmitys auttaisi. Ehkäpä joissakin pikkudieseleissä lämmityslaitteissa käytettävä akkukäyttöinen lämmitysvastus auttaisi. Koko moottorin lämmitysyritys akkusähköllä ei onnistu tai tarvittaisiin suuri akku (n. 600-1000Ah).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
E85 autossa ei käynnistysongelmat liity moottorin lämpöön, vaan polttoaineen huonoon höyrystymiseen suuren etanoliosuuden vuoksi. Ennenvanhaan kun moottorit olivat kaasuttimella, niin lyhytkin käyttö bensiinillä (mm. petroolimottorit, jopa autoja) riitti lämmittämään kaasuttimen ja imusarjan jotta mottori pystyi käymään heikommalla polttoaineella. Nykyautot ovat ruiskutusmoottoreita, joten ne tarvitsevat vähintään imusarjan lämmittämisen ja imuilmankin lämmitys auttaisi. Ehkäpä joissakin pikkudieseleissä lämmityslaitteissa käytettävä akkukäyttöinen lämmitysvastus auttaisi. Koko moottorin lämmitysyritys akkusähköllä ei onnistu tai tarvittaisiin suuri akku (n. 600-1000Ah).
Tuo imusarjan lämmitys voisi toimia ja niitähän on monissa dieseleissä. Olisi suht helppo asentaa imusarjaan. Romikselta löytyy osia, eli tulpan kierrekappaleita ym. Alumiiniin voi tehdä kierteet suoraan, tai hitsaamalla kappaleen kiinni. Niitä on imusarjassa yleensä useampia tulppia, jotka vie virtaa aika paljon, eli se aurinkokenno voi riittää lyhyenn lämmitykseen.
- Anonyymi
Väärin ymmärretty kysymyksen tarkoitus"hupiakku" on aivan väärä ajattelu suunta,akulla ei ole mitään tekemistä tässä asia yhteydessä.
- Anonyymi
Aikoinaan -80 luvulla vw kuplamiehenä törmäsin tuohon höyrystymis ilmiöön, kun kuplassa on "kilometrin" pituiset kurkut kaasarista kansiin.
Ongelma poistui käyttämällä syksystä kevääseen masinolia tai vastaavaa aina polttoaineen joukossa, tämän ansiosta käynnistyi hyvin ja matkalla ei enää koskaan hyytynyt. - Anonyymi
Helpompi on laittaa oikea softa/palikka, joka säätää E85 polttoaineen syöttöä.
Koska käytät sitä, tiedät, että sitä pitää ruiskuttaa enemmän kuin bensiiniä myös kylmäkäynnistyksessä ja rajuissa kiihdytyksissä.
Omassa ajoneuvossa on ollut E85 käytössä jo vuosia. ECU on päivitetty. -25 C ei ole mikään ongelma käynnistää moottoria ilman mitään esilämmitystä. Polttoaineessa on 15% bensiiniä, joka riittää varmistamaan käynnistyksen. Rikastusta on riittävästi, minkä huomaa korkeammista kierroksista heti käynnistyksen jälkeen kunnes lamda herää ja säätää seoksen. Kulutus talvella nousee niin korkeaksi, että siitä syystä kannattaa lähteä lämmitetyllä moottorilla liikenteeseen.- Anonyymi
E85 eflexfuel sarja on paikoillaan.
Kysymys on elektroniikka osata joka osaa jakaa katoon liimatun aurinkopaneelin tehon ajossa akkuun ja auton seisoessa keskuslukkopäällä auto lämmittää moottoria. Ainoastaan siitä on kyse. Ajossa lataus pääsee vähemmällä kun katosta tulee jotain 200w sähköä joka on pois etanolin kulutuksesta ja seisoessaan parkissa moottori on jo hieman haalea ja siten käyntiinlähtö helpompi ja rikastustarve pienempi. Se elektroniikka palikka on ketjun aloituksen ydin kysymys. Kiitos ymmärtämyksestä kun en osaa esittää asiaa selvemmin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
E85 eflexfuel sarja on paikoillaan.
Kysymys on elektroniikka osata joka osaa jakaa katoon liimatun aurinkopaneelin tehon ajossa akkuun ja auton seisoessa keskuslukkopäällä auto lämmittää moottoria. Ainoastaan siitä on kyse. Ajossa lataus pääsee vähemmällä kun katosta tulee jotain 200w sähköä joka on pois etanolin kulutuksesta ja seisoessaan parkissa moottori on jo hieman haalea ja siten käyntiinlähtö helpompi ja rikastustarve pienempi. Se elektroniikka palikka on ketjun aloituksen ydin kysymys. Kiitos ymmärtämyksestä kun en osaa esittää asiaa selvemmin.Taitaa olla helpoin juttu ,manuaali vaihtokytkin mutta millaisen diodi hässäkän pitää laittaa aurinkopaneelin mppt säätimeen kun se lataa samalla ajossa auton akkua? auton lataus samalla ei voi toimia säätimen kanssa lienee fakta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
E85 eflexfuel sarja on paikoillaan.
Kysymys on elektroniikka osata joka osaa jakaa katoon liimatun aurinkopaneelin tehon ajossa akkuun ja auton seisoessa keskuslukkopäällä auto lämmittää moottoria. Ainoastaan siitä on kyse. Ajossa lataus pääsee vähemmällä kun katosta tulee jotain 200w sähköä joka on pois etanolin kulutuksesta ja seisoessaan parkissa moottori on jo hieman haalea ja siten käyntiinlähtö helpompi ja rikastustarve pienempi. Se elektroniikka palikka on ketjun aloituksen ydin kysymys. Kiitos ymmärtämyksestä kun en osaa esittää asiaa selvemmin.Polttoaineensyötön säätäminen on E85 polttoainelaadulla tärkeämpää koska etanolilla sellainen moottori joka tarkoitettu käymään bensalla eikä etanolilla ei vakiona tunnista etanolin määrää, eikä ECU/moottorinohjaus myöskään osaa säätää seoksia ja sytytyksenajoitusta oikeaksi vaan moottori rupeaa käymään kokoajan liian laihalla seoksella jos edes lähtee ollenkaan käyntiin. Tätä ongelmaa ei mikään imusarjan lämmitys ikinä korjaa. Etanolissa on itsessään vähemmän energiaa ja enemmän happea kuin bensiinissä. Tämä on se suurin syy seoksen laihentumiseen etanolilla ulkoilman lämpötilasta, moottorin lämpötilasta riippumatta.
Huomioitavaa on että joissakin autoissa E85 muutoksen maksimaalinen hyödyntäminen saattaa tarvita myös polttoaineruiskujen vaihtamista isompiin, joissakin tapauksissa myös auton oman polttoainepumpun vaihtamista pikkaisen alkuperäistä tehokkaampaan. Tämä tosin on autokohtainen asia, eikä voi yleistää useimpiin autoihin.
Tämä video havainnollistaa hieman polttoaineseoksen rikastamista kylmäkäynnistyksen parantamiseksi, koska videon autossa ei ole FlexiFuel muutossarjaa.
https://www.youtube.com/watch?v=J0Tjec_XJQ8 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttoaineensyötön säätäminen on E85 polttoainelaadulla tärkeämpää koska etanolilla sellainen moottori joka tarkoitettu käymään bensalla eikä etanolilla ei vakiona tunnista etanolin määrää, eikä ECU/moottorinohjaus myöskään osaa säätää seoksia ja sytytyksenajoitusta oikeaksi vaan moottori rupeaa käymään kokoajan liian laihalla seoksella jos edes lähtee ollenkaan käyntiin. Tätä ongelmaa ei mikään imusarjan lämmitys ikinä korjaa. Etanolissa on itsessään vähemmän energiaa ja enemmän happea kuin bensiinissä. Tämä on se suurin syy seoksen laihentumiseen etanolilla ulkoilman lämpötilasta, moottorin lämpötilasta riippumatta.
Huomioitavaa on että joissakin autoissa E85 muutoksen maksimaalinen hyödyntäminen saattaa tarvita myös polttoaineruiskujen vaihtamista isompiin, joissakin tapauksissa myös auton oman polttoainepumpun vaihtamista pikkaisen alkuperäistä tehokkaampaan. Tämä tosin on autokohtainen asia, eikä voi yleistää useimpiin autoihin.
Tämä video havainnollistaa hieman polttoaineseoksen rikastamista kylmäkäynnistyksen parantamiseksi, koska videon autossa ei ole FlexiFuel muutossarjaa.
https://www.youtube.com/watch?v=J0Tjec_XJQ8Minusta ilman etanolianturia ei kannata normi käyttöautoa kannata lähteä ellei ole innokas harrastelia. Jos auto on hyväksytty etanolille flexfuel tiedon mukaan ei ole ongelmia. Sarjalla toimii hyvin paitsi ilman lämmitystä 3 alle ilman bensa lisäystä. Jos lämmittää niin ei tarvitse edes bensalisäystä talvellakaan. Plussaa havaittava alavääntö alkaminen alempaa. Esilämmitys paneelilla ja ajossa muuten vaan laturin kuormaa hitusen helpottamassa on myös positiivinen asia. Irvileuvoille matikkaa,esim 200w paneelitehoa on 1hv on 735w joten 0.27hv repii samalla penkkiin boostertehona. Esilämmitys on se suurin plussa.
- Anonyymi
Millä ihmeellä meinaat saada kennon pysymään katolla ?
- Anonyymi
Aurinkokennoja on ohuita 3mm ohuita taipuisia jo liimoja on vaikka ja kuinka mistä valita. Liimoilla kootaan myös autoja yms.
- Anonyymi
Jako palikka mikä ohjaa moottoriin ja ajossa taas akkuun kun löytyis ohje tai jopa valmis palikka.
- Anonyymi
Ei liene osaajia suomi24 foorumilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387715Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381935Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251900- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801555Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104988- 49920
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4879Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28820- 33793