Auton Moottori

Anonyymi

Sylinteriryhmän sylinterit voivat olla porattuja suoraan sylinteriryhmään tai ne voivat olla toteutettuja sylinteriputkilla. Voisitko kertoa minulle mitä on hyviä ominaisuuksia kummastakin?

3

319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lienee trolli, mutta vastaan kuitenkin.
      Eroa tulee silloin, kun pohdittavaksi tulee täydellinen moottorinkorjaus.
      Moottorista puuttuvat puristukset voi joskus korvata pelkästään ylikokomännänrenkailla, jolloin mäntiä ehkä ei tarvitse uusia.
      Jos taas poraa sylinterit ylikokoon, tarvitaan myös uudet männät renkaineen.
      Vaihdettavat sylinterinputket lienevät alkuperäisen kokosia, mutta tietoni
      eivät riitä siihen, onko moottori toimenpiteen takia tässä tapauksessa nostettava paikaltaan vai ei.
      Käsitykseni on - korjatkaa, jos olen väärässä - että ns. täyskorjauksia tehdään nykyään aika harvoin, koska nelisylinteriset autonmoottorit ovat jo kauan: Lue
      40 v olleet viidellä runkolaakerilla tuetut, mikä on lisännyt moottorien yleistäkin kestävyyttä.
      Työssä ei kannata säästää, sillä sen jonka taakseen jättää - löytää edestään.
      Ranskalaiset automerkit ovat eniten käyttäneet ns. putkia.

    • Henklöautojen bensiinimoottoreiden alumiinisissa sylinterilohkoissa on perinteisesti käytetty irrallisia "märkiä" valurautaisia sylinteriputkia, kun taas valurautaisissa sylinterilohkoissa ovat sylinterit porattu suoraan lohkoon ilman putkia.

      "Kuivia" ja jopa paikalleen valetut sylinteriputket alumiinilohkoissa yleistyivät, kunnes alaa alkoi valtaamaan uusi suuntaus, jossa sylintereiden pinnat päällystetään kestävällä, kovalla ja hyvät liukuominaisuudet omaavalla pinnoitteella, yhtenä vanhempana esimerkkinä Nikasil, uudempia suuntauksia, mitä esimerkiksi Toyota käyttää, en niin tunne.

      Pelkkä hoonattu reikä valuraudassa on ennenkaikkea halpa, mutta myös varsin kestävä. Valurautalohko on tukeva niin männälle kuin värähtelyjä vaimentava koko moottorin rakenteelle, joka kuitenkin väistämättä jää painavammaksi kuin kevytmetallinen.

      Alumiinilohko taas vaatii "jotain" männän ja sylinterin alumiinin väliin, joten on käytetty sylinteriputkia, joko "märkiä", eli sellaisia, joissa jäähdytysneste kiertää koskettaen suoraan sylinteriputkea (lähes) koko ulkopinta-alaltaan.

      "Kuiva" putki taas on kokonaan lohkon perusaineen ympäröimä, joten se ei tarvitse erityisiä tiivisteitä, mutta on työläämpi (tai paikalleen valettuna mahdoton) vaihtaa, eikä lämmönsiirto ole niin optimaalista kuin märässä putkessa.

      Putketon alumiinilohko on lähes mahdoton peruskorjattava jos sylinteripinnoite on kulunut tai rikkoutunut, koska uudelleenpinnoitukset eivät kalliina ja potentiaalisesti epäluotettavina yleensä kannata ja materiaalipaksuudet nykyään ovat niin ohuet, että perinteisesti käytetty kuivan putken poraus ja asennus ei tule kyseeseen.

      Suuntaus on sellainen, ettei henkilöauton moottoreita juuri peruskorjata, vaan vaurioituneen moottorin tilalle hankitaan yleensä käytetty moottori. Nykymoottorit ovat suunniteltuja kestämään auton normaalin käyttöiän, poikkeukset ovat "skandaaleja", joita Suomi24:n tapaisissa sontalaatikoissa repostellaan jopa vuosia. ; )

    • Anonyymi

      Jos joka toisen tekee märäksi...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

      Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      112
      1752
    2. Pormestari käräjille?

      Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      55
      1257
    3. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

      anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      143
      1207
    4. Millaista naista ikävöit

      Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      48
      930
    5. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

      että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      117
      884
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

      meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      73
      849
    7. Nyt on hyvä laittaa

      kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      814
    8. Voisimmeko seuraavan kerran kun

      Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      36
      797
    9. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

      Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      62
      762
    10. Kuinka nättinä

      Sitä pitää olla että huomataan 🙃
      Ikävä
      56
      761
    Aihe