Eric Wilson on tehnyt YouTube-videon, jossa hän pohtii sitä, miten Jeesuksen kuoleman muistojuhlaa pitäisi viettää. Pitäisikö jokaisen läsnäolijan ottaa osaa leipään ja viiniin?
Videossa on tekstitys myös suomeksi, joten jokainen voi katsoa ja ymmärtää tämän esityksen.
https://johanneksenpoika.fi/uutiset/juttu_w769.html
Pitäisikö Jehovan todistajien ottaa osaa leipään ja viiniin?
25
94
Vastaukset
- Anonyymi
Periaatteessa pitäisi.
Mutta siinä on yksi mutta.
Jos ei ole uudestisyntynyt, eikä pysty sanomaan että:" Jeesus on Herra" ja ottaa osaa Herran ehtoolliseen , on vikapää tilaisuuden häpäisemiseen.
Marssijärjestys on siis se että ensin on uudestisynnyttävä.
Jumala kutsuu kuitenkin monia, mutta vain harvat ovat valittuja.
Siksi m.m. useimmat entiset Jehovan todistajat jäävät siihen tilaan jossa uskottomat ovat.
Harva uudestisyntyy.- Anonyymi
Uudestisyntyminen on pelkkä opinkappale joka ei tarkoita oikeasti mitään. Jos uskovista puhutaan, niin kaikki himouskovat ovat aivan yhtä hurahtaneita, riippumatta siitä mihin uskovat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uudestisyntyminen on pelkkä opinkappale joka ei tarkoita oikeasti mitään. Jos uskovista puhutaan, niin kaikki himouskovat ovat aivan yhtä hurahtaneita, riippumatta siitä mihin uskovat.
Mainitsemasi "himouskovaiset" jotka todellisuudessa ovat Jeesuksen seuraajia tietävät sen että heitä pidetään hurahtaneina, koska enemmistölle sanoma rististä on hulluutta.
Joten; kiitos kun muistutit.
Asiat ovat siis kondiksessa, kun sinun kaltaisesi muistuttavat meitä siitä. - Anonyymi
Yksikään apostoleista ei ollut uudestisyntynyt siinä vaiheessa, kun Jeesus asetti heille ehtoollisen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksikään apostoleista ei ollut uudestisyntynyt siinä vaiheessa, kun Jeesus asetti heille ehtoollisen.
Eivätkä he olleet alkaneet vielä harrastamaan teokraattista sodankäyntiä.
Apostoleita oli vain 12. Oven ulkopuolella oli satoja muita opetuslapsia.
Pitäisikö ajatella että Herran ehtoollinen asetettiin vain 12 apostolille?
Herran ehtoollinen oli asetettu malliksi ja muistoksi.
Pyhän Hengen vuodatuksen jälkeen helluntaina astui kuvaan muut osat uudestisyntymiseen.
Se oli sitä "uutta valoa". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eivätkä he olleet alkaneet vielä harrastamaan teokraattista sodankäyntiä.
Apostoleita oli vain 12. Oven ulkopuolella oli satoja muita opetuslapsia.
Pitäisikö ajatella että Herran ehtoollinen asetettiin vain 12 apostolille?
Herran ehtoollinen oli asetettu malliksi ja muistoksi.
Pyhän Hengen vuodatuksen jälkeen helluntaina astui kuvaan muut osat uudestisyntymiseen.
Se oli sitä "uutta valoa"."Herran ehtoollinen oli asetettu malliksi ja muistoksi."
Synoptisissa evankeliumeissa nimenomaan näin. Vasta Johanneksen evankeliumissa "lihan ja veren" syömisestä tehdään pelastuksen ehto. Samoin Paavali pitää leipää ja viiniä yhteytenä Kristuksen ruumiiseen, joka on seurakunta.
Matteuksen Jeesus ei aseta ehtoollista, tai edes uskoa Jeesukseen, pelastuksen ehdoksi:
Matt. 7:21 "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Herran ehtoollinen oli asetettu malliksi ja muistoksi."
Synoptisissa evankeliumeissa nimenomaan näin. Vasta Johanneksen evankeliumissa "lihan ja veren" syömisestä tehdään pelastuksen ehto. Samoin Paavali pitää leipää ja viiniä yhteytenä Kristuksen ruumiiseen, joka on seurakunta.
Matteuksen Jeesus ei aseta ehtoollista, tai edes uskoa Jeesukseen, pelastuksen ehdoksi:
Matt. 7:21 "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon.Tosin taivaallinen Isä tahtoo, että uskomme Jeesukseen.
Ja Jeesuskin sanoi:" joka minuun uskoo, ei ikinä kuole ja vaikka kuolisikin saa elää".
Jos ei ikinä kuole, mitä se on muutakuin pelastumista kadotukselta? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tosin taivaallinen Isä tahtoo, että uskomme Jeesukseen.
Ja Jeesuskin sanoi:" joka minuun uskoo, ei ikinä kuole ja vaikka kuolisikin saa elää".
Jos ei ikinä kuole, mitä se on muutakuin pelastumista kadotukselta?Jumalan tahdon tekeminen ja Jeesukseen uskominen eivät silti ole sama asia. Johanneksen evankeliumi edustaa käsitystä, jossa korostui Jeesukseen uskominen pelastavana tekijänä. Matteuksen evankeliumi taas edustaa käsitystä, jossa teot olivat ratkaisevia.
Matt. 19:16 Eräs mies tuli kysymään Jeesukselta: "Opettaja, mitä hyvää minun pitää tehdä, jotta saisin iankaikkisen elämän?" 17 Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sinä minulta hyvästä kyselet? On vain yksi, joka on hyvä. Jos haluat päästä sisälle elämään, noudata käskyjä."
Johanneksen evankeliumin käsitys on mitä ilmeisimmin myöhempää perua ja Matteuksen taas lähempänä Jeesus-liikkeen alkuperäistä opetusta. Kristinuskohan oli aluksi juutalaisuuden sisäinen liike (ei erillinen uskonto) ja sitä voisi verrata herätysliikkeeseen kirkon sisällä. Jeesusta pidettiin aluksi ihmisenä, jonka Jumala oli valinnut omakseen, mutta häneen liitettiin yhä jumalallisempia piirteitä ajan kuluessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumalan tahdon tekeminen ja Jeesukseen uskominen eivät silti ole sama asia. Johanneksen evankeliumi edustaa käsitystä, jossa korostui Jeesukseen uskominen pelastavana tekijänä. Matteuksen evankeliumi taas edustaa käsitystä, jossa teot olivat ratkaisevia.
Matt. 19:16 Eräs mies tuli kysymään Jeesukselta: "Opettaja, mitä hyvää minun pitää tehdä, jotta saisin iankaikkisen elämän?" 17 Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sinä minulta hyvästä kyselet? On vain yksi, joka on hyvä. Jos haluat päästä sisälle elämään, noudata käskyjä."
Johanneksen evankeliumin käsitys on mitä ilmeisimmin myöhempää perua ja Matteuksen taas lähempänä Jeesus-liikkeen alkuperäistä opetusta. Kristinuskohan oli aluksi juutalaisuuden sisäinen liike (ei erillinen uskonto) ja sitä voisi verrata herätysliikkeeseen kirkon sisällä. Jeesusta pidettiin aluksi ihmisenä, jonka Jumala oli valinnut omakseen, mutta häneen liitettiin yhä jumalallisempia piirteitä ajan kuluessa.No,miksi sitten Tuomas sanoi Jeesuksesta:" minun Herrani minun Jumalani", jos nuo jumalalliset piirteet tuli myöhemmin?
Ja mitä näillä teoilla tarkoitetaan?
Koska niitä ei ole yksityiskohtaisesti määriteltyä, niin meidän on hyväksyttävä:
- Uskoon tulon jälkeen on tehtävä parannus.
- Kaduttava ja käännyttävä.
- Otettava uskovien kaste.
- Saatava armolahjat. Pyydettävä niitä.
Sen jälkeen on kuljettava parannuksen tietä ja alettava osoittamaan hengen hedelmiä.
Ei nuo teot ole esim. Vartiotornijärjestön määräyksiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mainitsemasi "himouskovaiset" jotka todellisuudessa ovat Jeesuksen seuraajia tietävät sen että heitä pidetään hurahtaneina, koska enemmistölle sanoma rististä on hulluutta.
Joten; kiitos kun muistutit.
Asiat ovat siis kondiksessa, kun sinun kaltaisesi muistuttavat meitä siitä.Himouskovaisia on niissäkin, joita SINÄ et luokittele Jeesuksen seuraajiksi. Yhteistä kaikille heille on harhainen todellisuuskäsitys: luottavat todetun todellisuuden sijaan tuhansia vuosia vanhoihin taruihin. Sanoma rististä on vain yksi niistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Herran ehtoollinen oli asetettu malliksi ja muistoksi."
Matt. 7:21 "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon.>> Vasta Johanneksen evankeliumissa "lihan ja veren" syömisestä tehdään pelastuksen ehto.
Ehtoollinen pelastuksen ehtona on kyllä katolista hapatusta. Johannes 6:53 kirjaimellinen tulkinta, edellyttää hylkäämään suuren osan Uuden testamentin sanomasta. Ristiriitaa ei synny, jos katsomme muutakin kuin tätä yhtä jaetta. Sekä ehtoollinen että Jeesuksen sanat "ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne" viittaavat osallisuuteen Jeesuksen uhrista. Pelastus on sen vastaanottaminen, uskomista Jeesuksen uhriin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No,miksi sitten Tuomas sanoi Jeesuksesta:" minun Herrani minun Jumalani", jos nuo jumalalliset piirteet tuli myöhemmin?
Koska niitä ei ole yksityiskohtaisesti määriteltyä, niin meidän on hyväksyttävä:
Sen jälkeen on kuljettava parannuksen tietä ja alettava osoittamaan hengen hedelmiä.
Ei nuo teot ole esim. Vartiotornijärjestön määräyksiä.- Saatava armolahjat.
Mihin perustuen? Raamattu ei esitä armolahjojojen saamista välttämättömänä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No,miksi sitten Tuomas sanoi Jeesuksesta:" minun Herrani minun Jumalani", jos nuo jumalalliset piirteet tuli myöhemmin?
Ei nuo teot ole esim. Vartiotornijärjestön määräyksiä."No,miksi sitten Tuomas sanoi Jeesuksesta:" minun Herrani minun Jumalani", jos nuo jumalalliset piirteet tuli myöhemmin?"
Koska hän ei sanonut noin, vaan Johanneksen evankeliumin kirjoittaja tai joku muokkaajista on pistänyt sanat hänen suuhunsa. Kyseessä on selkeä anakronismi, sillä Jeesusta ei pidetty Jumalana vielä hänen omana aikanaan, vaan vasta vuosikymmeniä myöhemmin.
"Ja mitä näillä teoilla tarkoitetaan?"
Riippuu keltä kysytään. Matteuksen evankeliumin Jeesuksen mukaan lain noudattamista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>> Vasta Johanneksen evankeliumissa "lihan ja veren" syömisestä tehdään pelastuksen ehto.
Ehtoollinen pelastuksen ehtona on kyllä katolista hapatusta. Johannes 6:53 kirjaimellinen tulkinta, edellyttää hylkäämään suuren osan Uuden testamentin sanomasta. Ristiriitaa ei synny, jos katsomme muutakin kuin tätä yhtä jaetta. Sekä ehtoollinen että Jeesuksen sanat "ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne" viittaavat osallisuuteen Jeesuksen uhrista. Pelastus on sen vastaanottaminen, uskomista Jeesuksen uhriin.Tulkintasi on aivan mahdollinen, mutta niin ovat myös muunlaiset tulkinnat. Varmasti katoliset teologit ovat hekin asioita miettineet syvällisesti.
Joh. 6:53:n kirjaimellista tulkintaa puoltaa jae 55 "Minun lihani on todellinen ruoka, minun vereni on todellinen juoma".
Ja sitten Jeesuksen pitäisi vielä maksaa jokaiselle tekojensa mukaan. Ei ole helppoa Raamatun tekstien tilkkutäkistä muodostaa "yhtenäistä" tulkintaa, ja lieneekö tuo mahdollistakaan, tekemättä väkivaltaa tekstin merkitykselle?
- Anonyymi
Jehovan todistajat ovat paholaisesta.
- Anonyymi
Höpö höpö. Jehovantodistajat eivät ole mistään kotoisin.
- Anonyymi
Ainoita oikeita Raamattuun uskovia ja sitä noudattavia ovat Jehovan todistajat, arvostan!
20v sitten oli JT ystäviä, ja todellakin elämä kulkee sitä rataa kuin silloin tutkittiin.
Seuraavaksi, ryöstetään kirkkojen omaisuus, tämä uskonnollisuus (joka ei ole aitoa Raamatun mukaista) onkin jo poljettu. Mielenkiinnolla seuraan, mikään ei ole yllätys.
Uutta maailman hallitusta ei tule, vaikka pyrky on kova. Amerikan ja Englannin herruuden aika lienee nyt murenemassa?- Anonyymi
Jehovan todistajien opetuksissa on jotain oikeaa, mutta myös paljon väärää.
Kaikki ( myös ei JT:t) jotka uskovat Jeesuksen saapumiseen suuressa loistossaan, ovat nyt mielenkiinnosta tutisten seuraamassa tilannetta.
Jotkut ennustukset ovat vielä täyttymättä.
Antikristus ja väärä profeetta ilmestyvät esiin tämän kriisin aikana.
He julistavat:" ei tässä Jeesusta tarvita. Me hoidamme asiat."
Tulee YK:n taholta julistus, uskontojen siirtämisestä YK:n valvontaan.
Uskonnoista löytyy rahat talouden elvyyttämiseksi.
Sitten he käyvät Israelin kimppuun. lähi-idässä syntyy sota, jota kutsutaan Harmagedoniksi.
Se suututtaa Jumalan.
Sitä ennen kaikki Jeesuksen omat on nostettu Herraa vastaan.
Ihmiskunnasta kuolee ensin 1/4:s osa. Sitten 1/3:s osa. Yhteensä puolet.
Huom. En ole Jehovan todistaja.
Miksi?
En halua laittaa rahojani amerikkaan.
Kammoan Jehovan todistajien vääriä opetuksia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki ( myös ei JT:t) jotka uskovat Jeesuksen saapumiseen suuressa loistossaan, ovat nyt mielenkiinnosta tutisten seuraamassa tilannetta.
Sitten he käyvät Israelin kimppuun. lähi-idässä syntyy sota, jota kutsutaan Harmagedoniksi.
Se suututtaa Jumalan.
Miksi?
Kammoan Jehovan todistajien vääriä opetuksia.YK on rauhan järjestö
Vartiotorni kirjoittaa että YK aikoo tuhota sen lahkon - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se suututtaa Jumalan.
Miksi?
Kammoan Jehovan todistajien vääriä opetuksia.Mitä rahoja? Höpö höpö. Kuluja toki tulee mm. painatuskustannuksia. Itse halusin antaa nimellisen korvauksen, ottamistani "materiaaleista" tosin sitä ei koskaan kukaan pyytänyt.
Mitään väärää opetusta en löytänyt, enkä löydä ja varmasti olin kaiken kyseenalaistava, olinhan väärän propagandan uhri, juurikin näine rahan Amerikkaan keruu juttujen vuoksi ja monen muun väärän tiedon.
Nyt en luule vaan tiedän, koska perehdyin heidän uskontoon, vakuutuin ja olen varma.
Itse en kykene siihen sitoumukseen, mutta arvostan!
Jumalan kansa ei osallistu sotaan. Eikä politiikkaan. Tähän voisi listata ne Raamatun uskonnot, jotka täyttävät edes nämä kaksi uskon kriteeriä, lisäksi lähetystyötä tehdään ihmisille ympäri maailman, he ovat vihattuja (Jumalan pilkasta Jeesuskin ristiin naulittiin) , se tie on kapea ja harvat sen löytävät, uskonto on kaikille ympäri maapallon mahdollinen, mutta harvat sen ottavat omakseen jne.
Siis, mikä muu Raamatun uskontoa opettava täyttää nämä tunnusmerkit?
Perehdyn mielelläni. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä rahoja? Höpö höpö. Kuluja toki tulee mm. painatuskustannuksia. Itse halusin antaa nimellisen korvauksen, ottamistani "materiaaleista" tosin sitä ei koskaan kukaan pyytänyt.
Mitään väärää opetusta en löytänyt, enkä löydä ja varmasti olin kaiken kyseenalaistava, olinhan väärän propagandan uhri, juurikin näine rahan Amerikkaan keruu juttujen vuoksi ja monen muun väärän tiedon.
Nyt en luule vaan tiedän, koska perehdyin heidän uskontoon, vakuutuin ja olen varma.
Jumalan kansa ei osallistu sotaan. Eikä politiikkaan. Tähän voisi listata ne Raamatun uskonnot, jotka täyttävät edes nämä kaksi uskon kriteeriä, lisäksi lähetystyötä tehdään ihmisille ympäri maailman, he ovat vihattuja (Jumalan pilkasta Jeesuskin ristiin naulittiin) , se tie on kapea ja harvat sen löytävät, uskonto on kaikille ympäri maapallon mahdollinen, mutta harvat sen ottavat omakseen jne.
Perehdyn mielelläni.Jatkan vielä YK on Jumalan pilkka järjestö, koska se väittää saavansa aikaan rauhan, Raamatun opetuksen mukaan ihmiset eivät tule saamaan koskaan rauhaa, vain Jumala Jehova saa sen aikaan.
Rahaa YK kyllä kerää ja totta kaikki ei varmaan mene huonoon tarkoitukseen, mutta korruptio on valtaisaa ja johan järjestö syöttää "tietoa" että sukupuolella ei ole väliä jne. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä rahoja? Höpö höpö. Kuluja toki tulee mm. painatuskustannuksia. Itse halusin antaa nimellisen korvauksen, ottamistani "materiaaleista" tosin sitä ei koskaan kukaan pyytänyt.
Perehdyn mielelläni.Kun kerran sanot perehtyväsi mielelläsi asiaan niin mietipä tätä. Mitään väärää opetusta et ole löytänyt? Tutkipa vaikka nyt ensin opetusta vuodesta 1914 ja siitä että kristittyjä on kaksi eri ryhmää. Näitä opetuksia ei Raamatusta löydy. Vuosi 1914 oli alun perin adventistien keksintöä jonka Russell myöhemmin omi itselleen. Oppi kahdesta luokasta taas on Rutherfordin keksintöä.
Totta on että eivät osallistu sotaan eivätkä politiikkaan - paitsi että Vartiotorni-Seura oli kyllä YK:n kansalaisjärjestönä 10 vuoden ajan 1990-luvun alusta alkaen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jatkan vielä YK on Jumalan pilkka järjestö, koska se väittää saavansa aikaan rauhan, Raamatun opetuksen mukaan ihmiset eivät tule saamaan koskaan rauhaa, vain Jumala Jehova saa sen aikaan.
Rahaa YK kyllä kerää ja totta kaikki ei varmaan mene huonoon tarkoitukseen, mutta korruptio on valtaisaa ja johan järjestö syöttää "tietoa" että sukupuolella ei ole väliä jne.Ei YK väitä, vaan pyrkii rauhaan. Vartiotornisi kirjoittaa rumasti.
Jeesus sanoi, että autuaita ovat rauhan tekijät. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perehdyn mielelläni.Moni muu.
Itse olen seurakunnassa jotka eivät osallistu sotaan, eikä osallistu politiikkaan.
Ja näitä on muitakin seurakuntia.
Jehovan todistajien harhaoppeja on iso liuta, joita en nyt tässä ala luettelemaan.
"Muistonviettonne" tavat ovat niistä yksi esimerkki. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moni muu.
Itse olen seurakunnassa jotka eivät osallistu sotaan, eikä osallistu politiikkaan.
Ja näitä on muitakin seurakuntia.
Jehovan todistajien harhaoppeja on iso liuta, joita en nyt tässä ala luettelemaan.
"Muistonviettonne" tavat ovat niistä yksi esimerkki.Minä aikoinaan tutkin Jehovan todistajien kanssa melko pitkään useita kuukausia, mutta sitten kun tuli tämä Herran ehtoollis juttu puheeksi, niin tutkiminen loppui.
Sanoin heille että en hyväksy tätä kantaanne leivän ja viinin katselemisesta, niin he kävivät vielä kerran, kysymässä että, onko näjemykseni muuttunut? Vastasin:"ei".
Nyt on siitä ajasta mennyt noin 10 vuotta, eikä kantani ole muuttunut.
Herran ehtoollinen kuuluu kaikille. "Ottakaa siitä te kaikki", sanoi Jeesus. Ei vain 12 apostolia tai 144.000 vaan miljoonat ja taas miljoonat.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1151877Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1541342Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j551297- 491022
Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html126972Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä75926- 52844
Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36837Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62812- 56791