Mitä bensa-autoilla tekee kun huoltoasemia ei enää ole?

Anonyymi

Korona verottaa jo huoltoasemien tuloja. Mutta entäpä 5-10 vuoden päästä, kun tavikset ajavat sähköllä ja vain köyhillä on vanhoja bensa-autoja? Eihän heillä ole varaa tankata paljoa. Tämä johtanee huoltoasemaketjujen konkursseihin ja tankkauspisteiden sulkemisiin.

72

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Paljonkos olet valmis lyömään vetoa ?

      • Anonyymi

        Huoltoasemat tulevat varmasti vähenemään. Autoilun suosio laskee ja uudet autot kuluttavat vähemmän polttoainetta tai kulkevat pelkällä sähköllä. Lisäksi maaseudulta muutetaan kaupunkeihin. Olisin valmis isompaankin vetoon siitä että tankkauspisteitä suljetaan paljon.


    • Anonyymi

      Paljonkos se suomalaisen auton keskihinta olikaan ja kuinka vanha se on?
      Sähköauton hinnat taitaa olla suurimmalle osaa kuitenkin liian kalliita nyt ja tulevaisuudessa.

    • Anonyymi

      Tankkasin tänään ST1 asemalla alennus kortilla 1.18,6 bensaa tankin täyteen. Ei mielestäni enää paha hinta....

      • Anonyymi

        Kohta taas nousee, kun öljy-yhtiöt pääsivät nyt sopuun tuotannon leikkaamisesta tuota meksikoa lukuunottamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kohta taas nousee, kun öljy-yhtiöt pääsivät nyt sopuun tuotannon leikkaamisesta tuota meksikoa lukuunottamatta.

        Jee!! Sijoitukseni siis taas nousee oikein kunnolla pitkän alamäen jälkeen, ja kunnolla nouseekin!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jee!! Sijoitukseni siis taas nousee oikein kunnolla pitkän alamäen jälkeen, ja kunnolla nouseekin!!!

        Bensaanko sijoitit vai diiseliin ?


    • Anonyymi

      Millä suunsoittajat ajavat, kun ei ole rahaa?

    • Anonyymi

      Hyvä jos nousisi sillä ostin Norjan öljyfondeja 400 tuhannella Eurolla ennen pääsiäistä.Ja voitosta ei mene veroa kun asun norjassa. Jos nyt nousisi takaisin sinne 67taalaan niin voitto olisi mukava kun ostohetkellä oli 31dollaria barreli.Miettikää sitä.Ja polttoaineasemat ei häviä ne myy dieseliä,kaasua ja sähköä. Diesel siksi kun raskasliikenne tarvitsee sitä vielä 2050 vuonna.

      • Anonyymi

        JOS. Niinpä niin.


    • Anonyymi

      Tässä onkin suurin vaara nyt uuden polttiksen ostajalle. Kun sähköautojen osuus uusien kaupasta kasvaa ja varakkain kansanosa ei enää tankkaa, huoltoasemien kannattavuus romahtaa. Vähitellen kylmäasematkin muuttuvat kannattamattomiksi.

      Tästä taas tulee noidankehä käytettyjen polttiksien arvon laskun kautta.

    • Anonyymi

      Bensaa on aina ja asemia koska tehdään dieseliä.

      Dieselin voimin pyörii kaikki yhteiskunnat. Kaikki kuljetukset tärkein eli maatalous.

      lämmitys iso merkitys


      Dieselmoottoria ei voi korvata.

    • Anonyymi

      Miten luulet "itseäänlataavien" hybridien sitten liikkuvan?, kyllä bensaa myydään niin kauan, kun joku sitä käyttää.

      • Anonyymi

        Paalukoneessa.


    • Anonyymi

      Sähköautokupla on puhjennut jo 10 vuoden kuluttua ja nestemäisiä polttoaineita jaellaan edelleen huoltoasemilla.

      • Anonyymi

        Juu, 5€ litra. Ei mene montaa vuotta kunnes uusien sähköautojen myynti ohittaa dinomobiilit. Kyllähän käryyttäjiä vielä varmasti pitkään liikenteessä on, mutta tuleepa siitä huvista vuosi vuodelta kalliimpaa ja hankalampaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, 5€ litra. Ei mene montaa vuotta kunnes uusien sähköautojen myynti ohittaa dinomobiilit. Kyllähän käryyttäjiä vielä varmasti pitkään liikenteessä on, mutta tuleepa siitä huvista vuosi vuodelta kalliimpaa ja hankalampaa.

        Matematiikka ei näytä olevan vahvuutesi, joten on parempi kun pysyt tuolla haavelinjallasi !


    • Anonyymi

      Aloittaja joku viherpiiperö ilmeisesti kun ei ymmärrä että vain varakkailla on vara ajaa bensalla tulevaisuudessa , kaikkee nuo yrittääkin.....

    • Anonyymi

      Bensa-asemia ei tarvita, jos työssäkäynti loppuu sitä ennen. Tätä menoa hyvinkin mahdollista.

      • Anonyymi

        Etätyö on avannut uusia mahdollisuuksia. Aurinko ja tuulivoiman kehittyminen on ripeää . Energiatehokkuus lisääntyy kaikissa prosesseissa jatkuvasti.
        Verotus on sille vahva moottori.




        "markkinat"


    • Anonyymi

      Patteriautoja on alle 1 % autokannastamme.

      Autokantamme keski-ikä oli ennen koronan aiheuttamaa myynnin romahdusta 17 vuotta. Voi olla, että menee viele 20 vuotta rikki ennen kuin talous pääsee uudelleen vauhtiin. Tarkoittaa käytännössä, että vain muutama 5 autokannasta uusiutuu vuosittain.

      Tällä tahdilla patteriautojen määrä osuus pysyy alle 5 % seuraavat 5 vuotta eikä osuus kovin huima ole 10 vuoden kuluttuakaan.

      • Anonyymi

        Voi mennä noin. Mutta jos sattuisi niin, että uudet halpenevat sähköautot tulevat kokonaiskuluiltaan 15k km/vuosi käytöllä halvemmiksi kuin käytetyt, käy hyvin eri tavalla. Verotus olisi tässä iso komponentti.

        Hyvä 20000€ LiFePo sähköperheauto 300-400 km rangella voi olla todellisuutta jo 2025. Tähän avustukset päälle, raippaverot polttiksille ja voi hyvinkin käydä niin, että "normiperhe" päätyykin ostamaan tällaisen käytetyn sijaan. Se nimittäin voi käydä halvemmaksi kokonaiskustannuksiltaan kuin 4000€ käytetty polttis.

        En sano että tätä toivon, mutta tähän homma tuntuu menevän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi mennä noin. Mutta jos sattuisi niin, että uudet halpenevat sähköautot tulevat kokonaiskuluiltaan 15k km/vuosi käytöllä halvemmiksi kuin käytetyt, käy hyvin eri tavalla. Verotus olisi tässä iso komponentti.

        Hyvä 20000€ LiFePo sähköperheauto 300-400 km rangella voi olla todellisuutta jo 2025. Tähän avustukset päälle, raippaverot polttiksille ja voi hyvinkin käydä niin, että "normiperhe" päätyykin ostamaan tällaisen käytetyn sijaan. Se nimittäin voi käydä halvemmaksi kokonaiskustannuksiltaan kuin 4000€ käytetty polttis.

        En sano että tätä toivon, mutta tähän homma tuntuu menevän.

        > Voi mennä noin. Mutta jos sattuisi niin, että uudet halpenevat sähköautot tulevat kokonaiskuluiltaan 15k km/vuosi käytöllä halvemmiksi kuin käytetyt, käy hyvin eri tavalla. Verotus olisi tässä iso komponentti.

        Menee näin. Ei voi ostella kokonaisedullisia käytettyjä, kun ainoastaan fanaattisimmat uskovaiset ostelevat patteriautoja, jotka tavisten hintaluokassa ovat helposti kymppitonnin samat tilat tarjoavaa polttomoottoriautoa kalliimpia. Ainakin jos mennään hinta edellä ja valitaan vaatimaton varustelutaso.

        70-100 k€ hintaluokassa patteriautot voivat verotuksen vuoksi olla jo oikeasti kelpo vaihtoehto, mutta max. 40 k€ tasolla esitykset ovat aneemisia. Lisäksi saattaa tulla tonni tai kaksi asennuskuluja kotilatausasemasta ja sähköautoilla on toistaiseksi ollut myös mm. kolarikorjausten kulut roimasti korkeampia, mikä ei voi olla näkymättä vakuutuksissa.

        Polttoaine muodostaa vain murto-osan autoilun kokonaiskuluista. Arvonalenema on ylivoimaisesti suurin rahareikä ja sehän on kalliilla sähköautolla iso. Sähköauton hankinta on taloudellinen itsemurha 1. omistajalle ja hyödyn käärii vasta 2. tai 3. omistaja.

        Kun korona rokotti taloutta, olisi syytä tunnustaa tosiasiat. Ja ihan muutenkin. On älytön veto laittaa kaikki pelimerkit yhdelle hevoselle. Tässä tapauksessa patteriautoille. Liikenteen CO2 päästöjä voidaan alentaa muillakin ratkaisuilla... jotka saattavat olla myös a) kustannustehokkaampia b) nopeammin käyttöön otettavia. Kuten nyt vaikka laajempi biopolttoaineiden käyttö, millä sain omat autoiluni päästöt tiputettua kolmasosaan aiemmasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Voi mennä noin. Mutta jos sattuisi niin, että uudet halpenevat sähköautot tulevat kokonaiskuluiltaan 15k km/vuosi käytöllä halvemmiksi kuin käytetyt, käy hyvin eri tavalla. Verotus olisi tässä iso komponentti.

        Menee näin. Ei voi ostella kokonaisedullisia käytettyjä, kun ainoastaan fanaattisimmat uskovaiset ostelevat patteriautoja, jotka tavisten hintaluokassa ovat helposti kymppitonnin samat tilat tarjoavaa polttomoottoriautoa kalliimpia. Ainakin jos mennään hinta edellä ja valitaan vaatimaton varustelutaso.

        70-100 k€ hintaluokassa patteriautot voivat verotuksen vuoksi olla jo oikeasti kelpo vaihtoehto, mutta max. 40 k€ tasolla esitykset ovat aneemisia. Lisäksi saattaa tulla tonni tai kaksi asennuskuluja kotilatausasemasta ja sähköautoilla on toistaiseksi ollut myös mm. kolarikorjausten kulut roimasti korkeampia, mikä ei voi olla näkymättä vakuutuksissa.

        Polttoaine muodostaa vain murto-osan autoilun kokonaiskuluista. Arvonalenema on ylivoimaisesti suurin rahareikä ja sehän on kalliilla sähköautolla iso. Sähköauton hankinta on taloudellinen itsemurha 1. omistajalle ja hyödyn käärii vasta 2. tai 3. omistaja.

        Kun korona rokotti taloutta, olisi syytä tunnustaa tosiasiat. Ja ihan muutenkin. On älytön veto laittaa kaikki pelimerkit yhdelle hevoselle. Tässä tapauksessa patteriautoille. Liikenteen CO2 päästöjä voidaan alentaa muillakin ratkaisuilla... jotka saattavat olla myös a) kustannustehokkaampia b) nopeammin käyttöön otettavia. Kuten nyt vaikka laajempi biopolttoaineiden käyttö, millä sain omat autoiluni päästöt tiputettua kolmasosaan aiemmasta.

        Niin. Jos sähköautot pysyvät kalliina. Pointtina olikin juuri, että niistä tulee halvempia kuin polttisautot uutena. Et tainnut edes lukea mitä kirjoitin...

        Arvonalenema sähköautoilla? Suomessa esim. 2019 Tesla Model 3 hinnasta on tippunut 2000€ jos sitäkään. Eli jos et ymmärrä, vuoden vanhat käytetyt Model 3:set menevät nyt kaupaksi melkein uuden hinnalla. Tämä tosin johtunee uusien Teslojen huonosta saatavuudesta enemmän kuin autojen erinomaisuudesta.

        Muutoinkin Tesloilla arvonalenema näyttäisi datan perusteella olevan huomattavasti polttomoottoriautoja pienempi (joo, laatuongelmista huolimatta, vaikka niitä ei ole osattu tehtaalla maalata, yms.)!

        En kyseenalaista etteikö käyttövoimakustannukset ole melko pieni osa. Pointtina oli, että polttonesteillä on suuri poliittinen riski. En välitä mistään ekopiiperryksestä.

        Eli en puhu siitä missä kiekko on nyt vaan minne kiekko on menossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Jos sähköautot pysyvät kalliina. Pointtina olikin juuri, että niistä tulee halvempia kuin polttisautot uutena. Et tainnut edes lukea mitä kirjoitin...

        Arvonalenema sähköautoilla? Suomessa esim. 2019 Tesla Model 3 hinnasta on tippunut 2000€ jos sitäkään. Eli jos et ymmärrä, vuoden vanhat käytetyt Model 3:set menevät nyt kaupaksi melkein uuden hinnalla. Tämä tosin johtunee uusien Teslojen huonosta saatavuudesta enemmän kuin autojen erinomaisuudesta.

        Muutoinkin Tesloilla arvonalenema näyttäisi datan perusteella olevan huomattavasti polttomoottoriautoja pienempi (joo, laatuongelmista huolimatta, vaikka niitä ei ole osattu tehtaalla maalata, yms.)!

        En kyseenalaista etteikö käyttövoimakustannukset ole melko pieni osa. Pointtina oli, että polttonesteillä on suuri poliittinen riski. En välitä mistään ekopiiperryksestä.

        Eli en puhu siitä missä kiekko on nyt vaan minne kiekko on menossa.

        Sipilä ja Lintilä panosti tervaan.

        https://www.youtube.com/watch?v=47dMvB46ZF4&feature=emb_logo

        https://yle.fi/uutiset/3-7761358

        https://www.konkurser.dk/konkurs/?id=88130


        "markkinat"


      • Anonyymi

        Henkilöautokannan keski-ikä kasvoi vuonna 2019 noin 12,2 vuoteen.

        Hieman kannattaisi asioita ajatella, ennen näppäimistöön tarttumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Jos sähköautot pysyvät kalliina. Pointtina olikin juuri, että niistä tulee halvempia kuin polttisautot uutena. Et tainnut edes lukea mitä kirjoitin...

        Arvonalenema sähköautoilla? Suomessa esim. 2019 Tesla Model 3 hinnasta on tippunut 2000€ jos sitäkään. Eli jos et ymmärrä, vuoden vanhat käytetyt Model 3:set menevät nyt kaupaksi melkein uuden hinnalla. Tämä tosin johtunee uusien Teslojen huonosta saatavuudesta enemmän kuin autojen erinomaisuudesta.

        Muutoinkin Tesloilla arvonalenema näyttäisi datan perusteella olevan huomattavasti polttomoottoriautoja pienempi (joo, laatuongelmista huolimatta, vaikka niitä ei ole osattu tehtaalla maalata, yms.)!

        En kyseenalaista etteikö käyttövoimakustannukset ole melko pieni osa. Pointtina oli, että polttonesteillä on suuri poliittinen riski. En välitä mistään ekopiiperryksestä.

        Eli en puhu siitä missä kiekko on nyt vaan minne kiekko on menossa.

        juu meinaatko että cittarien ja prismojen parkkipaikat täyttyvät jatkossa 15 vuotta vanhoista tesloista, nythän ne täyttyvät 15 vuottavanhoista fordeista, opeleista ja corolloista


    • Anonyymi

      Hybridit käyttävät bensaa ja dieseliä, joten älä ole huolestunut!

    • Anonyymi

      Sähköautot ostetaan pääkaupunkiseudulla. Millä sen ulkopuolella liikutaan, jos bensikset lopetetaan? Typerä alotus.

      • Anonyymi

        Pitää olla melko vietävissä oleva jos edes ajattelee tuollaista skenariota jossa bensikset lopetettaisiin. Ja typerys jos kommentoi asiaa siltä pohjalta että olisi mahdollista että näin kävisi.
        Hankkikaa aivot..


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on malli.....

        https://yle.fi/uutiset/3-7761358

        https://www.youtube.com/watch?v=47dMvB46ZF4&feature=emb_logo


        https://www.operationsforestieres.ca/fiasco-de-bioenergie-ae-cote-nord-a-port-cartier-quebec-doit-intervenir-urgemment-3905/

        Hollannissa, USA:ssa ja Kanadassa lopetettu. Samoin Joensuu Fortum...

        Kaikkia on pyöritetty avustuksin. Terva ei sisällä juurikaan hiilivetyjä. Vettä pyrolyysitervassa on 20%...



        "markkinat"

        Lappeenrannan jalostamo åpyörii edelleen täydellä teholla ja kannattavasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lappeenrannan jalostamo åpyörii edelleen täydellä teholla ja kannattavasti.

        UPM ei tee nyt tulosta mäntyöljyn jalostamisella.
        Prosessi on käytännössä sama, jota Neste käyttää eläin ja kasvirasvojen jalostamiseen.


        Rasvat ja öljyt on helposti muunnettavissa liikennepolttoaineiksi.

        Kasviöljyt on erinomaisia lähtöaineita. Rypsiöljy on bioöljyä.
        Biöljyn merkitys hämärtyy, kun sillä myös tarkoitetaan pyrolyysitervaa.
        Pyrolyysitervaa nimitetään myös pyrolyysiöljyksi , vaikka siinä ei ole rasvoja. SE EI OLE BIOÖLJYÄ ! Vaikka sitä siksi nimitetään.



        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        UPM ei tee nyt tulosta mäntyöljyn jalostamisella.
        Prosessi on käytännössä sama, jota Neste käyttää eläin ja kasvirasvojen jalostamiseen.


        Rasvat ja öljyt on helposti muunnettavissa liikennepolttoaineiksi.

        Kasviöljyt on erinomaisia lähtöaineita. Rypsiöljy on bioöljyä.
        Biöljyn merkitys hämärtyy, kun sillä myös tarkoitetaan pyrolyysitervaa.
        Pyrolyysitervaa nimitetään myös pyrolyysiöljyksi , vaikka siinä ei ole rasvoja. SE EI OLE BIOÖLJYÄ ! Vaikka sitä siksi nimitetään.



        "markkinat"

        Alempi taso uskoo vielä Suomessa TERVAN jalostamisen mahdollisuuksiin.

        https://blogit.lab.fi/labfocus/pyrolyysioljylla-voidaan-korvata-fossiilisia-polttoaineita/

        Usko on vahva myös perussuomalaisten agendassa...



        "markkinat"


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001915276.html

        https://yle.fi/uutiset/3-6425339

        https://www.karjalainen.fi/mielipiteet/mielipiteet/paakirjoitus/item/137466

        https://www.ley.fi/biooljy-joko-se-tulee/


        "markkinat"

        TERVA ei pala polttimessa. Se vaatii tukipolttoaineeksi maakaasua. Espoossa Fortum poltti Joensuussa valmistettua Otso pyrolyysitervaa yhdessä kattilassa Vermossa. Se paloi sielläkin maakaasun avulla.

        On outoa, että Fortum nimittää tervaa öljyksi, vaikka siinä ei sitä ole.
        Kysymys on politiikasta. Vajaata ymmärrystä omaavat poliitikot mieltää tervan öljynä :)



        https://www.google.com/search?sxsrf=ALeKk01vZ2JX_PxmX-bI5Cb8Nc9tajgDkA:1593944430483&ei=bqkBX4qAHcWrrgSYpLSwDQ&q=fortum otso oulu. fi files&oq=fortum otso oulu. fi files&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQAzIFCCEQoAE6BAgjECc6BggAEBYQHjoHCCEQChCgAToECCEQFVC9VlitrwFgrcMBaABwAHgAgAHnAYgBzg-SAQYwLjE1LjGYAQCgAQGqAQdnd3Mtd2l6&sclient=psy-ab&ved=0ahUKEwiK78fc8bXqAhXFlYsKHRgSDdYQ4dUDCAw&uact=5


        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TERVA ei pala polttimessa. Se vaatii tukipolttoaineeksi maakaasua. Espoossa Fortum poltti Joensuussa valmistettua Otso pyrolyysitervaa yhdessä kattilassa Vermossa. Se paloi sielläkin maakaasun avulla.

        On outoa, että Fortum nimittää tervaa öljyksi, vaikka siinä ei sitä ole.
        Kysymys on politiikasta. Vajaata ymmärrystä omaavat poliitikot mieltää tervan öljynä :)



        https://www.google.com/search?sxsrf=ALeKk01vZ2JX_PxmX-bI5Cb8Nc9tajgDkA:1593944430483&ei=bqkBX4qAHcWrrgSYpLSwDQ&q=fortum otso oulu. fi files&oq=fortum otso oulu. fi files&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQAzIFCCEQoAE6BAgjECc6BggAEBYQHjoHCCEQChCgAToECCEQFVC9VlitrwFgrcMBaABwAHgAgAHnAYgBzg-SAQYwLjE1LjGYAQCgAQGqAQdnd3Mtd2l6&sclient=psy-ab&ved=0ahUKEwiK78fc8bXqAhXFlYsKHRgSDdYQ4dUDCAw&uact=5


        "markkinat"

        Ehrnrooth yritti myös pyrolyysiä Forssassa. Tarkoitus oli muuttaa kotitalousjäte suoraan öljyksi.

        Käytti miljoonia ja palkkasi parhaita kemistejä...

        https://yle.fi/uutiset/3-5274599

        Laitos ei toiminut. Ekoport Oy meni konkurssiin. Myöhemmin meni myös Ekoport Oy:n konkurssipesä myös konkurssiin. Se on uusi ennätys.

        Siivouslasku kaatui vuokraisännälle !

        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TERVA ei pala polttimessa. Se vaatii tukipolttoaineeksi maakaasua. Espoossa Fortum poltti Joensuussa valmistettua Otso pyrolyysitervaa yhdessä kattilassa Vermossa. Se paloi sielläkin maakaasun avulla.

        On outoa, että Fortum nimittää tervaa öljyksi, vaikka siinä ei sitä ole.
        Kysymys on politiikasta. Vajaata ymmärrystä omaavat poliitikot mieltää tervan öljynä :)



        https://www.google.com/search?sxsrf=ALeKk01vZ2JX_PxmX-bI5Cb8Nc9tajgDkA:1593944430483&ei=bqkBX4qAHcWrrgSYpLSwDQ&q=fortum otso oulu. fi files&oq=fortum otso oulu. fi files&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQAzIFCCEQoAE6BAgjECc6BggAEBYQHjoHCCEQChCgAToECCEQFVC9VlitrwFgrcMBaABwAHgAgAHnAYgBzg-SAQYwLjE1LjGYAQCgAQGqAQdnd3Mtd2l6&sclient=psy-ab&ved=0ahUKEwiK78fc8bXqAhXFlYsKHRgSDdYQ4dUDCAw&uact=5


        "markkinat"

        Silti Ruotsissa Pyrocell AB ja PREEM AB aikoo valmistaa bensiiniä pyrolyysitervasta !
        Se on 100% varmuudella tuomittu epäonnistumaan.

        https://www.setragroup.com/sv/travaror/bioprodukter/pyrolysolja/

        Heiltä puuttuu tieto !
        https://www.setragroup.com/sv/press/pressmeddelanden/2018/preem-och-setra-samarbetar-kring-fornybara-drivmedel/


        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TERVA ei pala polttimessa. Se vaatii tukipolttoaineeksi maakaasua. Espoossa Fortum poltti Joensuussa valmistettua Otso pyrolyysitervaa yhdessä kattilassa Vermossa. Se paloi sielläkin maakaasun avulla.

        On outoa, että Fortum nimittää tervaa öljyksi, vaikka siinä ei sitä ole.
        Kysymys on politiikasta. Vajaata ymmärrystä omaavat poliitikot mieltää tervan öljynä :)



        https://www.google.com/search?sxsrf=ALeKk01vZ2JX_PxmX-bI5Cb8Nc9tajgDkA:1593944430483&ei=bqkBX4qAHcWrrgSYpLSwDQ&q=fortum otso oulu. fi files&oq=fortum otso oulu. fi files&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQAzIFCCEQoAE6BAgjECc6BggAEBYQHjoHCCEQChCgAToECCEQFVC9VlitrwFgrcMBaABwAHgAgAHnAYgBzg-SAQYwLjE1LjGYAQCgAQGqAQdnd3Mtd2l6&sclient=psy-ab&ved=0ahUKEwiK78fc8bXqAhXFlYsKHRgSDdYQ4dUDCAw&uact=5


        "markkinat"

        Fortum lopetti pyrolyysitervan valmistuksen Joensuussa. Fortum myi Joensuun toiminnot Savon Voimalle.
        Savon Voima ei halunnut ostaa Fortumin pyrolyysilaitosta.

        Fortum todennäköisesti romuttaa sen.


        "markkinat"


    • Anonyymi

      Aloittaja lienee näitä vihertäviä wanna-be sähköautoilijoita joilla ei ole siihen varaa.
      Eikä taida olla edes siihen vanhaan dieseliin.

    • Anonyymi

      aloittajan mukaan 5.10v päästä tavikset ajaa sähköautoilla. Ei aja.
      5-10v päästä tavallisperhe ajaa käytetyllä mikä on myyty uutena tänään. AIka vähän myydään uusia sähkiksiä tänään niin että niitä olisi käytettynä 5v päästä.

      Muutos on vääjämätön mutta hyvin hidas. Suomessa myydään selvästi eniten käytettyjä autoja.

    • Jos ensi vuodesta lähtien kaikki ostetut autot (n. 100 000 kpl/vuosi) olisii sähköautoja, niin 5 vuoden päästä sähköautoja olisi 5x100 000 kpl = 500 000 kpl ja polttiksia olisi 2 700 000 kpl. 10 vuoden päästä tilanne; sähköautoja 1 000 000 kpl ja polttiksia 2 200 000 kpl. olettaen, että autoja ei tulisi lisää.
      Kannattaa tulla pois kuplasta.

      • Anonyymi

        En sano että näin tapahtuu, mutta... on sekin skenaario mahdollinen, että sähköautoista tulee kokonaiskuluiltaan halvempia kuin käytetyistä polttiksista. Tällöin käytetyt katoavat liikenteestä nopeasti. Siksi nyt ei kannata kummoisia polttikseen sijoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En sano että näin tapahtuu, mutta... on sekin skenaario mahdollinen, että sähköautoista tulee kokonaiskuluiltaan halvempia kuin käytetyistä polttiksista. Tällöin käytetyt katoavat liikenteestä nopeasti. Siksi nyt ei kannata kummoisia polttikseen sijoittaa.

        Siis nyt kannattaa ostaa vain viimeisiä vetäviä polttiksia sähköautojen hintojen laskua odotellessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En sano että näin tapahtuu, mutta... on sekin skenaario mahdollinen, että sähköautoista tulee kokonaiskuluiltaan halvempia kuin käytetyistä polttiksista. Tällöin käytetyt katoavat liikenteestä nopeasti. Siksi nyt ei kannata kummoisia polttikseen sijoittaa.

        Ei hinta kaikkea ratkaise. Vaikka sähköauto olisi halvempi kuin käytetty polttis, niin silti moni ei ostaisi sähköautoa.
        Jos sähköautojen hinta romahtaa, niin miksi käytetty polttis pitäisi hintansa? Uskon, että jos uusien autojen hinta putoaa (käyttövoimasta riippumatta), niin se pudottaa käytettyjenkin hintoja. Eniten tehdään kauppaa käytetyistä autoista (n. 600 000 kpl/vuosi).


    • Anonyymi

      Nykyinen yli 30v autoilusukupolvi ei tule näkemään sitä päivää, kun bensa-asemat loppuvat.

      • Anonyymi

        Saisivat nyt ensin nuo Helsingin kivihiilikasat pois kaupunkikuvasta. Onhan se noloa kun reilun kilometrin päässä koko maailmaa parantavasta ympäristöministeriöstämme on ulkona iso kivihiilikasa.


    • Anonyymi

      nestemäisiä ja kaasumaisia polttoaineita tarvitaan niin kauan kuin yhteiskunnat on tälläisiä. Näiden verotuksen lasku alkaa olla ajankohtainen koska hinnat verojen takia kiristää elämää ainakin suomessa todella isoa osaa. Ne taas aiheuttaa todella ison laskun.

      Nykyinen vouhotus on järjetöntä jolla on huono lopputulos jos sitä seurataan.

    • Anonyymi

      Alkuperäiseen aloitukseen, polttoaineasemat varmaankin muuttuu aluksi niin että jätetään neljän tankkauspisteen sijasta kaksi jäljelle ja samalle tontille rakennetaan pikalatauspisteitä. Eli polttoaineen sijaan aletaan ensisijaisesti myymään sähköä. Jotta näin tapahtuu, niin tarvitaan vielä vähintään 100 000 sähköautoa lisää suomeen (tai edes prosenttuaallisesti alueelle huomattava määrä), jotta pikalatausasemiin investoiminen kannattaa.

      • Latausasema ei tule kannattamaan koskaan. Polttomoottoriautot tankataan 100% huoltoasemilla. Polttoaineen myynti ei ole bisnes. Sähköautot ladataan 80-90% kotona; miksi se olisi bisnes?


    • Anonyymi

      Hups, siis 1 00 000 sähköautoa autoa vähintään....

    • Anonyymi

      1 000 000 :D

    • Anonyymi

      Ei huoltoasemia ole ollut aikoihin. Pelkkiä kuppiloita, makkarakioskeja ja lottokansan kokoontumispaikkoja. Bensaa saatetaan myydä siinä muun ohessa.

    • Anonyymi

      " Sähköautot ladataan 80-90% kotona; miksi se olisi bisnes?"

      Kysytään myös vastakysymys että miksi ulkomailla (ja suomessa hitaasti) rakennetaan pikalatausasemia? Koska niille on kysyntää. Ja ne on suunniteltu niille autoilijoille jotka ajavat PALJON eli se "yön yli" lataus ei riitä ja tarvitaan nimenomaan PIKAlatausta, josta ollaan myös valmiita maksamaan jotta matka jatkuu kohtuu odottelun jälkeen.

      Ehkä olet itse niitä autoilijoita jotka pysyvät oman kuntansa rajojen sisällä ja ajat vähän autolla? Silloin et koskaan varmasti käytä pikalatausta kun se todennäköisesti maksaa ainakin tuplasti mitä kotona lataaminen.

      Yksi suurimmista esteistä sähköautojen yleistymiselle on juuri tuo paljonko pääsee yhdellä latauksella (tankillisella). Monet kokevat että 200km kantama on liian vähän vaikka valtaosa autoilijoista ei aja edes kerran viikossa sen verran päivässä. 500km kantaman sähköautot taas maksavat liikaa monen mielestä. Sen takia olisi näppärää jos autoa voisi ladata jossakin sujuvasti eikä tuskailla sen kantaman takia.

      • Anonyymi

        Varovainen arvaukseni on sähköautojen yleistyttyä, että niille säädetään ihan oma veroluontoinen käyttömaksu ajetun matkan mukaan plus perusmaksu jolle malli haetaan Carunalta, tarkoittaen että sähkön osuus maksusta on luokkaa 10% . EU kyllä pitää huolen että raha liikkuu kiihtyvällä vauhdilla kohti rysseliä ja Suomessa siirryttäneen takaisin sorateihin ellei peräti hevos ja kamelikyytiin.


      • Suomessa esimerkiksi K-lataus rakentaa latausasemia, jotka ovat tyhjän panttina; lataa k-lataussovellus ja katso ihan mihin aikaan tahansa, niin huomaat, että laturit "vapaana".
        Katselin eri latausasemien käyttöjä. Yksikään ei olisi kannattanut, vaan kaikki olivat raskaasti .tappiollisia. Esimerkiksi;
        Prisma laturit olleet n. 2 vuotta, olettaen, että saisi bruttotuloa 10 snt/kWh, niin tuotto olisi koko ajalta 146,-€
        ABC laturit olleet n. 2 vuotta type2 ja pikalaturi, samalla oletuksella tuotto 158,-€. Kauppakeskus Helsingissä 24kpl type 2 latureita samalla oletuksella tuotto koko ajalta 14300,-<€. jne.
        Ei kuoletu edes laturit järkevässä ajassa, saati, että tuottaisi jotain.


    • Anonyymi

      Kylmäasemat eivät häviä mihinkään, vieläkin uusia polttoaineasemia perustetaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      145
      8630
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2459
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      27
      2281
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      38
      2092
    5. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1768
    6. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1747
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      22
      1470
    8. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1167
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      6
      1043
    10. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      1015
    Aihe