Signaalin vaimeneminen dB/km

Anonyymi

Vaimenemisen optisessa kuidussa voi laskea kaavalla

a= 10/L * log(P_in/P_out)

missä L on kuidun pituus. Jos aallonpituus on 800 nm, a = 1,2 dB/km, kuinka pitkä kuitu on jos se kykenee pitämään sisällään vain 10% signaalista?

Ratkaisuni:
Pitää siis selvittää mikä L on. Jos P_out = 10% alkuperäisestä, suhde P_in/P_out = 10 ja kymmenkantaista logaritmia kun käytetään tuo lokkiosa yhtälöstä on 1. Pienellä pyörittelyllä saadaan

L = 10/1,2 km/dB = 8,3 km/dB

Tässä herää sellainen kysymys, että mitä km/dB tarkoittaa, omaan korvaan se ei kuulosta järkevältä. Toinen kysymys on se, että onko tuo 800 nm vain laitettu mukaan kysymykseen, vai pitäisikö minun käyttää sitä jossain?

15

273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Outo on laskentakaavasi. Kyllä tuossa pitää selvittää vaimennus desibeleinä eikä tehosuhteena.

    • Anonyymi

      Sinulla lukee a= 10/L * log(P_in/P_out)

      Tarkoittanet että a=(1/L)* (10 dB)*log(P_in/P_out))

      Eli siis desibelien pitää olla yhtälössä mukana.

      Muuten yksiköissä ei ole järkeä. Eli siis kun logaritmista tulee arvoksi 10 niin on tapahtunut 10 dB:n suuruinen vaimeneminen ja jos matka olisi 1 km niin vaimennus a olisi 10 dB/km.

      • Anonyymi

        Desibelejä ei ollut merkitty mukaan, mutta tuo vaikuttaisi järkevältä. Onko tuo tapani ratkaista L oikein? Eli kun sinne kaavaan laitetaan dB mukaan, niin ne supistuu pois ja jäljelle jää L = 8,3 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Desibelejä ei ollut merkitty mukaan, mutta tuo vaikuttaisi järkevältä. Onko tuo tapani ratkaista L oikein? Eli kun sinne kaavaan laitetaan dB mukaan, niin ne supistuu pois ja jäljelle jää L = 8,3 km.

        Kokeile vaikkapa semmoista että kaapelin päästä näkyy valoa 1% siihen lähetetystä valosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokeile vaikkapa semmoista että kaapelin päästä näkyy valoa 1% siihen lähetetystä valosta.

        Jolloin vastaus olisi 83 km?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jolloin vastaus olisi 83 km?

        Jaaha. Mitä enemmän vaimennusta niin sitä pitemmälle signaali etenee. Tuon minä kirjaan mittauspöytäkirjaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaaha. Mitä enemmän vaimennusta niin sitä pitemmälle signaali etenee. Tuon minä kirjaan mittauspöytäkirjaan.

        Siis eikös tuo tarkoita vain sitä, että on vain kuljettu pidempi matka? Minullahan on tuo vaimennus tuolla jo annettuna, joten pitäähän silloin kulkea pidemmälle jotta kaapelin lopusta saa enää prosentin irti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis eikös tuo tarkoita vain sitä, että on vain kuljettu pidempi matka? Minullahan on tuo vaimennus tuolla jo annettuna, joten pitäähän silloin kulkea pidemmälle jotta kaapelin lopusta saa enää prosentin irti?

        Jos alunperin kymmenesosaan vaimentunut signaali havaitaan etäåisyydellä x niin kuinka kaukana havaitaan signaali joka on tuosta vaimentunut kymmenesosaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokeile vaikkapa semmoista että kaapelin päästä näkyy valoa 1% siihen lähetetystä valosta.

        Miten tämä liittyy aloittajan kysymykseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten tämä liittyy aloittajan kysymykseen?

        Siten että aloittaja ei sittenkään taida mieltää sitä, mitä alkuperäisessä tehtävässä kysyttiin. Kunhan testasin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siten että aloittaja ei sittenkään taida mieltää sitä, mitä alkuperäisessä tehtävässä kysyttiin. Kunhan testasin.

        Tällä hetkellä olen melko epävarma siitä olenko ymmärtänyt vai en. Satuitko itse laskemaan paljon tuota pituutta? Olen yrittänyt miettiä mikä ratkaisussani on pielessä. Voitko sinä selittää asiaa? Haluaisin tajuta virheeni jos sellaisia on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Desibelejä ei ollut merkitty mukaan, mutta tuo vaikuttaisi järkevältä. Onko tuo tapani ratkaista L oikein? Eli kun sinne kaavaan laitetaan dB mukaan, niin ne supistuu pois ja jäljelle jää L = 8,3 km.

        On oikein eli 8.3 km tulee vastaukseksi.

        Noissa tehtävissä annetaan joskus myös sellaisia ylimääräisiä lähtötietoja joita ei tarvita lopputuloksen laskemiseksi. Tässä tapauksessa valon aallonpituudella ei ole merkitystä kun vaimennus a on ilmoitettu vain tuolle yhdelle aallonpituudelle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tällä hetkellä olen melko epävarma siitä olenko ymmärtänyt vai en. Satuitko itse laskemaan paljon tuota pituutta? Olen yrittänyt miettiä mikä ratkaisussani on pielessä. Voitko sinä selittää asiaa? Haluaisin tajuta virheeni jos sellaisia on.

        Ratkaisusi on oikein kun nuo yksiköt huomioidaan. Kysytty matka on siis se 8.33 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällä hetkellä olen melko epävarma siitä olenko ymmärtänyt vai en. Satuitko itse laskemaan paljon tuota pituutta? Olen yrittänyt miettiä mikä ratkaisussani on pielessä. Voitko sinä selittää asiaa? Haluaisin tajuta virheeni jos sellaisia on.

        Mikä on vaimennus desibeleinä kun signaalista on jäljellä 1%?


    • Anonyymi

      Kunhan tuosta korjaa yksiköt niin näyttäisi olevan oikein. Eli desibelit supistuu pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1715
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      87
      834
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      663
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe