Kuuluisien kirjojen kuuluisat aloitukset

Guuglatessani Sadan vuoden yksinäisyyden upeaa avausta (muistini ei riitä enää ulkoa osaamiseen, ainakaan sanatarkkaan) tulin tällaiselle sivulle jossa testataan miten hyvin tunnistan suurten kirjojen suuret avaukset. Mukana on sekä suomenkielistä että käännöskirjallisuutta.
https://www.etlehti.fi/artikkeli/vapaa-aika/tunnetko-kuuluisien-kirjojen-aloitukset-testaa-tietosi
(Oma tulokseni oli 8/10)

35

1133

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No mutta?
      Minähän tein sinulle jo uuden aloituksen.
      Tämä kopiosi olisi hyvin sopinut sinne.

H.

• En ymmärrä aloituksesi päälle yhtään mitään.
        Se joko sukeltaa liian syvälle tai lentää liian korkealla.
        Minulle "lagom" on paras.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

En ymmärrä aloituksesi päälle yhtään mitään.

Ei täällä kukaan muukaan Tellukan lisäksi ymmärrä tuota hunkkelin logiikkaa. Taitaa alkaa äijä pikkuhiljaa pehmenemään, kun on luuhannut palstoilla toistakymmentävuotta JOKA PÄIVÄ ?

• Paloma.se01 kirjoitti:

En ymmärrä aloituksesi päälle yhtään mitään.

"Paloma.se01"

Ei siihen aloitukseen tarvitse vastata.
        Jatkaa vain kirjallisuutta.
        -
        Hän lupaa nyt lukea Willis Wayde:sta?
        Sieltä löydät.

H.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei täällä kukaan muukaan Tellukan lisäksi ymmärrä tuota hunkkelin logiikkaa. Taitaa alkaa äijä pikkuhiljaa pehmenemään, kun on luuhannut palstoilla toistakymmentävuotta JOKA PÄIVÄ ?

"Anonyymi"

Ei minun päässäni mitään vikaa ole.
        Minä vain en pysty/halua kirjoitella latteuksia.
        Minä vaadin Aivoja ajattelemaan.

H.

• Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

"Anonyymi"

H.

Vaadi sitten aivoja myös riimittelyyn, siellä niitä latteuksia on pilvin pimein.

• Anonyymi kirjoitti:

Vaadi sitten aivoja myös riimittelyyn, siellä niitä latteuksia on pilvin pimein.

"Anonyymi"

Jospa se on niin että.
        Tunteilla ei ole raiteita, vaikka niillä asema onkin.

H.

• Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

"Anonyymi"

Jospa se on niin että.
        Tunteilla ei ole raiteita, vaikka niillä asema onkin.

H.

Juuh....juna män justiinsa..

• huruksz kirjoitti:

"Anonyymi"

H.

Minun ongelmani on että aivoni ajattelevat kyllä mutta eri ajatuksia, kuin sinun Ja sinulle kelpaa vain ne jotka ajattelevat samoja ajatuksia.
        (Siinä muistutat erästä hyvin tunnettua julkista hahmoa joka ei koskaan halua että kukaan neuvoisi häntä, vaikka hän ei tietäisi asiasta mitään. Ne jotka yrittävät neuvoa tai olla eri mieltä saavat nopeasti kenkää.)

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Minun ongelmani on että aivoni ajattelevat kyllä mutta eri ajatuksia, kuin sinun Ja sinulle kelpaa vain ne jotka ajattelevat samoja ajatuksia.
        (Siinä muistutat erästä hyvin tunnettua julkista hahmoa joka ei koskaan halua että kukaan neuvoisi häntä, vaikka hän ei tietäisi asiasta mitään. Ne jotka yrittävät neuvoa tai olla eri mieltä saavat nopeasti kenkää.)

Huvittaa palstalla on, kun yritetään ajatella niin että huruksz hyväksyisi, vaikkei ole asiasta hölkäsen pölähtämän tolkkua.
        Kun vaan olis hurukan mieliks ja onnesta soikeena jos paappa kehuu ja heittää vihreen åeukun aaahhh iiiihhh..

• Paloma.se01 kirjoitti:

"Paloma.se01"

Nää men ej se tollee mäne.
        Minähän kommentoin hyvinkin usein.
        Jankutuksen vihollinen tunnustan olevani.
        Siehä tietyst oot huomant jot mie ussein laitan EOC?
        Noh, siul en laita.
        Vaik kuin sie paat hui-lai-lee.
        -
        Ai niin.
        7/10

H.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

No voi hyvänen aika, Paloma!
        Ihanko totta tuo on sinun ongelmasi!

Bessie

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Bessie

Pitäisi olla hyvillään kun aivot vielä ajattelevat ja omalla tavallaan eikä jonkun toisen.

• Anonyymi kirjoitti:

Bessie

Ei se ole mikään ongelma noin yleisesti ottaen, mutta siitä tulee kompastuskivi jos haluaa jotain keskustelua saada aikaan hunskin omissa aloituksissa, Joten eipä nyt tehdä siitä mitään numeroa.

• Anonyymi kirjoitti:

Huvittaa palstalla on, kun yritetään ajatella niin että huruksz hyväksyisi, vaikkei ole asiasta hölkäsen pölähtämän tolkkua.
        Kun vaan olis hurukan mieliks ja onnesta soikeena jos paappa kehuu ja heittää vihreen åeukun aaahhh iiiihhh..

Jos tarkoitit minun kommenttiani, niin ei se niin mene.
        Minulla ei ole mitään tarvetta kenenkään hyväksynnälle.
        Haluan vain joustavuutta keskusteluihin ja keskustella rauhassa ilman että torpedoidaan hyvät aiheet.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Ei se ole mikään ongelma noin yleisesti ottaen, mutta siitä tulee kompastuskivi jos haluaa jotain keskustelua saada aikaan hunskin omissa aloituksissa, Joten eipä nyt tehdä siitä mitään numeroa.

"Joten eipä nyt tehdä siitä mitään numeroa."

Okei. Keskustella vain yritin, anteeksi nyt oikein paljon.

Bessie

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Jos tarkoitit minun kommenttiani, niin ei se niin mene.
        Minulla ei ole mitään tarvetta kenenkään hyväksynnälle.
        Haluan vain joustavuutta keskusteluihin ja keskustella rauhassa ilman että torpedoidaan hyvät aiheet.

En tarkoittanut sinua.

• Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

"Anonyymi"

H.

Nimimerkki H ja Tellukan yhteistyöhön olis kommentti, mutta jätän sen myöhemmäksi.
        x tattukerhuri.

• Anonyymi kirjoitti:

Nimimerkki H ja Tellukan yhteistyöhön olis kommentti, mutta jätän sen myöhemmäksi.
        x tattukerhuri.

Taidan tietää mitä tarkoitat.

• Anonyymi

Tulokseni oli 10/10. Suurimman osan tiesin heti ja varmasti, parin kohdalla piti vähän päätellä ja poissulkea ja nekin sitten tiesin, en siis arvaamalla vastannut yhteenkään.

Bessie

• Testi oli mielestäni aika helppo. Pari viimeistä yritin arvata suoraan lonkalta miettimättä mitään, mutta oikeasti se Peppi Pitkätossu minun olisi pitänyt tietää. Olen lukenut sen ääneen riittävän monta kertaa :)

• Anonyymi

Menihän noita arvattavia pieleen, mutta Peppi Pitkätossu on hallussa ;)

nm. m.t.

• 7/10 sain, Peppi Pitkätossua en tiennyt, ja joku arvauskin osui oikeaan.
        Oikeastaan en koen niinkään merkityksellisenä kirjojen alkulauseita, vaan sisällön anti.
        On kirjoja nuoruudesta joista en muista mitään, siksi olenkin tullut vain valikoivammaksi.

• Laitanpa tähän, ehkä tulevaisuudessa kuuluisan aloituksen.
      Paloma saa käyttää jos haluaa.
      -
      Viimeinen väre laantui.
      Aurinko oli kadonnut jo kauan sitten.
      Mustuus levisi veden kalvolla, samalla kun taivaan sini katosi.
      Luonto oli aivan äänetön.
      Tunsin kauhun ympäröivän minut.

H.

• Anonyymi

Kauhu on aloitusehdotuksissasi vallannut sinut aiemminkin, toistat sanojasi.

• Hyvä aloitus, mutta vaikeaa siihen on keksiä jatkoa kun kertojaminä on kauhusta lamaantunut ja todennäköisesti hänen hetkensä ovat luetut. Minusta se sopisi kirjan lopuksi paremmin. Tai eihän näissä nykyajan kirjoissa erota alkua ja loppua ja kerronta kulkee niin monessa eri aikajanassa ja eri ihmisten kertomana että tällaisen ikääntyneen leidin pää menee aivan sekaisin. "Kukas toi nyt sitten taas olikaan?" ja "Eikös toi ollut jo heittänyt veivinsä?"
        Kiitos luvasta käyttää aloitustasi.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Hyvä aloitus, mutta vaikeaa siihen on keksiä jatkoa kun kertojaminä on kauhusta lamaantunut ja todennäköisesti hänen hetkensä ovat luetut. Minusta se sopisi kirjan lopuksi paremmin. Tai eihän näissä nykyajan kirjoissa erota alkua ja loppua ja kerronta kulkee niin monessa eri aikajanassa ja eri ihmisten kertomana että tällaisen ikääntyneen leidin pää menee aivan sekaisin. "Kukas toi nyt sitten taas olikaan?" ja "Eikös toi ollut jo heittänyt veivinsä?"
        Kiitos luvasta käyttää aloitustasi.

"Paloma.se01"

Minusta sinulla olisi kykyä.
        Kykyä jatkaa, alkaen tutkistella yksityis-kohtia ympärilläsi.
        Tyyliin:
        "Noustessani rantakiveltä jaloilleni, metsässä välähti jotain.
        Salama läikähti tumman Haukan silmissä.
        Haukka nousi kirkaisten siivilleen..."

H.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Paloma.se01"

Tyyliin:

H.

Anonyymi..puskajussi.

• Anonyymi kirjoitti:

"Paloma.se01"

Tyyliin:

H.

Pasha.
        Minä, minun, minun omani.

H.

• Sain testistä 9/10, viimeinen meni väärin. Monet aloituksista ovat jo legendaarisia, niiden tunnistamiseen ei vällttämättä vaadita, että olisi kirjaa lukenut. Löysin toisenkin testin, jossa on jokunen sama kuin Paloman lähettämässä. Siitäkin sain ysin.

https://yle.fi/uutiset/3-9258797

Aloitus on kriittinen kohta kaikissa teksteissä, jotta se houkuttelisi lukemaan , asiateksteissä tietenkin pitää liittyä aiheeseen, johdattaa siihen lyhyesti tai mennä suoraan asiaan. Romaanin aloitus ei saa mielestäni olla liian paljastava tai tyhjentävä, vaan sopivasti vihjaava, voi olla raflaavakin, ristiriitainen tai ärsyttävä, yllättävä, omaperäinen.

Laitan tähän tyypillisen luonnonluvausaloituksen eräältä suomalaiselta realistiselta kansankuvaajalta. Yhden kesäpäivän tapahtumia kuvaava, omassa kirjahyllyssäni oleva teos on 430-sivuinen, siitä on tehty myös ainakin yksi elokuva. Tunnistatteko ?

"Savon eteläosassa, lähellä Karjalan heimon asuinseutujen rajaa, on kaunis ja karu paikkakunta. Saimaa, joskus muualla leveä ja vapaa, supistuu siellä ahtaiden maisemien väliin, niin että ainoastaan harvoin saattaa nähdä ulapalla sellaisen kohdan, missä silmä ei tapaa missään toista rantaa : vedenkalvo yhtyy siintävään avaruuteen aivan kuin merellä. Rannat ovat kolkon karuja, melkeimpä pienoiseen hirvittävyyteen asti. "

• En tunnistanut aloitusta, Ramoona. Muutenkin, suomenkielisen kirjallisuuden klassikot ovat heikot ja täysin sen varassa mitä kouluaikoina tuli luettua.
        Tein sen toisen testin ja sain saman tuloksen elikkä kasin. Kysymykset olivat osittain samat.
        Aloitin eilen illalla lukemaan Isabel Allenden "A Long Petal of the Sea" ja on ihan ehtaa Allende-tuotantoa.

• Paloma.se01 kirjoitti:

En tunnistanut aloitusta, Ramoona. Muutenkin, suomenkielisen kirjallisuuden klassikot ovat heikot ja täysin sen varassa mitä kouluaikoina tuli luettua.
        Tein sen toisen testin ja sain saman tuloksen elikkä kasin. Kysymykset olivat osittain samat.
        Aloitin eilen illalla lukemaan Isabel Allenden "A Long Petal of the Sea" ja on ihan ehtaa Allende-tuotantoa.

Kotimaiset klassikot tulevat teineille väärään aikaan ja väärin tarjoiltuina, mutta nämä suuret kansankuvaajamme auttaisivat ymmärtämään esimerkiksi kansalaissodan taustoja. Onneksi huumori keventää näitä korpikurjalistosta kertovia romaaneja. Tällä Joel Lehtosen Putkinotkolla ja sen eläjillä, Juutas ja Rosina Käkriäisellä lapsilaumoineen on elävä sääminkiläinen esikuvansa. Torpan pihapiirissä kaikki paikat repsottavat, lapset kulkevat ryysyissä, isäntä keittelee korpirojua ja riitelee isäntänsä kirjakauppias Muttisen kanssa. Kaiken taustana on idyllisen kaunis kesäpäivä Saimaan rannalla. Teos on yhdenpäivänkuvaus, kuten toinen paljon mainetta saanut Volter Kilven Alastalon salissa. Kilven romaani on melkein tuhatsivuinen ja kuvaa vain kuutta tuntia, ja sitä on verrattu Marcel Proustin ja James Joycen tajunnanvirtaromaaneihin. Monasti aloitin sitä, lopulta sain luetuksi ihan sisulla.

Yksi korona-ajan menetyksistä on kirjapiiri, ja tietysti koko kirjaston sulkeminen. Minäkin innostuin enemmän tuosta Allendesta, kun luin Henkien talon, en edes muista, mitä muuta olen häneltä lukenut. Jossain on suunniteltu, että kirjasto jakaisi tilausten perusteella ulkotiloissa kirjakasseja. Pitääköhän kirjaston kirjat desinfisioida jatkossa...Omat hyllyt sisältävät paljon sellaista, jonka voisi lukea uudestaan ja ihan iskemättömiäkin löytyy. Toni Morrisonin Paratiisin voisin seuraavaksi lukea. Tosin kesällä lehdin ja viitsin lukea paljon vähemmän, ellei sitten tule sateinen karanteenikesä.

• Anonyymi

Ploman normikaupat kärsivät nyt eli Gucci Saint Laurent Balenciaga ,,,
      ja niiden omistama yritys ranskalainen Kering laskee Gucci sales hit hard by start of virus outbreak in China tulosrohmahduksessa

• Ajat ovat vaikeat ja jostainhan sitä on nyt tingittävä :)

• "Hän oli pienessä, pimeässä komerossa. Ovi oli suljettu, ilma ummehtunutta ja kuumaa. Toiselta puolelta hän saattoi kuulla ääniä, toisinaan kovia ja raakoja, toisinaan hiljaisia ja salailevia. Hän yritti huutaa, mutta ei saanut aikaan pihaustakaan. Hän ei pystynyt liikkumaan vakkei mikään pidättänyt häntä. Jossain vaiheessa hänen on täytynyt kastella vuoteensa, sillä lakana hänen allaan oli märkä ..."

Aloitus on Clare Francisin kaksiosaisesta kirjasta Yötaivas, jonka olen viikonloppuna noukkinut kirjahyllystä esiin ja puhallellut pölyt lukeakseni sen.
      Näköjään jossain mielenhäiriössä ottanut imurinkin esiin tuohon olkkarin lattialle. Eilen oli ruokatoimituksessani melkein kaksi kiloa jauhelihaa, joka pitäisi sekin tuunata joksikin ja pakastaa ...
      Toisaalta taas, kaunis ilma olisi laistaa kaikki muu ja lähteä vain metsään ja rannoille ...

Niin, se toinen osa näkyy päättyvän näin:
      "Julie hymyili Richardille pöydän yli.
      -Olisi mukava saada raitista ilmaa. Menemmekö rannalle kävelemään ennen kuin menemme kotiin?"

Siis loppu hyvin kaikki hyvin, vaan ei kaikkien osalta, sillä kirjan jälkikirjoitus päättyy näin:
      "Maanpetturi Desoubrie jatkoi toimintaansa aina sodan loppuun saakka.
      Sitten hänen onnensa petti. Hänet tuotiin lopulta oikeuteen Lillessä ja teloitettiin.
      Mutta toisin olisi voinut käydä ..."

Mitä siinä aloituksen ja jälkikirjoituksen välissä tapahtuu, niin en tarkalleen enää muista, kun luin sen joskus 80-luvun alkupuolella. Mutta sithä sen näkkee ... Joku vastarintaliike/vakoilujuttu se on. Luen sen sitten, kun muulta laiskottelultani joudan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      90
      4332
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      44
      2721
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      113
      2481
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      108
      2258
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1947
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      32
      1945
    7. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      211
      1642
    8. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1617
    9. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1598
    10. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      79