Mitä pahaa on kristillisyydessä ja kristillisissä arvoissa?

Anonyymi

Tähän varmaan palstan kristittyjen kritisoijat vastaavat.

229

703

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei mitään.

      • Anonyymi

        Se varmaan onkin kova paikka antikristityille.


      • Anonyymi

        Kaikki ovat samaa mieltä.


    • Kristillisyys voi olla sokeaa uskoa. Tälläinen sokeus yllätti Euroopan keskiajalla ristiretkien aikana. Sokeasti eräät lapset uskoivat lasten ristiretkeen ja lähtivät vaeltamaan kohti Pyhäämaata. Monet päätyivät orjiksi Egyptiin. Uskonnollinen hurmos voi joskus johtaa sokeihin tekoihin? En tiedä onko näin, mutta seuraavasta linkistä voitte lukea Lasten ristiretkestä, jos ette usko uskonnollista sokeutta olevan olemassa.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Lasten_ristiretki

      • Anonyymi

        Höpöhöpö! Kristillisyys ei koskaan ole sokea mutta sinä voit olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö! Kristillisyys ei koskaan ole sokea mutta sinä voit olla.

        Kristillisyys on valkeutta. Näkevät silmät ja kuulevat korvat ovat uskovilla. Jumalattomat elävät pimeässä vihassaan koko elämänsä ajan ja sitten kuolevat pois kenenkään enää muistamatta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö! Kristillisyys ei koskaan ole sokea mutta sinä voit olla.

        Anonyymi: "Höpöhöpö! Kristillisyys ei koskaan ole sokea mutta sinä voit olla."

        MInusta Jeesuksen mukaan kristittykin voi olla sokea? Matteuksen evankeliumin Vuorisaarnasta: "6:23 Mutta jos silmäsi on viallinen, niin koko ruumiisi on pimeä. Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, kuinka suuri onkaan pimeys!" Tämö voi koskea montaa uskovaista, sillä Jeesus ei tunne heitä?

        Matteus: "7:19 Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.
        7:20 Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.
        7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        7:22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        7:23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.' "

        Tämän mukaan kristillisyys voi joillakin olla sokeaa väärää uskoa??


      • Hei, en tiedä miten tänne päädyin mutta on pakko moikata🥰
        Kun näin sut.
        Luulin että olit toisella palstalla ja sit ihmettelin miten minä tänne jouduin😅
        Sit oli pakko kirjoittaa sinulle.

        Minulla ahdistus päällä en saa nukuttua nyt. Apteekki soitti eilen mutta oli minun nimissä niin ei löytänyt tuotetta mutta ongelma on nyt se etten tiedä miten saan ne rasvat lapselle kun ei sieltä mitään tekstaria tullut jolla avata lokerikko vaikka odotin.
        Se nyt ahdistaa ihan paljon kun on erittäin tärkeitä 11kk pikkuiselle.


      • valtakunta kirjoitti:

        Hei, en tiedä miten tänne päädyin mutta on pakko moikata🥰
        Kun näin sut.
        Luulin että olit toisella palstalla ja sit ihmettelin miten minä tänne jouduin😅
        Sit oli pakko kirjoittaa sinulle.

        Minulla ahdistus päällä en saa nukuttua nyt. Apteekki soitti eilen mutta oli minun nimissä niin ei löytänyt tuotetta mutta ongelma on nyt se etten tiedä miten saan ne rasvat lapselle kun ei sieltä mitään tekstaria tullut jolla avata lokerikko vaikka odotin.
        Se nyt ahdistaa ihan paljon kun on erittäin tärkeitä 11kk pikkuiselle.

        Voi harmi, jos et saa nukuttua. Toivottavasti pieni on ollut terve. En kirjoittele juurikaan enää Sinkut-palstalla, sillä mielestäni sen taso on viime aikoina laskenut. Hyvää loppuviikoa sinulle ja perheellesi! Jumalan siunausta Teille, vaikka et taida uskoa Jumalaan?


      • FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:

        Voi harmi, jos et saa nukuttua. Toivottavasti pieni on ollut terve. En kirjoittele juurikaan enää Sinkut-palstalla, sillä mielestäni sen taso on viime aikoina laskenut. Hyvää loppuviikoa sinulle ja perheellesi! Jumalan siunausta Teille, vaikka et taida uskoa Jumalaan?

        Tottakai minä ikävöin ystäviäni vaikka et nyt sen ihmeemmin keskustellut minulle. En tiedä miksi , ehkä se seurani on niin tylsää.voithan sinäkin kertoa sitä syytä🙄?
        Mutta voin vannoa etten ole tasoa laskenut vai mitä tarkoitat tason laskulla sinkut palstalla.


        Vaikka en Jumalaan usko, kyllä ne lapset on kastettu ja lapsien toiset nimet on enkeleitä suojana, ihan varmuuden vuoksi koska itse en voi olla varma. En vaan tunne sellaista olemassa olon yhteyttä kumminkin moni uskoo. Sitä kyseenalaistan myös itsensä.😁


        Mutta kuin sanoin sinun rakastettava minua kuin lähimmäistä vaikka yrität karkuun.🥰🌹✨ itsepähän oot ristisi kannettavaksi ottanut.kyllä tännekin päädyin yllättäin ehkä se oli aika sinuakin piristää tavallisella perheen iloilla kun huolilla.


        Apteekkiin soitin, se koodipyyntö ei ollut vain tullut perille. Onneksi selvitti Ja lähetti uudelleen numeeronikin ja sit tuli koodi puhelimeen, ettei tarvinut iltaan odottaa jääkö lapsi ilman ihorasvoja(iho menee ilman rasvoja haavoille ja ruville ja kun oli pelko että on koodi mennyt toiseen numeroon tai kadonnut ihorasvat kokonaa.
        Kiitteli kovin kun näki paljon vaivaa vaikka oli valmiiksi ilta henkilökunnalle jättämässä.

        Meni eilen pyllykipeäksi Yöllä istumisesta kun tein tehtäviä 5vuotiaalle(keväällä tässä täyttänyt)ja 2vuotiaalle(alkuvuodesta täyttänyt)että puhe kehittyy ja tietoisuus. Mentiin perhosen kehittymisen ympyrä sekä sammakon ja myös ihmisen sisäelimiä myös kelloa aloittettiin hahmottaa, sekä numeroita ja tein lyhyen sadun kirjasta jossa on kuvien laittoa ja pysähdyn lukemaan satua samalla kun pikkuinen laitto kuvia paikoille.

        Tänään ei päästy potkupyöräilee ja pyöräileen( isommat lapset)kun satoi vettä, että ymmärsi että olen väsynyt Ja olisin mennyt mutta oppi pikkuinenkin samalla kun vettä sato ettei sinne vesisateenseen voi mennä kuin suihkuun etsittiin sateenkaaria taivaalta muttei vielä löytynyt.

        Nukutin rinnalle meidän11kk joka eilen lähti kävelemään.
        Miten sinulla on korona aikaan pyörähtänyt arjet?


      • valtakunta kirjoitti:

        Tottakai minä ikävöin ystäviäni vaikka et nyt sen ihmeemmin keskustellut minulle. En tiedä miksi , ehkä se seurani on niin tylsää.voithan sinäkin kertoa sitä syytä🙄?
        Mutta voin vannoa etten ole tasoa laskenut vai mitä tarkoitat tason laskulla sinkut palstalla.


        Vaikka en Jumalaan usko, kyllä ne lapset on kastettu ja lapsien toiset nimet on enkeleitä suojana, ihan varmuuden vuoksi koska itse en voi olla varma. En vaan tunne sellaista olemassa olon yhteyttä kumminkin moni uskoo. Sitä kyseenalaistan myös itsensä.😁


        Mutta kuin sanoin sinun rakastettava minua kuin lähimmäistä vaikka yrität karkuun.🥰🌹✨ itsepähän oot ristisi kannettavaksi ottanut.kyllä tännekin päädyin yllättäin ehkä se oli aika sinuakin piristää tavallisella perheen iloilla kun huolilla.


        Apteekkiin soitin, se koodipyyntö ei ollut vain tullut perille. Onneksi selvitti Ja lähetti uudelleen numeeronikin ja sit tuli koodi puhelimeen, ettei tarvinut iltaan odottaa jääkö lapsi ilman ihorasvoja(iho menee ilman rasvoja haavoille ja ruville ja kun oli pelko että on koodi mennyt toiseen numeroon tai kadonnut ihorasvat kokonaa.
        Kiitteli kovin kun näki paljon vaivaa vaikka oli valmiiksi ilta henkilökunnalle jättämässä.

        Meni eilen pyllykipeäksi Yöllä istumisesta kun tein tehtäviä 5vuotiaalle(keväällä tässä täyttänyt)ja 2vuotiaalle(alkuvuodesta täyttänyt)että puhe kehittyy ja tietoisuus. Mentiin perhosen kehittymisen ympyrä sekä sammakon ja myös ihmisen sisäelimiä myös kelloa aloittettiin hahmottaa, sekä numeroita ja tein lyhyen sadun kirjasta jossa on kuvien laittoa ja pysähdyn lukemaan satua samalla kun pikkuinen laitto kuvia paikoille.

        Tänään ei päästy potkupyöräilee ja pyöräileen( isommat lapset)kun satoi vettä, että ymmärsi että olen väsynyt Ja olisin mennyt mutta oppi pikkuinenkin samalla kun vettä sato ettei sinne vesisateenseen voi mennä kuin suihkuun etsittiin sateenkaaria taivaalta muttei vielä löytynyt.

        Nukutin rinnalle meidän11kk joka eilen lähti kävelemään.
        Miten sinulla on korona aikaan pyörähtänyt arjet?

        Valtakunta: "Miten sinulla on korona aikaan pyörähtänyt arjet?"

        Piti tänä keväänä tenttiä kaksi tenttiä, mutta yliopiston kirjasto on kiinni ja sen saa lainatuksi tenttikirjoja. Yliopistokin on kiinni ja minua ei koske etäopetuksen mahdollisuus oikein. Joten olen jonkinlaisella pakkolomalla. Nyt olen ollut viikon isäni luona, sillä yli 70-vuotias isä on loukannut oikean kätensä. Olen apuna ja autokuskina ollut jo melkein viikon.

        Elikä jos lapset on Teillä kastettu niin te kuulutte luterilaiseen seurakuntaan? Itseäni harmitti valtavasti kaksi viikko sitten se, että Pääsiäisenä ei päässyt kirkkoon, kun oli näitä koronarajoituksia.

        Sillä Sinkut-palstan huonontumisella tarkoitin sitä, että Disse ja Sönkkö ovat olleet paljon poissa - heitä kaipaan eniten. Monien muiten kirjoitukset - esimerkiksi wuwwiksen ei niin kiinnosta. Myös elisakettu ja misspönttöuuni ovat paljon olleet poissa palstoilta, joten en ole jaksanut siellä kirjoitella. Ei johdu millään tavalla sinusta. Täältäkin luterilaiselta palstalta olen pysynyt myös paljon poissa.

        Koska ollaan luterilaisella palstalla niin kysyn - miksi katsat lapsesi, mutta muuten kirkko ja uskonto ei muuten kiinnosta - mitä kristillisyydessä on sinusta vikaa?


      • FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:

        Valtakunta: "Miten sinulla on korona aikaan pyörähtänyt arjet?"

        Piti tänä keväänä tenttiä kaksi tenttiä, mutta yliopiston kirjasto on kiinni ja sen saa lainatuksi tenttikirjoja. Yliopistokin on kiinni ja minua ei koske etäopetuksen mahdollisuus oikein. Joten olen jonkinlaisella pakkolomalla. Nyt olen ollut viikon isäni luona, sillä yli 70-vuotias isä on loukannut oikean kätensä. Olen apuna ja autokuskina ollut jo melkein viikon.

        Elikä jos lapset on Teillä kastettu niin te kuulutte luterilaiseen seurakuntaan? Itseäni harmitti valtavasti kaksi viikko sitten se, että Pääsiäisenä ei päässyt kirkkoon, kun oli näitä koronarajoituksia.

        Sillä Sinkut-palstan huonontumisella tarkoitin sitä, että Disse ja Sönkkö ovat olleet paljon poissa - heitä kaipaan eniten. Monien muiten kirjoitukset - esimerkiksi wuwwiksen ei niin kiinnosta. Myös elisakettu ja misspönttöuuni ovat paljon olleet poissa palstoilta, joten en ole jaksanut siellä kirjoitella. Ei johdu millään tavalla sinusta. Täältäkin luterilaiselta palstalta olen pysynyt myös paljon poissa.

        Koska ollaan luterilaisella palstalla niin kysyn - miksi katsat lapsesi, mutta muuten kirkko ja uskonto ei muuten kiinnosta - mitä kristillisyydessä on sinusta vikaa?

        Minä tuen kirkkoa kun ollaan kristillisiä.
        On disse ja jan1(sönkkö) sinkku palstalla.
        Voit ihan kysyä häneltä jos et usko, voit kysellä sen jutuista tarkemmin.

        ” miksi katsat lapsesi, mutta muuten kirkko ja uskonto ei muuten kiinnosta”

        Joten vastaan uudelleen
        ” Vaikka en Jumalaan usko, kyllä ne lapset on kastettu ja lapsien toiset nimet on enkeleitä suojana, ihan varmuuden vuoksi koska itse en voi olla varma. En vaan tunne sellaista olemassa olon yhteyttä kumminkin moni uskoo. Sitä kyseenalaistan myös itsensä”

        ” Elikä jos lapset on Teillä kastettu niin te kuulutte luterilaiseen seurakuntaan?”
        Ev.lut kyllä. Minä muutenkin pidän perinteistä.
        Muutenkin kirkkoa tuen verorahoin ja myös 5vuotias on kirkonkerhossa.

        Se että en usko jumalaa, olen itse kumminkin tykännyt 10 käskystä kuin myös lähimmäisen rakkaudesta koska rakasta ihmisiä ja kuitenkin lapsena uskoin.
        Kun ripille menin ja luin muille oleville raamatusta oman valitseman pätkän , tunsin olevani hyvin tärkeä.Se oli satumaista kivimetsässä.

        Jumalassa on hyvää se on isä ja suojaa.
        Ihminen tehtii jumalan kuvaksi voimme miettiä asiaa siltä pohjalta.


        en tiedä kuinka moni teistä on nähnyt leijuvan teelusikan? Juokset keittiöön ja omassa kodissa tulee sinua kohti hitaasti lentäen teelusikka ja tipahtaa lattialle, voin sanoa iski paniikki kun tipahtaa jalkojesi juurelle kilahtikin ja siihen jätin juoksin hakemaan sisareni.
        En ole vieläkään saanut siihen selitystä.


        Minä en vieläkään osaa selittää sitä maan mangeeteilla olen sitä jatkuvasti hokenut ja mieskin muistaa koska oli sisareni kanssa silloin eikä ketään muuta ollut asunnossa eikä ketään muuta ollut siinä huoneessa kuin minä.


      • valtakunta kirjoitti:

        Minä tuen kirkkoa kun ollaan kristillisiä.
        On disse ja jan1(sönkkö) sinkku palstalla.
        Voit ihan kysyä häneltä jos et usko, voit kysellä sen jutuista tarkemmin.

        ” miksi katsat lapsesi, mutta muuten kirkko ja uskonto ei muuten kiinnosta”

        Joten vastaan uudelleen
        ” Vaikka en Jumalaan usko, kyllä ne lapset on kastettu ja lapsien toiset nimet on enkeleitä suojana, ihan varmuuden vuoksi koska itse en voi olla varma. En vaan tunne sellaista olemassa olon yhteyttä kumminkin moni uskoo. Sitä kyseenalaistan myös itsensä”

        ” Elikä jos lapset on Teillä kastettu niin te kuulutte luterilaiseen seurakuntaan?”
        Ev.lut kyllä. Minä muutenkin pidän perinteistä.
        Muutenkin kirkkoa tuen verorahoin ja myös 5vuotias on kirkonkerhossa.

        Se että en usko jumalaa, olen itse kumminkin tykännyt 10 käskystä kuin myös lähimmäisen rakkaudesta koska rakasta ihmisiä ja kuitenkin lapsena uskoin.
        Kun ripille menin ja luin muille oleville raamatusta oman valitseman pätkän , tunsin olevani hyvin tärkeä.Se oli satumaista kivimetsässä.

        Jumalassa on hyvää se on isä ja suojaa.
        Ihminen tehtii jumalan kuvaksi voimme miettiä asiaa siltä pohjalta.


        en tiedä kuinka moni teistä on nähnyt leijuvan teelusikan? Juokset keittiöön ja omassa kodissa tulee sinua kohti hitaasti lentäen teelusikka ja tipahtaa lattialle, voin sanoa iski paniikki kun tipahtaa jalkojesi juurelle kilahtikin ja siihen jätin juoksin hakemaan sisareni.
        En ole vieläkään saanut siihen selitystä.


        Minä en vieläkään osaa selittää sitä maan mangeeteilla olen sitä jatkuvasti hokenut ja mieskin muistaa koska oli sisareni kanssa silloin eikä ketään muuta ollut asunnossa eikä ketään muuta ollut siinä huoneessa kuin minä.

        'Valtakunta: "...en tiedä kuinka moni teistä on nähnyt leijuvan teelusikan? Juokset keittiöön ja omassa kodissa tulee sinua kohti hitaasti lentäen teelusikka ja tipahtaa lattialle, voin sanoa iski paniikki kun tipahtaa jalkojesi juurelle kilahtikin ja siihen jätin juoksin hakemaan sisareni. En ole vieläkään saanut siihen selitystä."

        Varsinainen kummituskokemus? Tai kenties enkeli leijutti teelusikkaa? Kiitos Disse&Sönkkö -tiedoista - siitä, että he ovat vielä palstoilla. Eli Teillä lapset ovat kastettuja ja kuulutte luterilaiseen kirkkoon, vaikka uskon laita on matalalla profiililla. Hyvää kevättä ja viikonloppua.


      • FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:

        'Valtakunta: "...en tiedä kuinka moni teistä on nähnyt leijuvan teelusikan? Juokset keittiöön ja omassa kodissa tulee sinua kohti hitaasti lentäen teelusikka ja tipahtaa lattialle, voin sanoa iski paniikki kun tipahtaa jalkojesi juurelle kilahtikin ja siihen jätin juoksin hakemaan sisareni. En ole vieläkään saanut siihen selitystä."

        Varsinainen kummituskokemus? Tai kenties enkeli leijutti teelusikkaa? Kiitos Disse&Sönkkö -tiedoista - siitä, että he ovat vielä palstoilla. Eli Teillä lapset ovat kastettuja ja kuulutte luterilaiseen kirkkoon, vaikka uskon laita on matalalla profiililla. Hyvää kevättä ja viikonloppua.

        Varsinainen kummituskokemus? Tai kenties enkeli leijutti teelusikkaa?

        En voi koskaan tietää pelästyin kamalasti hain sisareni katsomaan teelusikkaa katsomaan ja se nauro minulle sano, että se on ihan tavallinen lusikka ja nosti ylös sen.
        Syytti minua ”sinä itse tiputti sen”
        minä juoksin keittiöön ja pelästyin( jähmetyin jaloilleni)kun se leiju kohti hitaasti vasta päältä pöydältä olin ainakin puolen metrin päässä ja tipahti jalkojeni juureen.

        Sen vuoksi en voi mitään varmaksi. oon yrittänyt selittää sitä itselleni se leiju ihan suoraa värähtämättä kohti. Itse olin noin 10-11v.

        Vaikka en usko johonkin niin minä kyseenalaista kyllä itseni kun jota ei voi nähdä, en sitten tiedä varmaksi mietin vain maapallon magneetti kenttää. Tapahtuisi tämä jossain muuallakin jos asia olisi nii.


      • valtakunta kirjoitti:

        Varsinainen kummituskokemus? Tai kenties enkeli leijutti teelusikkaa?

        En voi koskaan tietää pelästyin kamalasti hain sisareni katsomaan teelusikkaa katsomaan ja se nauro minulle sano, että se on ihan tavallinen lusikka ja nosti ylös sen.
        Syytti minua ”sinä itse tiputti sen”
        minä juoksin keittiöön ja pelästyin( jähmetyin jaloilleni)kun se leiju kohti hitaasti vasta päältä pöydältä olin ainakin puolen metrin päässä ja tipahti jalkojeni juureen.

        Sen vuoksi en voi mitään varmaksi. oon yrittänyt selittää sitä itselleni se leiju ihan suoraa värähtämättä kohti. Itse olin noin 10-11v.

        Vaikka en usko johonkin niin minä kyseenalaista kyllä itseni kun jota ei voi nähdä, en sitten tiedä varmaksi mietin vain maapallon magneetti kenttää. Tapahtuisi tämä jossain muuallakin jos asia olisi nii.

        Muuten on olemassa kirja "Valtakunnan Salaisuus" - kiinnostaako lukea? Minusta se on hyvä uskonnollista aihetta käsittelevä kirja. Tuli mieleen nimestäsi ja ihmeestäsi?

        Valtakunnan salaisuus.
        Markus Mezentius Manilianuksen yksitoista kirjettä keväästä 30 jKr
        Kirjailija Mika Waltari
        Kieli suomi
        Genre historiallinen romaani
        Kustantaja WSOY
        Julkaistu 1959
        Sivumäärä 421

        Valtakunnan salaisuus (1959) on Mika Waltarin toiseksi viimeinen teos. Se sai aikanaan ristiriitaisen vastaanoton, sillä Waltari oli palannut nuoruutensa uskonnolliseen problematiikkaan ja kirja on vähemmän eroottisesti latautunut kuin esimerkiksi Sinuhe egyptiläinen.

        Kirja kertoo roomalaisen Markus Mezentius Manilianuksen seikkailuista Jerusalemissa ja Galileassa Jeesuksen ristiinnaulitsemisen aikaan ja sen jälkeen. Päähenkilö kohtaa matkallaan monia Uuden testamentin henkilöitä kuten Jeesuksen, Pontius Pilatuksen, apostolit Pietarin ja Johanneksen, Maria Magdalenan ja Lasaruksen.

        Kirja sisältää uskonnollista mytologiaa ja yliluonnollisia ihmetekoja. Yliluonnolliselta näyttäville tapahtumille annetaan myös luonnollinen selitys tai niiden todellisuudesta jää ainakin pieni epäily, joten lukijan itsensä päätettäväksi jää oliko Jeesus todella Jumalan poika ja ihmeiden tekijä vai ainoastaan historiallinen henkilö.


        Voisit lukea silloin, kun ei nukuta. Joistakin kirjan lukeminen nukuttaa, varsinkin Raamatun.


      • FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:

        Muuten on olemassa kirja "Valtakunnan Salaisuus" - kiinnostaako lukea? Minusta se on hyvä uskonnollista aihetta käsittelevä kirja. Tuli mieleen nimestäsi ja ihmeestäsi?

        Valtakunnan salaisuus.
        Markus Mezentius Manilianuksen yksitoista kirjettä keväästä 30 jKr
        Kirjailija Mika Waltari
        Kieli suomi
        Genre historiallinen romaani
        Kustantaja WSOY
        Julkaistu 1959
        Sivumäärä 421

        Valtakunnan salaisuus (1959) on Mika Waltarin toiseksi viimeinen teos. Se sai aikanaan ristiriitaisen vastaanoton, sillä Waltari oli palannut nuoruutensa uskonnolliseen problematiikkaan ja kirja on vähemmän eroottisesti latautunut kuin esimerkiksi Sinuhe egyptiläinen.

        Kirja kertoo roomalaisen Markus Mezentius Manilianuksen seikkailuista Jerusalemissa ja Galileassa Jeesuksen ristiinnaulitsemisen aikaan ja sen jälkeen. Päähenkilö kohtaa matkallaan monia Uuden testamentin henkilöitä kuten Jeesuksen, Pontius Pilatuksen, apostolit Pietarin ja Johanneksen, Maria Magdalenan ja Lasaruksen.

        Kirja sisältää uskonnollista mytologiaa ja yliluonnollisia ihmetekoja. Yliluonnolliselta näyttäville tapahtumille annetaan myös luonnollinen selitys tai niiden todellisuudesta jää ainakin pieni epäily, joten lukijan itsensä päätettäväksi jää oliko Jeesus todella Jumalan poika ja ihmeiden tekijä vai ainoastaan historiallinen henkilö.


        Voisit lukea silloin, kun ei nukuta. Joistakin kirjan lukeminen nukuttaa, varsinkin Raamatun.

        Kirjasto on nyt kiinni Koronan takana pistän muistiin ja toivotaan että löytyy ja katsotaan kiinnostaako se.

        Muutenkin minä tein jo ihmeen pistin oikeuskasleriin jo kanteen maaliskuun alussa kun eivät hoitanut velvollisuuksia sitä myöten lisääntyi testien tekeminen 15 .4 muuttui, että nyt jäljetetään myös lieväoireiset ja niiden kahdenviikon liikkeet..🥰

        Olen ylpeä itsestäni kumminkin se huomioitiin koska muutos tuli ja Oikeuskasleriin itse tutkimassa hallituksen ja thl touhuja ja nyt ne oikealla suunnalla minua vain pelottaa suuresti rajan avaaminen mutta Muista hakeutua lieväoireisenakin testeihin kun muutos tuli jo 15.4


      • valtakunta kirjoitti:

        Kirjasto on nyt kiinni Koronan takana pistän muistiin ja toivotaan että löytyy ja katsotaan kiinnostaako se.

        Muutenkin minä tein jo ihmeen pistin oikeuskasleriin jo kanteen maaliskuun alussa kun eivät hoitanut velvollisuuksia sitä myöten lisääntyi testien tekeminen 15 .4 muuttui, että nyt jäljetetään myös lieväoireiset ja niiden kahdenviikon liikkeet..🥰

        Olen ylpeä itsestäni kumminkin se huomioitiin koska muutos tuli ja Oikeuskasleriin itse tutkimassa hallituksen ja thl touhuja ja nyt ne oikealla suunnalla minua vain pelottaa suuresti rajan avaaminen mutta Muista hakeutua lieväoireisenakin testeihin kun muutos tuli jo 15.4

        valtakunta: "Kirjasto on nyt kiinni Koronan takana pistän muistiin ja toivotaan että löytyy ja katsotaan kiinnostaako se."

        Waltarin kirjoja löytyy myös vanhojen kirjojen kaupoista. Niitä löytyy kaupungeista ainakin. Itsekin löysin kerran yhden Waltarin kirjan vanhojen kirjojen kaupasta Helsingistä.

        Minä taidan lopetella kirjoittamisen tämän viikonlopun osalta - joten hyvää viikonloppua minun poolestani!


      • FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:

        valtakunta: "Kirjasto on nyt kiinni Koronan takana pistän muistiin ja toivotaan että löytyy ja katsotaan kiinnostaako se."

        Waltarin kirjoja löytyy myös vanhojen kirjojen kaupoista. Niitä löytyy kaupungeista ainakin. Itsekin löysin kerran yhden Waltarin kirjan vanhojen kirjojen kaupasta Helsingistä.

        Minä taidan lopetella kirjoittamisen tämän viikonlopun osalta - joten hyvää viikonloppua minun poolestani!

        En kyllä osta itselleni yhtään kirjaan paitsi noita opiskelu Peruskoulunkirjoihin ollaan uhrattu kun on hyviä harjoituksia saada kirjakieli kunnolliseksi. Mutta kuulemma ei ammattikorkeassakaan kaikki opettajatkaa osaa kirjoittaa miehen mukaa😮


      • FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:

        valtakunta: "Kirjasto on nyt kiinni Koronan takana pistän muistiin ja toivotaan että löytyy ja katsotaan kiinnostaako se."

        Waltarin kirjoja löytyy myös vanhojen kirjojen kaupoista. Niitä löytyy kaupungeista ainakin. Itsekin löysin kerran yhden Waltarin kirjan vanhojen kirjojen kaupasta Helsingistä.

        Minä taidan lopetella kirjoittamisen tämän viikonlopun osalta - joten hyvää viikonloppua minun poolestani!

        Muutenkin jos jaksat vielä hetken näytän kuvan lapsistani🥰


      • FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:

        valtakunta: "Kirjasto on nyt kiinni Koronan takana pistän muistiin ja toivotaan että löytyy ja katsotaan kiinnostaako se."

        Waltarin kirjoja löytyy myös vanhojen kirjojen kaupoista. Niitä löytyy kaupungeista ainakin. Itsekin löysin kerran yhden Waltarin kirjan vanhojen kirjojen kaupasta Helsingistä.

        Minä taidan lopetella kirjoittamisen tämän viikonlopun osalta - joten hyvää viikonloppua minun poolestani!

        Nonii
        https://aijaa.com/0yk42h


      • FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:

        valtakunta: "Kirjasto on nyt kiinni Koronan takana pistän muistiin ja toivotaan että löytyy ja katsotaan kiinnostaako se."

        Waltarin kirjoja löytyy myös vanhojen kirjojen kaupoista. Niitä löytyy kaupungeista ainakin. Itsekin löysin kerran yhden Waltarin kirjan vanhojen kirjojen kaupasta Helsingistä.

        Minä taidan lopetella kirjoittamisen tämän viikonlopun osalta - joten hyvää viikonloppua minun poolestani!

        Olisit voinut sanoa että nähnyt.😁


      • valtakunta kirjoitti:

        Olisit voinut sanoa että nähnyt.😁

        Olen nähnyt linkkisi, vaikka enää en muista mitä se sisälsi. Nyt olen lomalla ilman tietokonetta, joten en kirjoittele täällä ilmeisesti viikkoihin. Kirjoittelen parkkipaikalta autosta. Hyvää kesäkuun alkua. Katson vielä uudelleen linkkisi.


      • FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:

        Olen nähnyt linkkisi, vaikka enää en muista mitä se sisälsi. Nyt olen lomalla ilman tietokonetta, joten en kirjoittele täällä ilmeisesti viikkoihin. Kirjoittelen parkkipaikalta autosta. Hyvää kesäkuun alkua. Katson vielä uudelleen linkkisi.

        Mikä on tasainen puurtaja sdipendi?


      • FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:

        Olen nähnyt linkkisi, vaikka enää en muista mitä se sisälsi. Nyt olen lomalla ilman tietokonetta, joten en kirjoittele täällä ilmeisesti viikkoihin. Kirjoittelen parkkipaikalta autosta. Hyvää kesäkuun alkua. Katson vielä uudelleen linkkisi.

        Se oli kuva lapsistani, lukeehan se tuossa ylempänä😁


      • valtakunta kirjoitti:

        Se oli kuva lapsistani, lukeehan se tuossa ylempänä😁

        Joo, näin kuvan ja arvasin heidät lapsiksesi. Hyvää kesäkuun alkua ja Jumalan siunausta koko perheelle.


      • FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:

        Joo, näin kuvan ja arvasin heidät lapsiksesi. Hyvää kesäkuun alkua ja Jumalan siunausta koko perheelle.

        Etkö tiedä mikä on tasainen puurtaja stipendi? Ajattelin että olisit tiennyt enemmän kun muistelisin että olet opettanut lapsia ja
        kun esikoinen sai sellaisen.


    • Anonyymi

      Ei mitään, niin kauan kun ette yritä tyrkyttää niitä niille, jotka niistä eivät ole kiinnostuneet.

      • Anonyymi

        Ihmiset tyrkyttävät ei kristillisyys. Mutta ei sinulle kuule kukaan ole tyrkyttönyt yhtään mittään mutta kun sinusta kristillisyydestä ei saisi edes puhua vaikka itse änkeät tänne kristilliselle palstalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmiset tyrkyttävät ei kristillisyys. Mutta ei sinulle kuule kukaan ole tyrkyttönyt yhtään mittään mutta kun sinusta kristillisyydestä ei saisi edes puhua vaikka itse änkeät tänne kristilliselle palstalle.

        Ja missä kohtaa olen kieltänyt asiasta puhumisen?

        Ja tämä ei ole mikään kristillinen palsta, vaikka näin valehtelet. Ei muuten anna teistä uskovista kovin hyvää kuvaa tuo valehtelu.


    • Anonyymi

      Mitä ovat kristilliset arvot?

      • Usko, toivo Kristuksessa ja hänen sovitustyössään sekä rakkaus!

        Se mitä Jeesus opetti Raamatun sivuilla seuraajilleen!


      • Anonyymi

        Ne on enimmäkseen samat kuin yleisinhimilliset humanistiset arvot, jotka filosofit kehittivät jo kauan ennen kristinuskon syntyä.

        Tapansa mukaan kristityt ovat nekin kristillistäneet, liittämällä ne Raamatun taruston viitekehykseen. Kristityillä kun on paha tapa omia kristiuskon ansioksi kaikki hyvä mitä maa päällään kantaa, ja ulkoistaa kaikki paha kristinuskon ulkopuolelle, unohtaen lahjakkaasti, että kristinuskon ydin on jokaisen syntisyys, mukaan lukien kristityt.

        Rationaaliset ihmiset eivät oikein jaksa innostua tästä mielikuvituksellisesta viitekehyksestä, Raamatun tarustosta.

        En tunne kommunismin perusteita hyvin, mutta kuvittelen että ne eivät ole ihan niin huonot, kuin voisi kuvitella. Johtunee siitä, että kommunistiset järjestelmät eivät koskaan ole onnistuneet käytännössä.

        Tuskin kommunismin teoriaan kuuluu johtajien etuoikeutetussa yltäkylläisyydessä eläminen. Mutta niin se vaan on käsittääkseni ainakin lähes aina käytännössä aina ollut.

        Kristinuskossa sama vika. Suurimmalla suulla huutavat tosikristityt varsinkin palaavat kristinuskon maineen. Mm. siksi, että he haluavat pakottaa kaikki elämään tosikristittyjen kristiuskon tulkinnan mukaisesti, joka oudosti aina heijastelee heidän omia mielipiteitään. Lukevat kuin piru Raamattua, opportunistisesti, omaksi edukseen.

        Aitokristityt pilaavat kristiuskon maineen.

        Uskovan ei tule pakottaa ketään uskoon, tai elämään tietyllä tavalla. Uskova saa yrittää johtaa esimerkillä, ja toivoa, että hyvällä esimerkillään saisi muutkin kiinnostumaan kristiuskosta, sen ihanteita noudattamaan, jotka enimmäkseen ovat ihan ok, samoja kuin yleisinhimilliset, humanistiset arvot.

        "An act of human kindness, without an amen." (Tuomas Holopainen: How's the heart)


      • FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:

        Usko, toivo Kristuksessa ja hänen sovitustyössään sekä rakkaus!

        Se mitä Jeesus opetti Raamatun sivuilla seuraajilleen!

        Kannatatko kristillistä ekumeniaa?
        Hyväksymällä muut usnonsuunnat kuten esi. hellarit, jahvetit, mormonit ym. ym. ja myös muslimit kuuluvat aabrahamilaiseen uskontoperinteeseen.


      • Anonyymi

        Kristilliset arvot ovat Jeesuken kaksi tärkeintä käskyö
        Rakasta Jumalaa yli kaiken ja sen jälkeen lähimmäistäsi kuten itseäsi.
        Huomaa järjestys. Et voi rakastaa lähimmäistäsi jos et rakasta ensin Jumalaa ja itseäsi.


      • Anonyymi
        epikuros kirjoitti:

        Kannatatko kristillistä ekumeniaa?
        Hyväksymällä muut usnonsuunnat kuten esi. hellarit, jahvetit, mormonit ym. ym. ja myös muslimit kuuluvat aabrahamilaiseen uskontoperinteeseen.

        Sinä et edes näytä tietävän mitä kristillisyys on.
        Jahvet, muslimit ja mormonit eivät ole kristittyjä.


      • Anonyymi
        epikuros kirjoitti:

        Kannatatko kristillistä ekumeniaa?
        Hyväksymällä muut usnonsuunnat kuten esi. hellarit, jahvetit, mormonit ym. ym. ja myös muslimit kuuluvat aabrahamilaiseen uskontoperinteeseen.

        Niin, ja ateistit, yhtä suurta pers... perhettä kaikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ja ateistit, yhtä suurta pers... perhettä kaikki.

        Ja tietenkin liberaalit, olutpapit, kypäräpapit ja ennen kaikkea homot, jotka on pelastettava paitsi helvetiltä myös uskovilta. Siinä sitä hommaa riittääkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et edes näytä tietävän mitä kristillisyys on.
        Jahvet, muslimit ja mormonit eivät ole kristittyjä.

        Mistä lähteestä tietosi ovat peräisin?
        Onk Jumalasi kertonut, etteivät he ole kristittyjä tai lukeeko se Raamatussa.


      • epikuros kirjoitti:

        Kannatatko kristillistä ekumeniaa?
        Hyväksymällä muut usnonsuunnat kuten esi. hellarit, jahvetit, mormonit ym. ym. ja myös muslimit kuuluvat aabrahamilaiseen uskontoperinteeseen.

        En hyväksy mormoneja kristityiksi toisin kuin helluntalaiset. Kannatan ekumeniaa. Olin syksyllä 2018 ekumeenisessa jumalanpalveluksessa, jossa oli luterilaisia, ortodokseja sekä roomalaiskatolisia. Heidän kanssa kannatan ekumeniaa, vaikka ei kannata pakolla hakea yhteistä sävelmää ja hyväksyä kaikkea Rooman kirkon näkemyksiä?


      • Anonyymi

        Luuk. 10:27

        Hän vastasi ja sanoi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".

        ja sitten kristillisiin arvoihin kuuluu myös ...

        "4 Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,
        5 ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,
        6 ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;
        7 kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
        8 Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.
        9 Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.
        10 Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista.
        11 Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.
        12 Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan.
        13 Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus."


        ... mistä suurin on rakkaus!!


      • Anonyymi
        FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:

        En hyväksy mormoneja kristityiksi toisin kuin helluntalaiset. Kannatan ekumeniaa. Olin syksyllä 2018 ekumeenisessa jumalanpalveluksessa, jossa oli luterilaisia, ortodokseja sekä roomalaiskatolisia. Heidän kanssa kannatan ekumeniaa, vaikka ei kannata pakolla hakea yhteistä sävelmää ja hyväksyä kaikkea Rooman kirkon näkemyksiä?

        Katolisten ja luterilaisten oppi mm. Mariasta on täysin erilainen. Miten voit kannattaa Marian palvomista?


      • Anonyymi
        FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:

        En hyväksy mormoneja kristityiksi toisin kuin helluntalaiset. Kannatan ekumeniaa. Olin syksyllä 2018 ekumeenisessa jumalanpalveluksessa, jossa oli luterilaisia, ortodokseja sekä roomalaiskatolisia. Heidän kanssa kannatan ekumeniaa, vaikka ei kannata pakolla hakea yhteistä sävelmää ja hyväksyä kaikkea Rooman kirkon näkemyksiä?

        Katolisten ja luterilaisten oppi mm. Mariasta on täysin erilainen. Miten voit kannattaa Marian palvomista?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luuk. 10:27

        Hän vastasi ja sanoi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".

        ja sitten kristillisiin arvoihin kuuluu myös ...

        "4 Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,
        5 ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,
        6 ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;
        7 kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
        8 Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.
        9 Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.
        10 Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista.
        11 Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.
        12 Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan.
        13 Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus."


        ... mistä suurin on rakkaus!!

        Paavali antoi yksinäisenä miehenä selostuksen mitä rakkaus on hänen mielestään.

        Ei kai se ihan kristillinen arvo sellaisenaan ole.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Katolisten ja luterilaisten oppi mm. Mariasta on täysin erilainen. Miten voit kannattaa Marian palvomista?

        Faith.Hope.Love: "Heidän kanssa kannatan ekumeniaa, vaikka ei kannata pakolla hakea yhteistä sävelmää ja hyväksyä kaikkea Rooman kirkon näkemyksiä?"

        Tuo tekstissäni tarkoittaa sitä, että en kannata Marian ja pyhimysten palvontaa. Olen ollut ekumenisessa jumiksessa mukana, mutta se ei tarkoita, että kaikkea olisin hyväksymässä niin kuin ei ole luterilainen kirkkokaan. Meillä on kaksi sakramenttia, kun ortodokseilla ja katolisilla on noin seitsemän. Ekumeniaa voidaan harjoittaa, vaikka ollaan eri linjoilla.


      • Pullan rusinoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luuk. 10:27

        Hän vastasi ja sanoi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".

        ja sitten kristillisiin arvoihin kuuluu myös ...

        "4 Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,
        5 ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,
        6 ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;
        7 kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
        8 Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.
        9 Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.
        10 Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista.
        11 Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.
        12 Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan.
        13 Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus."


        ... mistä suurin on rakkaus!!

        KERROPPA SE KOKOOMUKSEN vantaan KIRJANPITORIKOLLISILLE? ELLER HYYR? kertoimet meni jo jehron piikkiiin?


      • Anonyymi
        FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:

        Faith.Hope.Love: "Heidän kanssa kannatan ekumeniaa, vaikka ei kannata pakolla hakea yhteistä sävelmää ja hyväksyä kaikkea Rooman kirkon näkemyksiä?"

        Tuo tekstissäni tarkoittaa sitä, että en kannata Marian ja pyhimysten palvontaa. Olen ollut ekumenisessa jumiksessa mukana, mutta se ei tarkoita, että kaikkea olisin hyväksymässä niin kuin ei ole luterilainen kirkkokaan. Meillä on kaksi sakramenttia, kun ortodokseilla ja katolisilla on noin seitsemän. Ekumeniaa voidaan harjoittaa, vaikka ollaan eri linjoilla.

        "Ekumeniaa voidaan harjoittaa, vaikka ollaan eri linjoilla."

        Mitä ihmettä, täällähän on järkeviäkin kommentteja.

        Yleensä palstoille purkavat patoumiaan kaikenlaiset hullut ja sekopäät, mutta kait satunnaisesti sekaan sattuu joku liki normaalikin.

        Vakavasti: tietenkin yhteistyötä tulee aina tehdä niissä asioissa, joissa ollaan samaa mieltä tai tavoitteet ovat samat.

        Kritiikkiä voi esittää asiallisesti ja yrittämättä häväistä toista.


      • epikuros kirjoitti:

        Mistä lähteestä tietosi ovat peräisin?
        Onk Jumalasi kertonut, etteivät he ole kristittyjä tai lukeeko se Raamatussa.

        No, tuskin juuri mikään kristillinen yhteisö pitää mormoneja ja Jehovan todistajia kristittyinä, esim. siksi, että molemmat kieltävät kolminaisuusopin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kristilliset arvot ovat Jeesuken kaksi tärkeintä käskyö
        Rakasta Jumalaa yli kaiken ja sen jälkeen lähimmäistäsi kuten itseäsi.
        Huomaa järjestys. Et voi rakastaa lähimmäistäsi jos et rakasta ensin Jumalaa ja itseäsi.

        Heh. On kaksi käskyä.

        Pitää rakastaa Jumalaa. Pitää rakastaa lähimmäisiä kuten itseään.


      • Voi olla, jos mieheni kuolee minua ennen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Katolisten ja luterilaisten oppi mm. Mariasta on täysin erilainen. Miten voit kannattaa Marian palvomista?

        >Miten voit kannattaa Marian palvomista?

        Kymmenien yhtäpitävien todistusten mukaan Maria ilmestyi 1648 johtamaan Prahan tykistön taistelua ruotsalaisia vastaan – ja hyvin johtikin. Kun tiedämme tämän, miten kristitty voi kieltää Marian palvottavuuden?


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Miten voit kannattaa Marian palvomista?

        Kymmenien yhtäpitävien todistusten mukaan Maria ilmestyi 1648 johtamaan Prahan tykistön taistelua ruotsalaisia vastaan – ja hyvin johtikin. Kun tiedämme tämän, miten kristitty voi kieltää Marian palvottavuuden?

        Ruotsalainen kristitty kieltäisi varmasti. Miettii:serious


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne on enimmäkseen samat kuin yleisinhimilliset humanistiset arvot, jotka filosofit kehittivät jo kauan ennen kristinuskon syntyä.

        Tapansa mukaan kristityt ovat nekin kristillistäneet, liittämällä ne Raamatun taruston viitekehykseen. Kristityillä kun on paha tapa omia kristiuskon ansioksi kaikki hyvä mitä maa päällään kantaa, ja ulkoistaa kaikki paha kristinuskon ulkopuolelle, unohtaen lahjakkaasti, että kristinuskon ydin on jokaisen syntisyys, mukaan lukien kristityt.

        Rationaaliset ihmiset eivät oikein jaksa innostua tästä mielikuvituksellisesta viitekehyksestä, Raamatun tarustosta.

        En tunne kommunismin perusteita hyvin, mutta kuvittelen että ne eivät ole ihan niin huonot, kuin voisi kuvitella. Johtunee siitä, että kommunistiset järjestelmät eivät koskaan ole onnistuneet käytännössä.

        Tuskin kommunismin teoriaan kuuluu johtajien etuoikeutetussa yltäkylläisyydessä eläminen. Mutta niin se vaan on käsittääkseni ainakin lähes aina käytännössä aina ollut.

        Kristinuskossa sama vika. Suurimmalla suulla huutavat tosikristityt varsinkin palaavat kristinuskon maineen. Mm. siksi, että he haluavat pakottaa kaikki elämään tosikristittyjen kristiuskon tulkinnan mukaisesti, joka oudosti aina heijastelee heidän omia mielipiteitään. Lukevat kuin piru Raamattua, opportunistisesti, omaksi edukseen.

        Aitokristityt pilaavat kristiuskon maineen.

        Uskovan ei tule pakottaa ketään uskoon, tai elämään tietyllä tavalla. Uskova saa yrittää johtaa esimerkillä, ja toivoa, että hyvällä esimerkillään saisi muutkin kiinnostumaan kristiuskosta, sen ihanteita noudattamaan, jotka enimmäkseen ovat ihan ok, samoja kuin yleisinhimilliset, humanistiset arvot.

        "An act of human kindness, without an amen." (Tuomas Holopainen: How's the heart)

        Kommunismi ei ole toiminut käytännössä, koska se on itse itsensä tuhoava järjestelmä. Järjestelmä, jossa valta ja vauraus on keskittynyt pienelle eliitille ja laki estää muita nousemasta eliittiin ilman eliitin suostumusta. Tuo käytännössä tappaa yritteliäisyyden. Neukkulassakin tehtiin laaduttomia tuotteita, koska työläisellä ei ollut mitään intressiä tehdä työtään hyvin. Lopulta järjestelmä romahtaa, kun suurin osa kansaa elää köyhyydessä ja kurjuudessa.


      • Anonyymi
        FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:

        Faith.Hope.Love: "Heidän kanssa kannatan ekumeniaa, vaikka ei kannata pakolla hakea yhteistä sävelmää ja hyväksyä kaikkea Rooman kirkon näkemyksiä?"

        Tuo tekstissäni tarkoittaa sitä, että en kannata Marian ja pyhimysten palvontaa. Olen ollut ekumenisessa jumiksessa mukana, mutta se ei tarkoita, että kaikkea olisin hyväksymässä niin kuin ei ole luterilainen kirkkokaan. Meillä on kaksi sakramenttia, kun ortodokseilla ja katolisilla on noin seitsemän. Ekumeniaa voidaan harjoittaa, vaikka ollaan eri linjoilla.

        <<Tuo tekstissäni tarkoittaa sitä, että en kannata Marian ja pyhimysten palvontaa.<<

        Mikähän ihme ajatusmania on suomalaisilla sanaan 'palvonta'? Ehkä Suomessa palvotaan auktoriteetteja tai rahaa - ja ehkä uutta autoa ja ennen kaikkea Pisa-tutkimusta. Tai palvotaan idoleja silloin kuin yhtä paljon vihataan sitten naapureita.

        Uskontoa ei pysty erottamaan kulttuurista, ja olisi kiva nähdä yhdenkin katolisen espanjalaisen palvovan jotakin .

        - Vielä jokin aika sitten oli vessojen suojelupyhimyksen kuva, joka ainoan kahvilan ja baarinkin klosettihuoneen oven yläpuolella.

        Ehkä he kuitenkin palvovat enemmän sitä vessaansa kuin sitä kuvaa, ainakin vessojen siisteydestä voisi näin päätellä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsalainen kristitty kieltäisi varmasti. Miettii:serious

        Niin, Ruotsissa on nykyään kyllä paljon hyviä kristittyjä. Maahan välttyi molemmilta maailmansodilta, kun taas me uhrasimme lähes 120 000 ihmistä niiden merkeissä.


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Niin, Ruotsissa on nykyään kyllä paljon hyviä kristittyjä. Maahan välttyi molemmilta maailmansodilta, kun taas me uhrasimme lähes 120 000 ihmistä niiden merkeissä.

        Ateistit, ainakin virallisesti sellaiset, tappoivat suurimman osan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ne on enimmäkseen samat kuin yleisinhimilliset humanistiset arvot, jotka filosofit kehittivät jo kauan ennen kristinuskon syntyä.

        Tapansa mukaan kristityt ovat nekin kristillistäneet, liittämällä ne Raamatun taruston viitekehykseen. Kristityillä kun on paha tapa omia kristiuskon ansioksi kaikki hyvä mitä maa päällään kantaa, ja ulkoistaa kaikki paha kristinuskon ulkopuolelle, unohtaen lahjakkaasti, että kristinuskon ydin on jokaisen syntisyys, mukaan lukien kristityt.

        Rationaaliset ihmiset eivät oikein jaksa innostua tästä mielikuvituksellisesta viitekehyksestä, Raamatun tarustosta.

        En tunne kommunismin perusteita hyvin, mutta kuvittelen että ne eivät ole ihan niin huonot, kuin voisi kuvitella. Johtunee siitä, että kommunistiset järjestelmät eivät koskaan ole onnistuneet käytännössä.

        Tuskin kommunismin teoriaan kuuluu johtajien etuoikeutetussa yltäkylläisyydessä eläminen. Mutta niin se vaan on käsittääkseni ainakin lähes aina käytännössä aina ollut.

        Kristinuskossa sama vika. Suurimmalla suulla huutavat tosikristityt varsinkin palaavat kristinuskon maineen. Mm. siksi, että he haluavat pakottaa kaikki elämään tosikristittyjen kristiuskon tulkinnan mukaisesti, joka oudosti aina heijastelee heidän omia mielipiteitään. Lukevat kuin piru Raamattua, opportunistisesti, omaksi edukseen.

        Aitokristityt pilaavat kristiuskon maineen.

        Uskovan ei tule pakottaa ketään uskoon, tai elämään tietyllä tavalla. Uskova saa yrittää johtaa esimerkillä, ja toivoa, että hyvällä esimerkillään saisi muutkin kiinnostumaan kristiuskosta, sen ihanteita noudattamaan, jotka enimmäkseen ovat ihan ok, samoja kuin yleisinhimilliset, humanistiset arvot.

        "An act of human kindness, without an amen." (Tuomas Holopainen: How's the heart)

        ”Ne on enimmäkseen samat kuin yleisinhimilliset humanistiset arvot, jotka filosofit kehittivät jo kauan ennen kristinuskon syntyä.”

        Kyllä, ja kristillisissä arvoissa on mukana paljon yleisinhimillisiä arvoja, joita tavataan miltei kulttuurista, myös alkuperäiskulttuureista.

        ”En tunne kommunismin perusteita hyvin, mutta kuvittelen että ne eivät ole ihan niin huonot, kuin voisi kuvitella. Johtunee siitä, että kommunistiset järjestelmät eivät koskaan ole onnistuneet käytännössä.”

        Oikeastaan kyse on siitä ikuisesta ongelmasta, että toteutuakseen vaaditaan ihmisen muuttumista ennen kuin mikä tahansa ideologia toimisi.

        Tuolloin kuviteltiin, että ihmisen luonne muuttuu automaattisesti, kunhan elinolosuhteet ovat siihen otolliset. Eli varsin idealistinen käsitys ihmisestä ja ihmisen käyttäytymisestä. Oikeastaan kommunismin toteutuminen vaatii äärimmäisen hyvää moraalia aivan kaikilta.

        Sama ”valuvika” on muissakin ihanne yhteiskunnissa. ihmisten pitäisi olla aika lailla saman mielisiä, omata samanlainen elämänkatsomus jne. jotta ne voisiva toteutua. Siksi esim. totalitarismissa pyritään poistamaan kaikki ne, jotka ovat erimielisiä tai ajattelevat toisin. Eikä tämä ole onnistunut missään eikä koskaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ne on enimmäkseen samat kuin yleisinhimilliset humanistiset arvot, jotka filosofit kehittivät jo kauan ennen kristinuskon syntyä.

        Tapansa mukaan kristityt ovat nekin kristillistäneet, liittämällä ne Raamatun taruston viitekehykseen. Kristityillä kun on paha tapa omia kristiuskon ansioksi kaikki hyvä mitä maa päällään kantaa, ja ulkoistaa kaikki paha kristinuskon ulkopuolelle, unohtaen lahjakkaasti, että kristinuskon ydin on jokaisen syntisyys, mukaan lukien kristityt.

        Rationaaliset ihmiset eivät oikein jaksa innostua tästä mielikuvituksellisesta viitekehyksestä, Raamatun tarustosta.

        En tunne kommunismin perusteita hyvin, mutta kuvittelen että ne eivät ole ihan niin huonot, kuin voisi kuvitella. Johtunee siitä, että kommunistiset järjestelmät eivät koskaan ole onnistuneet käytännössä.

        Tuskin kommunismin teoriaan kuuluu johtajien etuoikeutetussa yltäkylläisyydessä eläminen. Mutta niin se vaan on käsittääkseni ainakin lähes aina käytännössä aina ollut.

        Kristinuskossa sama vika. Suurimmalla suulla huutavat tosikristityt varsinkin palaavat kristinuskon maineen. Mm. siksi, että he haluavat pakottaa kaikki elämään tosikristittyjen kristiuskon tulkinnan mukaisesti, joka oudosti aina heijastelee heidän omia mielipiteitään. Lukevat kuin piru Raamattua, opportunistisesti, omaksi edukseen.

        Aitokristityt pilaavat kristiuskon maineen.

        Uskovan ei tule pakottaa ketään uskoon, tai elämään tietyllä tavalla. Uskova saa yrittää johtaa esimerkillä, ja toivoa, että hyvällä esimerkillään saisi muutkin kiinnostumaan kristiuskosta, sen ihanteita noudattamaan, jotka enimmäkseen ovat ihan ok, samoja kuin yleisinhimilliset, humanistiset arvot.

        "An act of human kindness, without an amen." (Tuomas Holopainen: How's the heart)

        "(Tuomas Holopainen: How's the heart)"

        Pummasin kerran (aikaa aikaa sitten) Tuomas Holopaiselta taksikyydin. Olin Käpylän Shellillä ja siinä on yleensä aina takseja tauolla. Ei nyt sitten ollut ja Tuomas siihen jonkin kaverinsa kanssa taksilla pöllähti, osti sixpackin ja kun tuli ulos kysyin pääseekö kyydissä Kurviin. Sanoin et maksan kyllä osuuteni. Sanoi, että pääsee.

        Tarjosi kaljan, ei huolinut maksua ja kiitteli kun en maininnunkaan matkalla Nightwishia. Tiesi kyllä varmasti, että tunnistin, oli jo silloin, sitä ennen ja nytkin lookki vähän semmoinen.


    • Anonyymi

      Tyhmyys ymmärtää oikeaa elämää. Muita kysymyksiä?

      • Anonyymi

        Niin kuin millaista oikeaa elämää? Pilvenvetämistä ja mustalaistappelua?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin kuin millaista oikeaa elämää? Pilvenvetämistä ja mustalaistappelua?

        Ei kai tämän rasistisen kommentin esittäjä vaan ole uskovainen? Entisen pastorimme sanoja mukaillen "Uskova ei saa olla rasisti".


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Ei kai tämän rasistisen kommentin esittäjä vaan ole uskovainen? Entisen pastorimme sanoja mukaillen "Uskova ei saa olla rasisti".

        Kysymys ei ole vastaus. Tummista on suurempi osa uskovaisia kuin ns valkolaisista ja näin on myös USA:n mustan väestön osalta monin paikoin.

        Eipä ihme, että pastorinne on entinen, ellei osaa pitää varaansa joidenkin etnisten ryhmien kanssa. Kuten vaikka suomenruotsalaisten. Niillä on niin samanlaisia nimiä kuin romaneilla, että voi sekaantua.


      • Anonyymi

        kuka näitä kommenttien aikajakaumia oikein valvoo ja siirtelee, ookkonä oikeesti se-sekuria joka kusettaa kirjanpitollisesti?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kysymys ei ole vastaus. Tummista on suurempi osa uskovaisia kuin ns valkolaisista ja näin on myös USA:n mustan väestön osalta monin paikoin.

        Eipä ihme, että pastorinne on entinen, ellei osaa pitää varaansa joidenkin etnisten ryhmien kanssa. Kuten vaikka suomenruotsalaisten. Niillä on niin samanlaisia nimiä kuin romaneilla, että voi sekaantua.

        Vastauksesi ensimmäinen kappale oli pelkkää asiaa ja jälkimmäinen puolestaan lievästi sanoen merkillinen. Tiedätkö muuten, että pastorit aika usein vaihtavat seurakuntia, harva samassa paikassa kymmentä vuotta on.


    • Kysyjä on puhuvinaan kristillisyydestä ja kristillisistä arvoista, mutta hyvin todennäköisesti tarkoittaa kaikkein vanhoillisinta ja taantumuksellisinta osaa noista arvoista.

      Eihän niissäkään välttämättä mitään kovin pahaa ole, kunhan niitä ei tyrkytetä oman lahkon ulkopuolisille muka parempina kuin muiden arvot ja vielä toisten arvomaailmoja syvästi halveksivalla tavalla.

      • Anonyymi

        "kunhan niitä ei tyrkytetä oman lahkon ulkopuolisille muka parempina kuin muiden arvot"

        Lähetyskäsky on voimassa. Kristillistä pelastussanomaa on sen mukaan julistettava kadotukseen suurena virtana kulkeville. Tähän pitäisi jo kaikkien tottua keskustelufoorumilla. Jotkut ottaa ja jotkut jättää. Mutta mielestäsi siis evankeliumi on sitä pahaa kristillisyydessä. Yst.terv:serious


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "kunhan niitä ei tyrkytetä oman lahkon ulkopuolisille muka parempina kuin muiden arvot"

        Lähetyskäsky on voimassa. Kristillistä pelastussanomaa on sen mukaan julistettava kadotukseen suurena virtana kulkeville. Tähän pitäisi jo kaikkien tottua keskustelufoorumilla. Jotkut ottaa ja jotkut jättää. Mutta mielestäsi siis evankeliumi on sitä pahaa kristillisyydessä. Yst.terv:serious

        Juuri tuollaisen tyrkyttämisen takia uskovat laittavat itse itsensä huonoon valoon. Joten ihan turha valittaa jos sille tulee vastareaktio.


      • RepeRuutikallo: "Kysyjä on puhuvinaan kristillisyydestä ja kristillisistä arvoista, mutta hyvin todennäköisesti tarkoittaa kaikkein vanhoillisinta ja taantumuksellisinta osaa noista arvoista."

        Itse arvostelisin esikoislestadiolaisia, sillä heikäläisten edustaja on kaksi kertaa ollut solunaapurinani opiskelija-asunnossa. Tulin pari kertaa käyneeni heidän jumalanpalveluksessa. Minusta olut oli hyvää, vaikka en paljon sitä juonut, mutta he olivat täysin raittiita toisin kuin kristittyhen esikuva Vapahtaja Jeesus. Myös tanssia he eivät hyväksyneet, mutta minusta oli kiva tanssia naisen kanssa vuosia sitten, vaikka en paljon tanssikaan. Myös ehkäisyn jättäminen heillä pois ei ole minusta järkevää. Heidän arvonsa eivät ole minun arvoja ja pidän heitä vanhoillisina. Myöskin on hölmöä, että he eivät saa minun käsityksieni mukaan omistaa televisiota, sillä se on syntiä niin kuin kravatti kaulassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri tuollaisen tyrkyttämisen takia uskovat laittavat itse itsensä huonoon valoon. Joten ihan turha valittaa jos sille tulee vastareaktio.

        Se on uskovien tehtävä. Et sinä saa meitä vaiennettua sillä, että miellyttäsimme sinua vaikenemalla.


      • Anonyymi
        FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:

        RepeRuutikallo: "Kysyjä on puhuvinaan kristillisyydestä ja kristillisistä arvoista, mutta hyvin todennäköisesti tarkoittaa kaikkein vanhoillisinta ja taantumuksellisinta osaa noista arvoista."

        Itse arvostelisin esikoislestadiolaisia, sillä heikäläisten edustaja on kaksi kertaa ollut solunaapurinani opiskelija-asunnossa. Tulin pari kertaa käyneeni heidän jumalanpalveluksessa. Minusta olut oli hyvää, vaikka en paljon sitä juonut, mutta he olivat täysin raittiita toisin kuin kristittyhen esikuva Vapahtaja Jeesus. Myös tanssia he eivät hyväksyneet, mutta minusta oli kiva tanssia naisen kanssa vuosia sitten, vaikka en paljon tanssikaan. Myös ehkäisyn jättäminen heillä pois ei ole minusta järkevää. Heidän arvonsa eivät ole minun arvoja ja pidän heitä vanhoillisina. Myöskin on hölmöä, että he eivät saa minun käsityksieni mukaan omistaa televisiota, sillä se on syntiä niin kuin kravatti kaulassa?

        Sinä et näköjään tunne yhtään lestistä vaan olet kuulopuheiden ja panetteluiden varassa mustamaalamassa heitä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se on uskovien tehtävä. Et sinä saa meitä vaiennettua sillä, että miellyttäsimme sinua vaikenemalla.

        Ei ole tarkoitus vaientaa, mutta teistä ei ole mitään hyötyä. Pyöritte omissa piireissänne.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Ei ole tarkoitus vaientaa, mutta teistä ei ole mitään hyötyä. Pyöritte omissa piireissänne.

        Mitä hyötyä sinusta sitten on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "kunhan niitä ei tyrkytetä oman lahkon ulkopuolisille muka parempina kuin muiden arvot"

        Lähetyskäsky on voimassa. Kristillistä pelastussanomaa on sen mukaan julistettava kadotukseen suurena virtana kulkeville. Tähän pitäisi jo kaikkien tottua keskustelufoorumilla. Jotkut ottaa ja jotkut jättää. Mutta mielestäsi siis evankeliumi on sitä pahaa kristillisyydessä. Yst.terv:serious

        ""kunhan niitä ei tyrkytetä oman lahkon ulkopuolisille muka parempina kuin muiden arvot"

        Lähetyskäsky on voimassa. "

        Lähetyskäsky edustaa rakkautta missä julistetaan rakkauden Sanomaa kaikelle kansalle. Myös homoseksuaaleille tulee osoittaa kristillistä rakkautta, koska heitä niin voimakkaasti liberaalin teologian keinoin johdatellaan kohti kadotusta humanistisen korrektiuden nimissä.


      • Anonyymi

        "Eihän niissäkään välttämättä mitään kovin pahaa ole, kunhan niitä ei tyrkytetä oman lahkon ulkopuolisille muka parempina kuin muiden arvot ja vielä toisten arvomaailmoja syvästi halveksivalla tavalla."

        Voisiko tämän saman todeta myös liberaaleista arvoista, kuten suvaitsevaisuudesta? Että ihan hyvä arvo sekin, kunhan ei koulussa tuputeta maailmasta vielä mitään ymmärtämättömille lapsille?


      • Anonyymi
        FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:

        RepeRuutikallo: "Kysyjä on puhuvinaan kristillisyydestä ja kristillisistä arvoista, mutta hyvin todennäköisesti tarkoittaa kaikkein vanhoillisinta ja taantumuksellisinta osaa noista arvoista."

        Itse arvostelisin esikoislestadiolaisia, sillä heikäläisten edustaja on kaksi kertaa ollut solunaapurinani opiskelija-asunnossa. Tulin pari kertaa käyneeni heidän jumalanpalveluksessa. Minusta olut oli hyvää, vaikka en paljon sitä juonut, mutta he olivat täysin raittiita toisin kuin kristittyhen esikuva Vapahtaja Jeesus. Myös tanssia he eivät hyväksyneet, mutta minusta oli kiva tanssia naisen kanssa vuosia sitten, vaikka en paljon tanssikaan. Myös ehkäisyn jättäminen heillä pois ei ole minusta järkevää. Heidän arvonsa eivät ole minun arvoja ja pidän heitä vanhoillisina. Myöskin on hölmöä, että he eivät saa minun käsityksieni mukaan omistaa televisiota, sillä se on syntiä niin kuin kravatti kaulassa?

        "Myöskin on hölmöä, että he eivät saa minun käsityksieni mukaan omistaa televisiota, sillä se on syntiä niin kuin kravatti kaulassa?"

        Musliminaapuri taas saa, hänellä on lautanen seinällä, että näkee pomminteko-ohjeita. Se ei onneksi ole kenenkään mielestä mitenkään hölmöä, vaan avartavaa erilaisuutta, joka tulee hyväksyä osaksi normaalia elämää.

        Mitähän se ns liberaalien suvaitsevaisuus oikein on, onko se yhtä harvinaista kuin linnun maito? Siihen kun ei elävässä elämässä missään törmää, kaikkein vähiten näillä palstoilla, joilla suurin liberaaliuden merkki on viha kristillisyyttä kohtaan.

        Liberaalin mielestä se on perspano, joka pelastaa. Tai ainakin puhdistaa sielun, rasismista ja muusta koekemastaan, ei itse tekemästään, sorrosta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et näköjään tunne yhtään lestistä vaan olet kuulopuheiden ja panetteluiden varassa mustamaalamassa heitä.

        Olen asunut vuosia yhden esikoislestadiolaisen teologianopiskelijan kanssa samassa soluasunnossa ja sen jälkeen vajaan vuoden toisen lestadiolaisen solunaapurina. Ei perustu kuulupuheisiin. Huomautan kyllä, että jotkut muut lestadiolaiset eroavat heistä, mutta esikoiset eivät hyväksyä kravattia, tanssia ja olutta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä hyötyä sinusta sitten on?

        Varsin hyvin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        ""kunhan niitä ei tyrkytetä oman lahkon ulkopuolisille muka parempina kuin muiden arvot"

        Lähetyskäsky on voimassa. "

        Lähetyskäsky edustaa rakkautta missä julistetaan rakkauden Sanomaa kaikelle kansalle. Myös homoseksuaaleille tulee osoittaa kristillistä rakkautta, koska heitä niin voimakkaasti liberaalin teologian keinoin johdatellaan kohti kadotusta humanistisen korrektiuden nimissä.

        Lähetyskäsky on muuta kuin miten sinä olet käsittänyt.

        Ei levitetä rakkautta, vaan opetetaan kaikki kansat tekemään mitä Jeesus on opettanut.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Varsin hyvin.

        Jyhvø on kyllä Iaiska.


      • Anonyymi
        FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:

        Olen asunut vuosia yhden esikoislestadiolaisen teologianopiskelijan kanssa samassa soluasunnossa ja sen jälkeen vajaan vuoden toisen lestadiolaisen solunaapurina. Ei perustu kuulupuheisiin. Huomautan kyllä, että jotkut muut lestadiolaiset eroavat heistä, mutta esikoiset eivät hyväksyä kravattia, tanssia ja olutta.

        "esikoiset eivät hyväksyä kravattia, tanssia ja olutta."

        Toivottavasti seuraavaksi saat seinänaapuriksesi wahhabiitin. Oppisit häneltä suvaitsevaisuutta.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Lähetyskäsky on muuta kuin miten sinä olet käsittänyt.

        Ei levitetä rakkautta, vaan opetetaan kaikki kansat tekemään mitä Jeesus on opettanut.

        Et sinä mitään käsitäkään, kunhan jankutat ja vääristelet.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Varsin hyvin.

        Niin, MITÄ hyötyä SINUSTA on?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "esikoiset eivät hyväksyä kravattia, tanssia ja olutta."

        Toivottavasti seuraavaksi saat seinänaapuriksesi wahhabiitin. Oppisit häneltä suvaitsevaisuutta.

        Anonyymi: "Toivottavasti seuraavaksi saat seinänaapuriksesi wahhabiitin. Oppisit häneltä suvaitsevaisuutta."

        Itseasiassa muuta vuosi sitten minulla oli solunaapurina intialainen hindu ja muslimi. Heillä molemmilla oli pakistanilaisia alivuokralaisia laittomasti. Lisäksi samaan aikaan samassa kerroksessa opiskelijatalossa oli iranilainen nuoripari ovinaapurina. Vastakkaisella puolella asui iranilainen kristitty nainen. Wahhabitit eivät taida Suomeen asti eksyä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et sinä mitään käsitäkään, kunhan jankutat ja vääristelet.

        Tehkää kaikki kansat minun opetuslapsiksi.

        Missä se rakkaus näkyy?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin, MITÄ hyötyä SINUSTA on?

        Elätän kahta perhettä, sekä puoliksi meitä


      • FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:

        Olen asunut vuosia yhden esikoislestadiolaisen teologianopiskelijan kanssa samassa soluasunnossa ja sen jälkeen vajaan vuoden toisen lestadiolaisen solunaapurina. Ei perustu kuulupuheisiin. Huomautan kyllä, että jotkut muut lestadiolaiset eroavat heistä, mutta esikoiset eivät hyväksyä kravattia, tanssia ja olutta.

        >esikoiset eivät hyväksyä kravattia, tanssia ja olutta.

        No jos eivät oluttakaan, olen sitten heti ulkona. 🙁


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Eihän niissäkään välttämättä mitään kovin pahaa ole, kunhan niitä ei tyrkytetä oman lahkon ulkopuolisille muka parempina kuin muiden arvot ja vielä toisten arvomaailmoja syvästi halveksivalla tavalla."

        Voisiko tämän saman todeta myös liberaaleista arvoista, kuten suvaitsevaisuudesta? Että ihan hyvä arvo sekin, kunhan ei koulussa tuputeta maailmasta vielä mitään ymmärtämättömille lapsille?

        Jaa, kun itse olen aika suvaitsematon inhoamiani ilmiöitä kohtaan niin en tuosta suvaitsevaisuudesta tiedä, mutta ihmisten tasa-arvoa tietysti on koulussa opetettava koska se sisältyy kaikkea muuta lainsäädäntöä sitovana jo Suomen perustuslakiin ja on myös kansan valtavan enemmistön kannattama arvo.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "kunhan niitä ei tyrkytetä oman lahkon ulkopuolisille muka parempina kuin muiden arvot"

        Lähetyskäsky on voimassa. Kristillistä pelastussanomaa on sen mukaan julistettava kadotukseen suurena virtana kulkeville. Tähän pitäisi jo kaikkien tottua keskustelufoorumilla. Jotkut ottaa ja jotkut jättää. Mutta mielestäsi siis evankeliumi on sitä pahaa kristillisyydessä. Yst.terv:serious

        >Lähetyskäsky on voimassa. Kristillistä pelastussanomaa on sen mukaan julistettava kadotukseen suurena virtana kulkeville.

        Mutta velvollisuutta kuunnella loukkaavaa tai muuten häiritsevää julistusta ei ole kenelläkään, ja seuraahan siitä varmasti tulijalle epämukavuuksia jos tullaan pyytämättä haukkumaan ventovieraitten ihmisten elämisiä ja arvoja.

        >Tähän pitäisi jo kaikkien tottua keskustelufoorumilla.

        Ei kenenkään tarvitse tottua asiattomaan dissaamiseen, olipa dissaajan motivaatio lähtöisin Raamatusta tai vaikkapa silkasta vittumaisuudesta.

        >Mutta mielestäsi siis evankeliumi on sitä pahaa kristillisyydessä.

        Jo ainoa tapa sen julistamiselle on kuulijoiden loukkaaminen, silloin taatusti on. Moni kristitty osaa kyllä toisenkin tyylin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se on uskovien tehtävä. Et sinä saa meitä vaiennettua sillä, että miellyttäsimme sinua vaikenemalla.

        Snägärin jonossa on tiettyjä keinoja sekaan ilmestyneen julistajan vaientamiseen, eivätkä ne tehokkuudestaan huolimatta ole ikävyydeltään murto-osaakaan kuvitellusta Helvetin tulesta.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        >esikoiset eivät hyväksyä kravattia, tanssia ja olutta.

        No jos eivät oluttakaan, olen sitten heti ulkona. 🙁

        RepeRuutikallo: "No jos eivät oluttakaan, olen sitten heti ulkona. 🙁"

        Lestadiolaiset:

        "Lestadiolaisuudessa on suhtauduttu perinteellisesti torjuvasti kulttuurin tiettyihin osa-alueisiin, erityisesti esittävään taiteeseen: ammattimuusikkouteen, näyttelijän ammattiin, teatteriin, oopperaan, tanssitaiteeseen, konserttitilaisuuksiin ja kokonaisuudessaan liikkuvaan kuvaan (videoihin ja elokuviin). Myös esimerkiksi kilpaurheilu tai laulajana tai muussa solistisessa roolissa esiintyminen ei ole ollut hyväksyttävää, koska niihin liikunta- ja taidemuotoihin katsotaan sisältyvän synnillistä "oman kunnian tavoittelua". Näyttelijän ja tanssijan ammatteja pidetään lisäksi ylipäätään epämoraalisina."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Lestadiolaisuus

        Tosissaan ovat sellaisia tiukkapipoja, että eivät hyväksy monia asioita, kuten alkoholia. Itselleni olisi ollut hirvittävä menetys vuonna 2016 Joensuussa, jos en olisi saanut ravintolan terassilla oli saanut juoda yhtä olutta sekä vapunaattona ja vappuna auringonpaisteessa. Silloin huhtikuun lopussa harvinaisesti alkoi Joensuussa terminen kesä ja sitä oli hieno juhlia kahdella oluella!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri tuollaisen tyrkyttämisen takia uskovat laittavat itse itsensä huonoon valoon. Joten ihan turha valittaa jos sille tulee vastareaktio.

        Joo.. en valitakkaan. Nuiva suhtautuminen evankeliumin saarnaajiin aika ajoin kuuluu "ammatinkuvaan". Tätä kompensoi, kun evankeliumin valo sytyttää toiset uuteen elämään. Terv:serious


      • Anonyymi
        FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:

        RepeRuutikallo: "No jos eivät oluttakaan, olen sitten heti ulkona. 🙁"

        Lestadiolaiset:

        "Lestadiolaisuudessa on suhtauduttu perinteellisesti torjuvasti kulttuurin tiettyihin osa-alueisiin, erityisesti esittävään taiteeseen: ammattimuusikkouteen, näyttelijän ammattiin, teatteriin, oopperaan, tanssitaiteeseen, konserttitilaisuuksiin ja kokonaisuudessaan liikkuvaan kuvaan (videoihin ja elokuviin). Myös esimerkiksi kilpaurheilu tai laulajana tai muussa solistisessa roolissa esiintyminen ei ole ollut hyväksyttävää, koska niihin liikunta- ja taidemuotoihin katsotaan sisältyvän synnillistä "oman kunnian tavoittelua". Näyttelijän ja tanssijan ammatteja pidetään lisäksi ylipäätään epämoraalisina."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Lestadiolaisuus

        Tosissaan ovat sellaisia tiukkapipoja, että eivät hyväksy monia asioita, kuten alkoholia. Itselleni olisi ollut hirvittävä menetys vuonna 2016 Joensuussa, jos en olisi saanut ravintolan terassilla oli saanut juoda yhtä olutta sekä vapunaattona ja vappuna auringonpaisteessa. Silloin huhtikuun lopussa harvinaisesti alkoi Joensuussa terminen kesä ja sitä oli hieno juhlia kahdella oluella!

        Mikä sinä olet ketään arvostelemaan. Itse olet pelkkä muotojumalinen liberaali.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Elätän kahta perhettä, sekä puoliksi meitä

        Et sinä ketään pysty tonnin eläkkelläsi elättämään. Mutta kristityissä on paljon varakkaita jotka pystyvät.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo.. en valitakkaan. Nuiva suhtautuminen evankeliumin saarnaajiin aika ajoin kuuluu "ammatinkuvaan". Tätä kompensoi, kun evankeliumin valo sytyttää toiset uuteen elämään. Terv:serious

        >Tätä kompensoi, kun evankeliumin valo sytyttää toiset uuteen elämään.

        Varmaan, ja eikö lähes näille kaikille olekin yhteistä se, että ovat suoriutuneet elämässään todella pohjalle?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et sinä ketään pysty tonnin eläkkelläsi elättämään. Mutta kristityissä on paljon varakkaita jotka pystyvät.

        Olet väärässä. Olen elättänyt siitä lähtien kun muutin Espanjaan.

        Mutta sekin on hyvä, että myös krititityissä on paljon niitä, jotka pystyvät elättämään perheitä. Mutta elättävätkö?


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Tätä kompensoi, kun evankeliumin valo sytyttää toiset uuteen elämään.

        Varmaan, ja eikö lähes näille kaikille olekin yhteistä se, että ovat suoriutuneet elämässään todella pohjalle?

        Ei ole. Koeta avartua stereotypioista. terv:serious


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole. Koeta avartua stereotypioista. terv:serious

        Ainakin helluntailaiset kuuluvat esittelevän lähinnä täysin romahtaneita ja siitä uskolla nousseita, koska silloin Jeesuksen ihme on suurin. Muutenkin sen opin markkinointi tuntuu antavan hyvin vähän tavallisille ihmisille joiden asiat ovat kunnossa.

        Toki en ole ollut itse kaatumaseuroissa paikalla toissavuosikymmenen jälkeen, jolloin uteliaisuuttani kävin kerran.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Ei ole tarkoitus vaientaa, mutta teistä ei ole mitään hyötyä. Pyöritte omissa piireissänne.

        Minä ainakin pyörin myös tällä ateistipalstalla. Terv;serious


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Ainakin helluntailaiset kuuluvat esittelevän lähinnä täysin romahtaneita ja siitä uskolla nousseita, koska silloin Jeesuksen ihme on suurin. Muutenkin sen opin markkinointi tuntuu antavan hyvin vähän tavallisille ihmisille joiden asiat ovat kunnossa.

        Toki en ole ollut itse kaatumaseuroissa paikalla toissavuosikymmenen jälkeen, jolloin uteliaisuuttani kävin kerran.

        Helluntaiseurakunnassa onkin paremmin pohjalta nostettuja esim. vankilakundeja. Kunnoitettavaa työtä, jos se on kohdillaan. Tapani Suonto sanoi Perjantai Kristukselle tilaisuudessa, Helsingin vanhassa kirkossa, että hän huolestuu, jos PK-illoista loppuu viinan ja hassiksen haju. Liejusta nostetun usko ja elämä on aika usein paljon riemullisempaa, olen huomannut. Esimerkkinä Rauno Helppi.

        "sen opin markkinointi tuntuu antavan hyvin vähän tavallisille ihmisille joiden asiat ovat kunnossa."

        Kristittypiirisi taitaa olla aika suppea. Kyllä kristityistä löytyy koko väestökirjo. Itse tunnen paljon korkeakoulutettuja ja yrittäjiä, jotka ovat uskovia. Jumala herättää kaikenlaisia ihmisiä huomaamaan, että hänellä on Jeesuksen muotoinen aukko sydämessä. Välillä ihmettelen Jumalan armonvalintaa - miksi tuo - miksi minä. Yst.terv:serious


      • Anonyymi kirjoitti:

        Helluntaiseurakunnassa onkin paremmin pohjalta nostettuja esim. vankilakundeja. Kunnoitettavaa työtä, jos se on kohdillaan. Tapani Suonto sanoi Perjantai Kristukselle tilaisuudessa, Helsingin vanhassa kirkossa, että hän huolestuu, jos PK-illoista loppuu viinan ja hassiksen haju. Liejusta nostetun usko ja elämä on aika usein paljon riemullisempaa, olen huomannut. Esimerkkinä Rauno Helppi.

        "sen opin markkinointi tuntuu antavan hyvin vähän tavallisille ihmisille joiden asiat ovat kunnossa."

        Kristittypiirisi taitaa olla aika suppea. Kyllä kristityistä löytyy koko väestökirjo. Itse tunnen paljon korkeakoulutettuja ja yrittäjiä, jotka ovat uskovia. Jumala herättää kaikenlaisia ihmisiä huomaamaan, että hänellä on Jeesuksen muotoinen aukko sydämessä. Välillä ihmettelen Jumalan armonvalintaa - miksi tuo - miksi minä. Yst.terv:serious

        Seinäjoen Helluntaiseurakunta on sellainen, jossa on kiero henki ja hyvin valheellinen.

        Olen miettinyt, että johtuuko se sen väen rikollisesta taustasta. Minua inhottaa koko seurakunta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Helluntaiseurakunnassa onkin paremmin pohjalta nostettuja esim. vankilakundeja. Kunnoitettavaa työtä, jos se on kohdillaan. Tapani Suonto sanoi Perjantai Kristukselle tilaisuudessa, Helsingin vanhassa kirkossa, että hän huolestuu, jos PK-illoista loppuu viinan ja hassiksen haju. Liejusta nostetun usko ja elämä on aika usein paljon riemullisempaa, olen huomannut. Esimerkkinä Rauno Helppi.

        "sen opin markkinointi tuntuu antavan hyvin vähän tavallisille ihmisille joiden asiat ovat kunnossa."

        Kristittypiirisi taitaa olla aika suppea. Kyllä kristityistä löytyy koko väestökirjo. Itse tunnen paljon korkeakoulutettuja ja yrittäjiä, jotka ovat uskovia. Jumala herättää kaikenlaisia ihmisiä huomaamaan, että hänellä on Jeesuksen muotoinen aukko sydämessä. Välillä ihmettelen Jumalan armonvalintaa - miksi tuo - miksi minä. Yst.terv:serious

        >Kristittypiirisi taitaa olla aika suppea. Kyllä kristityistä löytyy koko väestökirjo.

        Tietysti löytyy, jos liberaalikristityt ja muut ei-konservatiivit lasketaan mukaan. Mutta kun te ette tahdo laskea.


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Kristittypiirisi taitaa olla aika suppea. Kyllä kristityistä löytyy koko väestökirjo.

        Tietysti löytyy, jos liberaalikristityt ja muut ei-konservatiivit lasketaan mukaan. Mutta kun te ette tahdo laskea.

        "Te - he -me" ? Sinulla on hyvin silmiinpistävä vahvistusilluusio. Liikaa vietetty aikaa luterilaisuusfoorumilla? Terv.serious

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Vahvistusharha


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Seinäjoen Helluntaiseurakunta on sellainen, jossa on kiero henki ja hyvin valheellinen.

        Olen miettinyt, että johtuuko se sen väen rikollisesta taustasta. Minua inhottaa koko seurakunta.

        Pelkään, että monessa pienessä vapaan suunnan paikallisseurakunnassa on tapahtunut "kolmannen sukupolven efekti". Uskon harjoitus on isiltä perittyä vaellusta. Suola on käynyt mauttomaksi, uskon alkeita ei tunneta, ei Raamattua. Seurakunnassa käydään, koska kaikki ystävät ja sukulaisetkin käy siellä. Pikkupiiri.

        Olen vieraillut itsekkin aika hyytävissä tilaisuuksissa, joissa ulkopuoliseen on suhtauduttu lähinnä kylmän epäluuloisesti. Toivon todella, että saisit kokemuksen hengellisestä ja rakastavasta Jumalan lasten yhteydestä. Terv:serious


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pelkään, että monessa pienessä vapaan suunnan paikallisseurakunnassa on tapahtunut "kolmannen sukupolven efekti". Uskon harjoitus on isiltä perittyä vaellusta. Suola on käynyt mauttomaksi, uskon alkeita ei tunneta, ei Raamattua. Seurakunnassa käydään, koska kaikki ystävät ja sukulaisetkin käy siellä. Pikkupiiri.

        Olen vieraillut itsekkin aika hyytävissä tilaisuuksissa, joissa ulkopuoliseen on suhtauduttu lähinnä kylmän epäluuloisesti. Toivon todella, että saisit kokemuksen hengellisestä ja rakastavasta Jumalan lasten yhteydestä. Terv:serious

        Helsingissä oli Elävä Seurakunta tai sen tapainen, jonka johtaja jätti vaimonsa ja otti nuoremman pimun.

        Vapaat seurakunnat ovat olleet pettymyksiä minulle.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Helsingissä oli Elävä Seurakunta tai sen tapainen, jonka johtaja jätti vaimonsa ja otti nuoremman pimun.

        Vapaat seurakunnat ovat olleet pettymyksiä minulle.

        Onpa ikävä kuulla... Minkälainen on seurakuntaihanteesi? terv:serious


    • Anonyymi

      Kun olen kierrellyt ja kuunnellu uskoviksi itseään mainostavien ja "kristillisiä arvoja" kannattavien puheita, olen tullut vakuuttuneeksi mitä he näillä arvoilla tarkoittavat. Kristillisiä arvoja ovat auktoriteettien palvonta, ajattelemattomuus, sokea usko, maaginen raamatuntulkinta, itse valittu tietämättömyys, todellisuuden kieltäminen ja rakkaudettomuus muita uskovia ja uskonnottomia kohtaan.

      • Anonyymi

        Aiheellista kritiikkiä. Kummia uskovia olet kohdannut. Tekee mieleni muistuttaa tekstisi pohjalta Raamatun opetuksesta antamiisi teemoihin. Kristillisiä arvoja ovat...

        "Auktoriteettien palvonta"

        Kristinuskon keskeisin teesi on yhden ainoan Auktoriteetin palvonta: "Jumala on yksi - älä pidä muita jumalia". 2moos 20:2. Mitään muuta auktoriteettia ei pitäisi palvoa. Israelin kansa jo sai nuhteita koska pyysi itselleen kuningasta, diktaattoria, muiden kansojen mallin mukaan.

        Niin Herra sanoi Samuelille: "... minut he ovat pitäneet halpana olemaan heidän kuninkaanansa. " 1sam8:7

        Jeesus ei kehoittanut ketään tavoittelemaan maallista valtaa. Seurakunnan johtajienkin piti olla Hänen esikuvansa mukaisesti uhrautuvia palvelijoita.

        "Mutta Jeesus kutsui heidät tykönsä ja sanoi: "Te tiedätte, että kansojen ruhtinaat herroina niitä hallitsevat, ja että mahtavat käyttävät valtaansa niitä kohtaan. Näin älköön olko teillä keskenänne, vaan joka teidän keskuudessanne tahtoo suureksi tulla, se olkoon teidän palvelijanne, ja joka teidän keskuudessanne tahtoo olla ensimmäinen, se olkoon teidän orjanne; niinkuin ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä." matt20:25

        "Älkääkä antako kutsua itseänne mestareiksi, sillä yksi on teidän mestarinne, Kristus. Vaan joka teistä on suurin, se olkoon teidän palvelijanne." matt23.10

        Sama opetus, "johtaja on palvelija", löytyy apostolien kirjoituksista

        " ei herroina halliten niitä, jotka ovat teidän osallenne tulleet, vaan ollen laumalle esikuvina, " 1piet5:3

        "... ei niin, että tahdomme vallita teidän uskoanne, vaan me yhdessä autamme teitä teidän iloonne; sillä uskossa te olette lujat." 2kor1:24

        "Ajattelemattomuus"

        " Tulkaa, yksinkertaiset, mieleviksi; tulkaa järkeviksi, te tyhmät. " Sananl.8:5

        Kehoitus ajattelemaan itse toistuu uudessa testamentissa. Huomionarvoista on että mielettömyyteen johti petollisten auktoriteettien seuraaminen.

        " Tehän mielellänne siedätte järjettömiä, kun kerran itse olette niin järkeviä. Tehän siedätte sen, että joku orjuuttaa teidät, että joku syö teidät putipuhtaiksi, että joku saa teidät saaliikseen, että joku korottaa itsensä, että joku lyö teitä kasvoihin." 2kor11:19

        "Rukoilen myös, että teidän rakkautenne kasvaisi ja tieto ja kaikenlainen ymmärrys lisääntyisi, niin että voisitte tutkia, mikä on parasta, ja olisitte puhtaita ja moitteettomia Kristuksen päivään saakka, täynnä vanhurskauden hedelmää, jonka Jeesus Kristus saa aikaan Jumalan kunniaksi ja ylistykseksi." fil1:9

        "Sokea usko"

        Raamatun mukaan uskoon tulevan "silmät avataan" todellisuuteen.

        " kansa, joka asui pimeydessä, näki suuren valon, ja niille, jotka asuivat kuoleman varjon maassa, loisti kirkkaus.” " matt4:16

        Usko on "luottamus siihen mitä toivotaan". Sokea usko taas ei ole hyväksi, koska tuollainen usko voi kohdistua myös valheeseen. Uskon kohde tulee koetella.

        "... mutta koetelkaa kaikki ja pitäkää se, mikä on hyvää. Karttakaa kaikenlaista pahaa. " 1tess5:21

        "Maaginen raamatuntulkinta"

        Tässä ei oikein selviä mitä on tuo "maaginen raamatuntulkinta". Oletan sen olevan sitä että raamatusta löydetään "johdatusta" vaikkapa sormella summamutikassa jotain sivua tökkäämällä. Tällaiseen ei Raamattu tietenkään ketään rohkaise, vaan systemaattiseen Raamatun kokonaisilmoituksen tutkimiseen.

        " Nämä olivat mieleltään jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset. He ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä Kirjoituksista, oliko asia niin. " apt17:11

        "Itse valittu tietämättömyys"

        Raamattu kehoittaa kaikkia Jumalan lapsia pois ajopuun elämästä.

        " Älä ole joukon mukana tekemässä pahaa äläkä todista riita-asiassa niin, että taivut enemmistön mukana vääristämään totuuden. " 2moos23:2

        "Hylätkää yksinkertaisuus, niin saatte elää, ja astukaa ymmärryksen tielle.” sananl9:6

        "Todellisuuden kieltäminen"

        Heikkouskoinen saattaa alkaa väittelemään asioista, joita hän ei tunne lainkaan, koska kokee ne uhkana uskolleen. Tällaiseen antautuminen ei ole tietenkään viisautta. Sitten... Uskovalle Jumalan olemassaolo tietenkin on totuus. Ristiriita ateistin kanssa on vakaumuksellinen, joka molempien pitäisi näin uskonnonvapauden voimassa ollessa ymmärtää.

        "Rakkaudettomuus muita uskovia ja uskonnottomia kohtaan"

        Loppusanaksi muutama jae. Terveisin:serious

        "Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. " matt 22:39

        " Minä kehoitan siis ennen kaikkea anomaan, rukoilemaan, pitämään esirukouksia ja kiittämään kaikkien ihmisten puolesta," 1tim2:1

        " Ja teille Herra antakoon yhä enemmän ja runsaammin rakkautta toisianne kohtaan ja kaikkia kohtaan, niinkuin meilläkin on teitä kohtaan, " 1tess3:12


      • Anonyymi

        "Kristillisiä arvoja ovat auktoriteettien palvonta"

        Siellä taas yksi talonvaltaaja elää kannabis-nuoruuttaan. Jos olet alle 20-vuotias, niin ehkä tuo vielä ole patologisoitunut, mutta jos olet sitä vanhempi, kehotan kääntymään mielenterveystoimiston puoleen, ennen kuin päädyt vankilaan veronmaksajien elätettäväksi.


      • Erittäin hyvin luonnehdit ainakin näiden palstojen helluntailaisia ja muita laitalahkouskovaisia. Tuskin itse pystyisin parempaan. 😬


    • Anonyymi

      Kristilliset arvot ovat kuin ruotsinlaivan seisova pöytä. Jokainen voi poimia sieltä itselleen mieluisat arvot ja pitää niitä ominaan. Samalla kun muistaa paheksua muiden poikkeavia valintoja samasta noutopöydästä. Ja muistaa aina vedota Raamattuun valinnoissaan. Mikä on helppoa, sillä sieltä löytyy kyllä sopiva sitaatti minkä tahansa arvon tueksi.

      Maailmassa on sodittu, tapettu, ryöstetty, raiskattu, orjuutettu, kidutettu ja tyrannisoitu ihmisiä vuosituhansia kristillisten arvojen perusteella. Ja aina on löytynyt Raamatusta sopivan saatanallinen säe jolla näiden hirmutöiden on voitu todeta olleen jumalan tahdon toteuttamista.

      • Anonyymi

        Sano muutama kristillinen arvo!


      • Anonyymi

        " Jokainen voi poimia sieltä itselleen mieluisat arvot ja pitää niitä ominaan. Samalla kun muistaa paheksua muiden poikkeavia valintoja samasta noutopöydästä. Ja muistaa aina vedota Raamattuun valinnoissaan."

        Kuinkas tämä poikkeaa ns liberaaleista tai humaaneista arvoista, jos tuohon vielä Raamatun tilalle vaihtaa Hesarin?

        En ole huomannut ns suvaitsevaisuudessa ja humaanien arvojen muka noudattajissa yhtään vähemmän tekopyhyyttä, mutta sen sijaan paljon vähemmän arvostelua sitä tekopyhyyttä kohtaan kyllä.


    • Anonyymi

      1. Kristillisyys vaatii ykkössijaa maailmassa, totuudessa ja hyvyydessä, vaikka on vasta viidennellä sijalla paljon jäljessä monia muita uskontoja ja filosofioita.
      2. Kritillisyys ei suostu asettumaan omalle tasolleen ja asemaansa, vaan kukkoilee kärjessä, jonne ei ollenkaan sovellu.
      3. Kristillisyys on tekopyhää. Väittää olevansa ainoa hyvä ja kuitenkin vei alkuperäiskansoilta kaiken ja elää niiden kustannuksella.
      4. Kristinusko ei ota huomioon muiden uskontojen ilmoitusta vaan sivuuttaa sen. Jo kauan sitten islam sanoi kristinuskon ja islamin olevan tie helvettiin eivtkä ne siis ole pelastavia uskontoja, vaan helvetin portilla kiikkumista. Kuitenkin kristityt yhä väittävä olevansa ainoita jotka pelastaa - Helvettiinkö?
      5. jne.

      Kristinuskossa on myös hyvää. Se on parhaimmillaan suvaitsevainen, ei kiroa ketään, vaan antaa kaikkien kukkien kukkia ja elää ja antaa muidenkin elää. Mutta helvettiin kutsujat pingottavat aivan liikaa. Ja kiroavat kaikkea minkä silmä kohtaa.

      • Anonyymi

        Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla. Paras tapa rakastaa liberaalia on pitää sille oikein kunnollinen, helvetin tulta ja tappuraa kipinöivä saarna elämän tosiasioista ja puhua siinä etnisistä ryhmistä niiden oikeilla, kansan antamilla nimillä!


      • Anonyymi

        <<Kristinuskossa on myös hyvää. Se on parhaimmillaan suvaitsevainen, ei kiroa ketään<<

        Eikö?

        Paavali: <<Gal.3:13 Kristus on lunastanut meidät lain KIROUKSESTA, kun hän tuli KIROUKSEKSI meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "KIROTTU on jokainen, joka on puuhun ripustettu"<<


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <<Kristinuskossa on myös hyvää. Se on parhaimmillaan suvaitsevainen, ei kiroa ketään<<

        Eikö?

        Paavali: <<Gal.3:13 Kristus on lunastanut meidät lain KIROUKSESTA, kun hän tuli KIROUKSEKSI meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "KIROTTU on jokainen, joka on puuhun ripustettu"<<

        Kristinusko ei kiroa vaan haluaa päinvastoin vapauttaa kirouksen alaiset. Eikö? Jeesus tuli kirouksen alaiseksi, että ihmistä ei kirottaisi. "Lain kirous" selitetään vähän enne antamaasi kohtaa:

        "Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee". Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta"" gal3:10


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristinusko ei kiroa vaan haluaa päinvastoin vapauttaa kirouksen alaiset. Eikö? Jeesus tuli kirouksen alaiseksi, että ihmistä ei kirottaisi. "Lain kirous" selitetään vähän enne antamaasi kohtaa:

        "Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee". Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta"" gal3:10

        Tarkoitatko, että Jumala on tehnyt kirottavan lain, jonka perusteella Jumala on kirottava ristille, että vapautuu tuosta kirotusta laista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko, että Jumala on tehnyt kirottavan lain, jonka perusteella Jumala on kirottava ristille, että vapautuu tuosta kirotusta laista?

        Augsburgin tunnustus - luterilaisuuden tärkein tunnustus. Ja kai kristinuskonkin.

        <<Opetetaan Poika Jumalan tulleen ihmiseksi ja että Kristus oli tosi ihminen ja TOSI JUMALA, sillä hänen jumalallinen ja inhimillinen persoonansa olivat erottamattomasti yhtyneet. Hänet ristiinnaulittiin, jotta hän olisi UHRI niin perisynnin kuin kaikkien muidenkin syntien tähden ja että hän SOVITTAISI JUMALAN VIHAN<<

        Niin, tosi Jumala kirotaan ristille, että vapaudutaan Jumalan tekemästä kirotusta laista, kyllä se tässä vaikuttaa todella niin olevan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Augsburgin tunnustus - luterilaisuuden tärkein tunnustus. Ja kai kristinuskonkin.

        <<Opetetaan Poika Jumalan tulleen ihmiseksi ja että Kristus oli tosi ihminen ja TOSI JUMALA, sillä hänen jumalallinen ja inhimillinen persoonansa olivat erottamattomasti yhtyneet. Hänet ristiinnaulittiin, jotta hän olisi UHRI niin perisynnin kuin kaikkien muidenkin syntien tähden ja että hän SOVITTAISI JUMALAN VIHAN<<

        Niin, tosi Jumala kirotaan ristille, että vapaudutaan Jumalan tekemästä kirotusta laista, kyllä se tässä vaikuttaa todella niin olevan.

        Laki on Raamatun mukaan "... kuitenkin pyhä ja lain käsky pyhä, vanhurskas ja hyvä. " eikä kirottu. Roomalaiskirje 7 puhuu tästä asiasta lisää. Kirous on tullut ihmisen päälle hänen oman syntiinlankeemuksensa jälkeen. Kirouksen, josta laki ei kuitenkaan pysty pelastamaan ihmistä, vaan ainoastaan Kristus, joka otti meille kuuluvan kirouksen päällensä.

        Nyt sitten joku jatkaa ja sanoo että synti ihmisessä olisiJumalan syytä! Ei ole syytä pettää itseään.


    • Eikös ne jossain päin Afrikkaa elävät kristityt murhaa "noitina" pitämiään lapsia vielä nykyäänkin? Otsikon kysymykseen vastauksena esimerkiksi tämä.

      • Anonyymi

        Miten se liittyy aloitukseen?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten se liittyy aloitukseen?

        Kristillisyys vai?


      • Anonyymi
        Sontakuoriainen kirjoitti:

        Kristillisyys vai?

        Eikö siitä puhuta?


      • Anonyymi
        Sontakuoriainen kirjoitti:

        Kristillisyys vai?

        Ei vaan kristilliset arvot. Se on aloitus.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan kristilliset arvot. Se on aloitus.

        Otsikossa mainitaan ensin kristillisyys.


      • Anonyymi

        Eikös ne? Nyt äkkiä kostona polttamaan puukirkko! Vapaus vuosisataisesta kannabiskiellosta!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikös ne? Nyt äkkiä kostona polttamaan puukirkko! Vapaus vuosisataisesta kannabiskiellosta!

        Ok.


      • Anonyymi
        Sontakuoriainen kirjoitti:

        Otsikossa mainitaan ensin kristillisyys.

        Jos niin tarkka olet niin kerro samalla mitä sinä konkreettisesti tuolla sanalla itse ymmärrät.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos niin tarkka olet niin kerro samalla mitä sinä konkreettisesti tuolla sanalla itse ymmärrät.

        Eikö kristillisyys ole uskoa Jeesukseen.

        Mutta se ei velvoita mihinkään, kuten näemme kristityistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos niin tarkka olet niin kerro samalla mitä sinä konkreettisesti tuolla sanalla itse ymmärrät.

        Mitä meinaat, tarkoittaako se muka jotain muutakin kuin olla kristitty?


      • torre12 kirjoitti:

        Eikö kristillisyys ole uskoa Jeesukseen.

        Mutta se ei velvoita mihinkään, kuten näemme kristityistä.

        Olla kristitty = kristillisyys.


      • Anonyymi
        Sontakuoriainen kirjoitti:

        Olla kristitty = kristillisyys.

        Ei todellakaan ole, taidat olla joku lapsi.


      • Nuo alkuasukit ovat aitouskovaisillemme kelpo kristittyjä toisin kuin omat liberaalimme, sillä he eivät kiistä Luomista ja Jeesuskin solahtaa heidän perinteisten jumaliensa joukkoon kuin rasvattuna.


    • Anonyymi

      valitettavasti suurin osa "kristillisistä lesta ja luterilaisista puhumattakaan ortodoksi ja sun muut esim. juutalaiset ja muslimit; olemme jumalasta seuraava ihmisten kuolemasta päättävä" päättäjä. Tuo kaikki on aivan huuhaata politikontia (varsinkin suomenruotsalaisten jotka raisk ja murh ihan vaan "koska mä voin" -ala tuki näille portugalin paskoille/ ja täysin viattomien ihmisten harhanjohtamista noiden vallanhimoisten pikkuhitlerien . . . .

      • Anonyymi

        Vai niin, tämä tuli selväksi. Toivottavasti sinäkin joskus, vaikka huomenna voi vielä olla liian aikaista.


      • Näin selkeää tekstiä lukee mielikseen, totesi ylilääkäri ja jatkoi: Ei kotiuteta.


    • Anonyymi

      Kristilliset arvot nojaavat niihin asioihin mihin jumala on kiinnittänyt suurinta huomiota. Jumalaa kiinnostaa eniten miesten sukuelimet. Kiinnostus alkaa jo lapsista ja jumala keräileekin pikkupoikien pippeleistä leikeltyjä esinahkoja. Vanhemmista jumalaa taas kiinnostaa suuresti se missä kukin kikkeliään liottaa ja kenen seurassa. Niinpä luterilainen kikkeliteologia keskittyykin juuri jumalalle mieluisaan aihepiiriin.

      • Anonyymi

        Jumalaa eivät kikkelit kiinnosta vaan ihmisten pahuus ja sen torjunta.


    • Anonyymi

      Kristilliset arvot on ok, kunhan kristilliset eivät ala pakottamaan muita elämään arvojensa mukaan. Mutta eihän ne malta, ei.

      • Anonyymi

        Onko jotain aatetta, joka ei pyrkisi muuttamaan yhteiskunnan pelisääntöjä arvojensa mukaisiksi?

        Ihmiskunta on pohjimmiltaan uskonnollista. Käytännössä "vapaa-ajattelijat" kristinuskon vastaisuudellaan raivaavat tilaa muille uskonnoille, mikä eurooppalaisessa kontekstissa tarkoittaa pääasiassa muhamettilaisuutta. Mutta eihän ne itse sitä tajua, kun ovat vapaita ajatuksistaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko jotain aatetta, joka ei pyrkisi muuttamaan yhteiskunnan pelisääntöjä arvojensa mukaisiksi?

        Ihmiskunta on pohjimmiltaan uskonnollista. Käytännössä "vapaa-ajattelijat" kristinuskon vastaisuudellaan raivaavat tilaa muille uskonnoille, mikä eurooppalaisessa kontekstissa tarkoittaa pääasiassa muhamettilaisuutta. Mutta eihän ne itse sitä tajua, kun ovat vapaita ajatuksistaan.

        >> Onko jotain aatetta, joka ei pyrkisi muuttamaan yhteiskunnan pelisääntöjä arvojensa mukaisiksi? <<

        On kuitenkin ero siinä, halutaanko tehdä tästä maasta vain lahkolaisille kelpaava teokratia vai pidetäänkö tämä demokratiana.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko jotain aatetta, joka ei pyrkisi muuttamaan yhteiskunnan pelisääntöjä arvojensa mukaisiksi?

        Ihmiskunta on pohjimmiltaan uskonnollista. Käytännössä "vapaa-ajattelijat" kristinuskon vastaisuudellaan raivaavat tilaa muille uskonnoille, mikä eurooppalaisessa kontekstissa tarkoittaa pääasiassa muhamettilaisuutta. Mutta eihän ne itse sitä tajua, kun ovat vapaita ajatuksistaan.

        Minusta nykyinen hallituspohja edustaa voimia, jotka eivät juurikaan pyri muuttamaan yhteiskunnan varsinaisia pelisääntöjä. Laillisuutta eli nykyisten, perustuslaista johtuvien pelisääntöjen mukaan toimimista päinvastoin korostetaan siellä kovasti.


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Minusta nykyinen hallituspohja edustaa voimia, jotka eivät juurikaan pyri muuttamaan yhteiskunnan varsinaisia pelisääntöjä. Laillisuutta eli nykyisten, perustuslaista johtuvien pelisääntöjen mukaan toimimista päinvastoin korostetaan siellä kovasti.

        Koipparit ja hyvien konsulttifirmojen käyttäjät saavat nyt auliisti rahaa suoraan tulevien sukupolvien kukkaroista.

        Jälkiviisaat Ylellä toi hyvin esiin tyyliin että valhe on nyt se mikä jyllää yritysten auttamisessa. Runoutta ja valhetta suoltavat konsulttifirmat jyllää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Koipparit ja hyvien konsulttifirmojen käyttäjät saavat nyt auliisti rahaa suoraan tulevien sukupolvien kukkaroista.

        Jälkiviisaat Ylellä toi hyvin esiin tyyliin että valhe on nyt se mikä jyllää yritysten auttamisessa. Runoutta ja valhetta suoltavat konsulttifirmat jyllää.

        Unohdit kommentoida säikeen aihetta, joka oli:

        Onko jotain aatetta, joka ei pyrkisi muuttamaan yhteiskunnan pelisääntöjä arvojensa mukaisiksi?


    • Anonyymi

      Pahinta kristillisissä arvoissa on narsismi: Jumalankin kuolee jopa oman itsen puolesta. Toiseksi pahinta on itsekkyys: mulle heti mun oma taivaspaikka, vaikka Jumalan kuolemalla. Kolmantena on ahneus: tärkeintä mulle on mun kuoleman jälkeen ikioma taivaspaikka.

      • Anonyymi

        Sinun tähtesi Jeesus kuoli mutta sinä vain rienaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun tähtesi Jeesus kuoli mutta sinä vain rienaat.

        Ei todellakaan kuollut, vaan sen tähden, kun oli syytettynä noituudesta ja Israelin kansan harhaanjohtamisesta - ja jos mikä niin se, että henkilö, joka itse määräsi hänet kuolemaan ja tappoi kaikki alkukristityt, on tehnyt tästä syyttömän murhaamisesta uskonnon ihmisten harhaanjohtamiseksi ja kirosi Jeesuksen vielä ristillekin, sekä laittoi seuraajat syömään hänen ruumistaan ja juomaan hänen vertaan saatananpalvontarituaalin tapaan - on sen ohella, että se on brutaalia - on täydellistä rienaamista. Se on sitä, kun ei saatanaa eroteta jumalsta - eikä hyvää pahasta. 5Moos.13 - se ei riittänyt Jahvelle, että ihmeidentekijä oli tapettava, vaan oli nostettava myös kostonkäsi seuraajien ylle, ja hyvin on toiminut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan kuollut, vaan sen tähden, kun oli syytettynä noituudesta ja Israelin kansan harhaanjohtamisesta - ja jos mikä niin se, että henkilö, joka itse määräsi hänet kuolemaan ja tappoi kaikki alkukristityt, on tehnyt tästä syyttömän murhaamisesta uskonnon ihmisten harhaanjohtamiseksi ja kirosi Jeesuksen vielä ristillekin, sekä laittoi seuraajat syömään hänen ruumistaan ja juomaan hänen vertaan saatananpalvontarituaalin tapaan - on sen ohella, että se on brutaalia - on täydellistä rienaamista. Se on sitä, kun ei saatanaa eroteta jumalsta - eikä hyvää pahasta. 5Moos.13 - se ei riittänyt Jahvelle, että ihmeidentekijä oli tapettava, vaan oli nostettava myös kostonkäsi seuraajien ylle, ja hyvin on toiminut.

        Ja tämä ei edelleenkään ole mielipide, vaan se mistä Raamattu kertoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tämä ei edelleenkään ole mielipide, vaan se mistä Raamattu kertoo.

        Teologiaa opiskelemalla asiat avautuvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teologiaa opiskelemalla asiat avautuvat.

        Ihan kuten teologian tohtorillakin?

        <<JOS VERISTÄ SIJAISKÄRSIMYSTÄ KOROSTAVA KRISTINUSKO TULISI MARKKINOILLE NYT, SE TODENNÄKÖISESTI KIELLETTÄISIIN TAI SAISI AINAKIN K18-MERKINNÄN.<<

        Isot kirjaimet Kirkko- ja kaupunkilehden sivuilta.

        Lähde: kyseinen julkaisu, teologian tohtori Tarkin haastattelu, Kristinusko 2.0


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teologiaa opiskelemalla asiat avautuvat.

        Tämän kirjoittajan tapauksessa teologian opiskelu olisi vain vettä samaan hullunmyllyyn. Jospa hän tulisi tuntemaan Jeesuksen vapahtajana!


    • Anonyymi

      Se, että kristityt arvot eroaisivat minkään muun toimivan yhteiskunnan arvoista on väitteenä silkkaa paskaa. Sen toki aloittajakin tiesi jo.
      Maailmassa on kaikenlaista huuhaata, ja suurin osa jää omaan arvoonsa. Ärsyttäväksi nuo huuhaat tulevat siinä vaiheessa, jos niitä tullaan ovelle tyrkyttämään, tai jos niistä joudutaan maksamaan veroa. Tässä kohtaa Suomen osalta puhumme lähinnä pelkästään kirkollisverosta, ja niistä idiooteista joita on hauska häpäistä kun ovat tulleet ovikelloa soittamaan.
      Totta, tyhmyydelle ei pitäisi nauraa, mutta itsehän ovat tyhmyytensä valinneet, tavallaan.

    • Kristinuskon ytimessä on itsensä alentava Jumala. Mutta vain ylhäinen voi alentaa itsensä. Eihän se, joka on jo valmiiksi alhainen, voi alentaa itseään. Alhaisen "itsensä alentaminen" on vain teeskentelyä, sitä, että tehdään välttämättömyydestä hyve.

      Tässä pisteet menevät Jumalalle, koska hän on kaikista ylhäisin ja mahtavin. Niinpä hän myös alentuu kaikista alimmas.

      Armossa on jotakin samantapaista. Voi olla, ettei armo merkitse muuta kuin niin suurta ja kumoamatonta ja turvattua valtaa, ettei tarvitse enää piitata kapinoitsijoista. Diktaattorit tappavat vastustajansa, koska he pelkäävät valtansa puolesta; Jumala voi huoletta armahtaa syntistä, koska mikään ei uhkaa hänen valtaansa.

      Tässä pisteet menevät ihmiselle. Herää näet kysymys, kuinka imitatio Christi olisi edes mahdollinen. Ja jos se on mahdollinen, eikö se tarkoittaisi sitä, että ihminen voi olla jalompi (sikäli kuin kristinusko on jotakin jaloa, kuten se minusta on) kuin itse Jumala? Jumala armahtaa, mutta mitä jaloa siinä on, ellei hänen tarvitse pelätä? Ihminen armahtaa, vaikka pelkää.

      Jos on olemassa suuruuden ja hyvyyden lajeja, jotka edellyttävät epätäydellisyyttä, eikö silloin kokonaisuus, johon kuuluu epätäydellisyyttä, ole parempi kuin kokonaisuus, joka on täydellinen? Siis täydellinen Jumala yksin on huonompi kuin täydellinen Jumala täydennettynä epätäydellisellä maailmalla. Eikö siis ole niin, että sitten, kun kaikki ihmiset ovat lakanneet olemasta syntisiä, todellisuus on itse asiassa huonompi kuin se oli silloin, kun ihmiset vielä elivät synneissään? Ja eikö siinä tapauksessa ole niin, että paratiisin tavoittelu on huonomman todellisuuden tavoittelua ja siis Jumalan tahdon vastaista?

      • Anonyymi

        <<Tässä pisteet menevät Jumalalle, koska hän on kaikista ylhäisin ja mahtavin.<<

        Miksi tämä ylhäisin ja mahtavain Jumala tekee sitten niin kirotun lain, että on itse Jumalana kirottava ristille, että vapautuu tuon lain kirouksesta. Eikö tämä ole kummallista?!

        Tässä edeltä, kun toinen kirjoittaja väittää, ettei kristinuskossa kirota ketään, kysyn, että eikö todella ja laitan tämän esimerkiksi.

        Paavali: <<Gal.3:13 Kristus on lunastanut meidät lain KIROUKSESTA, kun hän tuli KIROUKSEKSI meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "KIROTTU on jokainen, joka on puuhun ripustettu"<<

        Toinen kirjoittaja: <<Kristinusko ei kiroa vaan haluaa päinvastoin vapauttaa kirouksen alaiset. Eikö? Jeesus tuli kirouksen alaiseksi, että ihmistä ei kirottaisi. "Lain kirous" selitetään vähän enne antamaasi kohtaa:

        "Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee". Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta"" gal3:10<<

        Augsburgin tunnustus - luterilaisuuden tärkein tunnustus. Ja kai kristinuskonkin.

        <<Opetetaan Poika Jumalan tulleen ihmiseksi ja että Kristus oli tosi ihminen ja TOSI JUMALA, sillä hänen jumalallinen ja inhimillinen persoonansa olivat erottamattomasti yhtyneet. Hänet ristiinnaulittiin, jotta hän olisi UHRI niin perisynnin kuin kaikkien muidenkin syntien tähden ja että hän SOVITTAISI JUMALAN VIHAN<<

        Jumala kiroaa ihmiset - niin totta - ei kristinuskossa tarvitse enää erikseen kirota, kun kirotaankin Tosi Jumala ristille, että vapaudutaan Jumalan tekemästä kirotusta laista, kyllä se tässä uskontunnustuksessa vaikuttaa todella niin olevan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <<Tässä pisteet menevät Jumalalle, koska hän on kaikista ylhäisin ja mahtavin.<<

        Miksi tämä ylhäisin ja mahtavain Jumala tekee sitten niin kirotun lain, että on itse Jumalana kirottava ristille, että vapautuu tuon lain kirouksesta. Eikö tämä ole kummallista?!

        Tässä edeltä, kun toinen kirjoittaja väittää, ettei kristinuskossa kirota ketään, kysyn, että eikö todella ja laitan tämän esimerkiksi.

        Paavali: <<Gal.3:13 Kristus on lunastanut meidät lain KIROUKSESTA, kun hän tuli KIROUKSEKSI meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "KIROTTU on jokainen, joka on puuhun ripustettu"<<

        Toinen kirjoittaja: <<Kristinusko ei kiroa vaan haluaa päinvastoin vapauttaa kirouksen alaiset. Eikö? Jeesus tuli kirouksen alaiseksi, että ihmistä ei kirottaisi. "Lain kirous" selitetään vähän enne antamaasi kohtaa:

        "Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee". Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta"" gal3:10<<

        Augsburgin tunnustus - luterilaisuuden tärkein tunnustus. Ja kai kristinuskonkin.

        <<Opetetaan Poika Jumalan tulleen ihmiseksi ja että Kristus oli tosi ihminen ja TOSI JUMALA, sillä hänen jumalallinen ja inhimillinen persoonansa olivat erottamattomasti yhtyneet. Hänet ristiinnaulittiin, jotta hän olisi UHRI niin perisynnin kuin kaikkien muidenkin syntien tähden ja että hän SOVITTAISI JUMALAN VIHAN<<

        Jumala kiroaa ihmiset - niin totta - ei kristinuskossa tarvitse enää erikseen kirota, kun kirotaankin Tosi Jumala ristille, että vapaudutaan Jumalan tekemästä kirotusta laista, kyllä se tässä uskontunnustuksessa vaikuttaa todella niin olevan.

        <<Eikö siis ole niin, että sitten, kun kaikki ihmiset ovat lakanneet olemasta syntisiä, todellisuus on itse asiassa huonompi kuin se oli silloin, kun ihmiset vielä elivät synneissään? Ja eikö siinä tapauksessa ole niin, että paratiisin tavoittelu on huonomman todellisuuden tavoittelua ja siis Jumalan tahdon vastaista?<<

        Ainakin Paavalin mukaan sielu on Jumalalle vastenmielinen, niin Pyhä henki leikkaa sen irti. Ja tietysti Jahve Jumalan, eli Paavalin Jumalan vastaista olisi tuollainen synnittömyys, koska silloihan Jahve kristuskultteineen olisi täysin tarpeeton. Jo Luther sanoi, että kristus asuu vain syntisissä.

        Mutta tuosta synti-sanasta - on aivan omituista, että mistä se on ylipäätään tullut, koska luomiskertomus ei puhu mitään synnistä, vaan hyvästä ja pahasta tiedosta, ja koska ihminen ei niitä pysty erottamaan, Jumala sitoi ihmisen (isomman vahingon välttämiseksi) aikaan ja materiaan; fyysisten lakien alaisuuteen.

        Ja paratiisin tavoittelu taas liittyy Jeesuksen opetuksiin, ei Paavaliin, ja Jeesus sanoo olevansa tie, totuus ja elämä. Jeesuksen mukaan paratiisi, joka sisältää ikuisen elämän on tässä meidän todellisuudessa, jossa on taivasten valtakuntakin -kuten hän sanoo - se on meissä ja meidän ympärillämme.

        Eli mitä ilmeisemmin tuo synnin poistuminen uhkaisi vain Jahve Suuren valtaa, jota hän pitää yllä kristuskultin kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <<Eikö siis ole niin, että sitten, kun kaikki ihmiset ovat lakanneet olemasta syntisiä, todellisuus on itse asiassa huonompi kuin se oli silloin, kun ihmiset vielä elivät synneissään? Ja eikö siinä tapauksessa ole niin, että paratiisin tavoittelu on huonomman todellisuuden tavoittelua ja siis Jumalan tahdon vastaista?<<

        Ainakin Paavalin mukaan sielu on Jumalalle vastenmielinen, niin Pyhä henki leikkaa sen irti. Ja tietysti Jahve Jumalan, eli Paavalin Jumalan vastaista olisi tuollainen synnittömyys, koska silloihan Jahve kristuskultteineen olisi täysin tarpeeton. Jo Luther sanoi, että kristus asuu vain syntisissä.

        Mutta tuosta synti-sanasta - on aivan omituista, että mistä se on ylipäätään tullut, koska luomiskertomus ei puhu mitään synnistä, vaan hyvästä ja pahasta tiedosta, ja koska ihminen ei niitä pysty erottamaan, Jumala sitoi ihmisen (isomman vahingon välttämiseksi) aikaan ja materiaan; fyysisten lakien alaisuuteen.

        Ja paratiisin tavoittelu taas liittyy Jeesuksen opetuksiin, ei Paavaliin, ja Jeesus sanoo olevansa tie, totuus ja elämä. Jeesuksen mukaan paratiisi, joka sisältää ikuisen elämän on tässä meidän todellisuudessa, jossa on taivasten valtakuntakin -kuten hän sanoo - se on meissä ja meidän ympärillämme.

        Eli mitä ilmeisemmin tuo synnin poistuminen uhkaisi vain Jahve Suuren valtaa, jota hän pitää yllä kristuskultin kautta.

        <<luomiskertomus ei puhu mitään synnistä, vaan hyvästä ja pahasta tiedosta, ja koska ihminen ei niitä pysty erottamaan, Jumala sitoi ihmisen (isomman vahingon välttämiseksi) aikaan ja materiaan; fyysisten lakien alaisuuteen.<<

        Tästä syystä Jeesuksen opetukset ovat tie paratiisiin tässä meidän taivasten valtakunnassa ikuisen elämän puulle, koska jos voittaa itsensä ja oppii erottamaan hyvän ja pahan tiedon (ensin nyt vaikka Jumalan Saatanasta) sekä alhaiset tunteensa, saa tässä elämässä jo kyvyn voittaa fyysiset lainalaisuudet, joka tieteenkin mukaankin on mahdollista. Ja tästä Jeesus näytti eläessään esimerkkiä ja opetti, että miten se tehdään = tie, totuus ja elämä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <<luomiskertomus ei puhu mitään synnistä, vaan hyvästä ja pahasta tiedosta, ja koska ihminen ei niitä pysty erottamaan, Jumala sitoi ihmisen (isomman vahingon välttämiseksi) aikaan ja materiaan; fyysisten lakien alaisuuteen.<<

        Tästä syystä Jeesuksen opetukset ovat tie paratiisiin tässä meidän taivasten valtakunnassa ikuisen elämän puulle, koska jos voittaa itsensä ja oppii erottamaan hyvän ja pahan tiedon (ensin nyt vaikka Jumalan Saatanasta) sekä alhaiset tunteensa, saa tässä elämässä jo kyvyn voittaa fyysiset lainalaisuudet, joka tieteenkin mukaankin on mahdollista. Ja tästä Jeesus näytti eläessään esimerkkiä ja opetti, että miten se tehdään = tie, totuus ja elämä.

        Ja tästä, jos me todella olisimme Jeesuksen tiellä paratiisiin, tai jopa jo perille päässeitä, niin vasta tästä syntyisivät ne Jeesuksen luettelemat todelliset arvot. - En sano, että kristinuskon arvot, koska Paavalin opilla ne ovat päinvastaiset perustuen jopa ahneuteen. Jeesuksen opetuksilla meidän pitäisi voittaa kaikki alhaiet tunteet; maailmasta olisi poissa ahneus, kauna, kateus, viha, katkeruus, mustasukkaisuus jne., jotka aiheuttavat paljon sosiaalista pahaa maailmaan.

        Mutta mitä sitten tulee siihen että olisimme jo päässeet perille tässä meidän taivasten valtakunnassa paratiisiin asti ja saisimme syödä ikuisen elämän puusta (voittaa entropia) - meitä ei enää rajoittaisi fyysiset luonnonlait (jotka tieteessä todettiin siis jo 100 vuotta sitten vain tilastollisiksi todennäköisyyksiksi mikä mahdollistaa minkä tahansa ilmiön tai ihmeen), niin miten me osaisimme tuota kykyä käyttää ja mihin me käyttäisimme sitä?

        No, ehkä sihen elämän pelastamiseen, koska Jeesus lupasi tuoda pelastuksen, eikä meitä voitaisi enää uhkailla ja alistaa pelolla, rahalla tai nälänhädällä tai vaikkapa koronaviruksella - ei myöskään karanteeneilla tai matkustamiskielloilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tästä, jos me todella olisimme Jeesuksen tiellä paratiisiin, tai jopa jo perille päässeitä, niin vasta tästä syntyisivät ne Jeesuksen luettelemat todelliset arvot. - En sano, että kristinuskon arvot, koska Paavalin opilla ne ovat päinvastaiset perustuen jopa ahneuteen. Jeesuksen opetuksilla meidän pitäisi voittaa kaikki alhaiet tunteet; maailmasta olisi poissa ahneus, kauna, kateus, viha, katkeruus, mustasukkaisuus jne., jotka aiheuttavat paljon sosiaalista pahaa maailmaan.

        Mutta mitä sitten tulee siihen että olisimme jo päässeet perille tässä meidän taivasten valtakunnassa paratiisiin asti ja saisimme syödä ikuisen elämän puusta (voittaa entropia) - meitä ei enää rajoittaisi fyysiset luonnonlait (jotka tieteessä todettiin siis jo 100 vuotta sitten vain tilastollisiksi todennäköisyyksiksi mikä mahdollistaa minkä tahansa ilmiön tai ihmeen), niin miten me osaisimme tuota kykyä käyttää ja mihin me käyttäisimme sitä?

        No, ehkä sihen elämän pelastamiseen, koska Jeesus lupasi tuoda pelastuksen, eikä meitä voitaisi enää uhkailla ja alistaa pelolla, rahalla tai nälänhädällä tai vaikkapa koronaviruksella - ei myöskään karanteeneilla tai matkustamiskielloilla.

        Tämä kohta löytyy Johanneksen evankeliumin 8:sta luvusta - emme ole enää kenenkään orjia:

        <<8:29 Ja hän, joka on minut lähettänyt, on minun kanssani; hän ei ole jättänyt minua yksinäni, koska minä aina teen sitä, mikä hänelle on otollista." Kun hän näin puhui, uskoivat monet häneen. Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani: ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi."<<

        Ihminen ei ole enää omien alhaisten tunteidensa orja ja niiden vietävissä, ei alistettavissa rahalla (Jeesus heitteli temppelissä rahanvaihtajien pöytiä), eikä muutenkaan alistettavana muiden orjiksi ja muiden ehdoilla. On tuossa myös huomioitava se, että Jeesus sanoo, etteivät juutalaiset tunne hänen Isäänsä, joten Jeesus ei puhu Jahvesta. Toisaalta tekstistä selviää myös se, että Jeesus sanoo Isänsä olevan ihminen, joka hänet on lähettänyt.

        Jeesuksen opetus oli todellinen uhka vallanpitäjille,joten on ymmärrettävää, että kaiken tämän peittämiseksi tehtiin fariseus Paaalin oppi ja vain Jeesuksen kuolemasta kirottuna, että ihminen vapautuisi jonkin merkillisen kirouksen alta (vain Saatanan voimalla kirotaan).


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämä kohta löytyy Johanneksen evankeliumin 8:sta luvusta - emme ole enää kenenkään orjia:

        <<8:29 Ja hän, joka on minut lähettänyt, on minun kanssani; hän ei ole jättänyt minua yksinäni, koska minä aina teen sitä, mikä hänelle on otollista." Kun hän näin puhui, uskoivat monet häneen. Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani: ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi."<<

        Ihminen ei ole enää omien alhaisten tunteidensa orja ja niiden vietävissä, ei alistettavissa rahalla (Jeesus heitteli temppelissä rahanvaihtajien pöytiä), eikä muutenkaan alistettavana muiden orjiksi ja muiden ehdoilla. On tuossa myös huomioitava se, että Jeesus sanoo, etteivät juutalaiset tunne hänen Isäänsä, joten Jeesus ei puhu Jahvesta. Toisaalta tekstistä selviää myös se, että Jeesus sanoo Isänsä olevan ihminen, joka hänet on lähettänyt.

        Jeesuksen opetus oli todellinen uhka vallanpitäjille,joten on ymmärrettävää, että kaiken tämän peittämiseksi tehtiin fariseus Paaalin oppi ja vain Jeesuksen kuolemasta kirottuna, että ihminen vapautuisi jonkin merkillisen kirouksen alta (vain Saatanan voimalla kirotaan).

        Jeesus luuli, että hänet oli lähetetty?

        Eikö hänet pannut alulle Pyhä Henki, ja jäi elämään perheeseen syntymänsä jälkeen?


    • Anonyymi

      Kristityt ovat verisin uskonto kaikista. Verellä ja murhilla aate levitetty.

    • Anonyymi

      Kristinuskossa tulee Jumalan rakkaus ihmisen tasolle sekä Sanassa että käytännön toimin.

      • Ja että miten tunnemme muuta kuin ihmisten ja koirien välittämää rakkautta käytännön toimin?


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Ja että miten tunnemme muuta kuin ihmisten ja koirien välittämää rakkautta käytännön toimin?

        Heh, jääkaappisi tyhjiIIään taas.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Ja että miten tunnemme muuta kuin ihmisten ja koirien välittämää rakkautta käytännön toimin?

        Sinä et varmaan mitenkään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et varmaan mitenkään.

        Ihmisten rakkaus on läsnä. Muuta ei ole tuntunut.


      • Anonyymi

        Luinkin juuri kirkon käyttämistä inkvisitioiden kidutusmuodoista sekä Jahve-Jumalan (kristinuskon Jumala) vaatimista helluntain lapsiuhreista, joita ilman ei ole mitään asiaa Herran kasvojen eteen. Montako päivää on helluntaihin?


    • Anonyymi

      Saviruukun voi muovata uudelleen. Kunhan ensin pehmitetään, vai mitä?

      • Anonyymi

        Jos se ei ole vielä paistettu.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kulttuurimarxistiseen suunnitelmaan kuuluu kristinuskon tuhoaminen. Samoin perhearvojen joiden lähde on kristillisessä etiikassa.

      • Kuka noin tolloja esittää,?

        Ahvio?


      • Siihen nyt voi kuulua ihan mitä tahansa, koska mielikuvituksen tuotetta koko juttu muutenkin on.


    • Määrittelisitkö ensiksi, mitä tarkalleen ottaen tarkoitat kristillisillä arvoilla?

      Käytännön esimerkkejä noista arvoista ja niden toteutumisesta?

    • Ehkä aloitukseen olisit voinnut listata mielestäsi niitä kristiillisiä arvoja. Tuo kun tuntuu kovasti vaihtelevan. Palstaa lukeneena esimerkiksi monet pitävät köyhän auttamista kristillisenä kunhan tuo köyhä on riittävän vaalea hipiäinen ja sopivaa uskontoa.
      Ihmisten tasa-arvoisessa kohtelussa tuntuu myös olevan sekaannusta. Monet ovat sitä mieltä, että ihan laki takaa heille jotakin oikeuksia mutta toisaalta ovat sitä mieltä, ettei heidän ole niin tarkkaa noudattaa laissa määrättyjä oikeuksia jollekkin toiselle ihmisryhmälle.

      • Anonyymi

        Sano sinä edes kaksi niistä.


      • "Ehkä aloitukseen olisit voinnut listata mielestäsi niitä kristiillisiä arvoja. Tuo kun tuntuu kovasti vaihtelevan."

        Tuo on aivan totta, ei ole täyttä yksimielisyyttä siitä, mitä ovat kristillliset arvot.


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        "Ehkä aloitukseen olisit voinnut listata mielestäsi niitä kristiillisiä arvoja. Tuo kun tuntuu kovasti vaihtelevan."

        Tuo on aivan totta, ei ole täyttä yksimielisyyttä siitä, mitä ovat kristillliset arvot.

        Kristilliset arvot ovat hyviä, jokaisen oma asia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kristilliset arvot ovat hyviä, jokaisen oma asia.

        Siis että jokaisella on omat arvonsa ja tykkäyksensä.


      • Anonyymi

        Et kai nyt tarkoita, että romaaneissa tai muslimeissa olisi näin ajattelevia? Sehän olisi rasismia! Siis ainakin ajatella niin.


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        "Ehkä aloitukseen olisit voinnut listata mielestäsi niitä kristiillisiä arvoja. Tuo kun tuntuu kovasti vaihtelevan."

        Tuo on aivan totta, ei ole täyttä yksimielisyyttä siitä, mitä ovat kristillliset arvot.

        Kristilliset arvot pitäisi terminä määritellä kieliopillisesti pronominiksi. Sen verran paljon sillä on eri merkityksiä esittäjästä riippuen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristilliset arvot pitäisi terminä määritellä kieliopillisesti pronominiksi. Sen verran paljon sillä on eri merkityksiä esittäjästä riippuen.

        Sopii minulle, kunhan et määritä yhdyssanaksi, sillä minulla on vaikeuksia niiden kirjoittamisessa.


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        "Ehkä aloitukseen olisit voinnut listata mielestäsi niitä kristiillisiä arvoja. Tuo kun tuntuu kovasti vaihtelevan."

        Tuo on aivan totta, ei ole täyttä yksimielisyyttä siitä, mitä ovat kristillliset arvot.

        Kristityillä kyllä on mutta ei varmaan teillä feikkikristityillä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kristityillä kyllä on mutta ei varmaan teillä feikkikristityillä.

        En tiedäfeikeistä mitään, mutta osaatko sinä sanoa sen, mitä ne arvot ovat? Sillä eri kristillisissä piireissä noissa on välillä paljonkin eroja.


    • Anonyymi

      Lukiessa tämän ketjun viestejä, näkee että useampi olisi halunnut aloitukseen kristillisen arvolistan, josta sitten olisi voinut sanoa, että ovatko arvot hyviä tai ei. Eivätkö nämä oppineet kirjoittajat tiedä, mitä ovat kristilliset arvot? Palstan kristitytkään eivät enemmin kuvaa arvojaan, vaan toteavat epämääräisesti: "Ei ole täyttä yksimielisyyttä siitä, mitä ovat kristilliset arvot." Tietävätkö he itsekkään, minkä arvojen kannattajia haluavat olla? Vaihtuuko arvolista muodin mukaan?

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Arvo

      "Arvoilla tarkoitetaan jotain toivottua asiaa, suotavaa käyttäytymistä tai päämäärää. Arvoteoriaan liittyy läheisesti hyvyyden käsite."

      Siitä mikä on "hyvää" on ihmisillä tietenkin monia käsityksiä. "Kristittyjen" arvot, verrattuna "muiden ihmisten" arvoihin, ovat sidottu siihen mitä kristittyjen Jumala on antanut ymmärtää hyvyydestä tai oikeasta. Kristittyjen pyhänä pidetyn kirjoituksen, Raamatun, mukaan Jumala on "sama eilen, tänään ja iankaikkisesti". Heb13:8 " jonka luona ei ole muutosta eikä varjoakaan vaihtelusta." jaak1:17. Jumalan tahto ja ajatus ei siis muutu, kuten ihmisten.

      Jumala tahtoo, että me tulisimme tuntemaan Hänet ja Hänen arvonsa. Eikä vain teoriassa, vaan että muuttuisimme "saman kuvan kaltaisiksi" alkaisimme kannattaa ja toteuttaa näitä arvoja. Jumalan arvojen tunteminen, vaikkapa Raamatun lukemalla, on jo alku - vaikkei heti niitä haluaisikaan allekirjoittaa. Raamattu on luterilaisille "uskon ja elämän ylin auktoriteetti" - arvojemme lähde. Liberaalit raamatuntutkijat joutuvat "opin tuulten ja ihmisten arpapelien" heiteltäviksi, joten arvotkin vaihtelevat mielialojen ja maailman vallanpitäjien mukaan. Arvot ovat tavanomaisia kaikkien ihmisten hyvinä pitämiä asioita. Mikä siinä enää on sitä haluttua "kristillisyyttä"?

      Seurakuntapstori Kimmo Malisen sivuilla on hätäisimmille listattu kristillisiä arvoja ja hyveitä. Laitan pari linkkiä. Sivuilla on muutakin hyvää tekstiä. Yst.terv.serious

      Arvot Jumalan suhteen
      http://raamattuajassamme.fi/kristilliset-asenteet/

      Lähimmäisten suhteen
      http://raamattuajassamme.fi/kristilliset-teot/

      Itsemme suhteen
      http://raamattuajassamme.fi/suhteessa-pyhaan-elamaan/

      • Onko kristittyjen arvo lopulta vain yksi asia:

        ei hyväksytä homoutta.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Onko kristittyjen arvo lopulta vain yksi asia:

        ei hyväksytä homoutta.

        Se on täysin Raamatun mukainen arvo.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Onko kristittyjen arvo lopulta vain yksi asia:

        ei hyväksytä homoutta.

        Et tainnut lukea tuota kirjoitustani tai noita linkkejä? Kyllä minä sinusta uskoisin parempaa. T:serious


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se on täysin Raamatun mukainen arvo.

        Et näytä tuntevan Raamattua. Lesbot?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et tainnut lukea tuota kirjoitustani tai noita linkkejä? Kyllä minä sinusta uskoisin parempaa. T:serious

        No alku oli kehno: Jumala on absoluuttisen hyvä.

        Ei kannata jatkaa. Jumala on Raamatussa järkyttävä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et tainnut lukea tuota kirjoitustani tai noita linkkejä? Kyllä minä sinusta uskoisin parempaa. T:serious

        No alku oli kehno: Jumala on absoluuttisen hyvä.

        Ei kannata jatkaa. Jumala on Raamatussa järkyttävä.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Et näytä tuntevan Raamattua. Lesbot?

        Mitä nyt yrität sönkätä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä nyt yrität sönkätä?

        Että Raamatun mukaan, ettei hyväksy homoutta olisi kristillinen arvo. Ei kylläkään.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        No alku oli kehno: Jumala on absoluuttisen hyvä.

        Ei kannata jatkaa. Jumala on Raamatussa järkyttävä.

        OK... toivon että joskus mielesi muuttuu ja pystyt lukemaan ensimmäistä lausetta eteenpäinkin. T:serious


      • Anonyymi kirjoitti:

        OK... toivon että joskus mielesi muuttuu ja pystyt lukemaan ensimmäistä lausetta eteenpäinkin. T:serious

        Ei olisi pitänyt kirjoittaa, että Jumala on absoluuttinen hyvyys.

        Se, jonka ainoa keksimä rangaistus on kivitys- kuolema.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Että Raamatun mukaan, ettei hyväksy homoutta olisi kristillinen arvo. Ei kylläkään.

        Kristilinen arvo on olla totteemvainen Jumalan sanalle. Jumalan sana tuomitsee homouden ja lesbouden harjoittajat Jumalan vaktakunnan ulkopuolelle, koska Jumala on hylännyt heidät omiin saastaisiin himoihinsa.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Ei olisi pitänyt kirjoittaa, että Jumala on absoluuttinen hyvyys.

        Se, jonka ainoa keksimä rangaistus on kivitys- kuolema.

        Hesburgeria Jyhvø kovasti ikävöi.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Ei olisi pitänyt kirjoittaa, että Jumala on absoluuttinen hyvyys.

        Se, jonka ainoa keksimä rangaistus on kivitys- kuolema.

        Mutta kun... Jeesus kärsi tuon rangaistuksen puolestasi ja puolestani, että voisimme elää. terv.serious


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Ei olisi pitänyt kirjoittaa, että Jumala on absoluuttinen hyvyys.

        Se, jonka ainoa keksimä rangaistus on kivitys- kuolema.

        Miksi valehtelet facessai, että kuva oliivilehtoon olisi sinun parvekkeltasi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun... Jeesus kärsi tuon rangaistuksen puolestasi ja puolestani, että voisimme elää. terv.serious

        On kyse toisen uskonnon asiasta. Jumala Raamatussa menee kaikessa tappamisen kautta.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        On kyse toisen uskonnon asiasta. Jumala Raamatussa menee kaikessa tappamisen kautta.

        Jyhvô onneksi uskoo ja sillä tiedolla menemme eteenpäin.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        On kyse toisen uskonnon asiasta. Jumala Raamatussa menee kaikessa tappamisen kautta.

        Miksi valehtelet facessai, että kuva oliivilehtoon olisi sinun parvekkeltasi? Kerrotko.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi valehtelet facessai, että kuva oliivilehtoon olisi sinun parvekkeltasi? Kerrotko.

        Ei se ole oliivilehto, vaan pinjametsä.

        Parvekkeelta näkyy kaksi järveä eri puolilta sekä 35 km päässä olevat matalat vuoret.

        Siinä yksi hyvä syy hankkia tämä asunto.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kristilinen arvo on olla totteemvainen Jumalan sanalle. Jumalan sana tuomitsee homouden ja lesbouden harjoittajat Jumalan vaktakunnan ulkopuolelle, koska Jumala on hylännyt heidät omiin saastaisiin himoihinsa.

        Tuota ei ole ainakaan Jumala sanonut. Kuka lie keksinyt moisen. Sinäkö?


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Ei se ole oliivilehto, vaan pinjametsä.

        Parvekkeelta näkyy kaksi järveä eri puolilta sekä 35 km päässä olevat matalat vuoret.

        Siinä yksi hyvä syy hankkia tämä asunto.

        Se ei ole näkymä parvekkeeltasi!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se ei ole näkymä parvekkeeltasi!

        Tuu kattoon! Kun et muuten usko.

        Tänne pääsee ehkä jossain vaiheessa taas.

        Yksi kertoi juosseensa parvekkeella maratonin. Ei voi jäädä sohvalle.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Tuu kattoon! Kun et muuten usko.

        Tänne pääsee ehkä jossain vaiheessa taas.

        Yksi kertoi juosseensa parvekkeella maratonin. Ei voi jäädä sohvalle.

        En tuu kun katson muita kuviasi facessasi.
        Saat kurkottamalla kurkottaa ja zoomata tuon kuvan, ei se ole mikään näkymä. Sinua vastapäätä on kerrostalo, vai eikö muka enää olekaan?


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Tuu kattoon! Kun et muuten usko.

        Tänne pääsee ehkä jossain vaiheessa taas.

        Yksi kertoi juosseensa parvekkeella maratonin. Ei voi jäädä sohvalle.

        Sinulla on pieni sotkuinen kämppä, ravaat tiskipöydän ja parvekkeen oven väliä edestakas matkaa on n. 4 metriä.


      • Tuu kattoon, kun et muuten usko.

        On parempi tietää kuin olla tietämättä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on pieni sotkuinen kämppä, ravaat tiskipöydän ja parvekkeen oven väliä edestakas matkaa on n. 4 metriä.

        Matka on mitattu. Tulee 12 metriä edestakaisin.

        Monet muut näkyvät videoilla hyppivän paikallaan.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Matka on mitattu. Tulee 12 metriä edestakaisin.

        Monet muut näkyvät videoilla hyppivän paikallaan.

        Jyhvøa ei Iiikunta kiinnosta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jyhvøa ei Iiikunta kiinnosta.

        Hän on kova kävelemään. Mutta nyt on ulkonaliikkumiskielto.

        Pääministeri lupailee, että vapun jälkeen voisi jo päästä ulkoilemaan.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Hän on kova kävelemään. Mutta nyt on ulkonaliikkumiskielto.

        Pääministeri lupailee, että vapun jälkeen voisi jo päästä ulkoilemaan.

        Jambu on kuin tankki ja oli sitä ennen koronaakin.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Matka on mitattu. Tulee 12 metriä edestakaisin.

        Monet muut näkyvät videoilla hyppivän paikallaan.

        Kämppäsi on todella pieni ja sotkuinen kuin tunkio.


      • Noilta sivuilta löytyi hyviä arvoja:

        Anteeksiantaminen
        Rakkaus
        Lempeys ja ystävällisyys
        Palvelu
        Anteliaisuus
        Rehellisyys
        Tuomiomielen välttäminen

        Pyhyys
        Vanhurskaus
        Hurskaus
        Puhtaus
        Nuhteettomuus
        Totuus
        Vilpittömyys
        Uskollisuus
        Itsehillintä
        Tyytyväisyys


      • mummomuori kirjoitti:

        Noilta sivuilta löytyi hyviä arvoja:

        Anteeksiantaminen
        Rakkaus
        Lempeys ja ystävällisyys
        Palvelu
        Anteliaisuus
        Rehellisyys
        Tuomiomielen välttäminen

        Pyhyys
        Vanhurskaus
        Hurskaus
        Puhtaus
        Nuhteettomuus
        Totuus
        Vilpittömyys
        Uskollisuus
        Itsehillintä
        Tyytyväisyys

        Erittäin hyviä.

        Tosin pyhyys yms. ei ole mikään arvo, kaiketi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En tuu kun katson muita kuviasi facessasi.
        Saat kurkottamalla kurkottaa ja zoomata tuon kuvan, ei se ole mikään näkymä. Sinua vastapäätä on kerrostalo, vai eikö muka enää olekaan?

        Kun parvekkeella seisoo näkee järvelle aivan hienosti. Eli sellainen maisema.

        Toinen järvi näkyy huonommin. Suolaläjät näkyy talon katolta


    • Minusta niisä arvoissa itsessään ei ole mitään pahaa - jos vain ymmärtää sen, että muutkin arvot voivat johtaa hyviin lopputuloksiin.

      Samoin, on myös mietittävä sitä, onko oikein ylipäätään ottaen vaatia muitakin omaksumaan samat arvot ja varsinkin vetämään sen johdosta samat johtopäätökset.

      • Anonyymi

        Juuri niin. Paavali kirjoittaa hyvistä teoista: " .... Pyrkikää siihen, mikä on hyvää kaikkien ihmisten silmissä. Jos on mahdollista ja jos se teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa. " Room12:17

        Olisi mukava tietää... Mikä kristillinen arvo mielestäsi ei olisi "hyvää" muiden silmissä? Nyt en puhu vääryksistä tai itsekkäistä pyyteistä mitä pahaa kristityt voisivat tehdä siinä missä muutkin. Nämä eivät ole kristillisiä arvoja. Se mistä kristittyjä syytetään on arvoteorian käsittein ... mielestäni monesti epämääräistä. .Terv.serious


      • "...onko oikein ylipäätään ottaen vaatia muitakin omaksumaan samat arvot ja varsinkin vetämään sen johdosta samat johtopäätökset."

        Tuossa olet tärkeän asian kanssa tekemisissä. Tosiaan, kuka tai ketkä saavat määrätä mitä arvoja muut noudattavat? Voiko ylipäätään olla arvoja, jotka väkisin voitasiin omaksua?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juuri niin. Paavali kirjoittaa hyvistä teoista: " .... Pyrkikää siihen, mikä on hyvää kaikkien ihmisten silmissä. Jos on mahdollista ja jos se teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa. " Room12:17

        Olisi mukava tietää... Mikä kristillinen arvo mielestäsi ei olisi "hyvää" muiden silmissä? Nyt en puhu vääryksistä tai itsekkäistä pyyteistä mitä pahaa kristityt voisivat tehdä siinä missä muutkin. Nämä eivät ole kristillisiä arvoja. Se mistä kristittyjä syytetään on arvoteorian käsittein ... mielestäni monesti epämääräistä. .Terv.serious

        On erittäin vaikeaa todellisuudessa määritellä, mitkä arvot lopulta ovat kristillisiä ja mitkä eivät. Totuus lienee nimittäin kuitenkin se, että varsin moni nykypäivän ilmiöistä EI ole kotoisin kristinuskosta, vaan on pikemminkin yleistynyt vasta maallistumisen myötä.

        Jos tutkiskelemme menneisyyttä - mikä aina onkin yhtä antoisaa ja opettavaista - havaitsemme kyllä hyvin nopeasti sen, että menneinä aikoina tulkinnat Raamatusta ja kristinuskostakin olivat paljon nykyistä ankarammat. Täytyy olla sokea, jos tätä ei huomaa. Käytännössä monikin asia on muuttunut myönteisempään suuntaan vasta maallistumisen myötä - olipa kyseessä sitten demokratia tai vaikkapa sukupuolten tasa-arvo.

        Kristinusko ei ole ainoa, jonka nimissä on surutta valtaa käytetty niin perheen sisällä kuin valtakuntien tasollakin. On kuitenkin hieman koomista lukea niitä mielipiteitä, joissa tuomitaan islaminuskoisten taipumus yhdistää politiikka ja uskonto, mutta seuraavassa lauseessa sitten jo ylistetäänkin vaikkapa Patmoksen muutamien johtohahmojen avointa politikointia. Kun olen aiheesta koettanut kysyä, olen aina jäänyt ilman vastausta.

        Totuus uskonnoista on se, että ainakin Lähi.idän "tuotokset" eli juutalaisuus, kristinusko ja Islam ovat lähtökohdiltaan suvaitsemattomia: oletus siitä, että se oma usko on ainoa oikea, on varsin selkeä. Tästä onkin seurannut historian valossa tarkasteltuna konflikteja valtava määrä ja eipä niille vieläkään loppua näy.

        Niin, "seroius", on oikeastaan mahdotonta määritellä, mitkä arvot lopulta ovat hyviä ja mitkä eivät. Itse puhuisin mieluummin ihanteista. Niitäkään vain eivät tosiasiassa kaikki kristityt kuitenkaan allekirjoita - varsinkaan, jos ne jotenkin loukkaavat heidän fundamentalistisempia uskomuksiaan. Minun nähdäkseni uskonto on lopulta aina jonkinasteista vallankäyttöä, kuorrutettiinpa se miten sievästi tahansa.

        Ihan aina joku lopulta amäärittelee ihmisen valintoja ja räikeimmillään jopa hyvinkin merkittävissä asioissa. Se on se syy, minkä vuoksi kriittisesti uskontoihin suhtaudun. Toki toinen sy on uskovaisten haluttomuus myöntää tiukan paikan tullen sitä, että uskominen itsessään on lopulta irrationaalista ja perustuu usein toiveille ja oletuksille. Minua ärsyttää myöskin se, että ihmisen psyyken vaikutus eri ilmiöiden taustalla halutaan tyystin kieltää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juuri niin. Paavali kirjoittaa hyvistä teoista: " .... Pyrkikää siihen, mikä on hyvää kaikkien ihmisten silmissä. Jos on mahdollista ja jos se teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa. " Room12:17

        Olisi mukava tietää... Mikä kristillinen arvo mielestäsi ei olisi "hyvää" muiden silmissä? Nyt en puhu vääryksistä tai itsekkäistä pyyteistä mitä pahaa kristityt voisivat tehdä siinä missä muutkin. Nämä eivät ole kristillisiä arvoja. Se mistä kristittyjä syytetään on arvoteorian käsittein ... mielestäni monesti epämääräistä. .Terv.serious

        On erittäin vaikeaa todellisuudessa määritellä, mitkä arvot lopulta ovat kristillisiä ja mitkä eivät. Totuus lienee nimittäin kuitenkin se, että varsin moni nykypäivän ilmiöistä EI ole kotoisin kristinuskosta, vaan on pikemminkin yleistynyt vasta maallistumisen myötä.

        Jos tutkiskelemme menneisyyttä - mikä aina onkin yhtä antoisaa ja opettavaista - havaitsemme kyllä hyvin nopeasti sen, että menneinä aikoina tulkinnat Raamatusta ja kristinuskostakin olivat paljon nykyistä ankarammat. Täytyy olla sokea, jos tätä ei huomaa. Käytännössä monikin asia on muuttunut myönteisempään suuntaan vasta maallistumisen myötä - olipa kyseessä sitten demokratia tai vaikkapa sukupuolten tasa-arvo.

        Kristinusko ei ole ainoa, jonka nimissä on surutta valtaa käytetty niin perheen sisällä kuin valtakuntien tasollakin. On kuitenkin hieman koomista lukea niitä mielipiteitä, joissa tuomitaan islaminuskoisten taipumus yhdistää politiikka ja uskonto, mutta seuraavassa lauseessa sitten jo ylistetäänkin vaikkapa Patmoksen muutamien johtohahmojen avointa politikointia. Kun olen aiheesta koettanut kysyä, olen aina jäänyt ilman vastausta.

        Totuus uskonnoista on se, että ainakin Lähi.idän "tuotokset" eli juutalaisuus, kristinusko ja Islam ovat lähtökohdiltaan suvaitsemattomia: oletus siitä, että se oma usko on ainoa oikea, on varsin selkeä. Tästä onkin seurannut historian valossa tarkasteltuna konflikteja valtava määrä ja eipä niille vieläkään loppua näy.

        Niin, "seroius", on oikeastaan mahdotonta määritellä, mitkä arvot lopulta ovat hyviä ja mitkä eivät. Itse puhuisin mieluummin ihanteista. Niitäkään vain eivät tosiasiassa kaikki kristityt kuitenkaan allekirjoita - varsinkaan, jos ne jotenkin loukkaavat heidän fundamentalistisempia uskomuksiaan. Minun nähdäkseni uskonto on lopulta aina jonkinasteista vallankäyttöä, kuorrutettiinpa se miten sievästi tahansa.

        Ihan aina joku lopulta amäärittelee ihmisen valintoja ja räikeimmillään jopa hyvinkin merkittävissä asioissa. Se on se syy, minkä vuoksi kriittisesti uskontoihin suhtaudun. Toki toinen sy on uskovaisten haluttomuus myöntää tiukan paikan tullen sitä, että uskominen itsessään on lopulta irrationaalista ja perustuu usein toiveille ja oletuksille. Minua ärsyttää myöskin se, että ihmisen psyyken vaikutus eri ilmiöiden taustalla halutaan tyystin kieltää.


    • Anonyymi

      Miksi kristityt hyväksyvät lasten ruumillisen kurittamisen?

      Kun lakia lasten ruumillisen kurittamisen kieltämiseksi valmisteltiin niin nimenomaan kristilliset tahot vastustivat sitä.

      Pitääkö tämä käsittää niin että lasten pieksäminen kuuluu kristillisiin arvoihin? Jos se ei taas kuulu, niin miksi sitä sitten kuitenkin harrastettiin läpikristillisessä maassa niin paljon että se piti lain voimalla kieltää?

      • Anonyymi

        Kuka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee.

        Jokaisella pitää olla kuri niin myös kurittajille.


      • Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten tavat muuttuvat kun tietoa saadaan paremmin. Ennen ei ymmärretty lainkaan sitä, mitä lapsuus on. Kun havaittiin, miten lasten henkinen kehitys kulkee, tapahtui asenne muutos.

        Fyysinen kuritus ja väkivalta oli ennen hyvin yleistä, sen uskottiin tehoavan niin aikuisiin kuin lapsiin. Todellisuudessa tapahtuikin päinvastoin ja kun väkivaltaa pyrittiin vähentämään ja puhumalla pärjätä, rauhoittui tilanne yhteiskunnassa.

        En tarkkaan nyt muista, miksi vastustettiin lasten fyysistä kurittamista, mutta taustalla varmaan vaikutti se, että perhettä pidettiin sellaisena yksikkönä, mihin ei valtio saanut puuttua. Eli oli perheen sisäinen asia ja perheenpään päätettävissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokaisella pitää olla kuri niin myös kurittajille.

        Joka vitsaa säästää se lasta vihaa.


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten tavat muuttuvat kun tietoa saadaan paremmin. Ennen ei ymmärretty lainkaan sitä, mitä lapsuus on. Kun havaittiin, miten lasten henkinen kehitys kulkee, tapahtui asenne muutos.

        Fyysinen kuritus ja väkivalta oli ennen hyvin yleistä, sen uskottiin tehoavan niin aikuisiin kuin lapsiin. Todellisuudessa tapahtuikin päinvastoin ja kun väkivaltaa pyrittiin vähentämään ja puhumalla pärjätä, rauhoittui tilanne yhteiskunnassa.

        En tarkkaan nyt muista, miksi vastustettiin lasten fyysistä kurittamista, mutta taustalla varmaan vaikutti se, että perhettä pidettiin sellaisena yksikkönä, mihin ei valtio saanut puuttua. Eli oli perheen sisäinen asia ja perheenpään päätettävissä.

        "En tarkkaan nyt muista, miksi vastustettiin lasten fyysistä kurittamista..."

        Lasten kuritus oli velvollisuus, ei pelkästään tapa. Suomen rikoslaki velvoitti tähän. Jos vanhemmat eivät siihen kyenneet, valtion tuli hoitaa asia heidän puolestaan:

        "Elleivät vanhemmat tahi se, jonka hoidossa ja valloissa lapsi on, anna sille määrättyä kuritusta; olkoon toimeenpaneva viranomainen velvollinen pitämään siitä huolta." (Rikoslaki 1889 3.2)

        Tämä poistettiin laista vuonna 1942. Velvollisuutta ei enää ollut, mutta lasten kurittaminen kiellettiin vasta vuonna 1984, viisi vuotta Ruotsin jälkeen. Tosin vielä 2000-luvulla eräs Sulo Aittoniemi teki kirjallisen kysymyksen kurituksen palauttamisesta lakiin "hunsvottien" saamiseksi ruotuun.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "En tarkkaan nyt muista, miksi vastustettiin lasten fyysistä kurittamista..."

        Lasten kuritus oli velvollisuus, ei pelkästään tapa. Suomen rikoslaki velvoitti tähän. Jos vanhemmat eivät siihen kyenneet, valtion tuli hoitaa asia heidän puolestaan:

        "Elleivät vanhemmat tahi se, jonka hoidossa ja valloissa lapsi on, anna sille määrättyä kuritusta; olkoon toimeenpaneva viranomainen velvollinen pitämään siitä huolta." (Rikoslaki 1889 3.2)

        Tämä poistettiin laista vuonna 1942. Velvollisuutta ei enää ollut, mutta lasten kurittaminen kiellettiin vasta vuonna 1984, viisi vuotta Ruotsin jälkeen. Tosin vielä 2000-luvulla eräs Sulo Aittoniemi teki kirjallisen kysymyksen kurituksen palauttamisesta lakiin "hunsvottien" saamiseksi ruotuun.

        En nyt ihan noin tuota käsitä, että valtion huolen pitäminen olisi pelkästään fyysistä kuritusta. Mutta kyllä sitä laitoksissa käytettiin runsaasti.


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        En nyt ihan noin tuota käsitä, että valtion huolen pitäminen olisi pelkästään fyysistä kuritusta. Mutta kyllä sitä laitoksissa käytettiin runsaasti.

        kristillisyys joissakin piireissä määritellään "muoto" jumalinen . . .

        sanon vaan, että: "kattia kanssa !!


    Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      78
      1393
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1205
    3. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      934
    4. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      139
      918
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      91
      897
    6. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      162
      813
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      31
      804
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      786
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      784
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      685
    Aihe