Herkkukorvikkeet

Tänne saa jakaa vinkkejä, miten korvaatte herkut sit kun iskee himo. Jokainen soveltaa sit sen mukaan, mikä omassa ruokavaliossa on sallittu, ja jättää väliin ne, jotka ei oo.

Mun korvike on jäädytetty banaani ja jäiset pensasmustikat. Jäädytetty banaani maistuu jätskille, jokseenkin samalle kuin jos söis vaniljajätskiä banaania yhdistelmänä. Pakastan banaanin valmiiks paloteltuna 57g rasioihin (50kcal), päälle vähän vajaa 90g (50kcal) pensasmustikoita ja sadalla kalorilla korvaa hyvin muut makeet jutut. Maistuu heittämällä paremmalle kun ykskään jäätelö, mitä oon koskaan syönyt.

Oon aatellut testaa samaa hunaja- ja vesimelonin kanssa myös. Muut marjat ei oo testatessa olleet tarpeeks makeita, mutta melonit varmaan toimii kohmeisina hyvin.

Jostain syystä samat aineet mixattuna ilman pakastusta ei toimi, ehkä siks koska pakastaminen tekee banaaniin sen jännän jätskin maun, niin et lopputulos ei maistu hedelmäsalaatille.

97

919

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minulla on 'Yonanas jäätelökone Sorbet'. Tulee ok banaani- tai mangosorbettia. Tarkoitus on ollut kokeilla myös sitruunasorbettia karppisokerilla.

      • Kiitos vinkistä! Laitatko vielä reseptin, niin muutkin voi tehdä. Ja jos vaan jaksat laskee, niin kilokalori/hiilari määrän (tms. riippuen siitä mitä lasket), eli perustelut sille miks on rankattu sallituiksi herkuiksi?


      • Fourteens kirjoitti:

        Kiitos vinkistä! Laitatko vielä reseptin, niin muutkin voi tehdä. Ja jos vaan jaksat laskee, niin kilokalori/hiilari määrän (tms. riippuen siitä mitä lasket), eli perustelut sille miks on rankattu sallituiksi herkuiksi?

        Masiinaan laitetaan jäisiä hedelmiä eli kalorit ja hiilihydraatit ovat samat. Sitruunasorbettiin ajattelin käyttää sitruunaa, vettä ja karppisokeria eli tuossa ei ole juurikaan energiaa.


      • hvp27 kirjoitti:

        Masiinaan laitetaan jäisiä hedelmiä eli kalorit ja hiilihydraatit ovat samat. Sitruunasorbettiin ajattelin käyttää sitruunaa, vettä ja karppisokeria eli tuossa ei ole juurikaan energiaa.

        OK, kiitos, sehän on yhtä yksinkertaista kun pakastetut banaanit.

        Karppisokerista en ollut ennen kuullut, nyt googletin ja kiitos vinkistä. En oo kyllä tarvinnut lisättyä sokeria mihinkään, mutta ei varmaan haittaa jos on kaapissa karppisokeria siltä varalta, että joskus sellanen tilanne tulee.


      • Fourteens kirjoitti:

        OK, kiitos, sehän on yhtä yksinkertaista kun pakastetut banaanit.

        Karppisokerista en ollut ennen kuullut, nyt googletin ja kiitos vinkistä. En oo kyllä tarvinnut lisättyä sokeria mihinkään, mutta ei varmaan haittaa jos on kaapissa karppisokeria siltä varalta, että joskus sellanen tilanne tulee.

        Tilasin tuota Ranskasta. En itsekään paljoa sokeria käytä mutta teen satunnaisesti jäätelöä ja sorbettia. Minulla on myös kompressorilla varustettu jäätelökone mutta siinä ei oikein voi tehdä pientä annosta.


      • Anonyymi

        "Minulla on 'Yonanas jäätelökone Sorbet'. Tulee ok banaani- tai mangosorbettia."

        hoopovee

        sinulla on myös sokeritauti mutta sitähän sinä et ole vielä ymmärtänyt.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Tilasin tuota Ranskasta. En itsekään paljoa sokeria käytä mutta teen satunnaisesti jäätelöä ja sorbettia. Minulla on myös kompressorilla varustettu jäätelökone mutta siinä ei oikein voi tehdä pientä annosta.

        Katsoin, että tuota saa kyllä ihan Prismastakin ja luontaistuotekaupoista. Karppisokeria siis. Käyn joku päivä hakemassa pikkupussin. Tavallinen (kilon) sokeripussi kestää mulla monta vuotta, niin ei sitä oo kiire korvata. Ja tietoisesti en ala lisäillä karppisokeria sellasiin paikkoihin, jotka oon nyt oppinut syömään ilmaan makeutusta, vaikka olisikin kaloriton ja hammasystävällinen vaihtoehto.

        Sit kun oon tavoitepainossa ja opettelen pysymään siinä, niin tarkoitus on kyllä sallia makeita juttuja ruokavalioon silloin tällöin. Oon aina inhonnut ruuanlaittoa ja opetellut sitä vasta nyt laihduttaessa, niin joku kerta vois vaikka leipoo jotain ja silloin toi karppisokeri on tosi hyvä vinkki. Nyt kun oon katsellut joitain leivontaohjeita, ni oon vaan ollut järkyttynyt miten isoja määriä rasvaa ja/tai sokeria niihin tulee, öljyä desilitroittain ja lisäks vielä voita ym. Tietty ne on yleensä isoja määriä taikinaa ja valmista tuotetta myös ja mä teen sit vaan pienen määrän, yhen jonkun pullan tms. syötäväks ja pari pakastimeen, mut silti.. Ei ihme että vaa'assa huomasi heti milloin oli maistunut kaupan korvapuustit..

        Oon pahoilani tosta asiattomasta diabeteskommentista jonka sait koska osallistuit tähän ketjuun. Tyypit provosoituu ja kättäytyy ihan ku hedelmä ois joku myrkkypommi. Huvittavaa. Toisaalta se on ihan sama mitä tekee, joku siitä löytää virheitä joka tapauksessa, koska niille oma tapa syödä on uskonto ja vääräoppiset pitää hävittää. Joillain vaan on oikeita perusteluita, vaikka ne meniskin ohi aiheen, ja jotkut taas ei ymmärrä mitä on argumentointivirheet, kun niden keskustelun taso on syytää argumentointivirheitä toistensa perään ja luulla sitä keskusteluksi. Anyway, tän ketjun pointti oli se, et muutkin kun mä voi oppia toisilta ja sulta opin nyt jotain kiinnostavaa. En varmaan oo ainut joka ei oo kuullut tosta, joten kiitos osallistumisesta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Katsoin, että tuota saa kyllä ihan Prismastakin ja luontaistuotekaupoista. Karppisokeria siis. Käyn joku päivä hakemassa pikkupussin. Tavallinen (kilon) sokeripussi kestää mulla monta vuotta, niin ei sitä oo kiire korvata. Ja tietoisesti en ala lisäillä karppisokeria sellasiin paikkoihin, jotka oon nyt oppinut syömään ilmaan makeutusta, vaikka olisikin kaloriton ja hammasystävällinen vaihtoehto.

        Sit kun oon tavoitepainossa ja opettelen pysymään siinä, niin tarkoitus on kyllä sallia makeita juttuja ruokavalioon silloin tällöin. Oon aina inhonnut ruuanlaittoa ja opetellut sitä vasta nyt laihduttaessa, niin joku kerta vois vaikka leipoo jotain ja silloin toi karppisokeri on tosi hyvä vinkki. Nyt kun oon katsellut joitain leivontaohjeita, ni oon vaan ollut järkyttynyt miten isoja määriä rasvaa ja/tai sokeria niihin tulee, öljyä desilitroittain ja lisäks vielä voita ym. Tietty ne on yleensä isoja määriä taikinaa ja valmista tuotetta myös ja mä teen sit vaan pienen määrän, yhen jonkun pullan tms. syötäväks ja pari pakastimeen, mut silti.. Ei ihme että vaa'assa huomasi heti milloin oli maistunut kaupan korvapuustit..

        Oon pahoilani tosta asiattomasta diabeteskommentista jonka sait koska osallistuit tähän ketjuun. Tyypit provosoituu ja kättäytyy ihan ku hedelmä ois joku myrkkypommi. Huvittavaa. Toisaalta se on ihan sama mitä tekee, joku siitä löytää virheitä joka tapauksessa, koska niille oma tapa syödä on uskonto ja vääräoppiset pitää hävittää. Joillain vaan on oikeita perusteluita, vaikka ne meniskin ohi aiheen, ja jotkut taas ei ymmärrä mitä on argumentointivirheet, kun niden keskustelun taso on syytää argumentointivirheitä toistensa perään ja luulla sitä keskusteluksi. Anyway, tän ketjun pointti oli se, et muutkin kun mä voi oppia toisilta ja sulta opin nyt jotain kiinnostavaa. En varmaan oo ainut joka ei oo kuullut tosta, joten kiitos osallistumisesta.

        Multa oli tää. Foorumi heitti mut ulos ku kirjotin liian hitaasti.


      • Anonyymi
        Fourteens kirjoitti:

        Multa oli tää. Foorumi heitti mut ulos ku kirjotin liian hitaasti.

        Karppisokeri on liian kallista. Itse käytän tavanomaista nestemäistä makeutusainetta. Luotan tiedemiehiin siinä, ettei se ole haitallista elimistölle. Jahka olen päässyt ihannepainooni, siirryn käyttämään ruokosokeria maks. 80 g/vrk. (Uskallan sanoa tämän, sillä tätä palstaa ei ole omistettu vähä-hh-dieetille.)


    • Anonyymi

      60 grammaa kaurahiutaleita
      15 g soijarouhetta
      80 grammaa kesäkurpitsaa
      puolikas banaani 2 pientä lorausta keinotekoista nestemäistä makeutusainetta
      vajaat 2 dl rasvatonta maitoa
      4 grammaa rypsiöljyä
      4 grammaa auringonkukkaöljyä (E-vitamiinin vuoksi)
      jääpaloja
      joskus myös rosmariinia

      Sekoitetaan tehosekoittimella n. 1min.

      Syön tätä herkkua lopun ikääni 4 x päivässä, lisäksi aamuisin 1 kananmuna, ei muuta, paitsi kahvi ja vesi.

      Päiväannos n. 1800 kcal.

      A-vitamiinin saanti pitää lisäksi turvata jotenkin, muuten tässä on kaikki päivän vitamiinit ja kivennäisaineet.

      Sopii myös taloudestaan tarkalle, sillä herkkudieetin kk-hinnaksi tulee alle 100 euroa.

      • Anonyymi

        Huh huh mitä kirjoitin.

        Hiutaleiden päiväannos on siis yhteensä 230 grammaa, josta soijarouhetta 60 g ja loput kaurahiutaleita. Jaa se neljällä eli hiutaleita tulee yhteensä n. 60 g/annos.


      • Anonyymi

        Mille 13.5. 20:38 kirjoittaneen maistuu? Mukana jääpaloja, säilytys kenties pakastimessa???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mille 13.5. 20:38 kirjoittaneen maistuu? Mukana jääpaloja, säilytys kenties pakastimessa???

        Totta kai se maistuu hyvälle, kun kerran suosittelen sitä.

        Käytän tehokasta blenderiä n. puoli minuuttia. Seos ei ehdi lämmetä, sillä maito on sen verran kylmää. En pakasta, vaan sekoittelen paksuhkon juoman neljästi päivässä. Aika täyttävää ja edullista. Voipi käydä yksitoikkoiseksi ajan mittaan, jos pelkästään sitä syö.

        Suosittelen sorbettikoneen sijasta tehokkaan blenderin hankkimista (ei mitään lelublenderiä, tosin sauvasekoittimellekin löytyy omat käyttöaiheensa).

        Oma kasvisten käyttöni on lisääntynyt 100 g:sta/vrk ainakin 500 g:aan/vrk blenderin oston jälkeen. Veriarvot eivät kuitenkaan ole parantuneet.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Totta kai se maistuu hyvälle, kun kerran suosittelen sitä.

        Käytän tehokasta blenderiä n. puoli minuuttia. Seos ei ehdi lämmetä, sillä maito on sen verran kylmää. En pakasta, vaan sekoittelen paksuhkon juoman neljästi päivässä. Aika täyttävää ja edullista. Voipi käydä yksitoikkoiseksi ajan mittaan, jos pelkästään sitä syö.

        Suosittelen sorbettikoneen sijasta tehokkaan blenderin hankkimista (ei mitään lelublenderiä, tosin sauvasekoittimellekin löytyy omat käyttöaiheensa).

        Oma kasvisten käyttöni on lisääntynyt 100 g:sta/vrk ainakin 500 g:aan/vrk blenderin oston jälkeen. Veriarvot eivät kuitenkaan ole parantuneet.

        Blenderin putsaaminen sorbetin jäljiltätä on aika työlästä. Molemmille oma käyttönsä.


    • Anonyymi

      Minä yleensä herkuttelen kesällä herneillä (ihan läjäpäin, 1 kg herneenpalkoja antaa siinä 375 g herneitä), sekä marjoilla sellaisenaan: Mansikka, vadelma, mustikka. Ja vuoden ympäri hedelmillä sellaisenaan: Mango, persikka, kärsimyshedelmä, granaattiomena, päärynä, mandariini, viinirypäle, banaani.

      Muttta eilen kun oltiin kaupassa noin klo 21 maissa ja olin nauttinut vasta varhaisaamiaisen sekä varsinaisen aamiaisen (yhteensä noin 500 kCal) niin ostin 56 g mantelisuklaaläpyskän 300 kCal, josta nautin melkein 20 sekuntia, ja silti painonhallinnan energiaraja jäi reippaasti alle tavoiteen.

    • Anonyymi

      En ymmärrä mihin tarvitaan herkunkorvikkeita. Silloin kun halutaan herkutella niin silloin herkutellaan. Riittää että ruokavaliota noudatetaan 80%:sti. Tuo toteutuu esim niin, että jos syö 5 kertaa päivässä, niin yksi kerta (iltapäiväkahvi/iltapala) voi sisältää jotakin ruokavalioon kuulumatontakin. Kohtuullisessa määrin, tietenkin.

      • Musta on fiksumpaa syödä banaania ja mustikkaa kuin karkkia, jos ne ajaa saman asian. Mä väitän, että jos suhtautuu asiaan niin, että "kun haluaa herkutella niin sit herkutellaan", niin kovin monella mitään painonpudotusta ei koskaan sit tapahdu. Kun se paino on kertynyt siks et on syöty mitä haluu millon haluu välittämättä siitä mitä se tekee. 1/5 päivän aterioista karkkia tai sipsejä on todella paljon, ei niitä oo tarkotettu syötäväksi joka päivä. Sallitut lisäainemäärätkin on säädetty sen mukaan, että kyseessä on tuotteet, joita ei syödä usein.

        Herkkujen syöminen joskus on osa normaalia ruokavaliota. Se, että jonkun lakkiaisissa tai rippijuhlissa ja häissä ottaa palan kakkua on kuitenkin eri asia kuin se, ettei opettele terveempiä tapoja ja vaihtoehtoja korvaamaan vanhoja kotona.

        Mä oletan, että sä et oo lihonut esim. sokeriaddiktion takia jos et ymmärrä, että joidenkin ihmisten pitää opetella irti sellasesta. Tai sit sulla on sellanen itsekuri, jolla se vaan lopetetaan kerrasta ja ei koskaan palata vanhaan. Valtaosalla ihmisistä ei oo. Jos vaan kieltää ja kieltää ja kieltää itseltään kaiken, minkä haluu, tulee todennäköisesti sortumaan pahasti.

        Aloitusviestissä on ihan suoraan sanottu, että tänne saa kertoa mikä itsellä toimii ja ne joiden ruokavalioon k.o. vinkki ei sovi voi sit vaan jättää sen pois omasta ruokavaliostaan. Niin että jos sun ruokafilosofiaan ei sovi jäähdytetty tai tuore hedelmä tai marja pullan tilalle, niin syö pullaa tai mitä ikinä haluat. Mäkin todennäköisesti söyn vielä joskus, mut en näe yhtään syytä, miks ihmeessä ostaisin sellasta kaupasta kotiin, kun on fiksumpiakin vaihtoehtoja, jotka sopii mun tapaan tehdä asiat paremmin ja ajaa saman asian.


      • Anonyymi

        "Riittää että ruokavaliota noudatetaan 80%:sti"

        Niinpä, samantekeväähän se on onko 80 kg painoinen vaiko 100 kg painoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Riittää että ruokavaliota noudatetaan 80%:sti"

        Niinpä, samantekeväähän se on onko 80 kg painoinen vaiko 100 kg painoinen.

        Ei koko dietti mene pilalle vaikka 1-2 aterialla viikossa hieman poikkeaa ruodusta. Tai iltapäiväkahvin yhteydessä syö palan pullaa tai kakkua näkkileivän sijaan. Kokonaisuus ratkaisee.


      • Anonyymi
        Fourteens kirjoitti:

        Musta on fiksumpaa syödä banaania ja mustikkaa kuin karkkia, jos ne ajaa saman asian. Mä väitän, että jos suhtautuu asiaan niin, että "kun haluaa herkutella niin sit herkutellaan", niin kovin monella mitään painonpudotusta ei koskaan sit tapahdu. Kun se paino on kertynyt siks et on syöty mitä haluu millon haluu välittämättä siitä mitä se tekee. 1/5 päivän aterioista karkkia tai sipsejä on todella paljon, ei niitä oo tarkotettu syötäväksi joka päivä. Sallitut lisäainemäärätkin on säädetty sen mukaan, että kyseessä on tuotteet, joita ei syödä usein.

        Herkkujen syöminen joskus on osa normaalia ruokavaliota. Se, että jonkun lakkiaisissa tai rippijuhlissa ja häissä ottaa palan kakkua on kuitenkin eri asia kuin se, ettei opettele terveempiä tapoja ja vaihtoehtoja korvaamaan vanhoja kotona.

        Mä oletan, että sä et oo lihonut esim. sokeriaddiktion takia jos et ymmärrä, että joidenkin ihmisten pitää opetella irti sellasesta. Tai sit sulla on sellanen itsekuri, jolla se vaan lopetetaan kerrasta ja ei koskaan palata vanhaan. Valtaosalla ihmisistä ei oo. Jos vaan kieltää ja kieltää ja kieltää itseltään kaiken, minkä haluu, tulee todennäköisesti sortumaan pahasti.

        Aloitusviestissä on ihan suoraan sanottu, että tänne saa kertoa mikä itsellä toimii ja ne joiden ruokavalioon k.o. vinkki ei sovi voi sit vaan jättää sen pois omasta ruokavaliostaan. Niin että jos sun ruokafilosofiaan ei sovi jäähdytetty tai tuore hedelmä tai marja pullan tilalle, niin syö pullaa tai mitä ikinä haluat. Mäkin todennäköisesti söyn vielä joskus, mut en näe yhtään syytä, miks ihmeessä ostaisin sellasta kaupasta kotiin, kun on fiksumpiakin vaihtoehtoja, jotka sopii mun tapaan tehdä asiat paremmin ja ajaa saman asian.

        Ei ole olemassa sokeriaddiktiota. Tuskin kukaan addiktoitunut syö kilokaupalla sokeria suoraan paketista. Siinä olen samaa mieltä että kaiken kieltäminen ei toimi, rajoittaminen kylläkin.
        Laihduttamisen aloittaminen on yhtä helppoa kuin tupakanpolton lopettaminen. Senkun vain päättää, niin sen jälkeen ei tee mieli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole olemassa sokeriaddiktiota. Tuskin kukaan addiktoitunut syö kilokaupalla sokeria suoraan paketista. Siinä olen samaa mieltä että kaiken kieltäminen ei toimi, rajoittaminen kylläkin.
        Laihduttamisen aloittaminen on yhtä helppoa kuin tupakanpolton lopettaminen. Senkun vain päättää, niin sen jälkeen ei tee mieli.

        "Ei ole olemassa sokeriaddiktiota"

        Totta, sokeriaddiktiota ei ole olemassa. Sokerinhimo on fakta, se ei ole addiktio vaan hormonaalinen funktio ja myös tiettyjen suojaravintoaineiden puutokset aiheuttavat sokerinhimoa.

        "Laihduttamisen aloittaminen on yhtä helppoa kuin tupakanpolton lopettaminen. Senkun vain päättää, niin sen jälkeen ei tee mieli."

        Hahaha, minulla on useampi omakohtainen kokemus kummastakin. Tupakanpolton lopettaminen on helppoa, ei ole mitään tarvetta opiskella yhtään mitään, ei tarvitse kahlata helppoheikkien terveydenedistelemisvalheiden läpi jotta löytää faktat.


      • Anonyymi
        Fourteens kirjoitti:

        Musta on fiksumpaa syödä banaania ja mustikkaa kuin karkkia, jos ne ajaa saman asian. Mä väitän, että jos suhtautuu asiaan niin, että "kun haluaa herkutella niin sit herkutellaan", niin kovin monella mitään painonpudotusta ei koskaan sit tapahdu. Kun se paino on kertynyt siks et on syöty mitä haluu millon haluu välittämättä siitä mitä se tekee. 1/5 päivän aterioista karkkia tai sipsejä on todella paljon, ei niitä oo tarkotettu syötäväksi joka päivä. Sallitut lisäainemäärätkin on säädetty sen mukaan, että kyseessä on tuotteet, joita ei syödä usein.

        Herkkujen syöminen joskus on osa normaalia ruokavaliota. Se, että jonkun lakkiaisissa tai rippijuhlissa ja häissä ottaa palan kakkua on kuitenkin eri asia kuin se, ettei opettele terveempiä tapoja ja vaihtoehtoja korvaamaan vanhoja kotona.

        Mä oletan, että sä et oo lihonut esim. sokeriaddiktion takia jos et ymmärrä, että joidenkin ihmisten pitää opetella irti sellasesta. Tai sit sulla on sellanen itsekuri, jolla se vaan lopetetaan kerrasta ja ei koskaan palata vanhaan. Valtaosalla ihmisistä ei oo. Jos vaan kieltää ja kieltää ja kieltää itseltään kaiken, minkä haluu, tulee todennäköisesti sortumaan pahasti.

        Aloitusviestissä on ihan suoraan sanottu, että tänne saa kertoa mikä itsellä toimii ja ne joiden ruokavalioon k.o. vinkki ei sovi voi sit vaan jättää sen pois omasta ruokavaliostaan. Niin että jos sun ruokafilosofiaan ei sovi jäähdytetty tai tuore hedelmä tai marja pullan tilalle, niin syö pullaa tai mitä ikinä haluat. Mäkin todennäköisesti söyn vielä joskus, mut en näe yhtään syytä, miks ihmeessä ostaisin sellasta kaupasta kotiin, kun on fiksumpiakin vaihtoehtoja, jotka sopii mun tapaan tehdä asiat paremmin ja ajaa saman asian.

        Marjat ja hedelmäthän ovat herkkuja sinänsä, ne ovat osa ruokavaliota. Korvikkeilla ymmärtäisin esim. ylempänä mainittua karppisokeria (erytritoli), joka on sokerista käymisprosessin avulla valmistettua sokeritonta sokeria tai jauhotonta, munatonta sokeritonta ja kermatonta täytekakkua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Marjat ja hedelmäthän ovat herkkuja sinänsä, ne ovat osa ruokavaliota. Korvikkeilla ymmärtäisin esim. ylempänä mainittua karppisokeria (erytritoli), joka on sokerista käymisprosessin avulla valmistettua sokeritonta sokeria tai jauhotonta, munatonta sokeritonta ja kermatonta täytekakkua.

        Marjat ja hedelmät eivät ole ollenkaan hyviä valintoja laihduttajan laihdutusruokavalioon. Ne ovat sokeria ja lähes poikkeuksetta huonoja suojaravintoaineiden lähteitä.


      • Fourteens kirjoitti:

        Musta on fiksumpaa syödä banaania ja mustikkaa kuin karkkia, jos ne ajaa saman asian. Mä väitän, että jos suhtautuu asiaan niin, että "kun haluaa herkutella niin sit herkutellaan", niin kovin monella mitään painonpudotusta ei koskaan sit tapahdu. Kun se paino on kertynyt siks et on syöty mitä haluu millon haluu välittämättä siitä mitä se tekee. 1/5 päivän aterioista karkkia tai sipsejä on todella paljon, ei niitä oo tarkotettu syötäväksi joka päivä. Sallitut lisäainemäärätkin on säädetty sen mukaan, että kyseessä on tuotteet, joita ei syödä usein.

        Herkkujen syöminen joskus on osa normaalia ruokavaliota. Se, että jonkun lakkiaisissa tai rippijuhlissa ja häissä ottaa palan kakkua on kuitenkin eri asia kuin se, ettei opettele terveempiä tapoja ja vaihtoehtoja korvaamaan vanhoja kotona.

        Mä oletan, että sä et oo lihonut esim. sokeriaddiktion takia jos et ymmärrä, että joidenkin ihmisten pitää opetella irti sellasesta. Tai sit sulla on sellanen itsekuri, jolla se vaan lopetetaan kerrasta ja ei koskaan palata vanhaan. Valtaosalla ihmisistä ei oo. Jos vaan kieltää ja kieltää ja kieltää itseltään kaiken, minkä haluu, tulee todennäköisesti sortumaan pahasti.

        Aloitusviestissä on ihan suoraan sanottu, että tänne saa kertoa mikä itsellä toimii ja ne joiden ruokavalioon k.o. vinkki ei sovi voi sit vaan jättää sen pois omasta ruokavaliostaan. Niin että jos sun ruokafilosofiaan ei sovi jäähdytetty tai tuore hedelmä tai marja pullan tilalle, niin syö pullaa tai mitä ikinä haluat. Mäkin todennäköisesti söyn vielä joskus, mut en näe yhtään syytä, miks ihmeessä ostaisin sellasta kaupasta kotiin, kun on fiksumpiakin vaihtoehtoja, jotka sopii mun tapaan tehdä asiat paremmin ja ajaa saman asian.

        Näinpä. Itse en ole koskaan ollut perso makealle mutta suolainen ja rasvainen ruoka on kelvannut. Onneksi vatsa ei enää kestä rasvaista ruokaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei koko dietti mene pilalle vaikka 1-2 aterialla viikossa hieman poikkeaa ruodusta. Tai iltapäiväkahvin yhteydessä syö palan pullaa tai kakkua näkkileivän sijaan. Kokonaisuus ratkaisee.

        Sinä varmankin opetat tupakanpolttamisen tai ryyppäämisen lopettaville ettei 1-2 röökiä tai paukkua viikossa tai päivässä urakkaa pilaa.

        Lihoaminen lähes aina tapahtuu ajan kanssa, syödään suuriöljyistä/suurirasvasta ruokaa tai möhnää, hieman liikaa, satunnaisesti. Sinun opiesi mukainen säännöllinen viikottainen tai jokapäiväinen mässäily lihottaa varmasti ja nopeasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä varmankin opetat tupakanpolttamisen tai ryyppäämisen lopettaville ettei 1-2 röökiä tai paukkua viikossa tai päivässä urakkaa pilaa.

        Lihoaminen lähes aina tapahtuu ajan kanssa, syödään suuriöljyistä/suurirasvasta ruokaa tai möhnää, hieman liikaa, satunnaisesti. Sinun opiesi mukainen säännöllinen viikottainen tai jokapäiväinen mässäily lihottaa varmasti ja nopeasti.

        Sekoitat tahallasi asioita. Tupakanpolton tai ryyppäämisen lopettaminen tarkoittaa että ne lopetetaan kokonaan. Piste.
        Laihduttaminen taas ei tarkoita sitä, että syöminen lopetetaan kokonaan, vaan sitä että energiansaantia alennetaan pysyvästi keskimäärin jollekin tietylle tasolle. Huom. Keskimäärin!
        Päivittäinen energiansaanti voi vaihdella keskiarvon molemmin puolin. Yhtenä päivänä "lipsuminen" tarkoittaa vain sitä, että haluttu laihdutustulos saavutetaan päivää myöhemmin.


      • Anonyymi
        Fourteens kirjoitti:

        Musta on fiksumpaa syödä banaania ja mustikkaa kuin karkkia, jos ne ajaa saman asian. Mä väitän, että jos suhtautuu asiaan niin, että "kun haluaa herkutella niin sit herkutellaan", niin kovin monella mitään painonpudotusta ei koskaan sit tapahdu. Kun se paino on kertynyt siks et on syöty mitä haluu millon haluu välittämättä siitä mitä se tekee. 1/5 päivän aterioista karkkia tai sipsejä on todella paljon, ei niitä oo tarkotettu syötäväksi joka päivä. Sallitut lisäainemäärätkin on säädetty sen mukaan, että kyseessä on tuotteet, joita ei syödä usein.

        Herkkujen syöminen joskus on osa normaalia ruokavaliota. Se, että jonkun lakkiaisissa tai rippijuhlissa ja häissä ottaa palan kakkua on kuitenkin eri asia kuin se, ettei opettele terveempiä tapoja ja vaihtoehtoja korvaamaan vanhoja kotona.

        Mä oletan, että sä et oo lihonut esim. sokeriaddiktion takia jos et ymmärrä, että joidenkin ihmisten pitää opetella irti sellasesta. Tai sit sulla on sellanen itsekuri, jolla se vaan lopetetaan kerrasta ja ei koskaan palata vanhaan. Valtaosalla ihmisistä ei oo. Jos vaan kieltää ja kieltää ja kieltää itseltään kaiken, minkä haluu, tulee todennäköisesti sortumaan pahasti.

        Aloitusviestissä on ihan suoraan sanottu, että tänne saa kertoa mikä itsellä toimii ja ne joiden ruokavalioon k.o. vinkki ei sovi voi sit vaan jättää sen pois omasta ruokavaliostaan. Niin että jos sun ruokafilosofiaan ei sovi jäähdytetty tai tuore hedelmä tai marja pullan tilalle, niin syö pullaa tai mitä ikinä haluat. Mäkin todennäköisesti söyn vielä joskus, mut en näe yhtään syytä, miks ihmeessä ostaisin sellasta kaupasta kotiin, kun on fiksumpiakin vaihtoehtoja, jotka sopii mun tapaan tehdä asiat paremmin ja ajaa saman asian.

        "Musta on fiksumpaa syödä banaania ja mustikkaa kuin karkkia, jos ne ajaa saman asian. "

        Banaanissa sokeria 85E% ja mustikassakin yli puolet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole olemassa sokeriaddiktiota. Tuskin kukaan addiktoitunut syö kilokaupalla sokeria suoraan paketista. Siinä olen samaa mieltä että kaiken kieltäminen ei toimi, rajoittaminen kylläkin.
        Laihduttamisen aloittaminen on yhtä helppoa kuin tupakanpolton lopettaminen. Senkun vain päättää, niin sen jälkeen ei tee mieli.

        "Ei ole olemassa sokeriaddiktiota."

        Kyllä vaan on eikä silloin syö sokeri asuoraan paketista mutta runsaasti semmoista mikä on pullollaan sokeria.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Musta on fiksumpaa syödä banaania ja mustikkaa kuin karkkia, jos ne ajaa saman asian. "

        Banaanissa sokeria 85E% ja mustikassakin yli puolet

        Mitä siitä? Mun banaani-pensasmustikka annos on 145g ja siinä on 100 kcal. Vastaava määrä karkkia olis vähän yli 500 kcal, pyöreästi sen 500 kcal. Karkkien suojaravinnepitoisuus on 0. Lisäks ne sisältää niin järkyttävän paljon energiaa, ettei sille päivälle muuta syömistä sitten mahtuiskaan, hedelmien ja marjojen kanssa mahtuu, joten samalle päivälle saa proteiinia ja niitä paljon ravinteita sisältäviä kasviksia myös.

        Banaanin ja mustikoiden sokerimäärät ei tee niistä huonompaa vaihtoehtoa kuin karkki, vaikka katsois asiaa miten päin.

        Tässä keskustelussa on aika monelta aihe täysin hukassa. Kysymys ei ollut mikä on terveellisin mahdollinen ruoka-aine, vaan että mikä on tarpeeksi hyvää, että se korvaa sipsit tai karkin tms. joista ei oo mitään muuta kuin haittaa. Ei etsitä mitään, mitä syödään isoja määriä joka päivä, vaan siten kun järkevästi syödään herkkuja.

        Terveellisen syömisen opetteleminen on prosessi. Siinä vaiheessa kun karkki on ylimakeeta ja sen korvaa hedelmä, asiat on ihan hyvin. Kyllä mä tiedän, että on olemassa terveellisempiä asioita kuin banaani, mut tää ketju ei oo siitä aiheesta.

        Aloitusviestissä on ihan selkeet ohjeet. Jos jonkun herkkuvaihtoehto ei sovi sun ruokavalioon, ole syömättä sitä. Se on niin yksinkertaista, älä tee niin kun mä teen jos et tahdo. Ei tarvi syödä banaania jos se ahdstaa sua. Olis pitänyt laittaa myös, että ei tarvi tulla erikseen kertomaan jos ei syö ja että keskustelu on tarkoitettu niille, joilla on tarjota oma vaihtoehto. Ei niille, jotka on täällä löytääkseen virheitä toisista ja toisten tekemisistä.

        Mä tykkään hedelmistä ja marjoista ja ne on terveellisiä, vaikka olis olemassa jotain terveellisempääkin. En tuu varmaan koskaan jättämään niitä pois ruokavaliosta. Se on mun tapa ja mä elän seurausten kanssa. Ja muiden pitää elää sen kanssa, et ne ei päätä asioita mun puolesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekoitat tahallasi asioita. Tupakanpolton tai ryyppäämisen lopettaminen tarkoittaa että ne lopetetaan kokonaan. Piste.
        Laihduttaminen taas ei tarkoita sitä, että syöminen lopetetaan kokonaan, vaan sitä että energiansaantia alennetaan pysyvästi keskimäärin jollekin tietylle tasolle. Huom. Keskimäärin!
        Päivittäinen energiansaanti voi vaihdella keskiarvon molemmin puolin. Yhtenä päivänä "lipsuminen" tarkoittaa vain sitä, että haluttu laihdutustulos saavutetaan päivää myöhemmin.

        "Yhtenä päivänä "lipsuminen" tarkoittaa vain sitä, että haluttu laihdutustulos saavutetaan päivää myöhemmin."

        Tuo on hyvä itse kunkin muistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Yhtenä päivänä "lipsuminen" tarkoittaa vain sitä, että haluttu laihdutustulos saavutetaan päivää myöhemmin."

        Tuo on hyvä itse kunkin muistaa.

        Kyseinen anonyymi ensin höpötti "lipsumisesta" säännönmukaisesti 20% verran.

        Yhdessä "lipsahduksessa" minä voisin ahmia yli 3000 kCal. Kun laihdutin sellainen "lipsahdus" olisi tarkoittanut 4 vrk vesipaastoa, ja nyt painonhallinnassa se tarkoittaisi 2 vrk vesipaastoa. Ja jos pyrkisin siitä eroon vähentämällä energiansaantini 200 kCal/vrk niin se tarkoittaisi 15 vrk:n urakkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseinen anonyymi ensin höpötti "lipsumisesta" säännönmukaisesti 20% verran.

        Yhdessä "lipsahduksessa" minä voisin ahmia yli 3000 kCal. Kun laihdutin sellainen "lipsahdus" olisi tarkoittanut 4 vrk vesipaastoa, ja nyt painonhallinnassa se tarkoittaisi 2 vrk vesipaastoa. Ja jos pyrkisin siitä eroon vähentämällä energiansaantini 200 kCal/vrk niin se tarkoittaisi 15 vrk:n urakkaa.

        Jossain oli oikein tutkimus, että viikoittaisesta ylipainoisen kaloriylimäärästä suurin osa johtuu muutamasta harvasta lipsahduksesta.


    • Anonyymi

      Ne joilla ei oo vastausta aloitusviestiin ei oo tän ketjun kohderyhmää. tää on tarkoitettu ihmisille, joilla on. Vaikka oma ruokavalio on täällä monelle uskonto johon sisältyy vääräuskoisten vainot, eikä sitä vaan osaa olla väkisin tuputtamatta, niin nyt saatte olla tuputtamatta ja viemättä aihetta jonnekin, mikä se ei ole. Jos joku haluaa syödä 1/5 ruuastaan sokeria tai rasvaa tai ihan mitä vaan, hän on vapaa tekemään niin, mutta sitä ei tarvi tuputtaa toisille kertomalla että muu on väärin. Ei se ole, maailma ei oo mustavalkoinen.

      Eri ihmisille toimii eri asiat. Jotkut muuttaa ruokavalionsa kokonaan ja luopuu kokonaan jostain, vaikka vehnäjauhoista. Toiset syö pullaa hyvällä omallatunnolla, koska on totta, että kokonaisuus ratkaisee. Jokainen valitsee itse, mitä tekee. Se, että joku ei syö lainkaan pullaa ei tarkoita sitä, että kokonaisuus ei ratkaise, joten ei tarvi luoda kuviteltua erimielisyyttä sinne, missä sitä ei oo ollut ja kuvitella sanoneensa jotain uutta. En mä oo väittänyt missään, että kokonaisuus ei ratkaise, että hedelmät ei olisi osa normaalia tapaa syödä, että jos laihduttaa niin pitää olla absolutisti herkkujen suhteen, enkä montaa muutakaan asiaa, josta jotkut on saaneet tänne aikaan riidan. Se on hitusen huvittavaa, mutta koska se pilaa ketjun niin se saa nyt loppua se kuviteltujen vastakotien rakentelu.

      Kyllä mä oon syönyt karkkia sen jälkeen kun aloin pudottaa painoa ja vielä ihan suunnitellusti. Siitä huolimatta jos teee mieli makeeta niin yleensä en syö, kun syön jotain terveellisempää. Hedelmät on terveellisempiä kuin karkki, vaikka voi olla olemassa jotan vielä terveellisempää kuin hedelmä. Se onko ja jos niin mikä on epärelevanttia, ei liity aiheeseen.

      Se ei nyt vaan oo tän ketjun aihe, että kun syöt jotain puhtaasti epäterveeellistä, niin mitä se on. Eikä aihe oo myöskään et mikä on sun ostamassa ruokauskonnossa se terveellisin aine ja mitkä epäilyttäviä. Jos ei osa pysyä aiheessa vaan haluu väitellä asioista, joita vastaan kukaan muu ei oo edes väittänyt, niin perustakaa niitä väittelyjä varten omat ketjut, älkää sotkeko tätä.

      Eikä siinäkään oo itseasiassa mitään vikaa, jos tulee kertoakseen et ei käytä mitään korvaamaan omaa herkkuaan, vaan syö sitä kohtuullisesti. Se on asiallinen kommentti. Se ei oo, että koska mä teen näin, niin on tyhmää tai väärin tehdä mitään muuta.

      Jotkut syö hedelmiä ja jotkut vetää purkista kookosrasvaa. Aikuiset saa tehdä kumpaa vaan tai molempia. Tän ketjun aihe käy ilmi otsikosta ja aloitusviestistä. Vastaukseks käy yhtä hyvin hedelmä kuin et on luopunut pahoista hedelmistä ja syö sen sijaan kilon voita aine jos vilahtaa mieleen joku kasvikuntaan kuuluva asia. Ne joiden omaan ruokavalioon se jonkun toisen käyttämä asia ei sovi on sit vaan syömättä niin kun se toinen tekee. Siitä ei tarvi erikseen ilmoittaa.

      • Ravitsemussuosituksissa suositellaan hedelmiä ja kasviksia vähintään puoli kiloa päivässä. Ihan hyvin hedelmät mahtuvat laihduttajankin ruokavalioon. Itsellä menee omena- ja mangososetta puuron kanssa ja puolukkahilloa rahkan kanssa.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ravitsemussuosituksissa suositellaan hedelmiä ja kasviksia vähintään puoli kiloa päivässä. Ihan hyvin hedelmät mahtuvat laihduttajankin ruokavalioon. Itsellä menee omena- ja mangososetta puuron kanssa ja puolukkahilloa rahkan kanssa.

        "Ravitsemussuosituksissa suositellaan hedelmiä ja kasviksia vähintään puoli kiloa päivässä."

        Ei, vaan dokumentissa 'ravitsemussuositukset_2014_fi_web_versio_5.pdf' sanotaan että: "Juureksia, vihanneksia, marjoja ja hedelmiä sekä sieniä tulisi nauttia vähintään 500 g päivässä eli noin 5–6 annosta. Tästä määrästä marjoja ja hedelmiä tulisi olla noin puolet ja loput juureksia ja vihanneksia. Osa olisi hyvä nauttia kypsentämättöminä ja osa käyttää ruokien raaka-aineina."

        Ravitsemussuosituksia laadittaessa ei ole huomioitu laihduttajan erityistarpeita.

        "Ihan hyvin hedelmät mahtuvat laihduttajankin ruokavalioon"

        Ei mahdu normaalin laihduttajan terveelliseen ruokavalioon, sellaiseen joka on energiarajoitettu mutta kuitenkin tarjoaa suojaravintoaineet oikeamääräisenä. Sinun ruokavalioon mahtuu mitä tahansa koska kertomasi mukaan laihdutat huimat 5.5 grammaa/vrk.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ravitsemussuosituksissa suositellaan hedelmiä ja kasviksia vähintään puoli kiloa päivässä."

        Ei, vaan dokumentissa 'ravitsemussuositukset_2014_fi_web_versio_5.pdf' sanotaan että: "Juureksia, vihanneksia, marjoja ja hedelmiä sekä sieniä tulisi nauttia vähintään 500 g päivässä eli noin 5–6 annosta. Tästä määrästä marjoja ja hedelmiä tulisi olla noin puolet ja loput juureksia ja vihanneksia. Osa olisi hyvä nauttia kypsentämättöminä ja osa käyttää ruokien raaka-aineina."

        Ravitsemussuosituksia laadittaessa ei ole huomioitu laihduttajan erityistarpeita.

        "Ihan hyvin hedelmät mahtuvat laihduttajankin ruokavalioon"

        Ei mahdu normaalin laihduttajan terveelliseen ruokavalioon, sellaiseen joka on energiarajoitettu mutta kuitenkin tarjoaa suojaravintoaineet oikeamääräisenä. Sinun ruokavalioon mahtuu mitä tahansa koska kertomasi mukaan laihdutat huimat 5.5 grammaa/vrk.

        Kyllä ne mahtuvat normaalin laihduttajan terveelliseen ruokavalioon. Jos rajoittaa energiansaatiaan liikaa, se ei ole terveellistä. Toisaalta, suositus on vain suositus. Jos ei tykkää/halua syödä kasviksia ja hedelmiä niin ei ole pakko.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne mahtuvat normaalin laihduttajan terveelliseen ruokavalioon. Jos rajoittaa energiansaatiaan liikaa, se ei ole terveellistä. Toisaalta, suositus on vain suositus. Jos ei tykkää/halua syödä kasviksia ja hedelmiä niin ei ole pakko.

        No puoli kiloa hedelmiä sisältää noin 50 g sokeria eli 200 kcal. Kasvikset vielä vähemmän tärkkelyksenä. Ihan hyvin mahtuu dieettiin. Minulta lähtenyt 9 kiloa tämän vuoden puolella ja käytän hedelmiä ja täysjyvää.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        No puoli kiloa hedelmiä sisältää noin 50 g sokeria eli 200 kcal. Kasvikset vielä vähemmän tärkkelyksenä. Ihan hyvin mahtuu dieettiin. Minulta lähtenyt 9 kiloa tämän vuoden puolella ja käytän hedelmiä ja täysjyvää.

        Mahtuu valitsemasi energiarajoituksesi kannalta, mutta ei mahdu sen kannalta että sinun pitää saada suojaravintoaineet oikeamääräisenä. Joita ei selvästikään saa, se on luettavissa siitä mitä ja miten kirjoitat.

        Kun ottaa 200 kCal hedelmien/marjojen sokereiden sijaan maanpäällisten kasvisten hiilihydraateista niin siinä tulee aimo annos kivennäisaineita, vitamiineja ja hivenaineita, ja proteiiniakin.

        1) Mene osoitteeseen https://fineli.fi/fineli/fi/ruokapaivakirja
        2) Laadi kohdassa "Kirjoita aterian nimi" päivän ateriasti ja lisää ne aterioiksesi
        3) katso mitä suojaravintoainepuutoksia sinulla on, Fineli kertoo ne

        Sitten, googlaa mitä ongelmia ko puutteet aiheuttavat, esimerkiksi: 'iodine deficiency symptoms'


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mahtuu valitsemasi energiarajoituksesi kannalta, mutta ei mahdu sen kannalta että sinun pitää saada suojaravintoaineet oikeamääräisenä. Joita ei selvästikään saa, se on luettavissa siitä mitä ja miten kirjoitat.

        Kun ottaa 200 kCal hedelmien/marjojen sokereiden sijaan maanpäällisten kasvisten hiilihydraateista niin siinä tulee aimo annos kivennäisaineita, vitamiineja ja hivenaineita, ja proteiiniakin.

        1) Mene osoitteeseen https://fineli.fi/fineli/fi/ruokapaivakirja
        2) Laadi kohdassa "Kirjoita aterian nimi" päivän ateriasti ja lisää ne aterioiksesi
        3) katso mitä suojaravintoainepuutoksia sinulla on, Fineli kertoo ne

        Sitten, googlaa mitä ongelmia ko puutteet aiheuttavat, esimerkiksi: 'iodine deficiency symptoms'

        Ei ole Finelin mukaan puutoksia hivenaineissa. Metformiinin ja statiinien takia syön B12 ja Q10:iä. Sen sijaan en syö paistettua kanannahkaa jossa on 46E% rasvaa ilman hivenaineita.


      • Anonyymi

        Täällä päivystävät hörhöt (jotka ovat pääasiassa helppoheikkejä) eivät välitä pätkääkään edes palstan aihepiiristä, puhumattakaan yksittäisen avausviestin otsikosta.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        No puoli kiloa hedelmiä sisältää noin 50 g sokeria eli 200 kcal. Kasvikset vielä vähemmän tärkkelyksenä. Ihan hyvin mahtuu dieettiin. Minulta lähtenyt 9 kiloa tämän vuoden puolella ja käytän hedelmiä ja täysjyvää.

        hoopovee

        Tunnetko suurtakin tarvetta apteekkireissuillesi vai miksi valehtelet niin diabetes kui laihdutussivullakin??


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        No puoli kiloa hedelmiä sisältää noin 50 g sokeria eli 200 kcal. Kasvikset vielä vähemmän tärkkelyksenä. Ihan hyvin mahtuu dieettiin. Minulta lähtenyt 9 kiloa tämän vuoden puolella ja käytän hedelmiä ja täysjyvää.

        "Tästä määrästä marjoja ja hedelmiä tulisi olla noin puolet ja loput juureksia ja vihanneksia." Tarkoittaa esim. 2 dl mustikoita ja 1 kotimainen omena kuorineen. Oikeastaan aika vähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahtuu valitsemasi energiarajoituksesi kannalta, mutta ei mahdu sen kannalta että sinun pitää saada suojaravintoaineet oikeamääräisenä. Joita ei selvästikään saa, se on luettavissa siitä mitä ja miten kirjoitat.

        Kun ottaa 200 kCal hedelmien/marjojen sokereiden sijaan maanpäällisten kasvisten hiilihydraateista niin siinä tulee aimo annos kivennäisaineita, vitamiineja ja hivenaineita, ja proteiiniakin.

        1) Mene osoitteeseen https://fineli.fi/fineli/fi/ruokapaivakirja
        2) Laadi kohdassa "Kirjoita aterian nimi" päivän ateriasti ja lisää ne aterioiksesi
        3) katso mitä suojaravintoainepuutoksia sinulla on, Fineli kertoo ne

        Sitten, googlaa mitä ongelmia ko puutteet aiheuttavat, esimerkiksi: 'iodine deficiency symptoms'

        "1) Mene osoitteeseen https://fineli.fi/fineli/fi/ruokapaivakirja
        2) Laadi kohdassa "Kirjoita aterian nimi" päivän ateriasti ja lisää ne aterioiksesi
        3) katso mitä suojaravintoainepuutoksia sinulla on, Fineli kertoo ne"

        Muista katsoa energiajakauma-se on tärkein niin terveelle, laihduttajalle kuin diabeetikollekin. Siinä paljastuu monien luulot vähäisestä sokerin syönnistä. Tyydyttynyttä, ei edes eläirasvaa kannata pelätä, Terveyshaitoille ei löydy mitää tieteellistä perustetta selitti hoopovee tai THL sitten mitä tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "1) Mene osoitteeseen https://fineli.fi/fineli/fi/ruokapaivakirja
        2) Laadi kohdassa "Kirjoita aterian nimi" päivän ateriasti ja lisää ne aterioiksesi
        3) katso mitä suojaravintoainepuutoksia sinulla on, Fineli kertoo ne"

        Muista katsoa energiajakauma-se on tärkein niin terveelle, laihduttajalle kuin diabeetikollekin. Siinä paljastuu monien luulot vähäisestä sokerin syönnistä. Tyydyttynyttä, ei edes eläirasvaa kannata pelätä, Terveyshaitoille ei löydy mitää tieteellistä perustetta selitti hoopovee tai THL sitten mitä tahansa.

        "Muista katsoa energiajakauma-se on tärkein"

        Ei ole, vaan kaikki osatekijät ovat tärkeitä. Kaikille ihmisille kaikkein tärkeintä on saada proteiinit oikeamääräisenä, sekä suojaravintoaineet oikeamääräisenä (kivennäisaineet eli välttämättömät alkuaineet, hivenaineet eli hivenalkuaineet sekä vitamiinit).

        Laihduttajille ja painonhallitsijoille on toisella sijalla osatekijä rasva (eli öljyt ja rasvat) joka kannattaa minimoida ja kolmannella tärkeyssijalla on kokonaisenergia. Laihduttajan kannattaa minimoida kokonaisenergia koska hänellä kulkee energiavarasto aina päällään. Painonhallitsijan kannattaa hallita kokonaisenergian määrää niin että paino on hallinnassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Tästä määrästä marjoja ja hedelmiä tulisi olla noin puolet ja loput juureksia ja vihanneksia." Tarkoittaa esim. 2 dl mustikoita ja 1 kotimainen omena kuorineen. Oikeastaan aika vähän.

        Joo. 250 g hedelmiä ja marjoja ei ole kauhean paljon. Itse syön puuron tai jugurtin kanssa paitsi omenat.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Joo. 250 g hedelmiä ja marjoja ei ole kauhean paljon. Itse syön puuron tai jugurtin kanssa paitsi omenat.

        250 g hedelmiä ja marjoja on keskimäärin 127.5 kCal sokereista, ja antaa mitättömästi suojaravintoaineita.

        Se on 800 kCal/vrk laihduttajan ruokavaliosta noin 16%.


      • hvp27 kirjoitti:

        Ravitsemussuosituksissa suositellaan hedelmiä ja kasviksia vähintään puoli kiloa päivässä. Ihan hyvin hedelmät mahtuvat laihduttajankin ruokavalioon. Itsellä menee omena- ja mangososetta puuron kanssa ja puolukkahilloa rahkan kanssa.

        Mäkin oon syönyt välillä hedelmä-/marjasoseita, mutta viilin kanssa. Puuroon ei musta sovi mikään makee, tai oikeestaan teen velliä enkä puuroa, mutta en lisää muuta ku vähän suolaa. Mun velli on kyllä niin outoo, että kaikkien muiden mielestä se on ällöttävää. Mä kun rakastan sitä limaa, jota irtoo kaurasta ainakin, ehkä muistakin viljoista (teen 4-viljan hiutaleista) veteen. Siks paan tosi paljon vettä, ja kun se on valmista, kulhossa on ylikypsiä hiutaleita vellinä pohjalla ja pinnalla vesi-limakerros joka on mun herkku.

        (Olin joskus maailmalla töissä isossa kennelissä, jossa tehtiin koirien kaikki ruuat alusta asti itse, haettiin lihat ja nautojen mahalaukkua teurastamolta ja jauhettiin lihamyllyssä, ja isoissa kattiloissa porisi joka päivä monta tuntia puuro, jossa montaa eri viljaa. Lenkittelin koiria ja aina ku kävin vaihtamassa koiraa sekotin puuron, ettei pala pohjaan. Mut eka aina lusikalla vedin omaan suuhun sitä limamössöä puuron päältä. En muuta ehtinyt päivisin syödäkään. Siellä oli kymmenkunta erikseen lenkitettävää ja loput lenkkeili isona laumana, kilometrejä tuli ihan hyvin, ku työpäivät oli 14-16 tuntisia ja sen jälkeen lenkitin sit oman koiran viel yksin (se lenkkeili myös ison lauman kanssa). Ei ollut paino-ongelmia, ja ku kulutin paljon, mut ei ollut aikaa syödä, ni kehitin tän ihme fetissin kauralimaan tai mitä lieneekään. Se maistu niin taivaalliselle hörppiä vähän energiaa pitkin päivää. :D)


      • Fourteens kirjoitti:

        Mäkin oon syönyt välillä hedelmä-/marjasoseita, mutta viilin kanssa. Puuroon ei musta sovi mikään makee, tai oikeestaan teen velliä enkä puuroa, mutta en lisää muuta ku vähän suolaa. Mun velli on kyllä niin outoo, että kaikkien muiden mielestä se on ällöttävää. Mä kun rakastan sitä limaa, jota irtoo kaurasta ainakin, ehkä muistakin viljoista (teen 4-viljan hiutaleista) veteen. Siks paan tosi paljon vettä, ja kun se on valmista, kulhossa on ylikypsiä hiutaleita vellinä pohjalla ja pinnalla vesi-limakerros joka on mun herkku.

        (Olin joskus maailmalla töissä isossa kennelissä, jossa tehtiin koirien kaikki ruuat alusta asti itse, haettiin lihat ja nautojen mahalaukkua teurastamolta ja jauhettiin lihamyllyssä, ja isoissa kattiloissa porisi joka päivä monta tuntia puuro, jossa montaa eri viljaa. Lenkittelin koiria ja aina ku kävin vaihtamassa koiraa sekotin puuron, ettei pala pohjaan. Mut eka aina lusikalla vedin omaan suuhun sitä limamössöä puuron päältä. En muuta ehtinyt päivisin syödäkään. Siellä oli kymmenkunta erikseen lenkitettävää ja loput lenkkeili isona laumana, kilometrejä tuli ihan hyvin, ku työpäivät oli 14-16 tuntisia ja sen jälkeen lenkitin sit oman koiran viel yksin (se lenkkeili myös ison lauman kanssa). Ei ollut paino-ongelmia, ja ku kulutin paljon, mut ei ollut aikaa syödä, ni kehitin tän ihme fetissin kauralimaan tai mitä lieneekään. Se maistu niin taivaalliselle hörppiä vähän energiaa pitkin päivää. :D)

        Mulla taas oikeastaan ainut makea mistä tykkään on hedelmäsose puurossa ja puolukkahillo rahkasta.

        Muista viljoista ei tule samanlaista limaa kuin kaurasta.


      • Anonyymi
        Fourteens kirjoitti:

        Mäkin oon syönyt välillä hedelmä-/marjasoseita, mutta viilin kanssa. Puuroon ei musta sovi mikään makee, tai oikeestaan teen velliä enkä puuroa, mutta en lisää muuta ku vähän suolaa. Mun velli on kyllä niin outoo, että kaikkien muiden mielestä se on ällöttävää. Mä kun rakastan sitä limaa, jota irtoo kaurasta ainakin, ehkä muistakin viljoista (teen 4-viljan hiutaleista) veteen. Siks paan tosi paljon vettä, ja kun se on valmista, kulhossa on ylikypsiä hiutaleita vellinä pohjalla ja pinnalla vesi-limakerros joka on mun herkku.

        (Olin joskus maailmalla töissä isossa kennelissä, jossa tehtiin koirien kaikki ruuat alusta asti itse, haettiin lihat ja nautojen mahalaukkua teurastamolta ja jauhettiin lihamyllyssä, ja isoissa kattiloissa porisi joka päivä monta tuntia puuro, jossa montaa eri viljaa. Lenkittelin koiria ja aina ku kävin vaihtamassa koiraa sekotin puuron, ettei pala pohjaan. Mut eka aina lusikalla vedin omaan suuhun sitä limamössöä puuron päältä. En muuta ehtinyt päivisin syödäkään. Siellä oli kymmenkunta erikseen lenkitettävää ja loput lenkkeili isona laumana, kilometrejä tuli ihan hyvin, ku työpäivät oli 14-16 tuntisia ja sen jälkeen lenkitin sit oman koiran viel yksin (se lenkkeili myös ison lauman kanssa). Ei ollut paino-ongelmia, ja ku kulutin paljon, mut ei ollut aikaa syödä, ni kehitin tän ihme fetissin kauralimaan tai mitä lieneekään. Se maistu niin taivaalliselle hörppiä vähän energiaa pitkin päivää. :D)

        Jos haluat seokseesi vielä enemmän limaa, suosittelen lisäämään korkeintaan 15 g/vrk pellavansiemenrouheita. Niistä saa myös päivän n-kolmoset, jos ei käytä rypsiöljyä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos haluat seokseesi vielä enemmän limaa, suosittelen lisäämään korkeintaan 15 g/vrk pellavansiemenrouheita. Niistä saa myös päivän n-kolmoset, jos ei käytä rypsiöljyä.

        Pellavansiemenistä tulee myöskin limaa. Itse lisään niitä leipätaikinaan. Parantaa ruisleivän koostumusta ja tekee vaaleasta leivästä terveellisempää. Pellavansiemeniä ei kyllä suositella syötäväksi paljon.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Pellavansiemenistä tulee myöskin limaa. Itse lisään niitä leipätaikinaan. Parantaa ruisleivän koostumusta ja tekee vaaleasta leivästä terveellisempää. Pellavansiemeniä ei kyllä suositella syötäväksi paljon.

        Joo, ja rouhittuina säilyvyysaika on lyhyehkö.

        Pellavansiemenrouhe on myös suht. hyvänmakuista. Antaa smoothieen lisämakua.

        Smoothiessa on se huono puoli, että paksu rakenne rikkoutuu. Olisi ehkä parempi syödä edellä kuvattu seos puurona. Olen itse kuitenkin päätynyt smoothieihin, koska saan niihin sotkettua kätevästi samalla muutakin kasvista, kuten kesäkurpitsaa, joka on kohtalaisen ravintopitoinen kasvis.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos haluat seokseesi vielä enemmän limaa, suosittelen lisäämään korkeintaan 15 g/vrk pellavansiemenrouheita. Niistä saa myös päivän n-kolmoset, jos ei käytä rypsiöljyä.

        Kiitti vinkistä, periaatteessa kyllä tiesin ton, mut en ollut tullut nyt ajatelleeksi. Joskus aikaisemmin oon syönyt pellavansiemeniä, ne maistuu hyvältä sellasenaankin. Siitä on jo aikaa ja silloin ei vielä puhuttu noista siementen raskasmetallipitoisuuksista, ni rouskuttelin menemään ihan huoletta.

        Pellavansiemenet voi nyt lisätä ostoslistalle karppisokerin kanssa.

        Kiva, että täst ketjusta tuli kuitenkin hyödyllinen, vaikka nin moni tulee vaan tappelemaan. Mut toisaalta, parempi et ne purkaa patoumansa täällä ku vaikka lapsiinsa.


      • Anonyymi
        Fourteens kirjoitti:

        Kiitti vinkistä, periaatteessa kyllä tiesin ton, mut en ollut tullut nyt ajatelleeksi. Joskus aikaisemmin oon syönyt pellavansiemeniä, ne maistuu hyvältä sellasenaankin. Siitä on jo aikaa ja silloin ei vielä puhuttu noista siementen raskasmetallipitoisuuksista, ni rouskuttelin menemään ihan huoletta.

        Pellavansiemenet voi nyt lisätä ostoslistalle karppisokerin kanssa.

        Kiva, että täst ketjusta tuli kuitenkin hyödyllinen, vaikka nin moni tulee vaan tappelemaan. Mut toisaalta, parempi et ne purkaa patoumansa täällä ku vaikka lapsiinsa.

        Sinähän olet kertonut pyrkiväsi jatkamaan laihdutusta. Mutta nyt retkahditkin helppoheikin sudenkuoppaan.

        Variksenruokaa 15 g/vrk tuottaa energiaa täysin turhaan 84.5 kCal/vrk. Se on massiivinen määrä energiaa laihduttajan dietissä. Ja tuo nimenomainen variksenruoka lisäksi maistuu pahalta.

        Monet helppoheikkien harhaohjeista ovat piilovaikuttamista, niiden pyrkimyksenä on "taluttaa" helppoheikin ansaan joutunut terveydenedistelemiskaupaan, siellä kun on sitten ostettavissa niin paljon muutakin humpuukia, pusseissa ja purkeissa.


    • Anonyymi

      Laihduttaessani, ensimmäinen johon turvauduin oli yksi maitolasillinen kylmää vettä, rauhallisesti siemailtuna, ja usein vielä toinenkin lasillinen. Käytin sitä niin nälän tuntemusten kanssa peuhatessa kuin herkkuhimon iskissä. Nyt painonhallinnassakin turvaudun toisinaan tähän vesihoitoon.

      Vesi on ollut taktisessa roolissa muutenkin aivan laihduttelun alusta lähtien, enkä siitä luovu koskaan. Jokainen aamu alkaa niin että siemailen rauhallisesti kaksi maitolasillista kylmää vettä. Sen jälkeen, vasta sitten kun huomaan selviä nälän tuntemuksia, on vuorossa varhaisaamiainen.

      • Minä juon itse tehtyä mineraalivettä ja syön hedelmän jos on tai leipäviipaleen aamulla. Myöhemmin ehkä puuroa. Lounas joskus iltapäivällä kun tulee nälkä.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Minä juon itse tehtyä mineraalivettä ja syön hedelmän jos on tai leipäviipaleen aamulla. Myöhemmin ehkä puuroa. Lounas joskus iltapäivällä kun tulee nälkä.

        Miten ja miksi teet mineraalivettä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten ja miksi teet mineraalivettä?

        Lisään veteen mineraaleja ja hiilihapotan- Tällä hetkellä noin 90% kalsiumsulfaattia (aka kipsiä), 5% magnesiumsulfaaftia (aka epsomsuolsaa)ja 5% leivontasoodaa. On aika hyvä kombinaatio ja säästää paljon rahaa kun juon vissyä paljon. Tuommoinen puolikas tl per 1/2 l.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Lisään veteen mineraaleja ja hiilihapotan- Tällä hetkellä noin 90% kalsiumsulfaattia (aka kipsiä), 5% magnesiumsulfaaftia (aka epsomsuolsaa)ja 5% leivontasoodaa. On aika hyvä kombinaatio ja säästää paljon rahaa kun juon vissyä paljon. Tuommoinen puolikas tl per 1/2 l.

        Eli saat runsaasti natriumia siitä, joka epätasapainottaa kloorin saannin. Kyseessä lienee mieltymys eikä laihdutus tai terveellisyys -motiivi.

        Meillä on kummassakin niistä vesihanoista, joista otetaan sellaista vettä joka päätyy suuhun, kotimainen hanasuodatin jossa on ensin karheampi suodatin putkistosta irtoaville kököille, sitten aktiivihiilisuodatin ja niiden perässä seulakoon 0,1 µm eli 100 nm viimeistelysuodatin. Luulen että suodatettu vesi on terveellisempää, joskin vähempikalorisempaa, kuin suodattamaton. Suodattamattomassa hanaedessä, kun se seisoo huonenlämmössä, läpinäkyvässä desinfioidussa muoviputelissa, alkaa kasvamaan läjäpäin tummaa rihmastoa niin paljon että herkempi osapuoli pyörtyi kun näki sen.

        Meillä suojaravintoaineet saadaan ensisijaisesti vaihtelevasti koostetusta ruokavaliosta, mutta sen lisäksi täytyy käyttää moni-moni-moni tablettia jotta saantisuositukset täyttyvät.


      • Mäkin oon käyttänyt vettä vatsan täyttämiseen sillon kun on teki mieli syödä enemmän ku mitä itselleni sallin. Makeenhimo voi kertoa myös siitä et on verensokeri alhaalla ja sillon kannattaa syödä jotain terveellistä ensin ja miettii sen jälkeen uudelleen.

        Sellasille, jotka syö helposti tai toistuvasti enemmän kuin on suunnitellut, vatsan juominen täyteen on ihan hyvä vinkki. Joskin ei ruokahimot yleensä nälästä johdu, jos ihmiset söis nälän mukaan, ei ylipaino olis niin ongelma, paitsi sellasilla jotka syö pelkästään tosi energiapitoista ruokaa. Ainakin mulla henkilökohtaisesti se oli ihan itsenäinen asia, halu syödä vs. nälkä ei liity yhteen, mut pakkoajatukset ruokaan liittyen meni ohi.

        Nyt en enää juo vettä täyttääkseni mahaa, koska ongelma on päinvastainen ja mua välillä triggeröi tunne siitä, et vatsa on täynnä, eli syön pieniä määriä kerrallaan. Oikeen annoskoon lasken kalorien perusteella, ja koska proteiinipitoiset asiat sisältää paljon energiaa, ja mun kalorimäärät on niin rajoitetut, niin annokset on pieniä. Mut oon huomannut et hyvä määrä on niin, et maha ei tunnu täydeltä vielä, kun lopettaa syömisen. Parinkymmenen minuutin päästä se tuntuu. Jos syön niin paljon, et maha tuntuu täydeltä ku lopetan, se on liikaa ja puolen tunnin päästä on ällöttävä olo.


      • Anonyymi


      • Fourteens kirjoitti:

        Mäkin oon käyttänyt vettä vatsan täyttämiseen sillon kun on teki mieli syödä enemmän ku mitä itselleni sallin. Makeenhimo voi kertoa myös siitä et on verensokeri alhaalla ja sillon kannattaa syödä jotain terveellistä ensin ja miettii sen jälkeen uudelleen.

        Sellasille, jotka syö helposti tai toistuvasti enemmän kuin on suunnitellut, vatsan juominen täyteen on ihan hyvä vinkki. Joskin ei ruokahimot yleensä nälästä johdu, jos ihmiset söis nälän mukaan, ei ylipaino olis niin ongelma, paitsi sellasilla jotka syö pelkästään tosi energiapitoista ruokaa. Ainakin mulla henkilökohtaisesti se oli ihan itsenäinen asia, halu syödä vs. nälkä ei liity yhteen, mut pakkoajatukset ruokaan liittyen meni ohi.

        Nyt en enää juo vettä täyttääkseni mahaa, koska ongelma on päinvastainen ja mua välillä triggeröi tunne siitä, et vatsa on täynnä, eli syön pieniä määriä kerrallaan. Oikeen annoskoon lasken kalorien perusteella, ja koska proteiinipitoiset asiat sisältää paljon energiaa, ja mun kalorimäärät on niin rajoitetut, niin annokset on pieniä. Mut oon huomannut et hyvä määrä on niin, et maha ei tunnu täydeltä vielä, kun lopettaa syömisen. Parinkymmenen minuutin päästä se tuntuu. Jos syön niin paljon, et maha tuntuu täydeltä ku lopetan, se on liikaa ja puolen tunnin päästä on ällöttävä olo.

        Näinpä. Ihmisten energiansaannista on iso osa halua eikä nälkää. Pelkästään lopettamalla sokerin syönti kansa laihtuisin paljon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli saat runsaasti natriumia siitä, joka epätasapainottaa kloorin saannin. Kyseessä lienee mieltymys eikä laihdutus tai terveellisyys -motiivi.

        Meillä on kummassakin niistä vesihanoista, joista otetaan sellaista vettä joka päätyy suuhun, kotimainen hanasuodatin jossa on ensin karheampi suodatin putkistosta irtoaville kököille, sitten aktiivihiilisuodatin ja niiden perässä seulakoon 0,1 µm eli 100 nm viimeistelysuodatin. Luulen että suodatettu vesi on terveellisempää, joskin vähempikalorisempaa, kuin suodattamaton. Suodattamattomassa hanaedessä, kun se seisoo huonenlämmössä, läpinäkyvässä desinfioidussa muoviputelissa, alkaa kasvamaan läjäpäin tummaa rihmastoa niin paljon että herkempi osapuoli pyörtyi kun näki sen.

        Meillä suojaravintoaineet saadaan ensisijaisesti vaihtelevasti koostetusta ruokavaliosta, mutta sen lisäksi täytyy käyttää moni-moni-moni tablettia jotta saantisuositukset täyttyvät.

        Hyvä KNM paljonko on 5% puolikkaasta teelusikallisesta?

        En itse pode ortoreksiaa luojan kiitos.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Hyvä KNM paljonko on 5% puolikkaasta teelusikallisesta?

        En itse pode ortoreksiaa luojan kiitos.

        Vekun mielestä podetkin sitten kaikkea muuta paitsi ortoreksiaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vekun mielestä podetkin sitten kaikkea muuta paitsi ortoreksiaa.

        Onneksi vekun mielipiteistä ei tarvitse välittää. Saas nähdä mistä lääkkeistä pääsee eroon kun laihtuu. Insuliini on nyt tauolla ainakin viikon.


      • Anonyymi
        Fourteens kirjoitti:

        Mäkin oon käyttänyt vettä vatsan täyttämiseen sillon kun on teki mieli syödä enemmän ku mitä itselleni sallin. Makeenhimo voi kertoa myös siitä et on verensokeri alhaalla ja sillon kannattaa syödä jotain terveellistä ensin ja miettii sen jälkeen uudelleen.

        Sellasille, jotka syö helposti tai toistuvasti enemmän kuin on suunnitellut, vatsan juominen täyteen on ihan hyvä vinkki. Joskin ei ruokahimot yleensä nälästä johdu, jos ihmiset söis nälän mukaan, ei ylipaino olis niin ongelma, paitsi sellasilla jotka syö pelkästään tosi energiapitoista ruokaa. Ainakin mulla henkilökohtaisesti se oli ihan itsenäinen asia, halu syödä vs. nälkä ei liity yhteen, mut pakkoajatukset ruokaan liittyen meni ohi.

        Nyt en enää juo vettä täyttääkseni mahaa, koska ongelma on päinvastainen ja mua välillä triggeröi tunne siitä, et vatsa on täynnä, eli syön pieniä määriä kerrallaan. Oikeen annoskoon lasken kalorien perusteella, ja koska proteiinipitoiset asiat sisältää paljon energiaa, ja mun kalorimäärät on niin rajoitetut, niin annokset on pieniä. Mut oon huomannut et hyvä määrä on niin, et maha ei tunnu täydeltä vielä, kun lopettaa syömisen. Parinkymmenen minuutin päästä se tuntuu. Jos syön niin paljon, et maha tuntuu täydeltä ku lopetan, se on liikaa ja puolen tunnin päästä on ällöttävä olo.

        " ja koska proteiinipitoiset asiat sisältää paljon energiaa"

        Proteiinipitoiset ainekset eivät sisällä paljon energiaa. Öljypitoiset ja rasvapitoiset ainekset sisältävät paljon energiaa. Aines joka on 100% öljyä/rasvaa sisältää 884 kCal energiaa, aines joka on 100% proteiinia sisältää 406 kCal energiaa, ja saman verran sisältää aines joka on 100% sokeria/hiilihydraattia.

        Ihminen tarvitsee proteiineja, jos työ/harrastus on fyysisesti kevyttä niin noin 1 gramma per kehonpainokilo per vrk. Siis 98 kg painoinen tarvitsee 98 g/vrk.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Näinpä. Ihmisten energiansaannista on iso osa halua eikä nälkää. Pelkästään lopettamalla sokerin syönti kansa laihtuisin paljon.

        Ei pidä paikkaansa koska ani harva ihminen syö sokeria.

        Ei pidä paikkaansa edes niiden harvojen osalla jotka syövät sokeria koska he siirtyisivät käyttämään öljypitoisia/rasvapitoisia aineksia jotka lihottavat paljon paljon tehokkaammin kuin sokeri.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa koska ani harva ihminen syö sokeria.

        Ei pidä paikkaansa edes niiden harvojen osalla jotka syövät sokeria koska he siirtyisivät käyttämään öljypitoisia/rasvapitoisia aineksia jotka lihottavat paljon paljon tehokkaammin kuin sokeri.

        Ihminen haluu syödä makeisia jne. eikä suinkaan energiaa mahdollisimman nopeasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa koska ani harva ihminen syö sokeria.

        Ei pidä paikkaansa edes niiden harvojen osalla jotka syövät sokeria koska he siirtyisivät käyttämään öljypitoisia/rasvapitoisia aineksia jotka lihottavat paljon paljon tehokkaammin kuin sokeri.

        Ns. herkut tuppaavat olemaan makeita ja rasvaisia, suolaisia ja rasvaisia tai molempia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa koska ani harva ihminen syö sokeria.

        Ei pidä paikkaansa edes niiden harvojen osalla jotka syövät sokeria koska he siirtyisivät käyttämään öljypitoisia/rasvapitoisia aineksia jotka lihottavat paljon paljon tehokkaammin kuin sokeri.

        Kun joku käyttää ilmaisua "syödä sokeria", se ei tarkoita että hän väittää jonkun syövän raaka-ainetta nimeltä sokeri selllaisenaan, vaan se tarkoittaa kaikkia tuotteita, joissa k.o. raaka-ainetta on paljon, ts. runsassokeristen tuotteiden syömistä. Samoin sokeriaddiktiolla ei tarkoiteta k.o. raaka-aineen syömistä sellaisenaan, vaan pakottavaa halua syödä niitä em. runsassokerisia tuotteita. Sille taas on sekä psyykkisiä, että fyysisiä syitä ja koska ihmiset on erilaisia ja jokaisen tausta on uniikki, syy sille miksi joku päätyy syömään runsaita määriä runsassokerisia tuotteita on niin paljon, ettei niitä oo mielekästä eritellä. Syiden ymmärtämiselle on paikkansa silloin, kun k.o. käytöstaipumus on jollain niin vahva, että huolimatta terveysriskeistä ja jo tapahtuneista terveysmuutoksista hän kokee olevansa kyvytön sitä lopettamaan. Silloin pitää tietää miksi, jotta korjataan oireen syy. Silloin myös oire voi kadota.

        Keskimäärin ihmiset tietää puhekielen merkitykset kyllä, mutta koska tunnut tulkitsevan muutkin kirjoitetut asiat kirjaimellisesti, etkä niiden normaalin puhekielisen merkityksen mukaan, mä en voi tietenkään tietää onko sulla vaan halu ymmärtää ihmisiä väärin jotta saat väittää vastaan, vai ootko esim. autismin kirjolla, etkä oikeesti ymmärrä mistä puhutaan, koska tulkitset kaiken kirjaimellisesti. Muutenkin samojen asioiden toistaminen ja jäykkä ajattelutapa viittaa autismin kirjon oireisiin ja siksi se tuli mieleeni. Sitä syystä tiedoksesi edellä mainitut puhekieliset merkitykset, jotta samoja virheitä keskusteluissa ei tarvi toistaa loputtomiin.

        Sokerista puhutaan yhä sokerina myös silloin kun se on osana jotain muuta elintarviketta, kuten karkkia, limua tai vaikka maustettua jugurttia.


      • Anonyymi
        Fourteens kirjoitti:

        Kun joku käyttää ilmaisua "syödä sokeria", se ei tarkoita että hän väittää jonkun syövän raaka-ainetta nimeltä sokeri selllaisenaan, vaan se tarkoittaa kaikkia tuotteita, joissa k.o. raaka-ainetta on paljon, ts. runsassokeristen tuotteiden syömistä. Samoin sokeriaddiktiolla ei tarkoiteta k.o. raaka-aineen syömistä sellaisenaan, vaan pakottavaa halua syödä niitä em. runsassokerisia tuotteita. Sille taas on sekä psyykkisiä, että fyysisiä syitä ja koska ihmiset on erilaisia ja jokaisen tausta on uniikki, syy sille miksi joku päätyy syömään runsaita määriä runsassokerisia tuotteita on niin paljon, ettei niitä oo mielekästä eritellä. Syiden ymmärtämiselle on paikkansa silloin, kun k.o. käytöstaipumus on jollain niin vahva, että huolimatta terveysriskeistä ja jo tapahtuneista terveysmuutoksista hän kokee olevansa kyvytön sitä lopettamaan. Silloin pitää tietää miksi, jotta korjataan oireen syy. Silloin myös oire voi kadota.

        Keskimäärin ihmiset tietää puhekielen merkitykset kyllä, mutta koska tunnut tulkitsevan muutkin kirjoitetut asiat kirjaimellisesti, etkä niiden normaalin puhekielisen merkityksen mukaan, mä en voi tietenkään tietää onko sulla vaan halu ymmärtää ihmisiä väärin jotta saat väittää vastaan, vai ootko esim. autismin kirjolla, etkä oikeesti ymmärrä mistä puhutaan, koska tulkitset kaiken kirjaimellisesti. Muutenkin samojen asioiden toistaminen ja jäykkä ajattelutapa viittaa autismin kirjon oireisiin ja siksi se tuli mieleeni. Sitä syystä tiedoksesi edellä mainitut puhekieliset merkitykset, jotta samoja virheitä keskusteluissa ei tarvi toistaa loputtomiin.

        Sokerista puhutaan yhä sokerina myös silloin kun se on osana jotain muuta elintarviketta, kuten karkkia, limua tai vaikka maustettua jugurttia.

        "Kun joku käyttää ilmaisua "syödä sokeria"

        Niin hän yleensä tarkoittaa että että hän syö/kaipaa tuotetta jonka energiasta noin 33 % ... 66 % tulee öljyistä/rasvoista ja loput sokerista.

        Sokerin demonisoini on hyvin ilkeää puuhaa. Sokeri (ja hiilihydraattit) ovat iikalihavuuden aiheuttajista kaikkein vähäisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kun joku käyttää ilmaisua "syödä sokeria"

        Niin hän yleensä tarkoittaa että että hän syö/kaipaa tuotetta jonka energiasta noin 33 % ... 66 % tulee öljyistä/rasvoista ja loput sokerista.

        Sokerin demonisoini on hyvin ilkeää puuhaa. Sokeri (ja hiilihydraattit) ovat iikalihavuuden aiheuttajista kaikkein vähäisin.

        "Samoin sokeriaddiktiolla ei tarkoiteta k.o. raaka-aineen syömistä sellaisenaan"

        Silloin ei pidä höpötellä sokeriaddikiosta, vaan siitä mihin on addiktoitunut. Myökin käsitteitä makeinen/makeiset ei pitäisi höpötellä, koska ne viittaavat sokeriin. Kyseinen tuote/tuoterymä voidaan yhtä hyvin perustein nimetä uudelleen muotoon rasvanen/rasvaiset.

        Sokerin demonisoini on erittäin ilkeää puuhaa. Sokeri (ja hiilihydraattit) ovat iikalihavuuden aiheuttajista kaikkein vähäisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Samoin sokeriaddiktiolla ei tarkoiteta k.o. raaka-aineen syömistä sellaisenaan"

        Silloin ei pidä höpötellä sokeriaddikiosta, vaan siitä mihin on addiktoitunut. Myökin käsitteitä makeinen/makeiset ei pitäisi höpötellä, koska ne viittaavat sokeriin. Kyseinen tuote/tuoterymä voidaan yhtä hyvin perustein nimetä uudelleen muotoon rasvanen/rasvaiset.

        Sokerin demonisoini on erittäin ilkeää puuhaa. Sokeri (ja hiilihydraattit) ovat iikalihavuuden aiheuttajista kaikkein vähäisin.

        Esimerkiksi voidaan ottaa suklaa, jonka energiasta n. 55% tulee ravoista ja alle 40% hiilihydraateista. Johtuuko suklaanhimo sitten rasvasta vai sokerista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kun joku käyttää ilmaisua "syödä sokeria"

        Niin hän yleensä tarkoittaa että että hän syö/kaipaa tuotetta jonka energiasta noin 33 % ... 66 % tulee öljyistä/rasvoista ja loput sokerista.

        Sokerin demonisoini on hyvin ilkeää puuhaa. Sokeri (ja hiilihydraattit) ovat iikalihavuuden aiheuttajista kaikkein vähäisin.

        Ei se pidä paikkaansa. Karkissa ei juuri oo rasvaa, ei myöskän limuissa ym. Ongelma niissä on korkea valkoisen sokerin määrä. Sulle on annettu mahdollisuus ymmärtää mistä puhutaan ja jos kieltäydyt sitä tekemästä, niin jäljelle jää vain se toinen vaihtoehto, eli että väärinymmärrät tahallaan saadaksesi väheksyä muita ihmisiä, vaikka ongelma ei oo heissä. Se taas tarkoitaa sitä, että mä lopetan kommunikoinnin kanssasi. Tää on TUKIpalsta. Henkilö joka tulee tänne tietoisesti kiusatakseen ihmisiä on väärässä paikassa. Mä taas en oo kiinnostunut vääntämään rautalankaa ihmiselle, jolle ie oo edes halua ymmärtää mistä oikeasti puhutaan vaan vääntelee muiden sanoja ja keksii viesteille piilomerkityksiä, joita niillä ei ole. Oon joutunut aikoinaan asumaan sellaisen ihmisen kanssa monta vuotta ja sen jälkeen kun ei oo ollut pakko, mä vaan yksinkertaisesti poistan k.o. tavalla käyttäytyvät ihmiset elämästäni.

        Demonisointi taas on aina vaarallista, koska ei uskontoja pidä sotkea asioihin, joihin ne eivät kuulu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi voidaan ottaa suklaa, jonka energiasta n. 55% tulee ravoista ja alle 40% hiilihydraateista. Johtuuko suklaanhimo sitten rasvasta vai sokerista?

        Ei aavistustakaan, mä en pidä suklaasta. Kysy joltain sellaiselta, joka sitä syö.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei se pidä paikkaansa. Karkissa ei juuri oo rasvaa, ei myöskän limuissa ym. Ongelma niissä on korkea valkoisen sokerin määrä. Sulle on annettu mahdollisuus ymmärtää mistä puhutaan ja jos kieltäydyt sitä tekemästä, niin jäljelle jää vain se toinen vaihtoehto, eli että väärinymmärrät tahallaan saadaksesi väheksyä muita ihmisiä, vaikka ongelma ei oo heissä. Se taas tarkoitaa sitä, että mä lopetan kommunikoinnin kanssasi. Tää on TUKIpalsta. Henkilö joka tulee tänne tietoisesti kiusatakseen ihmisiä on väärässä paikassa. Mä taas en oo kiinnostunut vääntämään rautalankaa ihmiselle, jolle ie oo edes halua ymmärtää mistä oikeasti puhutaan vaan vääntelee muiden sanoja ja keksii viesteille piilomerkityksiä, joita niillä ei ole. Oon joutunut aikoinaan asumaan sellaisen ihmisen kanssa monta vuotta ja sen jälkeen kun ei oo ollut pakko, mä vaan yksinkertaisesti poistan k.o. tavalla käyttäytyvät ihmiset elämästäni.

        Demonisointi taas on aina vaarallista, koska ei uskontoja pidä sotkea asioihin, joihin ne eivät kuulu.

        Näinpä. Sokeri on yksi haitallisimmista ravintoaineita mutta ei sitäkään kannata demonisoida. Jos sokeria menee paljon niin tilanteelle kannattaa tehdä jotain mutta pienet määrät silloin tällöin ovat ok.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se pidä paikkaansa. Karkissa ei juuri oo rasvaa, ei myöskän limuissa ym. Ongelma niissä on korkea valkoisen sokerin määrä. Sulle on annettu mahdollisuus ymmärtää mistä puhutaan ja jos kieltäydyt sitä tekemästä, niin jäljelle jää vain se toinen vaihtoehto, eli että väärinymmärrät tahallaan saadaksesi väheksyä muita ihmisiä, vaikka ongelma ei oo heissä. Se taas tarkoitaa sitä, että mä lopetan kommunikoinnin kanssasi. Tää on TUKIpalsta. Henkilö joka tulee tänne tietoisesti kiusatakseen ihmisiä on väärässä paikassa. Mä taas en oo kiinnostunut vääntämään rautalankaa ihmiselle, jolle ie oo edes halua ymmärtää mistä oikeasti puhutaan vaan vääntelee muiden sanoja ja keksii viesteille piilomerkityksiä, joita niillä ei ole. Oon joutunut aikoinaan asumaan sellaisen ihmisen kanssa monta vuotta ja sen jälkeen kun ei oo ollut pakko, mä vaan yksinkertaisesti poistan k.o. tavalla käyttäytyvät ihmiset elämästäni.

        Demonisointi taas on aina vaarallista, koska ei uskontoja pidä sotkea asioihin, joihin ne eivät kuulu.

        Tuoteryhmässä "makeinen" on Finelissä 37 kpl tuotetta ( joista vain 13 tulee esiin haulla 'makeinen' koska siellä on paljon tuotteita joiden kuvauksessa ei ole merkkijonoa "makeinen", esimerkiksi "Suklaa, tumma, 80 %" tai "Suklaa, pähkinäsuklaa, maitosuklaata ja hasselpähkinää" yms. Tuon 37 kpl karkkijoukon statistiikkaa alla:

        keskiavo (keskihajonta) / minimi ... maximi
        kCal: 406.1 (124.3) / 57.7 ... 564.2
        rasva E%: 28.4 (23.5) / 0 ... 69.5
        hiilari E%: 58.8 (29) / 0 ... 99.6
        proteiini E%: 4 (2.8) / 0 ... 8.5

        Siis _keskimäärin_ makeinen tarkoittaa tuotetta jossa eneriasta tulee noin 59% sokerista/hiilihydraatista ja rasvasta 28%. (Noiden keskiarvojen summa ei ole 100%, makeisissa on käytössä keinotekoisia makeutusaineita eli sokerialkoholeja sekä kuituja joista tulee energiaa, en vaan ole lisännyt niille omia sarakkeita).

        Kulutuksen kannalta, sellaiset makeiset joissa paljon rasvaa, kuitenkin lienevät kaikkein ostetuimpia, kuten erilaiset suklaat.

        Yhtenä silmäämnpistävänä poimintanana, moni kuvittelee tuotteen "Riisisuklaa" olevan "kevyttä" karkkia, mutta sen strategiset arvot ovat:

        aines (per 100g): energia (kCal) / c(E%) / f(E%) / p(E%)
        Riisisuklaa: 512.4 / 46.7 / 47.4 / 5.7


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuoteryhmässä "makeinen" on Finelissä 37 kpl tuotetta ( joista vain 13 tulee esiin haulla 'makeinen' koska siellä on paljon tuotteita joiden kuvauksessa ei ole merkkijonoa "makeinen", esimerkiksi "Suklaa, tumma, 80 %" tai "Suklaa, pähkinäsuklaa, maitosuklaata ja hasselpähkinää" yms. Tuon 37 kpl karkkijoukon statistiikkaa alla:

        keskiavo (keskihajonta) / minimi ... maximi
        kCal: 406.1 (124.3) / 57.7 ... 564.2
        rasva E%: 28.4 (23.5) / 0 ... 69.5
        hiilari E%: 58.8 (29) / 0 ... 99.6
        proteiini E%: 4 (2.8) / 0 ... 8.5

        Siis _keskimäärin_ makeinen tarkoittaa tuotetta jossa eneriasta tulee noin 59% sokerista/hiilihydraatista ja rasvasta 28%. (Noiden keskiarvojen summa ei ole 100%, makeisissa on käytössä keinotekoisia makeutusaineita eli sokerialkoholeja sekä kuituja joista tulee energiaa, en vaan ole lisännyt niille omia sarakkeita).

        Kulutuksen kannalta, sellaiset makeiset joissa paljon rasvaa, kuitenkin lienevät kaikkein ostetuimpia, kuten erilaiset suklaat.

        Yhtenä silmäämnpistävänä poimintanana, moni kuvittelee tuotteen "Riisisuklaa" olevan "kevyttä" karkkia, mutta sen strategiset arvot ovat:

        aines (per 100g): energia (kCal) / c(E%) / f(E%) / p(E%)
        Riisisuklaa: 512.4 / 46.7 / 47.4 / 5.7

        Osaatko edes käyttää sitä Fineliäsi?

        Tuo E%-yksikkö ei sitä paitsi ole mielestäni paras mitari rasvapitoisuuden määrittämiseen.

        Kilokalorin lynenne on muuten kcal, ei kCal.

        Oma Fineli-hakuni löysi makeiset-ryhmästä 21 kpl makeisia: https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet?foodType=ANY&functionClass=SWEET&portionUnit=G&portionSize=100&component=2157&sortByColumn=component&sortOrder=desc

        Näistä 21:stä vain 6:ssa oli rasvaprosentti suurempi kuin 1.

        Kymmenessä makeisessa 21:stä rasvaprosentti oli korkeintaan 0,2.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaatko edes käyttää sitä Fineliäsi?

        Tuo E%-yksikkö ei sitä paitsi ole mielestäni paras mitari rasvapitoisuuden määrittämiseen.

        Kilokalorin lynenne on muuten kcal, ei kCal.

        Oma Fineli-hakuni löysi makeiset-ryhmästä 21 kpl makeisia: https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet?foodType=ANY&functionClass=SWEET&portionUnit=G&portionSize=100&component=2157&sortByColumn=component&sortOrder=desc

        Näistä 21:stä vain 6:ssa oli rasvaprosentti suurempi kuin 1.

        Kymmenessä makeisessa 21:stä rasvaprosentti oli korkeintaan 0,2.

        Sinä et osaa lukea tai et osaa käyttä Fineliä. Kirjoitin että "vain 13 tulee esiin haulla 'makeinen' koska siellä on paljon tuotteita joiden kuvauksessa ei ole merkkijonoa "makeinen". Edellinen tarkoittaa että käytetään etusivun hakulaatikkoa joka kohdistaa haun tuotteen kuvaukseen.

        Tuo sinun esittämän linkin "makeiset" 21 kpl ryhmässä ei ole muun muassa edellisessä viestissäni mainitsemaani "Riisisuklaa" tuotetta, jonka varmaankin kaikki mieltävät karkiksi.

        Energian ja lihottavuuden kannalta, kumpaakin aiheuttaa 1:1 kilokalorit, grammoja ei voi suoraan 1:1 verrata:

        1 g rasvaa == 8.84 kCal
        1 g öljyä == 8.84 kCal
        1 g proteiinia = = 4.06 kCal
        1 g hiilihydraattia = 4.06 kCal
        1 g sokeria = 4.06 kCal


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et osaa lukea tai et osaa käyttä Fineliä. Kirjoitin että "vain 13 tulee esiin haulla 'makeinen' koska siellä on paljon tuotteita joiden kuvauksessa ei ole merkkijonoa "makeinen". Edellinen tarkoittaa että käytetään etusivun hakulaatikkoa joka kohdistaa haun tuotteen kuvaukseen.

        Tuo sinun esittämän linkin "makeiset" 21 kpl ryhmässä ei ole muun muassa edellisessä viestissäni mainitsemaani "Riisisuklaa" tuotetta, jonka varmaankin kaikki mieltävät karkiksi.

        Energian ja lihottavuuden kannalta, kumpaakin aiheuttaa 1:1 kilokalorit, grammoja ei voi suoraan 1:1 verrata:

        1 g rasvaa == 8.84 kCal
        1 g öljyä == 8.84 kCal
        1 g proteiinia = = 4.06 kCal
        1 g hiilihydraattia = 4.06 kCal
        1 g sokeria = 4.06 kCal

        "Energian ja lihottavuuden kannalta, kumpaakin aiheuttaa 1:1 kilokalorit, grammoja ei voi suoraan 1:1 verrata: "

        Jos ajatellaan lihottavuutta, silloin paras yksikkö on ruoan kokonaiskalorit suhteessa ruoan painoon.

        Lisäksi jotkut ruoat ovat jostakin syystä vain täyttävämpiä kuin toiset, varmaan ruoan tilavuuskin vaikuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Energian ja lihottavuuden kannalta, kumpaakin aiheuttaa 1:1 kilokalorit, grammoja ei voi suoraan 1:1 verrata: "

        Jos ajatellaan lihottavuutta, silloin paras yksikkö on ruoan kokonaiskalorit suhteessa ruoan painoon.

        Lisäksi jotkut ruoat ovat jostakin syystä vain täyttävämpiä kuin toiset, varmaan ruoan tilavuuskin vaikuttaa.

        "Jos ajatellaan lihottavuutta, silloin paras yksikkö on ruoan kokonaiskalorit suhteessa ruoan painoon."

        Niin. Tuolle on olemassa hyvin yleisesti käytetty määrä 'energiatiheys', se ilmaistaan yleensä muodossa kCal/100g.

        Lihottavuutta näillä laidutuspalstoilla ajatellaan, se ei ole näillä palstoilla "jos". Paras yksikkö sen arviointiin on aterioiden kokonaiskalorit. Aterioiden kokonaiskaloreiden määrä tietenkin laskentaan painon kautta koska ainesten energiatiheys ilmastaan muodossa kCal/100g.

        Esimerkiksi paakarille, tai kokille, tms ainesosien paino on tärkeä suure silloin kun he hinnoittelevat tuotteitaan, koska tuotteiden ainesosat myydään/ostetaan useimmien painon mukaan, tai tilavusmitat voi muuttaa painoiksi.

        Laihduttajalle tuotteen painolla ei ole mitään käytännön merkitystä, kaikki ruoka muuttuu suuansulatuksessa ruskeaksi möhnäksi ja siitä ainenvaihdunta ottaa kaiken minkä irti saa, ja käyttölevottomat osat poistuvat siten juoksevana sekä jäykempänä dietaarisena lopputuotteena, harvempi niitä punnitsee. Vain kilokaloreiden (mahdollisimman pieni) absoluuttinen määrä on tärkeä laihduttajille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Energian ja lihottavuuden kannalta, kumpaakin aiheuttaa 1:1 kilokalorit, grammoja ei voi suoraan 1:1 verrata: "

        Jos ajatellaan lihottavuutta, silloin paras yksikkö on ruoan kokonaiskalorit suhteessa ruoan painoon.

        Lisäksi jotkut ruoat ovat jostakin syystä vain täyttävämpiä kuin toiset, varmaan ruoan tilavuuskin vaikuttaa.

        "Lisäksi jotkut ruoat ovat jostakin syystä vain täyttävämpiä kuin toiset, varmaan ruoan tilavuuskin vaikuttaa."

        Tuo on pääosin helppoheikkien höpinää. Kun ihmisen kokonaisenergiankulutus on vaikkapa 1600 kCal/vrk, niin kun hän saa sen verran energiaa vuorokaudessa, pieninä paakkuina ja tasaisin väliajoin, niin hän on nälän tuntemusten kannalta tyytyväinen, tulipa se energia mistä tahansa ravintoaineesta.

        Pitäisi varmaan laatia yhteenveto noista helppoheikkien (personaaligainereiden, ravintoterapeuttien ja mitä niitä onkaan) höpöargumenteista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaatko edes käyttää sitä Fineliäsi?

        Tuo E%-yksikkö ei sitä paitsi ole mielestäni paras mitari rasvapitoisuuden määrittämiseen.

        Kilokalorin lynenne on muuten kcal, ei kCal.

        Oma Fineli-hakuni löysi makeiset-ryhmästä 21 kpl makeisia: https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet?foodType=ANY&functionClass=SWEET&portionUnit=G&portionSize=100&component=2157&sortByColumn=component&sortOrder=desc

        Näistä 21:stä vain 6:ssa oli rasvaprosentti suurempi kuin 1.

        Kymmenessä makeisessa 21:stä rasvaprosentti oli korkeintaan 0,2.

        Sinun 21 kpl karamellin Fineli listaltasi puuttuu muun muassa tuote "Suklaa, tumma, 80 %"

        aines (per 100g): energia (kCal) / c(E%) / f(E%) / p(E%)
        Suklaa, tumma, 80 %: 556 / 26.6 / 67.6 / 5.9


      • Anonyymi kirjoitti:

        " ja koska proteiinipitoiset asiat sisältää paljon energiaa"

        Proteiinipitoiset ainekset eivät sisällä paljon energiaa. Öljypitoiset ja rasvapitoiset ainekset sisältävät paljon energiaa. Aines joka on 100% öljyä/rasvaa sisältää 884 kCal energiaa, aines joka on 100% proteiinia sisältää 406 kCal energiaa, ja saman verran sisältää aines joka on 100% sokeria/hiilihydraattia.

        Ihminen tarvitsee proteiineja, jos työ/harrastus on fyysisesti kevyttä niin noin 1 gramma per kehonpainokilo per vrk. Siis 98 kg painoinen tarvitsee 98 g/vrk.

        Ihan kaikki proteiinipitoinen ruoka ei sisällä paljoa energiaa, maitoproteiinia saa myös vähillä kaloreilla esim. vähärasvainen viili 40 kcal/100g. Sen sijaan vaikka naudan jauheliha sisältää 166 kcal/100g. Mulle se on paljon, kun ruokavalio koostuu pääosin asioista, joissa on energiaa alle 40 kcal/100g. Vaikka hiilihydraatit ja proteiini sellaisenaan sisältää yhtä paljon energiaa, kasvikset on yleensä niin vesipitoisia, että niiden energiamäärä /100g tuotetta jää alhaiseksi, jnka takia niitä syödään määrällisesti paljon enemmän kuin lihaa, joka on energiatiheämpää.

        Rasva toki sisältää energiaa enemmän ja sen mukana tietysti myös kaikki runsasrasvaiset tuotteet. Se sisältää sitä järkyttäviä määriä. Vaikkapa auringonkukan siemenet sisältää energiaa n. 600 kcal/ 100g. Niitä ei toki oo tarkoitettu syötäväksi missään nimessä niin isoina määriä, toisin kuin kasviksia tai viiliä, mutta siitä huolimatta energiatiheys on niissä järkyttävän korkea.

        Se, että joku muu sisältää energiaa enemmän, ei tarkoita, etteikö joku toinen aine voisi sisältää sitä paljon. Jälleen kerran ei ollut kyse siitä, mikä on kaikkein energapitoisin asia, joten sikäli komentti menee ohi sen, mistä viestissäni puhuin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuoteryhmässä "makeinen" on Finelissä 37 kpl tuotetta ( joista vain 13 tulee esiin haulla 'makeinen' koska siellä on paljon tuotteita joiden kuvauksessa ei ole merkkijonoa "makeinen", esimerkiksi "Suklaa, tumma, 80 %" tai "Suklaa, pähkinäsuklaa, maitosuklaata ja hasselpähkinää" yms. Tuon 37 kpl karkkijoukon statistiikkaa alla:

        keskiavo (keskihajonta) / minimi ... maximi
        kCal: 406.1 (124.3) / 57.7 ... 564.2
        rasva E%: 28.4 (23.5) / 0 ... 69.5
        hiilari E%: 58.8 (29) / 0 ... 99.6
        proteiini E%: 4 (2.8) / 0 ... 8.5

        Siis _keskimäärin_ makeinen tarkoittaa tuotetta jossa eneriasta tulee noin 59% sokerista/hiilihydraatista ja rasvasta 28%. (Noiden keskiarvojen summa ei ole 100%, makeisissa on käytössä keinotekoisia makeutusaineita eli sokerialkoholeja sekä kuituja joista tulee energiaa, en vaan ole lisännyt niille omia sarakkeita).

        Kulutuksen kannalta, sellaiset makeiset joissa paljon rasvaa, kuitenkin lienevät kaikkein ostetuimpia, kuten erilaiset suklaat.

        Yhtenä silmäämnpistävänä poimintanana, moni kuvittelee tuotteen "Riisisuklaa" olevan "kevyttä" karkkia, mutta sen strategiset arvot ovat:

        aines (per 100g): energia (kCal) / c(E%) / f(E%) / p(E%)
        Riisisuklaa: 512.4 / 46.7 / 47.4 / 5.7

        Riisisuklaata pidetään kevyenä syömisenä, koska itse tuote on kevyt, kirjaimellisesti, se painaa vähän suhtessa ulkoiseen kokoonsa. Samankokoinen pala jotain muuta suklaatuotetta painaa huomattavasti enemmän kuin vastaava pala riisisuklaata. Siksi riisisuklaata ei usein syödä grammamääräisesti yhtä paljon, kuin muita vastaavia tuotteita, jolloin energiamäärä jää pienemmäksi kuin syömällä vastaavan kokoinen pala jotain muuta suklaatuotetta. Energiatiheydeltään se ei oo muita kevyempää, siitä saatava pienempi energiaäärä perustuu puhtaasti siihen, että sitä syödään pienempiä grammamääriä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaatko edes käyttää sitä Fineliäsi?

        Tuo E%-yksikkö ei sitä paitsi ole mielestäni paras mitari rasvapitoisuuden määrittämiseen.

        Kilokalorin lynenne on muuten kcal, ei kCal.

        Oma Fineli-hakuni löysi makeiset-ryhmästä 21 kpl makeisia: https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet?foodType=ANY&functionClass=SWEET&portionUnit=G&portionSize=100&component=2157&sortByColumn=component&sortOrder=desc

        Näistä 21:stä vain 6:ssa oli rasvaprosentti suurempi kuin 1.

        Kymmenessä makeisessa 21:stä rasvaprosentti oli korkeintaan 0,2.

        Sinun 21 kpl karamellin Fineli listaltasi puuttuu myös muun muassa tuote: "Suklaa, pähkinäsuklaa, maitosuklaata ja hasselpähkinää":

        aines (per 100g): energia (kCal) / c(E%) / f(E%) / p(E%)
        Suklaa, pähkinäsuklaa, maitosuklaata ja hasselpähkinää: 564.2 / 28.6 / 62.4 / 8


      • Anonyymi
        Fourteens kirjoitti:

        Ihan kaikki proteiinipitoinen ruoka ei sisällä paljoa energiaa, maitoproteiinia saa myös vähillä kaloreilla esim. vähärasvainen viili 40 kcal/100g. Sen sijaan vaikka naudan jauheliha sisältää 166 kcal/100g. Mulle se on paljon, kun ruokavalio koostuu pääosin asioista, joissa on energiaa alle 40 kcal/100g. Vaikka hiilihydraatit ja proteiini sellaisenaan sisältää yhtä paljon energiaa, kasvikset on yleensä niin vesipitoisia, että niiden energiamäärä /100g tuotetta jää alhaiseksi, jnka takia niitä syödään määrällisesti paljon enemmän kuin lihaa, joka on energiatiheämpää.

        Rasva toki sisältää energiaa enemmän ja sen mukana tietysti myös kaikki runsasrasvaiset tuotteet. Se sisältää sitä järkyttäviä määriä. Vaikkapa auringonkukan siemenet sisältää energiaa n. 600 kcal/ 100g. Niitä ei toki oo tarkoitettu syötäväksi missään nimessä niin isoina määriä, toisin kuin kasviksia tai viiliä, mutta siitä huolimatta energiatiheys on niissä järkyttävän korkea.

        Se, että joku muu sisältää energiaa enemmän, ei tarkoita, etteikö joku toinen aine voisi sisältää sitä paljon. Jälleen kerran ei ollut kyse siitä, mikä on kaikkein energapitoisin asia, joten sikäli komentti menee ohi sen, mistä viestissäni puhuin.

        "Ihan kaikki proteiinipitoinen ruoka ei sisällä paljoa energiaa, maitoproteiinia saa myös vähillä kaloreilla esim. vähärasvainen viili 40 kcal/100g."

        Miten monta grammaa maitoproteiinia saat siitä 100g viilistäsi? Peräti 3.1 g.

        Miten paljon proteiineja tarvitset per vrk? Jos et murheile, ja jos painat 101 kg, niin tarvitset 101 g/vrk.

        Paljonko sinun ptää vetää tuotaa "proteiinipitoista" viiliäsi saadaksesi 101 g proteiinia?

        Vaivaiset 3258 grammaa. Josta tulee 1328 kCal.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaatko edes käyttää sitä Fineliäsi?

        Tuo E%-yksikkö ei sitä paitsi ole mielestäni paras mitari rasvapitoisuuden määrittämiseen.

        Kilokalorin lynenne on muuten kcal, ei kCal.

        Oma Fineli-hakuni löysi makeiset-ryhmästä 21 kpl makeisia: https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet?foodType=ANY&functionClass=SWEET&portionUnit=G&portionSize=100&component=2157&sortByColumn=component&sortOrder=desc

        Näistä 21:stä vain 6:ssa oli rasvaprosentti suurempi kuin 1.

        Kymmenessä makeisessa 21:stä rasvaprosentti oli korkeintaan 0,2.

        Sinun 21 kpl karamellin Fineli listaltasi puuttuu niin ikään tuote: "Suklaa, valkoinen, valkosuklaa":

        aines (per 100g): energia(kCal) / c(E%) / f(E%) / p(E%)
        Suklaa, valkoinen, valkosuklaa: 557.4 / 38.6 / 55.5 / 5.5


      • Anonyymi
        Fourteens kirjoitti:

        Riisisuklaata pidetään kevyenä syömisenä, koska itse tuote on kevyt, kirjaimellisesti, se painaa vähän suhtessa ulkoiseen kokoonsa. Samankokoinen pala jotain muuta suklaatuotetta painaa huomattavasti enemmän kuin vastaava pala riisisuklaata. Siksi riisisuklaata ei usein syödä grammamääräisesti yhtä paljon, kuin muita vastaavia tuotteita, jolloin energiamäärä jää pienemmäksi kuin syömällä vastaavan kokoinen pala jotain muuta suklaatuotetta. Energiatiheydeltään se ei oo muita kevyempää, siitä saatava pienempi energiaäärä perustuu puhtaasti siihen, että sitä syödään pienempiä grammamääriä.

        No nyt riisisuklaan suhteen ei yllättäen olekaan voimassa peräänkuuluttamasi vatstantäyttö ja sokeritaso -tarpeet.

        Eihän se vatsa täyty eikä sokeritasot nouse, jos vain pieni gramma määrä syödään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Ihan kaikki proteiinipitoinen ruoka ei sisällä paljoa energiaa, maitoproteiinia saa myös vähillä kaloreilla esim. vähärasvainen viili 40 kcal/100g."

        Miten monta grammaa maitoproteiinia saat siitä 100g viilistäsi? Peräti 3.1 g.

        Miten paljon proteiineja tarvitset per vrk? Jos et murheile, ja jos painat 101 kg, niin tarvitset 101 g/vrk.

        Paljonko sinun ptää vetää tuotaa "proteiinipitoista" viiliäsi saadaksesi 101 g proteiinia?

        Vaivaiset 3258 grammaa. Josta tulee 1328 kCal.

        Kommentti menee jälleen ohi aiheen ja kauas. Mä en ensinnäkään paina 101 kiloa, en ees puolta siitä. Tottakai enemmän hiilareita tai proteiinia sisältävä tuote sisältää enemmän energiaa kuin tuote jossa niitä on vähemmän, koska se energia tulee tulee nimenomaan tuotteeseen joko rasvasta, hiilareista tai proteiinista. Eikö tää oo itsestäänselvyys. Juuri siksi ne proteiinipitoiset ruuat sisältää paljon energiaa, koska se energia tulee niihin siitä runsaasta proteiinin määrästä, josta se energiamäärä on laskettu. Eli palataan takaisin siihen mitä aluksi sanoin: proteiinipitoiset tuotteet sisältää paljon energiaa.

        Ja kaikki väitteet ja selitykset sitä kommenttia vastaan on turhia, koska proteeinit muutetaan kaloreiksi kun lasketaan tuotteen energiasisältöä. Ei tää nyt mitään ydinfysiikkaa ole. :D


      • Anonyymi kirjoitti:

        No nyt riisisuklaan suhteen ei yllättäen olekaan voimassa peräänkuuluttamasi vatstantäyttö ja sokeritaso -tarpeet.

        Eihän se vatsa täyty eikä sokeritasot nouse, jos vain pieni gramma määrä syödään.

        Vatsan täyttymisen vaikuttaa nimeomaan se paljonko ruokaa syödään tilavuusmitaltaan, ei se montako grammaa sitä syödään. Vatsassa ei oo vaakaa, sen sijaan sillä on tietty tilavuus, joka tosin on erittäin yksilöllinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaatko edes käyttää sitä Fineliäsi?

        Tuo E%-yksikkö ei sitä paitsi ole mielestäni paras mitari rasvapitoisuuden määrittämiseen.

        Kilokalorin lynenne on muuten kcal, ei kCal.

        Oma Fineli-hakuni löysi makeiset-ryhmästä 21 kpl makeisia: https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet?foodType=ANY&functionClass=SWEET&portionUnit=G&portionSize=100&component=2157&sortByColumn=component&sortOrder=desc

        Näistä 21:stä vain 6:ssa oli rasvaprosentti suurempi kuin 1.

        Kymmenessä makeisessa 21:stä rasvaprosentti oli korkeintaan 0,2.

        Sinun oma Fineli hakusi jossa on 21 kpl makeisia ei sisällä myöskään tuotetta "Suklaa, maitosuklaa":

        aines (per 100g): energia (kCal) / c(E%) / f(E%) / p(E%)
        Suklaa, maitosuklaa: 540.4 / 37.8 / 54.4 / 7.7


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaatko edes käyttää sitä Fineliäsi?

        Tuo E%-yksikkö ei sitä paitsi ole mielestäni paras mitari rasvapitoisuuden määrittämiseen.

        Kilokalorin lynenne on muuten kcal, ei kCal.

        Oma Fineli-hakuni löysi makeiset-ryhmästä 21 kpl makeisia: https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet?foodType=ANY&functionClass=SWEET&portionUnit=G&portionSize=100&component=2157&sortByColumn=component&sortOrder=desc

        Näistä 21:stä vain 6:ssa oli rasvaprosentti suurempi kuin 1.

        Kymmenessä makeisessa 21:stä rasvaprosentti oli korkeintaan 0,2.

        Sinun oma Fineli-hakusi jossa on 21 kpl makeisia, ei myöskään sisällä tuotetta "Keksi, vohvelikeksi, suklaakuorrute":

        aines (per 100g): energia(kCal) / c(E%) / f(E%) / p(E%)
        Keksi, vohvelikeksi, suklaakuorrute: 517.4 / 44.8 / 49.5 / 5.5

        Tämäkin karkkien tuoteluokka on silmiinpistävä, koska se mielletään energialtaan kevyeksi napsosteltavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun oma Fineli hakusi jossa on 21 kpl makeisia ei sisällä myöskään tuotetta "Suklaa, maitosuklaa":

        aines (per 100g): energia (kCal) / c(E%) / f(E%) / p(E%)
        Suklaa, maitosuklaa: 540.4 / 37.8 / 54.4 / 7.7

        Maitosuklaa kuuluu tuonne vähähiilihydraattisten ryhmään: alle 40 E% hiilareita ja yli 50 E% rasvaa. Tosin vain hyyyyyyyyyyvin pieninä annoksina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maitosuklaa kuuluu tuonne vähähiilihydraattisten ryhmään: alle 40 E% hiilareita ja yli 50 E% rasvaa. Tosin vain hyyyyyyyyyyvin pieninä annoksina.

        Maitosuklaa varmaan kuuluu "Anonyymi 25.05.2020 08:15" mielestä meijerituotteisiin kun ei sitä sisällyttänyt makeisiin kohdistuvaan Fineli hakuunsa.


    • Anonyymi

      Sokerittomat mehukeitot. 100 ml:ssä kaloreita on suunilleen sama kuin sellerissä.
      Daim-tikkari on ihan ok suklaanhimoon.
      Kaakao rasvattomaan maitoon, nestemmäisellä makeutusaineella makeutettuna (pieni määrä ksantaanikumia 1/4 tl per 2,5 dl maitoa antaa kermaista koostumusta. Sekoita sauvasekoittimella)
      Omena.
      Mehukeitoista tehdyt hyytelöt, esim Dr.Oetkerin vegegeelillä tai liivatteella.
      Jäätelöistä Exotec-puikko ja Nestlen Pingviini-pikari vadelmajäätelö.
      Joitakin sokerittomia melko vähäkalorisia sorbetteja on myös saatavilla pienvalmistajilta tms.

    • Anonyymi

      helppoa!

      syön paaljon OIKEAA ruokaa jos tahdon painon tippuvan.
      en siis syö seuraavia aineita:
      -lihajalosteet
      -peruna, pasta
      -vehnäjauho
      -margariini
      -valmisruokaa (paitsi maksalaatikko ja hernari on ok)
      -sokerit ja muut nopeat hiilarit

      sen sijaan nostan ravintoainepitoisuutta
      -vihreillä kuitukasviksilla (esim parsa ja lehtikaali, valkokaali, kiinankaali, pinaatti, villikasvit, yrtit)
      -laadukkaalla proteiinilla (marinoimaton sika, kala ja kana, pähkinät ja siemenet, proteiinikasvit)
      -laadukkaalla rasvalla (voi, kookosöljy, eläin ja kalanrasvat yms mutta ei suomalaiset keinoöljyt tai palmuöljy)

      kun vatsa on täynnä aitoa ravitsevaa raaka-ainetta ja kuitua, ei vaan tee mieli herkkuja. kun et usko kuitenkaan täytyy sinun kokeilla.
      ja huomio: ymmärrä että aitoa ruokaa voi syödä paljon lihomatta, mutta ns paskaa et voi syödä kuin lusikallisen ja saat samantien 2kg lisäpainoa.

      kun ravitsemuksesi paranee et pysty syömään ns paskaa koska siitä tulee heti huono olo. muutos kestää 2vk-3 vuotta riippuen miten luonnottomaksi olet ruokavaliosi päästänyt ja kuinka kauan. kehon puhdistuminen ottaa aikaa kun myrkyt pitää hikoilla ja hengittää ulos, osa poistuu vain kyynelkanavia myöten.
      samalla mielenterveysongelmasi katoavat kun suolesi ei enää päästä myrkkyjä elimistön sisään, vaan ne poistuvat ulostaessa kuten kuuluukin.

      sokeri ja toisilla vehnä saa suolen vuotamaan. tätä ei haluta kertoa koska danske sukker on iso yritys.
      koska et usko niin kokeile itse. terveys on jokaisen kehon luonto, ja kun lopetat ruuan mukana tulevien myrkkyjen nielemisen alat parantua. näin on luonto säätänyt tapahtuvaksi.
      jos metaboliasi on pahasti rikki voi kestää todella kauan (jopa 3 v) ennenkuin pystyt sulattamaan ravintoa (etenkin rasvoja) ja tämän koko ajan olet enemmän tai vähemmän sairas ja diabeettinen.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      3744
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2274
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe