Olen kartoittanut pari vuotta aktiivisemmin mahdollisia vaihtoehtoja ensimmäiseksi omaksi purjeveneeksi. Minulla on vain vähän kokemusta purjeveneistä ja purjehduksesta. Aikaisemmin opettelin Laserilla yhden kesän ja sitten satunnaisia purjehduksi köliveneillä. Kaikki vähäinen kokemus on karttunut noin 5 vuoden sisällä. Lisäksi parin vuoden sisällä moottoriveneellä on kertynyt noin 1000 km tässä Helsingin edustalla pyörien.
Olen listannut seuraavat kriteerit:
- 2000-luvun vene (mitä uudempi sen parempi)
- Seisomakorkeus veneessä (olen itse 185cm)
- koko noin 32-36 jalkaa
- mieluiten vain kaksi hyttiä
- Rullapurjeet eli myös ison pitäisi olla rullaversio
- Ruori
- hinta 30 000 - 60 000 euroa
- Edellytykset siihen, että pystyy purjehtimaan myös yksin
- Matkavene, jossa on riittävästi tilaa myös lyhyt aikaiseen asumiseen (eli en hae mitään kilpavenettä)
- Miellellään vene olisi myös kohtuullisen hyvä purjehtimaan
- Veneilyalue olisi Itämeri (Helsinki, Turun saaristo, Ruotsi ja vamaan jossain vaiheessa pisimmillän Saksa/Tanska) eli suunnitelmissa ei ole esim. Atlantin ylitys.
Olen miettinyt ensi sijaisesti mm. Beneteau Clipperiä mutta en ole löytänyt tuollaista rullaisolla. Myynti-ilmoituksia selatessa on tullut sellainen mielikuva, että nuo rullapurjeet ovat äärimmäisen harvinaisia. Parhaiten niitä näyttäisi olevan tarjolla Bavarioissa, joka on noussut potenttiaaliseksi vaihtoehdoksi.
Olen siis etsimässä venettä noin 10-20 vuoden käyttöä varten ja tarkoitus ei ole vaihtaa suurempaan/parempaan myöhemmin vaan käyttää tätä niin kauan kuin jaksaa veneillä.
Mikä vene olisi hyvä ja mitä muuta tulisi huomioida? Ovatko Beneteau ja Bavaria järkeviä vaihtoehtoja?
Ensimmäisen purjeveneen valinta
29
618
Vastaukset
- Anonyymi
Tuolla ikä-, koko- ja hintahaitarilla jäljelle jää vain "halpikset" ja niistä Bavaria ja Beneteau on ihan yhtä hyviä kuin muutkin.
Et maininnut mitään perhekoosta tai muusta veneen kapasiteettia kuvaavasta.
Miksi olet laittanut rullaison vaatimukseksi? Onko sinulla hyviä kokemuksia siitä tai huonoja ilman? Itse jättäisin sen ehdottomasti pois vaatimuksista.
Rullaisot ovat äärimmäisen harvinaisia poislukien vuokraamoiden veneet, joita ei Suomessa juuri ole (siis puhtaasti vuokrauskäyttöön hankittuja).
Bavaria 32, 33, 34 tai 36 olisi varmasti hyvä vaihtoehto. Siis 2000-2008 malleja. 40-60 000 nuo maksavat ja rullaisoja on aika toivotonta löytää. Uudemmissa niitä on enemmän, mutta tarjonta on pienempää Suomessa myös Keski-Euroopassa. Hinta nousee sitten selvästi. - Anonyymi
Me päädyimme ensimmäistä purjevenettä hankkiessamme Bavaria 32 malliin, ja olemme olleet erittäin tyytyväisiä.
32 ei täytä kaikkia asettamasi kriteerejä, mutta 36 mallista löytyy luultavasti teille sopiva versio.- Anonyymi
Jos nyt olisin hankkimassa ensimmäistä venettä, ostaisin yhä B-32 veneen, mutta sillä syvemmällä lyijykölillä.
- Anonyymi
Rullaiso ja saisi olaa hyvin purjehtiva. Ratti ja helposti yksin purjehdittavissa. Molemmat ristiriitaisia vaatimuksia, jotka vaikuttavat lähinnä täysin mielikuvapohjaisilta. Jätä aivan turhat vaatimukset pois ja tarjontaakin alkaa löytyä.
Olihan siellä vielä tämäkin, ei mikään kilpavene, mutta hyvin purjehtiva.- Anonyymi
Ratti ja helposti yksin purjehdittava eivät ole ristiriitaisia vaatimuksia. Riippuu veneestä, heloituksesta ja autopilotista. Autopilotti puoltaa vahvasti rattia. Usein pinnaohjaukseen ei saa systeemipilottia, joka on aivan ehdoton yksinpurjehduksessa. Aina toimintavalmis napin painalluksella ja ohjaa hyvin. Samaa ei voi sanoa pinnapilotista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ratti ja helposti yksin purjehdittava eivät ole ristiriitaisia vaatimuksia. Riippuu veneestä, heloituksesta ja autopilotista. Autopilotti puoltaa vahvasti rattia. Usein pinnaohjaukseen ei saa systeemipilottia, joka on aivan ehdoton yksinpurjehduksessa. Aina toimintavalmis napin painalluksella ja ohjaa hyvin. Samaa ei voi sanoa pinnapilotista.
Useimmiten pinnaohjaukseen saa systeemipilotin. Ja toisaalta pinnaohjauksen kanssa ei tarvitse autopilottia joka käänteessä, kuten rattiohjauksessa. Ja muutoinhan rattiohjauksessa ei ole mitään erityistä etua verrattuna pinnaan, molemmat yhtä hyviä, kunhan vene on alunperin jommalle kummalle suunniteltu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Useimmiten pinnaohjaukseen saa systeemipilotin. Ja toisaalta pinnaohjauksen kanssa ei tarvitse autopilottia joka käänteessä, kuten rattiohjauksessa. Ja muutoinhan rattiohjauksessa ei ole mitään erityistä etua verrattuna pinnaan, molemmat yhtä hyviä, kunhan vene on alunperin jommalle kummalle suunniteltu.
Itselläni on rattiohjaus nykyisessä ja kaksi edellistä oli pinnalla. Kummassakaan pinnaohjatussa ei olisi ollut tilaa kannen alla pinnaohjaukselle eli akselia ei ollut esillä. Kaikilla kolmella olen purjehtinut lukuisia kertoja yksin. Tällä nykyisellä se on kaikista helpointa, vaikka vene on selkeästi suurin.
Riippuu paljon veneestä miten paljon tarvitsee ohjata. Nykyisessä veneessä voi lukita ratin ja vene menee suoraan minuutteja. Ennen ei tarvinnut edes lukita, mutta vaihdoin laakerit rullalaakereiksi. Pieni ero tuntumassa, mutta seurauksena ratti ei enää pysy suorassa lukitsematta.
2000-luvun 32-36 -jalkaiseen tai ainakin 34-36 -jalkaiseen ottaisin ehdottomasti ratin. Noissa on tilaa sille ja nykyisissä veneissä voimat tulevat jo ikävän suuriksi pinnalla, kun peräsimet ovat syviä ja tehokkaita ja runkomuodot muuttuneet. Siis lähinnä avotuulilla. Pinna pitää tehdä epäkäytännölisen pitkäksi ja harvaan 2000-luvulla suunniteltuun 34-36 -jalkaiseen edes saa pinnaa, vaikka vene olisi suunniteltu kilpailu- tai jopa pienellä miehistöllä kilpailukäyttöön. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ratti ja helposti yksin purjehdittava eivät ole ristiriitaisia vaatimuksia. Riippuu veneestä, heloituksesta ja autopilotista. Autopilotti puoltaa vahvasti rattia. Usein pinnaohjaukseen ei saa systeemipilottia, joka on aivan ehdoton yksinpurjehduksessa. Aina toimintavalmis napin painalluksella ja ohjaa hyvin. Samaa ei voi sanoa pinnapilotista.
Kyllä pinnaveneeseen järjestelmäpilotin saa; sekä Raymarine että Simrad edeltäjineen tarjonneet vaihtoehdon vaikka kuinka kauan. Maksaa toki järjestelmäpilotin verran, eli nämä rimpula pinnapilotit selvästi halvempia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itselläni on rattiohjaus nykyisessä ja kaksi edellistä oli pinnalla. Kummassakaan pinnaohjatussa ei olisi ollut tilaa kannen alla pinnaohjaukselle eli akselia ei ollut esillä. Kaikilla kolmella olen purjehtinut lukuisia kertoja yksin. Tällä nykyisellä se on kaikista helpointa, vaikka vene on selkeästi suurin.
Riippuu paljon veneestä miten paljon tarvitsee ohjata. Nykyisessä veneessä voi lukita ratin ja vene menee suoraan minuutteja. Ennen ei tarvinnut edes lukita, mutta vaihdoin laakerit rullalaakereiksi. Pieni ero tuntumassa, mutta seurauksena ratti ei enää pysy suorassa lukitsematta.
2000-luvun 32-36 -jalkaiseen tai ainakin 34-36 -jalkaiseen ottaisin ehdottomasti ratin. Noissa on tilaa sille ja nykyisissä veneissä voimat tulevat jo ikävän suuriksi pinnalla, kun peräsimet ovat syviä ja tehokkaita ja runkomuodot muuttuneet. Siis lähinnä avotuulilla. Pinna pitää tehdä epäkäytännölisen pitkäksi ja harvaan 2000-luvulla suunniteltuun 34-36 -jalkaiseen edes saa pinnaa, vaikka vene olisi suunniteltu kilpailu- tai jopa pienellä miehistöllä kilpailukäyttöön.Onhan noita pinnaveneitä tuossa kokoluokassa ainakin H-R:llä ja Linjetteinä. Syvä ja tehokas peräsin ei mitenkään korreloi pinnavoimien kanssa. Jo peräsimien lyhyt jänne ja ohut profiili vievät luonnostaan akselin hieman taaemmas, eli kevennystä tulee. Muutenkin uudemmat veneet ovat kevyempiä ohjattavia, varsinkin avotuulilla. Todella raskaita ovat pitkäköliset slöörillä.
Oma 34-jalkainen on ratilla. Sen istumalaatikko on niin lyhyt, ettei pinnaohjaus oikein toimisi. Mutta ratti ja levanki kyllä eristävät ruorimiehen varsin tehokkaasti omaan yksiöönsä. Silti aika kohtuullisesti yksin purjehdittavissa, vaikka siinä on barduunatkin. Systeemipilotti on kyllä selkeä apu ja pari vuotta sitten päivittynyt versio osaa tehdä käyttökelpoisesti vendan ja jiipinkin. Toisenlainen lay-out ja olisin vähintään yhtä tyytyväinen pinnaankin. Pinna ja ratti kun eivät ole vaihtoehtoja samaan istumalaatikkoon.
Rullaison voi huoletta jättää pois vaatimuksista. Se ei hyödytä ollenkaan yhtä paljon kuin rullagenua.
- Anonyymi
No sen arvasi, että menee nopeasti tuolla hinnalla. Lähes käyttämätön vene. Tuollaisia diilejä kannattaa kytätä, jos on venettä vailla.
Janbene
- Anonyymi
...niin tuosta tosiaan siisti vene ja asiallinen muutenkin!
Janbene - Anonyymi
Ei yksinpurjehtijan kannata todellakaan ottaa ruoria, vaan pinna. Ruori on tehty seisomista varten, mutta yleensä tahdot istua tai maata. Yksinpurjehtiessa sitloodan pitää olla mahdollisimman pieni, koska silloin voit vaikka pinna jalkojen välissä säätää purjeita. Se ei onnistu ruorin takaa tai jos joudut ensin kiertämään ruorin tai jos ruorilta köysille on pitkä matka. Autopilotti on ehdoton, mutta joskus se hajoaa keskellä merta. Joskus tulee sähkövika ja välillä tilanne vain vaatii manuaalista ohjausta. Pinnaa voi ohjata jalalla, kädellä tai sen voi köyttää. Pinnaan saa jatkovarren ja sen voi nostaa satamassa pois tieltä tilaa viemästä. Ruori on hyvä vain miehistöille, joissa aina joku tykkää mennä sen taakse ohjaamaan. Täysin älytön ajatus, että yksinpurjehtiessa pitäisi juosta monta askelta ruori kiertäen sen takaa narujen luokse, kun kaikki voisi oikealla venevalinnalla olla samaan aikaan käsien ulottuvilla.
En lisäksi tajua, miksi kaikki tahtovat nykyään rullapurjeet? Rulla on tasan yhdessä tuulennopeudessa se optimaalinen purje. Heti kun rullaat sitä sisään, se menettää muotonsa. Itselläni on aina vähintään 3 genuaa mukana. Suomessa sää muuttuu paljon ja jos lähden 1 genualla rauhallisessa tuulessa liikkeelle, näen rullaajien ajavan koneella. Sitten 2 genualla seilatessa näen välillä ulos rullattuja rullia. Kun tuuli yltyy ja vaihdan 3 genuaan, rullapojat ajelevat silloin taas jonossa koneella sisäväylällä, kun itse nautin kelistä ulkona merellä. Jos tuuli yltyy vieläkin, se rulla on aivan turhaa painoa mastossa ja sen takia joutuisi myrskyfokalle säätämään jonkun ei kovin hyvän ratkaisun. Miksi edes ostetaan purjevene, jos sillä mennään purjeilla vain 6-8 ms tuulessa? Moottorivene tulee halvemmaksi ja kulkee sillä koneella vieläkin kovempaa, kun kuitenkin mennään koneella.
Kannattaa lukea yksinpurjehduksesta vaikka Andrew Evans "Singlehanded Sailing, thought, tips, techniques & tactics". Siinä kymmenien tuhansien merimailien kokemus puhuu syvällä rintaäänellä.
Mutta jos tahdot väistellä saaria Suomen karikkoisella rannikolla, hommaa ainakin itseskuuttaava fokka, osatakilariki ja tosiaan se rullattava iso on ihan kiva myös. Näillä eväillä yksinpurjehdus on kevyempää puuhaa, kun et joudu vendoissa tekemään muuta kuin muuttamaan kurssia. Jos taas aiot mennä merelle, siellä kaikki tekniikka pettää jossain vaiheessa. Joudut siis purjehtimaan jossain vaiheessa veneelläsi ilman autopilottia hyvin pitkän matkan.- Anonyymi
Veneessäni on ratti. Ohjaan melkein aina laidalla istuen, kuten tein pinnaveneellä. Usein ohjaan jalalla. Se on paljon helpompaa kuin oli pinnan kanssa, koska jalka ylttää helposti rattiin. Pinnan kanssa ohjasin jatkopinnalla ja piti siirtyä lähemmäksi, jotta jalka yltti pinnaan. Jatkopinnalla en osannut jalalla ohjata.
Pinnan köyttämistä käytin välillä. Ratinkin voisi köyttää, mutta se ei ole koskaan ollut tarpeen. Nopeampaa on vääntää ratin lukitusnupista. Oma vene menee hienosti suoraan ratti lukittuna. Rattiin voisi viritellä yksipuolisen narun kuten pinnaan viritin, mutta se ei ole ollut tarpeen.
Omassa veneessäni yletän ratilta fokan vinssille, ison skuuttiin, levankiin ja hekkiin. Falleihin ja muihin säätöihin en yltä. Tilanne olisi aivan sama tämän kokoluokan pinnaveneessä. Jo edellisessä 28-jalkaisessa falleille ei ylttänyt pinna jalkojen välissä. Jatkopinna jalkojen välissä yletti, mutta ei niin voinut juuri ohjata.
Ratti vs. pinna ei mielestäni ole lainkaan tärkeä valintakriteeri yksinpurjehtijalle. Sen sijaan alikokoisia ratteja (ei ylety laidallta) ainakin itse välttäisin. Samoin veneitä, joissa kriittiset trimmit ovat liian kaukana ohjauspaikalta. Siis lähinnä ison skuutti ja mahdollisesti levanki. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Veneessäni on ratti. Ohjaan melkein aina laidalla istuen, kuten tein pinnaveneellä. Usein ohjaan jalalla. Se on paljon helpompaa kuin oli pinnan kanssa, koska jalka ylttää helposti rattiin. Pinnan kanssa ohjasin jatkopinnalla ja piti siirtyä lähemmäksi, jotta jalka yltti pinnaan. Jatkopinnalla en osannut jalalla ohjata.
Pinnan köyttämistä käytin välillä. Ratinkin voisi köyttää, mutta se ei ole koskaan ollut tarpeen. Nopeampaa on vääntää ratin lukitusnupista. Oma vene menee hienosti suoraan ratti lukittuna. Rattiin voisi viritellä yksipuolisen narun kuten pinnaan viritin, mutta se ei ole ollut tarpeen.
Omassa veneessäni yletän ratilta fokan vinssille, ison skuuttiin, levankiin ja hekkiin. Falleihin ja muihin säätöihin en yltä. Tilanne olisi aivan sama tämän kokoluokan pinnaveneessä. Jo edellisessä 28-jalkaisessa falleille ei ylttänyt pinna jalkojen välissä. Jatkopinna jalkojen välissä yletti, mutta ei niin voinut juuri ohjata.
Ratti vs. pinna ei mielestäni ole lainkaan tärkeä valintakriteeri yksinpurjehtijalle. Sen sijaan alikokoisia ratteja (ei ylety laidallta) ainakin itse välttäisin. Samoin veneitä, joissa kriittiset trimmit ovat liian kaukana ohjauspaikalta. Siis lähinnä ison skuutti ja mahdollisesti levanki.Tuossa se lukee rivien välissä. Ratin pitää olla iso, jotta jonkinlainen ohjaustuntuma säilyisi ja siihen yltäisi laidalta. Ja se riittävän iso ratti sitten sulkee ohjaajan taakseen. Edellinen vene oli 30-jalkainen pinnaohjuksella ja siinä kyllä niin skuutit kuin fallitkin olivat hyvin pinnamiehen ulottuvilla. Enemmän tietysti kuin fallien, piti olla kikin ja cunninghamin olla käden ulottuvilla ja nehän ovat yleensä siinä kaikki samassa läjässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa se lukee rivien välissä. Ratin pitää olla iso, jotta jonkinlainen ohjaustuntuma säilyisi ja siihen yltäisi laidalta. Ja se riittävän iso ratti sitten sulkee ohjaajan taakseen. Edellinen vene oli 30-jalkainen pinnaohjuksella ja siinä kyllä niin skuutit kuin fallitkin olivat hyvin pinnamiehen ulottuvilla. Enemmän tietysti kuin fallien, piti olla kikin ja cunninghamin olla käden ulottuvilla ja nehän ovat yleensä siinä kaikki samassa läjässä.
Miten ratti voi sulkea taakseen, jos istun sen rinnalla, en takana?
Anonyymi kirjoitti:
Veneessäni on ratti. Ohjaan melkein aina laidalla istuen, kuten tein pinnaveneellä. Usein ohjaan jalalla. Se on paljon helpompaa kuin oli pinnan kanssa, koska jalka ylttää helposti rattiin. Pinnan kanssa ohjasin jatkopinnalla ja piti siirtyä lähemmäksi, jotta jalka yltti pinnaan. Jatkopinnalla en osannut jalalla ohjata.
Pinnan köyttämistä käytin välillä. Ratinkin voisi köyttää, mutta se ei ole koskaan ollut tarpeen. Nopeampaa on vääntää ratin lukitusnupista. Oma vene menee hienosti suoraan ratti lukittuna. Rattiin voisi viritellä yksipuolisen narun kuten pinnaan viritin, mutta se ei ole ollut tarpeen.
Omassa veneessäni yletän ratilta fokan vinssille, ison skuuttiin, levankiin ja hekkiin. Falleihin ja muihin säätöihin en yltä. Tilanne olisi aivan sama tämän kokoluokan pinnaveneessä. Jo edellisessä 28-jalkaisessa falleille ei ylttänyt pinna jalkojen välissä. Jatkopinna jalkojen välissä yletti, mutta ei niin voinut juuri ohjata.
Ratti vs. pinna ei mielestäni ole lainkaan tärkeä valintakriteeri yksinpurjehtijalle. Sen sijaan alikokoisia ratteja (ei ylety laidallta) ainakin itse välttäisin. Samoin veneitä, joissa kriittiset trimmit ovat liian kaukana ohjauspaikalta. Siis lähinnä ison skuutti ja mahdollisesti levanki.Mìnun veneessäni taas on suojaisa ja kapea avotila. Sen keskellä on pieni ruori, ehkä 50cm halkaisija. Siihen ylettyy joka paikalta, myös istuen avotilan laidalla tai fallien luota. Nykyiset isot ratit avotilan takaosassa aiheuttavat sen, että ruorimies joutuu istumaan takana, kaukana luukkutallista, jonka vieressä on yleensä tärkeitä säätöjä. Tuskin tuollaiseen vanhaan designiin silti palataan, se sopii huonosti nykyiseen muotokieleen.
- Anonyymi
Bossu kirjoitti:
Mìnun veneessäni taas on suojaisa ja kapea avotila. Sen keskellä on pieni ruori, ehkä 50cm halkaisija. Siihen ylettyy joka paikalta, myös istuen avotilan laidalla tai fallien luota. Nykyiset isot ratit avotilan takaosassa aiheuttavat sen, että ruorimies joutuu istumaan takana, kaukana luukkutallista, jonka vieressä on yleensä tärkeitä säätöjä. Tuskin tuollaiseen vanhaan designiin silti palataan, se sopii huonosti nykyiseen muotokieleen.
Pitää olla kyllä todella kapea vene, jos 50 cm rattiin ylttää laidalta. Siis selkä kiinni kaidevaijereissa, josta näkee hyvin keulapurjeen ja eteen.
Tässä pienin S&S Swan alunperin ratilla. Näyttää olevan ehkä 75 cm ratti, johon ei yltä laidalta. Ruffin takaseinään on n. 2 m eli ei yleltä ohjaamaan. Eikä tuolla fallejakaan ole, vaan ne on maston ympäristössä.
Erinomaisen huono vene yksinpurjehdukseen tuon järjestelyn ja jättimäisen genuansa takia.
https://www.classicswan.org/swan_38.php - Anonyymi
Rullia on turha väheksyä: katselepa vaikka Golden Globe Racen osallistujien virityksiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rullia on turha väheksyä: katselepa vaikka Golden Globe Racen osallistujien virityksiä.
Tapio Lehtisellä oli 11 purjetta mukana, joista kaikki eri kokoa. Valtameripurjehduksessa voit säätää purjeet ja sitten mennä vaikka muutaman päivän samaan suuntaan. Se on aivan eri harrastus, kuin saarien jatkuva väistely Suomen rannikolla. Myös vene oli aivan eri kaliberia, kuin mikään, millä kukaan sunnuntaikippari ajelee meidän satamissa. Tapiolle turvallisuus on se ykkösasia ja siksi ymmärrän todella hyvin, miksi hänellä oli muiden purjeiden lisäksi pari rullaa keulassa. Ei ehkä halunnut mennä sinne keulaan joka kelissä. Silti hänellä oli myös 4 spinaakkeria. Suomen rannikolla lyhyitä matkoja purjehtiva sunnuntaikippari voi aivan hyvin myös sen yhden keularullan omistamisen sijaan käyttää muutamaa eri jenniä, joista sitten aina jo satamassa valitsee sen keliin sopivan. Aika harvoin lyhyillä legeillä joutuu purjetta vaihtamaan kesken leikin. Ja aina voi Suomessa mennä johonkin lähisatamaan tekemään sen, jos ei keulaan uskalla mennä. Sen yhden ainoan rullan kanssa olet kuitenkin todella avuton.
Anonyymi kirjoitti:
Pitää olla kyllä todella kapea vene, jos 50 cm rattiin ylttää laidalta. Siis selkä kiinni kaidevaijereissa, josta näkee hyvin keulapurjeen ja eteen.
Tässä pienin S&S Swan alunperin ratilla. Näyttää olevan ehkä 75 cm ratti, johon ei yltä laidalta. Ruffin takaseinään on n. 2 m eli ei yleltä ohjaamaan. Eikä tuolla fallejakaan ole, vaan ne on maston ympäristössä.
Erinomaisen huono vene yksinpurjehdukseen tuon järjestelyn ja jättimäisen genuansa takia.
https://www.classicswan.org/swan_38.phpVene on 3,2 metriä leveä ja 36 jalkaa pitkä. Nykyaikainen samanpituinen vene on varmaan suunnilleen 3,8 metriä leveä. Avotila on sen verran kapea ja syvä laatikko, että rattiin ulottuu myös laidalla istuessa. Sisällä laatikossa istuessa näkyvyys on huonompi kuin sen laidalla istuessa. Mutta siellä tulee istuttua huonossa kelissä, on paljon lämpimämpää eikä tule vettä naamaan, kun on doghouse suojaamassa. Laatikkoon kyllä mahtuu silti mukavasti aikuisia istumaan vastakkain. Se soveltuu mielestäni hyvin yksinpurjehdukseen, kun kaikki säädöt on ulottuvilla, mutta täysin erityyppinen kuin nykyajan laajat istumalaatikot. Suojaisuus oli hyödyksi esim. viikonloppuna melko kovatuulisella kryssillä Gullkronafjärdenillä. Istumalaatikossa pärjäsi ilman pipoa laidalla ei. Vähän tämänkaltainen istumalaatikko, mutta hiukan kapeampi ja lyhyempi ja ilman pöytää.
https://www.classic-charters.com/wp-content/uploads/2015/11/classic-sailing-yacht-puritan-helm-02.jpg- Anonyymi
" Pinnaa voi ohjata jalalla, kädellä tai sen voi köyttää. "
Ruorinkin voi köyttää. Tai sitten lisätä akselille ruuvattavaa kitkaa (on valmiina useissa ruoripylväissä). - Anonyymi
Bossu kirjoitti:
Vene on 3,2 metriä leveä ja 36 jalkaa pitkä. Nykyaikainen samanpituinen vene on varmaan suunnilleen 3,8 metriä leveä. Avotila on sen verran kapea ja syvä laatikko, että rattiin ulottuu myös laidalla istuessa. Sisällä laatikossa istuessa näkyvyys on huonompi kuin sen laidalla istuessa. Mutta siellä tulee istuttua huonossa kelissä, on paljon lämpimämpää eikä tule vettä naamaan, kun on doghouse suojaamassa. Laatikkoon kyllä mahtuu silti mukavasti aikuisia istumaan vastakkain. Se soveltuu mielestäni hyvin yksinpurjehdukseen, kun kaikki säädöt on ulottuvilla, mutta täysin erityyppinen kuin nykyajan laajat istumalaatikot. Suojaisuus oli hyödyksi esim. viikonloppuna melko kovatuulisella kryssillä Gullkronafjärdenillä. Istumalaatikossa pärjäsi ilman pipoa laidalla ei. Vähän tämänkaltainen istumalaatikko, mutta hiukan kapeampi ja lyhyempi ja ilman pöytää.
https://www.classic-charters.com/wp-content/uploads/2015/11/classic-sailing-yacht-puritan-helm-02.jpgOma veneeni on mitoiltaan lähes identtinen 36 jalkaa ja reilut 3,2 m, vaikka on 2000- luvun suunnittelua. Ratti on suuruusluokkaa 1,5 m halkaisijaltaan ja ei voisi olla pienempi. 0,5 m halkaisijalla ei voisi mitenkään ohjata laidalta, tuskin metrilläkään.
Oma veneeni on kapeammasta päästä 2000-luvun veneitä, mutta ei 3,8 m sentään tyypillinen ole. Niin leveissä on kaksi rattia.
- Anonyymi
Mikä vain vene, jonka jo omistat on hyvä. On ihmisiä, jotka haaveilevat vuosia täydellisestä veneestä ja sitten on meitä purjehtijoita, jotka olemme merellä. Kummassa paikassa luulet paremmin saavasi selville, mikä vene sopii sinulle? Osta nyt vain ihan mikä vain vene, mene vesille ja lopeta se turha miettiminen. Täydellistä venettä ei olekaan, vaan vasta ehkä toisen tai kolmannen veneen jälkeen tiedät, mikä on sinulle sopiva.
- Anonyymi
Kommentteja on tullut, mutta aloittajasta ei kuulu mtään.
Onko aloittaja tosiaan hakemassa ensimmäistä venettä noilla tarkoilla vaatinuksilla vai myymässä viimeistään, joka sattuu täyttämään kuvatut kriteerit, ja jolle haetaan ostajaa vaikka ensivenettä hakevalle?- Anonyymi
Vaikuttaa siltä että sivuston pitäjän rengit ovat oppineet tekemään uskottavampia aloituksia.
Hyvin tehtyä juontoa ei heti aleta tuomitsemaan trolliksi ja näin saadaan myös vakavasti asiaan suhtautuvia harrastajia mukaan.
Minäkin olen usein ihmetellyt aloittajien passiivista asennetta keskustelun edetessä.
Kuten sanottu - keskusteluun tarvitaan kysymyksen tai mielipiteen ilmaan heittäjäkin mukaan.
Bootmann - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikuttaa siltä että sivuston pitäjän rengit ovat oppineet tekemään uskottavampia aloituksia.
Hyvin tehtyä juontoa ei heti aleta tuomitsemaan trolliksi ja näin saadaan myös vakavasti asiaan suhtautuvia harrastajia mukaan.
Minäkin olen usein ihmetellyt aloittajien passiivista asennetta keskustelun edetessä.
Kuten sanottu - keskusteluun tarvitaan kysymyksen tai mielipiteen ilmaan heittäjäkin mukaan.
BootmannPalsta meni lopullisesti pilalle, kun rekisteröitymättömille pakotettiin sama nimimerkki kaikille. Mistä sitä enää tietää kuka Anonyymeistä on aloittaja?
En käsitä tätä vainoharhaisuutta, että suuri osa aloituksista olisi palstan pitäjän tekemiä tai pyytämiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Palsta meni lopullisesti pilalle, kun rekisteröitymättömille pakotettiin sama nimimerkki kaikille. Mistä sitä enää tietää kuka Anonyymeistä on aloittaja?
En käsitä tätä vainoharhaisuutta, että suuri osa aloituksista olisi palstan pitäjän tekemiä tai pyytämiä.No ehkä tuo väite palstanpitäjän tekemistä aloituksista on liian voimakas. Tosiasia on kuitenkin, että monet aloitukset ovat todella tökeröitä.
On todella harvinaista löytää ketju, jossa aloittaja on aktiivisesti mukana. Kun täällä sellainen oli joku aika sitten, niin häirikkö tuli siihen antamaan aloittajan nimissä omia aivojensa sivutuotteita.
Minustakin se edellinen versio oli parempi, vaikka höppänät antoivat sinnekin oman panoksensa.
Voisimmehan alkaa käyttämään rekisteröityjä nimimerkkejämme, sillä useimmilla meistä varmaankin sellainen on.
Bootmann
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2412518Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101878Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse761843Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki821318- 651248
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171198TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161078Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901060Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42914- 71913