Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Miksi helatorstaita vietetään?

Anonyymi

Kuulin tänään hauskan selityksen radiosta, YLEX:ltä. Sen muistoksi että Jeesus aloitti helatorstaina etätyöt.

22

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Raamatussa ei ole missään käskyä viettää helatorstaita. Helatorstaissa on kyse synkretismistä, jossa kristinusko on sekoittunut pakanauskontojen rituaaleihin. Luterilainen kirkko on täynnä tätä synkretismiä, minkä se on perinyt katolisesta kirkosta ja skandinavisista pakanauskonnoista.

      Pakanauskonnoissa oli keväällä kylvön aikana epäjumanpallvelusrituaaleja, joista voidaan mainita esimerkiksi skandinavinen juhla hela. Suomen kirkko omaksui helatorstain hela-juhlasta, jonka mukaan helatorstai on nimetty. Helatorstain juhla on keinotekoinen yritys viettää hela-juhlaa kristinuskon sisällä. Juhlan aihe on haettu Kristuksen taivaaseen astumiesta, mutta Jumala ei ole käskenyt viettämään sitä.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Helatorstai

      • Anonyymi

        Totta. Kristityt ovat kristillistäneet, omineet kaiken mahdollisen, ainakin kaiken hyvän ja positiivisen. Kaikki hyvä muka lähtöisin kristinuskosta, mikään paha taas ei.


      • Muuten asiaa, mutta Jumala ei ole koskaan antanut minkäänlaisia ohjeita kenellekään.


      • On se varmasti Jumalan mielestä kauhean paha asia, jos muistelemme Jeesuksen taivaaseenastumista, eiks jeah? Pitäisi varmasti Hänenkin mielestään viettää mieluummin edelleen sitä kylvöjuhlaa, eiks jeah?

        Vasta tätä palstaa lukiessani olen ymmärtänyt, miten käsittämättömän merkillinen voi uskovaisten ajatusmaailma olla.


      • Tipale kirjoitti:

        On se varmasti Jumalan mielestä kauhean paha asia, jos muistelemme Jeesuksen taivaaseenastumista, eiks jeah? Pitäisi varmasti Hänenkin mielestään viettää mieluummin edelleen sitä kylvöjuhlaa, eiks jeah?

        Vasta tätä palstaa lukiessani olen ymmärtänyt, miten käsittämättömän merkillinen voi uskovaisten ajatusmaailma olla.

        Kyllä, onneksi olet itse tätä valoittanut.


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        On se varmasti Jumalan mielestä kauhean paha asia, jos muistelemme Jeesuksen taivaaseenastumista, eiks jeah? Pitäisi varmasti Hänenkin mielestään viettää mieluummin edelleen sitä kylvöjuhlaa, eiks jeah?

        Vasta tätä palstaa lukiessani olen ymmärtänyt, miten käsittämättömän merkillinen voi uskovaisten ajatusmaailma olla.

        Lain alaiset eivät tunne rakkautta, eivät Jumalaa, eivätkä Jeesusta kohtaan. Heille usko on pakkosyöttöä, jotain mitä käsketään, on "pakko tehdä", vaikkei haluaisi.

        On luonnollista muistaa ja viettää syntymäpäiviä, hautajaisia, vaikkei niihin Raamattu - - tuo lain alaisille hirviökirja! - erikseen pakota ja käske.

        UT ei ole lakia vaan rakkautta.

        Tätä eivät lain alaiset itse tunne ketään kohtaa. Ja vihaavat nähdä onnellisia kristittyjä, jotka vapaasti muistavat Jeesuksen elämään ja kuolemaan liittyviä suuria tapahtumia.

        Tuo rakkaudettomuus todistaa heistä, etteivät he ole kristittyjä vaan kristityiksi tekeytyneitä kadotuksenlapsia, oman, Jeesus-vastaisen herransa asialla.

        Tuon mukakristillisen, mutta antikristillisen lahkon nimeä ei kai tarvitse toistaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lain alaiset eivät tunne rakkautta, eivät Jumalaa, eivätkä Jeesusta kohtaan. Heille usko on pakkosyöttöä, jotain mitä käsketään, on "pakko tehdä", vaikkei haluaisi.

        On luonnollista muistaa ja viettää syntymäpäiviä, hautajaisia, vaikkei niihin Raamattu - - tuo lain alaisille hirviökirja! - erikseen pakota ja käske.

        UT ei ole lakia vaan rakkautta.

        Tätä eivät lain alaiset itse tunne ketään kohtaa. Ja vihaavat nähdä onnellisia kristittyjä, jotka vapaasti muistavat Jeesuksen elämään ja kuolemaan liittyviä suuria tapahtumia.

        Tuo rakkaudettomuus todistaa heistä, etteivät he ole kristittyjä vaan kristityiksi tekeytyneitä kadotuksenlapsia, oman, Jeesus-vastaisen herransa asialla.

        Tuon mukakristillisen, mutta antikristillisen lahkon nimeä ei kai tarvitse toistaa?

        >>UT ei ole lakia vaan rakkautta.<<

        Ei pidä paikkansa. Jos et noudata lakia, niin et Jumalaa rakasta. Tässä on ohjeita niille, jotka eivät ole lain alla vaan armon alla. Joka ei lakia noudata, hän ei ole armon alla vaan saa tuomion.

        Room 6:14 Synti ei enää ole teidän herranne, sillä te ette ole lain vaan armon alaisia.
        15 Miten siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme elä lain vaan armon alaisina? Emme toki!
        16 Tehän tiedätte, että jos antaudutte orjina tottelemaan jotakuta, olette juuri sen orjia, jota tottelette. Te joko palvelette syntiä, mikä johtaa kuolemantuomioon, tai olette kuuliaisia Jumalalle, mikä johtaa vapauttavaan tuomioon.

        1 Joh 5:3 Sitähän Jumalan rakastaminen on, että pidämme hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaita noudattaa.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

        Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.


    • Anonyymi

      Parempi pallo jalassa, kuin myllynkivi kaulassa.

      • Anonyymi

        Kolmantena päivänä nousin kuolleista, ei kun pakanat juhlii jotain 40 päivän päästä nousin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kolmantena päivänä nousin kuolleista, ei kun pakanat juhlii jotain 40 päivän päästä nousin.

        Luuletko, että kuolleista ylösnouseminen ja taivaaseenastuminen on sama asia?


    • Anonyymi

      Kun Suomi on väärällään tutkijoita, miksi ei tutkijat ala tutkimaan vanhoja suomalaisuskontoja. Sellainen uskonto sopisi meille härmäläisille. Tietoa vain puuttuu.

    • Anonyymi

      Silloin tarinan mukaan Jeesus astui taivaaseen, muttei koskaan Maria Magdaleenaa.

      • Anonyymi

        Kaanaan häät oli se tapahtuma kun Jeesus meni naimisiin Maria Magdaleenan kanssa. Siksi muutti veden viiniksi kun porukka ryyppäsi ennakoitua enemmän.

        Virossa on uskonnonvapaus. Siellä ei kansallinen vapaapäivä ole jonkun lahkon juhla. Jokainen saa juhlia mutta omalla ajallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaanaan häät oli se tapahtuma kun Jeesus meni naimisiin Maria Magdaleenan kanssa. Siksi muutti veden viiniksi kun porukka ryyppäsi ennakoitua enemmän.

        Virossa on uskonnonvapaus. Siellä ei kansallinen vapaapäivä ole jonkun lahkon juhla. Jokainen saa juhlia mutta omalla ajallaan.

        Jeesus ei ollut naimisissa yhdenkään naisen kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaanaan häät oli se tapahtuma kun Jeesus meni naimisiin Maria Magdaleenan kanssa. Siksi muutti veden viiniksi kun porukka ryyppäsi ennakoitua enemmän.

        Virossa on uskonnonvapaus. Siellä ei kansallinen vapaapäivä ole jonkun lahkon juhla. Jokainen saa juhlia mutta omalla ajallaan.

        On käsittämätöntä, millaista valhetta heität.

        Jeesus ei ollut Kaanaan häissä sulhanen, vaan hänet oli kutsuttu sinne häävieraaksi opetuslasten kanssa.

        Joh 2:1 Viikon kolmantena päivänä vietettiin Galilean Kaanassa häitä. Jeesuksen äiti oli siellä,
        2 ja myös Jeesus ja hänen opetuslapsensa kutsuttiin häihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus ei ollut naimisissa yhdenkään naisen kanssa.

        Vai että eli susiparina. Onhan se niinkin kun kristinuskoa ei ollut niin ei voitu vihkiä oikeaan avioliittoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On käsittämätöntä, millaista valhetta heität.

        Jeesus ei ollut Kaanaan häissä sulhanen, vaan hänet oli kutsuttu sinne häävieraaksi opetuslasten kanssa.

        Joh 2:1 Viikon kolmantena päivänä vietettiin Galilean Kaanassa häitä. Jeesuksen äiti oli siellä,
        2 ja myös Jeesus ja hänen opetuslapsensa kutsuttiin häihin.

        Johannes muistaa väärin. Ei ihme kun kirjoitus on laadittu sata vuotta jälkeenpäin.


    • Anonyymi

      Koska helavalkeilla poltetaan pappeja , 10v, 100v, 1000v kuluttua ei kun eihän silloin ole edes uskontoja.

    • Anonyymi

      Kirkon pappi Jumalan palveluksessa puhui Jeesuksen aloittamasta etätyöstä, mikä on taas kerran tyypillistä luterilaista valehtelua.

      Jeesus ei tee etätyötä, vaan Hän on meidän kanssaan maailman loppuun saakka. Kristus meissä, kirkkauden toivo.

      Matt. 28:20

      ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

      • Anonyymi

        Kumma kun ei ole näkynyt ainakaan Euroopassa. Mitäpä aasialainen tekisikään täällä? Ei mitään!


      • Anonyymi

        No se nyt varmaan oli papilta jonkinlainen sutkaus, kun hän sanoi Jeesuksen siirtyneen etätöihin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No se nyt varmaan oli papilta jonkinlainen sutkaus, kun hän sanoi Jeesuksen siirtyneen etätöihin.

        Tuohan oli hauskasti sanottu. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2197
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2023
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1470
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1446
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1324
    8. 52
      1228
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe