Tämän päivän Iltalehden mukaan eilen Nummelassa tapahtui onnettomuus, jossa suojatietä pyörällä ajaen ylittänyt koululainen ja auto törmäsivät. Onneksi ilmeisesti ei isompia vahinkoja tullut. Jälleen kerran taas jäin ihmettelemään toimittajan tietämättömyyttä tai asenteellisuutta. Otsikko kertoi auton törmänneen lapseen suojatiellä. Vasta jutun luettua ilmeni, että kyseessä oli taas kerran pyörällä ajaen suojatietä ylittänyt pyöräilijä. Nämä harmilliset tapahtumat eivät tule loppumaan, ennen kuin ihmisten asenteet muuttuvat. Tämä olisi parasta aloittaa median totuudenmukaisella viestimisellä tapahtumasta.
Pyöräilijä ajoi taas auton alle suojatiellä
45
1514
Vastaukset
- Anonyymi
Hieman oli puutteelliset aloittajan tiedot. Onnettomuus sattui Veikkolassa, ei Nummelassa ja aikakin oli jo keskiviikkona. Tarkistin paikan google mapsista ja syyllisyydestä aloittajan näkemys oli oikea. Allastieltä löytyy vain yksi suojatie. Autoliikenteelle on kärkikolmio, mutta se on vasta suojatien jälkeen. Pyöräilijänolisi siis pitänyt väistää tai taluttaa pyörää. Täysin samaa mieltä olen aloittajan kanssa lehdistön tavasta uutisoida pyöräonnettomuuksia. Tässäkin selvästi vedottiin tunteisiin uutisoimalla tyyliin auto ajoi lapsen päälle suojatiellä… Varsinaisessa tekstissä tuli esiin lapsen liikkuminen pyörällä, mutta siinäkään toimittaja ei oikaissut syyllisyyskysymystä. Toimittaja korosti auton poistuneen paikalta kuin suuren rikollisen. Todellisuudessa ilmeisesti sattui vain pieni hipaisu, eikä autoilija katsonut tarpeelliseksi jäädä paikalle jos pyöräilijäkin poistui. Medialla on suuri vastuu kertoessaan onnettomuuksista. Väärän kuvan luominen saattaa vastaisuudessa aiheuttaa jopa hengen menetyksiin johtavia törmäyksiä.
- Anonyymi
Totta, myös pyöräilijällä vastuu, ilman katkoviivoja oleva suojatie on talutettava, siitä ei saa ajaa yli, millä ihmeellä autoilija voi nähdä edes taajama nopeudessa metsikön siimeksestä tulevan pyöräilijän jos ajaa täyttä häkää ilman katkoviivoja ylittävän suojatien, tästä ei todellakaan voi syyttää autoilijaa.
Ja kyllä, media osaa kyllä aina laittaa moottoriajoneuvon piikkiin kaiken jostain syystä vaikka ei syytä ole.
Jokin ajokortti tarvittaisiin myös pyöräilijöille että ymmärtäisivät liikennesäännöt, ei ne yksinomaan autoilijoille ole.
- Anonyymi
Uuden tieliikennelain mukaan pitää ennakoida, että joku ajaa pyörällä auton alle. Eli pitää varmuuden vuoksi jarruttaa ja tarvittaessa pysähtyä.
- Anonyymi
Eli siis pitäisi ennakoida että tuleeko pensasaidan, puiden tai talon nurkan takaa ehkä pyöräilijä. Jos vielä on kyse jalkakäytävästä niin johan on. Aikamoinen vaatimus ja edellyttäisi käytännössä joka risteyksessä pysähtymistä jos ei muuten näe risteävälle tielle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli siis pitäisi ennakoida että tuleeko pensasaidan, puiden tai talon nurkan takaa ehkä pyöräilijä. Jos vielä on kyse jalkakäytävästä niin johan on. Aikamoinen vaatimus ja edellyttäisi käytännössä joka risteyksessä pysähtymistä jos ei muuten näe risteävälle tielle.
Olet ymmärtänyt väärin. Ei uusikaan laki tällaista edellytä, koska uusi laki ei mitenkään muuttanut pyöräilijän väistämisvelvollisuutta. Näyttäisi siltä, että uusi laki sekoittaa entisestään ihmisten liikennekäyttäytymistä, vaikka tarkoitus ilmeisesti oli päinvastainen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet ymmärtänyt väärin. Ei uusikaan laki tällaista edellytä, koska uusi laki ei mitenkään muuttanut pyöräilijän väistämisvelvollisuutta. Näyttäisi siltä, että uusi laki sekoittaa entisestään ihmisten liikennekäyttäytymistä, vaikka tarkoitus ilmeisesti oli päinvastainen.
Uusi tieliikennelaki velvoittaa tienkäyttäjää ennakoimaan toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovittamaan oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi. Pitää siis osata päätellä loogisesti miten ympärillä oleva tilanne kehittyy näkemänsä ja kokemansa perusteella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uusi tieliikennelaki velvoittaa tienkäyttäjää ennakoimaan toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovittamaan oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi. Pitää siis osata päätellä loogisesti miten ympärillä oleva tilanne kehittyy näkemänsä ja kokemansa perusteella.
Ennakointivelvollisuus ei muuta millään tavalla väistämissääntöjä. Osa pyöräilijöistä on tulkinnut, että ennakointivelvollisuus tarkoittaisi sitä, että autoilijan tulee väistää vauhdilla suojatielle ajavaa pyöräilijää. Tämä on erittäin vaarallinen, jopa henkeä uhkaava harhaluulo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ennakointivelvollisuus ei muuta millään tavalla väistämissääntöjä. Osa pyöräilijöistä on tulkinnut, että ennakointivelvollisuus tarkoittaisi sitä, että autoilijan tulee väistää vauhdilla suojatielle ajavaa pyöräilijää. Tämä on erittäin vaarallinen, jopa henkeä uhkaava harhaluulo.
Komppaan. Ja veikkaan, että tästä tulee vielä suuri ongelma. Rohkaisee pyöräilijöitä entistä enemmän törkeyksiin ja aina ei ehdi välttämään osumaa siihen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Komppaan. Ja veikkaan, että tästä tulee vielä suuri ongelma. Rohkaisee pyöräilijöitä entistä enemmän törkeyksiin ja aina ei ehdi välttämään osumaa siihen.
Toisaalta uutta lakia voidaan soveltaa myös pyöräilijöihin. Heidän tulee ennakoida mahdollinen auton ilmestyminen pyöräreitille tilanteissa, joissa autoilijalla on rajoitettu näkyvyys esim. rakennuksen tai pensasaidan vuoksi. Tällöin pyöräilijän on sovitettava nopeus sellaiseksi, että hän voi tarvittaessa pysähtyä, vaikka olisikin juridisesti etuajo-oikeutettu. Veikkaan samoin, että uusi laki ei selvennä asioita, vaan tullaan näkemään vielä monta oikeusjuttua uusien sääntöjen tulkinnasta. Tämä on seurausta siitä, että lakiin on otettu epätarkkoja määritelmä muutamien kovaäänisten lobbareiden kovan vaikuttamisen seurauksena. Laki pitäisi aina olla mahdollisimman selkeä ja yksiselitteinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisaalta uutta lakia voidaan soveltaa myös pyöräilijöihin. Heidän tulee ennakoida mahdollinen auton ilmestyminen pyöräreitille tilanteissa, joissa autoilijalla on rajoitettu näkyvyys esim. rakennuksen tai pensasaidan vuoksi. Tällöin pyöräilijän on sovitettava nopeus sellaiseksi, että hän voi tarvittaessa pysähtyä, vaikka olisikin juridisesti etuajo-oikeutettu. Veikkaan samoin, että uusi laki ei selvennä asioita, vaan tullaan näkemään vielä monta oikeusjuttua uusien sääntöjen tulkinnasta. Tämä on seurausta siitä, että lakiin on otettu epätarkkoja määritelmä muutamien kovaäänisten lobbareiden kovan vaikuttamisen seurauksena. Laki pitäisi aina olla mahdollisimman selkeä ja yksiselitteinen.
Pyöräilijät ovat ennakoineet autoilijoiden lainvastaisen toiminnan jo kauan. Se on pyöräilijöiden keino selvitä hengissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyöräilijät ovat ennakoineet autoilijoiden lainvastaisen toiminnan jo kauan. Se on pyöräilijöiden keino selvitä hengissä.
Sekö on mielestäsi ennakointia, kun sujahdetaan suojatielle auton eteen 30...40 km/h nopeudella paikoissa, missä pyöräilijä on väistämisvelvollinen. Tätä tapahtuu myös risteyksissä, joissa pyöräilijällä palaa punainen liikennevalo. Useasti pyöräilijällä on vielä aikaa näyttää keskisormea. Minulla on kyllä aika paljon erilainen käsitys ennakoinnista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sekö on mielestäsi ennakointia, kun sujahdetaan suojatielle auton eteen 30...40 km/h nopeudella paikoissa, missä pyöräilijä on väistämisvelvollinen. Tätä tapahtuu myös risteyksissä, joissa pyöräilijällä palaa punainen liikennevalo. Useasti pyöräilijällä on vielä aikaa näyttää keskisormea. Minulla on kyllä aika paljon erilainen käsitys ennakoinnista.
Ei, vaan se, että katsotaan, mitä se väistämisvelvollinen autoilija tekee, ja tehdään hätäjarrutus ja väistöliike oman hengen pelastamiseksi jos se autoilija tunaroi. Ja sitä tapahtuu usein.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei, vaan se, että katsotaan, mitä se väistämisvelvollinen autoilija tekee, ja tehdään hätäjarrutus ja väistöliike oman hengen pelastamiseksi jos se autoilija tunaroi. Ja sitä tapahtuu usein.
Varmasti näitäkin tapahtuu, mutta paljon yleisempää on se, että autoilija pelastaa pyöräilijän hengen tai terveyden luopumalla omista oikeuksistaan. Tyypillinen paikka on suojatie, missä useat pyöräilijät ajavat auton eteen kovalla nopeudella. Asian tekee erittäin vaaralliseksi se, että monet näistä sankareista eivät edes tiedä toimivansa lain vastaisesti. Röyhkeimmät kiittävät autoilijaa näyttämällä keskisormea. Toinen joukko on sitten ne pyöräilijät, jotka tuntevat säännöt mutta katsovat olevansa kaikkien lakien ja sääntöjen yläpuolella. Jos kaikki autoilijat alkaisivat pitää kiinni oikeuksistaan eivätkä joustaisi, seurauksena olisi satoja onnettomuuksia joka viikko.
- Anonyymi
Uuden lain mukaan pitää myös pyöräilijän varautua siihen, että autoilija ei välttämättä noudatakaan väistämisvelvollisuuttaan.
- Anonyymi
Höpö, höpö. Tässä tilanteessa pyöräilijä oli väistämisvelvollinen. Tämä on tosi hassua, että aina kun tapahtuu onnettomuus pyöräilijän rikkomusten seurauksena, yrittää moni suunnata yleisen huomion aivan muihin asiaan kuulumattomiin seikkoihin. Onkohan tämä jokin pyöräliiton propagandaosaston opettama tapa saada huomio pois itse ongelmasta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpö, höpö. Tässä tilanteessa pyöräilijä oli väistämisvelvollinen. Tämä on tosi hassua, että aina kun tapahtuu onnettomuus pyöräilijän rikkomusten seurauksena, yrittää moni suunnata yleisen huomion aivan muihin asiaan kuulumattomiin seikkoihin. Onkohan tämä jokin pyöräliiton propagandaosaston opettama tapa saada huomio pois itse ongelmasta?
Ja kun yliajo osoittautuu autoilijan syyksi, niin joillakin on pakkomielle julistaa, miten syy oli kuitenkin pyöräilijän ja vaatia lakiin sellaisia muutoksia, ettei autoilija olisi koskaan syyllinen mihinkään. Tässä keskustelussa moni kokee tarpeelliseksi osoittaa halveksuntaa alle jäänyttä lasta kohtaan. Ei voi mennä kovin hyvin omassa elämässä, jos sellaiseen kokee tarvetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kun yliajo osoittautuu autoilijan syyksi, niin joillakin on pakkomielle julistaa, miten syy oli kuitenkin pyöräilijän ja vaatia lakiin sellaisia muutoksia, ettei autoilija olisi koskaan syyllinen mihinkään. Tässä keskustelussa moni kokee tarpeelliseksi osoittaa halveksuntaa alle jäänyttä lasta kohtaan. Ei voi mennä kovin hyvin omassa elämässä, jos sellaiseen kokee tarvetta.
Yritä ymmärtää, että kukaan ei ole syyllistämässä lasta. Juridisesti lapsi on syyllinen, mutta samalla hän on myös uhri, ei auton uhri vaan saamansa väärän kasvatuksen ja esimerkin uhri. Se on aivan luonnollista, että lapsi toimii niin kuin moni muukin, vaikka tapa on lain vastainen ja hyvin vaarallinen. Kritiikki kohdistuu tämän erittäin yleisen ja vaarallisen harhan vähättelyyn, väärään ja tarkoitushakuiseen uutisointiin ja pyöräilyjärjestöjen suhtautumiseen tähän samoin kuin muihinkin pyöräilijöiden vaarallisiin ja laittomiin tapoihin. Kritiikkiä ansaitsee myös poliisi, joka ei millään tavoin puutu pyöräilijöiden tekemiin liikennerikkomuksiin. Nyt olisi kaikilla tahoilla syytä korjata asenteita, ennen kuin seuraukset ovat vakavampia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yritä ymmärtää, että kukaan ei ole syyllistämässä lasta. Juridisesti lapsi on syyllinen, mutta samalla hän on myös uhri, ei auton uhri vaan saamansa väärän kasvatuksen ja esimerkin uhri. Se on aivan luonnollista, että lapsi toimii niin kuin moni muukin, vaikka tapa on lain vastainen ja hyvin vaarallinen. Kritiikki kohdistuu tämän erittäin yleisen ja vaarallisen harhan vähättelyyn, väärään ja tarkoitushakuiseen uutisointiin ja pyöräilyjärjestöjen suhtautumiseen tähän samoin kuin muihinkin pyöräilijöiden vaarallisiin ja laittomiin tapoihin. Kritiikkiä ansaitsee myös poliisi, joka ei millään tavoin puutu pyöräilijöiden tekemiin liikennerikkomuksiin. Nyt olisi kaikilla tahoilla syytä korjata asenteita, ennen kuin seuraukset ovat vakavampia.
Juuri näin " Kritiikkiä ansaitsee myös poliisi, joka ei millään tavoin puutu pyöräilijöiden tekemiin liikennerikkomuksiin.", ei lyyty kyseiseen asiaan, mutta esim. nämä "amatööri maantiekilpapyöräilijät" jotka harjoittelevat maanteillä, ajetaan 2 - 3 - 4 rinnakkain kapeilla 4-numeroisilla teillä, miksi?, jonossa pitää mennä, eikä ajella rinnakkain, sittenkun jotain sattuu, on syy heidän mukaan autoilijoissa, ihme porukkaa ja poliisit sen sallii, en ole esim. porvoon seudulla koskaan nähnyt poliisin puuttuvan moiseen liikennerikkomukseen. kännisiä kyllä ihan TV:ssä kuljetellaan kotiin, kun jalat ei kanna.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yritä ymmärtää, että kukaan ei ole syyllistämässä lasta. Juridisesti lapsi on syyllinen, mutta samalla hän on myös uhri, ei auton uhri vaan saamansa väärän kasvatuksen ja esimerkin uhri. Se on aivan luonnollista, että lapsi toimii niin kuin moni muukin, vaikka tapa on lain vastainen ja hyvin vaarallinen. Kritiikki kohdistuu tämän erittäin yleisen ja vaarallisen harhan vähättelyyn, väärään ja tarkoitushakuiseen uutisointiin ja pyöräilyjärjestöjen suhtautumiseen tähän samoin kuin muihinkin pyöräilijöiden vaarallisiin ja laittomiin tapoihin. Kritiikkiä ansaitsee myös poliisi, joka ei millään tavoin puutu pyöräilijöiden tekemiin liikennerikkomuksiin. Nyt olisi kaikilla tahoilla syytä korjata asenteita, ennen kuin seuraukset ovat vakavampia.
En vähättele ollenkaan tarvetta harhan aiheuttaman olon helpottamiselle, mutta kyseenalaistan sen, että pyöräilijöiden vihaaminen olisi se oikea tapa. Kun ei se näytä toimivan. Ja lapsen kuolema on ihan vihoviimeinen keppihevonen oikeastaan kaikissa tilanteissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En vähättele ollenkaan tarvetta harhan aiheuttaman olon helpottamiselle, mutta kyseenalaistan sen, että pyöräilijöiden vihaaminen olisi se oikea tapa. Kun ei se näytä toimivan. Ja lapsen kuolema on ihan vihoviimeinen keppihevonen oikeastaan kaikissa tilanteissa.
Lapsen kuolema olisi se vihoviimeinen keppihevonen, aivan kuten itsekin sanot. Valitettavasti näitä kuolemantapauksia ja vakavia loukkaantumisia pyöräaktiivit käyttävät sumeilematta hyväkseen saadakseen aina uusia ja uusia erivapauksia. Todella kuvottavaa ja kaksinaismoralistista toimintaa. Onneksi tällä kertaa lapsi selvisi vähillä vahingoilla. Ikävää on se, että nämä onnettomuudet eivät lopu pyöräliiton vinkumisella, eivät asian välttelyllä, eivät autoilijoiden ja infran syyllistämisellä. Ainoa tapa lopettaa onnettomuudet on se, että myös pyöräilijät ymmärtävät lakien koskevan myös heitä ja alkavat noudattaa ja kunnioittaa niitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin " Kritiikkiä ansaitsee myös poliisi, joka ei millään tavoin puutu pyöräilijöiden tekemiin liikennerikkomuksiin.", ei lyyty kyseiseen asiaan, mutta esim. nämä "amatööri maantiekilpapyöräilijät" jotka harjoittelevat maanteillä, ajetaan 2 - 3 - 4 rinnakkain kapeilla 4-numeroisilla teillä, miksi?, jonossa pitää mennä, eikä ajella rinnakkain, sittenkun jotain sattuu, on syy heidän mukaan autoilijoissa, ihme porukkaa ja poliisit sen sallii, en ole esim. porvoon seudulla koskaan nähnyt poliisin puuttuvan moiseen liikennerikkomukseen. kännisiä kyllä ihan TV:ssä kuljetellaan kotiin, kun jalat ei kanna.
Tämä eräiden trikoopukuisten pyöräilijöiden harjoittama maantiepyöräily rinnakkain isoissa ryhmissä on levinnyt koko maahan ja tuntuu jatkuvasti yleistyvän. Huvittavaa asiassa on se, että useasti molemmin puolin ajorataa on hyväpintainen ja tyhjä pyörätie. Jos auto sattuu tällaisen ryhmänohittamaan, sitten itketään julkisuudessa, että autot ajavat aivan liian läheltä. Todella härskiä! Miksi näitä pyöräteitä ylipäätään rakennetaan ja ylläpidetään, kun niitä ei halut käyttää? Toinen vaihtoehto on rakentaa metrin piennar ajoradan yhteyteen ja luopua pyöräteistä. Tässä olisi hyvä säästökohde koronan talouskurimuksen selättämiseksi. Kuten edellinenkin kirjoittaja mainitsi, poliisin olisi syytä puuttua tähän vastenmieliseen ilmiöön, ennen kuin seuraukset ovat vakavampia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lapsen kuolema olisi se vihoviimeinen keppihevonen, aivan kuten itsekin sanot. Valitettavasti näitä kuolemantapauksia ja vakavia loukkaantumisia pyöräaktiivit käyttävät sumeilematta hyväkseen saadakseen aina uusia ja uusia erivapauksia. Todella kuvottavaa ja kaksinaismoralistista toimintaa. Onneksi tällä kertaa lapsi selvisi vähillä vahingoilla. Ikävää on se, että nämä onnettomuudet eivät lopu pyöräliiton vinkumisella, eivät asian välttelyllä, eivät autoilijoiden ja infran syyllistämisellä. Ainoa tapa lopettaa onnettomuudet on se, että myös pyöräilijät ymmärtävät lakien koskevan myös heitä ja alkavat noudattaa ja kunnioittaa niitä.
Laitatko noista esimerkkejä? Siis ihan konkreettisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laitatko noista esimerkkejä? Siis ihan konkreettisia.
Lue pyöräliiton mielikuvituksellisia vaatimuksia, miten heidän mielestään tieliikennelakia pitäisi muuttaa. He vaativat mm. sitä, että autoilija väistää kaikissa tilanteissa pyöräilijää pyöräilijän ylittäessä ajorataa, siis esim. paljon puheena olleen suojatiepyöräilyn salliminen ja tekeminen etuajo-oikeutetuksi suhteessa ajoradalla liikkuviin. Toinen järjetön vaatimus on taajamanopeuden laskeminen kaikkialla maksimissaan 30 km/h. Tätä perustellaan turvallisuuden lisäämisellä, siis toisin sanoen tällä pyöräliitto haluaa että pyöräilijät voisivat jatkaa nykyisiä laittomia tapojaan mutta riski olisi pienempi kun autojen nopeus olisi pienempi. Suomeksi sanottuna he haluavat, että pyöräilijät voisivat jatkaa rikollista toimintaa, mutta riskit halutaan ulkoistaa liikenteen muille osapuolille. Yksi esimerkki on myös nyt sallittu pyöräily vastakarvaan yksisuuntaisella kadulla. Näitä löytyy liittosi sivuilta ja pyöräaktiivien nettijulkaisuista pilvin pimein.
Onnistuit taas suuntaamaan jutun pois itse ongelmasta. Näin varmasti mielestäsi pyöräilevien lasten turvallisuus lisääntyy ja ongelmat poistuvat kuin itsekseen? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lue pyöräliiton mielikuvituksellisia vaatimuksia, miten heidän mielestään tieliikennelakia pitäisi muuttaa. He vaativat mm. sitä, että autoilija väistää kaikissa tilanteissa pyöräilijää pyöräilijän ylittäessä ajorataa, siis esim. paljon puheena olleen suojatiepyöräilyn salliminen ja tekeminen etuajo-oikeutetuksi suhteessa ajoradalla liikkuviin. Toinen järjetön vaatimus on taajamanopeuden laskeminen kaikkialla maksimissaan 30 km/h. Tätä perustellaan turvallisuuden lisäämisellä, siis toisin sanoen tällä pyöräliitto haluaa että pyöräilijät voisivat jatkaa nykyisiä laittomia tapojaan mutta riski olisi pienempi kun autojen nopeus olisi pienempi. Suomeksi sanottuna he haluavat, että pyöräilijät voisivat jatkaa rikollista toimintaa, mutta riskit halutaan ulkoistaa liikenteen muille osapuolille. Yksi esimerkki on myös nyt sallittu pyöräily vastakarvaan yksisuuntaisella kadulla. Näitä löytyy liittosi sivuilta ja pyöräaktiivien nettijulkaisuista pilvin pimein.
Onnistuit taas suuntaamaan jutun pois itse ongelmasta. Näin varmasti mielestäsi pyöräilevien lasten turvallisuus lisääntyy ja ongelmat poistuvat kuin itsekseen?Niin siis mistä nuo vaatimukset löytyy?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lue pyöräliiton mielikuvituksellisia vaatimuksia, miten heidän mielestään tieliikennelakia pitäisi muuttaa. He vaativat mm. sitä, että autoilija väistää kaikissa tilanteissa pyöräilijää pyöräilijän ylittäessä ajorataa, siis esim. paljon puheena olleen suojatiepyöräilyn salliminen ja tekeminen etuajo-oikeutetuksi suhteessa ajoradalla liikkuviin. Toinen järjetön vaatimus on taajamanopeuden laskeminen kaikkialla maksimissaan 30 km/h. Tätä perustellaan turvallisuuden lisäämisellä, siis toisin sanoen tällä pyöräliitto haluaa että pyöräilijät voisivat jatkaa nykyisiä laittomia tapojaan mutta riski olisi pienempi kun autojen nopeus olisi pienempi. Suomeksi sanottuna he haluavat, että pyöräilijät voisivat jatkaa rikollista toimintaa, mutta riskit halutaan ulkoistaa liikenteen muille osapuolille. Yksi esimerkki on myös nyt sallittu pyöräily vastakarvaan yksisuuntaisella kadulla. Näitä löytyy liittosi sivuilta ja pyöräaktiivien nettijulkaisuista pilvin pimein.
Onnistuit taas suuntaamaan jutun pois itse ongelmasta. Näin varmasti mielestäsi pyöräilevien lasten turvallisuus lisääntyy ja ongelmat poistuvat kuin itsekseen?Tampereen kaupungin päättävät virkamiehet ja kunnallispoliitikot ovat paljolti näitä pyöräaktiiveja. Tampereen keskustaa on viime aikoina elävöitetty ja tehty pyöräily-ystävällisemmäksi. Seurauksena on ollut, että keskustassa näkyy enää sosiaalipummeja ja vastaavia. Monet ennen kukoistavat yritykset ovat lopettaneet tai muuttaneet pois. Päättäjät ovat epäonnistuneet todella pahasti, itse eivät tietystikään virheitään myönnä, mutta kyllä jäljet pelottavat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yritä ymmärtää, että kukaan ei ole syyllistämässä lasta. Juridisesti lapsi on syyllinen, mutta samalla hän on myös uhri, ei auton uhri vaan saamansa väärän kasvatuksen ja esimerkin uhri. Se on aivan luonnollista, että lapsi toimii niin kuin moni muukin, vaikka tapa on lain vastainen ja hyvin vaarallinen. Kritiikki kohdistuu tämän erittäin yleisen ja vaarallisen harhan vähättelyyn, väärään ja tarkoitushakuiseen uutisointiin ja pyöräilyjärjestöjen suhtautumiseen tähän samoin kuin muihinkin pyöräilijöiden vaarallisiin ja laittomiin tapoihin. Kritiikkiä ansaitsee myös poliisi, joka ei millään tavoin puutu pyöräilijöiden tekemiin liikennerikkomuksiin. Nyt olisi kaikilla tahoilla syytä korjata asenteita, ennen kuin seuraukset ovat vakavampia.
Yksi pahimmista syyllisistä jäi mainitsematta. Nämä idiootit autoilijat, jotka pysähtyvät suojatien eteen ja viittoilevat pyöräilijöitä menemään ensin. He eivät täysin ymmärrä, kuinka monta vaaratekijää heidän ajattelematon toiminta aiheuttaa. Ensinnäkin he opettavat pyöräilijöitä toimimaan väärin. Moni lapsi on oppinut väärät, hengenvaaralliset tavat näiden ajattelemattomien ihmisten vuoksi. Lisäksi nämä pellet vaarantavat turhalla pysähdyksellään muuta liikennettä tarpeettomasti. Näille pitäisi lätkäistä vähintään tonnin sakko ja seuraavasta kerrasta kortti kokonaan pois.
- Anonyymi
Keskustelu on osiossa "Liikenneonnettomuudet". Eikö tämä ole pikemminkin "Opetustilaisuus". Eli mahdollisimman pienille lapsille täytyy opettaa kantapään kautta oikeaa käytöstä liikenteessä. Opettaja poistui nyt paikalta, mutta eihän koulussakaan opettaja ole koko aikaa luokassa.
- Anonyymi
Olet osittain oikeassa. lapsethan toimivat siten kuin opetetaan. Valitettavan moni vanhempi opettaa lapsiaan virheellisesti ajamaan pyörällä suojatiellä ja jopa uskottelee että näin kuuluisi tehdä ja autojen tulee väistää. Vanhemmat pitäisikin laittaa vastuuseen väärästä opetuksesta, muutoin tilanne ei korjaudu. Oikea keino olisi tehdä lastensuojeluilmoitus väärää tietoa levittävistä vanhemmista. Samoinhan toimitaan vanhempien suhteen mm. silloin, jos lapsella on tapana toistuvasti syyllistyä myymälävarkauksiin, koulusta lintsaamiseen tai alkoholin käyttöön. Mikään edellä mainituista teoista ei vie henkeä lapselta, mutta väärällä tiedolla tapahtuva suojatiepyöräily voi tämän aiheuttaa.
- Anonyymi
"Oikea keino olisi tehdä lastensuojeluilmoitus väärää tietoa levittävistä vanhemmista."
Olen samaa mieltä. Kamapäissään ilman ajo-oikeutta ajelevista autoilijoista olisi myös tehtävä selvitys lapsille siinä mielessä, että kaikki autoilijat eivät ole välttämättä selvin päin liikenteessä, joten väistäkää vaan KAIKKIA autoilijoita, älkääkä pitäkö kynsin hampain kiinni niistä omista oikeuksistanne. Saatatte nimittäin menettää henkenne jollekin kamapäälle, joka sen henkenne sitten vei. Se vaan tosin lusii valtion täysihoitolassa n.1,5 vuotta, ja pääsee taas vapaalle jalalle autoilemaan meidän muiden iloksi!....- Anonyymi
Miksi sekoitat kamapäitä tähän juttuun? Yritätkö siirtää lukijoiden huomion todellisesta syystä muualle? Missään ei ole ollut tietoa, että kyseinen autoilija olisi ollut kaman tai muun aineen vaikutuksen alainen. Onnettomuuden syyhän oli se, että pyöräilijä ei joko tahallaan tai tietämättömyyttään noudattanut lain määräyksiä. Sinänsä rattijuopot ja huumekuskit ovat äärimmäisen vastenmielinen asia, mutta eivät todennäköisesti liity tähän juttuun. Mielenkiinnolla odotamme pyöräliiton purkausta, kuinka tämäkin oli autoilijan ja vääränlaisen infran vika ja kuinka sääntöjä pitäisi muuttaa pyöräilijöille edullisimmiksi - vaikka sitten pyöräilijöiden turvallisuuden kustannuksella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sekoitat kamapäitä tähän juttuun? Yritätkö siirtää lukijoiden huomion todellisesta syystä muualle? Missään ei ole ollut tietoa, että kyseinen autoilija olisi ollut kaman tai muun aineen vaikutuksen alainen. Onnettomuuden syyhän oli se, että pyöräilijä ei joko tahallaan tai tietämättömyyttään noudattanut lain määräyksiä. Sinänsä rattijuopot ja huumekuskit ovat äärimmäisen vastenmielinen asia, mutta eivät todennäköisesti liity tähän juttuun. Mielenkiinnolla odotamme pyöräliiton purkausta, kuinka tämäkin oli autoilijan ja vääränlaisen infran vika ja kuinka sääntöjä pitäisi muuttaa pyöräilijöille edullisimmiksi - vaikka sitten pyöräilijöiden turvallisuuden kustannuksella.
Pyöräliiton kommenttia on turha odottaa, kaikki aktiivit ovat kaupunkien keskustoissa sotkemassa muiden liikkumista. Illalla otetaan kuppia kesän kunniaksi ja kirjoitellaan fillarifoorumille kuinka yhteiskunta sorsii heitä kun joskus joutuu jopa autoa väistämään ja vielä pitäisi jonkun naurettavan punaisen liikennevalon vuoksi jopa pysähtyä. Seuraavaksi itketään lisää baanoja ja muuta verovaroilla rahoitettavaa infraa. Muut tietysti maksavat ja he käyttävät ilmaiseksi. Ehkä näiden avautumisten jälkeen joku jaksaa tännekin jotakin soopaa sopertaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyöräliiton kommenttia on turha odottaa, kaikki aktiivit ovat kaupunkien keskustoissa sotkemassa muiden liikkumista. Illalla otetaan kuppia kesän kunniaksi ja kirjoitellaan fillarifoorumille kuinka yhteiskunta sorsii heitä kun joskus joutuu jopa autoa väistämään ja vielä pitäisi jonkun naurettavan punaisen liikennevalon vuoksi jopa pysähtyä. Seuraavaksi itketään lisää baanoja ja muuta verovaroilla rahoitettavaa infraa. Muut tietysti maksavat ja he käyttävät ilmaiseksi. Ehkä näiden avautumisten jälkeen joku jaksaa tännekin jotakin soopaa sopertaa.
"Polkupyöräily verolla me korjaamme sen", ehdotusta vaan päättäjien suuntaan, nyt kun koronakirous vie meitä velkavankeuteen, niin tarvitaan uusia hyviä veronlähteitä, tässä yksi hyvä, vai mitä.
- Anonyymi
Poliisit houkuttelee pyöräilijöitä jopa kärkikolmion takaa ajamaan
suojatien yli.
Totta kai pyöräilijä mieltää että muidenkin tulee väistää
kolmion takaa tulevaa pyöräilijää.
Näin Kuopiossa. - Anonyymi
Täytyy arpoa rivistä muutama poliisi ja laittaa ne vankilaan kun eivät sakota pyöräilijöitä.
- Anonyymi
Autoilija on aina oikeassa, noudattipa hän itse sääntöjä tai ei. Oikeutus tulee ajokortista, jos sen omistaa, tai on joskus omistanut.
- Anonyymi
Laissa lukee että: "Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta."
Laki lähtee siitä että lapset tekevät odottamattomia asioita eivätkä he osaa vielä sääntöjä. Siksi laissa velvoitetaan esim. juuri lasten kohdalla erityiseen varovaisuuteen. Aina kun näkee lapsen liikenteessä, pitää olla erityisen valpas ja melkein lähteä siitä että kohta lapsi tekee kenties jotain poikkeavaa.- Anonyymi
Laki edellyttää varovaisuutta tietyissä tilanteissa, mutta se ei kuitenkaan muuta väistämissääntöjä. Tilanne ei voi olla sellainen, että pyöräilevillä lapsilla olisi erilaiset säännöt kuin aikuisilla. Pyöräilijät haluavat vääristää lain sanoman sellaiseksi, että nuori ikä poistaisi velvollisuuden noudattaa liikennesääntöjä. Jos lapsi on niin nuori, että ei ymmärrä edes perussääntöjä, silloin vanhempien ei tule päästää häntä yksin pyöräilemään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laki edellyttää varovaisuutta tietyissä tilanteissa, mutta se ei kuitenkaan muuta väistämissääntöjä. Tilanne ei voi olla sellainen, että pyöräilevillä lapsilla olisi erilaiset säännöt kuin aikuisilla. Pyöräilijät haluavat vääristää lain sanoman sellaiseksi, että nuori ikä poistaisi velvollisuuden noudattaa liikennesääntöjä. Jos lapsi on niin nuori, että ei ymmärrä edes perussääntöjä, silloin vanhempien ei tule päästää häntä yksin pyöräilemään.
Sitähän ei edes tiedä ovatko vanhemmat antaneet luvan lapselle lähteä liikenteeseen. Jos osaa lukea suomenkieltä, niin homma on selvä. Liikenteessä kun näkee lapsia, niin pitää olla erityisen tarkkana eli noudattaa ERITYISTÄ varovaisuutta. Mitään pykäliä ei olla kumoamassa eikä kenelläkään ole mitään erityisiä oikeuksia.
- Anonyymi
Uusi tieliikennelaki on astunut voimaan ja se sallii ajoradan ylittämisen pyöräilemällä suojatietä pitkin. Väistämissäännöt ovat kuitenkin edelleen samat ja ne on osattava. Suojatie on suojatie vain jalankulkijoille mutta pyörällä sitä saa nyt myös käyttää. Lapset eivät välttämättä vielä osaa sääntöjä tarpeeksi hyvin ja siksi heitä pitää erityisesti varoa liikenteessä.
- Anonyymi
Saa ajaa suojatietä pitkin yli, mutta ei tulla suojatielle ajamalla jalkakäytävällä ( except ->12 v ).
On vissi ero siinä millä nopeudella pyöräilijä tulee ja millainen yllätys siitä syntyy, jos lähtee nollanopeudesta suojatielle ajamaan tai tulee jollain omalla ajonopeudellaan suojatielle laittomasti pelkältä jalkakäytävältä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saa ajaa suojatietä pitkin yli, mutta ei tulla suojatielle ajamalla jalkakäytävällä ( except ->12 v ).
On vissi ero siinä millä nopeudella pyöräilijä tulee ja millainen yllätys siitä syntyy, jos lähtee nollanopeudesta suojatielle ajamaan tai tulee jollain omalla ajonopeudellaan suojatielle laittomasti pelkältä jalkakäytävältä.Väistämissäännöt ja muutenkin liikennesäännöt on tiedettävä ja niitä on noudatettava. Se on tärkein pointti. Ei hirveästi synny yllätyksiä jos ne osaa ja niitä noudatetaan.
Esim. liikenneympyrässä on aika usein kolmio ennen pyörätien jatketta. Autoilija väistää siis tilanteessa pyörätien jatkeen yli pyöräileviä. Ei voi koskaan tulla yllätyksenä että siinä kohtaa joku pyöräilee yli. Kolmio velvoittaa väistämään ja tulemaan tilanteeseen sellaisella vauhdilla ja tarkkaavaisuudella, että voi noudattaa velvollisuuttaan. Myös liikenneympyrästä poistuva ajoneuvo väistää pyörätien jatkeen yli pyöräileviä.
- Anonyymi
Sitten taas lisää huonoja uutisia. Viime perjantaina Oulussa nuori naispyöräilijä ajoi suoraan auton alle. Pyöräilijä oli väistämisvelvollinen ja lisäksi pyöräili ilman kypärää. Seuraukset olivat traagiset, pyöräilijä menehtyi saamiinsa vammoihin. Lehdistö uutisoi tällä kerralla melko asiallisesti, ei näkynyt väitteitä autoilijan syyllisyydestä. Uutinen löytyy Pohjois-Pohjanmaan lehtien lisäksi myös tämän päivän Iltalehdestä.
Tälläkin palstalla moni on ennustanut, että uhreja on tiedossa jos pyöräilijöiden tavat ja asenteet eivät muutu. Vastaavat onnettomuudet eivät valitettavasti lopu tähän, lisää tulee viimeistään syksyllä kun lomakausi on ohi ja koulut alkavat. Suomen vastenmielisemmällä etujärjestöllä, Pyöräliitolla, ei ole aikomustakaan vaikuttaa asioiden paremmaksi muuttumiseen. Päin vastoin, koko ajan ollaan vinkumassa lisää sääntömuutoksia, jotka toteutuessaan olisivat vaarallisia pyöräilijöille ja monille muillekin. Osaako tämä turhuuden linnake edes hävetä? Tuskin. Viime aikoina on yleistynyt pyöräilijöiden ajaminen ajoradalla isoissa ryhmissä. Tämäkin on kuulemma Pyöräliiton kannattama toimintatapa. Eikö olisi jo aika viranomaisten puuttua Pyöräliiton vastuuttomaan propagandaan?- Anonyymi
Sääntöjen noudattaminen ja yleensä niiden osaaminen on tärkein asia. Ei koske pelkästään pyöräilijöitä vaan myös autoilijoita.
- Anonyymi
Vihreiden mukaan pyöräilijät saa ajavat ajaa miten haluavat, muuta he itse istuvat takseissa , vaikka sairauslomallaan ( Jani Toivola). Tähän tämä menee, lisää ruumiita
Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12651Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1471192Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491095Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223964- 124961
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?205911Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk296833- 72825
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä13815- 39802