Miten olette selvinneet erosta ja missä ajassa

Anonyymi

Ero tuli ja tunnemyrsky ei vain ota laantuakseen. Ei ole aikaisempia eroja takana niin osa tunteista on ihan uusia ja vaikeita käsitellä. Tuskainen olotila jatkuvasti.

Miten olette selvinneet erosta ja kuinka kauan teillä on mennyt sen hyväksymiseen ja asioiden käsittelyyn? Oletteko pitäneet ex-kumppaneihin edelleen yhteyttä vai onko vain paras yrittää unohtaa toinen heti ja katkaista yhteydenpito? Nyt tuntuu, että en haluaisi olla missään tekemisissä.

Sitten kun toinen löytää uuden niin tuleeko nämä negatiiviset tunteet uudestaan pintaan?

Miten olette selvinneet? Saa kertoa halutessaan omia kokemuksia. Minäkin voin tänne päivittää tunnetiloja ajan edetessä ja tunteiden varmasti vähitellen laantuessa.

25

62

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Voin antaa samassa tilanteessa olleena vertaistukea. Mutta yhteydtietoja ei voi tänne jättä.

• Anonyymi

Kerro vaan tänne kokemuksistasi. Se toimii hyvin vertaistukena vaikeassa tilanteessa.

• Kyllä siinä vuoden verran meni... aluksi yritimme olla kavereita mutta eihän siitä mitään tullut, aina kun olimme yhteydessä sama suru iski... eli se kanssakäyminen kyllä häiritsi ja pitkitti surutyötä...
      Nyt on aikaa vierähtänyt seitsemisen vuotta, vieläkin hänen ajatteleminen tekee minut surulliseksi, siispä olen deletoinut hänet elämästäni... ja näin on hyvä...

• Anonyymi

Näin minäkin ajattelen tässä surun keskellä, että toisen näkeminen ja yhteydessä olo vain pitkittäisi tämän käsittelemistä. Yritän ottaa etäisyyttä nyt ainakin alkuun ja vältellä kohtaamisia. Ajatuksistakin, kun saisi hänet pois. Yötä päivää mielessä.

• Anonyymi

Minulla on ollut muutama erotilanne, kaikki erilaisia, ylipääsemiseen on mennyt näin jälkeenpäin arvioiden 2-5 vuotta, yhteyttä on pidetty vaihtelevan pitkän ajan, enää en varsinaisesti ole yhteenkään exääni yhteydessä, ellei ihan sattumalta.

• Anonyymi

Tarkennan vielä, että minusta ylipääseminen tarkoittaa, ettei ajattele asiaa enää ollenkaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tarkennan vielä, että minusta ylipääseminen tarkoittaa, ettei ajattele asiaa enää ollenkaan.

Kyllä se näin on, että toinen pitää ajatuksistakin saada pois. Ei riitä, että on näkemättä toista. Laastarisuhdetta en halua ottaa, vaikka se varmasti nopeuttaisi unohtamista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä se näin on, että toinen pitää ajatuksistakin saada pois. Ei riitä, että on näkemättä toista. Laastarisuhdetta en halua ottaa, vaikka se varmasti nopeuttaisi unohtamista.

Olen taas sitä mieltä, että vielä parempi on, että ajattelee entistä harvoin ja ihan hyvillä mielin, ellei nyt suhteeseen liity jotain erityisen ikävää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kunniotus siitä ettet ota laastarisuhdetta 👍 silloinhan vaan siirtäisit omaa kipuasi toisen kannettavaksi. Aika korjaa haavat ja surutyö pitää käydä 😕. Tsemppiä sulle tulevaan ❤

• Anonyymi kirjoitti:

Tuskinpa sitä entistä rakasta ihmistä koskaan kokonaan unohtaa... mutta tulee kyllä aika että voit muistella häntä ilman haikeutta ja surua..
        Surutyölle täytyy antaa aikaa...huomaat kyllä kun katseesi siirtyy katsomaan eteenpäin, yhä harvemmin muistelet mennyttä....
        Vaikka raskaalta tuntuu niin selviät kyllä...edessäpäin voi odottaa jotain vieläkin ihanampaa...

• Anonyymi
        TuikiTuntematon kirjoitti:

Tuskinpa sitä entistä rakasta ihmistä koskaan kokonaan unohtaa... mutta tulee kyllä aika että voit muistella häntä ilman haikeutta ja surua..
        Surutyölle täytyy antaa aikaa...huomaat kyllä kun katseesi siirtyy katsomaan eteenpäin, yhä harvemmin muistelet mennyttä....
        Vaikka raskaalta tuntuu niin selviät kyllä...edessäpäin voi odottaa jotain vieläkin ihanampaa...

Ihana ajatus tuo, että edessäpäin voi olla jotain vieläkin ihanampaa ja minulle oikeampaa. Näin minäkin uskon ja jaksan tämän kaiken keskellä niin ajatella. Unohda ei varmasti koskaan, mutta rakkauden ja haikeuden tunteesta toivoisin pääseväni yli mahdollisimman pian. Jos se haikeus ja suru auttaisi asian käsittelyssä niin se raastava tunne olisi kaiken tämän kurjuuden arvoista. Päivä kerrallaan, kun raahautuu eteenpäin niin kyllä tämä varmasti helpottaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Ihana ajatus tuo, että edessäpäin voi olla jotain vieläkin ihanampaa ja minulle oikeampaa. Näin minäkin uskon ja jaksan tämän kaiken keskellä niin ajatella. Unohda ei varmasti koskaan, mutta rakkauden ja haikeuden tunteesta toivoisin pääseväni yli mahdollisimman pian. Jos se haikeus ja suru auttaisi asian käsittelyssä niin se raastava tunne olisi kaiken tämän kurjuuden arvoista. Päivä kerrallaan, kun raahautuu eteenpäin niin kyllä tämä varmasti helpottaa.

Kyllä se haikeus ja suru kuuluvat siihen ero prosessiin... ihan oikealla tiellä olet...jaksa vaan niin kyllä ajan kanssa helpottaa...
        Hyvin kypsästi asiaan suhtaudut, selviät voittajana !!!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kunniotus siitä ettet ota laastarisuhdetta 👍 silloinhan vaan siirtäisit omaa kipuasi toisen kannettavaksi. Aika korjaa haavat ja surutyö pitää käydä 😕. Tsemppiä sulle tulevaan ❤

Kunnioitan myös kypsiä ihmisiä, jotka eivät hae laastari suhdetta, sellainen käyttää toista tavallaan hyväksi.

• Anonyymi

Kyllä se haikeus ja suru kuuluvat siihen ero prosessiin... ihan oikealla tiellä olet...jaksa vaan niin kyllä ajan kanssa helpottaa...
        Hyvin kypsästi asiaan suhtaudut, selviät voittajana !!!

Kiitos taas rohkaisevista kommenteistasi "TuikiTuntematon". Kyyneleet tuli silmiin, kun luin viestiäsi, kyllä tästä voittajana selvitään.

Saanko vielä udella sinulta, että kun sinulla on aikaa kulunut noinkin paljon kuin seitsemisen vuotta erosta niin missä kohtaa tuona aikana olit voiton puolella asian käsittelyssä, ja se suru toista ajatellessa alkoi hälventyä? Tiedän, että tämä on varmasti yksilöllistä jokaisen kohdalla, mutta olisi kiva kuulla sinun näkökulmastasi.

Löysitkö uuden vielä paremman tilalle jossakin vaiheessa ja helpottiko se edelleen eksän unohtamisessa?

• Anonyymi kirjoitti:

Kiitos taas rohkaisevista kommenteistasi "TuikiTuntematon". Kyyneleet tuli silmiin, kun luin viestiäsi, kyllä tästä voittajana selvitään.

Saanko vielä udella sinulta, että kun sinulla on aikaa kulunut noinkin paljon kuin seitsemisen vuotta erosta niin missä kohtaa tuona aikana olit voiton puolella asian käsittelyssä, ja se suru toista ajatellessa alkoi hälventyä? Tiedän, että tämä on varmasti yksilöllistä jokaisen kohdalla, mutta olisi kiva kuulla sinun näkökulmastasi.

Löysitkö uuden vielä paremman tilalle jossakin vaiheessa ja helpottiko se edelleen eksän unohtamisessa?

Minulla oli vähän hankala tilanne kun eron jälkeen olin vielä vuoden samassa työpaikassa exäni kanssa... se teki asiasta vielä rankemman...
        Mutta työpaikkaa vaihdettuani alkoi helpottaa... varmaan pari vuotta meni niin en enää palannut muistelemaan menneitä...
        Asiat palautui kipeällä tavalla mieleen kun exäni otti yhteyttä, muutaman kerran nyt vuosien varrella... ei niitä tunteita unohda, se miten onnellinen ihminen parhaimmillaan voi olla, kaikki palautuu mieleen kun sitä rakastaan muistelee... ja enhän minä exääni vihaa, hän on edelleen rakas minulle...me vaan emme saaneet elämäämme sovitettua yhteen...toisen rakkaus ei riittänyt ja väkisinhän ei voi toista sitoa itseensä...
        Olen jo sen verran iäkäs, varmaan vähän viisastunutkin, ja ainakin realisti, en odota enää löytäväni ketään, toki elän aistit valppaana, ehkä minulle riittää että olen rakastanut, minua on rakastettu, ja ennenkaikkea minulla on muistot, hyvät muistot... ehkä niiden kanssa pääsen tämän loppumatkan...

• Anonyymi

Minulla oli vähän hankala tilanne kun eron jälkeen olin vielä vuoden samassa työpaikassa exäni kanssa... se teki asiasta vielä rankemman...
        Mutta työpaikkaa vaihdettuani alkoi helpottaa... varmaan pari vuotta meni niin en enää palannut muistelemaan menneitä...
        Asiat palautui kipeällä tavalla mieleen kun exäni otti yhteyttä, muutaman kerran nyt vuosien varrella... ei niitä tunteita unohda, se miten onnellinen ihminen parhaimmillaan voi olla, kaikki palautuu mieleen kun sitä rakastaan muistelee... ja enhän minä exääni vihaa, hän on edelleen rakas minulle...me vaan emme saaneet elämäämme sovitettua yhteen...toisen rakkaus ei riittänyt ja väkisinhän ei voi toista sitoa itseensä...
        Olen jo sen verran iäkäs, varmaan vähän viisastunutkin, ja ainakin realisti, en odota enää löytäväni ketään, toki elän aistit valppaana, ehkä minulle riittää että olen rakastanut, minua on rakastettu, ja ennenkaikkea minulla on muistot, hyvät muistot... ehkä niiden kanssa pääsen tämän loppumatkan...

Tuota vähän pelkään itsekin, että jos teen päätöksen olla olematta tekemisissä ja heti, kun alkaa olo helpottaa niin exä ottaakin yhteyttä ja kaikki tunnemyrsky palaa mieleen. Töykeäkään en hänelle halua olla, mutta molempien pitäisi ymmärtää olla yhteyttä ottamatta, että asiat voi käsitellä omassa rauhassaan. Jos on päätetty erota niin kyllä siitä pitää pitää kiinni, muuten asiat vain pitkittyvät entisestään.
        Me ei onneksi olla enää pitkään aikaan oltu samassa työpaikassa niin periaatteessa yhteyttä ei tarvitsisi pitää, jos molemmat niin päättävät. Se on totta, että muistot toisesta eivät häviä mihinkään ja ne on hyvä säilyttääkin ja uskon, että ne ikävimmätkin muistot saa jossakin vaiheessa vielä kultareunukset.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin siis oikeastaan minä tarkoitin, että kun ei ajattele eroa enää ollenkaan, niin on päässyt yli asiasta, ei ihmistä voi tietenkään unohtaa kokonaan, eikä tarviikaan. Minusta kanssakäyminen vähenee itsestään ajan myötä, ellei suhde exään muutu ystävyydeksi, vaikka ei olisi riitaa, se vaan loppuu vähitellen itsestään, koska ei ole enää mitään pointtia olla yhteydessä.

Laastarisuhteen etsiminen on minusta väärin, koska siinä aiheutetaan pahaa toiselle ihmiselle. Omalla kohdallani sellainen olisi muutenkin mahdotonta, kun päähäni mahtuu vaan yksi ihminen kerrallaan.

• TuikiTuntematon kirjoitti:

Mulla on samanlaisia ajatuksia, että ainakin olen saanut kokea yhden suuren rakkauden, ja siitä on muistoissa paljon ja enimmäkseen hyvää. Sen kun aina muistaisi yksinäisimpinä hetkinä 😔
        On selvää, että toista samanlaista ei tule, mutta toivon silti vielä saavani sen kokea. Toisenlaisen, jonkun toisen kanssa.

• Käytöskukka kirjoitti:

Mulla on samanlaisia ajatuksia, että ainakin olen saanut kokea yhden suuren rakkauden, ja siitä on muistoissa paljon ja enimmäkseen hyvää. Sen kun aina muistaisi yksinäisimpinä hetkinä 😔
        On selvää, että toista samanlaista ei tule, mutta toivon silti vielä saavani sen kokea. Toisenlaisen, jonkun toisen kanssa.

Elämä on arvaamaton ja parhaimmat asiat tulevat yllätyksenä, yleensä... mitä vaan voi vielä olla edessä, tärkeintä että eletään aistit avoinna ja annetaan uudelle onnelle mahdollisuus...

• Anonyymi

Paljon riippuu siitä millainen suhde on ollut. Platonisessa suhteessa eteenpäin meno (ero), tosia asioiden myöntäminen voi tuoda molemmille osapuolille helpotuksen tunteen ja suhde voi muuttua helpoksi, mutkattomaksi ja jopa paremmaksi. Silloin surutyö on ehkä kevyempää ja ulkokehällistä, niiden asioiden suremista joita ei yhdessä enään voida jakaa esim. Ideaali ydinperheestä, isovanhemmuudesta, yhteisten ystäväperheiden jakaantumisesta. Tämän kaltaisessa erossa, voin kuvitella, että kumppanuus on helppo muuttaa ystävyydeksi ja hyväksyä toisen uusi elämä, jopa olla mukana siinä kaverina. Varsinkin jos suhteessa on lapsia.

Pitkän platonisen suhteen edetessä surutyö puuttuvista suhdetarpeiden tyydyttymättömyyksistä on jo pitkälti saatettu prosessoida suhteen aikana. Näin ollen viimeisten siirtojen tekojen tuoma helpotus vapauttaa energiaa eteenpäin. Eron tullen ei kaikki riudu surusta, eroja on monenlaisia, niin kuin suhteitakin.

• Anonyymi

Tälläistä pitkää kärsimysnäytelmää sivusta seuranneena, en ihmettele yhtään että ystäviäni pääsi nopeasti kiinni uuteen elämän vaiheeseen. Olihan hän surrut jo pitkään avioliitossa ja tehnyt suurimman surutyön siinä vielä ollessaan.

• Anonyymi

Onko monillakin näitä platonisia suhteita? Itse en tiedä yhtään paria.

• Anonyymi

Nuorena katkaisin kaikki välit exään eron tultua. Tuntui siinä tilanteessa parhaalta keinolta päästä yli. Viimeksi olen pitkän yhdessäolon päätyttyä kevyesti pitänyt yhteyttä exään. On onnistunut hyvin, mutta tunteita ei häneen enää ole. Kyllä ne tunteet rauhoittuu ajankanssa. Suru on käytävä läpi. Laastarisuhteita minulla ei ole ollut. Yksinolossa on myös hyviä puolia.

• Anonyymi

Yksin oleminen on kyllä ihan parasta terapiaa eron jälkeen siihen, että pystyy tunteensa käsittelemään ja käymään asioita läpi. Kipeää se tekee, mutta läpi se on käytävä. Joku aamu sitä sitten herää taas vahvempana eikä toisen tekemiset enää kiinnosta pätkän vertaa.
        Paljon, jos on ihmisiä ympärillä ja koko ajan menossa ja tulossa niin nuo asiat jää helposti käsittelemättä ja vaivaavat sitten vuosia ja vuosia omassa päässä. Tuskaa se kaikki tuottaa, mutta uskokaa kyllä se olo helpottaa.

• Anonyymi

Useampi vuosi meni päästä yli suhteesta, jossa oli suuria tunteita ja suuria vaikeuksia. Onneksi tapasin uuden ja olin välissä yksin, nyt helpompi aloittaa ns. puhtaalta pöydältä. Muistot entisestä tietysti jää ja saa jäädäkin, hyvällä mietin häntä ja tervehdin kun näemme jossain.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      412
      9046
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      188
      3610
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      20
      2053
    4. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      82
      1270
    5. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1105
    6. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1090
    7. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      66
      1082
    8. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      79
      1065
    9. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      1033
    10. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      66