Onko olemassa sellaista resessiivistä geenivirhettä X -kromosomissa, joka aiheuttaisi kehitysvammaisuutta ?
Tuollainen geenivirhe olisi sinänsä tieteellisesti mielenkiintoinen, koska se vaikuttaisi eri tavalla eri sukupuolta oleviin ihmisiin:
Tyttö/Nainen sairastaa kehitysvammaisuutta vain, jos saa molemmilta vanhemmiltaan tuon viallisen geenin, sensijaan jos saa viallisen geenin vain toiselta vanhemmaltaan, on itse terve, mutta osa lapsista saa myös viallisen geenin.
Poika/mies sensijaan sairastaa kehitysvammaisuutta, jos perii äidiltään tuon viallisen geenin. Isältään siis perii Y -kromosomin, joka ei sisällä tuota viallista geeniä, mutta joka ei myöskään kykene peittämään mahdollista X-kromosomissa olevaa geenivirhettä, eli miessukupuolessa jo YKSI viallinen geeni aiheuttaa kehitysvammaisuutta, kun sensijaan naissukupuolessa vasta KAKSI viallista geeniä X-kromosomeissa aiheuttaa kehitysvammaisuutta.
Onko tällaista resessiivisesti eli peittyvästi periytyvää geenivirhettä X -kromosomissa olemassa, joka aiheuttaisi kehitysvammaisuutta ?
Jos on, voisi olettaa, että kehitysvammaisissa on enemmän miespuolisia kuin naispuolisia.
Asiassa kun olisi silloin vielä se mielenkiintoinen yksityiskohta, että jotta nainen olisi tästä syystä kehitysvammainen, hänen isänsä ainoa X -kromosomi täytyisi myös olla viallinen, ja se tarkoittaa, että naisen isä olisi itsekin kehitysvammainen.
Miehellä kun on vain yksi X -kromosomi , mutta naisella kaksi X -kromosomia.
Kehitysvammaisuutta aiheuttava geenivirhe X -kromosomissa ?
Anonyymi
1
209
Vastaukset 1
Wikissä on asiaa sivuavasti asiaa:
https://en.wikipedia.org/wiki/X-linked_recessive_inheritance
Ja tarkemminkin:
https://en.wikipedia.org/wiki/X-linked_intellectual_disability
Niin, että kyllä sellaista esiintyy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa741670- 231182
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as321073Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu134906Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.189826- 64694
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo192619On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79598- 49561
- 71557
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,32518- 55507
- 57485
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25457Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28432- 34424
- 33423
- 40417
- 16409
- 82398