Pyörän pesu ja ylläpito (sekä uuden ketjun käyttöönotto)

Anonyymi

Olisiko ideaa kerätä vinkkejä yleisistä polkupyörän huoltoon ja ylläpitoon liittyvistä asioista samaan aiheeseen? Eli jos selittäisitte lyhyesti, että miten pesette ja huollatte pyöräänne, miten usein, ja mitä öljyjä/rasvoja/pesuaineita te itse käytätte? Sitten jos vielä laittaisitte, että minkä "tason" pyöräilijöitä olette, niin sekin saattaa hiukan auttaa, jos joku haluaa kokeilla samanlaista toimintamallia. Itse voisin kirjoittaa vuoden kuluttua "tasoksi": Työmatkapyöräilijä, noin 4000km vuodessa.

Itselläni alkaisi nyt siis työmatkapyöräily. Pyörä on käytetty halpa perus hybridi Altus-vaihteilla, ja ketju oli sen verran kulunut, että päätin vaihtaa samantien uuden. Eli sen käyttöönottopuhdistus ja rasvaus kiinnostaa nyt erityisesti.

13

436

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pidän pyöräni hyvässä kunnossa koko ajan. Kaikki säädöissään ja aina kunnossa.

      Säätelen/korjaan heti kun tulee vikaa. Vaihteet, jarrut yms.

      Pesen pyörän mahdollisuuksien mukaan letkulla heti kuraisen pyöräilyn jälkeen. Näin kura lähtee helpoiten pois. Kovempi pesu tulee tehtyä harjalla tiskiaineella tai autonpesuaineella. Huuhtelen pesuaineet pois joko letkulla tai parilla ämpärillisellä vettä.

      Ketjut rasvaan ketjurasvalla sadeajon, kovemman pesun jälkeen tai sen jälkeen kun tuntuvat tarviavan rasvaa.

      Laitan ketjuun rasvaa hyvin paljon ja kerään ylimääräisen rasvan talouspaperiin tai rättiin.

      Huoltopukki on koukku katossa. Laitan koukkuun narun ja riiputan pyörää narussa satulan nokasta.

      Pikkusälää, kuten valoja, työkaluja, ajovaatteita, kenkiä yms. kertyy nurkkiin yllättävän paljon. Niitä kaikkia kuitenkin tarvitsee aina toisinaan.

    • Anonyymi

      Itse en koskaan pese pyörää vettä ruiskuttamalla vaan pyyhin märällä rätillä. Pienellä ruuvarilla ja hammasharjalla rapsuttelen pienet kohdat.
      Kerran vuodessa öljyän kaikki kohdat, joissa on jotain liikkuvaa. (polkimet, ohjauslaakeri jne...). Ketjut toki useammin.

    • Anonyymi

      Itse sekoitan miedon pesuaineliuoksen pumppupulloon, jolla levitän pesuaineen pyörään (biohajoava ympäristöystävällinen pesuaine). Tämän jälkeen pesen auton pesuharjalla ja ämpärin kanssa pyörän puhtaaksi. Yksikertaista ja toimivaa.

      Jotkut sanovat, että uusista ketjuista pitää poista varastorasva ja laittaa oikean tyyppistä rasvaa tai vahaa tilalle. Ehkä se varastorasva on liian likaa keräävä ja tätä mieltä olevilla on pointtinsa. Itse olen alkanut käyttämään ketjuvahaa. Sitä joutuu lisäämään vähän useammin mutta ensivaikutelma on että ketju pysyisi vähän puhtaampana pidempään.

      • Anonyymi

        Ketjujen ulkopuoli pitää pyyhkiä puhtaaksi aina ettei lika tartu. Koskee myös uusia ketjuja jotka on rasvan peitossa. Muuten niihin tarttuu kaikki mitä tuolla pöllyää ja sitten kuuluu jännää rahinaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketjujen ulkopuoli pitää pyyhkiä puhtaaksi aina ettei lika tartu. Koskee myös uusia ketjuja jotka on rasvan peitossa. Muuten niihin tarttuu kaikki mitä tuolla pöllyää ja sitten kuuluu jännää rahinaa.

        Näin on. Ketjua voideltaessa voiteluaineen tippa tiputetaan joka lenkin kohdalle ja lopuksi pyyhitään ketjun ulkopuoli mahdollisimman puhtaaksi ja kuivaksi. Puhdas ja kuiva ulkopuoli ei kerää likaa yhtä helposti.


    • Anonyymi

      Painepesuri on paras.

      • Anonyymi

        Niin, ja pyörä pestään jokaisen maastoek:n jälkeen.


      • Anonyymi

        Kyllä. Niin paljon kun pesurista irtoo niin lähtee akselien juuret putipuhtaiksi!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä. Niin paljon kun pesurista irtoo niin lähtee akselien juuret putipuhtaiksi!!

        Pesun jälkeen ei sitten sovi unohtaa vaseliinia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pesun jälkeen ei sitten sovi unohtaa vaseliinia.

        Kyllä sen voi unohtaa koska painepesuripesun jälkeen ei jää mitään mikä olisi enää vaseloinnilla pelastettavissa


    • Anonyymi

      Tärpätillä ja trasselilla pyörä puhtaaksi,ketjuihin kunnon kerros vaseliinia

    • Anonyymi

      On neuvottu että uusien ketjujen rasvoja ei kannata pestä pois vaan suoraan käyttöön vain. Päällisin puolin vain puhdistaa enimmät pois ettei kerää turhaan sontaa. Siitä sitten vain lisäilee ja jos viitsimystä riittää niin välillä jopa pesee. Hommaan kannattanee ostaa jotain asiaankuuluvaa liuotinpesuainetta, koska on kokeiltu tiskiaineet eikä ne käytännössä tehoa lainkaan siihen rasvamoskaan ja jotkut ronskimmat kuten bensa voi liuottaa ketjuista jotkut suojakerrokset pois kuulemani mukaan. Mutta pesutapoja lienee monia.

    • Itselläni pyörä(t) sattuneista syistä taloyhtiön pyörävaraston sijasta kotona, joten kyllä se pyörä pitää putsata ajolenkin jälkeen jos on ollut vähän kosteaa ja pyörä rapaantunut,
      Tämän takia taloyhtiön parkkipaikalla olevassa autossani on takakontissa pieni akkukäyttöinen Kärcherin matalapainepesuri (joka tehty juuri kyseisenlaiiin puhdistuksiin), pesuainetta, muutama harja ja liina.
      Näillä sitten pyörän pesu ja putsaus niin ei tuli rapaa kotiin asti.
      Koska ketjuissa läytän kuivan kelin öljyjä, niin tälläisen pyörän pesun jälkeen kun ketjut kuivuneet, niin kotona kevyt ketjujen öljyäminen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9599
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      394
      4100
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2840
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2584
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      189
      2571
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1648
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1590
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1403
    Aihe