Sähköauton elinkaarikustannukset putoavat, miten käy polttisvaihdokkien?

Anonyymi

Samalla kun polttomoottoriautoilun kulut nousevat verojen mukana jatkuvasti, täyssähköautojen elinkaarikustannukset romahtavat tekniikan kehittyessä. Miten käy kun sähköauton 10 vuoden keskimääräisen ajon kokonaiskulut (m.l. pääomakulut, 150t km oletus) alittavat polttomoottoriauton vastaavat, vaikka polttiksen saisi täysin ilmaiseksi?

Voisiko ei-ladattavien autojen hinta pudota hyvin matalaksi, jopa negatiiviseksi? Toisaalta ehkäpä autoa käyttävälle sillä voisi hieman arvoa olla, mutta tämäkin segmentti pyyhkiytyy pois käytettyjen sähköautojen tullessa markkinoille.

Miten käy polttonesteiden kysynnän? Miten se vaikuttaa huoltoasemiin?

Alle 20t€ täyssähköperheauto ja fossiiliverotuksen kiristyminen voi nimittäin tällaisen tilanteen aiheuttaa. Sähköautojen valmistaminen on perusperiaatteiltaan huomattavasti halvempaa kuin monimutkaisen polttomoottoriauton.

16

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Toisaalta ehkäpä autoa käyttävälle sillä" piti tietysti olla "Toisaalta ehkäpä autoa *vähän* käyttävälle sillä".

    • Käytettyjä sähköautoja on jo markkinoilla Nettiautossakin 580 kpl, eivät vaan käy kaupaksi.

      • Anonyymi

        Mahtava valikoima! Suomi sähköautoistuu vauhdilla:)


    • Anonyymi

      Asian voi nähdä myös niin, että sähköautojen hintojen pudotessa kannattavuuspiste kilometreinä/vuosi putoaa myös.

      Käyttövoimakulujen suhteen tälläkin hetkellä 50 tkm vuosiajoilla 10 vuoden ajanjaksolla 40t€ sähköauto on halvempi kuin täysin ilmainen pienikulutuksinen polttomoottoriauto.

      Huoltokulut jäävät sähköautojen osalta vielä osittain nähtäväksi, mutta todennäköisesti ne ovat vastaavan hintaluokan polttomoottoriautoja vähäisemmät.

      • Aika harva ostaa uuden auton ja ajaa sillä 10 vuotta/500 000 km oli sitten käyttövoima mikä tahansa.


      • Anonyymi

        Höpö höpö.

        Nykyaikainen diesel-auto syö alle 5 l sadalla.
        Siis 10 vuoden aikana 50 000 kilometrin vuosiajolla kaikkiaan alle 25 000 litraa.

        Diiselin hinta tällä hetkellä on 1,2 centtiä litra eli koko ajalta maksimissaan 30 000 €.
        Saman matkan ajamiseen sähköauto käyttää vähintään 70 000 kWh. Sen hinta 12 sentin kWh-kustannuksella on 8 400 €

        40 000 € sähköautolle pitää ilmaiseen verrattuna vielä laskea vähintään 2% vuodessa pääomakuluja eli yhteensä 8 000 €. Koko sähköauton kustannus siis 56 400 €. Sillä pitää ajaa vuodessa siis 94 000 km, että on halvempi kuin ilmainen diisel.


    • Anonyymi

      On vielä muutama vuosi ainakin aikaa myydä polttomoottoriauto, ennen kun vihreät tekevät niistä arvottomia.

      • Anonyymi

        " On vielä muutama vuosi ainakin aikaa myydä polttomoottoriauto, ennen kun vihreät tekevät niistä arvottomia."

        Eivät vihreät hörhöt pysty milloinkaan tekemään polttomoottoriautoista arvottomia. Voivathan nämä viherhörhöt hihhuloida vaikka kuinka paljon sähköautojen puolesta, mutta yksikään heistä ei pysty eikä halua antaa köyhille ilmisille niin paljon rahaa, että he pystyisivät kalliin sähköauton ostamaan. Köyhät ajelevat siis jatkossakin 500 - 2000 € maksavilla polttomoottoriautoilla, sillä kalliimpia autoja he eivät pysty ostamaan. Miten tämän yksinkertaisen asian ymmärtäminen on viherhörhöille niin vaikeaa?


    • Anonyymi

      Eipä ole vielä vuosiin mitään hätää polttiksilla, sillä maa on täynnä niitä, eikä poliitikot voi ajaa köyhää kansaa ahdinkoon korottamalla maksuja kohtuuttomasti. Se ei olisi edes kansataloudellisesti järkevää tai mahdollista.

      • Anonyymi

        Vihreistä ei voi olla varma. Ekohipit asuu Kehä kolmosen sisällä ei niillä ole autoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vihreistä ei voi olla varma. Ekohipit asuu Kehä kolmosen sisällä ei niillä ole autoa.

        Mutta ei ne maata hallitse tai yksin päätä mistään.


    • Anonyymi

      "Köyhät ajelevat siis jatkossakin 500 - 2000 € maksavilla polttomoottoriautoilla, sillä kalliimpia autoja he eivät pysty ostamaan. Miten tämän yksinkertaisen asian ymmärtäminen on viherhörhöille niin vaikeaa?"

      Sitten joskus 15 vuoden päästä alkaa löytymään sähköautoja tuohonkin hintaluokkaan. Tässä välissä voi köyhälle tulla tukalat paikat kun ei ole varaa ostaa sähköautoa ja polttiksien käyttömaksut ovat satoja euroja vuodessa. Siihen päälle bensaverojen korotukset niin johan on soppa.
      Ruuhka-Auomessa julkinen toimii ja autoa ei välttämättä tarvitse mutta syrjäkylillä alkaa olla tukalampi tilanne.

    • Anonyymi

      Dream on...

      Kun sähköautojen suosio kasvaa, verotus siirtyy joko kilometripohjaiseksi tai sähköautojen sähkölle kehitetään oma verotus. Jostain demareiden pitää rahat erilaisten elättiryhmien ylläpitoon kerätä.

      • Anonyymi

        Täällä on jo moneen kertaan käyty läpi yksinkertainen matemaattinen fakta siiytä kuinka hitaasti autokanta uusiutuu. Noin 5% per vuosi.
        Sähköautot ovat niin pieni osuus autokannasta ainakin seuraavat 15-20 vuotta että niistä ei valtio saa kerättyä kasaan mitään. Siksi seuraavat vuodet verottaja keskittyy rokottamaan raskaalla kädellä suuripäästöisiä vanhoja polttiksia. Se on helppo myydä äänestäjille.
        Siis niille kansalaisille jotka äänestävät vaaleissa ja äänestävät näitä vihertäviä puolueita.
        Se että nukkuvien puolue kitiseen tai persut kitisee ei heitä liikuta. Heiltä ei vihertäville tule ääniä tekevät vihertävät mitä vaan.
        Verottamalla polttiksia vihertävät pitävät omat joukkonsa tyytyväisinä ja se riittää heille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä on jo moneen kertaan käyty läpi yksinkertainen matemaattinen fakta siiytä kuinka hitaasti autokanta uusiutuu. Noin 5% per vuosi.
        Sähköautot ovat niin pieni osuus autokannasta ainakin seuraavat 15-20 vuotta että niistä ei valtio saa kerättyä kasaan mitään. Siksi seuraavat vuodet verottaja keskittyy rokottamaan raskaalla kädellä suuripäästöisiä vanhoja polttiksia. Se on helppo myydä äänestäjille.
        Siis niille kansalaisille jotka äänestävät vaaleissa ja äänestävät näitä vihertäviä puolueita.
        Se että nukkuvien puolue kitiseen tai persut kitisee ei heitä liikuta. Heiltä ei vihertäville tule ääniä tekevät vihertävät mitä vaan.
        Verottamalla polttiksia vihertävät pitävät omat joukkonsa tyytyväisinä ja se riittää heille.

        Prosenttiosuus autokannasta ja autoilla ajetut kilometrit ovat eri asia.

        Yli kymmenen vuotta vanhoilla autoilla ajetaan noin 10 000 kilometriä vuodessa, uusilla noin 20 000.

        Lisäksi kilometrikustannuksiltaan halvemmilla diiseleillä ajetaan lähes tuplamäärä kilometrejä bensa-autoihin verrattuna.

        Kun sähköautot muuttuvat oikeasti edullisimmiksi isoilla kilometrimäärillä, niin niillä ajetaan vielä enemmän kuin diiseleillä.

        Siis siinä vaiheessa, kun sähköautoja on 5% autokannasta (ehkä noin vuonna 2025), niillä ajetaan yli 10% kilometreistä. Silloin varmasti valtiota alkaa kiinnostaa verotus, varsinkin kun samaan aikaan diiselin kulutus laskee noin 30%.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä on jo moneen kertaan käyty läpi yksinkertainen matemaattinen fakta siiytä kuinka hitaasti autokanta uusiutuu. Noin 5% per vuosi.
        Sähköautot ovat niin pieni osuus autokannasta ainakin seuraavat 15-20 vuotta että niistä ei valtio saa kerättyä kasaan mitään. Siksi seuraavat vuodet verottaja keskittyy rokottamaan raskaalla kädellä suuripäästöisiä vanhoja polttiksia. Se on helppo myydä äänestäjille.
        Siis niille kansalaisille jotka äänestävät vaaleissa ja äänestävät näitä vihertäviä puolueita.
        Se että nukkuvien puolue kitiseen tai persut kitisee ei heitä liikuta. Heiltä ei vihertäville tule ääniä tekevät vihertävät mitä vaan.
        Verottamalla polttiksia vihertävät pitävät omat joukkonsa tyytyväisinä ja se riittää heille.

        "Täällä on jo moneen kertaan käyty läpi yksinkertainen matemaattinen fakta siiytä kuinka hitaasti autokanta uusiutuu. Noin 5% per vuosi."

        Tuo on pätenyt tähän saakka, mutta tuon hokemisessa unohtuu erittäin kriittinen aspekti: Jos kokonaiskulut uudella sähköautolla ovat matalammat kuin käytetyllä polttomoottorilla, jälkimmäisten arvo voi pudota alle nollan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      161
      9484
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2990
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      41
      2759
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2601
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      198
      2018
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      100
      1916
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1863
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      50
      1409
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      110
      1254
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1231
    Aihe