Plug-in hybrid pakkasella

Anonyymi

Kun bensiiniautoissa / dieselautoissa on syytä pakkasella käyttää lohkolämmitintä ja sisätilalämmitinta ja tai Webastoa (mieluummin on autossa sekä lohkolämmitin ja Webasto) niin miten on hybridien / plug-in-hybridien tilanne. Kun ajattelee tilannetta että lähtee pakkasella (20 astetta pakkasta - 40 astetta pakkasta) liikkeelle niin ensin auto liikkuu sen määrän mitä liikkuu auton korkeajänniteakun elin sähkön avulla mutta kun pakkasella (kovalla pakkasella) yhtäkkiä käynnistyy joko bensiinimoottori (jos autossa on bensiinimoottori) tai dieselmoottori (jos autossa on dieselmoottori) niin eikö ole silloin suuri vaara että tulee moottoriremontti sillä suuressa vauhdissa kun bensiinimoottori tai dieselmoottori käynnistyy niin sehän käy aivan hirvittävän paljon auton moottorin päälle jos autossa ei ole lohkolämmitintä ja tai Webastoa. Tästä tulee mieleen se että onko hybrideitä / plug-in-hybrideitä lainkaan tarkoitettu tänne lähelle Jäämerta jossa talvella on pakkasta 20 astetta - 40 astetta. Tästä asiasta ei ole puhuttu mitään ja tämä asia on syytä tietää etukäteen ennenkuin ostaa hybridin tai plug-in-hybridin.

Meillä on totuttu ennen ajoon lähtöä laittaa 2 tunniksi - 3 tunniksi auton lohkolämmitin / auton sisälämmitin päälle ja tuntuu siltä että ei uskalla lähteä ajamaan sellaisella autolla joko hybridillä tai plug-in-hybridillä lainkaan pakkasella (20 asteen pakkasella - 40 asteen pakkasella) jos autossa ei ole joko lohkolämmitinta ja tai Webastoa sillä auton moottoriremontit maksaa aina tuhansia euroja ja jopa yli 10000 euroa.

41

16066

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Peräaukko töpselit?

    • Anonyymi

      Pelkosi töpselihybridin moottoriremotista on ihan aiheellinen. Jos pakkasta on yli -20 astetta, niin ennen ajoonlähtöä polttomoottori olisi hyvä lämmittää sähköllä sellaiseen lämpötilaan, että polttomoottorin käynnistyminen ei aiheuta mitään konerikkoa. Pistokehybridilläkin pitäisi siis lähteä ajoon polttomoottorilla kovalla pakkasella, ja sitten välillä voisi taas ajaa sähkölläkin, mutta polttomoottoria ei saisi päästää liikaa jäähtymään. Tojotassa tämä tapahtuu automaattisesti, joten siinä suhteessa se on täysin ylivertainen lataushybrideihin verrattuna.

      Kun ajoon lähdetään kovin kylmässä säässä, niin hybridi-Tojota käyttää aluksi aika paljon polttomoottoria, jotta moottori saadaan nopeasti lämpimäksi. Moottorin pitää olla ajossa koko ajan riittävän lämmin, jotta sitä voidaan sammutella ja käynnistellä kuormitustilanteiden mukaisesti (tapahtuu tietysti automaattisesti) ilman vaurioita.

      Koska minä lähden aina ajoon lämpimästä tallista, niin milloinkaan en ole lämittänyt moottoria sähköllä, mutta on minulla aina autossa lämmitysjohto mukana. Tojotan minulle myynyt autokauppias sanoi, että moottoria kannattaa ensin vähän lämmittää sähköllä, jos pakkasta on yli -20 astetta. Joudutaanhan täyssähköautojen akkujakin lämmittämään pakkasessa ennen ajoonlähtöä, sillä muuten toimintasäde on ihan olematon.

      • Anonyymi

        Voihan tietämättömyyden määrää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan tietämättömyyden määrää.

        Avaapa vähän mikä tuossa edellä oli tietämättömyyttä.


    • Anonyymi

      Täyssähköautolla riittää että napsauttaa kännykällä puoli tuntia ennen lämmöt päälle. Siis jos haluaa lämpimästä autosta nauttia, liikkuu se kylmänäkin jos sellainen ei haittaa. Ei tarvitse edes olla mitään lohkolämmitintä tai roikkua kiinni.

      • Anonyymi

        Sama toimii ainakin BMW:n plugareissa. Kännykällä saa lämmityksen tai jäähdytyksen päälle. Toimii ilman verkkovirtaakin, mutta toki se säästää akkusähköä ajamiseen. Yhtä helppoa, kuin Webaston kaukosäätimestä.


      • Anonyymi

        "Täyssähköautolla riittää että napsauttaa kännykällä puoli tuntia ennen lämmöt päälle. "

        Tuo ei liity mitenkään avauksen kysymykseen. Miksi häiriköit asiallista keskustelua?


    • Anonyymi

      Työsuhdeautoihin harvempi ottaa enää moottorilämmitintä. Työkaverien diesel Bemareissa ei yhdessäkään ole lämppäriä. Omassa liisarissa (Audi) on webasto mutta sekin on tehtaalla valittu lämmittämään sisätilaa ja moottoria vasta kun lähdetään liikkeelle. Saisi sen huollossa muutettua lämmittämään ensisijaisesti moottoria mutta kun Audi on tämän tavan valinnut niin sen täytyy olla ns. oikea tapa.

      • Anonyymi

        Nykyautoissa ei tarvita moottorille lämmitintä, ne lähtee kyllä käyntiin.


    • Syksystä 2018 ajellut ladattavalla hybridillä Kainuussa. Pakkasilla riittää kun kännykällä laittaa lämmityksen päälle 30 minuutiksi. Sisätilat lämpimät ja kiertovesi on lämmintä, eli kun lähtee ajamaan, niin heti tulee lämmintä.
      Jos polttomoottorin kylmyys hirvittää, niin pistää lämmönpyynnin korkealle, niin alkumatkaa ajetaan hetki polttomoottorilla, koska kiertovesi on lämmintä, niin polttis käy vain pienen hetken.
      Lämpimin auto mitä mulla on ollut.

    • Anonyymi

      Lämpöisen autohalli paikan vaatii tuommoinen kottero ei kylmään ja koleean ilmastoon!

    • Anonyymi

      Kunnossa oleva auto lähtee käyntiin vaikka 30 asteen pakkasesta ilman lämmittämistä, eikä hajoa siihen.

      • Anonyymi

        "Kunnossa oleva auto lähtee käyntiin vaikka 30 asteen pakkasesta ilman lämmittämistä, eikä hajoa siihen."

        -Et näköjään oivaltanyt kysymyksen varsinaista pointtia, joka oli polttiksen mukaan tulo äkkinäisesti ilman tavanomaista lämpenemisvaihetta. Kyse ei siis ollut "käyntiin lähtemisestä" vaan aivan muusta. Ja jos -30C koneelta aletaan äkkinäisesti pyytämään motaritehoja- ja kierroksia, niin vaikka se ei hajoaisi siihen paikkaan, on ilmiselvää että koneen elinikä putoaa selkeästi.

        Esimerkiksi itse joudun ajamaan ensi parisen kilometria 40...50km/h nopeuksia ennen 80-kympin pätkää. Tuon parin kilsan aikana lämpömittari jo varähtää ja puhaltimesta tulee jo selvästi lämmennyttä ilmaa. Kone on siis ilmiselvästi pahimman kylmyyden ohittanut. Motari alkaa sitten viiden kilsan jälkeen, jolloin kone on jo lähes normaalilämpöinen.

        Plugarilla saattaa tämä pehmeä lasku paukkupakkaseen jäädä väliin avaajan mielestä; jos nyt tulkitsin hänen kirjoitustaan oikein?

        -Itsellä ainakin käänsi veistä haavassa, kun naapuritalon daami kehnosti käynnistyvän koslan kanssa varmisti käynnissä pysymisen startin jälkeen painamalla tallan aika lailla pohjaan. No, siinäkin voi sanoa, että kyllä se kosla sen näytti kestävän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kunnossa oleva auto lähtee käyntiin vaikka 30 asteen pakkasesta ilman lämmittämistä, eikä hajoa siihen."

        -Et näköjään oivaltanyt kysymyksen varsinaista pointtia, joka oli polttiksen mukaan tulo äkkinäisesti ilman tavanomaista lämpenemisvaihetta. Kyse ei siis ollut "käyntiin lähtemisestä" vaan aivan muusta. Ja jos -30C koneelta aletaan äkkinäisesti pyytämään motaritehoja- ja kierroksia, niin vaikka se ei hajoaisi siihen paikkaan, on ilmiselvää että koneen elinikä putoaa selkeästi.

        Esimerkiksi itse joudun ajamaan ensi parisen kilometria 40...50km/h nopeuksia ennen 80-kympin pätkää. Tuon parin kilsan aikana lämpömittari jo varähtää ja puhaltimesta tulee jo selvästi lämmennyttä ilmaa. Kone on siis ilmiselvästi pahimman kylmyyden ohittanut. Motari alkaa sitten viiden kilsan jälkeen, jolloin kone on jo lähes normaalilämpöinen.

        Plugarilla saattaa tämä pehmeä lasku paukkupakkaseen jäädä väliin avaajan mielestä; jos nyt tulkitsin hänen kirjoitustaan oikein?

        -Itsellä ainakin käänsi veistä haavassa, kun naapuritalon daami kehnosti käynnistyvän koslan kanssa varmisti käynnissä pysymisen startin jälkeen painamalla tallan aika lailla pohjaan. No, siinäkin voi sanoa, että kyllä se kosla sen näytti kestävän.

        Pluggarit käynnistää aina kovilla pakkasilla bensamoottorin ensimmäisenä. Esim. RAV ei kulje senttiäkään yli -10 pakkasilla missään vaiheessa.


    • Anonyymi

      Vikaherkkiä hypredejä. Odottakaas kun se on 3- vuotta vanha. Kuka niitä edes ostaa. Sähköauto on taas niin epäkäytännöllinen kuin olla saattaa joka ei sovi edes perheelliselle. Jatkuvaa kaapeleiden hiplaamista ja ne akut. Latauskertojen määrä ja akkujen kautta auton toimintasäde vähenee todella huomattavasti. Ei sovi mökkiläiselle eikä perheelliselle jos pitää peräkärryä vetää tai muuten vaatii autolta pitempää toimintasädettä niin kesällä kuin talvisin. Hankinta hinta korkea ja jälleenmyyntiarvo olematon todellinen ongelmajäte akkujen vuoksi. Kolariturvallisuutta ei ole edes testattu. Sopii liikuntavammaisille joiden matkat ovat kaupunkissa asunnon lähiympäristöllä pyörimistä.
      Nimmerk. kokemusta hypristä ja täyssähköautoista.

      • Anonyymi

        "Sähköauto on taas niin epäkäytännöllinen kuin olla saattaa joka ei sovi edes perheelliselle."

        Jaa. Minulla on kolme lasta, ja meillä on vain täysssähköauto.

        "Latauskertojen määrä ja akkujen kautta auton toimintasäde vähenee todella huomattavasti."

        10 vuodessa toimintasäde vähenee n. 5-10%.

        "perheelliselle jos pitää peräkärryä vetää"

        Outoa, kyllä meidän autolla voi peräkärriä vetää ihan hyvin.

        "Kolariturvallisuutta ei ole edes testattu."

        Ainakin Tesla Model 3:n kolariturvallisuus on testattu, sai kaikista osa-alueista täydet 5 tähteä.

        "jälleenmyyntiarvo olematon todellinen ongelmajäte akkujen vuoksi"

        Vanhatkin akut ovat arvoikkaita energiavarastotarkoituksissa. Hajonneillakin akuilla on melkoisesti arvoa niiden sisältämien materiaalejen vuoksi.


      • Anonyymi

        Paras kyllä oli "jälleenmyyntiarvo olematon".

        Niin huono jälleenmyyntiarvo, että saisin käytännössä omani takaisin yli vuoden ajojen jälkeen. Huutonaurua!


      • Anonyymi

        Voisit opetella myös oikeinkirjoitusta. Hirvittävää lukea tuollaista tekstiä :O


      • Anonyymi

        Höpö poika älä viitsi yrittää valheella eteenpäin.


    • Anonyymi

      työkaverilla on passatin gte plugin-hybridi eikä ole ollut pahaa sanottavaa.. auto on lämmin aamulla kun lähtee töihin, ajastaa vain että lähtiessä on autossa 20c.. lämpiää sähköllä ja auton omalla lämmittimellä, eli ptc-vastukset ilmakanavissa, auto yön pihassa yösähköllä latauksessa ja lyhyt työmatka menee sähköllä.. kuulemma tässä noin puolessa vuodessa mennyt noin puoli tankillista bensaa..

      • Anonyymi

        Kovin on maltillinen kuski ei tarvetta kiihdyttää 100 tai 80 rajoitukseen. Passatin sähkötehon aika vaisut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovin on maltillinen kuski ei tarvetta kiihdyttää 100 tai 80 rajoitukseen. Passatin sähkötehon aika vaisut.

        Moni ajaa työmatkansa kokonaan kaupunkinopeuksilla (maksimi 50-60 km/h).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moni ajaa työmatkansa kokonaan kaupunkinopeuksilla (maksimi 50-60 km/h).

        Jep, silloin Passatin tehot riittää hyvin. Kaupunkiajossa vaan haukkaa histosti sähköä lämmitämiseen. Webastokaan ei auta kun Volkkarin (myös Superb) plugareissa webasto ei ole käytettävissä ajon aikana, vain ennen ajoon lähtöä.


    • Anonyymi

      Pitää muistaa myös moottoriöljyn osuus kylmäkäynnistyksessä. Nykyisin autoissa käytetään jopa 0W-16 öljyjä.

      • Anonyymi

        Euro 5 ja 6 jälkeen vuoden 2009, ovat kokonaistaloudellisimmat.
        Kierrätys on HOT.
        Sähköauto menettää tehostaan 30 % 10 asteen pakkasessa ja
        100 % häviää 35 asteen pakkasessa.
        Mieti tätä viherpeippo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Euro 5 ja 6 jälkeen vuoden 2009, ovat kokonaistaloudellisimmat.
        Kierrätys on HOT.
        Sähköauto menettää tehostaan 30 % 10 asteen pakkasessa ja
        100 % häviää 35 asteen pakkasessa.
        Mieti tätä viherpeippo.

        Tässä siis miltä 100% tehonmenetys näyttää. Kuten tässä nähdään. Tesla lämpeni -34C asteen pakkasessa 20C neljässä minuutissa.

        Olet siis totaalisen väärässä. Tesla on talvella paras auto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Euro 5 ja 6 jälkeen vuoden 2009, ovat kokonaistaloudellisimmat.
        Kierrätys on HOT.
        Sähköauto menettää tehostaan 30 % 10 asteen pakkasessa ja
        100 % häviää 35 asteen pakkasessa.
        Mieti tätä viherpeippo.

        Ja tässä on Tesla -40C ajossa: https://www.youtube.com/watch?v=UUz6-0D1pPM

        50% range vielä tuossa lämpötilassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä siis miltä 100% tehonmenetys näyttää. Kuten tässä nähdään. Tesla lämpeni -34C asteen pakkasessa 20C neljässä minuutissa.

        Olet siis totaalisen väärässä. Tesla on talvella paras auto.

        Paitti että TM talvitestissä Model Y oli historian surkein talviauto ja sen lämmityslaite huonoin kuten tietysti ajettavuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitti että TM talvitestissä Model Y oli historian surkein talviauto ja sen lämmityslaite huonoin kuten tietysti ajettavuus.

        Juu, aina on malleja joissa on heikkouksia, mutta ei välttämättä koska kaikki valmistajan malleja ja usein selkeät heikkoudet poistuu seuraavissa vuosimalleissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä siis miltä 100% tehonmenetys näyttää. Kuten tässä nähdään. Tesla lämpeni -34C asteen pakkasessa 20C neljässä minuutissa.

        Olet siis totaalisen väärässä. Tesla on talvella paras auto.

        Paitti että model Y oli TM talvitestin jumbo ja ajettavuudeltaan TM historian huonoin.


    • Anonyymi

      Kovilla pakkasilla moottori käynnistyy aina.

    • Anonyymi

      Kovemmilla pakkasilla plugarin kone surraa kuten ei-plugarissa. Mitään ongelmaa ei ole. Jo lähtiessä kone käynnistyy heti jos pakkasta on paljon.

      • Anonyymi

        Toyotan hybrideissä on ollut paljon surkeita akkuja jotka estivät pakkaskäynnistykset ja sitten ne kuuluisat releet päälle.
        Onneksi laatuautoissa ei ole noita ongelmia.


      • Anonyymi

        Joo, niin käynnistyi Passat GTE ilman moottorilämmitystä jokaisena aamuna kun oli pakkasta enemmän kun -30c. Ei se edes yrittänyt lähteä sähköllä liikkeelle.
        Tottakai pitää jonkinlainen maalaisjärki olla päässä. Eli kun käynnistät, niin antaa sen auton käydä ensin paikallaan vaikka minuutti, ja sitten liikkeelle vältellen kierroksia yli 3000, kunnes moottori alkaa lämmetä vähän enemmän. Turbo ei oikein tykkää jos voitelu ei toimi, eli siis ei kannata pyytää siltä paljoa ennen kuin öljy on lämmintä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, niin käynnistyi Passat GTE ilman moottorilämmitystä jokaisena aamuna kun oli pakkasta enemmän kun -30c. Ei se edes yrittänyt lähteä sähköllä liikkeelle.
        Tottakai pitää jonkinlainen maalaisjärki olla päässä. Eli kun käynnistät, niin antaa sen auton käydä ensin paikallaan vaikka minuutti, ja sitten liikkeelle vältellen kierroksia yli 3000, kunnes moottori alkaa lämmetä vähän enemmän. Turbo ei oikein tykkää jos voitelu ei toimi, eli siis ei kannata pyytää siltä paljoa ennen kuin öljy on lämmintä.

        Autoissa on tietokone mikä ohjaa moottoria ja vaihteistoa niin että niitä ei voi rikkoa.
        Jos turbo on niin huono niin miksi se on sinne pantu. Ilmankin pärjää.


    • Anonyymi

      Onnettomia keksintöjä viher peipposten takia, siberian armoilla.🙀

    • Anonyymi

      Vähän on myytävänä pohjoisessa...sähkö ja hybriteitä..täälä odotellaan vielä et kehittyvät..

    • Anonyymi

      Olis kiinnostava nähdä testejä, joissa 5 vuotias ja 200 000 km ajettu blugarin polttomoottori puretaan osa osalta ja verrata osia vastaavaan tavalliseen polttomoottoriin.

      • Anonyymi

        Merkkien välillä on valtavat erot plugarien polttomoottorin käyttölogiikassa ja sen myötä polttomoottorin kestävyydessä.

        Omassa polttis käy melkein jatkuvasti kovemmilla pakkasilla kuten ei plugareissakin. Lämpöisemmillä ajan yhden 20km matkan polttiksella kerran kuussa.
        Muuten kaikki ajot sähköllä. EI se sähköllä ajo sitä polttomoottoria riko vaan liian lyhyen kylmän polttiksen käyntijaksot. Tämä aiheutti lehdessä olleen bemarin jakopään ruostumisen alle 2 vuotiaassa autossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Merkkien välillä on valtavat erot plugarien polttomoottorin käyttölogiikassa ja sen myötä polttomoottorin kestävyydessä.

        Omassa polttis käy melkein jatkuvasti kovemmilla pakkasilla kuten ei plugareissakin. Lämpöisemmillä ajan yhden 20km matkan polttiksella kerran kuussa.
        Muuten kaikki ajot sähköllä. EI se sähköllä ajo sitä polttomoottoria riko vaan liian lyhyen kylmän polttiksen käyntijaksot. Tämä aiheutti lehdessä olleen bemarin jakopään ruostumisen alle 2 vuotiaassa autossa.

        Onneksi minulla on 6-vuotias Bemarin plugari. Ei ole ruostetta koneessa. Näin talvipakkasilla se haluaa lähteä liikkeelle polttomoottorilla säästääkseen kylmää akkua. Jos on vähänkään liukasta, se helposti pistää muutenkin nelivedon päälle, eli etupäässä vetää polttomoottori ja takaa tuuppaa sähkömoottori. Meno on nelivedolla paljon vakaampaa, joten eipä tuo haittaa. Hyvin nuo pelaavat yhteen, en voi valittaa.

        Kaikenkaikkiaan tässä ketjussa ei vaikuta olevan juurikaan oikeasti plugarilla ajavia. Kummallisia harhakuvia hajoavista moottoreista. Käyttäjän ei juuri tarvitse autoa säädellä, jos ei halua. Auto pitää huolen itsestään, eikä suostu rikkomaan itseään. Aina kulkee hyvin käyttäen molempia moottoreita parhaalla mahdollisella tavalla. Säätämällä saa toki sport- ja ecotiloja käyttöön näin halutessan. Harvoin näitä käytännössä tarvitaan.


    • Anonyymi

      Ladattavalla hybridillä pärjää hyvin kovalla pakkasella (pakkasta yli 15 astetta), kun ajaa pelkän polttomoottorin avulla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      161
      9444
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2970
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      40
      2736
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2591
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      2005
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      98
      1892
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      24
      1856
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      50
      1399
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      110
      1254
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1231
    Aihe