Rakkauden filosofiaa

Anonyymi

-rakkaus tahtoo tehdä hyvää vaikkei tuntuisi siltä.
-rakkaus uhrautuu muttei toimi kynnysmattona
-kylmässä maailmassa rakkaus muuttuu usein helposti vihaksi kun aikaa kuluu
-monesti projisoi positiivisia piirteitä rakkauden kohteeseen
-uusi universumi/todellisuus saattaa muotoutua sen mukaan mitä on opittu rakkaudesta
-pyyteetön rakkaus on yhteydessä Luojaan

Huomasin juuri etten tiedä aiheesta juuri mitään! Tiedätkö sinä jotain enemmän?

--
heisielu

36

708

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Rakkaudesta puhuminen ei näytä olevan suosittua mutta nykyäänhän on muodissa puhua hyveistä. Oma suosikkilistani on seuraava:

      -rohkeus
      -anteeksiantaminen
      -arvostaminen
      -ymmärtäminen
      -myötätunto
      -nöyryys

      Ihmiskunta on kehittynyt teknologisesti nopeasti. Hengellistä kehittymistä ei saisi unohtaa kaiken keskellä.

      --
      aloittaja

    • Anonyymi

      Hieman synkempi näkemys:

      Ketään ei koskaan rakasteta vaan rakastetaan hänen ominaisuuksiaan. Kuten kauneus, voima, huumorintaju ja älykkyys.

      Voisiko rakastaa jonkun ihmisen syvintä tosi olemusta, mitä ominaisuuksia siihen sitten liittyykin?

    • Anonyymi

      Olemmeko luonnostaan egoisteja ?

      Onko olemassa puhdasta epäitsekkyyttä ?

      Suosittelen kirjaa : "Hyvän historia" Rutger Bregman

      --
      heisielu

      • Anonyymi

        Tuosta kirjasta:

        Miten luomme yhteiskunnan, jossa ihmiset motivoivat itsensä?

        -Pääjohtajat tekisivät töitä, koska uskovat yritykseensä.
        -yliopistotutkijat tekisivät ylityötunteja, koska ovat uteliaita.
        -opettajat opettaisivat, koska tuntevat olevansa vastuunsa oppilaistaan.
        -psykologit hoitaisivat potilaitaan niin kauan kuin on paranemisen kannalta tarpeen.
        -pankkiirit saisivat tyydytyksen roolistaan palveluntarjoajina.


        Ei ole mitään vahvempaa kuin ihmiset, jotka tekevät jotakin siksi, että haluavat tehdä niin.
        --
        aloittaja


    • Rakkaus ilmenee ennen kaikkea perheissä. Ja ihmissuhteissa.

      Siksi perhearvot ovat äärimmäisen tärkeitä. Ylipoliittisia asioita. Niitä ei saisi vasemmisto ja vihreät ja reformistit unohtaa, ja antaa aseita oikeistolle.

      Eikä perhearvot oikeistolaisella tavalla. Perhearvot kuitenkin. Rauha vanhemmille osoittaa rakkauttaan. Eikä mitään, ei mitään ydinperheen rikkomista, vaikka muunlaisiakin pitää tukea. Lasten pitää saada rakkautta. Vanhemmilla ja sisaruksilla ja isovanhemmilla pitää olla aikaa siihen ja rauhaa. Ennen kaikkea äideillä.

    • Anonyymi

      Kaikkinainen kiltteys on maailman rakkautta.
      Heips

    • Anonyymi

      Rakkaus on lisääntymisvietin toteuttamisen ja yhteisöllisyyden mahdollistava tunnereaktio.

      • Anonyymi

        seksi?

        aika paljon aikaa ja energiaa tuhlattu sen ympärillä , vaikka ei olisi tarkoitus edes lisääntyä.


    • Anonyymi

      Tommy Hellsten ohjelmassaan Läsnä kuvasi sen hyvin, että vain vapaana voi rakastaa. Näin se on, kun ihmiseltä yritetään viedä kaikki, hän pelastautuu elämään jatkuvassa rakkauden tilassa. Siinä on täydellinen rauha.

      • Anonyymi

        Vapaus, veljeys ja tasa-arvo.


    • Anonyymi

      Kristinuskon mukaan:

      Jumala on rakkaus.

      Mutta.

      rakkaus ei ole Jumala.

    • Anonyymi

      Mikään ei ole mahtavampaa kuin että sinä rakastat häntä ja hän rakastaa sinua.

    • Anonyymi

      Rakkaudessa on tie pimeyteen... omistushaluun, mustasukkaisuuteen, kateuteen, elämän osittaiseen kadottamiseen, elämän kaavamaistumiseen, kipuun ja ahdistukseen. Voit välittää toisesta ja arvostaa häntä, mutta rakkautta, eli hormonaalista epätasapainoa, on syytä varoa.

      • Anonyymi

        "monesti projisoi positiivisia piirteitä rakkauden kohteeseen".
        Tämä on kyllä totta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "monesti projisoi positiivisia piirteitä rakkauden kohteeseen".
        Tämä on kyllä totta.

        "pyyteetön rakkaus on yhteydessä Luojaan"
        Erittäin hyvin oivallettu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "pyyteetön rakkaus on yhteydessä Luojaan"
        Erittäin hyvin oivallettu

        Pyytetön rakkaus ja omistautuminen kasvaa kuin pääoma pankissa: mitä enemmän annamme, sitä enemmän saamme, ja mitä enemmän saamme, sitä enemmän voimme antaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyytetön rakkaus ja omistautuminen kasvaa kuin pääoma pankissa: mitä enemmän annamme, sitä enemmän saamme, ja mitä enemmän saamme, sitä enemmän voimme antaa.

        Miten sinä määrittelet rakkauden? Mitä rakkaus on? Miten mittaamme rakkautta? Meille opetetaan, että todellinen rakkaus on luonteeltaan epäitsekästä, kun tässä rakkaudessa tavoittelemme vain toisen olennon etua, vain rakkautemme kohdetta, eikä siihen sekoiteta, ei pienintäkään sekoitusta omasta edusta saadaksemme itsellemme mitään hyvää. Ja voimme sanoa asian näin: kun hyvät tunteet toista elävää olentoa kohtaan saavuttavat maksiminsa, se on rakkautta. Se on sydämen tunne, ja sydämen tunteen maksimiaste on rakkautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sinä määrittelet rakkauden? Mitä rakkaus on? Miten mittaamme rakkautta? Meille opetetaan, että todellinen rakkaus on luonteeltaan epäitsekästä, kun tässä rakkaudessa tavoittelemme vain toisen olennon etua, vain rakkautemme kohdetta, eikä siihen sekoiteta, ei pienintäkään sekoitusta omasta edusta saadaksemme itsellemme mitään hyvää. Ja voimme sanoa asian näin: kun hyvät tunteet toista elävää olentoa kohtaan saavuttavat maksiminsa, se on rakkautta. Se on sydämen tunne, ja sydämen tunteen maksimiaste on rakkautta.

        Tunteita on erilaisia. On maallisia tunteita ja transsendentaalisia tunteita. Myöskään henkisyys ei ole vailla tunteita ja moninaisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunteita on erilaisia. On maallisia tunteita ja transsendentaalisia tunteita. Myöskään henkisyys ei ole vailla tunteita ja moninaisuutta.

        "pyyteetön rakkaus on yhteydessä Luojaan"

        Bhakti on rakkauteen perustuvaa omistautumista Jumalalle, jota eivät saastuta karman (voiton tavoittelu) ja gyanan (luopumisen henki tai halu saada älyllinen vahvistus jumalalliselle ilmoitukselle) epäpuhtaudet (...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "pyyteetön rakkaus on yhteydessä Luojaan"

        Bhakti on rakkauteen perustuvaa omistautumista Jumalalle, jota eivät saastuta karman (voiton tavoittelu) ja gyanan (luopumisen henki tai halu saada älyllinen vahvistus jumalalliselle ilmoitukselle) epäpuhtaudet (...

        "pyyteetön rakkaus on yhteydessä Luojaan"
        Totta joka sana.


        Srila Sridhar Maharaj selittää: "Bhaktia ylistetään Pyhissä kirjoituksissa monin tavoin. Se voi tehdä mahdottoman mahdolliseksi: alistaa ylempiarvoisen alemmalle.

        Sanotaan vaikka kenraali. Hän on voittanut vihollismaan ja on palaamassa kotiin. Mutta hänen lapsensa pystyy tarttumaan mahtavaa isäänsä sormesta ja johdattamaan hänet minne tahansa. Tällainen on rakkauden voitto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "pyyteetön rakkaus on yhteydessä Luojaan"
        Totta joka sana.


        Srila Sridhar Maharaj selittää: "Bhaktia ylistetään Pyhissä kirjoituksissa monin tavoin. Se voi tehdä mahdottoman mahdolliseksi: alistaa ylempiarvoisen alemmalle.

        Sanotaan vaikka kenraali. Hän on voittanut vihollismaan ja on palaamassa kotiin. Mutta hänen lapsensa pystyy tarttumaan mahtavaa isäänsä sormesta ja johdattamaan hänet minne tahansa. Tällainen on rakkauden voitto.

        "pyyteetön rakkaus on yhteydessä Luojaan"

        Tämä [bhakti] on jotain käsittämätöntä, sitä ei voi kuvitella. Tämä ihme on mahdollinen vain rakkauden ja hellyyden kautta. Krishna julistaa: ...sanskroit... ("Srimad-Bhagavatam", 9.4.63).
        "Olen hartaitteni lumoissa, olen antautunut heille", Hän sanoo. - Olen riippuvainen bhaktoistani enkä kykene luopumaan tästä tilasta. Luonteeltani olen tällainen. Minulla ei ole egoa. Se on vapaaehtoinen antautuminen, vapaaehtoinen päätökseni."

        - Bhagavad Gita Idän viisauden helmi / Nimien ja termien sanakirja: B


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "pyyteetön rakkaus on yhteydessä Luojaan"

        Tämä [bhakti] on jotain käsittämätöntä, sitä ei voi kuvitella. Tämä ihme on mahdollinen vain rakkauden ja hellyyden kautta. Krishna julistaa: ...sanskroit... ("Srimad-Bhagavatam", 9.4.63).
        "Olen hartaitteni lumoissa, olen antautunut heille", Hän sanoo. - Olen riippuvainen bhaktoistani enkä kykene luopumaan tästä tilasta. Luonteeltani olen tällainen. Minulla ei ole egoa. Se on vapaaehtoinen antautuminen, vapaaehtoinen päätökseni."

        - Bhagavad Gita Idän viisauden helmi / Nimien ja termien sanakirja: B

        "pyyteetön rakkaus on yhteydessä Luojaan"

        Jumalaa voi valloittaa rakkauden avulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "pyyteetön rakkaus on yhteydessä Luojaan"

        Jumalaa voi valloittaa rakkauden avulla.

        https://vedabase.io/en/library/sb/9/4/63/

        ŚB 9.4.63
        श्रीभगवानुवाच
        अहं भक्तपराधीनो ह्यस्वतन्त्र इव द्विज ।
        साधुभिर्ग्रस्तहृदयो भक्तैर्भक्तजनप्रिय: ॥ ६३ ॥
        śrī-bhagavān uvāca
        ahaṁ bhakta-parādhīno
        hy asvatantra iva dvija
        sādhubhir grasta-hṛdayo
        bhaktair bhakta-jana-priyaḥ


        The Supreme Personality of Godhead said to the brāhmaṇa: I am completely under the control of My devotees. Indeed, I am not at all independent. Because My devotees are completely devoid of material desires, I sit only within the cores of their hearts. What to speak of My devotee, even those who are devotees of My devotee are very dear to Me.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://vedabase.io/en/library/sb/9/4/63/

        ŚB 9.4.63
        श्रीभगवानुवाच
        अहं भक्तपराधीनो ह्यस्वतन्त्र इव द्विज ।
        साधुभिर्ग्रस्तहृदयो भक्तैर्भक्तजनप्रिय: ॥ ६३ ॥
        śrī-bhagavān uvāca
        ahaṁ bhakta-parādhīno
        hy asvatantra iva dvija
        sādhubhir grasta-hṛdayo
        bhaktair bhakta-jana-priyaḥ


        The Supreme Personality of Godhead said to the brāhmaṇa: I am completely under the control of My devotees. Indeed, I am not at all independent. Because My devotees are completely devoid of material desires, I sit only within the cores of their hearts. What to speak of My devotee, even those who are devotees of My devotee are very dear to Me.

        All the great stalwart personalities in the universe, including Lord Brahmā and Lord Śiva, are fully under the control of the Supreme Personality of Godhead, but the Supreme Personality of Godhead is fully under the control of His devotee. Why is this? Because the devotee is anyābhilāṣitā-śūnya; in other words, he has no material desires in his heart. His only desire is to think always of the Supreme Personality of Godhead and how to serve Him best. Because of this transcendental qualification, the Supreme Lord is extremely favorable to the devotees — indeed, not only the devotees, but also the devotees of the devotees. Śrīla Narottama dāsa Ṭhākura says, chāḍiyā vaiṣṇava-sevā nistāra pāyeche kebā: without being a devotee of a devotee, one cannot be released from material entanglement. Therefore Caitanya Mahāprabhu identified Himself as gopī-bhartuḥ pada-kamalayor dāsa-dāsānudāsaḥ. Thus he instructed us to become not directly servants of Kṛṣṇa but servants of the servant of Kṛṣṇa. Devotees like Brahmā, Nārada, Vyāsadeva and Śukadeva Gosvāmī are directly servants of Kṛṣṇa, and one who becomes a servant of Nārada, Vyāsadeva and Śukadeva, like the Six Gosvāmīs, is still more devoted. Śrīla Viśvanātha Cakravartī Ṭhākura therefore says, yasya prasādād bhagavat-prasādaḥ: if one very sincerely serves the spiritual master, Kṛṣṇa certainly becomes favorable to such a devotee. Following the instructions of a devotee is more valuable than following the instructions of the Supreme Personality of Godhead directly.

        https://vedabase.io/en/library/sb/9/4/63/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        All the great stalwart personalities in the universe, including Lord Brahmā and Lord Śiva, are fully under the control of the Supreme Personality of Godhead, but the Supreme Personality of Godhead is fully under the control of His devotee. Why is this? Because the devotee is anyābhilāṣitā-śūnya; in other words, he has no material desires in his heart. His only desire is to think always of the Supreme Personality of Godhead and how to serve Him best. Because of this transcendental qualification, the Supreme Lord is extremely favorable to the devotees — indeed, not only the devotees, but also the devotees of the devotees. Śrīla Narottama dāsa Ṭhākura says, chāḍiyā vaiṣṇava-sevā nistāra pāyeche kebā: without being a devotee of a devotee, one cannot be released from material entanglement. Therefore Caitanya Mahāprabhu identified Himself as gopī-bhartuḥ pada-kamalayor dāsa-dāsānudāsaḥ. Thus he instructed us to become not directly servants of Kṛṣṇa but servants of the servant of Kṛṣṇa. Devotees like Brahmā, Nārada, Vyāsadeva and Śukadeva Gosvāmī are directly servants of Kṛṣṇa, and one who becomes a servant of Nārada, Vyāsadeva and Śukadeva, like the Six Gosvāmīs, is still more devoted. Śrīla Viśvanātha Cakravartī Ṭhākura therefore says, yasya prasādād bhagavat-prasādaḥ: if one very sincerely serves the spiritual master, Kṛṣṇa certainly becomes favorable to such a devotee. Following the instructions of a devotee is more valuable than following the instructions of the Supreme Personality of Godhead directly.

        https://vedabase.io/en/library/sb/9/4/63/

        Korkein Herra sanoi brahmanille: "Olen täysin palvojieni armoilla. Itse asiassa minulla ei ole mitään itsenäisyyttä. Bhaktoillanii ei ole aineellisia haluja, joten olen vain heidän sydämissään. Mitä edes sanoa heistä, kun jopa ne, jotka ovat uskollisia minun palvojilleni ovat hyvin rakkaita Minulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korkein Herra sanoi brahmanille: "Olen täysin palvojieni armoilla. Itse asiassa minulla ei ole mitään itsenäisyyttä. Bhaktoillanii ei ole aineellisia haluja, joten olen vain heidän sydämissään. Mitä edes sanoa heistä, kun jopa ne, jotka ovat uskollisia minun palvojilleni ovat hyvin rakkaita Minulle.

        Kaikki maailmankaikkeuden suuret ja voimakkaat herrat, mukaan lukien Brahma ja Shiva, ovat Jumalan Korkeimman Persoonallisuuden alaisia, mutta Herra Itse on Omille bhaktoillensa alisteinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki maailmankaikkeuden suuret ja voimakkaat herrat, mukaan lukien Brahma ja Shiva, ovat Jumalan Korkeimman Persoonallisuuden alaisia, mutta Herra Itse on Omille bhaktoillensa alisteinen.

        "pyyteetön rakkaus on yhteydessä Luojaan"

        Jumalaa voi valloittaa rakkauden avulla.

        ________________________________________________________________________________

        Korkein Herra sanoi brahmanille: "Olen täysin palvojieni armoilla. Itse asiassa minulla ei ole mitään itsenäisyyttä. Bhaktoillanii ei ole aineellisia haluja, joten olen vain heidän sydämissään. Mitä edes sanoa heistä, kun jopa ne, jotka ovat uskollisia minun palvojilleni ovat hyvin rakkaita Minulle.

        Srimad-Bhagavatam 9.4.63


      • Anonyymi

        "pyyteetön rakkaus on yhteydessä Luojaan"

        Niin on.

        _________________________________

        Korkein Herra sanoi brahmanille: "Olen täysin palvojieni armoilla. Itse asiassa minulla ei ole mitään itsenäisyyttä. Bhaktoillanii ei ole aineellisia haluja, joten olen vain heidän sydämissään. Mitä edes sanoa heistä, kun jopa ne, jotka ovat omistautuneet Minun palvojilleni ovat hyvin rakkaita Minulle.

        ŚB 9.4.63


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "pyyteetön rakkaus on yhteydessä Luojaan"

        Niin on.

        _________________________________

        Korkein Herra sanoi brahmanille: "Olen täysin palvojieni armoilla. Itse asiassa minulla ei ole mitään itsenäisyyttä. Bhaktoillanii ei ole aineellisia haluja, joten olen vain heidän sydämissään. Mitä edes sanoa heistä, kun jopa ne, jotka ovat omistautuneet Minun palvojilleni ovat hyvin rakkaita Minulle.

        ŚB 9.4.63

        "Uskon vakaasti Bhagavad-gitan perusperiaatteeseen, pyrin aina muistamaan sen ja ohjaamaan sitä teoissani, puhun siitä niille, jotka kysyvät mielipidettäni, ja heijastan sitä kirjoituksissani."

        "Jos Krishnaa ei olisi, ei olisi meidän käsitystämme Jumalasta."

        "Krishnan koko opetus ja elämä on vain rakkautta. Krishna ei hyväksy mitään muuta kuin rakkauden, toimii vain rakkauden kautta, hengittää vain sen kautta ja puhuu vain sen kautta."

        "Krishnan metafyysinen uskonnollinen idea on kaikkien todellisten filosofisten järjestelmien ja kaikkien uskontojen ikuinen ja universaali perusta."

        Leo Tolstoi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "pyyteetön rakkaus on yhteydessä Luojaan"

        Niin on.

        _________________________________

        Korkein Herra sanoi brahmanille: "Olen täysin palvojieni armoilla. Itse asiassa minulla ei ole mitään itsenäisyyttä. Bhaktoillanii ei ole aineellisia haluja, joten olen vain heidän sydämissään. Mitä edes sanoa heistä, kun jopa ne, jotka ovat omistautuneet Minun palvojilleni ovat hyvin rakkaita Minulle.

        ŚB 9.4.63

        "pyyteetön rakkaus on yhteydessä Luojaan"

        Krishna on yhtäältä täysin itsenäinen, mutta toisaalta Hän tuntee olevansa riippuvainen bhaktoistaan. Löydämme antaumusta, jossa Ääretön on alistettu rajoitetulle. Mutta kenelle tällainen asema voidaan uskoa? Bhagavatamissa Krishna sanoo: "Muktin, vapautuksen, minä annan helposti monille, mutta bhaktia en anna."

        Srila Rupa Gosvami luettelee Krishna-bhaktin ominaisuuksia ja sanoo, että se on hyvin harvoin saavutettavissa (sudurlabha).
        Koska - kuvitelkaa! - Korkein Absoluuttinen Totuu... josta kaikki riippuu.
        Josta kaikki riippuu, tulee alisteiseksi sille, jolla on antaumus.

        Tämä voidaan uskoa vain sellaiselle, jonka edut ovat yhtä kuin
        Absoluutin kanssa. Vain krishna-bhakti voi saavuttaa tällaisen hämmästyttävän aseman. Tuo on hyvä kysymys. Kysymysten kysymys.


        Sen takia bhaktia on kovin vaikeaa saavuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "pyyteetön rakkaus on yhteydessä Luojaan"

        Krishna on yhtäältä täysin itsenäinen, mutta toisaalta Hän tuntee olevansa riippuvainen bhaktoistaan. Löydämme antaumusta, jossa Ääretön on alistettu rajoitetulle. Mutta kenelle tällainen asema voidaan uskoa? Bhagavatamissa Krishna sanoo: "Muktin, vapautuksen, minä annan helposti monille, mutta bhaktia en anna."

        Srila Rupa Gosvami luettelee Krishna-bhaktin ominaisuuksia ja sanoo, että se on hyvin harvoin saavutettavissa (sudurlabha).
        Koska - kuvitelkaa! - Korkein Absoluuttinen Totuu... josta kaikki riippuu.
        Josta kaikki riippuu, tulee alisteiseksi sille, jolla on antaumus.

        Tämä voidaan uskoa vain sellaiselle, jonka edut ovat yhtä kuin
        Absoluutin kanssa. Vain krishna-bhakti voi saavuttaa tällaisen hämmästyttävän aseman. Tuo on hyvä kysymys. Kysymysten kysymys.


        Sen takia bhaktia on kovin vaikeaa saavuttaa.

        Pelko on alkukantaisin tunne, ei ainoastaan ihmisiä vaan myös Jumalaa kohtaan.

        Hän ei hallitse ruoskalla, miekalla tai perustuslailla.

        Hän hallitsee maailmassaan kauneuden, harmonian ja uhrautuvuuden avulla. Kaikkien perinteiden pyhimykset todistavat: "Jumala on rakkaus".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelko on alkukantaisin tunne, ei ainoastaan ihmisiä vaan myös Jumalaa kohtaan.

        Hän ei hallitse ruoskalla, miekalla tai perustuslailla.

        Hän hallitsee maailmassaan kauneuden, harmonian ja uhrautuvuuden avulla. Kaikkien perinteiden pyhimykset todistavat: "Jumala on rakkaus".

        Ihmeitä, profeettoja, pyhimyksiä ja toteutuneita ennustuksia on kaikissa maailmanuskonnoissa, vaikkemme aina ole niistä tietoisia. Tämän tai tuon uskonnon muinaisuus on myös toissijainen ominaisuus - loppujen lopuksi puhumme todellisuudesta, joka on avaruuden ja ajan tuolla puolen.

        Siksi hengellisen käsitteen arvioinnissa tärkeimpänä kriteerinä ei pitäisi olla yksinoikeusvaatimus eikä edes ikä, vaan maailmankuvan syvyys ja harmonia.

        Valitettavan usein eri uskontojen kannattajat uskovat, että "on olemassa yksi oikea uskonto, Jumalalta - ja muut ovat paholaisen". Lopulta tällainen kanta johtaa jatkuviin konflikteihin ja fanaattisuuteen.

        Vedat tuovat ristiriidat sopusointuun selittämällä: kaikki maailmanuskonnot puhuvat Jumalasta. Useimpien uskontojen seuraajia voidaan kutsua "teisteiksi", kreikan kielen sanasta "theos" - "Jumala".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmeitä, profeettoja, pyhimyksiä ja toteutuneita ennustuksia on kaikissa maailmanuskonnoissa, vaikkemme aina ole niistä tietoisia. Tämän tai tuon uskonnon muinaisuus on myös toissijainen ominaisuus - loppujen lopuksi puhumme todellisuudesta, joka on avaruuden ja ajan tuolla puolen.

        Siksi hengellisen käsitteen arvioinnissa tärkeimpänä kriteerinä ei pitäisi olla yksinoikeusvaatimus eikä edes ikä, vaan maailmankuvan syvyys ja harmonia.

        Valitettavan usein eri uskontojen kannattajat uskovat, että "on olemassa yksi oikea uskonto, Jumalalta - ja muut ovat paholaisen". Lopulta tällainen kanta johtaa jatkuviin konflikteihin ja fanaattisuuteen.

        Vedat tuovat ristiriidat sopusointuun selittämällä: kaikki maailmanuskonnot puhuvat Jumalasta. Useimpien uskontojen seuraajia voidaan kutsua "teisteiksi", kreikan kielen sanasta "theos" - "Jumala".

        Jumalan persoona on kuitenkin paljastettu eriasteisesti eri perinteissä. Paradoksaalista kyllä, useimpien uskontojen pyhien kirjoitusten keskipisteessä ei ole Jumala itse, vaan hänen poikansa Jeesus ja profeetta Muhammed.

        Mutta mitä Korkeimman lähettiläät itse sanovat? "Hän, joka lähetti minut, on suurempi kuin minä", "Minulla on teille paljon sanottavaa, mutta ette voi nyt ottaa niitä vastaan".

        Vedat kuitenkin asettavat keskiöön Jumalan Persoonan: Hänen maailmansa, Hänen ympäristönsä, Hänen vierailunsa tällä planeetalla, Hänen ilmoituksensa Itsestään.

        Tämä on "kopernikaaninen vallankumous uskonnollisessa tietoisuudessa". Ennen Kopernikusta ihmiset uskoivat, että Maa oli maailmankaikkeuden keskipisteessä, mutta Kopernikus selitti, että aurinko on keskipisteessä ja että kaikki planeetat kiertävät sitä.

        Samoin Jumala on kaikkien uskonnollisten oppien keskipisteessä. Ja siinä määrin kuin jokin oppi paljastaa Hänen Persoonansa, sielun potentiaalisen suhteen Häneen - sitä voidaan pitää jossain määrin täydellisenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalan persoona on kuitenkin paljastettu eriasteisesti eri perinteissä. Paradoksaalista kyllä, useimpien uskontojen pyhien kirjoitusten keskipisteessä ei ole Jumala itse, vaan hänen poikansa Jeesus ja profeetta Muhammed.

        Mutta mitä Korkeimman lähettiläät itse sanovat? "Hän, joka lähetti minut, on suurempi kuin minä", "Minulla on teille paljon sanottavaa, mutta ette voi nyt ottaa niitä vastaan".

        Vedat kuitenkin asettavat keskiöön Jumalan Persoonan: Hänen maailmansa, Hänen ympäristönsä, Hänen vierailunsa tällä planeetalla, Hänen ilmoituksensa Itsestään.

        Tämä on "kopernikaaninen vallankumous uskonnollisessa tietoisuudessa". Ennen Kopernikusta ihmiset uskoivat, että Maa oli maailmankaikkeuden keskipisteessä, mutta Kopernikus selitti, että aurinko on keskipisteessä ja että kaikki planeetat kiertävät sitä.

        Samoin Jumala on kaikkien uskonnollisten oppien keskipisteessä. Ja siinä määrin kuin jokin oppi paljastaa Hänen Persoonansa, sielun potentiaalisen suhteen Häneen - sitä voidaan pitää jossain määrin täydellisenä.

        Hän ei hallitse ruoskalla, miekalla tai perustuslailla.

        Hän hallitsee maailmassaan kauneuden, harmonian ja uhrautuvuuden avulla.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Toivoisin että et lähettäisi liian lyhyessä ajassa liikaa vedaviestejä ettei koko keskusteluketjua poistettaisi.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2606
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1179
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1143
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe