Jaettu Kristus?

Apostoli Paavali kyseli jo aikanaan: Onko Kristus jaettu? Hän luettelee siinä puolueita, jotka olivat ryhmittyneet joidenkin esikuvien taakse. Siellä Korintin seurakunnassa oli Pietarin porukka. Siellä olii Apolloksen porukka. Siellä oli Paavalin porukka ja vielä Kristuksen porukka.
Mistä tämä kertoo? Lihallisuudesta! Miksi niin? Koska ihminen kiintyy enemmän siihen, mitä julistaja ei sano kuin siihen mitä hän sanoo. Ahneutta elämäänsä hyväksynyt julistaja ei puhu niin kovin paljon ahneudesta ja sehän sopii kaikille ahneille.

Nyt on vain mittakaava suurentunut niin, etteivät nämä kaikki puolueet ole enää samassa seurakunnassa välttämättä, mutta kristikunnassa kuitenkin.

82

870

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuota olen myös minä useasti miettinyt. Antaisiko Jeesuksen opetus Johanneksen evankeliumissa vastausta tuohon asiaan. Asiaan, että miksi me turvaudumme ihmisiin?
      Joh.5: "Te tutkitte Kirjoituksia, koska luulette, että teillä on niissä iankaikkinen elämä, ja juuri ne todistavat minusta.
      Silti te ette tahdo tulla minun luokseni, että saisitte elämän. En minä ota vastaan kunniaa ihmisiltä.
      Minä kyllä tunnen teidät: teissä ei ole Jumalan rakkautta.

      Minä olen tullut Isäni nimessä, mutta te ette ota minua vastaan. Jos joku toinen tulee omissa nimissään, hänet te otatte vastaan.

      Kuinka te voisitte uskoa, te, jotka otatte vastaan kunniaa toisiltanne ettekä etsi sitä kunniaa, joka tulee ainoalta Jumalalta? "

      Niin, meillä on rakkaat sanan julistajat, mutta Sanan ja viisauden he ovat saaneet Jumalalta. Me olemme nostaneet kautta aikojen sananjulistajat idoleiksi - unohtaen ensimmäisen käskyn; Minä olen Herra sinun Jumalasi, älä nosta muita jumalia rinnalleni!
      Mielen muutoksen eli parannuksen paikka myös tänä aikana.

    • Anonyymi

      Se porukka, jotka sanovat olevansa Kristuksen, taitaa olla nykyisin suurin porukoista. Heillä on suora yhteys ja pilkkaavat niitä, jotka uskovat, että Kristus on jättänyt seurakuntaansa käskyn saarnata parannusta ja syntien anteeksi antamista. Siinä seurakunnassa on 12 apostolin oppi. Kristus on siinä päänä ja armoistuimena. Siinä on yksi henki, vaikka lahjat ovat monet. Lahjat ovat monet, mutta niin on myös tehtävätkin monet.

      Siinäkin monet ovat sanoneet, että täytyy saarnata vain Kristuksesta. Opettiko Jeesus niin? Ei! Nämä eivät kestä parannussaarnaa, siksi he ovat valinneet itselleen saarnaajia, jotka saarnaavat vain armosta ja ovat niiden kanssa perustaneet uusia seurakuntia. Heille on Kristuksen asettama hengellinen hallitus tullut punaiseksi vaatteeksi. Sitä he pilkkaavat niin täällä kuin omissa seuroissaan. He ovat ylön antaneet yhteisen kokouksen, vaikka raamattu sen kieltää.

      "Ahneutta elämäänsä hyväksynyt julistaja ei puhu niin kovin paljon ahneudesta ja sehän sopii kaikille ahneille."

      Onko sellaista, joka jättäisi vain ahneudesta saarnaamatta ja sen mukaan jotkut valitsisivat sellaisen? Kyllä se on maailman rakkaus, mikä on suurin erottaja. Ne jotka rakastavat maailmaa, pitävät sellaisesta, joka ei saarnaa siitä, ja vihaavat niitä jotka sitä saarnaavat. Johannes kirjoitti, että älkää maailmaa rakastako, älkääkä mitään mikä on maailmasta ja luettelee mitä sieltä on; lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän korskeus, se ei ole Isästä, vaan maailmasta.

      Paavali neuvoo kuolettamaan jäseniä ja luettelee: haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta, Ja sanoo, että niiden takia Jumalan viha tulee epäuskoisten päälle. Hän neu voo panemaan pois:
      8 Mutta nyt pankaa tekin pois ne kaikki: viha, kiivastus, pahuus, herjaus ja häpeällinen puhe suustanne.

      • Anonyymi

        Onanis oli maali, tytöt runkkasivat


    • Anonyymi

      Maailmanrakkautta sekin on, että palvoo jotakin yhdistystä ja sen ihmisoppeja Jumalanaan. 😉 Ei piru ole niin tyhmä, kun moni kuvittelee, että sitä vastaan voisi kukaan ihminen voitollisesti taistella.

      Kuka on voittanut saatanan vallan? vastaus: Jeesus Kristus.

      Onko muitakin voittajia? Vastaus: EI OLE.

      Taivaaseen ei ole muita teitä olemassa, on vaan ainoastaan YKSI tie, usko Kristukseen henkilökohtaisten syntien sovittajana.

      Jeesus Kristus on myöskin voima joitakin tekosyntejä vastustamaan, mutta kaikki ihmiset ovat kokonaan syntisiä, pienempiä syntisiä ei ole olemassa, muualla kuin valheen rakastajien keskellä.

      Tuo että oma seurakunta, jotkut sen julistajista, tulevat rakkaammiksi johtuu inhimillisyydestä. On paljon helpompi rakastaa sitä, minkä näkee ja kehollaan kokee, kun Jumalaa, jota ei silmillään näe.

      Julistivatko apostolist eri oppeja, kuten vihneen viestistä voisi päätellä, nimittäin ettei joku apostoleista olisi julistanut ahnehtimista ja rakkaudentekojen laiminlyömistä synniksi.

      EI, tästä ei ole "puolueissa" kysymys. Sen sijaan toisten persoona ja julistustapa miellyttää enemmän toisia ja toiset taas toisia. Lakihenkinen ARMOTON JULISTAJA MIELLYTTÄÄ HEITÄ, joilla on kateellinen mieli toisten kristittijen vapautta ja Jumalan rauhaa vastaan.

      Lakihenkiset eivät kuuntele LAIN sanaa itselleen, vaan nimenomaan niille, joita he vihaavat ja kadehtivat. Laki nimittäin tuomitsee lakihenkisen nippelikristityn ja syntikytän samaan helvettiin, kun kaikki muutkin.

      Lakihenkiset (lakia täyttämään "ympärileikatut") korvaavat Kristuksen ja lahjavanhurskauden tällaisilla teoilla, joiden uskovat miellyttävän Jumalaa.

      Tähän kategoriaan kuuluu mm. ahkerat "parannuksen" teot - puhujien kauloilla.
      Kun sitten aikuiset lapset kertovat, "ei minun vanhemoani meiltä lapsiltaan koskaan anteeksi pyytäneet". - Ei tuollainen toiminta mitään parannuksen tekemistä ole.
      Vain yhden mainitakseni.

      Uskolla Kristukseen, puhdituvat sekä sydän että omatunto. Tämä on kristinuskon ydin. Kaikki synnit on jo sovitettu, sinunkin ja minun. Vain USKO tarvitaan, ja sen antaa Jumala.

    • Anonyymi

      Niin, sitten tuhon kysymykseen, onko Kristus siis jaettu?

      Vastaus: Ei ole.

      Jokaisella ihmisellä, taustayhteisöstään riippumatta, on tasan sama mahdollisuus ottaa Jumalan armo ja syntiensä anteeksiantamus USKOLLA vastaan.
      Mafiosolla on siis sama mahdollisuus ottaa Kristuksen vanhurskaus uskolla vastaan, kun maailman hurskaimmalla ihmiselläkin on, eroa ei ole.

      Tämä on se asia, joka loukkaa ja suututtaa aina sellaisia tekohurskaita ihmisiä, jotka ovat orientoituneet mielessään etuoikerutettujen ryhmään. (Katsovat siis ylen muita ihmisiä).

      • Anonyymi

        Niinhän se on, mutta jos kysyt esm lestalaiselta onko minulla vapaus ottaa uskon kaútta pelastus vastaan, anakin minulle naurettiin ja kerrottiin ettei se ole mahdollista.

        tällaiseen joukkoon tänäänkin sitten toivotetaan tervetuloa Jumalan valtakuntaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän se on, mutta jos kysyt esm lestalaiselta onko minulla vapaus ottaa uskon kaútta pelastus vastaan, anakin minulle naurettiin ja kerrottiin ettei se ole mahdollista.

        tällaiseen joukkoon tänäänkin sitten toivotetaan tervetuloa Jumalan valtakuntaan.

        Niinhän he opettavat, että ei uskollasi ole mitään merkitystä jos ei esikoislestadiolainen todista sinulle syntejäsi Kristuksen kärsimyksen sovintoveren kautta sovitetuiksi?

        Esikoislestadiolaisille pitää jäädä todistus siitä, että olet katunut syntejäsi ja joku heistä on todistanut sinulle sen, että ne synnit on Kristus kärsimyksellään ja kuolemallaan sovittanut ja olet sen asian uskonut. Muuten et heidän käsityksensä mukaan ole taivaskelpoinen.

        Noin minä olen asian ymmärtänyt kun olen heidän saarnojaan, puheitaan ja kirjoituksiaan kuullut ja lukenut. Olenko ymmärtänyt väärin heidän ajatuksensa asiasta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän se on, mutta jos kysyt esm lestalaiselta onko minulla vapaus ottaa uskon kaútta pelastus vastaan, anakin minulle naurettiin ja kerrottiin ettei se ole mahdollista.

        tällaiseen joukkoon tänäänkin sitten toivotetaan tervetuloa Jumalan valtakuntaan.

        Luther opettaa, että usko on se käsivarsi, jolla armo otetaan vastaan.

        Kuinka sinä sen sitten otat, otatko Lutherin ja raamatun opetusten mukaan, vai oman luulosi mukaan?

        Laitan tähän muutaman Lutherin opetuksen:

        "Kenelle muulle rikoksiasi valittaisit, kuin Jumalalle? Mutta mistä muualta löydät hänt kuin veljestäsi? Hän kykenee vahvistamaan ja auttamaan sinua sanoilla,"

        "Pysy sinä Kristuksen sanoissa ja ole varma siitä, ettei Jumala millään muulla tapaa anna syntejä anteeksi, kuin suullisen sanan kautta, jonka tavan hän on määrännyt meille ihmisille. Ellet etsi anteeksiantamusta sanassa, niin turhaan katsoa töllistelet taivasta kohti odattaen sieltä armo, tai niin kuin sanovat, sisällistä anteeksiantamusta."

        "Niin jokainen siis tästä oppikoon syntein anteeksi saamista ihmisltä, eikä muualta etsimään. Sieltä se myös yksin löydetään, sillä näin Herramme Kristuksen käsky kuuluu: "Totosesti sanon minä teille, kaikki mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetty taivaassa", Matt.18:18 ja vielä: "Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan", Joh. 20:23. Sillä sitä Jumala ei voi kärsiä, että jokainen erinäiset astuttavat (omat tikapuut) taivaaseen rakentaa. Hän tahtoo yksin olla ainoa rakentaja."


    • Anonyymi

      Sellaisilla asioilla jotka ansaita pitää, ei ole armon kanssa mitään tekemistä.

      Pitääkö siittämäsi lapsen ansaita, tullakseen sinun lapseksesi? Ei!

      Pitääkö rengin tehdä töitä saadakseen palkkansa? Kyllä!

      Tässä on se ero, joka on palkollisen ja lapsen välillä!!!

      • Anonyymi

        Isäntä ja palkollinen söi samassa pöydässä,paistinpannulla oli kaksi lihan palaa, toinen isompi ja toinen vähän pienempi.Palkollinen otti ennen isäntää sen isomman lihan palan omalle lautaselleen.Isäntä katsoi palkollista ja sanoi, otit sitten isomman lihan palan.
        Palkollinen katsoi isäntää ja kysyi, no kumman sinä olisit ottanut? Isäntä vastasi että tietysti sen pienemmän.
        Palkollinen vastasi isännälle että sittenhän se meniihan oikein. Että tämmöstä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isäntä ja palkollinen söi samassa pöydässä,paistinpannulla oli kaksi lihan palaa, toinen isompi ja toinen vähän pienempi.Palkollinen otti ennen isäntää sen isomman lihan palan omalle lautaselleen.Isäntä katsoi palkollista ja sanoi, otit sitten isomman lihan palan.
        Palkollinen katsoi isäntää ja kysyi, no kumman sinä olisit ottanut? Isäntä vastasi että tietysti sen pienemmän.
        Palkollinen vastasi isännälle että sittenhän se meniihan oikein. Että tämmöstä.

        Tuo on hyvä vanha monesti eri versioina kuulemani tarina tai vitsi, tuollaisiin valintatilanteisiin liittyen.

        Miten se liittyy esikoislestadiolaisuuteen tai jaettuun Kristukseen, ehkä jotenkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on hyvä vanha monesti eri versioina kuulemani tarina tai vitsi, tuollaisiin valintatilanteisiin liittyen.

        Miten se liittyy esikoislestadiolaisuuteen tai jaettuun Kristukseen, ehkä jotenkin?

        Tämä on sitä hengen sammuttamista, josta raamattu varoittaa.

        Tämä palsta muuten tuntuu siltä, että siinä yritetään keksiä mitä ihmeellisimpiä valheita esikoislestadiolaisuudesta. Kirjoittajat ovat joko, sanaan loukkantuneita ja seurakunnan jättäneitä, tai sitten muuten vihamielisiä elävälle kristillisyydelle, eli perkeleen, valheen isän apulaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on sitä hengen sammuttamista, josta raamattu varoittaa.

        Tämä palsta muuten tuntuu siltä, että siinä yritetään keksiä mitä ihmeellisimpiä valheita esikoislestadiolaisuudesta. Kirjoittajat ovat joko, sanaan loukkantuneita ja seurakunnan jättäneitä, tai sitten muuten vihamielisiä elävälle kristillisyydelle, eli perkeleen, valheen isän apulaisia.

        Ei tällä palstalla mitään yhteistä linjaa ole. Hyvin sekalaista on joukko joka tänne kirjoittelee.
        Esikoislestadiolaisuuskin on miten sen itse kukin kokee - ei senkään kokeminen ole mitään yhtenäistä - ei liikkeen sisäpuolella olevilla eikä ulkopuolella olevilla. Kokemus on aina subjektiivista.Yhteenkuuluvaisuuskin, jota tunnetaan, voi olla myös subjektiivista - inhimillistä sukulaisuuteen liittyvää, mutta hengen yhteys rauhan siteen kautta on Jumalasta.
        Esikoislestadiolaisuuden ulkopuolella olevat, jotka tännekin kirjoittelevat, jakaantuvat varmaankin moneen ryhmään; niihin jotka eivät ole lestadiolaisia ollenkaan ja niihin, jotka ovat jättäneet uskon elämän kokonaan ja niihin, jotka ovat vaihtaneet seurakuntayhteyden johonkin toiseen seurakuntaan - syystä tai toisesta.
        Esikoislestadiolaisuus on, sen tiedän, monelle oikein hyvä hengellinen koti, jossa tosin monille ovat seinät ovat liian likellä, katto liian matalalla ja ikkunat kokonaan kiinni.

        Mutta Jumalan teot ja Jeesuksen sovintotyö ovat uskovalle aina voimassa, vaikka tunnemme tai koemme mitä tahansa, missä tahansa ja milloin tahansa. Se on armoa, joka ylittää ymmärryksemme rajat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on sitä hengen sammuttamista, josta raamattu varoittaa.

        Tämä palsta muuten tuntuu siltä, että siinä yritetään keksiä mitä ihmeellisimpiä valheita esikoislestadiolaisuudesta. Kirjoittajat ovat joko, sanaan loukkantuneita ja seurakunnan jättäneitä, tai sitten muuten vihamielisiä elävälle kristillisyydelle, eli perkeleen, valheen isän apulaisia.

        Näin on!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tällä palstalla mitään yhteistä linjaa ole. Hyvin sekalaista on joukko joka tänne kirjoittelee.
        Esikoislestadiolaisuuskin on miten sen itse kukin kokee - ei senkään kokeminen ole mitään yhtenäistä - ei liikkeen sisäpuolella olevilla eikä ulkopuolella olevilla. Kokemus on aina subjektiivista.Yhteenkuuluvaisuuskin, jota tunnetaan, voi olla myös subjektiivista - inhimillistä sukulaisuuteen liittyvää, mutta hengen yhteys rauhan siteen kautta on Jumalasta.
        Esikoislestadiolaisuuden ulkopuolella olevat, jotka tännekin kirjoittelevat, jakaantuvat varmaankin moneen ryhmään; niihin jotka eivät ole lestadiolaisia ollenkaan ja niihin, jotka ovat jättäneet uskon elämän kokonaan ja niihin, jotka ovat vaihtaneet seurakuntayhteyden johonkin toiseen seurakuntaan - syystä tai toisesta.
        Esikoislestadiolaisuus on, sen tiedän, monelle oikein hyvä hengellinen koti, jossa tosin monille ovat seinät ovat liian likellä, katto liian matalalla ja ikkunat kokonaan kiinni.

        Mutta Jumalan teot ja Jeesuksen sovintotyö ovat uskovalle aina voimassa, vaikka tunnemme tai koemme mitä tahansa, missä tahansa ja milloin tahansa. Se on armoa, joka ylittää ymmärryksemme rajat.

        "Esikoislestadiolaisuus on, sen tiedän, monelle oikein hyvä hengellinen koti, jossa tosin monille ovat seinät ovat liian likellä, katto liian matalalla ja ikkunat kokonaan kiinni."

        Tarkoittaako tuo, että esikoislestadiolaisuus on monille oikein huono hengellinen koti?

        Jos tarkoitti, niin onko vika esikoislestadiolaisuudessa vai niissä poloisissa, joille se on huono hengellinen koti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Esikoislestadiolaisuus on, sen tiedän, monelle oikein hyvä hengellinen koti, jossa tosin monille ovat seinät ovat liian likellä, katto liian matalalla ja ikkunat kokonaan kiinni."

        Tarkoittaako tuo, että esikoislestadiolaisuus on monille oikein huono hengellinen koti?

        Jos tarkoitti, niin onko vika esikoislestadiolaisuudessa vai niissä poloisissa, joille se on huono hengellinen koti?

        Joka uskoo itsensä autuaaksi Jeesuksen sovintotyön tähden missä tahansa -laisuudessa, niin se on hänelle iankaikkiseksi autuudeksi, kun muistaa, ettei rakenna itselleen ja muille epäjumalia oikean ja ainoan Jumalan rinnalle.
        Epäjumala voi syntyä jostakin asiasta tai ihmisestä ihan huomaamatta - pikku hiljaa. Valvokaamme siis - hengellisesti aina, mutta nyt on kuitenkin luonnollisen nukkumisen aika. Hyvää yötä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tällä palstalla mitään yhteistä linjaa ole. Hyvin sekalaista on joukko joka tänne kirjoittelee.
        Esikoislestadiolaisuuskin on miten sen itse kukin kokee - ei senkään kokeminen ole mitään yhtenäistä - ei liikkeen sisäpuolella olevilla eikä ulkopuolella olevilla. Kokemus on aina subjektiivista.Yhteenkuuluvaisuuskin, jota tunnetaan, voi olla myös subjektiivista - inhimillistä sukulaisuuteen liittyvää, mutta hengen yhteys rauhan siteen kautta on Jumalasta.
        Esikoislestadiolaisuuden ulkopuolella olevat, jotka tännekin kirjoittelevat, jakaantuvat varmaankin moneen ryhmään; niihin jotka eivät ole lestadiolaisia ollenkaan ja niihin, jotka ovat jättäneet uskon elämän kokonaan ja niihin, jotka ovat vaihtaneet seurakuntayhteyden johonkin toiseen seurakuntaan - syystä tai toisesta.
        Esikoislestadiolaisuus on, sen tiedän, monelle oikein hyvä hengellinen koti, jossa tosin monille ovat seinät ovat liian likellä, katto liian matalalla ja ikkunat kokonaan kiinni.

        Mutta Jumalan teot ja Jeesuksen sovintotyö ovat uskovalle aina voimassa, vaikka tunnemme tai koemme mitä tahansa, missä tahansa ja milloin tahansa. Se on armoa, joka ylittää ymmärryksemme rajat.

        "Esikoislestadiolaisuus on, sen tiedän, monelle oikein hyvä hengellinen koti, jossa tosin monille ovat seinät ovat liian likellä, katto liian matalalla ja ikkunat kokonaan kiinni."

        Apostolien seurakunnassakin tunnettiin ahtautta. Paavali kirjoitti heille, että ette meissä ahtaalla ole, itsessänne te ahtaalla olette. Jos synnin rakkaus tulee sydämeen, sinne ei mahdu enää Jumalan rakkaus. Ei ihme jos seinät, joka on Jumalan sana, tuntuu ahtaalta. Katto tuntuu matalalta, jos sydän on tullut niin avaraksi, että kaikki jotka vähän henkäiseekin Jumalan puoleen, ovat autuaita, sekä rakkaita veljiä ja sisaria.

        Laestadius sanoo jossakin saarnassa, että kun häät aloitetaan kello kuuden aikaan, niin sillloin vedetään verhot eteen, etteivät kaikki narrit ja juokaleet pääse kurkistelemaan hääsallin. Kello kuusi on kuudes autuden tuntomerkki, eli sydämen puhtaus.

        Minkä takia tarvitsisi olla ikkunat auki maailmaan? Tuleeko sieltä jotakin valkeutta, vai halutaanko sinne muuten kurkistella. Halutaanko, että sieltä tulee varkaat ja ryövärit? Kuten Jeesus sanoo, että joka eitule ovesta sisään, vaan astuu muualta, on varas ja ryöväri.

        Luuletko, että apostolit pitivät niitä oikeina kristittyinä, jotka jättivät seurakunnan? Minä en usko. Eivät he muuten olisi saarnanneet valheapostoleista ja siitä, kuinka heidän käytöksensä on muuttunut heitä kohtaan.

        Luther sanoo, että kenellä ei ole seurakunta äitinä maan päällä sillä ei ole Jumala isänä taivaassa. Entä sitten sellainen, joka on syntynyt lapseksi Jumalalle esikoisten seurakunnassa, (ei esikoiset ry:ssä) kun hän jättää tämän seurakunnan, niin onko se vielä hänen äitinsä? Vai syntyykö hän lapseksi toisessa seurakunnassa? En usko! En usko myöskään, että Jumala olisi moni avioinen. Koska tämä seurakunta ei kelpaa, niin pitää olla useita seurakuntia, joissa Jumala ei ole kuitenkaan Isänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Esikoislestadiolaisuus on, sen tiedän, monelle oikein hyvä hengellinen koti, jossa tosin monille ovat seinät ovat liian likellä, katto liian matalalla ja ikkunat kokonaan kiinni."

        Apostolien seurakunnassakin tunnettiin ahtautta. Paavali kirjoitti heille, että ette meissä ahtaalla ole, itsessänne te ahtaalla olette. Jos synnin rakkaus tulee sydämeen, sinne ei mahdu enää Jumalan rakkaus. Ei ihme jos seinät, joka on Jumalan sana, tuntuu ahtaalta. Katto tuntuu matalalta, jos sydän on tullut niin avaraksi, että kaikki jotka vähän henkäiseekin Jumalan puoleen, ovat autuaita, sekä rakkaita veljiä ja sisaria.

        Laestadius sanoo jossakin saarnassa, että kun häät aloitetaan kello kuuden aikaan, niin sillloin vedetään verhot eteen, etteivät kaikki narrit ja juokaleet pääse kurkistelemaan hääsallin. Kello kuusi on kuudes autuden tuntomerkki, eli sydämen puhtaus.

        Minkä takia tarvitsisi olla ikkunat auki maailmaan? Tuleeko sieltä jotakin valkeutta, vai halutaanko sinne muuten kurkistella. Halutaanko, että sieltä tulee varkaat ja ryövärit? Kuten Jeesus sanoo, että joka eitule ovesta sisään, vaan astuu muualta, on varas ja ryöväri.

        Luuletko, että apostolit pitivät niitä oikeina kristittyinä, jotka jättivät seurakunnan? Minä en usko. Eivät he muuten olisi saarnanneet valheapostoleista ja siitä, kuinka heidän käytöksensä on muuttunut heitä kohtaan.

        Luther sanoo, että kenellä ei ole seurakunta äitinä maan päällä sillä ei ole Jumala isänä taivaassa. Entä sitten sellainen, joka on syntynyt lapseksi Jumalalle esikoisten seurakunnassa, (ei esikoiset ry:ssä) kun hän jättää tämän seurakunnan, niin onko se vielä hänen äitinsä? Vai syntyykö hän lapseksi toisessa seurakunnassa? En usko! En usko myöskään, että Jumala olisi moni avioinen. Koska tämä seurakunta ei kelpaa, niin pitää olla useita seurakuntia, joissa Jumala ei ole kuitenkaan Isänä.

        Muistan kuulleeni usein sekä kotimaisilta sekä joiltakin lapinmiehiltä saarnoissaan, että "kuulkaa mitä henki seurakunnassa sanoo".
        Raamattu kuitenkin opettaa, että "kuulkaa mitä Henki seurakunnalle sanoo". Siinä on iso ero.
        Armon raikas ilma ja Pyhän Hengen tuuletukset eivät voi virrata sellaiseen huoneeseen, jossa ikkunat ovat tiukasti kiinni.
        Voi kuitenkin olla, että vaikka kuinka väännämme tätäkin asiaa, niin olemme eri mieltä.
        Jumala kirkastakoon totuuden meille erimielisille.
        Onneksemme Jeesus sanoo itsestään, että "Minä olen tie, totuus ja elämä".
        Hänessä me tahdomme pysyä sanokoon -lainen mitä tahansa. Toivon heille ja meille rukouksen mieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Esikoislestadiolaisuus on, sen tiedän, monelle oikein hyvä hengellinen koti, jossa tosin monille ovat seinät ovat liian likellä, katto liian matalalla ja ikkunat kokonaan kiinni."

        Apostolien seurakunnassakin tunnettiin ahtautta. Paavali kirjoitti heille, että ette meissä ahtaalla ole, itsessänne te ahtaalla olette. Jos synnin rakkaus tulee sydämeen, sinne ei mahdu enää Jumalan rakkaus. Ei ihme jos seinät, joka on Jumalan sana, tuntuu ahtaalta. Katto tuntuu matalalta, jos sydän on tullut niin avaraksi, että kaikki jotka vähän henkäiseekin Jumalan puoleen, ovat autuaita, sekä rakkaita veljiä ja sisaria.

        Laestadius sanoo jossakin saarnassa, että kun häät aloitetaan kello kuuden aikaan, niin sillloin vedetään verhot eteen, etteivät kaikki narrit ja juokaleet pääse kurkistelemaan hääsallin. Kello kuusi on kuudes autuden tuntomerkki, eli sydämen puhtaus.

        Minkä takia tarvitsisi olla ikkunat auki maailmaan? Tuleeko sieltä jotakin valkeutta, vai halutaanko sinne muuten kurkistella. Halutaanko, että sieltä tulee varkaat ja ryövärit? Kuten Jeesus sanoo, että joka eitule ovesta sisään, vaan astuu muualta, on varas ja ryöväri.

        Luuletko, että apostolit pitivät niitä oikeina kristittyinä, jotka jättivät seurakunnan? Minä en usko. Eivät he muuten olisi saarnanneet valheapostoleista ja siitä, kuinka heidän käytöksensä on muuttunut heitä kohtaan.

        Luther sanoo, että kenellä ei ole seurakunta äitinä maan päällä sillä ei ole Jumala isänä taivaassa. Entä sitten sellainen, joka on syntynyt lapseksi Jumalalle esikoisten seurakunnassa, (ei esikoiset ry:ssä) kun hän jättää tämän seurakunnan, niin onko se vielä hänen äitinsä? Vai syntyykö hän lapseksi toisessa seurakunnassa? En usko! En usko myöskään, että Jumala olisi moni avioinen. Koska tämä seurakunta ei kelpaa, niin pitää olla useita seurakuntia, joissa Jumala ei ole kuitenkaan Isänä.

        Näin se on uskottava!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistan kuulleeni usein sekä kotimaisilta sekä joiltakin lapinmiehiltä saarnoissaan, että "kuulkaa mitä henki seurakunnassa sanoo".
        Raamattu kuitenkin opettaa, että "kuulkaa mitä Henki seurakunnalle sanoo". Siinä on iso ero.
        Armon raikas ilma ja Pyhän Hengen tuuletukset eivät voi virrata sellaiseen huoneeseen, jossa ikkunat ovat tiukasti kiinni.
        Voi kuitenkin olla, että vaikka kuinka väännämme tätäkin asiaa, niin olemme eri mieltä.
        Jumala kirkastakoon totuuden meille erimielisille.
        Onneksemme Jeesus sanoo itsestään, että "Minä olen tie, totuus ja elämä".
        Hänessä me tahdomme pysyä sanokoon -lainen mitä tahansa. Toivon heille ja meille rukouksen mieltä.

        "kuulkaa mitä henki seurakunnassa sanoo".
        Raamattu kuitenkin opettaa, että "kuulkaa mitä Henki seurakunnalle sanoo". Siinä on iso ero."

        Siinäkin on iso ero missä tilanteessa ne on sanottu. Jälkimmäinen on käsketty kirjoittaa seurakunnan enkeleille, eli saarnaajille. ja edellisen olet kuullut saarnaajilta.

        Sinä et ole kuitenkaan kuunnellut sitä, mitä henki sanoo seurakunnalle, etkä sitä mitä se sanoo seurakunnassa.

        Ilmestyskirjassa on sanat:

        7 Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo. Sen, joka voittaa, minä annan syödä elämän puusta, joka on Jumalan paratiisissa.'

        Olikohan siihen aikaan monia, joilla ei ollut korvia? Vai mitä tässä tarkoitetaan?

        Ennen tätä jaetta on kirjoitettu:

        4 Mutta se minulla on sinua vastaan, että olet hyljännyt ensimmäisen rakkautesi.
        5 Muista siis, mistä olet langennut, ja tee parannus, ja tee niitä ensimmäisiä tekoja; mutta jos et, niin minä tulen sinun tykösi ja työnnän sinun lampunjalkasi pois paikaltaan, ellet tee parannusta.

        Sinä kun tunnet raamattua paremmin kuin kristillisyyden vanhimmat, niin selitä:

        Mikä on tämä ensimmäinen rakkaus? Mitkä ovat ensimmäisiä tekoja?

        Mitä tapahtuu, kun lampunjalka siirretään pois paikaltaan?

        Odottelen suuren profeetan vastausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "kuulkaa mitä henki seurakunnassa sanoo".
        Raamattu kuitenkin opettaa, että "kuulkaa mitä Henki seurakunnalle sanoo". Siinä on iso ero."

        Siinäkin on iso ero missä tilanteessa ne on sanottu. Jälkimmäinen on käsketty kirjoittaa seurakunnan enkeleille, eli saarnaajille. ja edellisen olet kuullut saarnaajilta.

        Sinä et ole kuitenkaan kuunnellut sitä, mitä henki sanoo seurakunnalle, etkä sitä mitä se sanoo seurakunnassa.

        Ilmestyskirjassa on sanat:

        7 Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo. Sen, joka voittaa, minä annan syödä elämän puusta, joka on Jumalan paratiisissa.'

        Olikohan siihen aikaan monia, joilla ei ollut korvia? Vai mitä tässä tarkoitetaan?

        Ennen tätä jaetta on kirjoitettu:

        4 Mutta se minulla on sinua vastaan, että olet hyljännyt ensimmäisen rakkautesi.
        5 Muista siis, mistä olet langennut, ja tee parannus, ja tee niitä ensimmäisiä tekoja; mutta jos et, niin minä tulen sinun tykösi ja työnnän sinun lampunjalkasi pois paikaltaan, ellet tee parannusta.

        Sinä kun tunnet raamattua paremmin kuin kristillisyyden vanhimmat, niin selitä:

        Mikä on tämä ensimmäinen rakkaus? Mitkä ovat ensimmäisiä tekoja?

        Mitä tapahtuu, kun lampunjalka siirretään pois paikaltaan?

        Odottelen suuren profeetan vastausta.

        Luultavasti suuren profeetan vastausta saat odottaa vähän pitempään. Nyt on pienempi ja vähäpätöisempi asialla.
        En halua jatkaa sinunlaistesi kanssa kinastelemista meille kaikille niin rakkaasta uskon asiasta, sillä Jeesus sanoo, että älkää heittäkö helmiä sioille tallattavaksi.
        Sen kuitenkin totean surullisena, että nämä mm. Ilmestyskirjan kohdat, joita lainasit minulle ja minun kaltaisille parannukseksi ja mielenmuutosta varten, tuovat todella esiin syvän turmelukseni ja vaellukseni vaivat ja puutteet. En pääse kehumaan itseäni ja uskoani.
        Ensimmäinen rakkaus, jota usein kaipaan, on saavuttamaton. Mutta tänäänkin saan turvautua siihen mitä Herra tänään antaa - anteeksi antamuksensa ja armonsa vaikka tunnen ja tunnemme, että tunteet ja teot eivät vastaa vaatimuksia. Kuitenkin joka aamu on armo uusi, sanoo Sana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Esikoislestadiolaisuus on, sen tiedän, monelle oikein hyvä hengellinen koti, jossa tosin monille ovat seinät ovat liian likellä, katto liian matalalla ja ikkunat kokonaan kiinni."

        Apostolien seurakunnassakin tunnettiin ahtautta. Paavali kirjoitti heille, että ette meissä ahtaalla ole, itsessänne te ahtaalla olette. Jos synnin rakkaus tulee sydämeen, sinne ei mahdu enää Jumalan rakkaus. Ei ihme jos seinät, joka on Jumalan sana, tuntuu ahtaalta. Katto tuntuu matalalta, jos sydän on tullut niin avaraksi, että kaikki jotka vähän henkäiseekin Jumalan puoleen, ovat autuaita, sekä rakkaita veljiä ja sisaria.

        Laestadius sanoo jossakin saarnassa, että kun häät aloitetaan kello kuuden aikaan, niin sillloin vedetään verhot eteen, etteivät kaikki narrit ja juokaleet pääse kurkistelemaan hääsallin. Kello kuusi on kuudes autuden tuntomerkki, eli sydämen puhtaus.

        Minkä takia tarvitsisi olla ikkunat auki maailmaan? Tuleeko sieltä jotakin valkeutta, vai halutaanko sinne muuten kurkistella. Halutaanko, että sieltä tulee varkaat ja ryövärit? Kuten Jeesus sanoo, että joka eitule ovesta sisään, vaan astuu muualta, on varas ja ryöväri.

        Luuletko, että apostolit pitivät niitä oikeina kristittyinä, jotka jättivät seurakunnan? Minä en usko. Eivät he muuten olisi saarnanneet valheapostoleista ja siitä, kuinka heidän käytöksensä on muuttunut heitä kohtaan.

        Luther sanoo, että kenellä ei ole seurakunta äitinä maan päällä sillä ei ole Jumala isänä taivaassa. Entä sitten sellainen, joka on syntynyt lapseksi Jumalalle esikoisten seurakunnassa, (ei esikoiset ry:ssä) kun hän jättää tämän seurakunnan, niin onko se vielä hänen äitinsä? Vai syntyykö hän lapseksi toisessa seurakunnassa? En usko! En usko myöskään, että Jumala olisi moni avioinen. Koska tämä seurakunta ei kelpaa, niin pitää olla useita seurakuntia, joissa Jumala ei ole kuitenkaan Isänä.

        No olipa esikoislestatialaiset opit sinulla hyvin hallinnassa. Voi sinua raukkaa, sinähän ihan tosissasi uskot ihmisten kyhäämään esikoislestadiolaisuuteen.


    • Anonyymi

      Riippuu hiukan siitä millaiseksi se oma lapsi sitten kasvaa. Jos alkaarikolliseksi, silloin moni isä miettii olisko ollut paremi olla siittämättä.

      Jumala antaa lapselleen paljonkin siimaa mutta ei voi antaa mitään vastuullista kapinoivalle tapaukselle, odottaa kuitenkin josko tuhlaaja palaisi jokin päivä.

      • Anonyymi

        "Olisiko ollut parempi olla siittämättä."

        Voisin ajatella, että joku saattaa ajatella, kumpa en olisi tullut siittäneeksi.

        No ehkä jollekin sama asia, ei minulle. Siis ilmaisuna.

        Ehkä lestadiolaisuudessa siitetäänkin siittämisen tarkoituksessa niin, että tuollainen "olisiko ollut parempi olla siittämättä" on ihan hyvin ilmaistu.


      • Anonyymi

        Montako lasta sinulla on? Viestistäsi päätellen ei yhtään, ovat nuo senverran kehittymättömän ihmisen viestejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Montako lasta sinulla on? Viestistäsi päätellen ei yhtään, ovat nuo senverran kehittymättömän ihmisen viestejä.

        Mitenkähän se lasten lukumäärä mahtaa liittya aiheen otsikkoon, kerro hyvä immeinen!


    • Anonyymi

      Tässähän Paavali nuhteli isällisesti nuorta seurakuntaa,kun he kiistelivät tietämättömyyttään Paavalin ja joidenkin muiden käsityksistä Jeesuksesta. Mutta puhuen kiistat selviävät,kuten tämäkin aikanaan.

      • Anonyymi

        Tuota noin, ikävä kyllä eivät selvinneet. Suuret määrät kristityitä kielsivät Neron vainojen alettua Kristuksen.

        Kristikunnan historiasta (aivan sen alkumetreistä saakka) on monilla väärä käsitys, ikäänkuin se olisi ollut jotenkin auvoista, ristiriidatonta aikaa.

        Ilmeisesti ihan viimeisessä Paavalin kirjeessä on aivan selvä viesti: 2. Tim. 1:15

        Sinä tiedät, että kaikki aasialaiset ovat kääntyneet minusta pois; niiden joukossa ovat Fygelus ja Hermogenes.


    • Jos siis Kristusta ei ole jaettu, niin voiko joku napata Hänet kokonaan itselleen? LLL puhui saaroissaan Jotunin hurtista, jotka nappasivat pöydältä koko voilimpun, onko se uskovan tuntomerkki?

      • Anonyymi

        Vihne, etkö ymmärrä rovasti sanoja? Sinulta on varmaan jäänyt paljon muutakin ymmärtämättä, vai onko oma viisaus tullut niin suureksi, että olet jättänyt seurakunnan.

        Esikoislestadiolaisia pilkataan, etenkin "esikoisten"taholta siitä, että he ovat armon kerjäläisiä ja tyytyvät muruihin, vaikka kokonain armo on saatavana aivan ilmaiseksi. Uskon, että nämä ovat niitä hurttia, jotka vievät koko voilimpun. Mitä raamattu sanoo koirista? "Ulkopuolella ovat koirat ja velhot".

        Opetuslapset keräsivät 12 täyttä korillista muruja, jotka jäivät viidestä leivästä ja kahdesta kalasta, vaikka niistä oli syönyt muistaakseni 5000 miestä.

        Laestadiuskin kehoittaa kokoamaan muruja siitä ensimmäisestä kristillisyydestä.

        Nainen, joka sairasti punaista tautia yritti salaa parantua, mutta Jeesus huomasi, että voima lähti hänestä ja nainen joutui tunnustamaan kaikille sen mitä teki. Naisella oli kuitenkin vahva usko, kun Jeesus sanoi, ettei sovi ottaa lasten leipää ja heittää penikoille. Nainen sanoi, että syöväthän penikatkin muruja. Hänen uskonsa pelasti hänet.

        Jeesus on totinen viinipuu. Kaikki ovat kiinni hänessä syntymästä lähtien, mutta eivät kaikki pysy hänessä. Jeesus sanoo, että pysykää te minussa, niin minä pysyn teissä. Kuivat oksat Viinitarhuri, eli Isä karsii pois. Hedelmää tuottavat oksat hän puhdistaa, että ne runsaamman hedelmän kantaisivat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vihne, etkö ymmärrä rovasti sanoja? Sinulta on varmaan jäänyt paljon muutakin ymmärtämättä, vai onko oma viisaus tullut niin suureksi, että olet jättänyt seurakunnan.

        Esikoislestadiolaisia pilkataan, etenkin "esikoisten"taholta siitä, että he ovat armon kerjäläisiä ja tyytyvät muruihin, vaikka kokonain armo on saatavana aivan ilmaiseksi. Uskon, että nämä ovat niitä hurttia, jotka vievät koko voilimpun. Mitä raamattu sanoo koirista? "Ulkopuolella ovat koirat ja velhot".

        Opetuslapset keräsivät 12 täyttä korillista muruja, jotka jäivät viidestä leivästä ja kahdesta kalasta, vaikka niistä oli syönyt muistaakseni 5000 miestä.

        Laestadiuskin kehoittaa kokoamaan muruja siitä ensimmäisestä kristillisyydestä.

        Nainen, joka sairasti punaista tautia yritti salaa parantua, mutta Jeesus huomasi, että voima lähti hänestä ja nainen joutui tunnustamaan kaikille sen mitä teki. Naisella oli kuitenkin vahva usko, kun Jeesus sanoi, ettei sovi ottaa lasten leipää ja heittää penikoille. Nainen sanoi, että syöväthän penikatkin muruja. Hänen uskonsa pelasti hänet.

        Jeesus on totinen viinipuu. Kaikki ovat kiinni hänessä syntymästä lähtien, mutta eivät kaikki pysy hänessä. Jeesus sanoo, että pysykää te minussa, niin minä pysyn teissä. Kuivat oksat Viinitarhuri, eli Isä karsii pois. Hedelmää tuottavat oksat hän puhdistaa, että ne runsaamman hedelmän kantaisivat.

        Ei tule mitään sinne tänn epoukkoilua ja Raamatun kohtia sieltä täältä, mikä on sanomasi kerro kahdella lauseella ja jätä jaarittelut pois!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vihne, etkö ymmärrä rovasti sanoja? Sinulta on varmaan jäänyt paljon muutakin ymmärtämättä, vai onko oma viisaus tullut niin suureksi, että olet jättänyt seurakunnan.

        Esikoislestadiolaisia pilkataan, etenkin "esikoisten"taholta siitä, että he ovat armon kerjäläisiä ja tyytyvät muruihin, vaikka kokonain armo on saatavana aivan ilmaiseksi. Uskon, että nämä ovat niitä hurttia, jotka vievät koko voilimpun. Mitä raamattu sanoo koirista? "Ulkopuolella ovat koirat ja velhot".

        Opetuslapset keräsivät 12 täyttä korillista muruja, jotka jäivät viidestä leivästä ja kahdesta kalasta, vaikka niistä oli syönyt muistaakseni 5000 miestä.

        Laestadiuskin kehoittaa kokoamaan muruja siitä ensimmäisestä kristillisyydestä.

        Nainen, joka sairasti punaista tautia yritti salaa parantua, mutta Jeesus huomasi, että voima lähti hänestä ja nainen joutui tunnustamaan kaikille sen mitä teki. Naisella oli kuitenkin vahva usko, kun Jeesus sanoi, ettei sovi ottaa lasten leipää ja heittää penikoille. Nainen sanoi, että syöväthän penikatkin muruja. Hänen uskonsa pelasti hänet.

        Jeesus on totinen viinipuu. Kaikki ovat kiinni hänessä syntymästä lähtien, mutta eivät kaikki pysy hänessä. Jeesus sanoo, että pysykää te minussa, niin minä pysyn teissä. Kuivat oksat Viinitarhuri, eli Isä karsii pois. Hedelmää tuottavat oksat hän puhdistaa, että ne runsaamman hedelmän kantaisivat.

        En oikein ymmärrä, mikä panee menemään heti henkilökohtaisuuksiin. Olet varmaan uskossasi vilpitön, mutta sanoillasi työnnät kutsumisen sijasta kauemmaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tule mitään sinne tänn epoukkoilua ja Raamatun kohtia sieltä täältä, mikä on sanomasi kerro kahdella lauseella ja jätä jaarittelut pois!

        Helppo on haukkua toisia parilla lauseella, vaikka sinää ei olisi sanaakaan totta, mutta kuinka todistaa sanansa pyhillä kirjoituksilla?


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        En oikein ymmärrä, mikä panee menemään heti henkilökohtaisuuksiin. Olet varmaan uskossasi vilpitön, mutta sanoillasi työnnät kutsumisen sijasta kauemmaksi.

        Vastasin niin miten ymmärsin kirjoituksesi. Ymmärsin ilmeisesti väärin? Kirjoituksesi oli niin vajaa, että en ymmärtänyt mitä sillä tarkoitit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastasin niin miten ymmärsin kirjoituksesi. Ymmärsin ilmeisesti väärin? Kirjoituksesi oli niin vajaa, että en ymmärtänyt mitä sillä tarkoitit.

        Vai niin, että syy onkin sanojassa jos sinä et hänen sanomaansa ymmärtänyt?

        Etkö edes ymmärtänyt menneesi tosi typerästi henkilökohtaisuuksiin?


    • Anonyymi

      "Esikoislestadiolaisuuskin on miten sen itse kukin kokee - ei senkään kokeminen ole mitään yhtenäistä - ei liikkeen sisäpuolella olevilla eikä ulkopuolella olevilla. Kokemus on aina subjektiivista.Yhteenkuuluvaisuuskin, jota tunnetaan, voi olla myös subjektiivista - inhimillistä sukulaisuuteen liittyvää, mutta hengen yhteys rauhan siteen kautta on Jumalasta."

      Tämä kuvaa aika hyvin esikoislestadiolaisuutta. Esikoislestadiolaisuuksia on niin monta kuin on esikoislestadiolaisia, koska ei ole mitään objektiivista mittaria jolla esikoislestadiolaisuus määritellään - vai onko? On vain yksilöitä, jotka kokoontuvat yhteen sanoen olevansa esikoislestadiolaisia. Ei ole jotain pysyvän olemuksellista esikoislestadiolaisuutta itsessään, johon yksilöt liittyisivät ja sitoutuisivat. Vai onko? Yhteenkuuluvaisuus on myös subjektiivista, ja pelkäänpä pahoin, että hengen yhteyskin on subjektiivista. Yhteyshän ei perustu ulkoiseen, sanoitettuun oppitunnustukseen, vaan sisäiseen ilmoitukseen, taivaallisen ilon esimaun kokemukseen tai yhteisöelämän turvallisuuden tunteeseen. Mistä varmasti tiedetään, että tuo yhteisöllinen hengen yhteyden tuntemus on Jumalasta? Onhan monella muullakin uskonliikkeellä omat kokemusperäiset hengen yhteytensä.

      • Anonyymi

        Paavali kirjoittaa, että pitäkää hengen yhteys rauhan siteen kautta. Rauhan side on rakkaus.

        Muutama vuosi sitten pieni joukko katkaisi tämän rauhan siteen. Mitä tuli tilalle? Viha! Se näkyy täällä monien kirjoituksista. He eivät kuitenkaan ole varmasti onnellisia, kun tarvitsevat kirjoittaa kaikenlaisia valheita elävästä kristillisyydestä. Eniten ihmetyttää, että saarnoissakin annetaan haukkua seurakuntaa, jossa ovat olleet mukana vuosikymmeniä.

        Kuten alkuseurakunnasta, niin myös esikoislestadiolaisuudesta on sanottu, että katsokaa kuinka he rakastavat toisiaan. Rakkaus onkin se tuntomerkki, josta kristytyt tunnetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paavali kirjoittaa, että pitäkää hengen yhteys rauhan siteen kautta. Rauhan side on rakkaus.

        Muutama vuosi sitten pieni joukko katkaisi tämän rauhan siteen. Mitä tuli tilalle? Viha! Se näkyy täällä monien kirjoituksista. He eivät kuitenkaan ole varmasti onnellisia, kun tarvitsevat kirjoittaa kaikenlaisia valheita elävästä kristillisyydestä. Eniten ihmetyttää, että saarnoissakin annetaan haukkua seurakuntaa, jossa ovat olleet mukana vuosikymmeniä.

        Kuten alkuseurakunnasta, niin myös esikoislestadiolaisuudesta on sanottu, että katsokaa kuinka he rakastavat toisiaan. Rakkaus onkin se tuntomerkki, josta kristytyt tunnetaan.

        "Kuten alkuseurakunnasta, niin myös esikoislestadiolaisuudesta on sanottu, että katsokaa kuinka he rakastavat toisiaan. Rakkaus onkin se tuntomerkki, josta kristytyt tunnetaan."

        Monessa muussakin kristillisessä yhteisössä ihmiset rakastavat toisiaan. Pakanatkin rakastavat toisiaan, usein siksi että siitä on heille hyötyä. Eikö siitä pitäisi tuntea kristityt, että he rakastavat vihamiehiään, ja vieläpä ilman mitään hyötyä tässä tai tulevassa elämässä?

        Puhut elävästä kristillisyydestä. Mistä tiedät, että sinun kristillisyytesi on elävä?


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Venäjällä väitetään olevan myös uudesti syntynyt Jeesus, joka nyt on kuitenkin pidätetty.

        "Siperiassa asuvat vissarioniitit uskovat, että heidän johtajansa on uudestisyntynyt Jeesus."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venäjällä väitetään olevan myös uudesti syntynyt Jeesus, joka nyt on kuitenkin pidätetty.

        "Siperiassa asuvat vissarioniitit uskovat, että heidän johtajansa on uudestisyntynyt Jeesus."

        Esikoislestadiolaisuus on tehokkaasti muista ihmisistä eristäytynyt liike. Ei siis voida sanoa ulkopuolisten sanovan, "katso kuinka he rakastavat toisiaan'.

        Yhdistävänä tekijänä on yljäältä päin ohjsttuSAMANKALTAISUUS pukeutumisessa ja muissa ELINTAVOISSA.

        Ulkopuolisten asiaton panettelu porukassa ja saarnoissa on yksi keino pitää yllä tätä eristäytymistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esikoislestadiolaisuus on tehokkaasti muista ihmisistä eristäytynyt liike. Ei siis voida sanoa ulkopuolisten sanovan, "katso kuinka he rakastavat toisiaan'.

        Yhdistävänä tekijänä on yljäältä päin ohjsttuSAMANKALTAISUUS pukeutumisessa ja muissa ELINTAVOISSA.

        Ulkopuolisten asiaton panettelu porukassa ja saarnoissa on yksi keino pitää yllä tätä eristäytymistä.

        Tuo panettelu juuri on se asia, mikä saa minut tuntemaan, että esikoislestadiolaisuus ei voi olla mikään "elävä kristillisyys".

        Jokaisen kaio pitäisi ymmärtää, että tuollainen seurakuntaoppi, että vain"tässä kristillisyydessä", jolla tarkoitataan maallista yhdistystä nimeltä Esikoislestadiolaiset ry, voi ihminen päästä synneistään ja tulla taivaskelpoiseksi. Ihan missä muualla vaan se on täysin mahdotonta!

        Kun "elävää seurakuntaa" pidetään koossa tuollaisella opetuksella, onhan se surullista. Perua sieltä 1902 hajaannuksesta kai vai mistä lie, ihmisoppia joka tapauksessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo panettelu juuri on se asia, mikä saa minut tuntemaan, että esikoislestadiolaisuus ei voi olla mikään "elävä kristillisyys".

        Jokaisen kaio pitäisi ymmärtää, että tuollainen seurakuntaoppi, että vain"tässä kristillisyydessä", jolla tarkoitataan maallista yhdistystä nimeltä Esikoislestadiolaiset ry, voi ihminen päästä synneistään ja tulla taivaskelpoiseksi. Ihan missä muualla vaan se on täysin mahdotonta!

        Kun "elävää seurakuntaa" pidetään koossa tuollaisella opetuksella, onhan se surullista. Perua sieltä 1902 hajaannuksesta kai vai mistä lie, ihmisoppia joka tapauksessa.

        Hajaannuksia edeltäneistä valtataisteluista tämä varmaankin on lähtöisin. Raattamaan kuoltua v. 1899, Joonas Purnu piti itseään koko liikkeen tulevana "vanhimpana". Tätä eivät kaikki hyväksyneet Purnu oli tiukan lakihenkinen kaveri. Syntyi vanhoillislestadiolaisuutena tunnettu ryhmä. Kumpikin ryhmä tuomitsi toinen toisensa helvettiin.

        Mielenkiintoista mitä Lestadius sanoi eläessään Raattamaasta, hän kuoli v. 1861.

        Wikipedia:

        "Juhani Raattamaa syntyi Ruotsissa Kaaresuvannon pitäjässä 12. syyskuuta 1811. Vanhemmat olivat pienviljelijöitä. Heidän perheeseensä syntyi kuusi lasta. Veljeksistä Pekasta, Juhanista ja Erkistä tuli myöhemmin lestadiolaissaarnaajia.

        Juhani Raattamaa asui samalla paikkakunnalla, jolla Lars Levi Laestadius toimi pappina, ja tutustui tähän ollessaan 18-vuotias. Hän kävi Laestadiuksen pitämillä ehtoollisilla. Laestadius valitsi Raattamaan katekeetaksi vuonna 1830 pitämään katekismuskoulua lapsille. Laestadius kirjoittaa uudesta katekeetastaan näin: "Jollei tuota kirottua viinaa olisi ollut saatavissa, niin olisi Raattamaa jo siihen aikaan ollut koko Lapinmaan etevin katekeetta. Mutta mainittu myrkky pilasi kokonaan miehen"


      • Anonyymi
        yksikristitty kirjoitti:

        Hajaannuksia edeltäneistä valtataisteluista tämä varmaankin on lähtöisin. Raattamaan kuoltua v. 1899, Joonas Purnu piti itseään koko liikkeen tulevana "vanhimpana". Tätä eivät kaikki hyväksyneet Purnu oli tiukan lakihenkinen kaveri. Syntyi vanhoillislestadiolaisuutena tunnettu ryhmä. Kumpikin ryhmä tuomitsi toinen toisensa helvettiin.

        Mielenkiintoista mitä Lestadius sanoi eläessään Raattamaasta, hän kuoli v. 1861.

        Wikipedia:

        "Juhani Raattamaa syntyi Ruotsissa Kaaresuvannon pitäjässä 12. syyskuuta 1811. Vanhemmat olivat pienviljelijöitä. Heidän perheeseensä syntyi kuusi lasta. Veljeksistä Pekasta, Juhanista ja Erkistä tuli myöhemmin lestadiolaissaarnaajia.

        Juhani Raattamaa asui samalla paikkakunnalla, jolla Lars Levi Laestadius toimi pappina, ja tutustui tähän ollessaan 18-vuotias. Hän kävi Laestadiuksen pitämillä ehtoollisilla. Laestadius valitsi Raattamaan katekeetaksi vuonna 1830 pitämään katekismuskoulua lapsille. Laestadius kirjoittaa uudesta katekeetastaan näin: "Jollei tuota kirottua viinaa olisi ollut saatavissa, niin olisi Raattamaa jo siihen aikaan ollut koko Lapinmaan etevin katekeetta. Mutta mainittu myrkky pilasi kokonaan miehen"

        Joonas Purnu (alkuaan Vettasjärvi; 1829 Jällivaara – 15. maaliskuuta 1902) oli merkittävä ruotsalainen lestadiolainen maallikkosaarnaaja ja lestadiolaisuuden hajaannuksen jälkeen esikoislestadiolaisuuden ensimmäinen johtaja. ...
        ...

        Purnusta oli kuultu myös Suomessa, ja suuren hajaannuksen kynnyksellä häntä toivottiin saarnamatkalle Suomeen. Esimerkiksi vaasalainen saarnaaja Matti Kuula toivoi Purnusta apua uusheräyksen torjunnassa. Alkuvuodesta 1900 Tampereelta siirtyi eräitä lestadiolaisperheitä töihin Jällivaaran ja Malmivaaran kaivoksiin. Heidän kauttaan Tampereelle, Helsinkiin ja Viipuriin välittyi ihastuneita viestejä Ruotsin Lapin lestadiolaisuudesta. Halu saada Purnu vierailemaan Etelä-Suomeen kasvoi entisestään, ja Suomessakin alkoi eriytyminen vanhoillislestadiolaisten ja ”esikoisten seurakuntaa” kannattaneiden kesken. Joulukuussa 1901 Purnu lähetti yhdessä muiden johtomiesten kanssa kirjeen, jossa kerrottiin heidän päättäneen lähettää saarnaajia Etelä-Suomeen. Purnu itse ei kuitenkaan lähtenyt matkalle, ja hän kuoli jo kevättalvella, 15. maaliskuuta 1902.

        Helmikuussa 1902 matkalle lähtivät Viktor Appelqvist ja Samuel Vettasjärvi. Lähetysmatka johti Suomessa lopulliseen eroon vanhoillisten ja esikoisten välillä.

        Appelqvist kärähti myöhemmin aviottomasta lapsesta jonka hän oli salannut vaimoltaankin. Asia tuli ilmi kirjeestä jonka vaimo luki. Tästä nousi sellainen kähinä että joku kaveri vielä hautajaisissa totesi että se mies meni helvettiin. Tuomiohenki oli siis todella pöyristyttävää tämän liikkeen piirissä. 😱 MIESPARKA JA HÄNEN LÄHEISENSÄ.

        Tieto on vahvistettu edesmenneeltä Eevald Larssonilta. Tehtyä ei tekemättömäksi saa.
        Mutta olisi luullut olevan armahdusta rikkonutta kohtaan, - paljon enemmän. Tämä on tapahtunut 1900 luvun alkupuolella.

        Nämä ovat siksi kirjoitetut, ettei kukaan alkaisi korottaa ketään ihmistä, ja että syntisille olisi armon ovi aukki. Me olemme kaikki syntisiä, heikkoja ja erehtyviä ihmisiä.


      • Anonyymi
        yksikristitty kirjoitti:

        Hajaannuksia edeltäneistä valtataisteluista tämä varmaankin on lähtöisin. Raattamaan kuoltua v. 1899, Joonas Purnu piti itseään koko liikkeen tulevana "vanhimpana". Tätä eivät kaikki hyväksyneet Purnu oli tiukan lakihenkinen kaveri. Syntyi vanhoillislestadiolaisuutena tunnettu ryhmä. Kumpikin ryhmä tuomitsi toinen toisensa helvettiin.

        Mielenkiintoista mitä Lestadius sanoi eläessään Raattamaasta, hän kuoli v. 1861.

        Wikipedia:

        "Juhani Raattamaa syntyi Ruotsissa Kaaresuvannon pitäjässä 12. syyskuuta 1811. Vanhemmat olivat pienviljelijöitä. Heidän perheeseensä syntyi kuusi lasta. Veljeksistä Pekasta, Juhanista ja Erkistä tuli myöhemmin lestadiolaissaarnaajia.

        Juhani Raattamaa asui samalla paikkakunnalla, jolla Lars Levi Laestadius toimi pappina, ja tutustui tähän ollessaan 18-vuotias. Hän kävi Laestadiuksen pitämillä ehtoollisilla. Laestadius valitsi Raattamaan katekeetaksi vuonna 1830 pitämään katekismuskoulua lapsille. Laestadius kirjoittaa uudesta katekeetastaan näin: "Jollei tuota kirottua viinaa olisi ollut saatavissa, niin olisi Raattamaa jo siihen aikaan ollut koko Lapinmaan etevin katekeetta. Mutta mainittu myrkky pilasi kokonaan miehen"

        "Mielenkiintoista mitä Lestadius sanoi eläessään Raattamaasta, hän kuoli v. 1861."

        Oletko kuullut kenenkään puhuvan kuoleman jälkeen?

        Wikipedia voi kirjoittaa mitä tahansa.

        Todellisissa kirjoituksissa Raattamaa kehuu Laestadiusta ja Laestadius Raattamaa. Samoin Raattamaa luottaa täysin Purnuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joonas Purnu (alkuaan Vettasjärvi; 1829 Jällivaara – 15. maaliskuuta 1902) oli merkittävä ruotsalainen lestadiolainen maallikkosaarnaaja ja lestadiolaisuuden hajaannuksen jälkeen esikoislestadiolaisuuden ensimmäinen johtaja. ...
        ...

        Purnusta oli kuultu myös Suomessa, ja suuren hajaannuksen kynnyksellä häntä toivottiin saarnamatkalle Suomeen. Esimerkiksi vaasalainen saarnaaja Matti Kuula toivoi Purnusta apua uusheräyksen torjunnassa. Alkuvuodesta 1900 Tampereelta siirtyi eräitä lestadiolaisperheitä töihin Jällivaaran ja Malmivaaran kaivoksiin. Heidän kauttaan Tampereelle, Helsinkiin ja Viipuriin välittyi ihastuneita viestejä Ruotsin Lapin lestadiolaisuudesta. Halu saada Purnu vierailemaan Etelä-Suomeen kasvoi entisestään, ja Suomessakin alkoi eriytyminen vanhoillislestadiolaisten ja ”esikoisten seurakuntaa” kannattaneiden kesken. Joulukuussa 1901 Purnu lähetti yhdessä muiden johtomiesten kanssa kirjeen, jossa kerrottiin heidän päättäneen lähettää saarnaajia Etelä-Suomeen. Purnu itse ei kuitenkaan lähtenyt matkalle, ja hän kuoli jo kevättalvella, 15. maaliskuuta 1902.

        Helmikuussa 1902 matkalle lähtivät Viktor Appelqvist ja Samuel Vettasjärvi. Lähetysmatka johti Suomessa lopulliseen eroon vanhoillisten ja esikoisten välillä.

        Appelqvist kärähti myöhemmin aviottomasta lapsesta jonka hän oli salannut vaimoltaankin. Asia tuli ilmi kirjeestä jonka vaimo luki. Tästä nousi sellainen kähinä että joku kaveri vielä hautajaisissa totesi että se mies meni helvettiin. Tuomiohenki oli siis todella pöyristyttävää tämän liikkeen piirissä. 😱 MIESPARKA JA HÄNEN LÄHEISENSÄ.

        Tieto on vahvistettu edesmenneeltä Eevald Larssonilta. Tehtyä ei tekemättömäksi saa.
        Mutta olisi luullut olevan armahdusta rikkonutta kohtaan, - paljon enemmän. Tämä on tapahtunut 1900 luvun alkupuolella.

        Nämä ovat siksi kirjoitetut, ettei kukaan alkaisi korottaa ketään ihmistä, ja että syntisille olisi armon ovi aukki. Me olemme kaikki syntisiä, heikkoja ja erehtyviä ihmisiä.

        Jos ennen on ollut sellaisia, jotka ovat lukeneet tuomioita, niin on niitä vieläkin. Yksi on mies. joka on kirjoitellut useilla nimimerkeillä , mm. vaitovainen ja tämä, ellei samaAnonyymi
        25.09.2020 00:54.

        Vihollinen on tehnyt töitä aina. Silä on tuhansien vuosien kokemus. Se sai Daavidin lankeamaan huoruuteen ja murhaan. Se ei ole kuitenkaan esimerkiksi kirjoitettu, mutta hänen katumus on. Hän sai syntinsä anteeksi.

        En tiedä lankesiko oppi-isänne ja uskonpuhdistajanne E.H siihen syntiin? Ehkäsyn takia ei tietääkseni ole jälkiä näkyvissä. Hän ainakin kehui, että venäjällä on kauniita huoria ja kun hän oli lähetysmatkalla, eräs nainen ojensi hänellä takkia, jonka povitaskussa oli matkaluettavaa, joka ei ole kristitylle, eikä ainakaan lähetysmiehelle sopivaa luottavaa. Naiset olivat yleensä hänen kimpussaan, ei ihme, jos joskus lankesi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ennen on ollut sellaisia, jotka ovat lukeneet tuomioita, niin on niitä vieläkin. Yksi on mies. joka on kirjoitellut useilla nimimerkeillä , mm. vaitovainen ja tämä, ellei samaAnonyymi
        25.09.2020 00:54.

        Vihollinen on tehnyt töitä aina. Silä on tuhansien vuosien kokemus. Se sai Daavidin lankeamaan huoruuteen ja murhaan. Se ei ole kuitenkaan esimerkiksi kirjoitettu, mutta hänen katumus on. Hän sai syntinsä anteeksi.

        En tiedä lankesiko oppi-isänne ja uskonpuhdistajanne E.H siihen syntiin? Ehkäsyn takia ei tietääkseni ole jälkiä näkyvissä. Hän ainakin kehui, että venäjällä on kauniita huoria ja kun hän oli lähetysmatkalla, eräs nainen ojensi hänellä takkia, jonka povitaskussa oli matkaluettavaa, joka ei ole kristitylle, eikä ainakaan lähetysmiehelle sopivaa luottavaa. Naiset olivat yleensä hänen kimpussaan, ei ihme, jos joskus lankesi?

        Sinä kivenheittäjä, mene ja korjaa äkkiä jälkesi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mielenkiintoista mitä Lestadius sanoi eläessään Raattamaasta, hän kuoli v. 1861."

        Oletko kuullut kenenkään puhuvan kuoleman jälkeen?

        Wikipedia voi kirjoittaa mitä tahansa.

        Todellisissa kirjoituksissa Raattamaa kehuu Laestadiusta ja Laestadius Raattamaa. Samoin Raattamaa luottaa täysin Purnuun.

        Mitähän tuollaista kysyvä ihminen oikein ajattelee? Eikö hän ymmärrä, että kaikki muukin hänen päässään saattaa heittää häränpyllyä?

        Etkä todellakaan ymmärtänyt, että Laestadius mainitsi viinan pilanneen Raattamaan tämän nuoruudessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän tuollaista kysyvä ihminen oikein ajattelee? Eikö hän ymmärrä, että kaikki muukin hänen päässään saattaa heittää häränpyllyä?

        Etkä todellakaan ymmärtänyt, että Laestadius mainitsi viinan pilanneen Raattamaan tämän nuoruudessa?

        Et sinäkään niin vanha vielä ole että olisit nä'mä miehet tuntenut. 🤪

        Ei ollut mitään puhetta Raattamaan nuoruudesta vaan PARHAILLAAN päällä olevasta alkoholiriippuvuudesta. Lue tarkemmin, niin tiedät enemmän.

        " Laestadius kirjoittaa uudesta katekeetastaan näin: "Jollei tuota kirottua viinaa olisi ollut saatavissa, niin olisi Raattamaa jo siihen aikaan ollut koko Lapinmaan etevin katekeetta. Mutta mainittu myrkky pilasi kokonaan miehen"

        Nyt kun tiedämme, että lestadiolaisuus oli ja on pääosin raattamalaisuutta, ei siis lestadiolaisuutta, niin tämä seikka on hyvin merkittävä.

        Mutta kun täällä pieksevät nämä ryötit tekopyhät suutaan, että vaahto suupielistä lentää, käsittämättä ollenkaan, että heidän epäjumalina palvomansa ihmiset olivat vain heikkoja erehtyviä syntisiä ihmisiä. Lestadiuskin vihittiin suomessa avioliittoon koska vaimonsa oli jo pitkällä raskaana. Kaikki tiedämme mitä tuo tarkoittaa Lestadiuksen seksuaalikäyttäytymisessä ennen avioliittoa.

        Kun vähänkin silmänne avautuisivat faktatiedolle, että tuo törkeä muita halveksiva "vain me pelastumme" valheoppi saisi kuoliniskun liikkeessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sinäkään niin vanha vielä ole että olisit nä'mä miehet tuntenut. 🤪

        Ei ollut mitään puhetta Raattamaan nuoruudesta vaan PARHAILLAAN päällä olevasta alkoholiriippuvuudesta. Lue tarkemmin, niin tiedät enemmän.

        " Laestadius kirjoittaa uudesta katekeetastaan näin: "Jollei tuota kirottua viinaa olisi ollut saatavissa, niin olisi Raattamaa jo siihen aikaan ollut koko Lapinmaan etevin katekeetta. Mutta mainittu myrkky pilasi kokonaan miehen"

        Nyt kun tiedämme, että lestadiolaisuus oli ja on pääosin raattamalaisuutta, ei siis lestadiolaisuutta, niin tämä seikka on hyvin merkittävä.

        Mutta kun täällä pieksevät nämä ryötit tekopyhät suutaan, että vaahto suupielistä lentää, käsittämättä ollenkaan, että heidän epäjumalina palvomansa ihmiset olivat vain heikkoja erehtyviä syntisiä ihmisiä. Lestadiuskin vihittiin suomessa avioliittoon koska vaimonsa oli jo pitkällä raskaana. Kaikki tiedämme mitä tuo tarkoittaa Lestadiuksen seksuaalikäyttäytymisessä ennen avioliittoa.

        Kun vähänkin silmänne avautuisivat faktatiedolle, että tuo törkeä muita halveksiva "vain me pelastumme" valheoppi saisi kuoliniskun liikkeessä.

        Mistä nämä kirjoitukset ovat lainattuja?

        Nämä Raattamaan ja Laestadiuksen synnit ovat tapahtuneet ennen heidän uskoon tuloaan, eli parannuksen tekoa.

        Laestadius kehuu myöhemmin Raattamaa ja Raattamaa Laestadiusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä nämä kirjoitukset ovat lainattuja?

        Nämä Raattamaan ja Laestadiuksen synnit ovat tapahtuneet ennen heidän uskoon tuloaan, eli parannuksen tekoa.

        Laestadius kehuu myöhemmin Raattamaa ja Raattamaa Laestadiusta.

        Kehuu, vai? Ei, vaan Raattamaa oli alkoholiriippuvainen mies uskossa ollessaankin.
        Sehän ei häntä kadota, jos hän uskoi Kristukseen.

        Pointti onkin näiden miesten jumaloimisessa vuonna 2020. Ja heidän masinoimansa liikkeen julistaminen "ainoaksi eläväksi Kristuksen seurakunnaksi", vuonna 2020 tämä on nimittäin valhetta. Ja valhe ei ole Jumalasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehuu, vai? Ei, vaan Raattamaa oli alkoholiriippuvainen mies uskossa ollessaankin.
        Sehän ei häntä kadota, jos hän uskoi Kristukseen.

        Pointti onkin näiden miesten jumaloimisessa vuonna 2020. Ja heidän masinoimansa liikkeen julistaminen "ainoaksi eläväksi Kristuksen seurakunnaksi", vuonna 2020 tämä on nimittäin valhetta. Ja valhe ei ole Jumalasta.

        Et vastannut, että mihin perustat väitteesi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo panettelu juuri on se asia, mikä saa minut tuntemaan, että esikoislestadiolaisuus ei voi olla mikään "elävä kristillisyys".

        Jokaisen kaio pitäisi ymmärtää, että tuollainen seurakuntaoppi, että vain"tässä kristillisyydessä", jolla tarkoitataan maallista yhdistystä nimeltä Esikoislestadiolaiset ry, voi ihminen päästä synneistään ja tulla taivaskelpoiseksi. Ihan missä muualla vaan se on täysin mahdotonta!

        Kun "elävää seurakuntaa" pidetään koossa tuollaisella opetuksella, onhan se surullista. Perua sieltä 1902 hajaannuksesta kai vai mistä lie, ihmisoppia joka tapauksessa.

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki Anonyymi
        Uskomma kristittyinä mitä kallis opetus isämme Rovasti Laestadius saarnaa :
        Sinun täytyy ensin etsiä Jumalan seurakunta
        Hän ei sano : Jumalan SEURAKUNNAT
        Se Jumalan seurakunta on Esikoisten seurakunta eli ensiksi syntynyt seurakunta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä kivenheittäjä, mene ja korjaa äkkiä jälkesi!

        Oikeen mahottoman suuresti ylöspäin katsottu ja niin vietävästi arvostettu kuuleppas, olen sammaa mieltä siu kanssais.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehuu, vai? Ei, vaan Raattamaa oli alkoholiriippuvainen mies uskossa ollessaankin.
        Sehän ei häntä kadota, jos hän uskoi Kristukseen.

        Pointti onkin näiden miesten jumaloimisessa vuonna 2020. Ja heidän masinoimansa liikkeen julistaminen "ainoaksi eläväksi Kristuksen seurakunnaksi", vuonna 2020 tämä on nimittäin valhetta. Ja valhe ei ole Jumalasta.

        Ei kai Kristukseen usko auta jos on juoppo?

        Onko kukaan lähetysmiehistä juoppo?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki Anonyymi
        Uskomma kristittyinä mitä kallis opetus isämme Rovasti Laestadius saarnaa :
        Sinun täytyy ensin etsiä Jumalan seurakunta
        Hän ei sano : Jumalan SEURAKUNNAT
        Se Jumalan seurakunta on Esikoisten seurakunta eli ensiksi syntynyt seurakunta

        Mistä tämä "Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu" pilkkaaaja tänne taas tuli?

        Esikoslestadiolaisuuksineen!


    • Anonyymi

      Paavalin kirjoituksissa on paljon viisaita sanoja.
      Osa kirjoituksista kuitenkin todistaa, että Paavali ei ollut selvillä Kristuksen saloista. Hän oli kiihkomielinen, ja omantunnon tuskissa. Olihan hänellä kristittyjen verta käsissään. En siis vähättele Paavalin työtä, mutta kenenkään ei pidä arvostaa Paavalia yli Kristuksen.

      Paavalin tulkintoja on mm.

      2. Kor. 11:2 Sillä minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; minähän olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen.

      Ensinnäkään Kristuksen morsian ei ole seurakunta, johon kuuluu myös miehiä.
      Ja toiseksi, Paavali ei kihlaa ketään. Hänellä ei ollut vaimoa eikä omaa tytärtä, jota kihlata. Kirjoitukset Kristuksen morsiamen kihlauksesta on ylimielistä egoisimia.

      Morsian on yksi nainen ja hänet monesti sekoitetaan morsiusneitoihin, Kristuksen opetuslapsiin, omaisuuskansaan, Jerusalemiin, 144 000 neitsyt mieheen jne.
      Tarkatkaa, ja tietäkää totuus. Raamatussa nämä kaikki ovat selvästi esitelty.

      Yksi väärin ymmärretty lause on:
      Ilm. 21:2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.

      Huomatkaa sanat niinkuin! Vastaava kohta paholaisesta ja Kristuksesta on:
      1. Piet. 5:8 Olkaa raittiit, valvokaa. Teidän vastustajanne, perkele, käy ympäri niinkuin kiljuva jalopeura, etsien, kenen hän saisi niellä.

      Kristus on todellinen leijona ja saatana ärjyy KUIN leijona, mutta ei ole leijona.
      Morsian on puhdas KUIN taivallinen Jerusalem, mutta ei ole pala maata.

      • Sinä et ole selvillä Kristuksen opista, älä siis lausu Paavalista mitään, - sinä pimeyden apostoli.


      • Anonyymi

        Siis ihan pulun tuubaa kirjoitat, omia naurettavia sepustuksia ja päättömiä päätelmiä Paavalin sanoista !


      • Anonyymi
        yksikristitty kirjoitti:

        Sinä et ole selvillä Kristuksen opista, älä siis lausu Paavalista mitään, - sinä pimeyden apostoli.

        Tuo hyökkäys oli vahva viesti, että "yksikristitty" ei ole Kristuksen seuraaja. Hyökkäyksen kohde on siis aivan oikeassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis ihan pulun tuubaa kirjoitat, omia naurettavia sepustuksia ja päättömiä päätelmiä Paavalin sanoista !

        Tuo hyökkäys oli vahva viesti, että et ole Kristuksen seuraaja. Hyökkäyksen kohde on siis aivan oikeassa. Jos omassa kirjoituksessasi olisi herjaa kummempaa sisältöä niin olisit perustellut vastauksesi. Sitä et tehnyt, koska olet saatanan trolli sätkynukke.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo hyökkäys oli vahva viesti, että et ole Kristuksen seuraaja. Hyökkäyksen kohde on siis aivan oikeassa. Jos omassa kirjoituksessasi olisi herjaa kummempaa sisältöä niin olisit perustellut vastauksesi. Sitä et tehnyt, koska olet saatanan trolli sätkynukke.

        MIhin on unohtunut Jeesuksen sanat?: "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomitaisi"

        Onko niin, ettei tämä pilkkaaja ja tuomitsija itse huomaa tekevänsä syntiä? Hän ei varmasi huomaa muitakaan syntejään?

        En nämä Jeesuksen sanat?:
        22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.

        Tähän katekoriaan menee sanasi:
        "Sitä et tehnyt, koska olet saatanan trolli sätkynukke."


      • Anonyymi

        "Kristus on todellinen leijona ja saatana ärjyy KUIN leijona, mutta ei ole leijona."

        Ärjyykö Kristus? Missä sanotta, että hän on leijona? Monessa paikassa sanotaan, että hän on karitsa. Tapettu karitsa. Sanotaan myös, että hän on kuin karitsa.

        Kauheeta mitä järjen sotkua kirjoituksesi on!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo hyökkäys oli vahva viesti, että et ole Kristuksen seuraaja. Hyökkäyksen kohde on siis aivan oikeassa. Jos omassa kirjoituksessasi olisi herjaa kummempaa sisältöä niin olisit perustellut vastauksesi. Sitä et tehnyt, koska olet saatanan trolli sätkynukke.

        Perustellut, kuule joka tuolalista sotkua kirjoittaa Paavalista, on niin kaukana terveestä opista kuin pääsee, ja vaatisi monen viikon kädestä pitäen opetuksen ja sellainen ei täällä toimi, mitään noin hassua en ole ikinä kenenkään uskovan kirjoittaman joutunut lukemaan Paavalista koskaan.

        Eikä teillä muilla mikään kello kilkat a kun tuommoista luette, häh !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kristus on todellinen leijona ja saatana ärjyy KUIN leijona, mutta ei ole leijona."

        Ärjyykö Kristus? Missä sanotta, että hän on leijona? Monessa paikassa sanotaan, että hän on karitsa. Tapettu karitsa. Sanotaan myös, että hän on kuin karitsa.

        Kauheeta mitä järjen sotkua kirjoituksesi on!

        Vähällä tutkimisella alat hutkia.
        Tavallinen trolli, yleensä nolaa itsensä yrittäessää ojentaa toista.

        Tässä vastaus kysymykseesi.
        Ilm. 5:5 Ja yksi vanhimmista sanoi minulle: "Älä itke; katso, jalopeura Juudan sukukunnasta, Daavidin juurivesa, on voittanut, niin että hän voi avata kirjan ja sen seitsemän sinettiä".

        Vaikka ethän sinä kysynyt vaan aloitit pelkän herjaamisen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perustellut, kuule joka tuolalista sotkua kirjoittaa Paavalista, on niin kaukana terveestä opista kuin pääsee, ja vaatisi monen viikon kädestä pitäen opetuksen ja sellainen ei täällä toimi, mitään noin hassua en ole ikinä kenenkään uskovan kirjoittaman joutunut lukemaan Paavalista koskaan.

        Eikä teillä muilla mikään kello kilkat a kun tuommoista luette, häh !

        Tämä kirjoitus on vain trollitehtailuja, ja tehty provoiluksi ei opetukseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MIhin on unohtunut Jeesuksen sanat?: "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomitaisi"

        Onko niin, ettei tämä pilkkaaja ja tuomitsija itse huomaa tekevänsä syntiä? Hän ei varmasi huomaa muitakaan syntejään?

        En nämä Jeesuksen sanat?:
        22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.

        Tähän katekoriaan menee sanasi:
        "Sitä et tehnyt, koska olet saatanan trolli sätkynukke."

        Tämä kirjoitus on vain trollitehtailuja trollien perään, ja tehty provoiluksi ei opetukseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MIhin on unohtunut Jeesuksen sanat?: "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomitaisi"

        Onko niin, ettei tämä pilkkaaja ja tuomitsija itse huomaa tekevänsä syntiä? Hän ei varmasi huomaa muitakaan syntejään?

        En nämä Jeesuksen sanat?:
        22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.

        Tähän katekoriaan menee sanasi:
        "Sitä et tehnyt, koska olet saatanan trolli sätkynukke."

        Voi teitä trolleja. Et itse tiedä, mitä kirjoitat.
        Tarkista sanakirjasta, että mitä trolli tarkoittaa ja samaten mitä tarkoittaa sätkynukke.

        Siinä lukee: "jokainen, joka vihastuu veljeensä" eli tarkoittaa Kristuksen seuraajaa. Nämä trollit eivät ole Kristuksen seuraajia. He kuuluvat siihen porukkaan, jolle Kristus sanoo: Mene pois!

        Matt. 7:22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        Matt. 7:23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.


      • Anonyymi

        Et tietenkään pidä Paavalista, vaikka hän oli uskon saarnaaja, mutta hän saarnasi kuitenkin parannusta kaikista siitä, mitä tulee maailmasta. Hänestä kuitenkin sanotaan:

        Ap.t.9:15. Niin sanoi Herra hänelle: mene! sillä hän on minulle valittu ase, kantamaan minun nimeäni pakanain, ja kuningasten, ja Israelin lasten eteen.

        2.Piet.3:15. Ja lukekaat meidän Herran Jesuksen Kristuksen pitkämielisyys teidän autuudeksenne, niinkuin myös meidän rakas veljemme Paavali siitä viisaudesta, joka hänelle annettu on, teille on kirjoittanut,
        16. Joka myös jokaisessa kirjassansa näistä puhuu, joissa muutamat ovat työläät ymmärtää, jotka taitamattomat ja huikentelevaiset turmelevat, niinkuin muutkin Raamatut, omaksi kadotukseksensa.
        17. Nyt että te, minun rakkaani, sen jo ennen tiedätte, niin karttakaat, ettette vieteltäisi jumalattomain eksytyksellä ynnä heidän kanssansa, ja lankeaisi pois omasta vahvuudestanne,
        18. Vaan kasvakaat meidän Herramme ja Vapahtajan Jesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa: jolle olkoon kunnia sekä nyt että ijankaikkiseen aikaan, amen!

        Et ymmärrä mitä Paavali tarkoittaa kihlaamisella?

        Jer.3:14. Kääntykäät, te vastahakoiset lapset, sanoo Herra; sillä minä kihlaan teidät minulleni, ja otan teidät yhden kaupungista ja kaksi koko sukukunnasta, ja tahdon teidät viedä Zioniin.

        Et tiedä mitä on neitsyt?:

        Ilm.k.14:4 Nämät ovat ne, jotka ei vaimoin kanssa ole saastutetut; sillä he ovat neitseet: nämät ovat ne, jotka seuraavat Karitsaa, kuhunka hän menee. Nämät ovat ihmisistä ostetut Jumalalle ja Karitsalle uutiseksi,

        Nämä ovat pysyneet uskollisina, eivätkä ole tehneet hengellistä huoruutta toisten seurakuntien kanssa. Ei myöskään ole hengellisiä juomareita, jotka käyvät juomassa joka kiposta.


    • Tänne kirjoittelu ja keskustelu on joskus ihan antoisaa ja rakentavaakin.
      Valitettavasti se on liian usein hyvin repivää ja toista uskovaa halveksivaa. Se ei anna meistä Jeesuksen seuraajista sellaista kuvaa, että me rakastamme toisiamme, vai antaako?
      Minä itse olen myöskin välillä tulistunut ja katsellut matkaystäviä ikään kuin ylhäältä päin. Siihen minulla ei olisi syytä eikä lupaa, mutta kun olen sellainen kuin olen ja juuri siksi on välillä hyvin vaikea uskoa, että kuuluuko tällaisellekin Jumalan armo. Ilokseni kuitenkin voin todeta, kun Sanakin sen todistaa, että kuuluuhan se - armo kuuluu minullekin.
      Se onkin ainoa syy miksi Jeesus on tänne tullut - että minä ja sinä pelastuisimme.
      Siitä huolimatta me revimme ja raastamme toisemme täällä ihan repaleisiksi.
      Ei meidän pelastumisemme perustu siihen, että saamme toisemme näyttämään surkeilta ja saastaisilta kristityiltä itseemme verrattuna.
      Meidän pelastuksemme tulee siitä, että me saamme anteeksi kaikki surkeutemme ja saastaisuutemme Jeesuksen nimessä ja veressä. Myöskin kaikki ne mitä aiheutamme toisillemme.
      Antakaamme toisillemme anteeksi ja rukoilkaamme toistemme puolesta. Se on Jumalamme tahto lapsiansa kohtaan.
      Niinhän me, syntiset vanhemmatkin rukoilemme, että lapsemme eläisivät sovinnossa keskenään. Paljon enemmän Taivaallinen Isämme tahtoo meidän elävän sovinnossa keskenämme. Vai mitä Raamattu sanoo?

      • Anonyymi

        Kirjoituksestasi tuli mieleeni siivooja joka heiluu pölyimurinsa kanssa pitkin huoneita mutta niinsanotusti töpseli on poissa seinästä.

        onhan se hyvä sekin että roskat tulevat uuteen järjestykseen sentään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoituksestasi tuli mieleeni siivooja joka heiluu pölyimurinsa kanssa pitkin huoneita mutta niinsanotusti töpseli on poissa seinästä.

        onhan se hyvä sekin että roskat tulevat uuteen järjestykseen sentään.

        joopa, töoseli oli irti :-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoituksestasi tuli mieleeni siivooja joka heiluu pölyimurinsa kanssa pitkin huoneita mutta niinsanotusti töpseli on poissa seinästä.

        onhan se hyvä sekin että roskat tulevat uuteen järjestykseen sentään.

        Sama trollitehdas taas liikenteessä. 0/5


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoituksestasi tuli mieleeni siivooja joka heiluu pölyimurinsa kanssa pitkin huoneita mutta niinsanotusti töpseli on poissa seinästä.

        onhan se hyvä sekin että roskat tulevat uuteen järjestykseen sentään.

        Laita sinä töpseli seinää! Ei tätä sotku voi millään kyllä siivota, koska porno-vaito tuo tänne omia saastaisia mielipiteitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laita sinä töpseli seinää! Ei tätä sotku voi millään kyllä siivota, koska porno-vaito tuo tänne omia saastaisia mielipiteitään.

        viläkö tama vaito käydä sota pornorietasta vastan

        vai nii etta ei vilä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        viläkö tama vaito käydä sota pornorietasta vastan

        vai nii etta ei vilä

        Jotkut hipit sano että Johannes kastajassa ja Jeesuksessa on perkele.

        En tiedä miksi he sanoivat niin, mutta epäilen että perkele oli heissä itsessä.


      • Anonyymi

        Ei sellainen henkilö vielä kristitty olekkaan, joka ei itseään saastaiseksi ja repaleiseksi tunnista ja sitä myös tunnusta. Toisin sanoen, ei meistä sellaisia tehdä tarvitse, koska me kaikki olemme jo sellaisia. Tämähän se juuri on se maailman suurin ihme että Jeesus pelastaa juuri tällaisia syntisiä saasataisia repaleisia kurjia, ja hyvät ihmiset jäävät auttamatta pihalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotkut hipit sano että Johannes kastajassa ja Jeesuksessa on perkele.

        En tiedä miksi he sanoivat niin, mutta epäilen että perkele oli heissä itsessä.

        Olivatko juutalaiset hippejä?

        51. Totisesti, totisesti sanon minä teille: joka tätkee minun sanani, ei hänen pidä näkemän kuolemaa ijankaikkisesti.
        52. Niin Juudalaiset sanoivat hänelle: nyt me ymmärsimme, että sinulla on perkele. Abraham on kuollut ja prophetat, ja sinä sanot: joka kätkee minun sanani, ei hänen pidä maistaman kuolemaa ijankaikkisesti.
        53. Oletkos sinä suurempi kuin meidän isämme Abraham, joka kuollut on? ja prophetat ovat kuolleet: miksi sinä itses teet?

        19. Niin tuli taas riita Juudalaisten keskellä näiden puhetten tähden.
        20. Ja moni heistä sanoi: hänellä on perkele, ja hän on mieletöin: mitä te häntä kuultelette?
        21. Mutta muut sanoivat: ei ne ole riivatun puheet: taitaako perkele sokian silmät avata?

        19. Eikö Moses antanut teille lakia, ja ei kenkään teistä lakia taytä? Miksi te etsitte minua tappaaksenne?
        20. Vastasi kansa ja sanoi: sinulla on perkele: kuka sinua etsii tappaaksensa?


    • Anonyymi

      On se kyllä ihme miten Raamatussa puhutaan vain esikoisista, kaikki jutut kiertyy lestalaisten ympärille, eikö ol eihme, oletteko sitä ihmetelleet aiemmin!

      Ziionia pukkaa joka sivulta.

      • Anonyymi

        Ei kannata kirjoitella silloin, kun asiasta ei tiedä mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata kirjoitella silloin, kun asiasta ei tiedä mitään.

        Mutta mistä sen hyvä veli milloinkin saattaa tietää, että ei tiedä asiasta mitään?

        Se kun vaan monesti tuntuu, että minähän tästä asiasta juuri paljon tiedänkin ja sitten joku on pian sanomassa, että minä ei tiedä mitään tai ainakin jos jotain tiedän, tiedän sen väärin.

        Niin kuin nyt tästä esikoislestadiolaisuudestakin. Tarvitseeko olla esikoislestadiolaisuudesta kaksin käsin kiinni pitävä ja sitä ainoana oikeana kristinopin ilmentymänä pitävä ihminen tietääkseen sen, mistä esikoislestadiolaisuudessa on kysymys?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta mistä sen hyvä veli milloinkin saattaa tietää, että ei tiedä asiasta mitään?

        Se kun vaan monesti tuntuu, että minähän tästä asiasta juuri paljon tiedänkin ja sitten joku on pian sanomassa, että minä ei tiedä mitään tai ainakin jos jotain tiedän, tiedän sen väärin.

        Niin kuin nyt tästä esikoislestadiolaisuudestakin. Tarvitseeko olla esikoislestadiolaisuudesta kaksin käsin kiinni pitävä ja sitä ainoana oikeana kristinopin ilmentymänä pitävä ihminen tietääkseen sen, mistä esikoislestadiolaisuudessa on kysymys?

        Noniin!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4416
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      184
      2499
    3. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1637
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      26
      1354
    5. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1197
    6. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

      Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      114
      944
    7. Toivoisin etten jännittäisi

      niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      932
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      914
    9. Junan kylkeen autolla

      Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä
      Pyhäjärvi
      75
      904
    10. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      18
      871
    Aihe