Liikkuminen xy tasoon nähden

Anonyymi

Sokeripala on origossa ja muurahainen lähtee liikkumaan pisteestä (2,5,17) ja kulkee tason 3x-4y z pinnalla lyhintä mahdollista reittiä pitkin päätyen sellaiseen pisteeseen tasolla, mikä on lähinnä sokeripala.

Miten saisi ratkaistua missä kulmassa liikkuminen tapahtui xy tasoon nähden?

25

83

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eihän sinulla ole tuossa edes tason yhtälöä, pelkkä lauseke muuttujista x,y ja z.
      Miksi oletat että joku viitsisi vastata kun et edes tehtävää viitsi laittaa kunnolla? Eipä ihme, että kyselet!

      • Anonyymi

        No, vastaan nyt kuitenkin.Vektorien A ja B sisätuloa (pistetuloa) merkitsen näin: (A,B)

        Koska piste P = (2,5,17) on tuossa tasossa niin
        3*2 - 4*5 17 = 3 joten tason yhtälö on
        3x-4y z = 3

        Tason ykkösnormaali on 1/sqrt(26) * (3, -4, 1). N on piste (sen paikkavektori) jossa normaali leikkaa tason.Tason etäisyys origosta on l (P,n) l = 1/sqrt(26) * (6 - 20 17) = 3/sqrt(26) joten
        N = 3/26 * (3, - 4, 1) = 1/26*(9, - 12, 3)
        Tarkastusmielessä todetaan, että N on tason pisteen paikkavektori:
        3*9 4*12 3)/26 = 78/26 = 3 kuten pitääkin.
        P-N on tason suuntainen vektori .
        P-N = (2,5,17) - 1/26*(9, - 12, 3) = 1/26*(43,142,439)
        Tämä tekee z-akselin kanssa kulman u ja
        cos(u) = 1/ lP - N l * (P - N, (0,0,1)) = 439/26 *sqrt(43^2 142^2 439^2) / 26=
        439/sqrt(43^2 142^2 439^2)
        Vektorin P - N ja x,y-tason välinen kulma on v = pii/2 - u ja cos(v) = sin(u) =
        sqrt(43^2 142^2)/sqrt(43^ 142^2 439^2)

        Sama tulos saadaan siitä, että vektorin P - N projektio x,y-tasoon on vektori
        A = 1/26(43,142,0) ja tämän ja vektorin P - N välisen kulman v kosini on

        cos(v) = (P - N,A)/(l P - N l * l A l ) = 1/26^2 * (43^2 142^2)/((1/26^2)*sqrt(43^2 142^2)* sqrt(43^2 142^2 439^2)) = sqrt(43^2 142^2)/sqrt(43^2 142^2 439^2)
        cos(v) = 0,1320176 ja v = arccos(0,1320176) =1,244881 = 71,33 astetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, vastaan nyt kuitenkin.Vektorien A ja B sisätuloa (pistetuloa) merkitsen näin: (A,B)

        Koska piste P = (2,5,17) on tuossa tasossa niin
        3*2 - 4*5 17 = 3 joten tason yhtälö on
        3x-4y z = 3

        Tason ykkösnormaali on 1/sqrt(26) * (3, -4, 1). N on piste (sen paikkavektori) jossa normaali leikkaa tason.Tason etäisyys origosta on l (P,n) l = 1/sqrt(26) * (6 - 20 17) = 3/sqrt(26) joten
        N = 3/26 * (3, - 4, 1) = 1/26*(9, - 12, 3)
        Tarkastusmielessä todetaan, että N on tason pisteen paikkavektori:
        3*9 4*12 3)/26 = 78/26 = 3 kuten pitääkin.
        P-N on tason suuntainen vektori .
        P-N = (2,5,17) - 1/26*(9, - 12, 3) = 1/26*(43,142,439)
        Tämä tekee z-akselin kanssa kulman u ja
        cos(u) = 1/ lP - N l * (P - N, (0,0,1)) = 439/26 *sqrt(43^2 142^2 439^2) / 26=
        439/sqrt(43^2 142^2 439^2)
        Vektorin P - N ja x,y-tason välinen kulma on v = pii/2 - u ja cos(v) = sin(u) =
        sqrt(43^2 142^2)/sqrt(43^ 142^2 439^2)

        Sama tulos saadaan siitä, että vektorin P - N projektio x,y-tasoon on vektori
        A = 1/26(43,142,0) ja tämän ja vektorin P - N välisen kulman v kosini on

        cos(v) = (P - N,A)/(l P - N l * l A l ) = 1/26^2 * (43^2 142^2)/((1/26^2)*sqrt(43^2 142^2)* sqrt(43^2 142^2 439^2)) = sqrt(43^2 142^2)/sqrt(43^2 142^2 439^2)
        cos(v) = 0,1320176 ja v = arccos(0,1320176) =1,244881 = 71,33 astetta.

        Minä tätä aika paljon kanssa olen laskenut, ja minusta se reitti tulee tasoa alaspäin, eli 180 71.33=251.33


    • Anonyymi

      Vektori siihen sellaiseen origoa lähinnä olevaan pisteeseen on t*n jossa n=tason normaalivektori.
      Vektoreiden n ja (t*n-(2i 5j 17k) välinen pistetulo on 0 tuosta sadaan t, ja siitä t*n

      • Anonyymi

        Reitin suuntavektori s=(2,5,17)-t*n
        Vektorin s ja vektorin i j välinen pistetulo on |s|*√2*cos(kysytty kulma)


      • Anonyymi

        Missä sinä näet tason? Minä en kyllä aloittajan tekstistä sellaista löydä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä sinä näet tason? Minä en kyllä aloittajan tekstistä sellaista löydä.

        Minä taas en näe omassa tekstissänikään tasoa, mutta pakkohan sen muurahaisen jollain hypoteettisella tasolla on olla. Noin se kuitenkin lasketaan, ja ehkä tuosta kysymyksestä joku osaa sen hypoteettisen tason normaalivektorin 3i-4j k löytääkin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä taas en näe omassa tekstissänikään tasoa, mutta pakkohan sen muurahaisen jollain hypoteettisella tasolla on olla. Noin se kuitenkin lasketaan, ja ehkä tuosta kysymyksestä joku osaa sen hypoteettisen tason normaalivektorin 3i-4j k löytääkin...

        Kumma ilmiö. Aloittajat eivät anna tehtäviä kunnolla. Sitten täällä arvaillaan mikä se tehtävä saattaisi olla ja ratkotaan oletettuja tehtäviä!

        Jos tason yhtälö on ax by cz = d, niin tason eräs normaali on vektori
        N = (a,b,c) ja ykkösnormaali n= 1/lNl * N missä lNl = sqrt(a^2 b^2 c^2)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Reitin suuntavektori s=(2,5,17)-t*n
        Vektorin s ja vektorin i j välinen pistetulo on |s|*√2*cos(kysytty kulma)

        Ei taida kulma kyllä tuosta tulla:
        Jos sen tason suuntavektorin sieltä nyt irti saa, niin sen ja xy-tason välinen kulma tulee (ehkä): tan(alfa) =( k-komp.)/(sqrt((i-komp.^2) (j-komp^2))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida kulma kyllä tuosta tulla:
        Jos sen tason suuntavektorin sieltä nyt irti saa, niin sen ja xy-tason välinen kulma tulee (ehkä): tan(alfa) =( k-komp.)/(sqrt((i-komp.^2) (j-komp^2))

        Äkkiä laskien s=-61/26i-118/26j-442/26k, ja kulma 253,3 °


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äkkiä laskien s=-61/26i-118/26j-442/26k, ja kulma 253,3 °

        Uudestaan laskien s=-61/26i-118/26j-445/26k, ja kulma 253,4 °

        Origo onkin tason yläpuolella, joten se aiheutti hiukan päänavaivaa...n-vektorikin pitää ottaa negatiivisena, t =3/26


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudestaan laskien s=-61/26i-118/26j-445/26k, ja kulma 253,4 °

        Origo onkin tason yläpuolella, joten se aiheutti hiukan päänavaivaa...n-vektorikin pitää ottaa negatiivisena, t =3/26

        Yllättävän hankalaa, viimeinen versio on nyt se, että origo on tason alapuolella jas s=1/26(-43i-142j-439k) ja kulma 251,3 astetta ja t=3/26 ja n=3i-4j k
        Kertaakaan en enää korjaa...


      • Anonyymi

        Väärin. Vektori (2,5,17) on tuon tason pisteen paikkavektori. Ei pinnan normaali ole sitä vastaan kohtisuorassa. Se on kohtisuorassa pinnan s u u n t a i s t a vektoria vastaaan.

        Laskuni on kyllä oikein 8jos nyt ei jotain numerolaskuvirhettä ole, mutta tuskin on), yrittäisit ymmärtää sen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin. Vektori (2,5,17) on tuon tason pisteen paikkavektori. Ei pinnan normaali ole sitä vastaan kohtisuorassa. Se on kohtisuorassa pinnan s u u n t a i s t a vektoria vastaaan.

        Laskuni on kyllä oikein 8jos nyt ei jotain numerolaskuvirhettä ole, mutta tuskin on), yrittäisit ymmärtää sen.

        Kommenttini/14:09 oli tarkoitettu kommentiksi juttuun "eilen 14:47". Myös "eilen 15:15" on väärin, ei sitä kulmaa lasketa vektoriin i j verraten vaan tuon tason vektorin projektioon x.y-tasolle tsai sitten z-akseliin verraten, kuten tein aamulla 10:03. Lukisit sen läpi ja yrittäisit ymmärtää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommenttini/14:09 oli tarkoitettu kommentiksi juttuun "eilen 14:47". Myös "eilen 15:15" on väärin, ei sitä kulmaa lasketa vektoriin i j verraten vaan tuon tason vektorin projektioon x.y-tasolle tsai sitten z-akseliin verraten, kuten tein aamulla 10:03. Lukisit sen läpi ja yrittäisit ymmärtää!

        Sinä kun tykkäät noista kellonajoista, niin tänä aamuna klo 8.35 minä tämän vihdoin ymmärsin. Myönnän kyllä , että hankala tehtävä , jonka ratkaisu vei töitten ohessa kohtuuttoman paljon aikaa.
        Laitan nyt sen ratkaisun, jonka tänään klo 8.35 sain aikaan tähän:
        https://aijaa.com/eQn1WB
        Ei se enää mikään vaikea tehtävä ole, mutta eilen ja aamulla vielä oli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä kun tykkäät noista kellonajoista, niin tänä aamuna klo 8.35 minä tämän vihdoin ymmärsin. Myönnän kyllä , että hankala tehtävä , jonka ratkaisu vei töitten ohessa kohtuuttoman paljon aikaa.
        Laitan nyt sen ratkaisun, jonka tänään klo 8.35 sain aikaan tähän:
        https://aijaa.com/eQn1WB
        Ei se enää mikään vaikea tehtävä ole, mutta eilen ja aamulla vielä oli.

        Kun kaikki ovat anonyymejä niin ei noita kommentteja oikein pysty nimeämään kuin kellonaikojen avulla. Sen suurempaa "tykkäystä" minulla ei ole.

        Eikös se tason vektorin ja x,y-tason välinen kulma ole tuo 71,33 astetta? Laskin sen jutussani kahdella tavalla, verrattuna z-akseliin ja verrattuna tuon tason vektorin projektioon x,y-tasossa. Sama luku tuli.Eikös se liikkuminen tapahdu juuri tuota annetun tason suoraa myöten? Vai mistä sinä saat tuoksi "kysytyksi kulmaksi" tuon suuremman luvun?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun kaikki ovat anonyymejä niin ei noita kommentteja oikein pysty nimeämään kuin kellonaikojen avulla. Sen suurempaa "tykkäystä" minulla ei ole.

        Eikös se tason vektorin ja x,y-tason välinen kulma ole tuo 71,33 astetta? Laskin sen jutussani kahdella tavalla, verrattuna z-akseliin ja verrattuna tuon tason vektorin projektioon x,y-tasossa. Sama luku tuli.Eikös se liikkuminen tapahdu juuri tuota annetun tason suoraa myöten? Vai mistä sinä saat tuoksi "kysytyksi kulmaksi" tuon suuremman luvun?

        Huomasin kyllä että 180 71.33 = 251.33 mutta eikö se ole vähän outoa että liikkuisi maan pinnan suhteen suuremmassa kulmassa kuin 180 astetta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun kaikki ovat anonyymejä niin ei noita kommentteja oikein pysty nimeämään kuin kellonaikojen avulla. Sen suurempaa "tykkäystä" minulla ei ole.

        Eikös se tason vektorin ja x,y-tason välinen kulma ole tuo 71,33 astetta? Laskin sen jutussani kahdella tavalla, verrattuna z-akseliin ja verrattuna tuon tason vektorin projektioon x,y-tasossa. Sama luku tuli.Eikös se liikkuminen tapahdu juuri tuota annetun tason suoraa myöten? Vai mistä sinä saat tuoksi "kysytyksi kulmaksi" tuon suuremman luvun?

        Kulmassa 71.33 muurahainen kiipeäisi ylöspäin tasoa, ainakin tuossa minun kuvassani, mutta kun alaspäin se tulee, niin kulma on silloin 180 71,33.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kulmassa 71.33 muurahainen kiipeäisi ylöspäin tasoa, ainakin tuossa minun kuvassani, mutta kun alaspäin se tulee, niin kulma on silloin 180 71,33.

        No se on vähän makuasia. Jos puhutaan kulmasta maan pinnan suhteen niin en käyttäisi kulmaa joka ei ole suljetulla välillä (0, pii/2). Liikkui siinä suunnassa ötökkä sitten ylös- tai alaspäin.

        Jos käyttäisin, kertoisin, että olen laittanut maan pinnalle esim. x,y,z-koordinaatiston jossa kulma on...

        Ei tässä ole aihetta mihinkään kinasteluun,


    • Anonyymi

      Minkä kokoinen ja muotoinen se sokeripala on?

    • Anonyymi

      Tason yhtälö on 3x-4y z = 3

      Jos ja kun oppilaan halutaan selvittävän tuon, tehtävän sanamuoto on muokattava asialliseksi. Pitää ainakin edes yrittää. Nyt osoittaa vain aloittajan täydellisen ymmärtämättömyyden matematiikan perusteista. Piste siitä!

      • Anonyymi

        "Tason yhtälö on 3x-4y z = 3"

        Itsekö tuon keksit vai luitko jostain?


      • Anonyymi

        Johan minä tuon tason yhtälön kerroin aamulla 10:03. Mitä sitä toistelet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johan minä tuon tason yhtälön kerroin aamulla 10:03. Mitä sitä toistelet?

        Itse sinä sitä toistelet, en minä.


    • Anonyymi

      Koskahan toistelin?. Tietääkseni kirjoitin se juuri 10:03.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5369
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3457
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1582
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      195
      1503
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1013
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe