Jeesus ristillä

Jeesuksen kanssa teloitettavaksi vietiin kaksi muuta miestä, kaksi rikollista. Toinen ristillä riippuvista pahantekijöistä herjasi Jeesusta, toinen ei. Jeesus lupasi ikuisen elämän pahantekijälle joka ei herjannut (Luuk. 22:32-43).

Miten tulkitsette, miksi toinen miehistä jäi armon ulkopuolelle?

211

664

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jospa tämä herjaavä hunsvotti putosi ristiltä alas ennenaikaisesti huonon naulaamisen takia, ja näinollen häneltä jäi saamatta ikuinen elämä?

    • Anonyymi

      Jeesus ei luvannut ikuista elämää rosvolle siksi, ettei tämä herjannut. Se tapahtui siksi, että mies tunnusti Jeesuksen Messiaaksi. Mies pelastui, koska uskoi.

      • Matteuksen evankeliumissa tapahtumasta kerrotaan täysin eri tavalla:

        Ja samalla tavalla herjasivat häntä ryöväritkin, jotka olivat ristiinnaulitut hänen kanssansa. (Matt. 27:44)

        Evankeliumin kertomuksen perusteella on epätodennäköistä, että joku ristiinnaulituista olisi tunnustanut Jeesuksen Messiaaksi ja siten palastunut.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Matteuksen evankeliumissa tapahtumasta kerrotaan täysin eri tavalla:

        Ja samalla tavalla herjasivat häntä ryöväritkin, jotka olivat ristiinnaulitut hänen kanssansa. (Matt. 27:44)

        Evankeliumin kertomuksen perusteella on epätodennäköistä, että joku ristiinnaulituista olisi tunnustanut Jeesuksen Messiaaksi ja siten palastunut.

        Lue mitä hän Jeesukselle sanoi.


    • Kumpikin herjasi alussa.
      Mutta sitten toisessa tapahtui mielenmuutos.

      Hän kääntyi Jeesuksen puoleen:
      "Muista minua ..."

      Ja muuta ei tarvittu.

      • Tarkoitatko, että arkinen "muista minua..." riittää pelastukseen?


      • Anonyymi

        Mistään mielenmuutoksesta ei ole kerrottu ja omia päätelmiä ei tule tehdä.

        Molemmat ryövärit pilkkasivat Jeesusta, näin kertoo myös Markus.

        Jeesus ei kärsimystuskissaan pitänyt juttelutuokiota toisen ryövärin kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistään mielenmuutoksesta ei ole kerrottu ja omia päätelmiä ei tule tehdä.

        Molemmat ryövärit pilkkasivat Jeesusta, näin kertoo myös Markus.

        Jeesus ei kärsimystuskissaan pitänyt juttelutuokiota toisen ryövärin kanssa.

        Voihan se olla niinkin, että Markus on katsellut kauempaa, eikä ole kuullut kunnolla ja päätellyt että molemmat varmaan pilkkasivat.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Tarkoitatko, että arkinen "muista minua..." riittää pelastukseen?

        Todistajat havainnoivat ja muistavat tapahtumat aina hiukan eri tavoin. Traumaattisessa tilanteessa huomiokyky lisäksi kaventuu. Matteuksella ja Markuksella on ristiinnaulitsemisesta vähemmän yksityiskohtia. Johannes tuskin mainitsee rikollisia, hän keskittyy Jeesukseen. Luukas kuvailee tapahtumaa yksityiskohtaisimmin.

        Luukkaan mukaan ristiinnaulittu rikollinen sanoi muutakin, kuin muista minua. Mutta ei kai Jumalan puoleen kääntymiseen ole erityistä protokollaa. Pienikin kädenojennus riittää. Kun Jumala kutsui minua, sanoin ok annan periksi.:D Synnintunto, katuminen ja tyylikkäämmät rukoukset tulivat vähän myöhemmin.

        Jokaisella on oma tarinansa, mutta siihen liittyy aina jonkinlainen periksiantaminen. Ristin ryövärikin luopui omavoimaisuudestaan kääntyessään Jeesuksen puoleen. Ja vaikka hän ei osannut sanoa muuta kuin sanoi, niin Jeesus näki mitä hänen sydämessään tapahtui.

        Luukas:
        39 Niin toinen pahantekijöistä, jotka siinä riippuivat, herjasi häntä: "Etkö sinä ole Kristus? Auta itseäsi ja meitä." 40Mutta toinen vastasi ja nuhteli häntä sanoen: "Etkö sinä edes pelkää Jumalaa, sinä, joka olet saman rangaistuksen alainen? 41Me tosin kärsimme oikeuden mukaan, sillä me saamme, mitä meidän tekomme ansaitsevat; mutta tämä ei ole mitään pahaa tehnyt." 42Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi". 43 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."


      • Anonyymi

        Missään evankeliumissa ei lue noin kuin väität. Keksit omiasi!


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Tarkoitatko, että arkinen "muista minua..." riittää pelastukseen?

        Pelastunut rosvo tunnusti syntinsä ja pyysi Jeesukselta apua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistään mielenmuutoksesta ei ole kerrottu ja omia päätelmiä ei tule tehdä.

        Molemmat ryövärit pilkkasivat Jeesusta, näin kertoo myös Markus.

        Jeesus ei kärsimystuskissaan pitänyt juttelutuokiota toisen ryövärin kanssa.

        Toinen tunnusti syntinsä ja pyysi Jeesusta muistamaan häntä valtakunnassaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelastunut rosvo tunnusti syntinsä ja pyysi Jeesukselta apua.

        Olis pyytänny sorkkarautaa. Siitä olisi sentään ollut apua pelastuksen suhteen.


      • Tuo toisen ryövärin
        viime hetken kääntymys
        oli niin ratkaisevan tärkeä,
        että ilman sitä ei kukaan meistä
        voisi pelastua.

        Tuohon asiaan liittyy
        Jeesuksen huuto ristillä:

        "Jumalani, Jumalani,
        miksi minut hylkäsit"


      • Anonyymi

        ... kun menet valtakuntaasi. Siis Jumalan valtakuntaan, piti Jeesusta Jumalana.


      • Anonyymi
        kalamos kirjoitti:

        Tuo toisen ryövärin
        viime hetken kääntymys
        oli niin ratkaisevan tärkeä,
        että ilman sitä ei kukaan meistä
        voisi pelastua.

        Tuohon asiaan liittyy
        Jeesuksen huuto ristillä:

        "Jumalani, Jumalani,
        miksi minut hylkäsit"

        Se oli hetki, jolloin Jeesuksen päällä oli koko maailman synnit, eikä Jumala saattanut katsoa Häntä. Jeesus koki sen hetken hylkäämiseksi. Mutta kuten luemme eteenpäin Jumala ei hylännyt Jeesusta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se oli hetki, jolloin Jeesuksen päällä oli koko maailman synnit, eikä Jumala saattanut katsoa Häntä. Jeesus koki sen hetken hylkäämiseksi. Mutta kuten luemme eteenpäin Jumala ei hylännyt Jeesusta.

        Jeesus oli kantanut koko maailman syntejä
        kastehetkestään alkaen.
        Mutta nyt ristillä
        Hänet tehtiin synniksi.
        Siis koko maailman synti
        oli tiivistetty Häneen
        ja Hänen tehtävänään
        oli kuolla tuon synnin kera
        ja näin pelastaa maailma.
        Tämä asia oli ollut
        Hänen tiedossaan koko ajan.
        Mutta nyt jokin yllätti täydellisesti.
        Ja niin Jeesus huutaa ilmoille
        maailmankaikkeuden suurimman kysymysmerkin:

        "MIKSI"

        Jeesuksen järkytti tähän huutoon se,
        että yksi Kirjoitusten ennustus
        oli toteutumatta.
        Ja silloin kaikki sortuu.
        Sen tähden Jeesus huusi:

        "Jumalani, Jumalani,
        miksi minut hylkäsit".

        Jeesus oli toistanut jatkuvasti
        Kirjoitusten toteutumista.

        "Mutta tämä kaikki on tapahtunut,
        jotta profeettain kirjoitukset
        kävisivät toteen"

        Yksi ennustus oli täyttymättä,
        koska molemmat ryövärit
        pilkkasivat Häntä.
        Mutta kun lopulta
        toinen heistä kääntyi,
        niin Jeesus oli valmis
        tekemään viimeisen ennustetun asian:

        "Sen jälkeen,
        kun Jeesus tiesi,
        että kaikki oli täytetty,
        sanoi Hän,
        että Kirjoitus kävisi toteen:
        'Minun on jano'.
        Siinä oli astia,
        hapanviiniä täynnä,
        niih he täyttivät
        sillä hapanviinillä sienen
        ja panivat sen isoppikorren päähän
        ja ojensivat sen Hänen suunsa eteen.
        Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin,
        sanoi Hän:
        'Se on täytetty'.
        ja kallisti päänsä ja antoi henkensä."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan se olla niinkin, että Markus on katsellut kauempaa, eikä ole kuullut kunnolla ja päätellyt että molemmat varmaan pilkkasivat.

        Mistä päättelet Markuksen evankeliumiksi nimetyn kirjan kirjoittajan olleen edes tapahtumapaikalla? Vain Johanneksen kirjeestä löytyy tieto, että se opetuslapsi, jota Jeesus rakasti, oli paikalla. Kukaan ei tiedä kenestä Johannes puhui kun hän tuon sanoi vaikkakin Johannesta arvaillaan tuoksi opetuslapseksi. Raamatun mukaan Markusta ei ole kirjoitettu paikalla olijaksi, sillä yksikään Uuden testame tin kirjan kirjoittaja ei mainitse Markuksen olleen paikalla. Toisaalta Markuksen evankeliumiksi nimetyn kirjan kirjoittajastakaan ei ole tietoa. Se on varmaa, että Jeesuksen opetuslapsi nimeltä Markus se ei ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ... kun menet valtakuntaasi. Siis Jumalan valtakuntaan, piti Jeesusta Jumalana.

        Ei muuten tarkoita tuota. Jeesus puhui paljon uudesta valtakunnasta. Ryövärin käsitys asiasta oli todennäköisesti kuitenkin oikea. Jos minä jaan ilmaista ruokaa vaikkapa torilla, ja kerron asiasta joka paikassa missä kuljen, minut ruvetaan hetken päästä tuntemaan hyväntekijänä ja jakelupistettani ruvetaan kutsumaan minun nimelläni, sanotaan nyt vaikka Jorman ruokapiste. Kaikki puhuvat Jorman ruokapisteestä (vrt. sinun valtakuntaasi). Ja joku sanoo, muista minua kun menet ruokapisteeseesi. Ruokapiste on kaupungin omistama tori. Ruoat omistaa joku muu kuin minä. Teltta, josta ruokaa jakelen kuuluu hyväntekeväisyysjärjestölle, jota palvelen. Mikään näistä ei ole minun ja silti jakelupistettä sanotaan minun jakelupisteekseni.

        Ymmärrätkö mitä tarkoitan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se oli hetki, jolloin Jeesuksen päällä oli koko maailman synnit, eikä Jumala saattanut katsoa Häntä. Jeesus koki sen hetken hylkäämiseksi. Mutta kuten luemme eteenpäin Jumala ei hylännyt Jeesusta.

        "...eikä Jumala saattanut katsoa Häntä. "

        Tuota ei kyllä löydy Raamatusta. Se on sinun omaa satuiluasi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pelastunut rosvo tunnusti syntinsä ja pyysi Jeesukselta apua.

        Mitäpä apua ristiinaulittu pystyi antamaan, kun teki kuolemaa itsekin.


      • Anonyymi
        Repe.Ruutikallo kirjoitti:

        Mitäpä apua ristiinaulittu pystyi antamaan, kun teki kuolemaa itsekin.

        Onko repellä pyhäinmiestenpäivän angsti meneillään? Pue halloweenivermeet niskaan, niin kyllä se siitä, samalla kun katselet hohtoa illalla televiissiosta. Ja nyt, painu tiehesi, kiitti oikein paljon.


      • Repe.Ruutikallo kirjoitti:

        Mitäpä apua ristiinaulittu pystyi antamaan, kun teki kuolemaa itsekin.

        Juuri sen tähden,
        että Jeesus oli ristillä
        antaskseen henkensä,
        Hän kykeni auttamaan ryöväriä,
        ja lupaamaan,
        että kohta ryöväri olisi
        Hänen kanssaan Jumalan Paratiisissa.

        PS

        Jos tuo ryöväri ei olisi kääntynyt,
        ei Jeesus olisi voinut tuota lupausta antaa,
        ei tuolle ryövärille,
        eikä kenellekään koskaan,
        ja Jeesus itsekään
        ei olisi koskaan enää
        Jumalan Paratiisia nähnyt.

        Eli Jeesuksen ja ryövärin
        välisessä keskustelussa
        on maailmoja mullistava lataus.


      • kalamos kirjoitti:

        Juuri sen tähden,
        että Jeesus oli ristillä
        antaskseen henkensä,
        Hän kykeni auttamaan ryöväriä,
        ja lupaamaan,
        että kohta ryöväri olisi
        Hänen kanssaan Jumalan Paratiisissa.

        PS

        Jos tuo ryöväri ei olisi kääntynyt,
        ei Jeesus olisi voinut tuota lupausta antaa,
        ei tuolle ryövärille,
        eikä kenellekään koskaan,
        ja Jeesus itsekään
        ei olisi koskaan enää
        Jumalan Paratiisia nähnyt.

        Eli Jeesuksen ja ryövärin
        välisessä keskustelussa
        on maailmoja mullistava lataus.

        >>> Jos tuo ryöväri ei olisi kääntynyt, ei Jeesus olisi voinut tuota lupausta antaa...

        Tuo ei ole aivan totta. Yksikään evankeliumi ei mainitse, että tuomittu mies olisi kääntynyt Jeesuksen seuraajaksi tai olisi tunnustanut Jeesuksen Messiaaksi. Tähän on ainakin kaksi syytä:

        1 (tärkein). VT kielsi palvomasta muita jumalia. Jeesus oli tuntematon persoona rosvolle, ts. pelkkä ihminen.
        2. Mies ei sanonut ääneen mitään sellaista, mitä voisi yhdistää Jeesuksen jumaluuteen.

        Kuulopuheet ja vuosisatojen aikana muuttunut (lue vääristynyt) perimätieto ovat tietenkin asia erikseen, mutta eihän uskovat sellaisiin usko, vai?!


      • Aluksi tuo ryöväri herjasi Jeesustsa.
        Mutta sitten aivan viime hetkillä
        tapahtui mielen muutos:

        "Muista minua ..."

        Ja samalla ryöväri ilmoitti uskovansa,
        että Jeesus on luvattu Messias-Kuningas:

        "kun tulet Valtakuntaasi"

        Ja nyt Jeesus voi
        tuon ryövärin lausahduksen perusteella
        luvata:

        "Totisesti minä sanon sinulle:
        tänä päivänä sinä olet minun kanssani paratiisissa"

        Jos tätä vuoropuhelua ei olisi käyty,
        olisivat kirjoitukset rauenneet tyhjiin,
        eikä kirjoitusten lupaamaa Pelastusta
        olisi olemassakaan.

        Ryövärin kääntymys oli siis
        Jeesukselle kaikkein suurin tapahtuma
        Hänen maanpäällisen palvelutehtävänsä aikana.

        Vasta sen jälkeen,
        Jeesus saattoi huutaa:

        "Täytetty"


      • kalamos kirjoitti:

        Aluksi tuo ryöväri herjasi Jeesustsa.
        Mutta sitten aivan viime hetkillä
        tapahtui mielen muutos:

        "Muista minua ..."

        Ja samalla ryöväri ilmoitti uskovansa,
        että Jeesus on luvattu Messias-Kuningas:

        "kun tulet Valtakuntaasi"

        Ja nyt Jeesus voi
        tuon ryövärin lausahduksen perusteella
        luvata:

        "Totisesti minä sanon sinulle:
        tänä päivänä sinä olet minun kanssani paratiisissa"

        Jos tätä vuoropuhelua ei olisi käyty,
        olisivat kirjoitukset rauenneet tyhjiin,
        eikä kirjoitusten lupaamaa Pelastusta
        olisi olemassakaan.

        Ryövärin kääntymys oli siis
        Jeesukselle kaikkein suurin tapahtuma
        Hänen maanpäällisen palvelutehtävänsä aikana.

        Vasta sen jälkeen,
        Jeesus saattoi huutaa:

        "Täytetty"

        Tilan säästämiseksi laitan linkin vastaukseen:
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/16619324/jeesus-ristilla#comment-104692761


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olis pyytänny sorkkarautaa. Siitä olisi sentään ollut apua pelastuksen suhteen.

        Sä kuulut niihin pilkkaajat ryöväreihin . Me muut ollaan niitä ku ei pilkkaa.


      • Anonyymi
        Repe.Ruutikallo kirjoitti:

        Mitäpä apua ristiinaulittu pystyi antamaan, kun teki kuolemaa itsekin.

        Oot hylännyt sen ainoan joka olisi voinut sut pelastaa . Muista että sulle on kerrottu Jeesuksesta joten et voit kuolemasi jälkeen väittää ettet olisi kuullut hänestä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistään mielenmuutoksesta ei ole kerrottu ja omia päätelmiä ei tule tehdä.

        Molemmat ryövärit pilkkasivat Jeesusta, näin kertoo myös Markus.

        Jeesus ei kärsimystuskissaan pitänyt juttelutuokiota toisen ryövärin kanssa.

        "muista minua" oli osa sitä herjaamista?

        Ja samalla tavalla herjasivat häntä ryöväritkin, jotka olivat ristiinnaulitut hänen kanssansa. (Matt. 27:44)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "muista minua" oli osa sitä herjaamista?

        Ja samalla tavalla herjasivat häntä ryöväritkin, jotka olivat ristiinnaulitut hänen kanssansa. (Matt. 27:44)

        Jeesus meni tuonelaan, ei paratiisiin.


    • Anonyymi

      Evankeliumit eivät perustu silminnäkijä kertomuksiin.

      LS

      • Mihin ne sitten perustuvat?


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Mihin ne sitten perustuvat?

        Ne on kirjoitettu tutkimusten valossa paljon myöhemmin, jotta ne voisivat olla opetuslasten itsensä kirjoittamia.

        LS


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Mihin ne sitten perustuvat?

        Toisekseen on selviä viitteitä, että kolmeen evankeliumiin on käytetty samaa q lähdettä, jokseenkin on käytetty myös muita lähteitä. On todistettavaa, että opetuslapset eivät itse ole olleet kirjoittajia ja itse asiassa esim opetuslasten nimet esim. Markus ei viittaa edes opetuslapseen, vaan apostolien teoissa olevaan markukseen, en muista nimeä kuka/ ketkä aikaisista kirkkoisistä määritteli kenenkin kirjoittajiksi, mutta evankeliumeista on paljon myöhemmin päätetty esimerkiksi sellaisia asioita ja ne on tiedossa historia tiedoissa.

        LS


      • Anonyymi

        Tarkoitat kai, että silminäkijät eivät niitä kirjoittaneet. Evankeliumit koottiin suullisen ja osittain kirjallisen perimätiedon pohjalta. Silminnäkijöiden todistuksilla oli osuutensa prosessissa. Evankeliumia levittivät ensiksi Jeesuksen opetuslapset.

        Evankeliumeja kirjoitettiin alkukristillisinä aikoina useita. Osassa kerrottiin Jeesuksen elämäkerta ja opetukset, ja kuinka hän täytti Vanhassa testamentissa esitetyt profetiat. Osa oli lähinnä vain kokoelma Jeesuksen opetuksia ja hänen esittämiään vertauksia. Uuteen testamenttiin on otettu vanhimmat ja historiallisina dokumentteina merkittävimmät evankeliumit.


      • Anonyymi

        Nimenomaan perustuvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitat kai, että silminäkijät eivät niitä kirjoittaneet. Evankeliumit koottiin suullisen ja osittain kirjallisen perimätiedon pohjalta. Silminnäkijöiden todistuksilla oli osuutensa prosessissa. Evankeliumia levittivät ensiksi Jeesuksen opetuslapset.

        Evankeliumeja kirjoitettiin alkukristillisinä aikoina useita. Osassa kerrottiin Jeesuksen elämäkerta ja opetukset, ja kuinka hän täytti Vanhassa testamentissa esitetyt profetiat. Osa oli lähinnä vain kokoelma Jeesuksen opetuksia ja hänen esittämiään vertauksia. Uuteen testamenttiin on otettu vanhimmat ja historiallisina dokumentteina merkittävimmät evankeliumit.

        Harvoin silminnäkijät itse kirjoittavat mitään lausuntojaan. Joku muu toimii aina kirjurina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne on kirjoitettu tutkimusten valossa paljon myöhemmin, jotta ne voisivat olla opetuslasten itsensä kirjoittamia.

        LS

        No mutta kyllä nuo kertomukset ovat silminnäkijöiden alunperin kertomia, joten kyllä PERUSTUVAT. On sitten eri asia, että silminnäkijöiden kertomuksia on kerrottu suusta suuhun, ennen kuin joku tuntematon henkilö on kirjoittanut niitä ylös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisekseen on selviä viitteitä, että kolmeen evankeliumiin on käytetty samaa q lähdettä, jokseenkin on käytetty myös muita lähteitä. On todistettavaa, että opetuslapset eivät itse ole olleet kirjoittajia ja itse asiassa esim opetuslasten nimet esim. Markus ei viittaa edes opetuslapseen, vaan apostolien teoissa olevaan markukseen, en muista nimeä kuka/ ketkä aikaisista kirkkoisistä määritteli kenenkin kirjoittajiksi, mutta evankeliumeista on paljon myöhemmin päätetty esimerkiksi sellaisia asioita ja ne on tiedossa historia tiedoissa.

        LS

        LS ei osaa raamattuaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Harvoin silminnäkijät itse kirjoittavat mitään lausuntojaan. Joku muu toimii aina kirjurina.

        Silminnäkijän kertomuksen voi toki kirjata joku aikalainen,

        Satujeesuksen elämää ei huomannut kukaan hänen väitettynä elinaikanaan, vaikka hän väitetysti ihmetekoja teki.

        Jos se näyttää ankalta, vaappuu kävellessään kuin ankka ja narisee kuin ankka, on se varmasti ankka.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Harvoin silminnäkijät itse kirjoittavat mitään lausuntojaan. Joku muu toimii aina kirjurina.

        Tuohon aikaan vielä harvemmin, kun vain harva osasi kirjoittaa.

        Yleensä tosin kerrotaan, kuka oli se silminnäkijä. Muutenhan tarinalla ei ole paljon merkitystä, ellei tule yhtäpitäviä lausuntoja muilta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        LS ei osaa raamattuaan.

        Raamatuntutkimus on hyvin paljon muutakin kuin Raamatun lukua ja sen höperöä käyttämistä itsensä lähteenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne on kirjoitettu tutkimusten valossa paljon myöhemmin, jotta ne voisivat olla opetuslasten itsensä kirjoittamia.

        LS

        Koraani koulussa maksetaan sulle kovaa palkkaa tästä pilkkaamisesta ???


      • Anonyymi
        Repe.Ruutikallo kirjoitti:

        Tuohon aikaan vielä harvemmin, kun vain harva osasi kirjoittaa.

        Yleensä tosin kerrotaan, kuka oli se silminnäkijä. Muutenhan tarinalla ei ole paljon merkitystä, ellei tule yhtäpitäviä lausuntoja muilta.

        Hyvin osasi Mooses ja mohametti kirjoittaa moorian vuoren satulaan .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvoin silminnäkijät itse kirjoittavat mitään lausuntojaan. Joku muu toimii aina kirjurina.

        YouTube redeemer ,Nicole c.mullen


    • Anonyymi

      1Moos.33:20 Ja hän pystytti siihen alttarin ja antoi sille nimen Eel, Israelin Jumala. Matt.27:46 Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen: Eeli, Eeli, lama sabaktani? Se on: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Mark.15:34 Ja yhdeksännellä hetkellä Jeesus huusi suurella äänellä: Eeli, Eeli, lama sabktani? Se on käännettynä: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Ps.22:2 Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Miksi olet kaukana et auta minua, et kuule valitukseni sanoja?

    • Eri evankeliumit kuvaavat eri tavalla yhtä UT:n tärkeimmistä tapahtumista. Mitä siellä ristillä oikein tapahtui?

      • Anonyymi

        Evankeliumit täydetävät toisiaan. Ei siinä olisi mitään hyötyä, että kaikki evankeliumit kertoisivat samat asiat neljään kertaan. Neljä evankeliumia kertoo asiat eri näkökulmasta, painnottaen jokainen omaa näkökulmaansa.

        Evankeliumeja kuten koko Raamattuakin tulee lukea kokonaisuutena. Ristinryöväristä voi nähdä, että hän pilkkasi Jeesusta, kuten Markus kirjoitti. Mutta Luukkaan evankeliumista selviää, että hän lopetti jossain vaiheessa pilkan ja hänessä heräsi usko Jeesukseen.

        Jeesus näkee aina sydämen eikä ole niinkään kiinnostunut ulkonaisista seikoista. Ryöväri pyytäessään Jeesusta muistamaan itseään, osoitti niillä sanoilla uskovansa Jeesukseen. Ja se, että hän sanoi Jeesukselle: "Muista minua, kun tulet valtakuntaasi", osoittaa, että hän uskoi Jeesuksen olevan Messias ja juutalaisten Kuningas, koska mainitsi Jeesukselle tämän valtakunnan.

        Ryöväri siis uskoi Jeesuksella olevan valtakunta siitä huolimatta, että Jeesus teki hirveää kuolemaa pahantekijän lailla. Hänen täytyi siis uskoa, että Jeesuksen valtakunta on tuonpuoleisessa. Tästä huomaa, että ryövärille oli syntynyt hyvin selkeä usko Jeesuksesta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Evankeliumit täydetävät toisiaan. Ei siinä olisi mitään hyötyä, että kaikki evankeliumit kertoisivat samat asiat neljään kertaan. Neljä evankeliumia kertoo asiat eri näkökulmasta, painnottaen jokainen omaa näkökulmaansa.

        Evankeliumeja kuten koko Raamattuakin tulee lukea kokonaisuutena. Ristinryöväristä voi nähdä, että hän pilkkasi Jeesusta, kuten Markus kirjoitti. Mutta Luukkaan evankeliumista selviää, että hän lopetti jossain vaiheessa pilkan ja hänessä heräsi usko Jeesukseen.

        Jeesus näkee aina sydämen eikä ole niinkään kiinnostunut ulkonaisista seikoista. Ryöväri pyytäessään Jeesusta muistamaan itseään, osoitti niillä sanoilla uskovansa Jeesukseen. Ja se, että hän sanoi Jeesukselle: "Muista minua, kun tulet valtakuntaasi", osoittaa, että hän uskoi Jeesuksen olevan Messias ja juutalaisten Kuningas, koska mainitsi Jeesukselle tämän valtakunnan.

        Ryöväri siis uskoi Jeesuksella olevan valtakunta siitä huolimatta, että Jeesus teki hirveää kuolemaa pahantekijän lailla. Hänen täytyi siis uskoa, että Jeesuksen valtakunta on tuonpuoleisessa. Tästä huomaa, että ryövärille oli syntynyt hyvin selkeä usko Jeesuksesta.

        >>> Evankeliumit täydetävät toisiaan...

        Sitten on myös neljäs evankelumi, joka ei mainitse keskusteluja ryöväreiden kanssa ollenkaan. Kirjoittaja sanoo olleensa paikalla, ristin välittömässä läheisyydessä. On jokseenkin epäselvää, kuinka evakeliumit voisivat täydentää toisiaan, jos ne on kirjoitettu eri aikaan ja niissä jätetään mainitsematta kristinuskon kannalta tärkeimpiä asioita, kuten ryövärin yhtäkkinen uskoontulo. Voidaan vielä jotenkin hyväksyä, että kokoinaisuuteen kuuluvat eri näkökulmat, jotka kertovat samoista asiosta, mutta jos tärkeät asiat jätetään mainitsematta niin silloin alkaa herätä monia kiperiä kysymyksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Evankeliumit täydetävät toisiaan. Ei siinä olisi mitään hyötyä, että kaikki evankeliumit kertoisivat samat asiat neljään kertaan. Neljä evankeliumia kertoo asiat eri näkökulmasta, painnottaen jokainen omaa näkökulmaansa.

        Evankeliumeja kuten koko Raamattuakin tulee lukea kokonaisuutena. Ristinryöväristä voi nähdä, että hän pilkkasi Jeesusta, kuten Markus kirjoitti. Mutta Luukkaan evankeliumista selviää, että hän lopetti jossain vaiheessa pilkan ja hänessä heräsi usko Jeesukseen.

        Jeesus näkee aina sydämen eikä ole niinkään kiinnostunut ulkonaisista seikoista. Ryöväri pyytäessään Jeesusta muistamaan itseään, osoitti niillä sanoilla uskovansa Jeesukseen. Ja se, että hän sanoi Jeesukselle: "Muista minua, kun tulet valtakuntaasi", osoittaa, että hän uskoi Jeesuksen olevan Messias ja juutalaisten Kuningas, koska mainitsi Jeesukselle tämän valtakunnan.

        Ryöväri siis uskoi Jeesuksella olevan valtakunta siitä huolimatta, että Jeesus teki hirveää kuolemaa pahantekijän lailla. Hänen täytyi siis uskoa, että Jeesuksen valtakunta on tuonpuoleisessa. Tästä huomaa, että ryövärille oli syntynyt hyvin selkeä usko Jeesuksesta.

        Evankeliumit, niin kuin muutkin tekstit kautta Raamatun, ovat erillisiä.

        Silloin kun tekstikohta selvästi kertoo samasta asiasta samalla tavalla kuin on kirjoitettu toisessakin kohdassa, on kysymys samasta asiasta.

        Eri tavalla kerrottuja asioita tai tapahtumia ei tule yrittää selitellä eri "näkökulmiksi".

        Raamatun kohdat, joissa on kirjoitettu asiasta eri tavoin, niitä ei tule ketjuttaa yhteen toisiinsa liittyviksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Evankeliumit, niin kuin muutkin tekstit kautta Raamatun, ovat erillisiä.

        Silloin kun tekstikohta selvästi kertoo samasta asiasta samalla tavalla kuin on kirjoitettu toisessakin kohdassa, on kysymys samasta asiasta.

        Eri tavalla kerrottuja asioita tai tapahtumia ei tule yrittää selitellä eri "näkökulmiksi".

        Raamatun kohdat, joissa on kirjoitettu asiasta eri tavoin, niitä ei tule ketjuttaa yhteen toisiinsa liittyviksi.

        Mitä eri tavoilla kerrottuihin tapahtumiin tulee, on olemassa toinenkin esimerkki, Juudaksen kohtalo.

        Juudas meni ja hirtti itsensä

        tai

        Juudas syöksyi (jostakin, ei hirsiköydestä) alas ja halkesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä eri tavoilla kerrottuihin tapahtumiin tulee, on olemassa toinenkin esimerkki, Juudaksen kohtalo.

        Juudas meni ja hirtti itsensä

        tai

        Juudas syöksyi (jostakin, ei hirsiköydestä) alas ja halkesi.

        Teillä on se ero ryöväriin verrattuna, että te ette usko Jeesukseen ettekä Raamattuun erehtymättömänä Jumalan Sanana. Te olette sen toisen pilkkaaja ryövärin kaltaisia, joka sanoi: Etkö sinä ole Kristus? Auta itseäsi ja meitä".

        Hänkin pyysi Jeesukselta apua. Mutta täysin väärässä mielenlaadussa. Hänen mielestään Jeesus oli epäonnistunut, koska oli joutunut ristille. Mutta ristillähän Jeesus sai suurimman voittonsa synnistä ja kuolemasta. Samoin teidän mielestänne Raamattu on epäonnistunut Kirja, täynnä ristiriitaisuuksia, koska ette halua uskoa.

        Jos rehellisesti lukee Juudaksen kuolemasta kertovia kohtia, ei asiassa ole ristiriitaisuuksia. Pietari piti puheen 120:lle uskovalle sanoessaan: "Hän suistui alas ja pakahtui keskeltä, niin että kaikki hänen sisälmyksensä valuivat ulos" (Apt. 1:18). Nuo 120 uskovaa tiesivät ilman muuta asian tarkasti. Siksi Pietari lennokaaseen tyylinsä mainitsi tuolla tavalla puheessaan Juudaksesta. Ei hänen ollut siinä tilanteessa tarve kertoa yksityiskohtaisesti asioita, koska kuulija tunsivat asian muutenkin.

        Juudaksen kuolema kerrottiin tarkemmin evankeliumeissa. Mutta Pietari tarkensi Juudaksen hirttäytymisen yksityikohtia. Juudashan hirttäyi jyrkänteen reunalla, jolloin hänen sisälmyksensä valuivat Gehannaan siten kuin Pietari kuvasi. Näin hän täydensi tapahtuman kertomusta.

        Pietari sanoi myös Juudaksesta: "Hän hankki itsellensä pellon väärintekonsa palkalla" (Apt. 1:18), vaikka tosiasiassa ylipapit ja fariseukset ostivat sen pellon, kuten evankeliumeissa sanotaan. Mutta Juudaksen kavallusrahoilla pelto ostettiin. Siksi sitä voi pitää Juudaksen hankkimana peltona.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Teillä on se ero ryöväriin verrattuna, että te ette usko Jeesukseen ettekä Raamattuun erehtymättömänä Jumalan Sanana. Te olette sen toisen pilkkaaja ryövärin kaltaisia, joka sanoi: Etkö sinä ole Kristus? Auta itseäsi ja meitä".

        Hänkin pyysi Jeesukselta apua. Mutta täysin väärässä mielenlaadussa. Hänen mielestään Jeesus oli epäonnistunut, koska oli joutunut ristille. Mutta ristillähän Jeesus sai suurimman voittonsa synnistä ja kuolemasta. Samoin teidän mielestänne Raamattu on epäonnistunut Kirja, täynnä ristiriitaisuuksia, koska ette halua uskoa.

        Jos rehellisesti lukee Juudaksen kuolemasta kertovia kohtia, ei asiassa ole ristiriitaisuuksia. Pietari piti puheen 120:lle uskovalle sanoessaan: "Hän suistui alas ja pakahtui keskeltä, niin että kaikki hänen sisälmyksensä valuivat ulos" (Apt. 1:18). Nuo 120 uskovaa tiesivät ilman muuta asian tarkasti. Siksi Pietari lennokaaseen tyylinsä mainitsi tuolla tavalla puheessaan Juudaksesta. Ei hänen ollut siinä tilanteessa tarve kertoa yksityiskohtaisesti asioita, koska kuulija tunsivat asian muutenkin.

        Juudaksen kuolema kerrottiin tarkemmin evankeliumeissa. Mutta Pietari tarkensi Juudaksen hirttäytymisen yksityikohtia. Juudashan hirttäyi jyrkänteen reunalla, jolloin hänen sisälmyksensä valuivat Gehannaan siten kuin Pietari kuvasi. Näin hän täydensi tapahtuman kertomusta.

        Pietari sanoi myös Juudaksesta: "Hän hankki itsellensä pellon väärintekonsa palkalla" (Apt. 1:18), vaikka tosiasiassa ylipapit ja fariseukset ostivat sen pellon, kuten evankeliumeissa sanotaan. Mutta Juudaksen kavallusrahoilla pelto ostettiin. Siksi sitä voi pitää Juudaksen hankkimana peltona.

        >>> Teillä on se ero ryöväriin verrattuna, että te ette usko Jeesukseen ettekä Raamattuun erehtymättömänä Jumalan Sanana.

        Vaikeistakin asioista täytyy pystyä keskustelemaan ilman turhia emotionaalisia purkauksia. Mikä sinä olet sanomaan, mihin kukin uskoo tai on uskomatta?

        Ryövärin tarina on huomattavasti merkittävämpi kuin Juudaksen. Se kertoo uskoontulosta, Juudas taas luopui uskosta. Uskoontulo on sen verran merkittävä asia, ettei sitä voi noin vain ohittaa.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        >>> Teillä on se ero ryöväriin verrattuna, että te ette usko Jeesukseen ettekä Raamattuun erehtymättömänä Jumalan Sanana.

        Vaikeistakin asioista täytyy pystyä keskustelemaan ilman turhia emotionaalisia purkauksia. Mikä sinä olet sanomaan, mihin kukin uskoo tai on uskomatta?

        Ryövärin tarina on huomattavasti merkittävämpi kuin Juudaksen. Se kertoo uskoontulosta, Juudas taas luopui uskosta. Uskoontulo on sen verran merkittävä asia, ettei sitä voi noin vain ohittaa.

        Ei kyse ole emotionaalisesta purkauksesta, vaan haluun ohjata oikealle tielle. Virheitä etsimällä löytää virheitä. Mutta totuutta etsimällä löytää totuuden. Jeesus on tie, totuus ja elämä. Mitä siis etsit?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei kyse ole emotionaalisesta purkauksesta, vaan haluun ohjata oikealle tielle. Virheitä etsimällä löytää virheitä. Mutta totuutta etsimällä löytää totuuden. Jeesus on tie, totuus ja elämä. Mitä siis etsit?

        Jos haluat ohjata totuuden tielle, tee se oikein. Voit ainoastaan näyttää suunnan, mutta loppu on kuuntelijan omalla vastuulla. Tuomitsemalla ihmiset jonkun kaltaisiksi se tie jää suurella todennäköisyydellä pölyttymään.

        Mitä tulee siihen mitä etsin, niin haen edelleen vastausta avauksen kysymykseen: miksi toinen miehistä jäi armon ulkopuolelle? Aiemmin oli esitetty, että toinen miehistä uskoi Jeesuksen olevan Messias ja usko pelasti hänet. Yhtäkkinen uskoontulo oli siis eräänlainen oljenkorsi, johon mies tarttui viime hetkellä. Tulkitsen kuitenkin niin, että hyvin suurella todennäköisyydellä rosvo ei osannut lukea tai kirjoittaa, ei tuntenut tarkemmin kirjoituksia. Puhumattakaan Jeesuksesta, jonka ristissä luki "Juutalaisten kuningas". Evankeliumi ei myöskään kerro, että mies olisi katunut tekojaan. Yhtäkkinen lausahdus "muista minua..." ei siis yksinään riitä.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Jos haluat ohjata totuuden tielle, tee se oikein. Voit ainoastaan näyttää suunnan, mutta loppu on kuuntelijan omalla vastuulla. Tuomitsemalla ihmiset jonkun kaltaisiksi se tie jää suurella todennäköisyydellä pölyttymään.

        Mitä tulee siihen mitä etsin, niin haen edelleen vastausta avauksen kysymykseen: miksi toinen miehistä jäi armon ulkopuolelle? Aiemmin oli esitetty, että toinen miehistä uskoi Jeesuksen olevan Messias ja usko pelasti hänet. Yhtäkkinen uskoontulo oli siis eräänlainen oljenkorsi, johon mies tarttui viime hetkellä. Tulkitsen kuitenkin niin, että hyvin suurella todennäköisyydellä rosvo ei osannut lukea tai kirjoittaa, ei tuntenut tarkemmin kirjoituksia. Puhumattakaan Jeesuksesta, jonka ristissä luki "Juutalaisten kuningas". Evankeliumi ei myöskään kerro, että mies olisi katunut tekojaan. Yhtäkkinen lausahdus "muista minua..." ei siis yksinään riitä.

        Sinulle ei ehkä riitä rosvon uskontunnustus. Mutta Jeesukselle se riitti. Siksi rosvo pelastui, kuten Jeesus hänelle sanoi. Jeesus ei ole valehtelija. Jos hän lupasi rosvolle paikan paratiisissa, pitää se varmasti paikkansa.

        Tosiasiassa rosvo meni itseensä tuhlaajapojan lailla. Hän sanoi toiselle rosvolle: "Etkö sinä edes pelkää Jumalaa, sinä, joka olet saman rangaistuksen alainen? Me tosin kärsimme oikeuden mukaan, sillä me saamme, mitä meidän tekomme ansaitsevat; mutta tämä ei ole tehnyt mitään pahaa" (Luukas 34:40-41).

        Jumalalle tärkeintä on aina sydämen tila eikä ulkonaiset asiat. Rosvolla oli sydämenusko Jeesukseen. Hän myös tunnusti suullaan Jeesuksen. Ja "Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan" (Room. 10:10).


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinulle ei ehkä riitä rosvon uskontunnustus. Mutta Jeesukselle se riitti. Siksi rosvo pelastui, kuten Jeesus hänelle sanoi. Jeesus ei ole valehtelija. Jos hän lupasi rosvolle paikan paratiisissa, pitää se varmasti paikkansa.

        Tosiasiassa rosvo meni itseensä tuhlaajapojan lailla. Hän sanoi toiselle rosvolle: "Etkö sinä edes pelkää Jumalaa, sinä, joka olet saman rangaistuksen alainen? Me tosin kärsimme oikeuden mukaan, sillä me saamme, mitä meidän tekomme ansaitsevat; mutta tämä ei ole tehnyt mitään pahaa" (Luukas 34:40-41).

        Jumalalle tärkeintä on aina sydämen tila eikä ulkonaiset asiat. Rosvolla oli sydämenusko Jeesukseen. Hän myös tunnusti suullaan Jeesuksen. Ja "Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan" (Room. 10:10).

        >>> Sinulle ei ehkä riitä rosvon uskontunnustus

        Kysehän ei ole siitä, mikä kullekin riittää. Kyse on UT:ssa mainituista tosiasioista. Niiden kaikkien yhteisenä piirteenä on se, että mitään ei anneta ilmaiseksi, ts. pääsy taivasten valtakuntaan ei ole itsestäänselvyys.

        >>> Rosvolla oli sydämenusko Jeesukseen...

        En usko, että rosvolla olisi ollut sydämenuskoa Jeesukseen. Hän ei edes tuntenut Jeesusta, ei tiennyt kuka Jeesus oli. En näe mitän syytä, miksi rosvo olisi tieten tahtoen akanut yhtäkkiä palvoa sille tuntematonta ihmistä rikkoen VT:n Jumalaa vastaan: älä palvo muita Jumalia.

        >>> Tosiasiassa rosvo meni itseensä tuhlaajapojan lailla...

        Pikkuhiljaa aletaan olla oikeilla raiteilla ja lähestytään kristinuskon peruskäsitteitä. Onhan aiheesta keskusteltu jo noin kolmenkymmenen kommentin verran. Jatkuu alempana...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Evankeliumit, niin kuin muutkin tekstit kautta Raamatun, ovat erillisiä.

        Silloin kun tekstikohta selvästi kertoo samasta asiasta samalla tavalla kuin on kirjoitettu toisessakin kohdassa, on kysymys samasta asiasta.

        Eri tavalla kerrottuja asioita tai tapahtumia ei tule yrittää selitellä eri "näkökulmiksi".

        Raamatun kohdat, joissa on kirjoitettu asiasta eri tavoin, niitä ei tule ketjuttaa yhteen toisiinsa liittyviksi.

        Raamattu on Jumalan Sanaa ja se on täydellinen. Koko Raamatun jokainen kirjain ja merkki on tarkkaan soveltuva kokonaisuus Raamatun tarkkaan kokonaisuuteen.
        Pienintäkään merkkiä ei voi jättää pois, eikä Pienintäkään merkkiä voi lisätä.

        Raamattu alkutekstissä on Täydellinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teillä on se ero ryöväriin verrattuna, että te ette usko Jeesukseen ettekä Raamattuun erehtymättömänä Jumalan Sanana. Te olette sen toisen pilkkaaja ryövärin kaltaisia, joka sanoi: Etkö sinä ole Kristus? Auta itseäsi ja meitä".

        Hänkin pyysi Jeesukselta apua. Mutta täysin väärässä mielenlaadussa. Hänen mielestään Jeesus oli epäonnistunut, koska oli joutunut ristille. Mutta ristillähän Jeesus sai suurimman voittonsa synnistä ja kuolemasta. Samoin teidän mielestänne Raamattu on epäonnistunut Kirja, täynnä ristiriitaisuuksia, koska ette halua uskoa.

        Jos rehellisesti lukee Juudaksen kuolemasta kertovia kohtia, ei asiassa ole ristiriitaisuuksia. Pietari piti puheen 120:lle uskovalle sanoessaan: "Hän suistui alas ja pakahtui keskeltä, niin että kaikki hänen sisälmyksensä valuivat ulos" (Apt. 1:18). Nuo 120 uskovaa tiesivät ilman muuta asian tarkasti. Siksi Pietari lennokaaseen tyylinsä mainitsi tuolla tavalla puheessaan Juudaksesta. Ei hänen ollut siinä tilanteessa tarve kertoa yksityiskohtaisesti asioita, koska kuulija tunsivat asian muutenkin.

        Juudaksen kuolema kerrottiin tarkemmin evankeliumeissa. Mutta Pietari tarkensi Juudaksen hirttäytymisen yksityikohtia. Juudashan hirttäyi jyrkänteen reunalla, jolloin hänen sisälmyksensä valuivat Gehannaan siten kuin Pietari kuvasi. Näin hän täydensi tapahtuman kertomusta.

        Pietari sanoi myös Juudaksesta: "Hän hankki itsellensä pellon väärintekonsa palkalla" (Apt. 1:18), vaikka tosiasiassa ylipapit ja fariseukset ostivat sen pellon, kuten evankeliumeissa sanotaan. Mutta Juudaksen kavallusrahoilla pelto ostettiin. Siksi sitä voi pitää Juudaksen hankkimana peltona.

        Tuolla kakkosella oli sentään tilanne- ja huumorintajua.
        Tuon ykkösen tasolle ei kai enää yksikään lukutaitoinen uskomuksissaan vajoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä eri tavoilla kerrottuihin tapahtumiin tulee, on olemassa toinenkin esimerkki, Juudaksen kohtalo.

        Juudas meni ja hirtti itsensä

        tai

        Juudas syöksyi (jostakin, ei hirsiköydestä) alas ja halkesi.

        Mikä noissa on ristiriitaista?
        Hirttäytynyt putosi Hinnonin laakson kiviin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä noissa on ristiriitaista?
        Hirttäytynyt putosi Hinnonin laakson kiviin.

        Noin ei kerrota Raamatussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Evankeliumit täydetävät toisiaan. Ei siinä olisi mitään hyötyä, että kaikki evankeliumit kertoisivat samat asiat neljään kertaan. Neljä evankeliumia kertoo asiat eri näkökulmasta, painnottaen jokainen omaa näkökulmaansa.

        Evankeliumeja kuten koko Raamattuakin tulee lukea kokonaisuutena. Ristinryöväristä voi nähdä, että hän pilkkasi Jeesusta, kuten Markus kirjoitti. Mutta Luukkaan evankeliumista selviää, että hän lopetti jossain vaiheessa pilkan ja hänessä heräsi usko Jeesukseen.

        Jeesus näkee aina sydämen eikä ole niinkään kiinnostunut ulkonaisista seikoista. Ryöväri pyytäessään Jeesusta muistamaan itseään, osoitti niillä sanoilla uskovansa Jeesukseen. Ja se, että hän sanoi Jeesukselle: "Muista minua, kun tulet valtakuntaasi", osoittaa, että hän uskoi Jeesuksen olevan Messias ja juutalaisten Kuningas, koska mainitsi Jeesukselle tämän valtakunnan.

        Ryöväri siis uskoi Jeesuksella olevan valtakunta siitä huolimatta, että Jeesus teki hirveää kuolemaa pahantekijän lailla. Hänen täytyi siis uskoa, että Jeesuksen valtakunta on tuonpuoleisessa. Tästä huomaa, että ryövärille oli syntynyt hyvin selkeä usko Jeesuksesta.

        "Evankeliumeja kuten koko Raamattuakin tulee lukea kokonaisuutena. Ristinryöväristä voi nähdä, että hän pilkkasi Jeesusta, kuten Markus kirjoitti. Mutta Luukkaan evankeliumista selviää, että hän lopetti jossain vaiheessa pilkan ja hänessä heräsi usko Jeesukseen.
        "

        Keksit omiasi. Missään ei lue, että toinen ryöväreistä olisi ensin pilkannut ja sitten lopettanut pilkkamisen. Jos Raamattua luetaan kokonaisuutena, tapahtuu seuraavaa:

        Jeesus kantoi yksin ristinsä mutta silloin kun hän ei kantanut ristiä yksin, sitä kantoi kyreneläinen. Jeesus oli ristillä sekä kolmannella tunnilla että kuudennella tunnilla mutta kävi siinä välissä morjestamassa Pilatusta. Maa tietysti järisi mutta kaikki eivät tunteneet sitä jalkojensa alla vaikka järistys olikin niin voimakas, että haudatkin aukenivat. Ehkä se oli paikallinen järistys.

        Kaksi ryöväriä pilkkasivat Jeesusta mutta se toinen niistä lopetti sitten pilkkaamisen ja rupesi puhumaan kauniisti osaten Jeesuksen teologiaa.

        Jeesus maistoi ristillä jotakin litkua mutta kirjoittajien makuaisti vaihteli ja he tunnistivat juoman väärin: viiniksi, viinietikaksi, mirhalla mausteutksi viiniksi ja sapella maustetuksi viiniksi, ja kaikkea tätä samanaikaisesti. Siksi Jeesuskaan ei sitä loppujen lopuksi juonut vaan vain maistoi samalla hetkellä kun yksi kirjailijoista vaan ei sattunut katsomaan silloin Jeesukseen päin.

        Jeesus sanoi viimeisinä sanoinaan paljon eri asioita. Jokainen evankeliumin kirjoittaja väittää Jeesuksen viimeisiksi sanoiksi eri sanoja. Saattoihan hän puhua paljon muutakin. Kukin kirjailija vain kirjoitti ylös sen, mitä Pyhä henki heille sanoi, vaikka tosin Pyhä henki annettiinkin vasta 40 päivää Jeesuksen ylösnousemuksesta. Sadan päämies oli haudalla mutta kaikki eivät vain nähneet häntä  Yksi kirjailija kirjoitti mitä kuuli hänen sanoneen. Toinen kirjailija kuuli eri tavalla samaan aikaan.

        Matt ja Mark mukaan maan valtasi yliluonnollinen kolmetuntinen pimeys. Luukas taas puhuu auringonpimennyksestä vaikka on tieteellinen mahdottomuus, ettei aurinko voi pimentyä täysikuun aikaan!!! Historiankirjat eivät mainitse auringonpimennystä tuohon aikaan vaikka kaikki sen ajan muut auringonpimennykset on kirjattuna ylös. Mutta ehkä koko pimeys oli valhetta, sillä Johannes taaskaan ei mainitse mitään pimennyksiä lainkaan. Kaikki evankeliumit mainitsevat ristiinnaulitsemisen tapahtuneen pääsiäisen aikaan  ja pääsiäisenä oli täysikuu. Täten ainakin Luukas puhuu puppua. Luukas käyttää ilmeisesti tässä kansantarua osana kirjoitustaan, koska silloin uskottiin, että kun suuri kuningas kuolee, tulee auringonpimennys.

        Matteus väittää ainoana evankeliumeista, että sitten tuli maanjäristys, haudat aukenivat ja kuolleita nousi ylös. Muille kirjoittajille tällaisella pikku tapahtumalla ei ole merkitystä lainkaan. (He eivät sitä mainitse.) Ilmeisesti se olisi Jeesuksen kuolemaan liittyvänä tapahtumana niin toisarvoinen, ettei sitä kannattaisi mainita. Sillä ei olisi mitään merkitystä. Ei myöskään historian kirjoittajille, sillä kaikki maininnat tuosta järistyksestä loistavat poissaolollaan historiankirjoituksista.

        Näin kaikki raamatunkirjat sopivat hyvin ja ovat selitettävissä toistensa kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kyse ole emotionaalisesta purkauksesta, vaan haluun ohjata oikealle tielle. Virheitä etsimällä löytää virheitä. Mutta totuutta etsimällä löytää totuuden. Jeesus on tie, totuus ja elämä. Mitä siis etsit?

        Sulkemalla silmänsä virheiltä tulee harhaanjohdetuksi ja on SOKEA.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu on Jumalan Sanaa ja se on täydellinen. Koko Raamatun jokainen kirjain ja merkki on tarkkaan soveltuva kokonaisuus Raamatun tarkkaan kokonaisuuteen.
        Pienintäkään merkkiä ei voi jättää pois, eikä Pienintäkään merkkiä voi lisätä.

        Raamattu alkutekstissä on Täydellinen.

        Pyhä henki on ollut mukana innoittamassa kirjoitusten tekemistä mutta niiden tekijöinä ovat olleet tavalliset ihmiset, niin kuin sinä ja minä. Tekstiin on tullut tällöin oman lihan sisältöä ja kulttuuriin liittyviä asioita, joilla ei ole mitään tekemistä Jumalan tahdon kanssa. Kun tekstin ovat yleensä kirjanneet ylös ihmiset, jotka ovat esiintyneet toisen nimellä korostaakseen teoksensa valtaa ja merkitystä, on tekstissäkin asioita, joita he itse ovat sinne halunneet laittaa. Mitä mieltä olet siitä, että joku valheellisesti on kirjoittanut esim Pietarin nimellä kirjoja, jotka nyt ovat Raamatussamme? Voiko niihin luottaa muutenkaan kun kirjoittaja valehtelee jo nimestään?

        Oletko koskaan leikkinyt rikkinäinen puhelin-leikkiä. Siinä ihmisketjun ensimmäinen kertoo seuraavalle ketjussa olijalle kahden kesken viestin, jonka seuraava rivissä olija taas kertoo eteenpäin, niin etteivät muut sitä kuule. Kun lopulta ketjun viimeinen sitten kertoo, mikä viesti oli, oli se muuttunut ihan toiseksi kuin mitä se alunperin oli. Näin on myös suuri osa Raamatun teksteistä syntynyt. 

        Ensin parin sukupolven ajan tarinaa kerrotaan isältä pojalle, sitten kun isä ei enää ole varmistamassa tarinan oikeellisuutta, muuttuu tarinan juoni. Kun puhutaan Uuden testamentin kirjoista, puhutaan vielä kirjoitustaidottomista ja monasti kouluttamattomista tarinankertojista. Evankeliumien tarina leviää ensin kotikylissä, sitten naapurikylissä. Kertoja muistaa jonkin yksityiskohdan väärin. Kertojia on ketjussa kymmenkunta ja virheitä vähintään yhtä monta. Sitten tarina lähtee aivan omille raiteilleen kun arameankieli käännetään kreikaksi. Siinä muuttuu jo sanojen merkityksiäkin. 

        Kun sitten tarinaa ruvetaannkertomaan uudessa maassa ja ympäristössä, jossa uskomukset ja kulttuuri ovat erilaisia, saa tarinat taaskin aivan uudenlasia muotoja eikä kukaan ole edelleenkään kirjoittanut tarinaa ylös. Lopulta kun joku sen ylös kirjoittaa, on hän aivan toisen kulttuurin, elintapojen, kielen, historia yms ympäröimänä kuin tarinan ensimmäinen todistaja eli silminnäkijä. Hän kirjoittaa tarinan ylös omalta näkökannaltaan ja painottaa kertomuksessa niitä asioita, jotka HÄN näkee tarpeelliseksi. Näin on ollut Vanhassa testamentissa. Uudessa testamentissa ketju vielä jatkuu.

        Kun tullaan toisen vuosisadan puolelle yhdessä kirjoitukseen ryhtyvässä kristityiksi itseään pitävässä porukassa syntyy naisvihaa, joka vahvistuu ja joutuu mukaan Raamatun kirjoituksin ja vielä Paavalin nimellä. Tekstin painotuksia ja sävyä muokataan, jotta oma oppi tulisi tekstiin mukaan. Pikkuhiljaa tekstiin tulee myös antiikin tarustoista periytynyttä ihmispalvontaa ja ihmisten jumaliksi julistamista. Jeesuksesta leivotaan Jumala, kuten Romuluksesta tai Reemuksesta tai muista Kreikan jumaltarujen henkilöistä, jotka mystisesti kuolemansa jälkeen muuttuivat ihmisistä jumaliksi. 

        Raamattu ei ole suinkaan ainoa lähde, jossa kerrotaan ihmisten puolesta kuolleen vapauttajan ja tulevan hallitsijan, jolla oli opetuslapsia, kertomusta. Historia tuntee useita "Jeesuksia" ja useita kertomuksia. Onko meidän Raamatussamme se oikea kertomus juuri siitä oikeasta Jeesuksesta?

        Sitten päästäänkin katolisten kirkkoisien aikaan. He muokkasivat tekstejä. Tekivät lisäyksiä ja poistoja tekstiin. Tämä on helppo todistaa vertaamalla myöhäisempiä tunnettuja tekstejä aikaisempiin tekstiversioihin. Muutoksia on mm Nikean kokouksessa päättämisen aikoihin tehdyt kaksiyhteyttä tukevat muutokset. Myöhemmin keksittiin vielä kolmiyhteys.

        Myös Vanhan testamentin puolelta löytyy selkeitä tekstimuutoksia. Mm Joosuan kirjassa jotkut tekstit on vanhemmissa kirjoissa Joosuan tekstiä mutta uudemmissa ne onkin muutettu kirjurin toimesta Jumalan puhumaksi tekstiksi. Lisäksi joukkoon on todistettavasti lisätty tekstiä. Meidän kirkkoraamatussamme on nämä väärennetyt tekstit.

        Eli kyllä, Pyhä henki on pitänyt huolta, että Pyhissä kirjoituksissa on tärkeät Jumalan ilmoitukset oikein mutta sitä me emme tiedä ovatko juuri ne tärkeimmät Jumalan ilmoitukset siellä oikein. Kyllä, Jumalan Henki on pitänut huolta kirjotuksista mutta ihmiset ovat ne, jotka ovat valinneet Raamattuu sellaisia kirjoituksia, jotka tukevat heidän omaa käsitystään siitä, mikä on oikein. Kyllä, on tekstejä, joissa ne ovat oikein mutta joistakin Uuden testamentin kirjoista löytyy lähes satatuhatta erilaista versiota (vrt rikkinäinen puhelin). Missä niistä sittenne ovat täysin oikein? Erotatko sinä sen? Jos et, pitäisikö sinunkin luottaa parhaitten asiantuntijoiden ja Raamatuntutkijoiden tutkimuksiin vai kirkkosi vuosisatoja vanhaan teologiaan, jossa on kirkkosi omat painotukset? 

        Mitäpä jos nyt ihan aluksi tutustuisit Raamatun historiaan ja sitten rupeaisit lukemaan kaikista vanhimpia alkutekstejä käyttäen interlineaareja ja Jumalan sinulle antamaa valinnanvapautta ja järkeä? Ehkäpä sinullekin sitten avautuisi eri kirjoitusten painoarvot.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Teillä on se ero ryöväriin verrattuna, että te ette usko Jeesukseen ettekä Raamattuun erehtymättömänä Jumalan Sanana. Te olette sen toisen pilkkaaja ryövärin kaltaisia, joka sanoi: Etkö sinä ole Kristus? Auta itseäsi ja meitä".

        Hänkin pyysi Jeesukselta apua. Mutta täysin väärässä mielenlaadussa. Hänen mielestään Jeesus oli epäonnistunut, koska oli joutunut ristille. Mutta ristillähän Jeesus sai suurimman voittonsa synnistä ja kuolemasta. Samoin teidän mielestänne Raamattu on epäonnistunut Kirja, täynnä ristiriitaisuuksia, koska ette halua uskoa.

        Jos rehellisesti lukee Juudaksen kuolemasta kertovia kohtia, ei asiassa ole ristiriitaisuuksia. Pietari piti puheen 120:lle uskovalle sanoessaan: "Hän suistui alas ja pakahtui keskeltä, niin että kaikki hänen sisälmyksensä valuivat ulos" (Apt. 1:18). Nuo 120 uskovaa tiesivät ilman muuta asian tarkasti. Siksi Pietari lennokaaseen tyylinsä mainitsi tuolla tavalla puheessaan Juudaksesta. Ei hänen ollut siinä tilanteessa tarve kertoa yksityiskohtaisesti asioita, koska kuulija tunsivat asian muutenkin.

        Juudaksen kuolema kerrottiin tarkemmin evankeliumeissa. Mutta Pietari tarkensi Juudaksen hirttäytymisen yksityikohtia. Juudashan hirttäyi jyrkänteen reunalla, jolloin hänen sisälmyksensä valuivat Gehannaan siten kuin Pietari kuvasi. Näin hän täydensi tapahtuman kertomusta.

        Pietari sanoi myös Juudaksesta: "Hän hankki itsellensä pellon väärintekonsa palkalla" (Apt. 1:18), vaikka tosiasiassa ylipapit ja fariseukset ostivat sen pellon, kuten evankeliumeissa sanotaan. Mutta Juudaksen kavallusrahoilla pelto ostettiin. Siksi sitä voi pitää Juudaksen hankkimana peltona.

        >Teillä on se ero ryöväriin verrattuna, että te ette usko Jeesukseen ettekä Raamattuun erehtymättömänä Jumalan Sanana.

        Miksi pitäisi? Lukemattomista pyynnöistä huolimatta ette ole esittäneet ensimmäistäkään todistetta siitä että noin olisi.

        2000 vuoden takainen ihminen taas rakasti hyviä tarinoita, joiden uskottavuus syntyi viihdyttävyydestä. Eihän siihen aikaan kovin paljon viihdettä ollut, ja suosituinta siinä sarjassa oli miehillä seksi. Naiset taas olivat olemassa miehiä ja poikien synnyttämistä varten.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Teillä on se ero ryöväriin verrattuna, että te ette usko Jeesukseen ettekä Raamattuun erehtymättömänä Jumalan Sanana. Te olette sen toisen pilkkaaja ryövärin kaltaisia, joka sanoi: Etkö sinä ole Kristus? Auta itseäsi ja meitä".

        Hänkin pyysi Jeesukselta apua. Mutta täysin väärässä mielenlaadussa. Hänen mielestään Jeesus oli epäonnistunut, koska oli joutunut ristille. Mutta ristillähän Jeesus sai suurimman voittonsa synnistä ja kuolemasta. Samoin teidän mielestänne Raamattu on epäonnistunut Kirja, täynnä ristiriitaisuuksia, koska ette halua uskoa.

        Jos rehellisesti lukee Juudaksen kuolemasta kertovia kohtia, ei asiassa ole ristiriitaisuuksia. Pietari piti puheen 120:lle uskovalle sanoessaan: "Hän suistui alas ja pakahtui keskeltä, niin että kaikki hänen sisälmyksensä valuivat ulos" (Apt. 1:18). Nuo 120 uskovaa tiesivät ilman muuta asian tarkasti. Siksi Pietari lennokaaseen tyylinsä mainitsi tuolla tavalla puheessaan Juudaksesta. Ei hänen ollut siinä tilanteessa tarve kertoa yksityiskohtaisesti asioita, koska kuulija tunsivat asian muutenkin.

        Juudaksen kuolema kerrottiin tarkemmin evankeliumeissa. Mutta Pietari tarkensi Juudaksen hirttäytymisen yksityikohtia. Juudashan hirttäyi jyrkänteen reunalla, jolloin hänen sisälmyksensä valuivat Gehannaan siten kuin Pietari kuvasi. Näin hän täydensi tapahtuman kertomusta.

        Pietari sanoi myös Juudaksesta: "Hän hankki itsellensä pellon väärintekonsa palkalla" (Apt. 1:18), vaikka tosiasiassa ylipapit ja fariseukset ostivat sen pellon, kuten evankeliumeissa sanotaan. Mutta Juudaksen kavallusrahoilla pelto ostettiin. Siksi sitä voi pitää Juudaksen hankkimana peltona.

        >Ei hänen ollut siinä tilanteessa tarve kertoa yksityiskohtaisesti asioita, koska kuulija tunsivat asian muutenkin.

        Ei siis ollut tarkoituskaan puhua meille 2000 vuoden päästä eläville ihmisille, vaan vain aikalaisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä eri tavoilla kerrottuihin tapahtumiin tulee, on olemassa toinenkin esimerkki, Juudaksen kohtalo.

        Juudas meni ja hirtti itsensä

        tai

        Juudas syöksyi (jostakin, ei hirsiköydestä) alas ja halkesi.

        Juuda . Sen nimi oli Juuda . Iska riot. Juutalainen . Varasti . Se oli varas.


    • Anonyymi

      Luuk.23:39 Biblia (1776) Niin yksi pahantekijöistä, jotka ripustetut olivat, pilkkasi häntä ja sanoi: jos sinä olet Kristus, niin vapahda sinus ja meitä. (riippuivat)

    • Anonyymi

      Ap.t.1:18 Biblia (1776) Hän siis on ansainut pellon vääryyden palkasta, ja kuin hän pudotettiin alas, on hän keskeltä kahtia pakahtunut, että kaikki hänen sisällyksensä läksivät ulos. Matt.27:5-10

      • Anonyymi

        antti, oletko miettinyt, mitä sinä saat vääryytesi palkaksi?


    • Anonyymi

      Sak.11:12-13 Sitten minä sanoi heille: Jos teille hyväksi näkyy, niin antakaa minulle paikkani; jollei, niin olkaa antamatta. Niin he punnitsivat minun palkakseni kolmekymmentä hopearahaa. Ja Herra sanoi minulle: Viskaa ne savenvalajalle, tuo kallis hinta, jonka arvoiseksi he ovat minut arvioineet. Niin minä otin ne kolmekymmentä hopearahaa ja viskasin ne Herran huoneeseen savenvalajalle.

      • Anonyymi

        Kuljet siis Juudaksen tietä?


    • >>> Tosiasiassa rosvo meni itseensä tuhlaajapojan lailla...

      Pikkuhiljaa aletaan olla oikeilla raiteilla ja lähestytään kristinuskon peruskäsitteitä. Onhan aiheesta keskusteltu jo noin kolmenkymmenen kommentin verran.

      Mikä oli se ydin rosvon omissa sanoissa, jotka saivat Jeesuksen lupaamaan ikuisen elämän?

      • Anonyymi

        Rosvo tunnusti tehneensä väärin: Me tosin kärsimme oikeuden mukaan, sillä me saamme, mitä meidän tekomme ansaitsevat.
        Sitten rosvo tunnusti Jeesuksen jumalisuuden: tämä ei ole mitään pahaa tehnyt. Rosvo myös tunnusti Jeesuksen kuninkuuden: hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi"


      • Anonyymi kirjoitti:

        Rosvo tunnusti tehneensä väärin: Me tosin kärsimme oikeuden mukaan, sillä me saamme, mitä meidän tekomme ansaitsevat.
        Sitten rosvo tunnusti Jeesuksen jumalisuuden: tämä ei ole mitään pahaa tehnyt. Rosvo myös tunnusti Jeesuksen kuninkuuden: hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi"

        Kuten kirjoitin tuolla aiemmin, en näe mitään syytä, miksi rosvo olisi tieten tahtoen akanut yhtäkkiä kumartua hänelle tuntematonta ihmistä rikkoen VT:n Jumalaa vastaan: älä palvo muita Jumalia. Jeesushan oli hänelle täysin tuntematon persoona.

        Kautta aikojen on opetettu, että "muista minua..." tarkoittaisi sitä, että rosvo olisi tunnustanut Jeesuksen Messiaaksi. Itse tulkitsen kuitenkin niin, että miehen sanat tarkoittavat enemmänkin "muista minua rukouksin, kun tulet valtakuntaasi, jos olet se, mitä nuo ihmiset tuossa väittävät sinun olevan". Ristillä roikkuva mies ei pyytänyt päästä mukaan Jeesuksen valtakuntaan, hän pyysi muistaa häntä rukouksin.

        Olivatko muuten miehen itse lausumat sanat tietoinen teko vai sanoiksi puettuja ajatuksia?


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Kuten kirjoitin tuolla aiemmin, en näe mitään syytä, miksi rosvo olisi tieten tahtoen akanut yhtäkkiä kumartua hänelle tuntematonta ihmistä rikkoen VT:n Jumalaa vastaan: älä palvo muita Jumalia. Jeesushan oli hänelle täysin tuntematon persoona.

        Kautta aikojen on opetettu, että "muista minua..." tarkoittaisi sitä, että rosvo olisi tunnustanut Jeesuksen Messiaaksi. Itse tulkitsen kuitenkin niin, että miehen sanat tarkoittavat enemmänkin "muista minua rukouksin, kun tulet valtakuntaasi, jos olet se, mitä nuo ihmiset tuossa väittävät sinun olevan". Ristillä roikkuva mies ei pyytänyt päästä mukaan Jeesuksen valtakuntaan, hän pyysi muistaa häntä rukouksin.

        Olivatko muuten miehen itse lausumat sanat tietoinen teko vai sanoiksi puettuja ajatuksia?

        No tämä kuulostaa uskottavimmalta. Ehkei kannata tulla kyselemään tällaisia juuri tänne helluntailaisten palstalle. Täällä on niin paljon omia luulotteluja Raamatun tuntemuksen sijaan. Paitsi jos luulet opettavasi heitä mutta hyvin hyvin harva heistä kuuntelee muuta kuin omaa lihaansa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No tämä kuulostaa uskottavimmalta. Ehkei kannata tulla kyselemään tällaisia juuri tänne helluntailaisten palstalle. Täällä on niin paljon omia luulotteluja Raamatun tuntemuksen sijaan. Paitsi jos luulet opettavasi heitä mutta hyvin hyvin harva heistä kuuntelee muuta kuin omaa lihaansa.

        Olen kyllä huomannut sekä siviilissä, että erityisesti tällä palstalla. Annetaan kuitenkin jokaiselle mahdollisuus valita oikea suunta, se ei maksa mitään.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Kuten kirjoitin tuolla aiemmin, en näe mitään syytä, miksi rosvo olisi tieten tahtoen akanut yhtäkkiä kumartua hänelle tuntematonta ihmistä rikkoen VT:n Jumalaa vastaan: älä palvo muita Jumalia. Jeesushan oli hänelle täysin tuntematon persoona.

        Kautta aikojen on opetettu, että "muista minua..." tarkoittaisi sitä, että rosvo olisi tunnustanut Jeesuksen Messiaaksi. Itse tulkitsen kuitenkin niin, että miehen sanat tarkoittavat enemmänkin "muista minua rukouksin, kun tulet valtakuntaasi, jos olet se, mitä nuo ihmiset tuossa väittävät sinun olevan". Ristillä roikkuva mies ei pyytänyt päästä mukaan Jeesuksen valtakuntaan, hän pyysi muistaa häntä rukouksin.

        Olivatko muuten miehen itse lausumat sanat tietoinen teko vai sanoiksi puettuja ajatuksia?

        >> en näe mitään syytä, miksi rosvo olisi tieten tahtoen akanut yhtäkkiä kumartua hänelle tuntematonta ihmistä rikkoen VT:n Jumalaa vastaan: älä palvo muita Jumalia. Jeesushan oli hänelle täysin tuntematon persoona. <<

        Varmasti Jeesus oli heillekin tunnettu ihminen, koska Jeesuksen maine levisi naapurimaihin asti raamatun mukaan. Miksi ryövärit muutenkaan olisivat pilkanneet tuki tuntematonta "kanssarikollista"? Toinen myös sanoi Jeesuksesta, että "tämä ei ole tehnyt mitään", mikä osoittaa, että Jeesus tekoineen oli heille tuttu.

        Toisekseen, Jumala katsoo sydämeen. Kääntymys näkyy siellä, vaikka suusta ei tulisi sanaakaan kääntymyksen hetkellä.

        Raamattu antaa ymmärtää, että toinen ryöväri pelastui, toinen ei. Sen ymmärtävät ne, joissa Pyhä Henki saa opettaa ja avata kirjoituksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> en näe mitään syytä, miksi rosvo olisi tieten tahtoen akanut yhtäkkiä kumartua hänelle tuntematonta ihmistä rikkoen VT:n Jumalaa vastaan: älä palvo muita Jumalia. Jeesushan oli hänelle täysin tuntematon persoona. <<

        Varmasti Jeesus oli heillekin tunnettu ihminen, koska Jeesuksen maine levisi naapurimaihin asti raamatun mukaan. Miksi ryövärit muutenkaan olisivat pilkanneet tuki tuntematonta "kanssarikollista"? Toinen myös sanoi Jeesuksesta, että "tämä ei ole tehnyt mitään", mikä osoittaa, että Jeesus tekoineen oli heille tuttu.

        Toisekseen, Jumala katsoo sydämeen. Kääntymys näkyy siellä, vaikka suusta ei tulisi sanaakaan kääntymyksen hetkellä.

        Raamattu antaa ymmärtää, että toinen ryöväri pelastui, toinen ei. Sen ymmärtävät ne, joissa Pyhä Henki saa opettaa ja avata kirjoituksia.

        Lisäksi, eihän Jeesuksen luokse voi tulla, ellei Isä vedä. Isä veti toista ryöväriä Jeesuksen luokse. Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan Sanan kautta. Ryövärissä syttyi usko, jonka Jumala vaikutti hänen otollisessa sydämessään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi, eihän Jeesuksen luokse voi tulla, ellei Isä vedä. Isä veti toista ryöväriä Jeesuksen luokse. Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan Sanan kautta. Ryövärissä syttyi usko, jonka Jumala vaikutti hänen otollisessa sydämessään.

        Isäkö? Eihän hän puhunut sanallakaan Isän puoleensa vetämisestä!


    • Anonyymi

      Itsehän vastasit jo
      ” Toinen ristillä riippuvista pahantekijöistä herjasi Jeesusta,”

    • Anonyymi

      Onhan tuossa monta eri mahdollisuutta:
      1. Hän ei tuntenut Jumalaa eikä Kristusta eikä tiennyt heidän asioistaan mitään muuta kuin kuulopuheita.
      2. Hän ei tarvinnut parantajaa tai paratiisia, vaan oli pahoillaan sen pahuuden tähden mikä Jerusalemissa oli ja mikä sen osaksi oli tuleva myöhemmin.
      3. Jumala itse pakotti hänet lausumaan sanansa, jotta ne tulisivat merkityiksi ylös raamattuun.
      4. Ehkä mies oli vain katkera sen tähden että Jumala oli hylännyt Israelin ja piti Kristuksen saamaa kohtaloa viimeisenä sinettinä Israelille.
      5. Emme tiedä varmuudella mikä seikka eniten painoi tuon toisen rosvon sydäntä ja mikä häntä vaivasi. Ilmeisesti hän ajatteli itsekkäästi vain itseään ja sitä mikä on ihmisten niin kuin Pietarikin; eikä asettunut Jumalan puolelle ajattelemaan taivaallisia asioita. Jumala aikoi tuhota Israelin ja hän ei kyennyt asettumaan Jumalan puolelle asian suhteen.
      6. Jokin muu seikka......

    • Anonyymi

      > Miten tulkitsette, miksi toinen miehistä jäi armon ulkopuolelle?

      Ei katunut.

      • Pelkkä katumus ei olisi riittänyt muutenkaan.


    • Anonyymi

      Tässä ristiinaulaamis-sessiossa on niin paljon epäselvyyksiä, että on parasta viedä asia valtakunnansyyttäjä Torviaiselle, hän sitten aikanaan julkaisee asiasta oman puolueettoman mielipiteensä!

      • En osaa sanoa, onko vastauksen (tulkinnan) esittäminen vaikeaa ainoastaan helluntailaisille vai kaikille uskovaisille.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        En osaa sanoa, onko vastauksen (tulkinnan) esittäminen vaikeaa ainoastaan helluntailaisille vai kaikille uskovaisille.

        Joskus meille, Jumalan valitsemille helluntaisille, tulee jonkun asian esittäminen ymmärrettävästi niin vaikeaksi, ettei se selviä edes orjantappurasta vääntämälläkään.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        En osaa sanoa, onko vastauksen (tulkinnan) esittäminen vaikeaa ainoastaan helluntailaisille vai kaikille uskovaisille.

        Uskovat ovat nimensä mukaisesti uskovia. Suurin osa heistä LUULEE uskovansa juuri siihen, mitä Raamattu sanoo mutta todellisuudessa he uskovatkin siihen, mitä joku muu sanoo Raamatun sanovan. Heille on uskoteltu, että heidän uskonsa on ainoa oikea. Tuo usko on niin suuri, että he eivät pysty avaamaan mieltään millekään muille vaihtoehdoille eli heidän uskonsa on sokea. Mutta meitä, jotka rakastamme Jumalaamme niin kovin, että haluamme ottaa hänestä itse selvää kaiken mahdollisen, on hyvin vähän. Monilla meistä on paljon kiinnostusta selvittää Jumalasta kaikki, mitä on mahdollista. Meidän joukostamme todennäköisemmin löytyy ne tulkinnan esittäjät.

        Minusta toinen ryöväreistä pelastui jos uskoo yhtä evankeliumia mutta toisen mukaan hän ei pelastunut. Tämä siksi, että evankeliumit on kirjoitettu kuulopuheiden perustella ja väliin mahtuu kymmeniä vuosia, jonka aikana nuo suulliset kertomukset ovat muuttuneet kertojiensa näköisiksi ja kirjoittajakin on painottanut omia näkökantojaan. Pyhä henki ei ole kyennyt pitämään sanomaa identtisenä ja ristiriidattomana, koska ihmisen oma liha on niin voimakas kirjoittamaan omiaan. Lähtisin tarkastelemaan Markuksen kirjaa, koska se on vanhin ja täten todennäköisimmin lähimpänä totuutta. Sen mukaan molemmat ryövärit pilkkasivat Jeesusta, kuten myös ohikulkijat, ylipapit ja kirjanoppineet. Kumpikaan ryöväreistä ei pelastunut.

        Matteus on seuraavaksi vanhin evankeliumi ja todennäköisesti seuraavaksi luotettavin. Sen mukaan molemmat ryövärit pilkkasivat Jeesusta, kuten myös ohikulkijat, ylipapit ja kirjanoppineet. Kumpikaan ryöväreistä ei pelastunut.

        Luukas on seuraavaksi vanhin ja mainitsee tuon ryövärien keskustelun.

        Luukas 23:39-43
        "39. Toinen ristillä riippuvista pahantekijöistä herjasi häntä sanoen: ”Etkö sinä ole Kristus? Auta itseäsi ja meitä!” 40. Mutta toinen vastasi ja nuhteli häntä sanoen: ”Etkö sinä pelkää edes Jumalaa, vaikka kärsit samaa rangaistusta? 41. Me tosin kärsimme oikeudenmukaisesti, sillä me saamme, mitä tekomme ansaitsevat, mutta tämä ei ole tehnyt mitään pahaa.” 42. Sitten hän sanoi: ”Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi.” 43. Jeesus sanoi hänelle: ”Totisesti minä sanon sinulle tänä päivänä: sinä olet minun kanssani paratiisissa.” "

        Tässä kohtaa kertomusnon jo muuttunut niinnpaljon, että pidä epätodennäköisenä, että tällainen keskustelu oikeasti käytiin. Johannes ei mainitse koko keskustelua. Jos kolmen kirjailija mukaan kumpikaan ryöväreistä ei mainitse Jeesukselle mitään teologisesti tärkeää, on todennäköistä että neljäs on keksinyt koko asian itse. Tosin en pidä Johanneksen evankeliumia lainkaan luotettavana, koska siinä on lähes varmuudella kirkkoisien lisäyksiä ja poistoja.

        Jos kuitenkin oletetaan, että toinen ryöväreistä olisi pealastunut sen johdosta, mitä risteillä tapahtui, se voisi johtua siitä, että tuo pelastuva mahdollisesti tietää Jeesuksen olevan voideltu mutta ei juutalaisten kirjoituksien perusteella vaan siksi, että on kuullut tämän uuden uskonliikkeen opetuksia Jeesuksesta. Jeesus ei opettanut armosta pelastumista mutta osoitti tässä armoa sillä vallalla, jonka Jumala oli hänelle antanut. Mahdollisesti Jeesuksen kävi sääliksi tätä toista ryöväriä ja siksi Jeesus pelasti hänet. Mikään ryövärin sanomisista ei pelastaisi meitä.


    • Anonyymi

      Pidän mahdollisena, että se nuorukainen, joka Getsemansessa pakeni alastomana, on Markuksen evankeliumin kirjoittaja. Vain hän on tiennyt tuollaisen sivuseikan ja on varmaan siten halunnut laittaa puumerkkinsä teksteihin. Tuskinpa kukaan muu olisi laittanut noin yksityiskohtaisesti tuota pakenemista.

      Tämä Markus, kun hän kirjoittaa, että molemmat ryövärit pilkkasivat Jeesusta, on mahdollinen silminnäkijä.

      Teksti on toki kirjoitettu paljon myöhemmin, ja siitä kirjasta on kerta kerran jälkeen tehdyistä kopioista on jotakin säilynyt kaikkine välivaiheen lisäyksineen ja paranteluineen. Perustellusti Markuksen evankeliumi on vanhin evankeliumeista.

      Niin legendaarinen kuin ristin ryövärien ja Jeesuksen välinen keskustelu onkin, sellainen keskustelu on pääteltävissä jo sisältönsä puolesta keksityksi.

      Ensiksi kuitenkin. Jeesus ei tuskissaan ole pystynyt keskustelutuokioon ryövärin kanssa.

      • Anonyymi

        "Ensiksi kuitenkin. Jeesus ei tuskissaan ole pystynyt keskustelutuokioon ryövärin kanssa."

        Enpä usko. Luulen, että mikä tahansa keskustelu olisi tuonut hänen tuskissaan helpotusta, kun se on vienyt hänen ajatuksensa pois kivusta.


    • Keskustelu on hiljennyt, mutta vastaus kysymykseen jäi saamatta:

      Olivatko tuomitun rosvon lausumat sanat tietoinen teko vai sanoiksi puettuja ajatuksia?

    • Anonyymi

      Jumala on määrännyt KAIKKI tottelemattomuuteen, jotta Hän KAIKKIA armahtaisi.

      • Miksi kukaan haluaisi tehdä turhaa ylimääräistä työtä? Toisin sanoen, miksi luoda suurta ahdistusta ja esittää samaan aikaan valkoisella hevosella ratsastavaa pelastajaa?


    • Anonyymi

      Luuk.23:39 Biblia (1776) Niin yksi pahantekijöistä, jotka ripustetut olivat, pilkkasi häntä ja sanoi: jos sinä olet Kristus, niin vapahda sinus ja meitä.

      • Anonyymi

        Ekaterina Katja varas venäläinen huumeet rikollisuutta arkki seurakunta vapaakirkko heitä on monta mm.natasha kodeista varastaa huonekaluja astioita päiväkodeista ruokia leluja vaatteita kleptomaniaa tileiltä rahaa tietokoneella varastaa hirveää rikollisuutta Dennis mukana helluntailaisia eksyneitä mustia lampaita...

        Huumerikollisuus . .....


    • Anonyymi

      Hei "Henki" oletko sinä jehovantodistaja vai islamin uskoinen tai uskosta osaton juutalainen vai muuten vain uskosta osaton ?

      Siis mihin ryhmään kuulut, sinä Jeesuksen Jumaluuden kieltäjä !

      Ja lopeta loputon valehtelusi !

      Tuomas sanoi selvästi Jeesusta Jumalakseen ja Jeesus vahvisti asian !!!

      27 Sitten hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni, äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen".
      !!!
      28 Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"
      29 Jeesus sanoi hänelle: "Sentähden, että minut näit, sinä uskot.
      !!!
      Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!"

      • >>> Siis mihin ryhmään kuulut, sinä Jeesuksen Jumaluuden kieltäjä !

        En kuulu mihinkään mainituista ryhmistä. Voin silti ymmärtää pohjattoman tuskasi, kun epätietoisuus kalvaa mieltäsi päivin öin. Voisitko osoittaa keskustelusta kohdan, jossa olisin sanonut/toiminut niin kuin väitit?


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        >>> Siis mihin ryhmään kuulut, sinä Jeesuksen Jumaluuden kieltäjä !

        En kuulu mihinkään mainituista ryhmistä. Voin silti ymmärtää pohjattoman tuskasi, kun epätietoisuus kalvaa mieltäsi päivin öin. Voisitko osoittaa keskustelusta kohdan, jossa olisin sanonut/toiminut niin kuin väitit?

        Tässä sanot sen kiertäen, että et jäisi kiinni _

        " >>> Jos tuo ryöväri ei olisi kääntynyt, ei Jeesus olisi voinut tuota lupausta antaa...

        Tuo ei ole aivan totta. Yksikään evankeliumi ei mainitse, että tuomittu mies olisi kääntynyt Jeesuksen seuraajaksi tai olisi tunnustanut Jeesuksen Messiaaksi. Tähän on ainakin kaksi syytä:


        !!!!
        1 (tärkein). VT kielsi palvomasta muita jumalia. Jeesus oli tuntematon persoona rosvolle, ts. pelkkä ihminen.
        !!!!
        2. Mies ei sanonut ääneen mitään sellaista, mitä voisi yhdistää Jeesuksen jumaluuteen.


        Kuulopuheet ja vuosisatojen aikana muuttunut (lue vääristynyt) perimätieto ovat tietenkin asia erikseen, mutta eihän uskovat sellaisiin usko, vai?! "


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tässä sanot sen kiertäen, että et jäisi kiinni _

        " >>> Jos tuo ryöväri ei olisi kääntynyt, ei Jeesus olisi voinut tuota lupausta antaa...

        Tuo ei ole aivan totta. Yksikään evankeliumi ei mainitse, että tuomittu mies olisi kääntynyt Jeesuksen seuraajaksi tai olisi tunnustanut Jeesuksen Messiaaksi. Tähän on ainakin kaksi syytä:


        !!!!
        1 (tärkein). VT kielsi palvomasta muita jumalia. Jeesus oli tuntematon persoona rosvolle, ts. pelkkä ihminen.
        !!!!
        2. Mies ei sanonut ääneen mitään sellaista, mitä voisi yhdistää Jeesuksen jumaluuteen.


        Kuulopuheet ja vuosisatojen aikana muuttunut (lue vääristynyt) perimätieto ovat tietenkin asia erikseen, mutta eihän uskovat sellaisiin usko, vai?! "

        Niin mikä sinulta jäi tuossa kohdassa ymmärtämättä? Sekö, että VT kielsi palvomasta muita jumalia vai sekö, että Jeesus oli tuomitulle miehelle tuntematon persoona ja siksi mies ei todellakaan voinut rikkoa VT:ssa annettetua käskyä vastaan ja olisi alkanut pitää Jeesusta omana (uutena) jumalana?

        Puhe oli ja on edelleen ristillä roikkuvasta miehestä ja vain ja ainoastaan hänen omasta uskosta. Älä siis yritä esittää vääriä väitteitä jostain sellaisesta, mistä ei olla puhuttu suoraan tai epäsuorasti.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Niin mikä sinulta jäi tuossa kohdassa ymmärtämättä? Sekö, että VT kielsi palvomasta muita jumalia vai sekö, että Jeesus oli tuomitulle miehelle tuntematon persoona ja siksi mies ei todellakaan voinut rikkoa VT:ssa annettetua käskyä vastaan ja olisi alkanut pitää Jeesusta omana (uutena) jumalana?

        Puhe oli ja on edelleen ristillä roikkuvasta miehestä ja vain ja ainoastaan hänen omasta uskosta. Älä siis yritä esittää vääriä väitteitä jostain sellaisesta, mistä ei olla puhuttu suoraan tai epäsuorasti.

        Luuletko minua aivan tyhmäksi ???

        Ryöväri ITSE ei puhunut mitään tuollaista , mitä väitit :

        !!!!
        1 (tärkein). VT kielsi palvomasta muita jumalia. Jeesus oli tuntematon persoona rosvolle, ts. pelkkä ihminen.
        !!!!

        Sinä ITSE laitoit ne sanat hänen päähänsä !!!!!!!!!!!!!!

        Joten älä yritä !!!

        Sinä et voi edes tietää sitä, että oliko ryöväri juutalainen vain pakana, joten vedätyksesi ei mene läpi millään !!!!!!!!!!!!!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luuletko minua aivan tyhmäksi ???

        Ryöväri ITSE ei puhunut mitään tuollaista , mitä väitit :

        !!!!
        1 (tärkein). VT kielsi palvomasta muita jumalia. Jeesus oli tuntematon persoona rosvolle, ts. pelkkä ihminen.
        !!!!

        Sinä ITSE laitoit ne sanat hänen päähänsä !!!!!!!!!!!!!!

        Joten älä yritä !!!

        Sinä et voi edes tietää sitä, että oliko ryöväri juutalainen vain pakana, joten vedätyksesi ei mene läpi millään !!!!!!!!!!!!!

        >>> VT kielsi palvomasta muita jumalia...
        >>> Ryöväri ITSE ei puhunut mitään tuollaista... Sinä ITSE laitoit ne sanat hänen päähänsä ...

        Vanha Testamentti (VT) ei siis kieltänyt palvomasta muita jumalia, vai?

        p.s. älä syljeksi ympärillesi, se on ääliömäistä.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        >>> VT kielsi palvomasta muita jumalia...
        >>> Ryöväri ITSE ei puhunut mitään tuollaista... Sinä ITSE laitoit ne sanat hänen päähänsä ...

        Vanha Testamentti (VT) ei siis kieltänyt palvomasta muita jumalia, vai?

        p.s. älä syljeksi ympärillesi, se on ääliömäistä.

        Tuolla irrallisella Raamatunpaikalla uskosta osattomat unitaristit väittävät juuri niin, ettei Jeesus muka oe Jumala !


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla irrallisella Raamatunpaikalla uskosta osattomat unitaristit väittävät juuri niin, ettei Jeesus muka oe Jumala !

        Ymmärsit (jälleen) väärin tai vääristelet sanojani tarkoituksella.

        Tulkitsen, että ristillä roikkuvan miehen silmissä, juuri siinä järkyttävässä tilanteessa, Jeesus ei ollut jumala, vaan tavallinen ihminen. Juuri nyt ei puhuta meidän käsityksestämme Jeesuksen jumaluudesta vaan siitä, millaiseksi tuo mies koki Jeesuksen juuri silloin, ristillä roikkuessaan. VT:n oppien mukaan tähän on olemassa vain yksi vastaus: älä palvo muita jumalia.


    • Anonyymi

      Mikä yhdistää nykypäivän helvettiuskovaisia, jotka väittävät uskovansa Jeesukseen (jonka Isä on heidän uskomusjärjestelmässään täysin samanlainen kuin VT:ssä kuvailtu Baal), ja vanhan liiton kirjanoppineita ja fariseuksia? Se, että siinä missä jälkimmäisille Toora ja perinnäissäännöt olivat KEINO pelastua, ensin mainituille Jeesus on myöskin KEINO pelastua, ei suinkaan Pelastus ITSE.

      Paavali käyttää kirjeissäään toista sataa kertaa ilmausta "KRISTUKSESSA".
      Tämä ylivoimaisesti tärkein Paavalin käyttämä ilmaus on helvettiuskoisille TÄYTTÄ HEPREAA. He eivät koskaan siihen viittaa, eivät koskaan sen merkitystä pohdi eivätkä koskaan osoita minkäänlaista kiinnostusta sitä kohtaan. Paavalin jumala- ja ihmiskuvan YDINKÄSITE JA -ILMAUS on heille täysin vieras!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Jumala on luonut kaiken KRISTUKSESSA ja Jumala on sovittanut kaiken Kristuksessa. Jumalan Karitsa on ollut ristiinnaulittu MAAILMAN PERUSTAMISESTA ASTI. Ajatus siitä, että maailman perustamisesta asti ristinnaulittu Karitsa, jonka kautta KAIKKI ON LUOTU, ei uhrillaan muka kertakaikkisesti sovittanut KAUTTANSA LUOTUA MAAILMAA TÄYDELLISESTI, on irvokas - sen mukaan Karitsan uhri oli jollakin tavoin Isän Jumalan silmissä viallinen, riittämätön, vaikka Karitsa siis oli Jumalan ennaltatietämyksen ansiosta ristiinnaulittu jo maailmaa perustettaessa eli ENNEN LANKEEMUSTA. Jumala ts. näki tulevan lankeemuksen syvyyden ja kattavuuden jo ennalta ja valmisti siihen lääkkeen JO ENNALTA. Ja nyt helvettiuskovaiset väittävät, että Jumala piti ITSE VALMISTAMAANSA lunastusta ja sovitusta - tai tarkemmin sanoen Poikansa UHRIA TUON LUNASTUKSEN TOTEUTUKSENA - niin keskentekoisena ja riittämättömänä, että lopputulemana on ihmiskunnan enemmistön joutuminen iankaikkiseen liekkimereen, jonka esikuvaa (eli Baalin palvojien toimintaa) Jumala tosin vielä kammoksuu VT:n aikoihin mutta jonka Hän näkee jostakin syystä passelina ratkaisuna Poikansa antaman uhrin JÄLKEEN. Eli Jeesuksen Kristuksen uhri ei ollutkaan KONKREETTINEN koko maailman synnin poistava uhri vaan pelkkä peruste Jumalalle alkaa toimia samalla tavoin kuin VT:n Baalin palvojat, vieläpä äärettömään potenssiin korotettuna.

    • Anonyymi

      Jeesuksen ja ristinryövärien kohtalon pohdinta ristillä käydyn keskustelun perusteella on Jeesuksen Kristuksen ristinkuoleman ja YLÖSNOUSEMUKSEN valossa on suurin piirtein yhtä epäolennaista ja harhaanjohtavaa kuin olisi pohtia sitä, millaisella muotilla Iivo Niskasen Pjongjangin viidelläkympillä saama pronsssimitali on mahdettu valmistaa. (Jos joku ei vielä tiedä, niiin Iivo Niskanen voitti olympiakultaa kyseisellä matkalla.)

      • Tästä olen eri mieltä. On selvää, että jos rosvo ei olisi sanonut mitään ja olisi pysynyt vaan hiljaa (ei herjannut, ei mitään), niin hän ei olisi saanut Jeesukselta ko. lupausta. Tämän vuoksi olen monesti esittänyt tässä keskustelussa seuraavan kysymyksen, joka on edelleen vastaamatta:

        Olivatko tuomitun rosvon lausumat sanat tietoinen teko vai sanoiksi puettuja ajatuksia?


    • Anonyymi

      Jes.53:12 Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet lujettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijän puolesta. Luuk.22:37 Sillä minä sanon teille, että minusta pitää käymän toteen tämän, mikä kirjoitettu on: Ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon. Sillä se, mikä minusta on sanottu, on täyttynyt.

    • Anonyymi

      Oikeasti, oletteko kaikki vakavissanne?
      Ja vielä Suomessa?

    • Anonyymi

      Fil.3:10-11 tunteakseni hänet ja hänen ylösnousemisensa voiman ja hänen kärsimyksiensä osallisuuden, tullessani hänen kaltaisekseen samankaltaisen kuoleman kautta, jos minä ehkä pääsen ylösnousemukseen kuolleista.

    • Anonyymi

      Herra Sebaotin täytyi Kaikkitietävänä tietää jo maailmaa, Luciferia ja ihmistä luodessaan, ettei sillä tavalla jolla Hän luomistyönsä teki, tule hyvää, ja Kaikkivaltiaana Hän olisi voinut luoda täydellisen maailman, johon synti ei olisi koskaan päässyt pesiytymään.
      Vastuuta virheistä ei näin ollen voi sysätä epätäydelliseksi luodun Luciferin ja/tai ihmisen kontolle, vaan se on kokonaan puutteellisen ja siten synnille alttiin maailman luoneen Herra Sebaotin.

    • Anonyymi

      Molemmat ristin ryövärit herjasivat aluksi Jeesusta. Myöhemmin toinen kääntyi keskimmäistä ristiä kohti anoen armoa. Hän pääsi samana petjantaipäivänä paratiisiin yhdessä Jeesuksen kanssa.
      Raamatussa ei ole ristiriitaa.

      • Tehdään tässä vaiheessa selväksi: toinen ryöväreistä (se joka sai armon) ei herjannut Jeesusta. Ristillä roikkuva tuomittu mies ei myöskään pyytänyt päästä mukaan Jeesuksen valtakuntaan, hän pyysi muistaa häntä rukouksin. Rukouksin muistaminen oli ja on edelleen yleinen käytäntö.

        Mies teki ristillä jotain sellaista, mikä takasi hänelle pääsyn paratiisiin. Teko oli vaatimaton ja pyyteetön, mutta teon symbolinen mittakaava oli valtava. Jopa niin valtava, että Jeesus katsoi mieheen ja lausui: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa.".

        Mitähän se teko mahtaa olla? Tulkintaa tähän kysymykseen olen odottanut jo reilun sadan kommentin verran.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Tehdään tässä vaiheessa selväksi: toinen ryöväreistä (se joka sai armon) ei herjannut Jeesusta. Ristillä roikkuva tuomittu mies ei myöskään pyytänyt päästä mukaan Jeesuksen valtakuntaan, hän pyysi muistaa häntä rukouksin. Rukouksin muistaminen oli ja on edelleen yleinen käytäntö.

        Mies teki ristillä jotain sellaista, mikä takasi hänelle pääsyn paratiisiin. Teko oli vaatimaton ja pyyteetön, mutta teon symbolinen mittakaava oli valtava. Jopa niin valtava, että Jeesus katsoi mieheen ja lausui: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa.".

        Mitähän se teko mahtaa olla? Tulkintaa tähän kysymykseen olen odottanut jo reilun sadan kommentin verran.

        On sulla pohdinnat...


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Tehdään tässä vaiheessa selväksi: toinen ryöväreistä (se joka sai armon) ei herjannut Jeesusta. Ristillä roikkuva tuomittu mies ei myöskään pyytänyt päästä mukaan Jeesuksen valtakuntaan, hän pyysi muistaa häntä rukouksin. Rukouksin muistaminen oli ja on edelleen yleinen käytäntö.

        Mies teki ristillä jotain sellaista, mikä takasi hänelle pääsyn paratiisiin. Teko oli vaatimaton ja pyyteetön, mutta teon symbolinen mittakaava oli valtava. Jopa niin valtava, että Jeesus katsoi mieheen ja lausui: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa.".

        Mitähän se teko mahtaa olla? Tulkintaa tähän kysymykseen olen odottanut jo reilun sadan kommentin verran.

        Armon saanut ryöväri uskoi Jeesukseen, se sanotaan tässä selvästi !

        39 Niin toinen pahantekijöistä, jotka siinä riippuivat, herjasi häntä: "Etkö sinä ole Kristus? Auta itseäsi ja meitä."
        40 Mutta toinen vastasi ja nuhteli häntä sanoen: "Etkö sinä edes pelkää Jumalaa, sinä, joka olet saman rangaistuksen alainen?
        41 Me tosin kärsimme oikeuden mukaan, sillä me saamme, mitä meidän tekomme ansaitsevat;
        !!!
        mutta tämä ei ole mitään pahaa tehnyt."
        42 Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi".
        !!!

        Uskon vuoksi hän siis pelastui !


      • Anonyymi kirjoitti:

        Armon saanut ryöväri uskoi Jeesukseen, se sanotaan tässä selvästi !

        39 Niin toinen pahantekijöistä, jotka siinä riippuivat, herjasi häntä: "Etkö sinä ole Kristus? Auta itseäsi ja meitä."
        40 Mutta toinen vastasi ja nuhteli häntä sanoen: "Etkö sinä edes pelkää Jumalaa, sinä, joka olet saman rangaistuksen alainen?
        41 Me tosin kärsimme oikeuden mukaan, sillä me saamme, mitä meidän tekomme ansaitsevat;
        !!!
        mutta tämä ei ole mitään pahaa tehnyt."
        42 Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi".
        !!!

        Uskon vuoksi hän siis pelastui !

        Tilan säästämiseksi laitan linkin vastaukseen:
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/16619324/jeesus-ristilla#comment-104692761


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        Siinä ei ollut mitään jossittelua, vaikka niin sinä väitit !!!

        Sillä Totuus on se, että Uskon kautta vain pelastutaan, eikä epäuskon, kuten sinä väität !!!

        En väittänyt missään kohtaa, että pelastutaan epäuskon kautta. Tämä on kyllä ihan sinun oma kehäpäätelmäsi, jota en allekirjoita. Esitin kysymyksen, johon haluan selvän vastauksen, ehkä sinä pystyt sen antamaan?

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/16619324/jeesus-ristilla#comment-104879583


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        En väittänyt missään kohtaa, että pelastutaan epäuskon kautta. Tämä on kyllä ihan sinun oma kehäpäätelmäsi, jota en allekirjoita. Esitin kysymyksen, johon haluan selvän vastauksen, ehkä sinä pystyt sen antamaan?

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/16619324/jeesus-ristilla#comment-104879583

        Mitä sinä vänkäät yhä vain !

        SINÄ ITSE väitit vastoin Totuutta näin:

        " Tuo ei ole aivan totta. Yksikään evankeliumi ei mainitse, että tuomittu mies olisi kääntynyt Jeesuksen seuraajaksi tai olisi tunnustanut Jeesuksen Messiaaksi. Tähän on ainakin kaksi syytä:

        1 (tärkein). VT kielsi palvomasta muita jumalia. Jeesus oli tuntematon persoona rosvolle, ts. pelkkä ihminen.
        2. Mies ei sanonut ääneen mitään sellaista, mitä voisi yhdistää Jeesuksen jumaluuteen. "

        Ryöväri tunnusti Jeesuksen Jumalaksi ( VALTAKUNTAASI) !

        Ryöväri siis Uskoi, sillä Usko tarkoittaa sitä, että ihminen uskoo, että Jeesus On Jumala !


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sinä vänkäät yhä vain !

        SINÄ ITSE väitit vastoin Totuutta näin:

        " Tuo ei ole aivan totta. Yksikään evankeliumi ei mainitse, että tuomittu mies olisi kääntynyt Jeesuksen seuraajaksi tai olisi tunnustanut Jeesuksen Messiaaksi. Tähän on ainakin kaksi syytä:

        1 (tärkein). VT kielsi palvomasta muita jumalia. Jeesus oli tuntematon persoona rosvolle, ts. pelkkä ihminen.
        2. Mies ei sanonut ääneen mitään sellaista, mitä voisi yhdistää Jeesuksen jumaluuteen. "

        Ryöväri tunnusti Jeesuksen Jumalaksi ( VALTAKUNTAASI) !

        Ryöväri siis Uskoi, sillä Usko tarkoittaa sitä, että ihminen uskoo, että Jeesus On Jumala !

        Tuntuu, että kierrämme jälleen kehää. Lue vastaukset ja perustelut tuolta ylempää.

        Oliko sinulla muuten vastausta esitettyyn kysymykseen?


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Tuntuu, että kierrämme jälleen kehää. Lue vastaukset ja perustelut tuolta ylempää.

        Oliko sinulla muuten vastausta esitettyyn kysymykseen?

        Miksi väität tuossa, että ryöväri ei uskonut Jeesuksen Jumaluuteen, vaikka hän selvästi uskoi ???

        Miksi siis kirjoitit myös näin, vaikka selvä sydämen usko ryövärillä oli :

        " En usko, että rosvolla olisi ollut sydämenuskoa Jeesukseen "

        Siis ilman sydämen uskoa ei voi pelastua !!!

        Eli tämä on ollut jatkuvaa valheiden levittämistä sinun taholtasi !!!


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Tuntuu, että kierrämme jälleen kehää. Lue vastaukset ja perustelut tuolta ylempää.

        Oliko sinulla muuten vastausta esitettyyn kysymykseen?

        Eli yritä nyt raukka ymmärtää edes se, että on ihan turhaa antaa vastauksia sellaisiin kysymyksiin, jotka jo perustaltaan perustuvat valheisiin !!!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli yritä nyt raukka ymmärtää edes se, että on ihan turhaa antaa vastauksia sellaisiin kysymyksiin, jotka jo perustaltaan perustuvat valheisiin !!!

        Näyttää vahvasti sitä, ettet ole valmis keskustelemaan. Kunnioitan kantasi, mutta pysyn omassani.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Näyttää vahvasti sitä, ettet ole valmis keskustelemaan. Kunnioitan kantasi, mutta pysyn omassani.

        Miksi heittäännyt tyhmäksi ?

        " Eli yritä nyt raukka ymmärtää edes se, että on ihan turhaa antaa vastauksia sellaisiin kysymyksiin, jotka jo perustaltaan perustuvat valheisiin ! "

        Niin ja minä en kunnioita sinua ja kantaasi, koska esität siis selviä valheita !

        Mikä ihmeen tarve sinulla on esittää noita selvästi Raamatunvastaisia valheitasi ???

        " En usko, että rosvolla olisi ollut sydämenuskoa Jeesukseen "

        9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
        10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Näyttää vahvasti sitä, ettet ole valmis keskustelemaan. Kunnioitan kantasi, mutta pysyn omassani.

        Niin ja nämä omat sanasi koskevat siis sinua itseäsi "henki", eli tuomitsit niillä itse itsesi:

        " miksi tulit alunperin esittämään wannabe besserwisseriä? "


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi heittäännyt tyhmäksi ?

        " Eli yritä nyt raukka ymmärtää edes se, että on ihan turhaa antaa vastauksia sellaisiin kysymyksiin, jotka jo perustaltaan perustuvat valheisiin ! "

        Niin ja minä en kunnioita sinua ja kantaasi, koska esität siis selviä valheita !

        Mikä ihmeen tarve sinulla on esittää noita selvästi Raamatunvastaisia valheitasi ???

        " En usko, että rosvolla olisi ollut sydämenuskoa Jeesukseen "

        9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
        10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.

        Keskustelen tärkeistä asioista ainoastaan ajattelevien ihmisten kanssa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja nämä omat sanasi koskevat siis sinua itseäsi "henki", eli tuomitsit niillä itse itsesi:

        " miksi tulit alunperin esittämään wannabe besserwisseriä? "

        Onpa todella outo logiikkaa: toisen epärehellisyyden ja salakavaluuden paljastaminen onkin itsensä tuomitsemista? Missä koulussa olet sellaista oppinut?


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Onpa todella outo logiikkaa: toisen epärehellisyyden ja salakavaluuden paljastaminen onkin itsensä tuomitsemista? Missä koulussa olet sellaista oppinut?

        Sinä itse tuomitsit toisen !!

        Mutta et tajunnut sitä, että samalla sinä itse tuomitsit omilla sanoillasi itsesi !

        Siis kun sinä ITSE olet valhetelija, ja kuvittelet olevasi se "besservisseri", vaikka olet itse pihalla kuin lumiukko näistä Uskon asioista ja sen perusteistakin jopa !

        Siis yhä vain:

        Sydämen usko vaaditaan pelastukseen !!!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä itse tuomitsit toisen !!

        Mutta et tajunnut sitä, että samalla sinä itse tuomitsit omilla sanoillasi itsesi !

        Siis kun sinä ITSE olet valhetelija, ja kuvittelet olevasi se "besservisseri", vaikka olet itse pihalla kuin lumiukko näistä Uskon asioista ja sen perusteistakin jopa !

        Siis yhä vain:

        Sydämen usko vaaditaan pelastukseen !!!

        Ei voi muuta kuin mykistyä joidenkin uskovien rajattoman hyvyyden, ymmärryksen ja häikäisevän verbaalisen taidon edessä.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Ei voi muuta kuin mykistyä joidenkin uskovien rajattoman hyvyyden, ymmärryksen ja häikäisevän verbaalisen taidon edessä.

        Ottaako noin kovasti päähän, kun taas kerran osoitin sinun olevan valehtelija ja eksyttäjä ???

        Olet jo todella säälittävä "kaikkitietävä" !


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ottaako noin kovasti päähän, kun taas kerran osoitin sinun olevan valehtelija ja eksyttäjä ???

        Olet jo todella säälittävä "kaikkitietävä" !

        Kaikki ovat nähneet ja ymmärtäneet, mitä osoitit.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Kaikki ovat nähneet ja ymmärtäneet, mitä osoitit.

        Kyllä noin selvän valheen näkevät vähemmänkin Sanaan perehtyneet !

        Ja nyt muutkin tunnistavat sinut valehtelijaksi !

        Suden nahkasi siis paljastui lampaantaljan alta !

        Matt. 7:15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.

        Kaltaisesi kierot käärmeet ovat taitavia esiintymään uskovina, mutta kyllä tekin paljastutte vääjäämättä.

        14 Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi.
        15 Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen.


      • Anonyymi

        Juuda oli varas . Se varasteli kukkarosta ja myi rahasta Jeesuksen . Ryöväri en luola . Myyntikojut .


    • Laitetaan kysymys vielä kertaalleen näkyville:
      -------------------------------------

      Tuomittu mies teki ristillä jotain sellaista, mikä takasi hänelle pääsyn paratiisiin. Teko oli vaatimaton ja pyyteetön, mutta teon symbolinen mittakaava oli valtava. Jopa niin valtava, että Jeesus katsoi mieheen ja lausui: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa.".

      Mitä se teko voisi olla?

      Tarkennan vielä: tuomitun miehen teko. Ei siis miehen usko, Jeesuksen jumaluuden tunnustaminen, vaan tietoinen teko.

      • Anonyymi

        Yhäkin vain !!!

        Sydämen uskolla pelastutaan, eikä millään teolla tai muulla tavoin !!!

        Lopeta jo nämä valehtelusi !!!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yhäkin vain !!!

        Sydämen uskolla pelastutaan, eikä millään teolla tai muulla tavoin !!!

        Lopeta jo nämä valehtelusi !!!

        Ymmärrän suunnattoman pelkosi, olivathan opetuslapsetkin ensin pelänneet suuria aaltoja ja rajua tuulta.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Ymmärrän suunnattoman pelkosi, olivathan opetuslapsetkin ensin pelänneet suuria aaltoja ja rajua tuulta.

        Minä en pelkää mitään !

        Minä vain en siedä Raamatunvääristelyä eli selvää valehtelua !!!

        Joh. 8:44 Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.

        Sinä kaiken aikaa yrität väittää niin, että sydämen uskoa ei muka tarvita pelastukseen, kun se juuri on koko pelastumisen edellytys ja ydin !


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä en pelkää mitään !

        Minä vain en siedä Raamatunvääristelyä eli selvää valehtelua !!!

        Joh. 8:44 Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.

        Sinä kaiken aikaa yrität väittää niin, että sydämen uskoa ei muka tarvita pelastukseen, kun se juuri on koko pelastumisen edellytys ja ydin !

        Etkö pelkää mitään? Kovat on puheet, mutta jotenkin tuntuu siltä, etteivät ne pidä aivan paikkaansa.

        Mitä tulee sinun lapsellisiin itkupotkuraivareihin, niin joudut hyväksymään sen tosiasian, että ihmiset tulkisevat Raamattua eri tavoin. Jokaisella on oikeus olla eri mieltä eikä ketään tuomita. Jumala tuomitsee, et sinä, minä tai kukaan muu. Ihmettelen vaan, että väitit olevasi Jeesuksen oma, muttet muistanut kristinuskon perusasioita.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Etkö pelkää mitään? Kovat on puheet, mutta jotenkin tuntuu siltä, etteivät ne pidä aivan paikkaansa.

        Mitä tulee sinun lapsellisiin itkupotkuraivareihin, niin joudut hyväksymään sen tosiasian, että ihmiset tulkisevat Raamattua eri tavoin. Jokaisella on oikeus olla eri mieltä eikä ketään tuomita. Jumala tuomitsee, et sinä, minä tai kukaan muu. Ihmettelen vaan, että väitit olevasi Jeesuksen oma, muttet muistanut kristinuskon perusasioita.

        TAAS tuomitsit itse itsesi !

        Sehän olet sinä eikä minä, joka ei ymmärrä vielä sitäkään Raamatun perus Totuutta, että vain sydämen uskolla pelastutaan !!!

        Niin ja sinä itse selvästikkin kuvittelet olevasi ylen tietäväinen ja aloit sillä pullistelamaan tälläkin aloituksellasi.

        Mutta tämäkin aloituksesi siis perustui silkkaan valheeseen ja syvään ymmärtämättömyyteen Hengellisten asioiden ihan perusteista, eli et ymmärrä edes sitä perus asiaa, että ilman sydämen uskoa ei voi pelastua.

        Niin ja sinä yritit ihan itse kikkailla "älykkäällä" sanailullasi, mutta siinäkin koit tappion, sekös sinua ottaa päähän ja syö sinua ns. "rotan lailla" !

        Hölmöyksissäsi sinä siis menit tuomitsemaan itse itsesi, kuten Sana sanookin:

        Matt. 12:37 Sillä sanoistasi sinut julistetaan vanhurskaaksi, ja sanoistasi sinut tuomitaan syylliseksi."

        Menit siis samaan vipuun kuin Daavid tässä:

        5 Niin Daavid vihastui kovin siihen mieheen ja sanoi Naatanille: "Niin totta kuin Herra elää: mies, joka tämän on tehnyt, on kuoleman oma.
        6 Ja karitsa hänen on korvattava nelinkertaisesti, koska hän teki näin ja koska hän ei sääliä tuntenut."
        7 Mutta Naatan sanoi Daavidille: "Sinä olet se mies.


      • Anonyymi kirjoitti:

        TAAS tuomitsit itse itsesi !

        Sehän olet sinä eikä minä, joka ei ymmärrä vielä sitäkään Raamatun perus Totuutta, että vain sydämen uskolla pelastutaan !!!

        Niin ja sinä itse selvästikkin kuvittelet olevasi ylen tietäväinen ja aloit sillä pullistelamaan tälläkin aloituksellasi.

        Mutta tämäkin aloituksesi siis perustui silkkaan valheeseen ja syvään ymmärtämättömyyteen Hengellisten asioiden ihan perusteista, eli et ymmärrä edes sitä perus asiaa, että ilman sydämen uskoa ei voi pelastua.

        Niin ja sinä yritit ihan itse kikkailla "älykkäällä" sanailullasi, mutta siinäkin koit tappion, sekös sinua ottaa päähän ja syö sinua ns. "rotan lailla" !

        Hölmöyksissäsi sinä siis menit tuomitsemaan itse itsesi, kuten Sana sanookin:

        Matt. 12:37 Sillä sanoistasi sinut julistetaan vanhurskaaksi, ja sanoistasi sinut tuomitaan syylliseksi."

        Menit siis samaan vipuun kuin Daavid tässä:

        5 Niin Daavid vihastui kovin siihen mieheen ja sanoi Naatanille: "Niin totta kuin Herra elää: mies, joka tämän on tehnyt, on kuoleman oma.
        6 Ja karitsa hänen on korvattava nelinkertaisesti, koska hän teki näin ja koska hän ei sääliä tuntenut."
        7 Mutta Naatan sanoi Daavidille: "Sinä olet se mies.

        Luepa uudelleen edellisen kommentin. Sanoin siinä, että älä tuputa omaa uskoasi muille. Jokaisella on oma usko ja sinä et ole se, jolla olisi piiruakaan pätevyyttä arvioida sitä (uskoa). Olet selvästikin oppinut näin siviilissä toimimaan, sen verran hanakasti hyökkäät täällä minua ja nähtävästi muitakin vastaan. Läpinäkyvä toimintasi ei tee ainakaan minuun vaikutusta. Voit siis jatkaa vapaasti pääsi seinään hakkaamista, olen sanottavani sanonut. Siihen ei ole kohdallasi muuta lisättävää.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Luepa uudelleen edellisen kommentin. Sanoin siinä, että älä tuputa omaa uskoasi muille. Jokaisella on oma usko ja sinä et ole se, jolla olisi piiruakaan pätevyyttä arvioida sitä (uskoa). Olet selvästikin oppinut näin siviilissä toimimaan, sen verran hanakasti hyökkäät täällä minua ja nähtävästi muitakin vastaan. Läpinäkyvä toimintasi ei tee ainakaan minuun vaikutusta. Voit siis jatkaa vapaasti pääsi seinään hakkaamista, olen sanottavani sanonut. Siihen ei ole kohdallasi muuta lisättävää.

        Luin kyllä viestisi !

        Ei jäänyt epäselvää !

        Sinä kirjoitit siinäkin TAAS vastoin Raamatun Sanaa !

        Eli väitit niin, että kukin pelastuu OMALLA uskollaan, siis uskomalla kuten itse tahtoo !

        Mutta Raamattu puhuu ja opettaa ihan muuta !

        Ef. 4:5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;

        Siis siinä ei lue: MONTA ERI uskoa !

        Sinun oppisi tuossa kohtaa on sama kuin mikä oli Babyloniassa aikoinaan, eli silloin siis kukin sai uskoa mihin tahansa ja mihin itse tahtoi, ja kaikki siis pelastuivat OMALLA uskollaan, uskoivatpa ihan mihin tahansa !

        Samaa ajaa nykyään katolinen kirkko "ekumenian" avulla ja kautta, eli Paavi sanoi puheessaan, että kaikki ovat Jumalan lapsia, vaikka he eivät uskokkaan Kristukseen !

        Siis siinä videossa oli buddhalainen ja uskosta osaton juutalainen ja islamin uskoinen, ja kukin siis oli muka Jumalan lapsi ja sai siis uskoa ihan mihin halusi !


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luin kyllä viestisi !

        Ei jäänyt epäselvää !

        Sinä kirjoitit siinäkin TAAS vastoin Raamatun Sanaa !

        Eli väitit niin, että kukin pelastuu OMALLA uskollaan, siis uskomalla kuten itse tahtoo !

        Mutta Raamattu puhuu ja opettaa ihan muuta !

        Ef. 4:5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;

        Siis siinä ei lue: MONTA ERI uskoa !

        Sinun oppisi tuossa kohtaa on sama kuin mikä oli Babyloniassa aikoinaan, eli silloin siis kukin sai uskoa mihin tahansa ja mihin itse tahtoi, ja kaikki siis pelastuivat OMALLA uskollaan, uskoivatpa ihan mihin tahansa !

        Samaa ajaa nykyään katolinen kirkko "ekumenian" avulla ja kautta, eli Paavi sanoi puheessaan, että kaikki ovat Jumalan lapsia, vaikka he eivät uskokkaan Kristukseen !

        Siis siinä videossa oli buddhalainen ja uskosta osaton juutalainen ja islamin uskoinen, ja kukin siis oli muka Jumalan lapsi ja sai siis uskoa ihan mihin halusi !

        Sen sijaan, että keskittyisit olennaiseen, tuhlaat energiasi kiukkuun etkä rakentavaan keskuteluun. Miksi esität jonninjoutavia kertomuksia jostain ekumeniasta, Paavista tms kun ne eivät liity tähän keskusteluun mitenkään? Etkö osaa pitäytyä yksinkertaisessa aiheessa?

        Mitä tulee uskoon, niin kyllä - leipä on sama. Jokainen kuitenkin kokee leivän maun eri tavalla. Tämä maku kuvastaa omia tulkintoja, joista puhuin aiemin. Jos ajattelit, että voisit kieltää ihmisiltä "makujen maailman" eli omat tulkinnat ja alistaa ne omiesi alle, olet hyvin kaukana totuudesta.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Sen sijaan, että keskittyisit olennaiseen, tuhlaat energiasi kiukkuun etkä rakentavaan keskuteluun. Miksi esität jonninjoutavia kertomuksia jostain ekumeniasta, Paavista tms kun ne eivät liity tähän keskusteluun mitenkään? Etkö osaa pitäytyä yksinkertaisessa aiheessa?

        Mitä tulee uskoon, niin kyllä - leipä on sama. Jokainen kuitenkin kokee leivän maun eri tavalla. Tämä maku kuvastaa omia tulkintoja, joista puhuin aiemin. Jos ajattelit, että voisit kieltää ihmisiltä "makujen maailman" eli omat tulkinnat ja alistaa ne omiesi alle, olet hyvin kaukana totuudesta.

        Vai vielä makujen maailman kieltämistä !

        Anna mun nauraa :)

        Mutta vakavasti puhuen:

        Minä en kiellä yhtään mitään, enkä minä päätä sitä, mitä Jumala Sanassaan sanoo ja määrittää !!!

        Siis Jumala on säätänyt niin, että vain ja ainoastaan sydämen uskon kautta pelastutaan !!!

        Mutta sinä siis väität olevan "muita teitä", kuten sen ryövärin kohdalla sanoit selvästi !!!

        " En usko, että rosvolla olisi ollut sydämenuskoa Jeesukseen "

        Joten lopeta jo vihdoin loputon valehtelusi !!!

        Etkö sinä raukka tajua edes sitä, että valheesi on JO paljastettu ja olet paljastunut pelkäksi eksyttäjäksi !!!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vai vielä makujen maailman kieltämistä !

        Anna mun nauraa :)

        Mutta vakavasti puhuen:

        Minä en kiellä yhtään mitään, enkä minä päätä sitä, mitä Jumala Sanassaan sanoo ja määrittää !!!

        Siis Jumala on säätänyt niin, että vain ja ainoastaan sydämen uskon kautta pelastutaan !!!

        Mutta sinä siis väität olevan "muita teitä", kuten sen ryövärin kohdalla sanoit selvästi !!!

        " En usko, että rosvolla olisi ollut sydämenuskoa Jeesukseen "

        Joten lopeta jo vihdoin loputon valehtelusi !!!

        Etkö sinä raukka tajua edes sitä, että valheesi on JO paljastettu ja olet paljastunut pelkäksi eksyttäjäksi !!!

        Epäilen kovasti, että olisit valmis puhumaan vakavasti. Jotta voisi puhua vakavasti, pitää ensin olla omia ajatuksia ja sinullahan niitä ei ole. Ainakaan tähän mennessä et ole sanonut mitään sellaista, mikä todistaisi tai edes viittaisi johonkin älylliseen. Joten kauanko aoit jatkaa tätä verbaalista sirkusta?


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Sen sijaan, että keskittyisit olennaiseen, tuhlaat energiasi kiukkuun etkä rakentavaan keskuteluun. Miksi esität jonninjoutavia kertomuksia jostain ekumeniasta, Paavista tms kun ne eivät liity tähän keskusteluun mitenkään? Etkö osaa pitäytyä yksinkertaisessa aiheessa?

        Mitä tulee uskoon, niin kyllä - leipä on sama. Jokainen kuitenkin kokee leivän maun eri tavalla. Tämä maku kuvastaa omia tulkintoja, joista puhuin aiemin. Jos ajattelit, että voisit kieltää ihmisiltä "makujen maailman" eli omat tulkinnat ja alistaa ne omiesi alle, olet hyvin kaukana totuudesta.

        Montako kertaa tämä pitää sinulle toistaa, että se menee vihdoin läpi:

        " Eli yritä nyt raukka ymmärtää edes se, että on ihan turhaa antaa vastauksia sellaisiin kysymyksiin, jotka jo perustaltaan perustuvat valheisiin ! "


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Epäilen kovasti, että olisit valmis puhumaan vakavasti. Jotta voisi puhua vakavasti, pitää ensin olla omia ajatuksia ja sinullahan niitä ei ole. Ainakaan tähän mennessä et ole sanonut mitään sellaista, mikä todistaisi tai edes viittaisi johonkin älylliseen. Joten kauanko aoit jatkaa tätä verbaalista sirkusta?

        Eli sinä olet sitä mieltä, että Jumalan Sana, jota olen sinulle tuonut ei ole älyllistä ???

        Sitäkö nyt haluat sanoa ???

        Niin ja minun käy jo sääliksi sinua !

        Ns. "pöperöt ovat jo pöksyyssä" sinulla, ja silti yhä vain jatkat loputonta pinnistelyäsi.

        Niin ja TAAS sinä kerroit vain itse itsestäsi, sillä niin käsittämättömän ymmärtämätön olet, että et tajua millään lopettaa, vaan kaivat itse itseäsi yhä vain syvemmälle ja syvemmälle...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli sinä olet sitä mieltä, että Jumalan Sana, jota olen sinulle tuonut ei ole älyllistä ???

        Sitäkö nyt haluat sanoa ???

        Niin ja minun käy jo sääliksi sinua !

        Ns. "pöperöt ovat jo pöksyyssä" sinulla, ja silti yhä vain jatkat loputonta pinnistelyäsi.

        Niin ja TAAS sinä kerroit vain itse itsestäsi, sillä niin käsittämättömän ymmärtämätön olet, että et tajua millään lopettaa, vaan kaivat itse itseäsi yhä vain syvemmälle ja syvemmälle...

        Vastaa sinulle osoittettuun kysymykseen äläkä yritä kiemurrella ulos esittämällä älyvapaita kehäpäätelmiäsi. Kysymys siis kuului: onko sinulla omia ajatuksia ja kauanko aoit jatkaa tätä verbaalista sirkusta?


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Vastaa sinulle osoittettuun kysymykseen äläkä yritä kiemurrella ulos esittämällä älyvapaita kehäpäätelmiäsi. Kysymys siis kuului: onko sinulla omia ajatuksia ja kauanko aoit jatkaa tätä verbaalista sirkusta?

        Eikö mene millään perille ?

        No, kertaus on opintojen äiti, joten:

        " Eli yritä nyt raukka ymmärtää edes se, että on ihan turhaa antaa vastauksia sellaisiin kysymyksiin, jotka jo perustaltaan perustuvat valheisiin ! "

        Kysymyksesi perusta on valhetta:

        " En usko, että rosvolla olisi ollut sydämenuskoa Jeesukseen "


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Vastaa sinulle osoittettuun kysymykseen äläkä yritä kiemurrella ulos esittämällä älyvapaita kehäpäätelmiäsi. Kysymys siis kuului: onko sinulla omia ajatuksia ja kauanko aoit jatkaa tätä verbaalista sirkusta?

        Siis vastaus kysymykseen:

        Miksi ryöväri pelastui kuuluu:

        Ryöväri Uskoi sydämessään !

        Siis ihan kuten Raamattu opettaa, että vain sydämenuskon kautta ja avulla pelastutaan !!!

        Room. 10:10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siis vastaus kysymykseen:

        Miksi ryöväri pelastui kuuluu:

        Ryöväri Uskoi sydämessään !

        Siis ihan kuten Raamattu opettaa, että vain sydämenuskon kautta ja avulla pelastutaan !!!

        Room. 10:10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.

        Esitin sinulle selväkielisen kysymyksen ja haluan siihen vastauksen. Tästä et enää kiemurtele ulos kuin käärme konsanaan. Jotta voisimme jatkaa keskustelua uskosta, sinun on vastattava ensin kysymykseen, joka kuului näin:

        Onko sinulla omia ajatuksia ja kauanko aiot jatkaa tätä verbaalista sirkusta?


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Esitin sinulle selväkielisen kysymyksen ja haluan siihen vastauksen. Tästä et enää kiemurtele ulos kuin käärme konsanaan. Jotta voisimme jatkaa keskustelua uskosta, sinun on vastattava ensin kysymykseen, joka kuului näin:

        Onko sinulla omia ajatuksia ja kauanko aiot jatkaa tätä verbaalista sirkusta?

        Niin, ymmärrän hyvin sen, että NYT se on mielestäsi "verbaalista sirkusta", kun sinä et siinä pärjää kanssani ! :)

        Ja sekös sinua kiusaa ja ahdistaa, kun olet tottunut pärjäämään sanoilla ja niiden vääntämisillä.

        Mutta minun kanssani se ei onnistu, kun en lähde sinun valheellisiin vedätyksiisi !

        Sinä saat jatkaa oman kuoppasi kaivamista ihan niin kauan kuin vain haluat, se toki ei ole järkevää sinun itsesi kannalta, mutta jatka vain jos haluat !


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ymmärrän hyvin sen, että NYT se on mielestäsi "verbaalista sirkusta", kun sinä et siinä pärjää kanssani ! :)

        Ja sekös sinua kiusaa ja ahdistaa, kun olet tottunut pärjäämään sanoilla ja niiden vääntämisillä.

        Mutta minun kanssani se ei onnistu, kun en lähde sinun valheellisiin vedätyksiisi !

        Sinä saat jatkaa oman kuoppasi kaivamista ihan niin kauan kuin vain haluat, se toki ei ole järkevää sinun itsesi kannalta, mutta jatka vain jos haluat !

        Rauhoitu, en koe, että minua kiusattaisiin täällä. Huvittaa vaan tuo kyvyttömyytesi vastata helppoon kysymykseen ja loputtomat epätoivoiset yritykset kiemurrella pois. Se jos mikään on verbaalista sirkusta. Kaiken lisäksi kyvyttömyytesi tekee sinusta valehtelijan. Olethan itse sanonut, ettet pelkää mitään, mutta nyt jänistit ja jätit vastaamatta. Miten on, oletko sinä valehtelija vai onko sinulla omia ajatuksia?


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Rauhoitu, en koe, että minua kiusattaisiin täällä. Huvittaa vaan tuo kyvyttömyytesi vastata helppoon kysymykseen ja loputtomat epätoivoiset yritykset kiemurrella pois. Se jos mikään on verbaalista sirkusta. Kaiken lisäksi kyvyttömyytesi tekee sinusta valehtelijan. Olethan itse sanonut, ettet pelkää mitään, mutta nyt jänistit ja jätit vastaamatta. Miten on, oletko sinä valehtelija vai onko sinulla omia ajatuksia?

        Onko sinulla ennen todettu masokistisia taipumuksia ?

        Vai miksi haluat loputtomasti nöyryyttää itse itseäsi !

        No, jos niin itse haluat, niin mikä olen minä estämään sinua ?

        Oletko muuten sokea vai tyhmä vai heittäännytkö molemmiksi ???

        Siis minä olen JO esittänyt vastauksen, joka sinulle ei kelpaa, koska uskot omiin valheisiisi !

        Siis kerrataan TAAS:

        Ryöväri pelastui vain ja ainoastaan sen vuoksi, että hänellä oli SYDÄMEN USKO !!!

        Montako kertaa vielä pitää sama asia kerrata, ennen kuin se menee läpi ???

        Mutta kun sinä tämän perus Totuuden kiellät, niin sinua ei voi auttaa, ikävä kyllä !!!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla ennen todettu masokistisia taipumuksia ?

        Vai miksi haluat loputtomasti nöyryyttää itse itseäsi !

        No, jos niin itse haluat, niin mikä olen minä estämään sinua ?

        Oletko muuten sokea vai tyhmä vai heittäännytkö molemmiksi ???

        Siis minä olen JO esittänyt vastauksen, joka sinulle ei kelpaa, koska uskot omiin valheisiisi !

        Siis kerrataan TAAS:

        Ryöväri pelastui vain ja ainoastaan sen vuoksi, että hänellä oli SYDÄMEN USKO !!!

        Montako kertaa vielä pitää sama asia kerrata, ennen kuin se menee läpi ???

        Mutta kun sinä tämän perus Totuuden kiellät, niin sinua ei voi auttaa, ikävä kyllä !!!

        Kaikella on oma aikansa ja paikkansa. Sinulla oli monta mahdollisuutta, mutta päätit olla käyttämättä niitä. Itselläni ei ole tapana tanssia susien kanssa tai niiden pillin mukaan, joten kaikkea hyvää sinne kopiokoneiden maailmaan.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Kaikella on oma aikansa ja paikkansa. Sinulla oli monta mahdollisuutta, mutta päätit olla käyttämättä niitä. Itselläni ei ole tapana tanssia susien kanssa tai niiden pillin mukaan, joten kaikkea hyvää sinne kopiokoneiden maailmaan.

        Niin, minä päätin olla uskomatta sinun valheiisisi !

        Minä luotan enemmän Jumalan Sanaan ja Pyhän Hengen opetukseen !


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Esitin sinulle selväkielisen kysymyksen ja haluan siihen vastauksen. Tästä et enää kiemurtele ulos kuin käärme konsanaan. Jotta voisimme jatkaa keskustelua uskosta, sinun on vastattava ensin kysymykseen, joka kuului näin:

        Onko sinulla omia ajatuksia ja kauanko aiot jatkaa tätä verbaalista sirkusta?

        YouTube Joosua aktio


    • Anonyymi

      Tehkää parannus, sillä Jumalan valtakunta on lähellä. Katukaa syntejänne Jeesuksen Kristuksen nimessä. Ottakaa päällenne sota-asu. Vihmokaa ja pirskoittakaa. Priiskukon armokaste kantaa hedelmää taivaanporteille. Lukekaa äänen nämä sanat : Jumalan valtakunta on laskeutunut keskuuteemme, on aika tehdä parannus. Tule Herra ja anna armokasteesi poikasi Jeesuksen Kristuksen nimessä.
      Lukekaa ääneen :tänä päivänä minun syntini annetaan anteeksi ja saan syntyä Jumalanlapseksi. Tule Herra.

    • Tuomittu mies teki ristillä jotain sellaista, mikä takasi hänelle pääsyn paratiisiin. Teko oli vaatimaton ja pyyteetön, mutta teon symbolinen mittakaava oli valtava. Jopa niin valtava, että Jeesus katsoi mieheen ja lausui: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa.".

      Mitä se teko voisi olla?

      Tarkennan vielä: tuomitun miehen teko. Ei siis miehen usko, Jeesuksen jumaluuden tunnustaminen, vaan tietoinen teko.

      • Anonyymi

        Yhäkin Raamatun Totuus pysyy jokaisen ihmisen kohdalla !!!

        Vain sydämen uskon kautta voi pelastua !

        Joten lopeta valehtelusi !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhäkin Raamatun Totuus pysyy jokaisen ihmisen kohdalla !!!

        Vain sydämen uskon kautta voi pelastua !

        Joten lopeta valehtelusi !

        Ymmärrän, että joidenkin helluntailaisten on vaikea ymmärtää yksinkertaisia asioita, joten ehkä on parempi lähestyä kysymystä eri näkökulmasta.

        Jeesus sanoi, että monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut. Oliko tuomittu mies valittu? Nähtävästi oli, olihan Jeesus luvannut hänelle paikan paratiisissa. Mikä teki miehestä valitun?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän, että joidenkin helluntailaisten on vaikea ymmärtää yksinkertaisia asioita, joten ehkä on parempi lähestyä kysymystä eri näkökulmasta.

        Jeesus sanoi, että monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut. Oliko tuomittu mies valittu? Nähtävästi oli, olihan Jeesus luvannut hänelle paikan paratiisissa. Mikä teki miehestä valitun?

        Edellinen oli siis minun kommenttini.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Edellinen oli siis minun kommenttini.

        Sinä nyt et ymmärrä Hengellisistä asioista tuon hölkäsen pölähtävää.

        Koko tuon sinun oma järjenpäätelmäsi on todella kaukana Totuudesta !

        Mistä ihmeestä sinä keksit, että ryöväri oli valittu ???


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä nyt et ymmärrä Hengellisistä asioista tuon hölkäsen pölähtävää.

        Koko tuon sinun oma järjenpäätelmäsi on todella kaukana Totuudesta !

        Mistä ihmeestä sinä keksit, että ryöväri oli valittu ???

        Luepa uudestaan, mitä kirjoitin.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Luepa uudestaan, mitä kirjoitin.

        Etkä itse enää tiedä, mitä olet kirjoittanut ???

        " Mikä teki miehestä valitun? "


      • Anonyymi kirjoitti:

        Etkä itse enää tiedä, mitä olet kirjoittanut ???

        " Mikä teki miehestä valitun? "

        "...monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut"


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        "...monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut"

        Etkö tuotakaan ymmärrä ???

        Se, että ryöväri pelastui ei tehnyt hänestä mitää valittua !!!

        Etkö siis edes tiedä sitäkään, että mitä oikeasti ovat ne valitut ???


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        "...monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut"

        Kuvitteletko harhoissasi, että kutsutut eivät pelastu ???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän, että joidenkin helluntailaisten on vaikea ymmärtää yksinkertaisia asioita, joten ehkä on parempi lähestyä kysymystä eri näkökulmasta.

        Jeesus sanoi, että monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut. Oliko tuomittu mies valittu? Nähtävästi oli, olihan Jeesus luvannut hänelle paikan paratiisissa. Mikä teki miehestä valitun?

        Tuksu kävi upotuskasteella YouTube seiska .


      • Anonyymi kirjoitti:

        Etkö tuotakaan ymmärrä ???

        Se, että ryöväri pelastui ei tehnyt hänestä mitää valittua !!!

        Etkö siis edes tiedä sitäkään, että mitä oikeasti ovat ne valitut ???

        >>> Se, että ryöväri pelastui ei tehnyt hänestä mitää valittua !!!

        Mikä siis pelasti hänet, kerrotko?

        >>> Etkö siis edes tiedä sitäkään, että mitä oikeasti ovat ne valitut ???

        Voisit ehkä kertoa myös oman käsityksesi, mitkä ovat Jeesuksen tarkoittamat "harvat ja valitut" ja miten tuomittu täytti (kaikki) vaatimukset?!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuvitteletko harhoissasi, että kutsutut eivät pelastu ???

        Ei tuo ei ole minun harhani.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Ei tuo ei ole minun harhani.

        No, perustele sitten oma näkemyksesi !

        Kun kerran väitit selvästi ryöväriä näin valituksi:

        " Mikä teki miehestä valitun? "


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        >>> Se, että ryöväri pelastui ei tehnyt hänestä mitää valittua !!!

        Mikä siis pelasti hänet, kerrotko?

        >>> Etkö siis edes tiedä sitäkään, että mitä oikeasti ovat ne valitut ???

        Voisit ehkä kertoa myös oman käsityksesi, mitkä ovat Jeesuksen tarkoittamat "harvat ja valitut" ja miten tuomittu täytti (kaikki) vaatimukset?!

        Tuo on sinun harhasi tuo:

        "miten tuomittu täytti (kaikki) vaatimukset? "

        Siis Raamatun mukaan sydämen Usko riittää, mutta sinä itse asetat ilmeisesti lisävaatimuksia !

        Mitä ne siis ovat ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on sinun harhasi tuo:

        "miten tuomittu täytti (kaikki) vaatimukset? "

        Siis Raamatun mukaan sydämen Usko riittää, mutta sinä itse asetat ilmeisesti lisävaatimuksia !

        Mitä ne siis ovat ?

        Edelleen ei ole harha, vaan Jeesuksen asettama riman korkeus (Mat. 22:14). Suomeksi tämä tarkoittaa sitä, suurin osa kutsutuista (lue uskovista) ei täytä kriteerejä ja siten ei ole oikeutettu pääsemään taivaisten valtakuntaan. Usko on hyvä asia, mutta Jeesuksen mukaan se ei yksinään ole riittävä. Sellainen paradoksi.

        Edellisen valossa esitin simppelin kysymyksen: mikä pelasti tuomitun miehen eli millä perusteella tuo mies kuului Jeesuksen mielestä niihin "harvoihin ja valittuihin"?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on sinun harhasi tuo:

        "miten tuomittu täytti (kaikki) vaatimukset? "

        Siis Raamatun mukaan sydämen Usko riittää, mutta sinä itse asetat ilmeisesti lisävaatimuksia !

        Mitä ne siis ovat ?

        En minä vaan Jeesus asetti vaatimukset.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Edelleen ei ole harha, vaan Jeesuksen asettama riman korkeus (Mat. 22:14). Suomeksi tämä tarkoittaa sitä, suurin osa kutsutuista (lue uskovista) ei täytä kriteerejä ja siten ei ole oikeutettu pääsemään taivaisten valtakuntaan. Usko on hyvä asia, mutta Jeesuksen mukaan se ei yksinään ole riittävä. Sellainen paradoksi.

        Edellisen valossa esitin simppelin kysymyksen: mikä pelasti tuomitun miehen eli millä perusteella tuo mies kuului Jeesuksen mielestä niihin "harvoihin ja valittuihin"?

        Yhä pieleen !!!

        Ryöväri ei kuulunut yhäkään valittuihin !

        Sinä vain et käsitä sitä, että mitä ja ketä ovat ne valitut !!!

        Olen vastannut kohta kymmenkunta kertaa sinulle sen, että ryöväri pelastui sydämen uskon kautta, kuten kaikki uskovat, jotka pelastuvat !!!

        Jeesus ei asettanut ryövärille lisä vaatimuksia, kuten SINÄ ITSE nyt väität !!!

        Vai asettiko ja missä ???


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yhä pieleen !!!

        Ryöväri ei kuulunut yhäkään valittuihin !

        Sinä vain et käsitä sitä, että mitä ja ketä ovat ne valitut !!!

        Olen vastannut kohta kymmenkunta kertaa sinulle sen, että ryöväri pelastui sydämen uskon kautta, kuten kaikki uskovat, jotka pelastuvat !!!

        Jeesus ei asettanut ryövärille lisä vaatimuksia, kuten SINÄ ITSE nyt väität !!!

        Vai asettiko ja missä ???

        Enpä usko, vaikka kuinka kiehuisit kiukusta. Hän itse on näin puhunut, jolla on korvat se kuulkoon.

        >>> Sinä vain et käsitä sitä, että mitä ja ketä ovat ne valitut !!!

        Sinua on pyydetty jo monta kertaa kertomaan, mitkä mielestäsi ovat nuo valitut. Kerrotko nyt vihdoinkin?


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Enpä usko, vaikka kuinka kiehuisit kiukusta. Hän itse on näin puhunut, jolla on korvat se kuulkoon.

        >>> Sinä vain et käsitä sitä, että mitä ja ketä ovat ne valitut !!!

        Sinua on pyydetty jo monta kertaa kertomaan, mitkä mielestäsi ovat nuo valitut. Kerrotko nyt vihdoinkin?

        Miksi SINÄ ITSE et lue ja tutki Raamatusta ???

        Eikö sinun pitäisi tuntea Raamattu todella hyvin, omien sanojesi ja pullistelujesi mukaan ?!

        Pitääkö kaikki laittaa sinulle eteen, kuin vauvalle valmiiksi "pureskeltu" / muussattu eväs ???

        Olet jo naurettava !


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Enpä usko, vaikka kuinka kiehuisit kiukusta. Hän itse on näin puhunut, jolla on korvat se kuulkoon.

        >>> Sinä vain et käsitä sitä, että mitä ja ketä ovat ne valitut !!!

        Sinua on pyydetty jo monta kertaa kertomaan, mitkä mielestäsi ovat nuo valitut. Kerrotko nyt vihdoinkin?

        Niin ja milloin taas ymmärrät vihdoin lopettaa älyttömän vankäämisesi ja jankkamisesi ???

        Niin ja et vastannut kysymyksiini, vaan yrität vain kiertää ne, joten toistetaan:

        Jeesus ei asettanut ryövärille lisä vaatimuksia, kuten SINÄ ITSE nyt väität !!!

        Vai asettiko ja missä ???


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi SINÄ ITSE et lue ja tutki Raamatusta ???

        Eikö sinun pitäisi tuntea Raamattu todella hyvin, omien sanojesi ja pullistelujesi mukaan ?!

        Pitääkö kaikki laittaa sinulle eteen, kuin vauvalle valmiiksi "pureskeltu" / muussattu eväs ???

        Olet jo naurettava !

        Tuli jo selväksi, ettet pysty vastaamaan esitettyyn kysymykseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja milloin taas ymmärrät vihdoin lopettaa älyttömän vankäämisesi ja jankkamisesi ???

        Niin ja et vastannut kysymyksiini, vaan yrität vain kiertää ne, joten toistetaan:

        Jeesus ei asettanut ryövärille lisä vaatimuksia, kuten SINÄ ITSE nyt väität !!!

        Vai asettiko ja missä ???

        Onko ongelmia luetun ymmärtämisen kanssa?


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Onko ongelmia luetun ymmärtämisen kanssa?

        Sinulla itselläsi se ongelma näyttää olevan, eli näytä tästä ne Jeesuksen lisävaatimukset:

        40 Mutta toinen vastasi ja nuhteli häntä sanoen: "Etkö sinä edes pelkää Jumalaa, sinä, joka olet saman rangaistuksen alainen?
        41 Me tosin kärsimme oikeuden mukaan, sillä me saamme, mitä meidän tekomme ansaitsevat; mutta tämä ei ole mitään pahaa tehnyt."
        42 Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi".
        43 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Tuli jo selväksi, ettet pysty vastaamaan esitettyyn kysymykseen.

        Minulle se on helppoa, olenhan opetuksen Pyhältä Hengeltä saanut, mutta sinä et edes näytä löytävän näitäkään asioita Raamatustasi, eli ketkä ovat valitut, mitä Raamattu heistä sanoo ???

        Yritä nyt vain etsiä oikein kiivaasti !!!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minulle se on helppoa, olenhan opetuksen Pyhältä Hengeltä saanut, mutta sinä et edes näytä löytävän näitäkään asioita Raamatustasi, eli ketkä ovat valitut, mitä Raamattu heistä sanoo ???

        Yritä nyt vain etsiä oikein kiivaasti !!!

        Kerro lisää sinun pyhästä hengestä (huom. sinun ja pienellä).


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Kerro lisää sinun pyhästä hengestä (huom. sinun ja pienellä).

        Et yhäkää vastaa !!!!

        Sinä kiero käärme !!!

        Näytä tästä ne sinun väittämäsi Jeesuksen lisävaatimukset :

        40 Mutta toinen vastasi ja nuhteli häntä sanoen: "Etkö sinä edes pelkää Jumalaa, sinä, joka olet saman rangaistuksen alainen?
        41 Me tosin kärsimme oikeuden mukaan, sillä me saamme, mitä meidän tekomme ansaitsevat; mutta tämä ei ole mitään pahaa tehnyt."
        42 Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi".
        43 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et yhäkää vastaa !!!!

        Sinä kiero käärme !!!

        Näytä tästä ne sinun väittämäsi Jeesuksen lisävaatimukset :

        40 Mutta toinen vastasi ja nuhteli häntä sanoen: "Etkö sinä edes pelkää Jumalaa, sinä, joka olet saman rangaistuksen alainen?
        41 Me tosin kärsimme oikeuden mukaan, sillä me saamme, mitä meidän tekomme ansaitsevat; mutta tämä ei ole mitään pahaa tehnyt."
        42 Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi".
        43 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."

        Kysyn toistamiseen: onko sinulla luetun ymmärtämisen kanssa ongelmia? Jos on, hanki apua. Muussa tapauksessa lue uudestaan, mistä aiemmin puhuttiin. Lue niin monta kertaa, kunnes lopulta ymmärrät, mitä Mat. 22:14 tarkoittaa.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Kysyn toistamiseen: onko sinulla luetun ymmärtämisen kanssa ongelmia? Jos on, hanki apua. Muussa tapauksessa lue uudestaan, mistä aiemmin puhuttiin. Lue niin monta kertaa, kunnes lopulta ymmärrät, mitä Mat. 22:14 tarkoittaa.

        Eli sinä et yhäkään löydä Raamatusta mitään apua ?

        Voi voi sentään !

        Toistetaan TAAS, kun ei vastausta tule:

        -----------------------

        Näytä tästä ne sinun väittämäsi Jeesuksen lisävaatimukset :

        40 Mutta toinen vastasi ja nuhteli häntä sanoen: "Etkö sinä edes pelkää Jumalaa, sinä, joka olet saman rangaistuksen alainen?
        41 Me tosin kärsimme oikeuden mukaan, sillä me saamme, mitä meidän tekomme ansaitsevat; mutta tämä ei ole mitään pahaa tehnyt."
        42 Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi".
        43 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli sinä et yhäkään löydä Raamatusta mitään apua ?

        Voi voi sentään !

        Toistetaan TAAS, kun ei vastausta tule:

        -----------------------

        Näytä tästä ne sinun väittämäsi Jeesuksen lisävaatimukset :

        40 Mutta toinen vastasi ja nuhteli häntä sanoen: "Etkö sinä edes pelkää Jumalaa, sinä, joka olet saman rangaistuksen alainen?
        41 Me tosin kärsimme oikeuden mukaan, sillä me saamme, mitä meidän tekomme ansaitsevat; mutta tämä ei ole mitään pahaa tehnyt."
        42 Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi".
        43 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."

        Välillä tuntuu, että oletko oikeasti noin ymmärtämätön? Sanoin jo monta kertaa, että Jeesus ei tuossa kohtaa mitään lisävaatimuksia esittänyt, vaan ne on esitetty aiemmin Mat. 22:14:ssa. Jeesus sanoo selvääkin selvemmin: "monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut". Mutta sinähän et tiedä, mitä nämä valitut ovat. Et ainakaan osannut kertoa mitään, kun sinulta kahteenkin otteeseen kysyttiin vastausta.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Välillä tuntuu, että oletko oikeasti noin ymmärtämätön? Sanoin jo monta kertaa, että Jeesus ei tuossa kohtaa mitään lisävaatimuksia esittänyt, vaan ne on esitetty aiemmin Mat. 22:14:ssa. Jeesus sanoo selvääkin selvemmin: "monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut". Mutta sinähän et tiedä, mitä nämä valitut ovat. Et ainakaan osannut kertoa mitään, kun sinulta kahteenkin otteeseen kysyttiin vastausta.

        Oletko sinä oikeasti noin tyhmä ???

        Vai heittäännytkö tahallasi tyhmäksi ja ymmärtämättömäksi ???

        Jos siis Jeesus olisi määrittänyt jotain "lisävaatimuksia", niin kuin sinä valheellisesti väität !!!

        Niin silloin ne olisivat koskeneet myös ryöväriä, eikä hän olisi silloin millään voinut pelastua !!!

        Jumalan säädökset koskevat kaikkia, eikä vain osaa !


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko sinä oikeasti noin tyhmä ???

        Vai heittäännytkö tahallasi tyhmäksi ja ymmärtämättömäksi ???

        Jos siis Jeesus olisi määrittänyt jotain "lisävaatimuksia", niin kuin sinä valheellisesti väität !!!

        Niin silloin ne olisivat koskeneet myös ryöväriä, eikä hän olisi silloin millään voinut pelastua !!!

        Jumalan säädökset koskevat kaikkia, eikä vain osaa !

        Palataan asiaan sen jälkeen, kun kerrot tässä omin sanoin, mitä Jeesus tarkoitti kun sanoi "vain harvat ja valitut..." eli selität, mitä Mat. 22:14 tarkoittaa.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Palataan asiaan sen jälkeen, kun kerrot tässä omin sanoin, mitä Jeesus tarkoitti kun sanoi "vain harvat ja valitut..." eli selität, mitä Mat. 22:14 tarkoittaa.

        Eli loputon venkoilusi vain jatkuu ja jatkuu, eli käärmeilet yhä vain ja loputtomasti !

        Etkä siis vastaa sinulle esitettyyn kysymykseen kunnolla !

        Mitä lisää Jeesus vaati ryöväriltä ???

        Vai eikö ryöväri pelastunutkaan ???


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli loputon venkoilusi vain jatkuu ja jatkuu, eli käärmeilet yhä vain ja loputtomasti !

        Etkä siis vastaa sinulle esitettyyn kysymykseen kunnolla !

        Mitä lisää Jeesus vaati ryöväriltä ???

        Vai eikö ryöväri pelastunutkaan ???

        Kuten totesin, palataan asiaan kun osaat kertoa omin sanoin, mitä Mat. 22:14 mielestäsi tarkoittaa. Jatko riippuu täysin sinusta itsestäsi. Siihen asti, hyvää päivänjatkoa.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Kuten totesin, palataan asiaan kun osaat kertoa omin sanoin, mitä Mat. 22:14 mielestäsi tarkoittaa. Jatko riippuu täysin sinusta itsestäsi. Siihen asti, hyvää päivänjatkoa.

        Näin se selkärangaton matokin toimii, ihan kuten sinä !!!

        Et itse löydä Raamatusta tuohonkaan opetusta, joten miten voisi puolustella levittämisiäsi valheita ???

        Joten toistetaan:

        Eli loputon venkoilusi vain jatkuu ja jatkuu, eli käärmeilet yhä vain ja loputtomasti !

        Etkä siis vastaa sinulle esitettyyn kysymykseen kunnolla !

        Mitä lisää Jeesus vaati ryöväriltä ???

        Vai eikö ryöväri pelastunutkaan ???


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Kuten totesin, palataan asiaan kun osaat kertoa omin sanoin, mitä Mat. 22:14 mielestäsi tarkoittaa. Jatko riippuu täysin sinusta itsestäsi. Siihen asti, hyvää päivänjatkoa.

        Se on muuten huvittavaa, että minun pitäisi sinulle kertoa ja opettaa niin noista valituista, kuin myös siitäkin, että Uskova pelastuu vain ja ainoastaan sydämen uskon kautta ja avulla !!!

        Siis kun sinä itse et kykene kumpaankaan asiaan näyttämään omia Raamatullisia perusteluitasi !!!


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Kuten totesin, palataan asiaan kun osaat kertoa omin sanoin, mitä Mat. 22:14 mielestäsi tarkoittaa. Jatko riippuu täysin sinusta itsestäsi. Siihen asti, hyvää päivänjatkoa.

        Niin ja "henki" sinä itse väitit ryöväriä valituksi !!!

        Mutta muuta et ole laittanut perusteluksi, kuin tämän Sananpaikan:

        Matt. 22:14 Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut."

        Joten voin laittaa kysymyksesi takaisin sinulle, kun ET ITSE OLE OMAA NÄKEMYSTÄSI MILLÄÄN PERUSTELLUT !!!

        Siis jos väittää jotakin, kuten siten, että "ryöväri oli valittu" !!!

        Niin silloin pitää kyetä se perustelemaan kunnolla Raamatun opetuksilla !!!

        Mutta siihenhän sinä et kykene !!!

        Loppuiko tieto ja ymmärrys ihan yht'äkkiä ???

        Ja nyt yrität paeta epätoivoisesti jankkaamiseesi !!!

        Olet jo todella säälitttävä "henki" !!!


    • Anonyymi

      Onko muuta dokumenttia kuin raamatun kansantarut? Syyttöskirjelmää tms? Ilmeisest Jeesus tosiaan oli heistä se suurin rikollinen. Ilmeisesti mm homoseksualisuudesta sai tuolloin kovia tuomioita.

      • Anonyymi

        1 Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan?
        2 Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet.
        3 Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.
        4 Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,
        5 mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.
        6 Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme.
        7 Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut.
        8 Ahdistettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen polvikunnastaan sitä ajatteli? Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä.
        9 Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa.
        10 Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa.
        11 Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa.
        12 Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta.
        ( Jesaja 53)

        s-seutulainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1 Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan?
        2 Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet.
        3 Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.
        4 Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,
        5 mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.
        6 Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme.
        7 Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut.
        8 Ahdistettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen polvikunnastaan sitä ajatteli? Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä.
        9 Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa.
        10 Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa.
        11 Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa.
        12 Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta.
        ( Jesaja 53)

        s-seutulainen

        Uudemman tulkinnan mukaan hän kasvoi herran edessä, kuin pikavipin korko!


    • Pitkästä keskustelusta huolimatta avauksen kysymys on edelleen avoin: mikä pelasti tuomitun miehen?

      Tähän mennessä on esitetty "sydämen uskoa" pelastavana tekijänä. Usko olisi siis yksinään riittänyt pelastukseen. Tulkitsen, että ei riittänyt. Perustelut ylempänä keskustelussa.

      Pitkä keskustelu polkee selvästikin paikallaan, joten on tullut aika esittää viiden pisteen vihje: Jeesuksen tarkoittama rakkaus on uskoa.

      Kun rakastamme Jeesusta, uskomme Häneen ja vastaavasti toisinpäin - kun uskomme Jeesukseen, myös rakastamme Häntä. Usko ja rakkaus kulkevat aina käsi kädessä. Ilman uskoa ei ole rakkautta, ilman rakkautta ei ole uskoa.

      Rakkaus on tekoja. Tuomittu mies teki ristillä jotain sellaista, mikä takasi hänelle pääsyn paratiisiin. Teko oli vaatimaton ja pyyteetön, mutta teon symbolinen mittakaava oli valtava. Jopa niin valtava, että Jeesus katsoi mieheen ja lausui: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa.".

      Mikä oli miehen teko ristillä?

      • Anonyymi

        Yhäkin vain jatkat valheitteis levittelyä !!!

        Loputon jankkaaja, joka on ihan väärässä !!!

        Pelastukseen tarvitaan sydämen Usko, se riittää !!!

        Ihminen ei omilla teoillaan voi lisätä mitään pelastuakseen !!!

        Ihmisen omat teot eivät pelasta, vaan Jumala ja Jumalan ihmisessä synnyttämä sydämen usko !!!

        Herää jo vihdoin harhoistasi ja lopeta tämä järjetön jankkaamisesi vihdoinkin !!!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yhäkin vain jatkat valheitteis levittelyä !!!

        Loputon jankkaaja, joka on ihan väärässä !!!

        Pelastukseen tarvitaan sydämen Usko, se riittää !!!

        Ihminen ei omilla teoillaan voi lisätä mitään pelastuakseen !!!

        Ihmisen omat teot eivät pelasta, vaan Jumala ja Jumalan ihmisessä synnyttämä sydämen usko !!!

        Herää jo vihdoin harhoistasi ja lopeta tämä järjetön jankkaamisesi vihdoinkin !!!

        Taidat olla se hampaaton tuttipullosoturi, jolla vellit läikkyy pahasti yli. Noloahan se on, mutta saat todennäköisesti apua vaivaasi, jos hankit ammattiapua nopeasti.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Taidat olla se hampaaton tuttipullosoturi, jolla vellit läikkyy pahasti yli. Noloahan se on, mutta saat todennäköisesti apua vaivaasi, jos hankit ammattiapua nopeasti.

        No niin !

        Nyt alkaa jo näkyä se todellinen "henki" !

        Todella aikuismaista ja älkyästä kirjoittelua !


      • Anonyymi kirjoitti:

        No niin !

        Nyt alkaa jo näkyä se todellinen "henki" !

        Todella aikuismaista ja älkyästä kirjoittelua !

        Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

        Käärme on hyvin kuvaava "kuva" sinusta ja sinun kieroista touhuistasi !

        Vai olisiko ennemmin käyttää Raamatullista termiä "kyykäärmeen sikiö" ?

        Olisiko se ollut parempi / kuvaavampi sinua kuvaamaan ?


    • Anonyymi

      Nykylain mukaan niin, homous on kannatettavampaa kuin nauloin kannatettava ruumis. Edes ristillä.

    • Pitkästä keskustelusta huolimatta avauksen kysymys on edelleen avoin: mikä pelasti tuomitun miehen?

      Tähän mennessä on esitetty "sydämen uskoa" pelastavana tekijänä. Usko olisi siis yksinään riittänyt pelastukseen. Tulkitsen, että ei olisi riittänyt. Perustelut ylempänä keskustelussa.

      Pitkä keskustelu polkee selvästikin paikallaan, joten on tullut aika esittää neljän pisteen vihje (viiden pisteen vihje ylempämänä keskustelussa): Tuomittu mies lausui ristillä sanat, jotka voidaan tulkita yhdellä ainoalla tavalla.

      Tuomitun miehen sanat olivat myös se tietoinen teko, josta olen koko ajan puhunut. Teko oli vaatimaton ja pyyteetön, mutta teon symbolinen mittakaava oli valtava. Jopa niin valtava, että Jeesus katsoi mieheen ja lausui: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa".

      Mikä oli tuomitun miehen sanojen merkitys?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4955
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3134
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1217
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe