Sain 3 ämpärillistä kotimasia omenia, yhdeltä asukkaamme omaiselta; käytettäväksi hoivan vanhuksille. Pestiin omenat, kuivattiin ja jaettiin halukkaille... muutamille tehtiin raasteeksikin, nielemisvaikeuksien vuoksi.
Lopuista omenista tein omenapiirakkaa, helpon sokerikakun pohjalle; ladoin runsaasti omenan viipaleita. Oikeesti näyti lähes siltä ett piirakan päälle oli ladottu omenan puolikkaita.Tarkaan katsottuna ne olivat 2-3mm paksuja siivuja, melkein pysty asennossa. Kanelia ja fariinisokeria vielä runsaanlaisesti päällimmäiseksi ja paistumaan 200°c uuniin n. 22-25 min.
Oli omenapiirakkaa ja kahvia lounaalla jälkkärinä. Klo 14-15 päiväkahveilla piirakkaa ja pieni vaniljajätski pallo. En ehtinyt tekeen vaniljakastiketta valmiiksi, tai siis se oli vielä lämmintä... maito/kermainen vaniljakiisseli. Huomenna heille on ainakin kiisseliä sen piirakan kanssa! Mun mokani, mutt ei kukaan valittanut... viime hetken vaihdoksesta.
Meille nuo omenat oli ilmaisia, mutt kaupoissa on nyt kotimaista omenaa, alle 2€/kg ja kilosta omenia jo saa koko pellillisen omppupiirakkaa, sellain maltillisesti omenaa käyttäen. Mulla nyt oli tuota omenaa piirakoihinkin ihan yltäkylläisesti, kun kerran tuotiin ovelle asti lahjoiuksena.
Olis tuon sokerikakun pohjankin voinut vaihtaa isoäidin piimäkakun pohjaksi, jos joku on munalle allerginen. Ohjeet löytää varmaan netistä.
Pahoittelut taas pitkästä sepustuksesta... naakka parvelle ja Disselle!
Moikka! Tein taas monta pellillistä omenapiirakkaa, riittää 3 päiväksi ainakin!
15
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Minäpä tein näköalakahvilan raparperi piirakkaa, kun raparperit vielä hyvin kasvoivat ja uutta kasvua pukkasivat.
- Anonyymi
Jep herkullista, tiedetään! Mä tein sitä syyskesästä hapahkoista karviaismarjoista, joita erehdyin ostamaan.. herkutteluun! Eivät olleet täysin kypsiä vielä silloin, kuten erehdyin olettamaan, tai sitt olivat mulle tuntematonta lajiketta.
Yleensä tykkään syödä karviaismarjoja, kourallisen tai kaks; herkutellen sellaisenaan.
AP - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep herkullista, tiedetään! Mä tein sitä syyskesästä hapahkoista karviaismarjoista, joita erehdyin ostamaan.. herkutteluun! Eivät olleet täysin kypsiä vielä silloin, kuten erehdyin olettamaan, tai sitt olivat mulle tuntematonta lajiketta.
Yleensä tykkään syödä karviaismarjoja, kourallisen tai kaks; herkutellen sellaisenaan.
APMinä teen karviaismarjoista hilloa, että muovisiivilän läpi pursutan, että jää kuoret siivilään ja menee marjan liha läpi ja siitä keitän hilloa.
On todella herkullista puuron kanssa ja jäätelön kanssa karviaishillo.
Tuli koko pellillinen raparperipiirakkaa ja nyt saa ahmia, sitä on niin paljon ja hyväää on....
- Anonyymi
nam nam
Kylläpäs kuulostaakin herkulliselta....omenapiirakkaa ja vaniljajäätelöä
- Anonyymi
Menettelee... ja menee parempiin suihin, luultavasti jo parissa päivässä. Mä kuvittelin piirakan riittävän vielä torstaihin asti, ... mutt se oli vain oletus!
- Anonyymi
Hain kassillisen omenia enoni pihalta ja tein piirakkaa ja hilloa
Mikä tämän aiheen idea on?
No nyt oli ihan rauhallista touhuilua. Ei annettu sapiskaa harjottelijoille tai aamunpikkutunneilla hipsuttaville yökyöpeleille. 😂
Touhuilin mäkin tänään yhtä sun toista. Siistin pihaa ja laitoin lumilingon jo odottamaan pihalle lumia. Vaihtelin polttimon autoon ja kiristin käsijarruvaiherin.
Hiirenloukkuja ostin uudenlaisia ja kiipesin viedä yhden vintille.
Huomenna voisi viedä rännejä pihalta maalle ja tuhkatynnyrin tyhjentää. Vaihtaa kärriä ja tuoda rautamateriaalia mukana. Jos alkais värkätä toisesta peräkärristä kelkkakärriä. Sais näppärästi kelkan kärrin kyytiin ja pois, sekä reki ois hyvä saada myös mukaan, vaikka osina.- Anonyymi
Ihan oikeesti, siitä harjoittelijasta ulisee jo puolet porukasta hoivalla, asukkaista ja henkilökunnasta. Mä en ollut ainoa, jota hän on ojentanut! Taidan vaan olla se häijyin otus, joka uskalsi sivaltaa takaisin, ilman pelkoa joutua itse vastuuseen; palaute sanomisestani!
Mä en ylittänyt tiettyä rajaa, kiusaantuneenakaan; "alahan laputtamaan ohjaajasi luokse..."
Ihan oikeesti olen sitä mieltä, (ei sovi hoitoalalle) ei ainakaan vanhuksia hoitamaan!
Määrätietoinen pitää olla työssään, mutt ei negatiivisen solvaava koskaan, hoitotyössä! Anonyymi kirjoitti:
Ihan oikeesti, siitä harjoittelijasta ulisee jo puolet porukasta hoivalla, asukkaista ja henkilökunnasta. Mä en ollut ainoa, jota hän on ojentanut! Taidan vaan olla se häijyin otus, joka uskalsi sivaltaa takaisin, ilman pelkoa joutua itse vastuuseen; palaute sanomisestani!
Mä en ylittänyt tiettyä rajaa, kiusaantuneenakaan; "alahan laputtamaan ohjaajasi luokse..."
Ihan oikeesti olen sitä mieltä, (ei sovi hoitoalalle) ei ainakaan vanhuksia hoitamaan!
Määrätietoinen pitää olla työssään, mutt ei negatiivisen solvaava koskaan, hoitotyössä!Muistatko kun ihmettelit sitä mun avausta? Mitä se hyvän mainostaminen on?
No nyt sen kiroat itsekin! 🙃
En mä sun hyvyyttäs epäile, vaikka luettelet mitä ksikkea teetkin muitten puolesta. Sä et ikinä ihmettele, eikö ne sua huomaa... sä et hae mitään tuolla hyvyydellä... tjaa? No ehkä suhteissas... se saaristoraksaukko... että se tulis sun luo. Mutta se ei ollutkaan päässyt edellisestä irti.
No ri oikeestaan sekään... et sä olettanut mitään. 🤔
Oot vaan oikeesti läpeensä hyvä. 😀
Jos mä konttaan satuttaessani pientä sieluani vuoden, sun ei tartte. Et ole pienisieluinen marttyyri. Sulla on jotain mitä muut haaveilee. Minäkin. 😀Anonyymi kirjoitti:
Määrätietoinen pitää olla työssään, mutt ei negatiivisen solvaava koskaan, hoitotyössä!Opiskelija täytyy laittaa ruotuun. Hoitotyössä on oltava hienotunteinen. Ikäihmisiä on kohdeltava arvokkaasti (kuten muitakin hoidettavia), Ja kritiikki annetaan sopivassa paikassa, eikä talon uusin tulokas ole se, joka ojentelee vähän sinne tänne. Solvaavaa käytöstä työyhteisössä ei tule hyväksyä.
Sun (työnantajana, hoivan vastaavana) ja ohjaajan pitää ottaa henkilö keskusteluun.
Nam. Omenapiirakkaa. Mun täytyy tehdä tuota piiitkästä aikaa.
".... naakkaparvet ja Disse.." :-D
- Anonyymi
Krrääk! Tekis mieli omenapiirakkaa 😁
xLiner - Anonyymi
Minä syön tänään pippuripihvejä ja lohikiusausta.
- Anonyymi
Tänään tein nakkikastiketta, kun tuohon eineslihapulla kastikkeeseen kyllästyy.
Käristin nakkeja ja sipulia pannulla ja lisäsin kastikkeeseen.
Perjantaina teen varmaan japanilaista curry kanaa Karee Raisu.
Serkku osaa tehdä tosi hyvää kanasalaattia, pannussa kanaa ja texmex kastiketta, kurkkua, tomaattia, jäävuorisalaattia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?751438Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,13967Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol79882Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.90828Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt51704- 53664
Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv50619Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs47613Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia
https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot134608Hurmasit sitten minut
kauneudellasi nainen ja kun sait minut rakastumaan itseesi muutuit ihan porsaaksi etkä välitä vartalostasi enää yhtään.50574