Maakaukoputki tähtikaukoputkena?

Anonyymi

Tuossa jalustalla nököttää Swarovskin 95mm optiikalla varustettu lintukaukoputki eli maakaukoputki. Aivan perkeleellisen tarkka vekotin, suurennos 30-70X. Ainakin hinnasta päätellen

Miten tuo toimisi tähtikaukoputkena, jos sen saisi värkättyä kiinni ekvatorialliseen jalustaan, tai moderniin tietokoneohjattuun "videopäähän".

7

102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      https://www.birdwatching.com/optics/education/light-to-the-eye.html

      Kaukoputken käyttökelpoisuutta tähtien katselussa rajaa sen valovoimaisuus.

      Jos on 95mm optiikka ja suurennos 30 niin lähtöpupillin koko on 95/30 = 3.2 mm
      Jos on 95mm optiikka ja suurennos 70 niin lähtöpupillin koko on 95/70 = 1.35 mm

      Selvitä minkä kokoinen on ikäisesi ihmisen pupillin koko pimeään totutettuna. Nuo luvut ovat ihan OK päiväkäytössä mutta pimeällä tuon läpi ei näy yhtään himmeämpiä kohteita.

      • Anonyymi

        Kyllä tuolla putkella hyvä tiirailla vaikkapa kuuta.


      • Anonyymi

        Iltahämärässä näkyi Jupiterin kuut ja Saturnuksen rengas aivan selvästi. Toki ulostulopupilli on pieni ja se rajoittaa hämäränäköä. Kuu on komean näköinen. Tietysti nämä kaikki isot kohteet ovat kirkkaassa auringovalossa yölläkin, ei mitään hämäriä kohteita kuten sumut sun muut.

        Miksi pitäisi selvittää pupillin kokoa, kaikkihan sen tietävät että se on parhaimmillaan 7 mm luokkaa ja ikäihmiselläkin lähellä sitä, eikä mitään 2 milliä. Alennut siis neuvomaan tyhmää?

        Kysymykseni onkin lähinnä se, olisiko nykyaikaisen jalustapään hankkiminen näppärä siirto, niitähän saa pilkkahintaan eli noin 500€ (tukevia jalustoja on ennestään). Automaattisuuntaus jne. Jos innostuu enemmän taivaan tiirailusta, niin ostaa sitten "oikean" tähtiputken.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Iltahämärässä näkyi Jupiterin kuut ja Saturnuksen rengas aivan selvästi. Toki ulostulopupilli on pieni ja se rajoittaa hämäränäköä. Kuu on komean näköinen. Tietysti nämä kaikki isot kohteet ovat kirkkaassa auringovalossa yölläkin, ei mitään hämäriä kohteita kuten sumut sun muut.

        Miksi pitäisi selvittää pupillin kokoa, kaikkihan sen tietävät että se on parhaimmillaan 7 mm luokkaa ja ikäihmiselläkin lähellä sitä, eikä mitään 2 milliä. Alennut siis neuvomaan tyhmää?

        Kysymykseni onkin lähinnä se, olisiko nykyaikaisen jalustapään hankkiminen näppärä siirto, niitähän saa pilkkahintaan eli noin 500€ (tukevia jalustoja on ennestään). Automaattisuuntaus jne. Jos innostuu enemmän taivaan tiirailusta, niin ostaa sitten "oikean" tähtiputken.

        Mitä tiirailemista tähdissä on? Samaa rataa ne aina kulkevat.
        Kuupalloa voi tietysti toljottaa yöllä jos ei ole parempaa tekemistä. Ei se kuitenkaan tuosta muuksi muutu. Netissä on riittävästi elävää kuvaa

        Aurinkopallon tiirailuun tarvitaan toki asianmukaisia välineitä.
        Tässä yksi mainio video; siinä näkyy myös 3 hurjan vaarallisen näköistä pilkkua.
        https://www.youtube.com/watch?v=FbRYlUIpk-w

        Mutta missä ovat karmeat roihut ja purkaukset joita NASA meille maalauksissaan ja animaatioissaan esittelee?

        Mummelin käyttämä kalustoluettelo on videon kommenttikentässä.


      • Anonyymi
        nasuvaan kirjoitti:

        Mitä tiirailemista tähdissä on? Samaa rataa ne aina kulkevat.
        Kuupalloa voi tietysti toljottaa yöllä jos ei ole parempaa tekemistä. Ei se kuitenkaan tuosta muuksi muutu. Netissä on riittävästi elävää kuvaa

        Aurinkopallon tiirailuun tarvitaan toki asianmukaisia välineitä.
        Tässä yksi mainio video; siinä näkyy myös 3 hurjan vaarallisen näköistä pilkkua.
        https://www.youtube.com/watch?v=FbRYlUIpk-w

        Mutta missä ovat karmeat roihut ja purkaukset joita NASA meille maalauksissaan ja animaatioissaan esittelee?

        Mummelin käyttämä kalustoluettelo on videon kommenttikentässä.

        Istuisit siellä alakoulun penkillä etkä koko ajan pinnaisi. Tästä olisi sinulle hyötyä tulevaisuuttasikin ajatellen, ettet tulisi aivan puliukoksi äitillesi murhetta tuottaen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Istuisit siellä alakoulun penkillä etkä koko ajan pinnaisi. Tästä olisi sinulle hyötyä tulevaisuuttasikin ajatellen, ettet tulisi aivan puliukoksi äitillesi murhetta tuottaen.

        Persekärpäseni on nyt toljottanut liian kauan noita vaarallisia auringonpilkkuja?


      • Anonyymi
        nasuvaan kirjoitti:

        Persekärpäseni on nyt toljottanut liian kauan noita vaarallisia auringonpilkkuja?

        Katohan, ei se laitumella makoileva nauta ole päässyt kärpäsistäänMutta on pohdiskelussaan lähtenyt jo suorastaan tähtitaivaalle. No, ei sitä naudan aivoilla pohdiskella, kannattaisi pysytellä vain sillä hauskalla, tasaisella laitumella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      263
      593
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      466
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe