Itseopiskelu tai kurssi aloittelijalle?

Anonyymi

Moi, jos lukion käymätön näin varttuneemmalla 43 vuoden iällä kiinnostuu filosofiasta, niin mistä kirjoista tai kursseista olisi hyvä aloittaa?

Ammattikorkea on tullut käytyä ja siellä joku alkeiskurssi, josta ei kyllä muista muuta kuin jotain filosofian historiaa ainakin käytiin läpi.

14

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lukion filosofian oppikirjat on nykyisin todella laadukkaita! Toisin oli ennen...

    • Anonyymi

      Varsinaista filosofiaa käsitteleviä kirjoja ja kursseja joku muu osaa varmasti suositella minua paremmin, mutta filosofian opiskelun kannalta olisi todella hyödyllistä perehtyä myös ja mielellään ensin logiikkaan. Jos useammat filosofian opiskelijat ymmärtäisivät sen ja vaivautuisivat käymään esimerkiksi matematiikan laitoksella logiikan kurssin tai edes itsenäisesti opiskelemaan perusasiat, niin säästyisivät monilta kehäpäätelmiltä ja epäloogisilta perusteluilta.

      Yksi parhaista matematiikan kirjoista on Book of Proof. Se löytyy googlaamalla ladattavana PDF:nä, ja ihan fyysinen kappale löytyy useimmista yliopistokirjastoista.
      Eikä siitä tietenkään tarvitse kaikkia 400 sivua lukea läpi ja sisäistää, kunhan näkee sen verran vaivaa, että ymmärtää perusasiat ja logiikan säännöt. Sen jälkeen varsinaisen filosofian opiskelu on paljon helpompaa kun ei jatkuvasti jumitu ihmettelemään, että mitä voi päätellä mistä ja miksi joku argumentti tuntuu huonolta, vaikka näyttää päällisin puolin validilta.

      • Anonyymi

        Minuun teki vaikutuksen G. H. von Wrightin Logiikka ja humanismi. Viidestäsadasta sivustaan huolimatta kirja on melko helppolukuinen ja se lähtee nimen omaan logiikasta liikkeelle. Siltä pohjalta voi lähteä lukemaan muuta filosofista kirjallisuutta. Niiniluodon Totuuden rakastaminen on myös mielestäni maallikolle suositeltava kirja. Olen itse maallikko, eikä varsinaista filosofiaa ole kirjahyllyssäni kuin vajaa kaksikymmentä teosta.


    • Anonyymi

      Esa Saarisen luennot ovat hyvä alku aloittelijalle. Löytyy youtubestakin.

      • Anonyymi

        Olen aloittaja ja itseasiassa olen jo kuunnellut kaikki Esa Saariset mitä löydän, todella innostavaa kuunneltavaa.

        Kaipaan kuitenkin jotain pohjaa kaikelle. Jos on jotain perusteoksia joita jokaisen filosofian opiskelijan pitäisi lukea?

        Juuri aloin kuunnella Niinisaloa, "Hyvän elämän filosofiaa" kirjaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen aloittaja ja itseasiassa olen jo kuunnellut kaikki Esa Saariset mitä löydän, todella innostavaa kuunneltavaa.

        Kaipaan kuitenkin jotain pohjaa kaikelle. Jos on jotain perusteoksia joita jokaisen filosofian opiskelijan pitäisi lukea?

        Juuri aloin kuunnella Niinisaloa, "Hyvän elämän filosofiaa" kirjaa.

        Niiniluotoa taisit tarkoittaa. Kun olet saanut sen luetuksi, lue Järki, Arvot, Välineet ja Totuuden rakastaminen. Ne ovat vanhempaa tuotantoa.


    • Anonyymi

      tosi monet filosofian klassikokirjat on vanhentuina ja huonoja nykyperspektiivista katsottuna, vaikka niissa on joitain hyvia ideoita.Q

      • Anonyymi

        Vanha ei välttämättä ole vanhentunut. Russelin loogista empirismiä käsittelevät kirjat ovat aivan validia tavaraa, kuin myös Wrightin Logiikka ja humanismi. Karl Popperin kriittinen realismi ei vanhene, vaikka eräät hänen väitteistään voidaan kyseenalaistaa.

        Nykyperspektiivi tai jopa vähän vanhempi ampuu joskus karkeastikin yli, kuten filosofian kauhukakara Paul Fayerabend. Relativismi saattaa kuulostaa hienolta, mutta onko sillä ainakaan tieteelliselle ajattelulle mitään annettavaa? Kyllä tieteellinen metodi on osoittautunut voodoota luotetavammaksi tiedon hankitamenetelmäksi.


      • Anonyymi

        Kaikki filosofia on jo vanhentunutta, kun se julkaistaan. Näin se vain on. Tuoreesti voi ajatella vain itse ja olemalla läsnä tässä hetkessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki filosofia on jo vanhentunutta, kun se julkaistaan. Näin se vain on. Tuoreesti voi ajatella vain itse ja olemalla läsnä tässä hetkessä.

        Aloittaja kysyi kirjoja ja kursseja joista aloittaa filosofian opiskelu. Onko sinun vastaus siis, että ei sitä kannata opiskella, vaan ajatella tuoreesti itse?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja kysyi kirjoja ja kursseja joista aloittaa filosofian opiskelu. Onko sinun vastaus siis, että ei sitä kannata opiskella, vaan ajatella tuoreesti itse?

        Nämä tuoreesti itse ajattelijat tuskin kykenisivät itsenäisesti keksimään edes kertotaulua loogisesta empirismistä puhumattakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä tuoreesti itse ajattelijat tuskin kykenisivät itsenäisesti keksimään edes kertotaulua loogisesta empirismistä puhumattakaan.

        Loogisen empirismin isä Ludwig Wittgenstein ymmärsi itse luopua älyttömästä "logiikastaan" sentään. Tuoreesti ajatteleva ei olisi koskaan edes sortunut tuollaiseen virheajatteleuun.


    • Anonyymi

      Mieti mikä osa filosofiasta sinua kiinnostaa, osa filosofeista
      on systeemin rakentajia, he kehittelevät suuria kokonaisuuksia.
      Toinen osa on jonkin tason analyyttisiä ajattelijoita, he arvioivat
      niitä suuria kokonaisuuksia ja ovat kriittisempia.
      Joillakin toiminta on suurta ajatuksen virtaa, tällä areenalla löytyy
      kaikenlaista.
      Jos löytyy "oma" filosofi, jonka ajatuksista pitää, tutkaile avoimesti
      häntä, voihan kuitenkin olla että hän kehittyy väärään suuntaan
      Ole valppaana, auktoriteettejä kannattaa varoa filosofiassa.

      Kirjallisuutta on paljon, filosofian historian kirjat voivat olla hyvä alku,
      niissä näkyy miten ajattelu on kehittynyt.
      Filosofeilla on taipumus jossain vaiheessa uraansa alkaa kirjoittamaan
      alansa historia kirjoja, usein niistä tulee puuduttavaa filosofiluetteloa,
      tietääkseni vain yksi filosofi on uskaltanut kertoa omia ajatuksiaan
      aikaisempien kolleegojensa tuotoksista.
      Bertrand Russellin Länsimaisen filosofian historia 1-2 on edustava näyte
      Russellin käsitelogiikan taidoista, jos tuota termiä käyttäisi.

      Missä sitten harjoitella kehittyviä taitoja, tämä areena suurilla
      varauksilla voisi olla yksi.
      Sitten tietysti yksi areena, joka on loppumaton ja pohjaton
      materiaalilähde, on tietysti politiikka, siellä on paljon ajatteluvirheitä,
      logiikkavääristelyä, käsitemanipulointia ja surkeita käsitteitä.

      Ammattifilosofit määrittelevät filosofian näin, se on "käsitteellistä
      tutkimista", joten käsitteellinen tarkkuus on filosofin ominaisuus.

    • Anonyymi

      Kiitos hyvistä vastauksista. Ehkä aloitan niistä lukion filosofian kirjoista, ja mietin sitten mitkä aihealueet kiinnostaa, jos kiinnostaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2131
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe