Imelletty Perunalaatikko

Anonyymi

Imelletty perunalaatikko.

Löysin ohjeen toisaalta ja muutin toivaksi.
Ei lisätä siirappia eika sokeria, koska makeus saadaan aidosti imeltämällä oikeassa imeltymislämpötilassa.
Imelletty perunalaatikko maistuu ympäri vuoden laatikkojen ystäville. Varaa aikaa valmistumiseen noin 6 tuntia.
Kun imelletty perunalaatikko valmistetaan jouluksi, niin senn voi maustaa jouluisilla mausteilla. Monien mielestä joululaatikkokin on maustamatta paras.

Imelletty perunalaatikko

Ainekset:

2 kg hyvin soseutuvia jauhoisia tai kiinteitä perunoita
50-100 g voita tai margariinia
2 dl vehnäjauhoja
1 litra maitoa, maidon määrä vaihtelee runsaasti lajikkeiden mukaan
2 teelusikallista suolaa

Valmistus:

Keitä kuoritut, lohkotut perunat kypsiksi suolattomassa vähässä vedessä, niin että vesi voi jäädä soseeseen. Näin vältetään merkittävät keittotappiot. Survo perunat soseeksi kattilassa keittoveteen. Suola ja rasva lisätään imeltymisen jälkeen ohjeen mukaan. Suola ja rasva ovat tehokkaita imeltymisen estäjiä.

Jäähdytä sose huolellisesti välillä sekoittaen 70-74 asteiseksi.

Sekoita jauhot soseen sekaan. Lisää tarvittaessa noin 72 asteista vettä. Tönkkösose ei imelly, tai imeltyy huonosti.

Peitä kattila kannella ja laita imeltymään 65-70 asteiseen sähkölieden uuniin ja anna imeltyä noin 2½-3 tuntia. Sekoita 3-4 kertaa. Ylipitkä imeltymisaika pilkkoo muodostuneen makeuden ja makeutta menetetään merkittävästi "taivaan tuuliin".

Lisää imellettyyn soseeseen voi sulamaan ohuina siivuina. Lisää maito niin että saadaan sakea sose ja lisää suola.

Laita seos lasiseen tai posliiniseen voideltuun uunivuokaan. Lisää rasva nokareina pinnalle.

Paista ensin 200-asteisessa uunissa niin että pinta saa väriä. Vähennä lämpö 130-140 asteeseen ja voit paistaa täydempiä vuokia.
Paista 2½-3 tuntia

1

101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Noin minun äitinikin sen teki ilman doupingia, siis siirappia. En tosin pidä makeasta missään yhteydessä, mutta hyväksytään jouluna. Äidilläni oli puuhella. Jouluvalmistelujen yhteydessä imeläälaatikon lämpöjutut meni siinä ohessa.

      Jouduin kerran kylässä syömään imeläperunalaatikkoa, kun rouva ei osannut tuota oikeaoppista valmistusta, vaan käytti siirappia. Mulle tuli ruuan jälkeen todella pahoinvoiva olo. Enää en suostu syömään osaamattomien valmistamia perunalaatikoita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      615
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      533
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      177
      398
    Aihe