Päätin kokeilla kuinka banaanit kasvavat Suomessa. Kasvatin niitä vessassa koska siellä on sopivan lämmistä ja kosteaa. Lisäksi kastelu onnistui helposti. Multana käytin ihan normaalia K-maataloudesta haettua maamultaa.
Kasvu kesti noin kolme kuukautta ja valaistus oli ihan perusvessan valaistus. Kaikki meni hyvin ja sain non kolmisenkymmentä pikkubanaania. Tarjosin niitä myös ystävilleni syötäväksi illanvietossa.
He eivät meinanneet usko että olen itse kasvatanut ne. Mutta kun näitin vessaa ja multa-alustaa niin heidän oli pakko uskoa. Ainoa ongelma oli siinä että banaanikärpäsiä oli joka paikassa vessassa. Ajattelin uudistaa kokeilun ensi vuonna.
Kasvatin banaaneja vessassa
13
205
Vastaukset
- Anonyymi
Mielenkiitoinen kokeilu. Sinulta jäi vain kertomatta että mistä hankit banaanin siemenet? Kuinka paljon multaa pitää käyttää? Oliko kasvualusta millainen? Ynnä olivatko valot päällä koko ajan?
- Anonyymi
Aika tyhmää puuhaa. Nimittäin tulee tosi kalliita banaaneita. Minä ainakin ostan banaaneja kaupasta. Alle eurolla kilo. Sun banaanit on tulleet maksamaan varmaan ainakin kympin kilo. Plus kärpäset siihen vielä päälle. Kuten sanoin. Todella tyhmää puuhaa.
- Anonyymi
Mikäs ihme tuo nyt on? Kyllähän sitä kasvatetaan tomaattejakin ulkona kesällä. Miksi sitten ei banaaneja lämpöisessä ja kosteassa vessassa?
- Anonyymi
"Lisäksi kastelu onnistui helposti." Ja lannoitus! Luulisi kyllä että tarvitsevat enemmän valoa.
- Anonyymi
Minäkin mietin tuota valaistusta. Varmaan ollut joku tehokas kirkasvalolamppu päällä. Plus lämpötila on pitänyt taatusti olla normaalia huonelämpötilaa korkeampi.
- Anonyymi
Eihän tuossa mitään , minulla on mämmi- ja simatehdas vessassa .
- Anonyymi
Käykö simasi liian pitkään noin lain puitteissa....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käykö simasi liian pitkään noin lain puitteissa....
Eihän sille ole mitään rajoituksia omassa käytössä, myydä ei saisi siman nimellä, eikä varmaan muutenkaan ellei ole lupia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän sille ole mitään rajoituksia omassa käytössä, myydä ei saisi siman nimellä, eikä varmaan muutenkaan ellei ole lupia.
Voisiko sitä myydä noita banaaneja myös suoraan kauppaan?
- Anonyymi
Eikös banaanit kasva aika isossa puussa? Täytyy olla melkoisen iso wc, että siellä mahtuu banaanipuu kasvamaan...
- Anonyymi
Jatkan vielä. Mikä oli banaanilajike? Yleensä kai banaanipuu tuottaa satoa vasta kolmantena vuonna. Vai oliko se jo valmis puu, jonka roudasit kotiisi?
- Anonyymi
ALOITUS OLI PELKKÄ LÄPPÄ. ÄLKÄÄ USKOKO KAIKKEA ROSKAA. BANAANIPUU EI MILLÄÄN MAHDU VESSAAN. EIKÄ KASVUAIKA TODELLAKAAN OLE KOLMEA KUUKAUTTA.
T aloittajat- Anonyymi
Ei ne kaikki niin isoja ole, mutta en jaksa selata onko onnistunut saamaan satoa, talvehtiminen ainakin onnistunut.
https://www.kotipuutarha.fi/minttua-ja-mustikoita/2018/07/15/banaanin-kasvatus-vauhtia-ja-vaaratilanteita/
Jotkin lajikkeet kestävät jopa 20 astetta pakkasta.
https://www.viherpeukalot.fi/banaani
Kohta saadaan kotimaista banaania!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Apua, Gogi ja Kia tippuivat TTK:sta! Oliko Gogin ja Kian tiputus mielestäsi oikein?
Gogi ja Kia tippuivat monen yllätykseksi sunnuntaina TTK:sta. Oliko tämä mielestäsi oikein näin vai kenen olisi pitänyt721814Taas poistuu ABC, nyt Salossa
Ei ole enää ihmisillä varaa ostaa nakkisämpylää myymälän puolelta. Viimeiset roposet menevät polttoaineeseen. Takana on1101655Irak aikoo laskea tyttöjen avioitumisikää yhdeksään vuoteen
Myös avioero naisen aloitteesta kielletään https://yle.fi/a/74-201236942521245Millainen luonne sinä olet?
Itse olen innovatiivinen ja kuunteleva, sekä avoin uusille asioille. Mieheltä1821202Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan vä
Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus – Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan väkivallan Joka neljä2351173Oletko koskaan miettinyt miltä lähempi fyysinen
kontakti tuntuisi hänen kanssaan? Sitä menee sekaisin pelkästä olemuksesta, niin kosketus voisi olla aika räjäyttävää.451087- 2121054
Vasemmistoliiton Minja Koskela lyttäsi Halla-ahon...
...arvion Usan presidentin vaalien voiton syistä, ja löi pöytään täsmälleen oikean arvion. Koskelan arviota tukevat myös293912Aina vaan kalliimmaksi tulee NATO Suomelle
"Kaikkonen ja Kopra: Nato vaatii pian lisää panostusta jäsenmailtaan" https://www.is.fi/politiikka/art-2000010824365.htm221890- 56767