Miten putsaat silmälasisi?
Rillipäille kyssä
57
90
Vastaukset
Erittäin hyvä kyssä!
Nestesaippualla ja vedellä hanan alla, jonka jälkeen paksuimmat vedet huiskitaan mäkeen, sangat kuivataan käsipyyhkeeseen ja linssit mikrokuituliinalla.
Joskus kattelin niitä tarkoitukseen myytäviä suihkepulloja, niin vettä ja saippuaahan ne näytti sisältävän. Hyvän litrahinnan kyllä tavaralle saa tuollaisessa pienessä suihkepullossa.Mä olen käyttäny ikkunanpesuainetta.. ja kuivaan talouspaprulla. Yleensä vielä esipesen fairyllä, mitä ei nyt ainakaan sais tehdä. Vissiin.
Wwuwuw kirjoitti:
Mä olen käyttäny ikkunanpesuainetta.. ja kuivaan talouspaprulla. Yleensä vielä esipesen fairyllä, mitä ei nyt ainakaan sais tehdä. Vissiin.
Aaaargh
Pahaa tekee. Fairy on varmasti aivan ok, mutta tuo talouspaperi...Naarmuttaa varmasti.Thymallus kirjoitti:
Aaaargh
Pahaa tekee. Fairy on varmasti aivan ok, mutta tuo talouspaperi...Naarmuttaa varmasti.Miten pehmeä talouspaperi voi naarmuttaa?
Wwuwuw kirjoitti:
Miten pehmeä talouspaperi voi naarmuttaa?
Huomaat sen, jos jatkat hommaa ja käytät yksiä laseja enemmän kuin sen kaksi vuotta.
Linssit ja pinnoitteet on kuitenkin vain jotain muoveja.Wwuwuw kirjoitti:
Entäs se ikkunanpesuaine? Mun mielestä se on pelittäny hemmetin hyvin. Suihkepullossa ostan ja siitä oon pistänyt pienempään suihkepulloon..
Wwuwuw kirjoitti:
Entäs se ikkunanpesuaine? Mun mielestä se on pelittäny hemmetin hyvin. Suihkepullossa ostan ja siitä oon pistänyt pienempään suihkepulloon..
Voi varmasti toimia ihan hyvin. En tunne asiaa. Auton lasipintoja sisäpuolelta olen pessyt talon lasipesuaineilla, kun siinäkin se menee niin, että jos ostat autoa varten oman tuotteen pikkupurkissa, niin taas litrahinta pomppaa.
Mutta itseasiassa auton laseissakin toimii melkeinpä parhaiten pieni kosteus ja mikrokuitupyyhe.Wwuwuw kirjoitti:
Naarmuttaa se :(
Mutta jostain syystä en tykkää niistä pikkuliinoistakaan.Wwuwuw kirjoitti:
Voiks sitä oikeesti käyttää? Ikkunanpesuainetta?
Hiton hyvä idea. Jos se ei kerran vahingoita linssejä, niin mie kanssa.Thymallus kirjoitti:
Voi varmasti toimia ihan hyvin. En tunne asiaa. Auton lasipintoja sisäpuolelta olen pessyt talon lasipesuaineilla, kun siinäkin se menee niin, että jos ostat autoa varten oman tuotteen pikkupurkissa, niin taas litrahinta pomppaa.
Mutta itseasiassa auton laseissakin toimii melkeinpä parhaiten pieni kosteus ja mikrokuitupyyhe.Sä ootkin joku mikrokuitupyyhekauppias..
Hyvää yötä.elisakettu kirjoitti:
Naarmuttaa se :(
Mutta jostain syystä en tykkää niistä pikkuliinoistakaan.Mikroliinoista tulee mikronaarmuja☝️
Nyt nukkuun..Wwuwuw kirjoitti:
Sä ootkin joku mikrokuitupyyhekauppias..
Hyvää yötä.Yötäpä yötä. Muista pyyhkiä liinalla.
elisakettu kirjoitti:
Hiton hyvä idea. Jos se ei kerran vahingoita linssejä, niin mie kanssa.No mä oon vaan käyttäny.. En tiedä suosituksista..
Wwuwuw kirjoitti:
No mä oon vaan käyttäny.. En tiedä suosituksista..
Veskassa ikkunanpesuaine ja säämiskä :)
Voi ne kaupassakin hieman kurkistella.
Kauniita unia W -Thymallus kirjoitti:
Yötäpä yötä. Muista pyyhkiä liinalla.
Mulla on ollu nää rillit (kahdet lukulasit) jotain neljä vuotta ja koko ajan pyyhkinyt nää paperilla.. En mä mitään naarmuja näe.. Eikä mun järkeenn käy vieläkään miksi paperi naarmuttaisi? Siis pestyjä puhtaita laseja. On mulla niitä liinojakin.. en tiedä miksen ole juuri käyttäny.
elisakettu kirjoitti:
Veskassa ikkunanpesuaine ja säämiskä :)
Voi ne kaupassakin hieman kurkistella.
Kauniita unia W -Enpä ole ihan ainoa, joka niin on tehnyt... Fairysta kun jää helposti semmonen ikävä kalvo.
https://blogit.ts.fi/asennetta-asusteita/puhtailla-laseilla-naet-hyvin-ja-naytat-hyvalta/
Tuo kirjoittaja puhuu myös paperilla pyyhkimisen puolesta..😌
"Juokseva vesi vie lasien pinnassa olevat pienet epäpuhtaudet, hiekan ja pölyn mukanaan, eivätkä ne näin jää linssin ja kuivaukseen käytettävän paperin väliin naarmuttamaan linssejä. Kuivauksessa parasta olisi käyttää kertakäyttöistä paperia, joka ei ole kierrätettyä tai muutoin karkeaa koostumukseltaan. Tavallinen talouspaperi, wc-paperi, nenäliinat tai kasvopaperit soveltuvat oikein hyvin, teollisuus käsipyyhe taas ei. Puhdistusliinojen ongelma on se, etteivät ne ole kertakäyttöisiä. Liinat kyllä putsaavat, mutta irtopöly ja muut partikkelit ovat linssin ja liinan välissä naarmuttamassa. Liinat eivät myöskään ole kertakäyttöisiä, joten ne itsessäänkin keräävät likaa. Jos kuitenkin käytät liinaa, muista pestä se säännöllisesti, älä käytä huuhteluainetta ja silitä pesun jälkeen (mikrokuituliinan pinta palautuu pesun jälkeen takaisin sileään ja hieman tarttuvaan kuosiinsa)."Wwuwuw kirjoitti:
Mulla on ollu nää rillit (kahdet lukulasit) jotain neljä vuotta ja koko ajan pyyhkinyt nää paperilla.. En mä mitään naarmuja näe.. Eikä mun järkeenn käy vieläkään miksi paperi naarmuttaisi? Siis pestyjä puhtaita laseja. On mulla niitä liinojakin.. en tiedä miksen ole juuri käyttäny.
Monenlaista vinkkiä näyttä löytyvän kun googlaa. Oman kokemuksen mukaan paperi-/ puukuitu on kovaa verrattuna synteettisiin mikrokuituliinoihin. Edellisissä laseissa oli ilmeisesti naarmuuntumista estävä pinnoite vain linssin ulkopinnalla, ja kun niitä riittävän monta vuotta putsasi ja mm. talouspaperilla kuivaili, niin linssit sumenivat "sisäpuolelta".
Tietysti liina pitää olla puhdas ja vain kyseiseen tarpeeseen.
Varmaan tässäkin kohtaa juuri tähän tarpeeseen myytävä kertakäyttöliina olisi paras, mutta kun olen tuosta kertakäyttöelämästä aina pyrkinyt eroon. Enkä mielellään myöskään maksa tyhjästä.- Anonyymi
Thymallus kirjoitti:
Huomaat sen, jos jatkat hommaa ja käytät yksiä laseja enemmän kuin sen kaksi vuotta.
Linssit ja pinnoitteet on kuitenkin vain jotain muoveja.Kyllä ja pinnoite on vain pinnoite muovilla. Vaurioituu helposti.
- Anonyymi
Thymallus kirjoitti:
Mutta itseasiassa auton laseissakin toimii melkeinpä parhaiten pieni kosteus ja mikrokuitupyyhe.Kyllä, itse laseihin toimii nimenomaan vesi ja pyyhe (erittäin pehmeä, minulla keittiöpyyhe, jollaisia ei enää missään myydäkään...). Sangat ne rasvoittuu ja niitä putsailen astianpesuaineella varovasti.
- Anonyymi
elisakettu kirjoitti:
Hiton hyvä idea. Jos se ei kerran vahingoita linssejä, niin mie kanssa.Itse en käyttäisi ikkunanpesuainetta. Tai jos käyttäisin, niin huuhtelisin tarkasti vedellä... ties mitä myrkkyjä, joista irtoaa jäämiä silmiin/iholle.
- Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
Sä ootkin joku mikrokuitupyyhekauppias..
Hyvää yötä.Mikrokuituliinoja on tullut jopa ajoshortsien mukana, toope. :D
-sivusta - Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
Mä olen käyttäny ikkunanpesuainetta.. ja kuivaan talouspaprulla. Yleensä vielä esipesen fairyllä, mitä ei nyt ainakaan sais tehdä. Vissiin.
Miksei fairya sais käyttää, itse käytän sitä aina.
Anonyymi kirjoitti:
Miksei fairya sais käyttää, itse käytän sitä aina.
Että optikkoliikkeet sais myytyä ylihinnoiteltuja likujaan.
Niille tarkoitetuilla pesuaineilla, yleensä.
Joskus nestesaippualla ja juoksevalla vedellä niinkuin Thymallus.Wwuwuw kirjoitti:
Älyttömiä hintoja niissä.. Vedätystä.
Se on totta. Ostan optikkoliikkeestä yleensä sellaisen ison pullon, josta luruttelen pariin pieneen. Pestä täytyy useamman kerran päivässä, niin mukana kätsympi se pieni puteli. Kuten autossa jne.
elisakettu kirjoitti:
Se on totta. Ostan optikkoliikkeestä yleensä sellaisen ison pullon, josta luruttelen pariin pieneen. Pestä täytyy useamman kerran päivässä, niin mukana kätsympi se pieni puteli. Kuten autossa jne.
Tuurilla ne laivatkin seilaa. Itsehän pesen korkeintaan kerran päivään. Muuten mennään sumussa.
Thymallus kirjoitti:
Tuurilla ne laivatkin seilaa. Itsehän pesen korkeintaan kerran päivään. Muuten mennään sumussa.
Tuurilla joo.... :-D
Olen hurjan tarkka siitä, että linssit ovat kirkkaat. Mua ärsyttää pienikin sormenjälki näkökentässä.
Sama aurinkolaseissa. Aina jossain töhnässä tai rasvassa.
Mulla on paha tapa ottaa lasit pois ja laittaa taas. Siksi ne ei kai oikein puhtaana pysykään.elisakettu kirjoitti:
Olen hurjan tarkka siitä, että linssit ovat kirkkaat. Mua ärsyttää pienikin sormenjälki näkökentässä.
Mulla on paha tapa ottaa lasit pois ja laittaa taas. Siksi ne ei kai oikein puhtaana pysykään.Sama.
Mutta laiskuus käy yli ärsytyksen. Ei jaksa kanniskella jotain välineitä mukana ja olla jatkuvasti puunaamassa laseja. Täytyy vaan antaa niiden olla ja olla lääppimättä.elisakettu kirjoitti:
Mulla on paha tapa ottaa lasit pois ja laittaa taas. Siksi ne ei kai oikein puhtaana pysykään.Oikeasti jos joku ärsyttää, niin oma pöljyys.
Hankin vasta-aikoihin uudet lasit, ja kun on noita väkertämisiä aina välillä, niin eihän sitä jokaista pikku rälläköintiä varten viitsi suojalaseihin vaihtaa. Hetihän se tuli melkein herkuimpaan kohtaan osuma rälläkän kipinästä. Ja taitaa näissä olla jo jotain spray-maalin pisamiakin.Thymallus kirjoitti:
Oikeasti jos joku ärsyttää, niin oma pöljyys.
Hankin vasta-aikoihin uudet lasit, ja kun on noita väkertämisiä aina välillä, niin eihän sitä jokaista pikku rälläköintiä varten viitsi suojalaseihin vaihtaa. Hetihän se tuli melkein herkuimpaan kohtaan osuma rälläkän kipinästä. Ja taitaa näissä olla jo jotain spray-maalin pisamiakin.Lasit maksaa vielä niin hurjasti.
Itte yritän muistaa käyttää vanhoja laseja joissain työhommissa, jos ei ihan suojalasien tarvetta ole. No ne on maalissa ja vaikka missä joo.
Rälläkkä? Aikas paha juttu. Itte en aukaise edes uunia tai tiskikonetta (kuuma höyry vahingoittaa pintoja) lasit päässä.elisakettu kirjoitti:
Lasit maksaa vielä niin hurjasti.
Itte yritän muistaa käyttää vanhoja laseja joissain työhommissa, jos ei ihan suojalasien tarvetta ole. No ne on maalissa ja vaikka missä joo.
Rälläkkä? Aikas paha juttu. Itte en aukaise edes uunia tai tiskikonetta (kuuma höyry vahingoittaa pintoja) lasit päässä.Hetken aikaa niitä jaksaa uusia varjella. Sitten ne muuttuu käyttötavaraksi ja uusitaan tarpeen mukaan. Varmaan pari viime kierrosta on mennyt ihan entisillä voimakkuuksilla, mutta pakko vaan uusia, kun entiset on jo niin sumeat. Ja ne vanhat lasit on aina liian kaukana, kun niitä tarvitsisi.
Hullumpi syyhän se on laseja uusia kehysten muodin mukaan, ja aika monet tekee sitäkin.Thymallus kirjoitti:
Hetken aikaa niitä jaksaa uusia varjella. Sitten ne muuttuu käyttötavaraksi ja uusitaan tarpeen mukaan. Varmaan pari viime kierrosta on mennyt ihan entisillä voimakkuuksilla, mutta pakko vaan uusia, kun entiset on jo niin sumeat. Ja ne vanhat lasit on aina liian kaukana, kun niitä tarvitsisi.
Hullumpi syyhän se on laseja uusia kehysten muodin mukaan, ja aika monet tekee sitäkin.Niinpä. Itsekin uusin lähinnä linssien (tai sitten jos haluan muuttaa painotusta, esim paremmin kauas tai lisää hämäränäköä tai parempi päätetyöskentely...) kirkkauden vuoksi.
Noita lasejakin saisi olla useampia.
En tajua. Luulen ostavani hyvää laatua, mutta silti ne menee sumeeksi. Nytkin on toisessa linssissä kunnon hiotuma, mutta taisi tulla siitä kun jotain pelleilin ja rojahdin sohvalta naama (lasit) edellä mattoon. Jälki on niinsanotusti turpaan saaneet rillit.
Tiskiaineella ja kuivaan pehmeään liinaan.
Nyt kun on tuo maskihomma eikä aina ole paperia mukana niin huurteet paidanhelmaan.Ei rillejä, mutta survasisin astianpesukoneeseen, jos ois. 😜
Mä just aattelin, että miksipä ei, jos sangat kestää..
Mä laitoin kerran sinne jonkun halvan juomapullon.. Oli kutistunu puoleen..Wwuwuw kirjoitti:
Mä just aattelin, että miksipä ei, jos sangat kestää..
Mä laitoin kerran sinne jonkun halvan juomapullon.. Oli kutistunu puoleen..Youtubessa joku pesi tietsikan emolevyjä siellä. 😃
Mun sodastreampullot otti myös muotoja pesukoneessa. 😂
- Anonyymi
Vedellä, silmälasien pesunesteellä tai astianpesuaineella, jossa ei ole sitruunahappoa. Nestesaippuoissa on sitruunahappoa, joka jatkuvassa käytössä pilaa pinnoitteet. Joskus jos en jaksa pestä, niin pyyhin ne niillä silmälasien puhdistusliinoilla, joissa on kyllä alkoholia mikä ei myöskään ole hyväksi linsseille. Niin ja kuivaan nenäliinoilla ja pehmeillä mikrokuituliinoilla. T. Rillihullu
Vesikraanan alla, pieni pliraus Fairya tai nestemäistä saippuaa, sen jälkeen pyyhkiminen pehmeällä kankaalla. Ei tule muovilinsseihin naarmuja.
- Anonyymi
Onko sinulla palstan monivuotisin rillipäisyys-kokemus ?
Anonyymi kirjoitti:
Onko sinulla palstan monivuotisin rillipäisyys-kokemus ?
Mieti sitä rauhassa...
Fairya ja vettä ja kuivaus optiikan puhdistukseen tarkoitettuun liinaan. Tai pelkällä ko. liinalla sitten. Onpa niitä silmälaseille tarkoitettuja pesunesteitäkin käytössä välillä.
- Anonyymi
Kusella huuhtelen ja kuivaan paidan helmaan. Virtsahappo on hyväksi linsseille. 👍
- Anonyymi
Hiukan astianpesuainetta veteen, ei sitruunaa sisältävää, ei paperilla, vaan silmälasien mikrokuituliinalla.
- Anonyymi
Pirkka silmälasipyyhkeillä
- Anonyymi
Miksi elisakettu on mielenvikainen para-ihme-psykologi- paraspygopaska ja ja aina ilman naist?
- Anonyymi
Peukulla pyöräytän, tai millä vaan rätillä. Sit kun ei enää näe läpi, haen Tokmannilta uuden satsin rillejä. Kympillä ja alle saa oikein toimivat 👍
xLiner- Anonyymi
Monitehoja ei saa Tokmannilta... Katsonpa aikas tarkkaan miten 800e:n rillini pesen.
Eikä saa ykstehojakaan.
Tokmannin rillit on plussan lukulaseja. Mun ykstehot miinukset hajataitolla ja muilla herkuilla höystettynä makso 450€, ja lukulasit toisen mokoman. Koska luen kyljellään maaten, olis kakstehot turhat kun en niillä näkis lukee. Ja lukulaseilla en uskaltais edes ajaa.
Mikrokuituliinalla puhdistan, tai kertakäyttöisillä puhdistusliinoilla silloin kun ei lähde mikroliinalla puhtaaksi.Ai Tokmannilta? Ne ovat jotain plus-linssisiä, joilla minä en tee yhtään mitään. Minulla pitää olla voimakkaat miinuslinssit. Hinta noin 500-800 euroa.
- Anonyymi
Siten kuin ei pitäisi ohjeistuksen mukaan. Eli kastelen lasit, laitan "nenän" kohdalle tipan astianpesuainetta - sohin mukaan vettä ja putsaan lasit - huuhtelen salamannopeasti ja kuivaan tarkasti.
Hassu ja ärsyttävä ilmiö on, kun lukulasi-pluslinssi-ihmiset saavat jostain tavaratalosta lasit hurjan halvalla, mutta me voimakkaasti likinäköiset miinuslinssi-ihmiset joudumme maksamaan silmälaseista hurjan hinnan.
- Anonyymi
Tuskinpa miinuslinssit koskaan kauppoihin vapautuukaan. Sehän olisi optikkoliikkeiltä iso siivu pois. Varmaan teknistä ongelmaa ei suuremmin olisi. Linssivoimakkuudethan nousee neljänneksen lisäyksillä? Markettien plussat näyttäisi noudattavan tätä. Käännetään miinukselle samalla periaatteella? Tuotanto hevonkuuseen laadunvalvonnalla, kuten tähänkin saakka ja..onko siinä sen kummempaa, jos ei optikkomaahantuojat? vastustaisi. - cu-
Anonyymi kirjoitti:
Tuskinpa miinuslinssit koskaan kauppoihin vapautuukaan. Sehän olisi optikkoliikkeiltä iso siivu pois. Varmaan teknistä ongelmaa ei suuremmin olisi. Linssivoimakkuudethan nousee neljänneksen lisäyksillä? Markettien plussat näyttäisi noudattavan tätä. Käännetään miinukselle samalla periaatteella? Tuotanto hevonkuuseen laadunvalvonnalla, kuten tähänkin saakka ja..onko siinä sen kummempaa, jos ei optikkomaahantuojat? vastustaisi. - cu-
Kääntää ne pluslinssit toisinpäin..😯
- Anonyymi
Kraanan alla tai aina sen jälkeen kun linssi tippuu asfaltille :D
- Anonyymi
Entisenä optikkona, ikkunanpesuaineet ovat yhtä hyviä kuin silmälaseille erityisesti tarkoitetut puhdistusaineet, ainesosat käytännössä samoja. Valkaistu paperi ei naarmuta, sen sijaan kierrätetyt talouspaperit (luonnonystävä) sisältävät hioketta, joka pitkässä juoksussa saattaa vahingoittaa linssejä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1621374
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä40965Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad38705- 14620
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä28612- 35604
Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46597Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver19580Ajatteletko ollenkaan minua
Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott30567Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .17553