Kaularangan välilevyn pullistuma

Anonyymi

Voisiko joku kertoa mitä tälläinen lääkärin lausunto tarkoittaa.
Minusta otettiin pari viikkoa sitten kaularangan magneettikuvat selkäkipujen vasemman käden/jalan kömpelyyden takia.
Minulla on järkyttäviä jatkuvia päänsärkyjä.
Lääkäri soitti 22.12 sanoi että kuvissa ei näkynyt mitään kehotti menemään fysioterapiaan ja pyytää vielä neurokirurgia tarkistamaan kuvat.
Sain soiton Neurokirurgialta ja ajan sinne pikana..
Kysyin mikä kiire sinne on niin hoitaja ei suostunut kertomaan puhelimessa.
Tässä tämä minun lääkärin tekemä lausunto ei (Neurokirurgin)mitäköhän tuo on Suomen kielellä?
Kaularangan magneetti potilaalle tehty. Tässä todetaan oikoryhti,nikamat linjassa ja nämä muodoltaan ja sigaaliltaan säännölliset. Sentraalinen spinaalikanava on tilava, eikä medullassa näy signaalipatologiaa. C 5 -6 välissä on pieni sentraalinen prolapsi, joka ei ainakaan kuvantamisessa tullut kontaktiin medullan kanssa. Juurikanavat lausuttu kaikilla tasoilla väljiksi.

5

1555

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eikös välilevyn pullistumat ole aina vaarallisia, koska voivat vahingoittaa selkäydintä, ja sitä kautta aiheuttaa halvauksen ja ties mitä.

      • Anonyymi

        Yleensä ne pullahtavat kiusaamaan hermojuuria. Halvausoireita ne saattavat aiheuttaa silti. Itselläni oli sekä selän, että niskan kanssa vuosikausia ongelmia. Vasta jalan pohjehermohalvaus ja oikean käden motoriikkaongelmat veivät tarkempiin jatkotutkimuksiin. Ensin leikattiin neljä juuriaukkoa ristiselästä väljemmiksi ja sitten niskasta kaksi välilevyä kokonaan pois ja titaanideesit tilalle.

        Krooniset kivut jäivät leikkauspöydälle ja jalkaterä lakkasi läpsymästä. Oikean käden särky lähti, mutta hienomotoriikan palautuminen ei ihan kokonaan onnistunut, mutta nyt jo käsiala on sellaista, että hyvin siitä saa selvän. Selän kanssa on ajoittain ongelmia vieläkin ja niska on tietenkin jäykempi.
        Silti leikkauksista oli minun kohdallani iso apu. Niihin liittyy kuitenkin aina myös riskejä, joten ihan helposti ei leikkaamaan mennä. Kaverilla piti olla rutiinileikkaus, mutta sairaalabakteeri oli vähällä viedä hengen.
        Prolapsinkin yleensä luonto hoitaa ja viiden vuoden päästä leikattu ja konservatiivisesti hoidettu ovat tilastollisesti samalla viivalla.

        Olen vain "kokemusasiantuntija" ja kokemuksenikin on yli kymmenen vuoden takaa. Jos lääkäri suosittaa leikkausta, kannattaa ainakin harkiata sitä vakavasti, mutta jos lääkärin mielestä leikkausta ei tarvita, niin hyvä sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä ne pullahtavat kiusaamaan hermojuuria. Halvausoireita ne saattavat aiheuttaa silti. Itselläni oli sekä selän, että niskan kanssa vuosikausia ongelmia. Vasta jalan pohjehermohalvaus ja oikean käden motoriikkaongelmat veivät tarkempiin jatkotutkimuksiin. Ensin leikattiin neljä juuriaukkoa ristiselästä väljemmiksi ja sitten niskasta kaksi välilevyä kokonaan pois ja titaanideesit tilalle.

        Krooniset kivut jäivät leikkauspöydälle ja jalkaterä lakkasi läpsymästä. Oikean käden särky lähti, mutta hienomotoriikan palautuminen ei ihan kokonaan onnistunut, mutta nyt jo käsiala on sellaista, että hyvin siitä saa selvän. Selän kanssa on ajoittain ongelmia vieläkin ja niska on tietenkin jäykempi.
        Silti leikkauksista oli minun kohdallani iso apu. Niihin liittyy kuitenkin aina myös riskejä, joten ihan helposti ei leikkaamaan mennä. Kaverilla piti olla rutiinileikkaus, mutta sairaalabakteeri oli vähällä viedä hengen.
        Prolapsinkin yleensä luonto hoitaa ja viiden vuoden päästä leikattu ja konservatiivisesti hoidettu ovat tilastollisesti samalla viivalla.

        Olen vain "kokemusasiantuntija" ja kokemuksenikin on yli kymmenen vuoden takaa. Jos lääkäri suosittaa leikkausta, kannattaa ainakin harkiata sitä vakavasti, mutta jos lääkärin mielestä leikkausta ei tarvita, niin hyvä sitten.

        Kiitos kommenteista.
        Melkein arvaan että leikkausta se ehdottaa, koska näin nopeasti pitää mennä sinne ajalle..
        En itse voi elää tälläisen kivun kanssa, kun se rajoittaa todella paljon elämääni..
        Aijon suostua leikkaukseen vaikka pelottaa todella paljon..
        Vasen käteni ei toimi tavarat tippuu ja nimetön sekä pikkurilli on tunnoton.
        Vasen jalka on voimaton.
        Kipu on sietämätön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kommenteista.
        Melkein arvaan että leikkausta se ehdottaa, koska näin nopeasti pitää mennä sinne ajalle..
        En itse voi elää tälläisen kivun kanssa, kun se rajoittaa todella paljon elämääni..
        Aijon suostua leikkaukseen vaikka pelottaa todella paljon..
        Vasen käteni ei toimi tavarat tippuu ja nimetön sekä pikkurilli on tunnoton.
        Vasen jalka on voimaton.
        Kipu on sietämätön.

        Turha sitä pelätä on. Suomessa neurokirurgian taso on huippua. Riski on reaalinen, mutta jos asiantuntija ei arvioi hyötyä selvästi suuremmaksi kuin riskiä, et edes pääsisi leikkaukseen.

        Minullavika oli oikealla puolella. Välillä tavarat tipahteli kädestä ja oikea jalka läpsyi kävellessä. Katkokävely vaivasi. Varsinkin ylämäkeen noustessa oli pakko pysähdellä ja oikoa selkää. Diagnoosi (tai yksi niistä) oli tuntematon degeneratiivinen välilevysairaus. Itselläni käden ja jalan ongelmat johtuivat kuitenkin eri paikassa olevista ongelmista. Niskan prolapsin ei pitäisi vaikuttaa jalkaan. (En ole asiantuntija)

        Vihlovat kivut olivat minulla sen verran kovia, etteivät lievemmät reseptikipulääkkeet vieneet kipua pois, vaan korkeintaan terävän kivun päälle tuli vähän pumpulia. Kerran sain niin kovaa kamaa, että kivut lähtivät, mutta samalla lähtivät suunnilleen kaikki ylemmät henkiset toiminnat. Tuijottelin apaattisena peräseinää. En sen jälkeen halunnut ottaa panacodia kovempaa, kun sekin sekoittaa nuppia kodeiinin muuttuessa maksassa morfiiniksi. Sitä söin viimeiset puoli vuotta ennen leikkausta maksimiannosta ja kykenin kuitenkin käymään samalla töissä.

        Tsemppiä.


      • Anonyymi

        Tuohon voisin lisätä sen, että lueskelin melko paljon selkäongelmista. Lainasin kirjastosta kirjan, jota luulin itsehoitokirjaksi, mutta joka oli ilmeisesti tarkoitettu selkäongelmia hoitaville yleislääkäreille.
        Kirjassa todettiin jotenkin tähän tapaan: "Potilasta (prolapsi) tulee rauhoittaa, että halvaus on hyvin epätodennäköistä, mikäli meduulakompressio on suljettu pois."

        Minun tuurillani magneettikuvauksessa löydettiin medullakomprsessiota. Taidan keritä krematorioon, ennen kuin se iskee pahemmin päälle.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      125
      1298
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      289
      955
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      845
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      631
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      144
      610
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      587
    7. 52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      518
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      501
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      106
      477
    Aihe