Aihe

Patteriautoilla hankalaa Lapissa

Anonyymi

108

285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Reitin puoliväliin osuu sopivasti Sodankylä. Kaksi vuotta sitten ensimmäisessä sähköautojen talvivertailussa yövyimme siellä ja latasimme akut täyteen. Kahdessa vuodessa Sodankylään on rakennettu useita latauspisteitä. Jopa pikalatauspisteitä löytyy aivan matkan varrelta. Tavallisia latauspisteitä on useita."

      Ainoat kaksi autoa joilla oli ongelma toimintasäteen kanssa ovat puhtaasti kaupunkikäyttöön tarkoitettuja. Niitä ei osteta Lapin selkosilla matkaamiseen. Muilla ei ollut mitään ongelmaa ja kuten TM mainitsi niin latausasemien rakentaminen on edistynyt hyvin Lapissakin ja lisää tulee koko ajan.
      Muualla Suomessa latausverkko on ollut hyvässä iskussa jo pitkään ja Lappikin alkaa olemaan voitettua kantaa.

    • Anonyymi

      Ketä kiinostaa matka Lappiin, onko se joku vertailu primusmotor jonka perusteella valitsee auton. Itse en ole koskaan lappin autolla mielinyt.

      Toiseksi ihmettelen termiä protokollanmukainen akkujen tyhjeneminen, mitä tarkoittaa. Useimmat säkärit ajavat vielä 30km vaikka monitori näyttää 0km.

      Voiko olla lapsellisempaa autotestiä, voiko?

      • Anonyymi

        "Ketä kiinostaa matka Lappiin..."

        Satojatuhansia turisteja joka vuosi. Aina käydessäni parkkipaikat on täynnä autoja eikä niitä kaikkia ole sinne junalla tuotu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ketä kiinostaa matka Lappiin..."

        Satojatuhansia turisteja joka vuosi. Aina käydessäni parkkipaikat on täynnä autoja eikä niitä kaikkia ole sinne junalla tuotu.

        "Ketä kiinostaa matka Lappiin..."
        Satojatuhansia turisteja joka vuosi

        Nyt et ymmärtänyt pointtia. Ihmisiä kyllä kiinnostaa Lappi, mutta ei matka sinne sinne eli ajaminen.
        Siksi on keksitty junat lentokoneet bussit...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ketä kiinostaa matka Lappiin..."
        Satojatuhansia turisteja joka vuosi

        Nyt et ymmärtänyt pointtia. Ihmisiä kyllä kiinnostaa Lappi, mutta ei matka sinne sinne eli ajaminen.
        Siksi on keksitty junat lentokoneet bussit...

        Mitens taksilla loppumatka?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ketä kiinostaa matka Lappiin..."
        Satojatuhansia turisteja joka vuosi

        Nyt et ymmärtänyt pointtia. Ihmisiä kyllä kiinnostaa Lappi, mutta ei matka sinne sinne eli ajaminen.
        Siksi on keksitty junat lentokoneet bussit...

        "Nyt et ymmärtänyt pointtia"

        Kyllä ymmärsin.
        Olen yli 40 vuotta matkaillut lapissa kaikkina vuodenaikoina ja sillä kokemuksella sanon että valtaosa kotimaan turisteista tulee sinne omalla autolla.
        Sinun mielestäsi suurin osa käyttää muita kulkuneuvoja.
        Pysytään vaan poteroissamme, ei se muuta sitä tosiasiaa että sähköautojen pitää vielä kehittyä ennen kuin ne on samalla tasolla matkailukäytössä kuin polttomoottoriautot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nyt et ymmärtänyt pointtia"

        Kyllä ymmärsin.
        Olen yli 40 vuotta matkaillut lapissa kaikkina vuodenaikoina ja sillä kokemuksella sanon että valtaosa kotimaan turisteista tulee sinne omalla autolla.
        Sinun mielestäsi suurin osa käyttää muita kulkuneuvoja.
        Pysytään vaan poteroissamme, ei se muuta sitä tosiasiaa että sähköautojen pitää vielä kehittyä ennen kuin ne on samalla tasolla matkailukäytössä kuin polttomoottoriautot.

        just noin suksiboksi katolla ja auto täyteen lastattuna ja matka ajetaan lähes yhtä soittoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        just noin suksiboksi katolla ja auto täyteen lastattuna ja matka ajetaan lähes yhtä soittoa.

        Ei kun 150km välein kahvitaukoja pitäen toppahaalarit päällä kun rangen riittämättömyyden takia ei voi pitää lämmitystä päällä.
        Muu perhe lähtee junalla perästä ja odottaa sitten perillä.


    • Anonyymi

      Ehkä sellainen kuski jolla on jatkuvasti pitkiä ajoja, eikä ehdi autoaan latailla niin sellaista hankkii.
      Hauskoja nämä epätoivoiset syyt miksi sähköautoa ei kannata hankkia.

      • Anonyymi

        Onhan tuossa siinä mielessä pointtia että vertailussa on kuitenkin yli 400 km rangella olevia autoja ja "myös näillä autoilla sähkön riittäminen oli hilkulla" vaikka matkaa oli vain 260 km. Laskeehan se polttiksenkin range, mutta on vähän eri asia jos 1000km sijaan pääseekin vain 700 km.

        Täälläkin on paljon hehkutettu esim. edullisia ID.3 ja ID.4 malleja, joissa hinnat alkaen -malleissa on reilu 300 km range. Kuitenkin käytännössä noiden range/latausväli jäänee talvella max. 200 kilometriin ja vähemmäksikin jos reissun päällä latauspisteitä on harvemmassa. Nuo on kuitenkin sen kokoluokan autoja että niitä ostetaan muuhunkin kuin pelkkään kaupunkipyörittelyyn missä joku 150-200 km riittää mainiosti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan tuossa siinä mielessä pointtia että vertailussa on kuitenkin yli 400 km rangella olevia autoja ja "myös näillä autoilla sähkön riittäminen oli hilkulla" vaikka matkaa oli vain 260 km. Laskeehan se polttiksenkin range, mutta on vähän eri asia jos 1000km sijaan pääseekin vain 700 km.

        Täälläkin on paljon hehkutettu esim. edullisia ID.3 ja ID.4 malleja, joissa hinnat alkaen -malleissa on reilu 300 km range. Kuitenkin käytännössä noiden range/latausväli jäänee talvella max. 200 kilometriin ja vähemmäksikin jos reissun päällä latauspisteitä on harvemmassa. Nuo on kuitenkin sen kokoluokan autoja että niitä ostetaan muuhunkin kuin pelkkään kaupunkipyörittelyyn missä joku 150-200 km riittää mainiosti.

        Just tuon takia on hyvä että sähkäreistä löytyy eri kokoisella akulla varustettuja versioita. Esim ID.3:n versiot WLTP 330km, 440km ja 550km.
        Itse olen ajatelut seuraavaksi autoksi tuota 330km versiota koska minulle lisärange olisi huono sijoitus. Hyvä että on tarjolla edullinen vaihtoehto ihmsille jotka nauttivat Lapista vain telkkarin välityksellä tai Finnairilla.
        Toisaalta kuitenkin rahalla saa lisää rangea jos tarvetta on.


      • Anonyymi

        Ei niitä pitkiä ajoja tarvitse tulla jatkuvasti, itsellä on noin kerran kuussa käynti firman toisessa toimipisteessa, meno-paluu yht. 350km ja perillä ei ole latausmahdollisuutta. Nuo on muutenkin sen verran pitkiä päiviä että ei todellakaan kiinnosta käyttää vielä lisäaikaa jossain latauspisteellä odotteluun tai vaihtoehtoisesti jännittää että riittääkö range vai ei. Harmi koska muuten sähköauto sopisi omiin ajoihin hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niitä pitkiä ajoja tarvitse tulla jatkuvasti, itsellä on noin kerran kuussa käynti firman toisessa toimipisteessa, meno-paluu yht. 350km ja perillä ei ole latausmahdollisuutta. Nuo on muutenkin sen verran pitkiä päiviä että ei todellakaan kiinnosta käyttää vielä lisäaikaa jossain latauspisteellä odotteluun tai vaihtoehtoisesti jännittää että riittääkö range vai ei. Harmi koska muuten sähköauto sopisi omiin ajoihin hyvin.

        Ei mene kauaa kun on normi että firmojen parkkipaikoilla on latauspisteet autoille. Myös siellä sinun toisessa toimipisteessä. Tuollaisen ilmaisen hitaan kolmivaihe latauspisteen rakennuskustannukset ovat niin pienet että niitä kannattaa firmojen tehdä imagosyistä vaikkei olisi kovin suurta tarvetta edes. Vihreys rulettaa business-maailmassa.

        Verottaja on tehnyt hyvän kädenojennuksen sekä firmoille että työntekijöille ja työsuhdeautoissa latauskelvottomat autot ovat pian historiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mene kauaa kun on normi että firmojen parkkipaikoilla on latauspisteet autoille. Myös siellä sinun toisessa toimipisteessä. Tuollaisen ilmaisen hitaan kolmivaihe latauspisteen rakennuskustannukset ovat niin pienet että niitä kannattaa firmojen tehdä imagosyistä vaikkei olisi kovin suurta tarvetta edes. Vihreys rulettaa business-maailmassa.

        Verottaja on tehnyt hyvän kädenojennuksen sekä firmoille että työntekijöille ja työsuhdeautoissa latauskelvottomat autot ovat pian historiaa.

        kunnon porvari odottaa vetyautoja ja mukavuutta

        sialla on töpselinokka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kunnon porvari odottaa vetyautoja ja mukavuutta

        sialla on töpselinokka

        Toivottavasti tällä porvarilla on fillari sillä vetyautoja ei ole tulossa ainakaan 20-30 vuoteen vaikka infraa alettaisiin pystyttämään huomenna. Ja kun siinä on vielä sellainenkin juju että kukaan ei ole aloittamassa yhtään mitään vielä vuosiin.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivottavasti tällä porvarilla on fillari sillä vetyautoja ei ole tulossa ainakaan 20-30 vuoteen vaikka infraa alettaisiin pystyttämään huomenna. Ja kun siinä on vielä sellainenkin juju että kukaan ei ole aloittamassa yhtään mitään vielä vuosiin.

        Eipä tuon sähköautoilunkaan infra vielä kovin kummoista ole!

        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/9-tunnin-paivakahvit-sahkoauton-lataaminen-tavistaloudessa-tokkii-sahkoautolataamista-setviva-juttusarja-alkaa/a7928754-4b06-4141-9b6e-c6aaabb4d02b


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai.....

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f7ddae2d-3b77-4d07-8554-efb69def0125

        "Suomessa on ollut kaksi vetytankkausasemaa, mutta nekin on poistettu käytöstä. Tarvetta ei vielä juurikaan ollut, eikä olemattomalla käytöllä ollutta teknologiaa kannattanut lähteä tässä vaiheessa päivittämään."

        Tilanne on tasan tämä. Mitään ei ole olemassa eikä ole ketään edes aloittamassa tekemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä tuon sähköautoilunkaan infra vielä kovin kummoista ole!

        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/9-tunnin-paivakahvit-sahkoauton-lataaminen-tavistaloudessa-tokkii-sahkoautolataamista-setviva-juttusarja-alkaa/a7928754-4b06-4141-9b6e-c6aaabb4d02b

        Sähköauto ladataan kotona halvalla yösähköllä. Muuta infraa ei juurikaan tarvita.
        Ja jos lähtee reissuun niin esimerkiksi Hki-Rovaniemi-välillä on pelkästään K-latauksella yli sata latauspistettä.
        Tottaikai löytyy tuollaisia tapauksia kun artikkelissa oli kaivettu että kun menee kaverille kylään rivariin niin siellä lataus ei onnistu. DAH,
        Kuka laskee autonsa lataamisen sen varaan että kaverilla on latauspiste tarjolla.
        Uudestaan, DAH


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan tuossa siinä mielessä pointtia että vertailussa on kuitenkin yli 400 km rangella olevia autoja ja "myös näillä autoilla sähkön riittäminen oli hilkulla" vaikka matkaa oli vain 260 km. Laskeehan se polttiksenkin range, mutta on vähän eri asia jos 1000km sijaan pääseekin vain 700 km.

        Täälläkin on paljon hehkutettu esim. edullisia ID.3 ja ID.4 malleja, joissa hinnat alkaen -malleissa on reilu 300 km range. Kuitenkin käytännössä noiden range/latausväli jäänee talvella max. 200 kilometriin ja vähemmäksikin jos reissun päällä latauspisteitä on harvemmassa. Nuo on kuitenkin sen kokoluokan autoja että niitä ostetaan muuhunkin kuin pelkkään kaupunkipyörittelyyn missä joku 150-200 km riittää mainiosti.

        Jos ajaa pitkiä matkoja, niin sähköauto ei ole parasvaihtoehto, se on selvä jo ilman TM testiä, eli lähtökohta on ihan älytön, mitä vittua noilla lehdillä päässä liikkuu?

        Itselläni sähköauto ja tiedän, että sillä voi kyllä ajaa pitkiäkin matkoja, mutta mielekästä se ei ole ainakaan omalla kohdalla. Valintani olen tehnyt ajojeni pohjalta jotka ovat nykyisin noin 70km päivässä ja latailen joka toinen tai kolmas päivä ja se on ok minulle.

        Lapinmatkaan lähtisin mieluiten vaikka vanhalla autollani, joka oli suunniteltu sellaisille, neliveto, suora kuutonen diesel, automaattilaatikolla, range n.1000km.

        Vapaa ajan tai työmatkat eivät saa olla kärvistelyä ja jos ne ovat pitkiä, niin en valitsisi vielä sähköistä autoa, nurkissa ajoon se sopii varsin hyvin ja siksi valitsin täyssähköisen tarpeisiini ja siihen ei TM tai muut typerät lehdet vaikuttaneet ja ikinä aikaisemminkaan.

        Se on koe ajo ja perstuntuma mikä ratkaisee lampaat katsoo mitä auktoriteetti TM sanoo ja se on siten kivitauluun hakattu fakta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niitä pitkiä ajoja tarvitse tulla jatkuvasti, itsellä on noin kerran kuussa käynti firman toisessa toimipisteessa, meno-paluu yht. 350km ja perillä ei ole latausmahdollisuutta. Nuo on muutenkin sen verran pitkiä päiviä että ei todellakaan kiinnosta käyttää vielä lisäaikaa jossain latauspisteellä odotteluun tai vaihtoehtoisesti jännittää että riittääkö range vai ei. Harmi koska muuten sähköauto sopisi omiin ajoihin hyvin.

        Eikö edes matkalla voi ladata?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kunnon porvari odottaa vetyautoja ja mukavuutta

        sialla on töpselinokka

        Puuttuuko sinulta kotonta sähkö?

        Uskomatonta vuonna2021.

        Entä käytkö ulkohuusissa ja maalattia saunassa tarpeillasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto ladataan kotona halvalla yösähköllä. Muuta infraa ei juurikaan tarvita.
        Ja jos lähtee reissuun niin esimerkiksi Hki-Rovaniemi-välillä on pelkästään K-latauksella yli sata latauspistettä.
        Tottaikai löytyy tuollaisia tapauksia kun artikkelissa oli kaivettu että kun menee kaverille kylään rivariin niin siellä lataus ei onnistu. DAH,
        Kuka laskee autonsa lataamisen sen varaan että kaverilla on latauspiste tarjolla.
        Uudestaan, DAH

        Et selvästikään ole penaalin terävin kynä. Kysehän on kauppalehden juttu SARJASTA, jossa setvitään sähköautolataamista näin:

        "Tämä blogimainen, lyhyitä katsauksia aiheeseen tuova juttusarja valottaa sähköauton lataamiskokemuksia eteen osuvien koeajojen käytännön esimerkkien kautta. Latauspäiväkirjat-sarja heijastelee useamman kuin yhden ihmisen latauspisteillä kokemia kommelluksia lähinnä pääkaupunkiseudulla."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mene kauaa kun on normi että firmojen parkkipaikoilla on latauspisteet autoille. Myös siellä sinun toisessa toimipisteessä. Tuollaisen ilmaisen hitaan kolmivaihe latauspisteen rakennuskustannukset ovat niin pienet että niitä kannattaa firmojen tehdä imagosyistä vaikkei olisi kovin suurta tarvetta edes. Vihreys rulettaa business-maailmassa.

        Verottaja on tehnyt hyvän kädenojennuksen sekä firmoille että työntekijöille ja työsuhdeautoissa latauskelvottomat autot ovat pian historiaa.

        Ei muuten tule firmojen parkkipaikoille latauspaikkoja, siitä pitää verottaja huolen. Nykyinen tulkinta kun on että jos parkkipaikalla on yksikin latauspiuste syntyy kaikille työntekijöille verotettava työsuhde-etu. Asiassa on nyt meneillään siirtymäaika, mutta kukaan ei ole niin tyhmä että alkaisi tolppia laittamaan kun verotettava etu astuu voimaan muuutaman vuoden kuluttua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö edes matkalla voi ladata?

        Matkan varrella on ainakin yksi latauspiste, mutta kun matkoihin menee ajankohdasta ja kelistä riippun 4-5 tuntia, ja siihen vielä päälle 8-9 tunnin työpäivä, niin en halua noina päivinä viettää enää yhtään ylimääräistä aikaa auton latautumista odotellen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto ladataan kotona halvalla yösähköllä. Muuta infraa ei juurikaan tarvita.
        Ja jos lähtee reissuun niin esimerkiksi Hki-Rovaniemi-välillä on pelkästään K-latauksella yli sata latauspistettä.
        Tottaikai löytyy tuollaisia tapauksia kun artikkelissa oli kaivettu että kun menee kaverille kylään rivariin niin siellä lataus ei onnistu. DAH,
        Kuka laskee autonsa lataamisen sen varaan että kaverilla on latauspiste tarjolla.
        Uudestaan, DAH

        > Ja jos lähtee reissuun niin esimerkiksi Hki-Rovaniemi-välillä on pelkästään K-latauksella yli sata latauspistettä.

        Niin, kun ajelee jonnekin laskettelukeskukseen koronaa hakemaan. Vaan jos pitääkin poistua valtaväyliltä? Aika hiljaista taitaa pikalatauspisteiden suhteen olla Tampereen eteläpuolellakin, jos joutuu työtehtävissä ajelemaan edestakaisin pikkuteitä. Eikä siellä matkan päässäkään taastusti ole pikalatausta eikä useimmiten edes sitä shukotöpseliä tarjolla. Surkeaa on, jos ei näillä reunaehdoilla uskalla etääntyä yli 125 km päähän kotoaan tai joutuu tekemään kymmenien kilometrien koukkauksia päästäkseen kykkimään puoli tuntia huoltoasemalla pikalatauksen merkeissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Ja jos lähtee reissuun niin esimerkiksi Hki-Rovaniemi-välillä on pelkästään K-latauksella yli sata latauspistettä.

        Niin, kun ajelee jonnekin laskettelukeskukseen koronaa hakemaan. Vaan jos pitääkin poistua valtaväyliltä? Aika hiljaista taitaa pikalatauspisteiden suhteen olla Tampereen eteläpuolellakin, jos joutuu työtehtävissä ajelemaan edestakaisin pikkuteitä. Eikä siellä matkan päässäkään taastusti ole pikalatausta eikä useimmiten edes sitä shukotöpseliä tarjolla. Surkeaa on, jos ei näillä reunaehdoilla uskalla etääntyä yli 125 km päähän kotoaan tai joutuu tekemään kymmenien kilometrien koukkauksia päästäkseen kykkimään puoli tuntia huoltoasemalla pikalatauksen merkeissä.

        "Aika hiljaista taitaa pikalatauspisteiden suhteen olla Tampereen eteläpuolellakin, jos joutuu työtehtävissä ajelemaan edestakaisin pikkuteitä"

        Ok. Taas opimme että on olemassa yksi ihmisryhmä lisää joille sähköauto ei sovi. Sellaiset jotka ajelevat työkseen pikkuteitä edestakaisin.
        Näin sitä ihminen viisastuu.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      hih-vetyä ootellessa

      • Anonyymi

        Sitä saat odottaa vähintään 20 vuotta. Todennäköisesti pidempäänkin ja senkin jälkeen vedyllä ajaminen on törkeän kallista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä saat odottaa vähintään 20 vuotta. Todennäköisesti pidempäänkin ja senkin jälkeen vedyllä ajaminen on törkeän kallista.

        Niin, mutta vain suomessa. Muualla vety infraa on jo paljonkin valmiina, ja lisää tulee koko ajan, kuten tuon iltalehden jutussa jo sanottiinkin. Sähkö on pelkkä välivaihe, kun tarpeksi pitkää rangea pakkasella niihin on selvästi mahdotonta kehittää. Rasakaskalustokin tulee kulkemaan tulevaisuudessa vedyllä, joten tännekin junttilaan vetyasemia alkaa olla pikkuhiljaa pakko rakentaa. Joillekin junteille se ei vaan näytä menevän kaaliin....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, mutta vain suomessa. Muualla vety infraa on jo paljonkin valmiina, ja lisää tulee koko ajan, kuten tuon iltalehden jutussa jo sanottiinkin. Sähkö on pelkkä välivaihe, kun tarpeksi pitkää rangea pakkasella niihin on selvästi mahdotonta kehittää. Rasakaskalustokin tulee kulkemaan tulevaisuudessa vedyllä, joten tännekin junttilaan vetyasemia alkaa olla pikkuhiljaa pakko rakentaa. Joillekin junteille se ei vaan näytä menevän kaaliin....

        " kun tarpeksi pitkää rangea pakkasella niihin on selvästi mahdotonta kehittää"
        Pitkää rangea pakkasella tarvitsee niin häviävän pieni porukka että se ei vaikuta oikeastaan yhtään mihinkään. Ei sen takia vetyä aleta minnekään toimittamaan.

        Fossiili Dieselin korvaa biodiesel, kaasu- ja sähkörekat. Vedyllä on todella huonot kortit kädessään. Pitkä lista huonoja puolia eikä mitään ehdotonta etua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " kun tarpeksi pitkää rangea pakkasella niihin on selvästi mahdotonta kehittää"
        Pitkää rangea pakkasella tarvitsee niin häviävän pieni porukka että se ei vaikuta oikeastaan yhtään mihinkään. Ei sen takia vetyä aleta minnekään toimittamaan.

        Fossiili Dieselin korvaa biodiesel, kaasu- ja sähkörekat. Vedyllä on todella huonot kortit kädessään. Pitkä lista huonoja puolia eikä mitään ehdotonta etua.

        Kertoisitko lisää tuon vedyn huonoista puolista. Sinulla kun näyttää olevan siitä melkoisesti tietoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertoisitko lisää tuon vedyn huonoista puolista. Sinulla kun näyttää olevan siitä melkoisesti tietoa.

        Yksi huono puoli riittää tappamaan tämän casen täysin. Vedyn valmistus kuluttaa valtavasti energiaa. Valmistettu vety sisältää vain noin 60% siitä energiasta joka vedyn valmistaminen vaatii. On täysin typerää käyttää sähköä vedyn valmistamiseen huonolla hyötysuhteella kun sähkön energian voi käyttää suoraan auton liikuttamiseen.
        Vety on mahdoton yhtälö taloudelliselta kannalta. Se pysyyy aina merkittävästi sähköä kalliimpana koska vety valmistetaan sähkön avulla ja suuri osa nergiasta hukkuu prosessissa taivaan tuuliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi huono puoli riittää tappamaan tämän casen täysin. Vedyn valmistus kuluttaa valtavasti energiaa. Valmistettu vety sisältää vain noin 60% siitä energiasta joka vedyn valmistaminen vaatii. On täysin typerää käyttää sähköä vedyn valmistamiseen huonolla hyötysuhteella kun sähkön energian voi käyttää suoraan auton liikuttamiseen.
        Vety on mahdoton yhtälö taloudelliselta kannalta. Se pysyyy aina merkittävästi sähköä kalliimpana koska vety valmistetaan sähkön avulla ja suuri osa nergiasta hukkuu prosessissa taivaan tuuliin.

        Ei se sähköautonkaan akun täyttämisen hyötysuhde huimaava ole. Latauksen hyötysuhde on 85-90% ja sähkön saaminen voimalaitokselta laturiin vie noin 5%. Eli pahimmillaan 80%.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se sähköautonkaan akun täyttämisen hyötysuhde huimaava ole. Latauksen hyötysuhde on 85-90% ja sähkön saaminen voimalaitokselta laturiin vie noin 5%. Eli pahimmillaan 80%.

        Kuluttaja ei maksa muusta kuin siitä sähköstä joka tulee töpselistä. Energia kun ei katoa mihinkään niin kerropa miksi energiaksi latauksessa katoaa 10-15% ? Ei lämmöksi ainkana noin paljon muutu, tuskin myöskään valoksi, kineettiseksi tai potentiaalienergiaksi....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertoisitko lisää tuon vedyn huonoista puolista. Sinulla kun näyttää olevan siitä melkoisesti tietoa.

        Vedyn tiheys on surkean pieni. Sitä saa henkilöauton kokoluokassa pakattua mukaan huimalla 400 bar paineellakin vain muutaman hassun kilon.

        Tätä en ole jaksanut tarkistaa, mutta kuulemma vetuautoissa tankin ovat vielä hiilikuitua ja niillä on rajallinen käyttöikä. Eli kalliit tankit pitää uusia kerran tai pari auton käyttöiän puitteissa.

        Biokaasu on paljon helpompi tapaus. Suuremman tiheyden vuoksi pärjätää n200 bar paineella ja halvemmilla tersätankeilla - tosin kevyempiä hiilikuituvahtivisteisiakin on markkinoilla. Tosin toimintasäde ei tämänkään kanssa ole huima. Mutta biokaasua saa parilta asemalta myös nesteytettynä ja tätäkin koemielessä käytetään raskaassa kalustossa. Tosin rekkojan on myös paineistetulla kaasulla toimivina.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se sähköautonkaan akun täyttämisen hyötysuhde huimaava ole. Latauksen hyötysuhde on 85-90% ja sähkön saaminen voimalaitokselta laturiin vie noin 5%. Eli pahimmillaan 80%.

        Vedyn tuotanto elektrolyysillä jotain 70 % hyötysuhteella, sitten X % jakeluhäviöt, sitten muutellaan vetyä sähköksi polymeeripolttokennossa jollain 35 % hyötysuhteella, varastoidaan sitä ehkä akkuukin siinä välissä (jotta saadaan tehoja kiihdytyksiin) loppuviimeeksi veivataan renkaita taajuusmuuttajan, sähkömoottorin ja alennusvaihteenkautta. Jotain 20 % lukemia pukkaa eli ei juuri polttomoottoria kummempi.

        Tässä on järkeä vain, jos sähkön saa ilmaiseksi eli kyse on tuulivoiman yms. ylituotannon hyödyntämisestä. Mutta sen ylituotannon voi myös varastoida esim. pumppuvoimalaitoksella tai hyödyntää synteettisten / ns. sähköpolttoaineiden tuotantoon. Pari biokaasua tuottavaa koelaitosta on jo suunnitteilla Suomeen ja tällä periaatteella voisi myös tuottaa nestemäisiä polttoaineita, mitkä kelpaavat nykyiseenkin autokantaan.


    • Anonyymi

      Polliisi ja VPK ja Sote on varustettava laadukkailla sähköautoilla, etenkin pohjoisessa??😭😂🤣

      • Anonyymi

        Biodiesel ja kaasu täydentävät ne aukot mihin sähköltä jää. Vedylle ei ole minkäänlaista kysyntää.
        Juuuri siksi kukaan ei ole edes suunnittelemassa vetyinfraa. Ei valmistusta, ei jakelua. Ei mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Biodiesel ja kaasu täydentävät ne aukot mihin sähköltä jää. Vedylle ei ole minkäänlaista kysyntää.
        Juuuri siksi kukaan ei ole edes suunnittelemassa vetyinfraa. Ei valmistusta, ei jakelua. Ei mitään.

        Niin, mutta vain suomessa. Muuallahan kehitetään vetyinfraa koko ajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, mutta vain suomessa. Muuallahan kehitetään vetyinfraa koko ajan.

        "Muuallahan kehitetään vetyinfraa koko ajan."
        Pelkkää pikkunäpertelyä ja haaveajettelua. Laitapa joku konkreettinen esimerkki vetyprojektista joka ei ole pelkkä pilotti tai teoreettista haihattelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Muuallahan kehitetään vetyinfraa koko ajan."
        Pelkkää pikkunäpertelyä ja haaveajettelua. Laitapa joku konkreettinen esimerkki vetyprojektista joka ei ole pelkkä pilotti tai teoreettista haihattelua.

        No laitetaan sitten toisen kerran tähän viestiketjuun jo aikaisemmin laittamani linkki.

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f7ddae2d-3b77-4d07-8554-efb69def0125

        Sulla on varmasti jo tämän linkin kumoava totuus siellä odottamassa...


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No laitetaan sitten toisen kerran tähän viestiketjuun jo aikaisemmin laittamani linkki.

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f7ddae2d-3b77-4d07-8554-efb69def0125

        Sulla on varmasti jo tämän linkin kumoava totuus siellä odottamassa...

        Eihän tuossa ole mitään muuta kuin "ehkä joskus jotain tulossa". Tuota se on koko vetyhomma.
        Vety = "Ehkä joskus jotain".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No laitetaan sitten toisen kerran tähän viestiketjuun jo aikaisemmin laittamani linkki.

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f7ddae2d-3b77-4d07-8554-efb69def0125

        Sulla on varmasti jo tämän linkin kumoava totuus siellä odottamassa...

        Tällainen on linkki konkreettiseen asiaan.

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/94fd9f67-988f-448f-9846-9d871eb67d69

        Biokaasulla ja -dieselillä kuljetetaan rahtia Suomessa jo nyt joka päivä ja meillä on kaupallisia toimijoita joka ovat jo panostanut jakeluinfran rakentamiseen ja panostavat koko ajan lisää. Tällaiset uusiutuvan fossiilivapaan käyttövoiman ratkaisut täydentävät niitä aukkoja joihin sähköauto ei sovellu. Vedylle ei jää mitään tarvetta eikä roolia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällainen on linkki konkreettiseen asiaan.

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/94fd9f67-988f-448f-9846-9d871eb67d69

        Biokaasulla ja -dieselillä kuljetetaan rahtia Suomessa jo nyt joka päivä ja meillä on kaupallisia toimijoita joka ovat jo panostanut jakeluinfran rakentamiseen ja panostavat koko ajan lisää. Tällaiset uusiutuvan fossiilivapaan käyttövoiman ratkaisut täydentävät niitä aukkoja joihin sähköauto ei sovellu. Vedylle ei jää mitään tarvetta eikä roolia

        Joo. Suomi nimisessä junttilassa vain tosin. Muualla maailmassa on ajettu rekkoja täysin päästöttömästi vedyllä jo vuodesta 2016 alkaen....

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/maailman-ensimmainen-vetyrekka-liikenteeseen-sveitsissa/6156332#gs.qkwct8

        Ja myös busseja kulkee vedyllä maailmalla suomi nimistä junttilaa lukuun ottamatta....

        https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/5000022/Sveitsissa+ja+Norjassa+liikenteessa+kulkee+vetybusseja+ja+vetyrekkoja++Suomessa+uusiutuvalla+vedylla+olisi+mahdollista+vahentaa+paastoja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo. Suomi nimisessä junttilassa vain tosin. Muualla maailmassa on ajettu rekkoja täysin päästöttömästi vedyllä jo vuodesta 2016 alkaen....

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/maailman-ensimmainen-vetyrekka-liikenteeseen-sveitsissa/6156332#gs.qkwct8

        Ja myös busseja kulkee vedyllä maailmalla suomi nimistä junttilaa lukuun ottamatta....

        https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/5000022/Sveitsissa+ja+Norjassa+liikenteessa+kulkee+vetybusseja+ja+vetyrekkoja++Suomessa+uusiutuvalla+vedylla+olisi+mahdollista+vahentaa+paastoja

        Juuri tätä tämä vetynäpertely on

        "Coopin vetyasema aukesi logistisesti järkevästi Keski-Sveitsissä Bernin ja Zürichin puolivälissä. Aseman vieressä toimii ydinreaktori, jossa aseman tarvitsema vety tuotetaan."

        Yksi rekka saadaan toimimaan näytösmielessä ydinvoimalan kupeessa. Tuosta on niiiiiiin pitkä matka mihinkään järkevään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo. Suomi nimisessä junttilassa vain tosin. Muualla maailmassa on ajettu rekkoja täysin päästöttömästi vedyllä jo vuodesta 2016 alkaen....

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/maailman-ensimmainen-vetyrekka-liikenteeseen-sveitsissa/6156332#gs.qkwct8

        Ja myös busseja kulkee vedyllä maailmalla suomi nimistä junttilaa lukuun ottamatta....

        https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/5000022/Sveitsissa+ja+Norjassa+liikenteessa+kulkee+vetybusseja+ja+vetyrekkoja++Suomessa+uusiutuvalla+vedylla+olisi+mahdollista+vahentaa+paastoja

        "Suomessa uusiutuvan vedyn tuottaminen polttoaineeksi olisi edullista, koska olosuhteet tuulivoimalle ovat suotuisat."

        Tämäkin on suuri vitsi. Tuulivoimalla tuotetaan sähköä, ei vetyä.
        Kun tuulisähkö tuhlataan vedyn tekemiseen siitä katoaa noin 40% vedyn tuottamisen hukkana. Paljon parempi vaihtoehto on käyttää tuulisähkö suoraan auton liikuttamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri tätä tämä vetynäpertely on

        "Coopin vetyasema aukesi logistisesti järkevästi Keski-Sveitsissä Bernin ja Zürichin puolivälissä. Aseman vieressä toimii ydinreaktori, jossa aseman tarvitsema vety tuotetaan."

        Yksi rekka saadaan toimimaan näytösmielessä ydinvoimalan kupeessa. Tuosta on niiiiiiin pitkä matka mihinkään järkevään.

        Lue myös tuo toinen linkki. Kenties sitten ehkä viisastuisit.

        Mitä taas tulee vetyauton räjähdysherkkyyteen, mistä joku kalmukki tuolla mainitsi, niin itse en tiedä yhtään tapausta, mutta kaasuauton räjähdyksiä on kylläkin tapahtunut...

        https://www.autobild.de/artikel/audi-a3-g-tron-gas-explosion-14449253.html

        Tältä se näyttää livenä....

        https://www.youtube.com/watch?v=mqC3yFXdM3k


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue myös tuo toinen linkki. Kenties sitten ehkä viisastuisit.

        Mitä taas tulee vetyauton räjähdysherkkyyteen, mistä joku kalmukki tuolla mainitsi, niin itse en tiedä yhtään tapausta, mutta kaasuauton räjähdyksiä on kylläkin tapahtunut...

        https://www.autobild.de/artikel/audi-a3-g-tron-gas-explosion-14449253.html

        Tältä se näyttää livenä....

        https://www.youtube.com/watch?v=mqC3yFXdM3k

        "Mitä taas tulee vetyauton räjähdysherkkyyteen, mistä joku kalmukki tuolla mainitsi, niin itse en tiedä yhtään tapausta,"

        Vähän vaikeaa on vetyauton räjähtää jos niitä on vain kourallinen maailmassa ja nekin lähinnä näytöskäytössä. Normikuluttajilla vetyautoja ei ole käytännössä lainkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mitä taas tulee vetyauton räjähdysherkkyyteen, mistä joku kalmukki tuolla mainitsi, niin itse en tiedä yhtään tapausta,"

        Vähän vaikeaa on vetyauton räjähtää jos niitä on vain kourallinen maailmassa ja nekin lähinnä näytöskäytössä. Normikuluttajilla vetyautoja ei ole käytännössä lainkaan.

        No entäpä kaasuautoja? Eipä niitäkään näe juuri koskaan kenelläkään käytössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Suomessa uusiutuvan vedyn tuottaminen polttoaineeksi olisi edullista, koska olosuhteet tuulivoimalle ovat suotuisat."

        Tämäkin on suuri vitsi. Tuulivoimalla tuotetaan sähköä, ei vetyä.
        Kun tuulisähkö tuhlataan vedyn tekemiseen siitä katoaa noin 40% vedyn tuottamisen hukkana. Paljon parempi vaihtoehto on käyttää tuulisähkö suoraan auton liikuttamiseen.

        Parempi vaihtoehto on viipyä tankilla sen viisi minuuttia, ja jatkaa matkaa noin 500km ennen seuraavaa tankkausta, kuin viipyä "tankkaamassa" 9 tuntia, ja saada noin 300km lisää toimintasädettä.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parempi vaihtoehto on viipyä tankilla sen viisi minuuttia, ja jatkaa matkaa noin 500km ennen seuraavaa tankkausta, kuin viipyä "tankkaamassa" 9 tuntia, ja saada noin 300km lisää toimintasädettä.....

        "viipyä "tankkaamassa" 9 tuntia, ja saada noin 300km lisää toimintasädettä"

        Nyt on oikean argumentoinnin eväät taas syöty kokonaan kun ainoa jäljelle jäänyt on toistuva puhdas valehtelu.

        "https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/volkswagen-id3-koeajoraportti"

        Tuossa kavveri kertoo miten vähän vaatimattomastakin latausasemasta saa 160 km lisämatkaa 20 minuutissa. ID.3 ottaa virtaa 280km matkaan 30 minuutissa kun latausasemassa riittää paukkuja siihen. Teslat imaisevat virtaa vieläkin livakammin joten en ymmärrä mitä näin tökeröllä valehtelulla hautaan saavuttaa. Todella amattitaidotonta trollausta, sun äitisikin häpee sua. Ei siksi että olet valehtelija vaan siksi että olet noin surkean huono valehtelija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No entäpä kaasuautoja? Eipä niitäkään näe juuri koskaan kenelläkään käytössä.

        No ei puusilmä tietenkään näe mitään koska kaasuauto ei erotu liikenteessä mitenkään muista.

        https://cdn.tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/s3/2020/09/26112501/graafi_autokannat-suomessa_png.png

        Tuossa kuitenkin Trafin näkemys asiaan. Kaasuautojen määrä Suomessa on vahvassa kasvussa ja lähestyy 10.000 auton rajaa. Vetyautoja on rekisterissä yksi kappale ja sekin varmaan makaa jossain autoliikkeen takanurkassa. Mites ajat kun lähin tankkauspaikka on jossain Keski-Euroopassa.

        Muualla maailmassa kaasuautoja on moninkertainen määrä verrattuna Suomeen. Esimerkkinä Italia jossa kaasulla liikkuu 880.000 autoa.

        https://gazeo.com/up-to-date/reportages-interviews-road-tests/reportages-and-interviews/Natural-gas-as-motor-fuel-in-Italy,report,8470.html#:~:text=There are 880 thousand natural,new car sales in Italy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "viipyä "tankkaamassa" 9 tuntia, ja saada noin 300km lisää toimintasädettä"

        Nyt on oikean argumentoinnin eväät taas syöty kokonaan kun ainoa jäljelle jäänyt on toistuva puhdas valehtelu.

        "https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/volkswagen-id3-koeajoraportti"

        Tuossa kavveri kertoo miten vähän vaatimattomastakin latausasemasta saa 160 km lisämatkaa 20 minuutissa. ID.3 ottaa virtaa 280km matkaan 30 minuutissa kun latausasemassa riittää paukkuja siihen. Teslat imaisevat virtaa vieläkin livakammin joten en ymmärrä mitä näin tökeröllä valehtelulla hautaan saavuttaa. Todella amattitaidotonta trollausta, sun äitisikin häpee sua. Ei siksi että olet valehtelija vaan siksi että olet noin surkean huono valehtelija.

        Katso vaan sinne peiliin. Sieltä löydät sen valehtelijan, jota oma äitisikin häpeää...😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "viipyä "tankkaamassa" 9 tuntia, ja saada noin 300km lisää toimintasädettä"

        Nyt on oikean argumentoinnin eväät taas syöty kokonaan kun ainoa jäljelle jäänyt on toistuva puhdas valehtelu.

        "https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/volkswagen-id3-koeajoraportti"

        Tuossa kavveri kertoo miten vähän vaatimattomastakin latausasemasta saa 160 km lisämatkaa 20 minuutissa. ID.3 ottaa virtaa 280km matkaan 30 minuutissa kun latausasemassa riittää paukkuja siihen. Teslat imaisevat virtaa vieläkin livakammin joten en ymmärrä mitä näin tökeröllä valehtelulla hautaan saavuttaa. Todella amattitaidotonta trollausta, sun äitisikin häpee sua. Ei siksi että olet valehtelija vaan siksi että olet noin surkean huono valehtelija.

        TM siis väärässä, ja sinä oikeassa. Selvähän se sitten.....

        https://tekniikanmaailma.fi/tm-talviautovertailu-260-km-toimintamatka-ei-ole-lapihuutojuttu-isoakkuisellekaan-sahkoautolle-lapin-talvessa-osa-vertailuautoista-piiputti-jo-matkan-puolivalissa/?shared=1130750-d2941128-500


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TM siis väärässä, ja sinä oikeassa. Selvähän se sitten.....

        https://tekniikanmaailma.fi/tm-talviautovertailu-260-km-toimintamatka-ei-ole-lapihuutojuttu-isoakkuisellekaan-sahkoautolle-lapin-talvessa-osa-vertailuautoista-piiputti-jo-matkan-puolivalissa/?shared=1130750-d2941128-500

        250 kW CCS laturilla Model 3 LR saa sellaiset 300 km toimintamatkaa n. 15 minuutissa.

        Tässä jutussa mainitut autot (vain +- 200 km toimintamatka!) eivät ole lähellekään samaa tasoa, noilla ei pitäisi lähteä mihinkään kaupunkia pidemmälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No entäpä kaasuautoja? Eipä niitäkään näe juuri koskaan kenelläkään käytössä.

        > No entäpä kaasuautoja? Eipä niitäkään näe juuri koskaan kenelläkään käytössä.

        Eihän kaasukäyttöisyys päällepäin näy kuin ehkä pienistä takaluukun teksteistä.

        Kaasuautoja on Suomessa 12 350. Täyssähköautoja 9697.

        Tästä huolimatta lehdissä ja suoli24 palstoilla vouhotetaan vain ja ainoastaan patteriautoista. Tosin myyntimääristä puhuttaessa patteriautoikai lasketaan aina lataushbriditkin. Mutta päästöistä puhuttaessa kaikki ovat aina päästöttömiä. Sellainen on patteriuskovaisten tapa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei puusilmä tietenkään näe mitään koska kaasuauto ei erotu liikenteessä mitenkään muista.

        https://cdn.tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/s3/2020/09/26112501/graafi_autokannat-suomessa_png.png

        Tuossa kuitenkin Trafin näkemys asiaan. Kaasuautojen määrä Suomessa on vahvassa kasvussa ja lähestyy 10.000 auton rajaa. Vetyautoja on rekisterissä yksi kappale ja sekin varmaan makaa jossain autoliikkeen takanurkassa. Mites ajat kun lähin tankkauspaikka on jossain Keski-Euroopassa.

        Muualla maailmassa kaasuautoja on moninkertainen määrä verrattuna Suomeen. Esimerkkinä Italia jossa kaasulla liikkuu 880.000 autoa.

        https://gazeo.com/up-to-date/reportages-interviews-road-tests/reportages-and-interviews/Natural-gas-as-motor-fuel-in-Italy,report,8470.html#:~:text=There are 880 thousand natural,new car sales in Italy.

        > Kaasuautojen määrä Suomessa on vahvassa kasvussa ja lähestyy 10.000 auton rajaa.

        Tuon täytyy olla Suomessa ensirekisteröityjen määrä tai vanha tilastotieto. Tämän päivän lukema on jo 12 350 kpl.

        > Vetyautoja on rekisterissä yksi kappale ja sekin varmaan makaa jossain autoliikkeen takanurkassa.

        Tuskin on enää rekisterissä - ao. auto on siirretty museoon. Eli tohjoloota yrittää Suomeen museotekniikalla. No, sitähän edustavat myös laiskat vaparikoneet, nopea ruostuminen, takapenkillä matkustavien painosta pohjaavat jouset ym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Kaasuautojen määrä Suomessa on vahvassa kasvussa ja lähestyy 10.000 auton rajaa.

        Tuon täytyy olla Suomessa ensirekisteröityjen määrä tai vanha tilastotieto. Tämän päivän lukema on jo 12 350 kpl.

        > Vetyautoja on rekisterissä yksi kappale ja sekin varmaan makaa jossain autoliikkeen takanurkassa.

        Tuskin on enää rekisterissä - ao. auto on siirretty museoon. Eli tohjoloota yrittää Suomeen museotekniikalla. No, sitähän edustavat myös laiskat vaparikoneet, nopea ruostuminen, takapenkillä matkustavien painosta pohjaavat jouset ym.

        Edit: onhan Suomessa runsas vetyautokanta. Taitaa olla peräti 2 autoa, molemmat museossa.

        Tässä vanhempi
        https://autotoday.fi/paivan-museoauto-suomen-ensimmainen-vetyauto-vuodelta-1927/

        Myös Suomeen tuotu polttokennoauto on museossa, mutta tästä kertovan artikkelin lukemiseen pitäisi olla Kauppalehden tunnukset
        https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/nain-vetyliikenne-yleistyy-nyt-maailmalla-suomessa-ainoa-polttokennoauto-seisoo-museossa/875e0426-94d3-402d-b2b2-457bd266d72c


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katso vaan sinne peiliin. Sieltä löydät sen valehtelijan, jota oma äitisikin häpeää...😂

        "Katso vaan sinne peiliin. Sieltä löydät sen valehtelijan, jota oma äitisikin häpeää...😂"

        Kerroin todellisen elämän latauskokemuksia ja autojen speksejä. Ne ovat paljon totuudenmukaisempi näkemys asiaan kuin joku yksittäinen epäonnistunut latausyritys roskakatoksen sukosta.

        Oikeasti nykyaikainen sähköauto pystyy ottamaan virtaa pikalatauksessa noin 300km edestä puolessa tunnissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        250 kW CCS laturilla Model 3 LR saa sellaiset 300 km toimintamatkaa n. 15 minuutissa.

        Tässä jutussa mainitut autot (vain +- 200 km toimintamatka!) eivät ole lähellekään samaa tasoa, noilla ei pitäisi lähteä mihinkään kaupunkia pidemmälle.

        Eikä millään patteriautolla lähikioskia pitemmälle!!!


      • Anonyymi

        Siinä ei ole tuon artikkelin kääntäjä ymmärtänyt ainakaan englantia. Sana "recall" kun on niin haastava...

        Eli tuossa on TAAS kyse Teslan käyttämästä eMMC-lastusta. Alkuperäisosana 100€ (vanha design), mutta korvaavia saa ihan 10€ hintaluokassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä ei ole tuon artikkelin kääntäjä ymmärtänyt ainakaan englantia. Sana "recall" kun on niin haastava...

        Eli tuossa on TAAS kyse Teslan käyttämästä eMMC-lastusta. Alkuperäisosana 100€ (vanha design), mutta korvaavia saa ihan 10€ hintaluokassa.

        Nyt jo selvisi, että tuo koskee korkeintaan 30% noista 158000 autosta. Korjaus maksaa Teslalle 120 taalaa (99€) autoa kohti ja päälle tunnin työaikaa.

        99€ osasta on kyllä saatu aikaan melkoisen paljon mölyä. Kukakohan tuostakin hyötyy?


    • Anonyymi

      Koska teillä on niin paljon rahaa
      ja saksalainen EU kusetus on
      niin kivaa - osta osta,
      OSTA VELAKSI IHANA PATTERIAUTO

      sä et uskalla edes pierasta sillä velks ja riskimäärällä

      • Anonyymi

        Pienempi riski tosin kuin yksikään polttomoottoriauto tässä vaiheessa.


      • Anonyymi

        "OSTA VELAKSI IHANA PATTERIAUTO
        sä et uskalla edes pierasta sillä velks ja riskimäärällä"

        Mitä eroa olisi ostaa velaksi polttis? Ei kai se velka ole mitenkään erilaista riippuen siitä millaisen auton ostaa. Kun kävin viimeksi autokaupassa katsomassa niin kyllä polttiksistakin joutuu maksamaan. Ei niitä ilmaiseksi jaella.


    • Anonyymi

      kohta kivoja uutisia etelästä

      • Anonyymi

        Tänään olin todellakin onnellinen siitä, että on täyssähköauto alla. Vaikka auto oli yön yli taivasalla ilman latausta, viidessä minuutissa sisätilat lämpenivät mukavaan 21C lämpötilaan.

        Ilmeisesti polttisten käyttäjillä ei ollut aivan yhtä kivoja uutisia? No, pian nämä halpenevat ja tästä saavat nauttia suuret massatkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänään olin todellakin onnellinen siitä, että on täyssähköauto alla. Vaikka auto oli yön yli taivasalla ilman latausta, viidessä minuutissa sisätilat lämpenivät mukavaan 21C lämpötilaan.

        Ilmeisesti polttisten käyttäjillä ei ollut aivan yhtä kivoja uutisia? No, pian nämä halpenevat ja tästä saavat nauttia suuret massatkin.

        Ei ole kivoja uutisia, kun patteriuskovaiset yrittävät sälyttää autoilunsa kulut muiden harteille. Sillä verukkeella, että ovat parempia ihmisiä maailmaa pelastamassa.

        Sehän on sitten selvää, ettei mistään vaihtoehdoista saa hiiskua. Kuten vaikkapa kaasuautoista, joita on edelleen maassamme selvästi enemmän kuin täyssähköautoja. Ja oikeastaan vertailukohdaksi pitäisi ottaa kaikki biopolttoaineet eli biokaasu, etanoli ja biodiesel...

        Patteriuskovaiset ovat kuin muutkin uskovaiset. Oma sisäänlämpiävä sakkinsa, jonka mielestä vääräuskoiset (=kaikki muut) ovat alempaa sakkia, jolle saa valehdella. Sehän on vain oikealle polulle johdattamista ja kaikkien parhaaksi. Joten... myyntimääristä puhuttaessa sähköautoiksi lasketaan myös isolla polttomoottorilla ja pienellä akulla varustetut lataushybridit, joita on myyty 5 jokaista täyssähköautoa kohti. Mutta päästöistä puhuttaessa kaikki hybriditkin ovat päästöttömiä sähköautoja. Tältä pohjalta on myös hyvä heitellä, että polttomoottorit katoavat vuoteen 2030 mennessä ym. Toimintasäteestä puhuttaessa kaikki ovat Tesloja jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänään olin todellakin onnellinen siitä, että on täyssähköauto alla. Vaikka auto oli yön yli taivasalla ilman latausta, viidessä minuutissa sisätilat lämpenivät mukavaan 21C lämpötilaan.

        Ilmeisesti polttisten käyttäjillä ei ollut aivan yhtä kivoja uutisia? No, pian nämä halpenevat ja tästä saavat nauttia suuret massatkin.

        ai toi on uutta sinulle, itse laitoin parikymmentä vuotta vanhan mersun webaston ajastimella päälle ja lämmintä oli autossa 23astetta kun lähdin liikkeelle.


    • Anonyymi

      nyt etelässä

    • Anonyymi

      nyt etelässä....

    • Anonyymi

      ihan rimpuloita eihän noilla tee yhtään mitään,

    • Anonyymi

      Luulis jos sähköauto on niin hyvä ei sitä valtion täytys avustaa.Bensavero on ihan mieletön.Venäjällä bensa 70 senttiä litra.Väkisten tehdään latauspisteitä.Uusiin kerrostaloihin auton lataus pisteitä.Yleensä markkina talous hoitaa homman jos sen annetaan toimia.Lentokielto täydellinen muille kuin patteri koneille.

      • Anonyymi

        Kun antaa yhdelle lapselle porkkanaa ja toiselle keppiä asiat lutviutuvat nopeammin. Valtio ei voi muuttaa virran suuntaa mutta se voi joko hidasta tai nopeuttaa virtausta. Nyt se haluaa nopeuttaa sitä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun antaa yhdelle lapselle porkkanaa ja toiselle keppiä asiat lutviutuvat nopeammin. Valtio ei voi muuttaa virran suuntaa mutta se voi joko hidasta tai nopeuttaa virtausta. Nyt se haluaa nopeuttaa sitä.

        Vaalit tulossa = isot lupaukset ilmassa.

        Käytäntö sitten eri juttu.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaalit tulossa = isot lupaukset ilmassa.

        Käytäntö sitten eri juttu.

        Eihän nuo hallituksen teot ole lupauksia vaan toteutuneita asioita.
        Bensaveroa nostettiin elokuussa
        Sähköautojen verotusarvoa on laskettu
        Romutuspalkkio sähköauton ostavalle on tehty

        Kaikki nämä on jo tehty. Lisää tulee.


    • Anonyymi

      Otsikossa puhutaan isoakkuisista autoista, mutta artikkelissa puhutaan mopoautoluokan vehkeistä, joilla ei pääse parhaimmillaankaan kuin ehkä hieman yli 200 km. Ei sellaisilla sähköautoilla pidä pitkää matkaa tehdä.

      TM:lla on selvä agenda; hidastaa sähköautojen yleistymistä testaamalla kaikkein heikoimpia malleja täysin niille soveltumattomissa oloissa.

      Ja sitten jätetään Tesla Model 3 2021 pois. Joo, se ei ole uusi malli. Paitsi että se on globaali markkinajohtaja ja siinä on runsaasti uusia ominaisuuksia juurikin haastaviin talvioloihin. Esim. paremmat valot, erittäin korkean hyötysuhteen lämpöpumppu, lämpöä eristävät kaksoispaneelilasit etuovissa.

      Mutta sitä ei voi ottaa mukaan, koska se vaikeuttaisi TM:n agendaa, joka on sama kuin sen suurimpien mainostajien: hidastaa sähköautojen tuloa niin paljon kuin mahdollista.

      • Anonyymi

        Niin, aina kun puhtaan hinnasta, niin joku patteriuskovainen sössötää, että patteriauton saa alle 30 k€. Sitten joskus, kun halpojen mallien toimitukset alkavat.

        Jos joku huomauttaa, että halpismallin toimintasäde on 200 km - paperilla - patteriuskovainen flippaa ja kimittää kurkku suorana, miten 100 k€ Teslalla pääsee 600 km ja tulossa on 1000 km toimintasäteen malli.

        Sama juttu, jos kritisoidaan latauksen nopeutta tms niin aina Teslaa pukkaa.

        Kun puhutaan käyttökuluista, niin lahjaksi patteripetterit autonsa aina saa. Ei tarvitse huomioida rahoituskuluja, ei rengaskuluja yms joten lasketaan pelkkä sähkön hinta, pari euroa/100 km. Tätä sopii sitten verrata polttomoottoriauton kokonaiskuluihin (vajaa 0,50 €/km), joista rahoituskulu/arvonalenema muodostaa valtaosan.

        No välillä joku vähemmän fanaattine pattriuskis saattaa kuitata tämän 200 km toimintasädeongleman sillä, että ao. autosta on myös vähän isommalla akulla varustettu versio joka on vaivaiset 10 000 € kalliimpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, aina kun puhtaan hinnasta, niin joku patteriuskovainen sössötää, että patteriauton saa alle 30 k€. Sitten joskus, kun halpojen mallien toimitukset alkavat.

        Jos joku huomauttaa, että halpismallin toimintasäde on 200 km - paperilla - patteriuskovainen flippaa ja kimittää kurkku suorana, miten 100 k€ Teslalla pääsee 600 km ja tulossa on 1000 km toimintasäteen malli.

        Sama juttu, jos kritisoidaan latauksen nopeutta tms niin aina Teslaa pukkaa.

        Kun puhutaan käyttökuluista, niin lahjaksi patteripetterit autonsa aina saa. Ei tarvitse huomioida rahoituskuluja, ei rengaskuluja yms joten lasketaan pelkkä sähkön hinta, pari euroa/100 km. Tätä sopii sitten verrata polttomoottoriauton kokonaiskuluihin (vajaa 0,50 €/km), joista rahoituskulu/arvonalenema muodostaa valtaosan.

        No välillä joku vähemmän fanaattine pattriuskis saattaa kuitata tämän 200 km toimintasädeongleman sillä, että ao. autosta on myös vähän isommalla akulla varustettu versio joka on vaivaiset 10 000 € kalliimpi.

        Aika äärilaidoiltahan nämä kommentit lähtee. Polttismiehillä on aina 20 asteen pakkanen, 700km taival jossa ei voi missään nimessä pysähtyä edes kuselle ja koukussa on 2.000kg kärry.

        Kai se menee tyhmemmllekin kaaliin että polttiksien ja sähköautojen vahvuudet ja puutteet ovat hyvin eri alueilla ja käyttäjäkunta valkkautuu sen mukaan.
        Itse asun Ruuhkasuomessa talossa jossa voin ladata. En ole käynyt autolla Jyväskylää pohjoisemmassa kai 20 vuoteen ja vetokoukkua mulla ei ole autossa koskaan ollut. Omasta näkökulmasta ja mielestäni tilastojakin katsomalla tämä Lappi-näkökulma on vahvasti yliedustettuna näissä keskusteluissa koska Suomen väestön keskipiste on Hyvinkäällä ja yhtä Lapissa ostettua autoa kohden ostetaan pelkästään Uudellamaalla noin 25 autoa. Ja harvassa on ne ruuhkasuomalaiset jotka jaksavata ajaa autolla Lappiin jos siellä joskus käyvät. Autojuna hoitaa homman paljon mukavammin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika äärilaidoiltahan nämä kommentit lähtee. Polttismiehillä on aina 20 asteen pakkanen, 700km taival jossa ei voi missään nimessä pysähtyä edes kuselle ja koukussa on 2.000kg kärry.

        Kai se menee tyhmemmllekin kaaliin että polttiksien ja sähköautojen vahvuudet ja puutteet ovat hyvin eri alueilla ja käyttäjäkunta valkkautuu sen mukaan.
        Itse asun Ruuhkasuomessa talossa jossa voin ladata. En ole käynyt autolla Jyväskylää pohjoisemmassa kai 20 vuoteen ja vetokoukkua mulla ei ole autossa koskaan ollut. Omasta näkökulmasta ja mielestäni tilastojakin katsomalla tämä Lappi-näkökulma on vahvasti yliedustettuna näissä keskusteluissa koska Suomen väestön keskipiste on Hyvinkäällä ja yhtä Lapissa ostettua autoa kohden ostetaan pelkästään Uudellamaalla noin 25 autoa. Ja harvassa on ne ruuhkasuomalaiset jotka jaksavata ajaa autolla Lappiin jos siellä joskus käyvät. Autojuna hoitaa homman paljon mukavammin.

        Tämä kaveri täysin suveneeristi niputtaa eri kommentoijien näkökulmat yhdeksi vinoutuneeksi näkemykseksi.

        Hänelle ei voi tulla mieleenkään, että esimerkiksi ID.3:sien ja Teslojen käyttäjäkunnat eivät välttämättä ole samaa porukkaa.

        Toisaalta, kun sähköautojen heikkouksista puhutaan, otetaan aina se heikoin mahdollinen malli suurennuslasin alle. Vaikkapa VW e-Golf toimintamatkasta puhuttaessa.

        Näppärästi myös unohdetaan, että yleisimmät Teslan mallit maksavat 48 - 60 t€.

        Kaikkea pitää kärjistää, eikä kyetä välttämään kiusausta nimitellä tätä itse keksittyä, kymmenistä valikoiduista eri henkilöiltä peräisin olevista palasista rakennettua "sähköautofaniryhmää".

        Vaikeaa ottaa tuollaista kommentointia vakavasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä kaveri täysin suveneeristi niputtaa eri kommentoijien näkökulmat yhdeksi vinoutuneeksi näkemykseksi.

        Hänelle ei voi tulla mieleenkään, että esimerkiksi ID.3:sien ja Teslojen käyttäjäkunnat eivät välttämättä ole samaa porukkaa.

        Toisaalta, kun sähköautojen heikkouksista puhutaan, otetaan aina se heikoin mahdollinen malli suurennuslasin alle. Vaikkapa VW e-Golf toimintamatkasta puhuttaessa.

        Näppärästi myös unohdetaan, että yleisimmät Teslan mallit maksavat 48 - 60 t€.

        Kaikkea pitää kärjistää, eikä kyetä välttämään kiusausta nimitellä tätä itse keksittyä, kymmenistä valikoiduista eri henkilöiltä peräisin olevista palasista rakennettua "sähköautofaniryhmää".

        Vaikeaa ottaa tuollaista kommentointia vakavasti.

        > Näppärästi myös unohdetaan, että yleisimmät Teslan mallit maksavat 48 - 60 t€.

        Ja se ei sitten ole paljon rahaa? Hlökohtaisesti tökkii ihan liikaa noiden hinnat alkaen mallien laatupuutteet (takapuskurit tippuu ja katot lähtee uusista autoista lentoon) sekä aneeminen sisustus. Joku Model S sen sijaan maistuisi, mutta se hinta.

        Ja jos/kun kyseessä on pelkkä listahinta, niin siihen tulee pikkuisen lisää. Joskus Model S hinnastoa tavailin. Kaikki lisävarusteet 4-numeroisissa hinnoissa. Esim. talvirenkaat 5 tonnia. Premiumessa yleensä enempi pakko napsia lisävarusteita - karvalakkiversioista saattaa puuttua istuin- ja peilienlämmittimien kaltaisia juttuja, jota tavismalleissa täysin itsestäänselvyyksiä.

        Just tuli toiselta palstalta luettua, että esim. edukkaaseen Id3 jos haluaa kauijjuttimet takapenkillekin, pitää raksia lisävarustepaketti X joka maksaa vaivaiset 7000 €.

        Joten, hinta, jolla järkevästi varustetun auton saa liikkeestä ulos voi olla jotain ihan muuta kuin äärimmilleen riisutun neekerimallin listahinta. Jos auto joka tapauksessa maksaa 30+ k€, niin ei siihen hintaan enää viitsisi tyytyä johonkin 70-lukujen kotteroiden varustelutasoon.

        Sitten on tosiaa tämä akkujen koko. Näissä hinnat alkaen malleissa sekin tingitty. Noo, ei se sitten maksa kuin 10 000 € lisää ruksia varustelistalta 20 kWh isompi akku.

        Onneksi kaiken tämän voi kiertää jättämällä hankintakulut huomioimatta - kuten täällä koko ajan tehdään - ja keskittymällä pelkkään sähkön hintaan. 40 tonnia sinne tänne, pikkuraha! Tämän jälkeen on helppoa julistaa, miten kaikki rientää riemusta kiljuen kaupoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Näppärästi myös unohdetaan, että yleisimmät Teslan mallit maksavat 48 - 60 t€.

        Ja se ei sitten ole paljon rahaa? Hlökohtaisesti tökkii ihan liikaa noiden hinnat alkaen mallien laatupuutteet (takapuskurit tippuu ja katot lähtee uusista autoista lentoon) sekä aneeminen sisustus. Joku Model S sen sijaan maistuisi, mutta se hinta.

        Ja jos/kun kyseessä on pelkkä listahinta, niin siihen tulee pikkuisen lisää. Joskus Model S hinnastoa tavailin. Kaikki lisävarusteet 4-numeroisissa hinnoissa. Esim. talvirenkaat 5 tonnia. Premiumessa yleensä enempi pakko napsia lisävarusteita - karvalakkiversioista saattaa puuttua istuin- ja peilienlämmittimien kaltaisia juttuja, jota tavismalleissa täysin itsestäänselvyyksiä.

        Just tuli toiselta palstalta luettua, että esim. edukkaaseen Id3 jos haluaa kauijjuttimet takapenkillekin, pitää raksia lisävarustepaketti X joka maksaa vaivaiset 7000 €.

        Joten, hinta, jolla järkevästi varustetun auton saa liikkeestä ulos voi olla jotain ihan muuta kuin äärimmilleen riisutun neekerimallin listahinta. Jos auto joka tapauksessa maksaa 30+ k€, niin ei siihen hintaan enää viitsisi tyytyä johonkin 70-lukujen kotteroiden varustelutasoon.

        Sitten on tosiaa tämä akkujen koko. Näissä hinnat alkaen malleissa sekin tingitty. Noo, ei se sitten maksa kuin 10 000 € lisää ruksia varustelistalta 20 kWh isompi akku.

        Onneksi kaiken tämän voi kiertää jättämällä hankintakulut huomioimatta - kuten täällä koko ajan tehdään - ja keskittymällä pelkkään sähkön hintaan. 40 tonnia sinne tänne, pikkuraha! Tämän jälkeen on helppoa julistaa, miten kaikki rientää riemusta kiljuen kaupoille.

        "Ja se ei sitten ole paljon rahaa? Hlökohtaisesti tökkii ihan liikaa noiden hinnat alkaen mallien laatupuutteet (takapuskurit tippuu ja katot lähtee uusista autoista lentoon) sekä aneeminen sisustus. Joku Model S sen sijaan maistuisi, mutta se hinta."

        On se paljon rahaa, joo. Mutta se on karkeasti puolet tuosta ympäriinsä heitetystä 100 000 eurosta. Kutsuisin tätä merkittäväksi eroksi, eikö?

        Ihanko kaikista "tippuu takapuskurit" ja "katot lähtee uusista autoista lentoon"? Vai olisiko mahdollisesti kyse siitä, että jokainen Teslaa kohdannut ongelma on heti maailmanluokan uutinen. Anekdoottien sekaan voisin heittää henkilökohtaisen kokemukseni Model 3 LR AWD:stä: ei yhtään mitään vikaa. Alkuperäinen puskuri ja katto yhä tallella. Paneelit ok.

        "Kaikki lisävarusteet 4-numeroisissa hinnoissa. Esim. talvirenkaat 5 tonnia."

        Jos ei miellytä, osta vanteet ja renkaat muualta. Kyllä niitä saa halvemmallakin, eikä silti tarvitse mitään Kiinan ihmeitä ostaa.

        Teslassa perusvarustus on hyvää, eikä siihen edes voi kummoisia ruksia. Lähinnä värin ja valita penkkien materiaalin kahdesta vaihtoehdosta. Esim. navigaatio, premium-äänentoisto ja eri lämmittimet sisältyvät käytännössä aina hintaan.

        Akun koon määrää jo auton malli. Esim. Model 3 SR+:aan saa tarkalleen yhden kokoisen akun. Jos enemmän mielii, se on sitten heti LW AWD tai Performance.

        Kukaan ei sinua pakota mitään ostamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Näppärästi myös unohdetaan, että yleisimmät Teslan mallit maksavat 48 - 60 t€.

        Ja se ei sitten ole paljon rahaa? Hlökohtaisesti tökkii ihan liikaa noiden hinnat alkaen mallien laatupuutteet (takapuskurit tippuu ja katot lähtee uusista autoista lentoon) sekä aneeminen sisustus. Joku Model S sen sijaan maistuisi, mutta se hinta.

        Ja jos/kun kyseessä on pelkkä listahinta, niin siihen tulee pikkuisen lisää. Joskus Model S hinnastoa tavailin. Kaikki lisävarusteet 4-numeroisissa hinnoissa. Esim. talvirenkaat 5 tonnia. Premiumessa yleensä enempi pakko napsia lisävarusteita - karvalakkiversioista saattaa puuttua istuin- ja peilienlämmittimien kaltaisia juttuja, jota tavismalleissa täysin itsestäänselvyyksiä.

        Just tuli toiselta palstalta luettua, että esim. edukkaaseen Id3 jos haluaa kauijjuttimet takapenkillekin, pitää raksia lisävarustepaketti X joka maksaa vaivaiset 7000 €.

        Joten, hinta, jolla järkevästi varustetun auton saa liikkeestä ulos voi olla jotain ihan muuta kuin äärimmilleen riisutun neekerimallin listahinta. Jos auto joka tapauksessa maksaa 30+ k€, niin ei siihen hintaan enää viitsisi tyytyä johonkin 70-lukujen kotteroiden varustelutasoon.

        Sitten on tosiaa tämä akkujen koko. Näissä hinnat alkaen malleissa sekin tingitty. Noo, ei se sitten maksa kuin 10 000 € lisää ruksia varustelistalta 20 kWh isompi akku.

        Onneksi kaiken tämän voi kiertää jättämällä hankintakulut huomioimatta - kuten täällä koko ajan tehdään - ja keskittymällä pelkkään sähkön hintaan. 40 tonnia sinne tänne, pikkuraha! Tämän jälkeen on helppoa julistaa, miten kaikki rientää riemusta kiljuen kaupoille.

        Sanoisin ettäen kyllä alkaisi maksamaan takakajareista 7.000 vaan tulisin suht hyvin toimeen näillä karvahattu ID.3:n vakiovarusteilla:
        - LED-ajovalot automaattisella kytkeytymisellä
        - Mukautuva vakionopeussäädin nopeudenrajoittimella
        - Lämpöpumppu (Suomi-vakio)
        - kaistanpitoavustin Lane Assist
        - ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assist
        - pysäköintitutka
        - liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä
        - We Connect Start
        - Ambiente-valaistus, 10-värinen
        - lämmitettävä monitoimiohjauspyörä
        - keskikonsoli ja käsinojat
        - puheohjaus
        - ajoprofiilin valinta
        - radio ”Ready 2 Discover” 25,4-cm-näytöllä (10 tuumaa)
        - ID. Light
        - 2 USB-C-liitäntää edessä ja 2 USB-C liitäntää takana
        - täysautomaattinen ilmastointilaite ”Air Care Climatronic” (1-alue)
        - avaimeton käynnistysjärjestelmä (ilman Safe-lukitusta)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanoisin ettäen kyllä alkaisi maksamaan takakajareista 7.000 vaan tulisin suht hyvin toimeen näillä karvahattu ID.3:n vakiovarusteilla:
        - LED-ajovalot automaattisella kytkeytymisellä
        - Mukautuva vakionopeussäädin nopeudenrajoittimella
        - Lämpöpumppu (Suomi-vakio)
        - kaistanpitoavustin Lane Assist
        - ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assist
        - pysäköintitutka
        - liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä
        - We Connect Start
        - Ambiente-valaistus, 10-värinen
        - lämmitettävä monitoimiohjauspyörä
        - keskikonsoli ja käsinojat
        - puheohjaus
        - ajoprofiilin valinta
        - radio ”Ready 2 Discover” 25,4-cm-näytöllä (10 tuumaa)
        - ID. Light
        - 2 USB-C-liitäntää edessä ja 2 USB-C liitäntää takana
        - täysautomaattinen ilmastointilaite ”Air Care Climatronic” (1-alue)
        - avaimeton käynnistysjärjestelmä (ilman Safe-lukitusta)

        Nämä onkin nyt niitä normaali/täyshintaisia malleja.

        Aina mainostetaan sitä, että sähköauton saa 30 tonnilla.... kun on esim. luvattu, että vajaan vuoden kuluttua tulee se äärimmilleen riisuttu kehitysmaamalli myyntiin. Tässä tapauksessa Pure. Ja senkin kohdalla 30 tonnia pyöristyy lukemaan 31.900

        Siinä on pienempi akku, pienempitehoinen moottori ja oliko peräti halogeenivalot, mikä jo yksinään deal breaker minulle (maantieajoa tulee). 7000 lisähinta oli juuri tähän halvimpaa malliin... eli siinä on karsittu jo liikaa ja jos/kun tilannetta ei saa paikattua kuin jollain "tässä on kaikki" varustepaketilla, niin lopputulos on se ja sama kuin ostaa heti kättelyssä se 40 k€ malli.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä onkin nyt niitä normaali/täyshintaisia malleja.

        Aina mainostetaan sitä, että sähköauton saa 30 tonnilla.... kun on esim. luvattu, että vajaan vuoden kuluttua tulee se äärimmilleen riisuttu kehitysmaamalli myyntiin. Tässä tapauksessa Pure. Ja senkin kohdalla 30 tonnia pyöristyy lukemaan 31.900

        Siinä on pienempi akku, pienempitehoinen moottori ja oliko peräti halogeenivalot, mikä jo yksinään deal breaker minulle (maantieajoa tulee). 7000 lisähinta oli juuri tähän halvimpaa malliin... eli siinä on karsittu jo liikaa ja jos/kun tilannetta ei saa paikattua kuin jollain "tässä on kaikki" varustepaketilla, niin lopputulos on se ja sama kuin ostaa heti kättelyssä se 40 k€ malli.

        Nyt on turhaa provoilua. Tuo varustelista löytyy kaikikista Suomessa myytävistä ID.3sta.
        Tuo on karvalakkimallin lista.


    • Anonyymi

      Jos ei ole kotona kuin 10 amppeerin normi pistorasia autokatoksessa, niin patteriauto on silloin täysin väärä valinta.

      • Anonyymi

        Niin minäkin luulin ja asennutin turhaan 11 kW laturin. 230V 10-13A olisi riittänyt aivan hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin minäkin luulin ja asennutin turhaan 11 kW laturin. 230V 10-13A olisi riittänyt aivan hyvin.

        Totta kai. Mutta vain suoli 24 totuudessa, ja TRUMP Presidentiksi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta kai. Mutta vain suoli 24 totuudessa, ja TRUMP Presidentiksi!

        Siis on 11 kW 16A 230V 3-vaihe Type 2 laturi ihan kiva ja säästää hieman energiaa, mutta en sitä olisi missään nimessä tarvinnut, vaikka aluksi toisin kuvittelinkin.

        13A 3.3 kW laturi lataa suurenkin akun vuorokaudessa.

        Autoa enemmän käyttävälle, yli 200 km päivittäiset ajot, 11 kW laturi on toki tarpeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis on 11 kW 16A 230V 3-vaihe Type 2 laturi ihan kiva ja säästää hieman energiaa, mutta en sitä olisi missään nimessä tarvinnut, vaikka aluksi toisin kuvittelinkin.

        13A 3.3 kW laturi lataa suurenkin akun vuorokaudessa.

        Autoa enemmän käyttävälle, yli 200 km päivittäiset ajot, 11 kW laturi on toki tarpeen.

        Ja sinä "diplomi-insinööri" luulet tietenkin, että kaikki sähköautoa harkitsevat ymmärtävät tuon sinun erinomaisen ulostulon tällä palstalla kuin tyhjää vaan! Olet kyllä melkoinen pelle suoraan sanoen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis on 11 kW 16A 230V 3-vaihe Type 2 laturi ihan kiva ja säästää hieman energiaa, mutta en sitä olisi missään nimessä tarvinnut, vaikka aluksi toisin kuvittelinkin.

        13A 3.3 kW laturi lataa suurenkin akun vuorokaudessa.

        Autoa enemmän käyttävälle, yli 200 km päivittäiset ajot, 11 kW laturi on toki tarpeen.

        Ilmankos tuo olkiluoto 3 ei ole lähtenyt käyntiin vieläkään, kun maailmassa on sinunkaltaisia
        "huippu-insinöörejä"!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sinä "diplomi-insinööri" luulet tietenkin, että kaikki sähköautoa harkitsevat ymmärtävät tuon sinun erinomaisen ulostulon tällä palstalla kuin tyhjää vaan! Olet kyllä melkoinen pelle suoraan sanoen!

        Luulisin peruskoulun käyneiden ainakin ymmärtävän.

        Suomeksi: tavallinen 230V 13A töpseli riittää tarpeisiini, koska päivittäiset ajot alle 200 km. Hieno 500€ tms. laturi tarvitaan vasta kun ajoja on enemmän.

        Oliko riittävän yksinkertaista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulisin peruskoulun käyneiden ainakin ymmärtävän.

        Suomeksi: tavallinen 230V 13A töpseli riittää tarpeisiini, koska päivittäiset ajot alle 200 km. Hieno 500€ tms. laturi tarvitaan vasta kun ajoja on enemmän.

        Oliko riittävän yksinkertaista?

        Ja kertolaskuna 220km päivässä tarkoittaa 73.000km vuodessa.
        Monelta muuten unohtuu aika usein että auto seisoo keskimäärin 22 tunia vuorokaudesta. Kun on kotilataus ja ehkä vielä duunissa mahdollisuus ladata niin toooooooodella hidaskin lataus riittää mainiosti. Kas kun hyvin harvoin akku on kovin vajaa kun sen pistää latinkiin päivän päätteeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulisin peruskoulun käyneiden ainakin ymmärtävän.

        Suomeksi: tavallinen 230V 13A töpseli riittää tarpeisiini, koska päivittäiset ajot alle 200 km. Hieno 500€ tms. laturi tarvitaan vasta kun ajoja on enemmän.

        Oliko riittävän yksinkertaista?

        Ei ole yksinkertaista. Eikö sitä lisäsähköä tarvita tuottamaan yhä useampi voimala, vai tuleeko sinun "Huippuínsinöörin" Mielestä sähköa pelkästään tuosta pistorasiasta!... Mitä?.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole yksinkertaista. Eikö sitä lisäsähköä tarvita tuottamaan yhä useampi voimala, vai tuleeko sinun "Huippuínsinöörin" Mielestä sähköa pelkästään tuosta pistorasiasta!... Mitä?.....

        Nimen omaan tulee! Ei siihen mitään lisävoimaloita tarvita.

        Terv. Ranskalainen ydinvoima insinööri......


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole yksinkertaista. Eikö sitä lisäsähköä tarvita tuottamaan yhä useampi voimala, vai tuleeko sinun "Huippuínsinöörin" Mielestä sähköa pelkästään tuosta pistorasiasta!... Mitä?.....

        Jos Suomessa olisi aktiivisessa käytössä 3 miljoonaa (3 000 000) sähköautoa, vuodessa kuluisi 9 TWh sähköä: 15000 km * 3000000 * (200Wh/km) = 9 TWh

        Jatkuvana tehona tämä tarkoittaisi 1,03 GW. Vertailun vuoksi, juuri tällä hetkellä Suomi kuluttaa Fingridin mukaan 11,5 GW.

        Vuoden 2020 kokonaiskulutuksen arvio on 107 TWh. Joten 3 000 000 sähköautoa olisi viime vuonna nostanut kulutusta peräti 8,4%.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Suomessa olisi aktiivisessa käytössä 3 miljoonaa (3 000 000) sähköautoa, vuodessa kuluisi 9 TWh sähköä: 15000 km * 3000000 * (200Wh/km) = 9 TWh

        Jatkuvana tehona tämä tarkoittaisi 1,03 GW. Vertailun vuoksi, juuri tällä hetkellä Suomi kuluttaa Fingridin mukaan 11,5 GW.

        Vuoden 2020 kokonaiskulutuksen arvio on 107 TWh. Joten 3 000 000 sähköautoa olisi viime vuonna nostanut kulutusta peräti 8,4%.

        Ongelmana on enempi tuottaa (huippu)tehoa tarpeen mukaan. Tehonkulutus on suurimmillaan päivällä ja pienenee yöksi. Jos sähköautot ladataan pääasiassa öisin, niin ei tarvi rakentaa yhtä ainutta uutta voimalaa, vaikka energiankulutus kasvaakin vähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelmana on enempi tuottaa (huippu)tehoa tarpeen mukaan. Tehonkulutus on suurimmillaan päivällä ja pienenee yöksi. Jos sähköautot ladataan pääasiassa öisin, niin ei tarvi rakentaa yhtä ainutta uutta voimalaa, vaikka energiankulutus kasvaakin vähän.

        "sähköautot ladataan pääasiassa öisin, niin ei tarvi rakentaa yhtä ainutta uutta voimalaa, vaikka energiankulutus kasvaakin vähän."

        Tämä on uskomattoman vaikea kohta paksukalloiselle polttishysteerikolle ymmärtää. Suomi mahtuu täyteen sähköautoja ilman että sähkön kulutuspiikit nousevat yhtään mihinkään. Sähköautojen lataus ja kulutushuiput kun sijoittuvat täysin eri aikaan vuorokautta.
        Miettikääpä tätä nyt hieman siellä korvienne välissä.
        Ei tarvitse aivan valtavaa ymmärrystä olla maailmanmenosta että tuo asia valkenee.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "sähköautot ladataan pääasiassa öisin, niin ei tarvi rakentaa yhtä ainutta uutta voimalaa, vaikka energiankulutus kasvaakin vähän."

        Tämä on uskomattoman vaikea kohta paksukalloiselle polttishysteerikolle ymmärtää. Suomi mahtuu täyteen sähköautoja ilman että sähkön kulutuspiikit nousevat yhtään mihinkään. Sähköautojen lataus ja kulutushuiput kun sijoittuvat täysin eri aikaan vuorokautta.
        Miettikääpä tätä nyt hieman siellä korvienne välissä.
        Ei tarvitse aivan valtavaa ymmärrystä olla maailmanmenosta että tuo asia valkenee.

        On ihmisiä jotka käy vuorotyössä, ja lataavat autoa päivällä tai illalla. Kulutushuippu voi vaihdella. Kaikki eivät elä niinkuin sinä työtön patteritrolli. Sähkön kulutushuippu voi olla samaan aikaan kuin sähköautojen latauspiikki.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        On ihmisiä jotka käy vuorotyössä, ja lataavat autoa päivällä tai illalla. Kulutushuippu voi vaihdella. Kaikki eivät elä niinkuin sinä työtön patteritrolli. Sähkön kulutushuippu voi olla samaan aikaan kuin sähköautojen latauspiikki.

        Tämä "patteritrolli" maksaa veroja vuodessa n. 50 000€, joten olepa poju hiljaa. Täältä ne sunkin sossurahat ja tukiaiset tulevat!


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        On ihmisiä jotka käy vuorotyössä, ja lataavat autoa päivällä tai illalla. Kulutushuippu voi vaihdella. Kaikki eivät elä niinkuin sinä työtön patteritrolli. Sähkön kulutushuippu voi olla samaan aikaan kuin sähköautojen latauspiikki.

        Voi olla, mutta sitä piikkiä voi myös loiventaa hidastamalla tai viivyttämällä latausta.

        Ennenwanhaan suosittiin OK talojen suorasähkölämmitystä, koska niitä käytettiin "säätövoimana". Verkkokäskyllä pystyttiin ohjaamaan lämmitys tilapäisesti pois päältä.

        Sähköverkon kannalta sähköautot eivät siis ongelma. Todelliset ongelmat nyt:
        - autot kalliita
        - isot kaupungit ja valtaväylät OK pikalatauspaikkojen suhteen, syrjäseuduilla ei mitään
        - sähköautoista saataisiin suurin hyöty päästäjen suhteen kaupungeissa ja kaupunkiajossa pärjää pienelläkin toimintasäteellä, MUTTA latauspaikat puuttuvat

        Ei ole latauspaikkoja kerrostalojen pihalla, ei rivitaloissa eikä etenkään onnettomilla, jotka joutuvat tyytymään kadunvarsiparkkiin.

        OK, eli latauspisteita puuttu ja ne pitää rakentaa? Kuka maksaa? Tässä on nyt iso riski, että patteriautoilun kulut kaadetaan kaikille as oy asukkaille. Ei se tarvi kuin pikku muutoksen. Ruvetaan vaatimaan, että minkä tahansa rakennusluvan ehtona on "rakenna latauspaikat". Näin saadaan tunnetusti halpojen putki- ja julkisivuremonttien hintaa nostettua entisestään. Sehän sitten voi johtaa siihen, että remontit jätetään tekemättä ja annetaan talojen vain rapistua...

        Ongelmaa voisi ratkoa toisinkin - kaupallisiakin toimijoita löytyy, mutta tällainen ei sosialistihallitukselle kelpaa. Pitää toimia ylhäältä annetun suunnitelman mukaan.

        Muita ongelmia: kovasto lobataan tällä hetkellä sen eteen, että tulisi liikekiinteistöille velvoite rakentaa latauspaikkoja. Vaikka ketä edes kiinnostaa räpeltää kaapeleita kiinni varttitunnin kauppareissun ajaksi? Etenkin, jos latausasema ei ole kovin tehokasta mallia. Iso määrä nopeita latausasemia taasen kallis jollekin marketille, jolla iso parkkikenttä. Vaatii käytännössä oman muuntamon hankkimisen. Tuotteiden hinnoissa nämäkin kulut sitten veloitetaan. Eikä ole mielekästä edes rakentaa näitä pikalatauksia kauppojen pihoille koska niillähän tehdään just sitä kuormitushuippua iltapäivään, jolloin sähkönkulutus muutoinkin suurta.

        Nyt laitetaan kaikki rahat yhdelle hevoselle - patteriautoihin. Vaikka nopeamman tiputuksen päästöihin voisi saada lisäämällä biopolttoaineiden käyttöä nyk. autokannassa. Mahd. halvempikin tapa tämä. Me kun emme voi rahoittaa koko lystiä öljyn myynnistä saaduilla rahoilla, kuten norjalaiset.


    • Anonyymi
      UUSI

      Käytettyjen markkinat patteriautojen kohdalla ei tule todennäköisesti olemaan samanlaiset kuin polttomoottoriautojen.

      Suuri määrä uusien ostajista tulee käyttämään autot "loppuun". Autokauppa ei saa helposti myytyä vanhoja patteriautoja eteenpäin.

      Jokainen voi arvella tuleeko löytymään myyntipalstoilta myöskään niitä käytettyjä leimattuja 1000-7000eur autoja"patterilla" nyt tuon hl autoista tehdään kauppoja 6 numeroinen määrä joka vuosi. Ihmiset tarvitsevat ja haluavat autoja joissa ei tule maksuja auton

      Terveisin
      Aina käytetyn halvan ja hyvän ostanut,
      1995 lähtien. Ei ole mennyt rahaa autojen lyhennyksiin ja oman rahan sulamiseen markkina-arvon mukana.

      • Anonyymi
        UUSI

        Täysin käsittämätön kommentti ilman mitään perusteluja.


    • Anonyymi
      UUSI

      koko suomessa

      tankkaaminen voi maksaa liki 200e

      superlaturi pessrees

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maisa Torpan raskausuutisesta...

      Maisa Torppa ilmoitti olevansa raskaana. Yksi asia ihmetyttää ja on ihmetyttänyt aikaisemminkin: Maisa Torpan Instagramissa tykkääjissä/kommentoijiss
      Kotimaiset julkkisjuorut
      292
      19253
    2. Stefun Sofialle tarjoamat luxuskyydit maksamatta, velkaa niistä jo yli 17 000 euroa.

      Seiskan mukaan limusiinikyyteihin erikoistunut yritys hakee Stefun yritykseltä oikeusteitse yli 17 000 € maksamattomista kyydeistä. Useat ajoista ova
      Kotimaiset julkkisjuorut
      320
      5568
    3. Miksei työ kelpaa suomalaisille?

      Rakennus-, siivous-, ja hoiva-alakin täynnä ulkomaista työvoimaa ja kotimaiset vuosis kortistossa. Mistä moinen oikein johtuu. Ovatko korvaukset liia
      Maailman menoa
      252
      2927