Oletko törmännyt mikropettämisen käsitteeseen? Muutaman nettiartikkelin lukemalla sain selville, että mikropettäminen on uskottomuuden rajoilla olevaa käyttäytymistä. Keskeistä käytöksessä on se, että kaikki tapahtuu puolisolta salaa puoleensavetävän henkilön kanssa. Tyypillisiä esimerkkejä ovat jatkuva viestittely, aktiivinen somessa seuraaminen, uskoutuminen intiimeistä asioista, muuta kuin omaa kumppania koskevat seksuaalifantasiat ja esiintyminen yöelämässä tai netissä kuin olisi vapaa.
Mikropettämisen käsite, joka on käännös englanninkielisestä micro cheating-termistä, ei sovi luontevasti suuhuni pariterapiakeskusteluissa. Oletko mikropettänyt puolisoasi? Petetään vähän, petetään mikrotasolla? Milloin uskottomuus laajenee makrotasolle? Puhutaanko seuraavaksi mikrosalarakkaista tai mikrotoisista?
https://blogit.terve.fi/rakkauden-ammattilaiset/ovatko-yksityiset-fantasiat-mikropettamista/
Ovatko yksityiset fantasiat mikropettämistä?
7
105
Vastaukset
Otsikkoon, että ei mun mielestä. Muutenhan lähes jokainen on petturi, vai?
Nähtävästi olen mikropettänyt. Ja jos fantsutkin on sitä, petän tosi usein.Ensin pitäisi määritellä sanatarkasti kumppanin kanssa, mitä kumpikin pitää uskottomuutena, mitä ei ja mikä kaikki on harmaalla alueella eli voi muuttaa statustaaan, kun yhteinen elämä etenee ja tulee uusia kokemuksia toisesta. Ja sitten voidaan vedellä rajalinjoja.
Olen törmännyt, käsitteeseen. Olen törmännyt suhteessa, edellä esittämäni määritelmän puitteissa. Työpaikoillahan tuo on oikeastaan aika tavallistakin, kun työ on niin siviilistä erillinen asia useimmille ja todella usein kumppania ei kiinnosta juurikaan, mitä toiselle päivän aikana töissä tapahtui, ei ole minkäänlaista kosketuspintaa eikä siten keskusteluakaan, jossa voisi jotain lipsahtaa tai josta voisi herätä ajatuksia.- Anonyymi
Aina tuo muija notkottaa, kun minä teille tänne rupattelen. Onko se mustis?
- Anonyymi
Nykyajan kotkotuksia. Joko pettää tai ei. Ei ole mitään mikropettämisiä, paitsi jos panee mikroa.
Tuntuu vieraalta ja vaikeasti määriteltävältä käsitteeltä. Mun nyxä, jonka kanssa olen ollut n. 25 vuotta ilmoitti seurustelumme alkuvaiheessa, että vaikka hänessä on monenlaista vikaa, niin mustasukkaisuus hänen suhde-ominaisuuksistaan puuttuu. Koska olin aiemmin ollut yhdessä neljä vuotta sairaalloisesti mustasukkaisen kanssa, ajattelin, että enpä usko ihan heti tähän. Mutta niinpä se vain piti paikkaansa :)
Vaikka ei olla mikään riitelemätön ihannepari match made in heaven, niin tän 25 vuoden aikana ei varmaan yhtäkään riitaa ole tullut aiheesta mustasukkaisuus. Enpä siis itsekään ole hänestä ollut mustasukkainen, vaikka joskus aiemmissa suhteissa olisin ollutkin. Tämä on ollut minulle suuri helpotus. On ollut tän 25 vuoden aikana elämässä ja perheessä sen verran muuta murehdittavaa ja stressiä, että jos olisi vielä puolin ja toisin ollut jotain; "mitä sinä teit siellä ja miksi olit niin kauan ja mitä juttelit sen kanssa"- kyselyä ja tilitystä, niin kamelin selkä olis katkaistu jo monta kertaa.
Kyllä molemmat tietysti ovat sitä mieltä, että seksielämä on vain meidän kahden välistä, eikä siihen mitään muita mukaan sotketa, mutta olisi kyllä vaikea kuvitella, miehen ilme, kun istuttaisin hänet pöytään ja alkaisin tilittää tai kuulustella jostain mikropettämisestä. Hyvähän se vaan on, että puolin ja toisin on muitakin sosiaalisia kontakteja. Saa vähän perspektiiviä molemmat.
Sitäkin mulle on sanottu, että jos joskus hairahtuisin fyysisesti pettämään, niin mielellään en tulisi sitä heti kaatamaan hänen niskaansa, vaan vasta sitten, jos sitä seuraisi meidän suhteen päättyminen tai jos haluaisin vaihtaa kumppania . Tai tietysti jos olisi muodostumassa toinen suhde. Samaa ajattelen, että jos mies näin erehtyisi vaikka kännissä tekemään, niin kärsitköön sitten yksin tunnontuskissaan. Molemmat olemme sen verran syyllistyviä ja herkän omantunnon omaavia, että tiedän, että siinä olisi tunnontuskissa pyörimistä riittämiin. Miksi siinä pitäisi toiselle vielä kärsimystä aiheuttaa kertomalla, vain siksi että se helpottaa omaa oloa?- Anonyymi
Jos joku toinen on usein ajatuksissa tai muista haaveilee, niin miksi olla silloin suhteessa. Se olisi huijaamista itseä ja toista kohtaan.
- Anonyymi
Kaikilla on fantasioita. Ei tässä ole tarvetta mikään ajatuspoliisi olla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa
Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site395777Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä
SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,2165323Persut on Suomen mamutuspuolue nro 1.
Heti ensimmäisenä persuvuonna 2015 maahantoivat Suomeen 35 tuhatta kunniavierastaan. Tuoreimpana persuvuonna 2025 pers394452Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia
SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto404293SDP:n johto pesi kätensä häirintäkohusta
"Suurimman oppositiopuolue SDP:n johto olisi todennäköisimmin halunnut vaieta puolueen ympärillä velloneen häirintäkohun514068Eikö tunnukin kamalalta, kun en
anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut813766SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa
Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt853680Tytti Tuppurainen ollut aivan sekaisin viime päivinä
Pitäis varmaan tehdä huumetesti sille. "– SDP:n Tytti Tuppurainen väittää kirkkain silmin ja Antti Lindtman vierellään453119Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu
Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä1062440SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"
Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het462388