Mottorinpesu itse

jjrq

Voiko moottorinpesun tehdä itse??

13

1781

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haastaja

      sen itsekin tehdä, kunhan ottaa muutaman perusasian huomioon: 1) anna moottorin jäähtyä, mieluummin kylmä 2) suihki moottorinpesuaine konehuoneeseen 3) suihkuta (mieluimmin painepesurilla), mutta varo kaikkein arimpia kohtia esim virranjakaja, kaasutin ym. Jos oikein huolimattomasti annat palaa vettä, niin käyntiin voi olla vaikea saada, mutta muuten kyllä hoituu suht helposti. EI MUUTAKUIN USKALLA ALOITTAA.

    • Kiillotuskone

      En suosittele jos ei ole aivan pakko.Sielä on nykyisellään paljon sähköliittimiä ja kaiken näkösiä boxeja ja ohjainyksiköitö.Siinäkun menee vesi johonki liittimeen sopivasti ja tekee oikosulkua tms, voipi olla et auto ei inahdakkaa sen jälkeen.Yleensä käy kukkarolle korjuuttaminen:))))

    • tehnyt

      Eli täällä tuli jo neuvoja, mutta lisää..Eli suojaa noi sähkölaitteet muovipusseilla tai elmukelmulla..Riippuen autosta, mitä kannattaa suojata..Omassani pistin virranjakajan ja releboxin muovipussiin. Tästä huolimatta yksi pytty ei pyörinyt pesun jälkeen. Sitten vaan paineilmaa virranjakajan johtoihin ja tulppien päihin, niin kaikki toimi kuin ennen.

      • Masa

        Itse olen pessyt muutamia kertoja seuraavasti:

        Kone kylmäks, painepesurilla vettä päälle, pesuainetta, painepesurilla vettä päälle, konepelti kiinni, ajamaan.

        Ei vaadi mitään ihmeen muovipusseja ym. härpäköitä sinne häiritsemään. Kyllä ainakin näissä 90-luvun puolivälin saksalaisissa on paikat tiivistetty/suojattu riittävän hyvin jo tehtaalla.

        -Masa E39/E36-


      • E38
        Masa kirjoitti:

        Itse olen pessyt muutamia kertoja seuraavasti:

        Kone kylmäks, painepesurilla vettä päälle, pesuainetta, painepesurilla vettä päälle, konepelti kiinni, ajamaan.

        Ei vaadi mitään ihmeen muovipusseja ym. härpäköitä sinne häiritsemään. Kyllä ainakin näissä 90-luvun puolivälin saksalaisissa on paikat tiivistetty/suojattu riittävän hyvin jo tehtaalla.

        -Masa E39/E36-

        Mulla moottorin vesipesun jälkeen ei BMW E38 käynyt varmaan kuin neljällä pytyllä kahdeksan sijaan. Moottori kävi todella epätasaisesti ja tehottomasti. Tuntui että auto olisi tehnyt loppuaan. No onneksi sain kuntoon kun kuivattelin tulpat paineilmalla ja CRC suihkimalla. Ei kyllä sen jälkeen hirveästi huvittanut enää moottoripesu.

        Ja se joka sen moottorin pesi oli kaverini joka niin vakuutti ettei moottori pesu tee mitään. Mutta mites sitten kävikään.

        Ammattilaiset tekee moottoripesun aina öljypohjaisilla liottimilla. Juttua oli joskus koeajo.tv ohjelmassa. Jotku sanoo foorumeila että paras ja varmin keino pessä moottori on pestä se CRC:llä ja kuivata se sitten rätillä tai sitten ihan vain pyyhkiä pahimmat liat CRC:llä kostutetulla rätillä.


    • painetta

      Aikoja sitten kultaisella 80-luvulla eräs tuttu pesi Mersun bensaruiskukonetta ja eihän se pesun jälkeen lähtenyt käyntiin. Vika oli ruiskun ohjausyksikössä, jonkalaisen uuden ao. henkilö oli jo kerinnyt isolla rahalla Veholta ostamaan. Kun vanhaa yksikköä tutkittiin, niin havaittiin että vedenpaine oli työntänyt ohjausyksikön muovikuorta ja tämä puolestaan ohjausyksikön piirilevyn komponentin jalkaa ja ao. komponentin juotos oli pettänyt (kun oli yksipuoleinen eli ei-niin-luotettava piirilevy). Pienellä tinakolvin käytöllä vanha ohjausyksikkö saatiin kuntoon, mutta jo ostetun yksikön palautus ja rahojen takaisinsaanti Veholta oli vaikeampaa, mutta kuulemma hirvittävän itkemisen jälkeen onnistui.

      Opetuksena olkoon se, että kannattaa hieman katsoa minne ruiskuttaa ja minkälaisella paineella ruiskuttaa.

    • kannata

      suinpäin laskea vettä konehuoneeseen,nimittäin olen kuullut,että joidenkin nykyautojen moottoreissa on vesipesu kokonaan kielletty,ainoastaan paikallisesti ja varovasti.

      • käsin tosin

        Lika tulee kunnossa olevaan moottoriin lähinnä alhaalta ja myös vain ja ainoastaan alhaalta päin moottorin itse myös pesen. Siis alustapesun yhteydessä. Toki eri asia on, jos moottori on roiskinut öljyä ympäriinsä, mutta pelkkä hiekka ja pöly tekee vähemmän potentiaalista haittaa kuin vesi nykyauton sähkölaitteille.

        Jos kumminkin haluaa pestä tavalliseen tapaan, niin starttimoottori ja generaattori sekä virranjakaja lienee syytä jättää vähemmälle huuhtelulle eli suojataan muovipusseilla.


    • Bensalla

      Akusta kenkä irti ja bensalla ei hapeta liittimiä. Tietysti paineilmaruiskua käyttäen. Anna kuivua vartti ja kenkä paikalle.

    • JagV12

      Voi pestä,itse ruiskuttelin moottorinpesuainetta lämpimälle koneelle/ympäri konehuonetta ja sitten
      vettä päälle letkusta(letkussa suutin,josta terävä,nopea suihku).Pesun jälkeen vaan pata
      käyntiin,niin turhat vedet,jotka jäivät nokka-akseleiden väliin kanteen,tms.haihtuvat pois.

      • nyt kertokaa: miksi pitää pestä?
        Minä olen pessyt vasta sitten, kun kone menee remonttiin ja on jo pois konehuoneesta. Eli normaalitapauksessa vasta useamman sadantuhannen ajokilometrin jälkeen.
        En tosiaankaan tiedä, miksi.


      • ihmettelijä
        sitroen kirjoitti:

        nyt kertokaa: miksi pitää pestä?
        Minä olen pessyt vasta sitten, kun kone menee remonttiin ja on jo pois konehuoneesta. Eli normaalitapauksessa vasta useamman sadantuhannen ajokilometrin jälkeen.
        En tosiaankaan tiedä, miksi.

        Mikäs siinä jos haluaa vapaaehtoisesti moottorinsa ruostuvan ja elektroniikkaosien hapettuvan. Jos konehuone on oikein vanha ja öljyinen on paloturvallisuuden nimessä hyvä pestä. Muuten ei ole mitään HYVÄÄ syytä.


      • JagV12
        ihmettelijä kirjoitti:

        Mikäs siinä jos haluaa vapaaehtoisesti moottorinsa ruostuvan ja elektroniikkaosien hapettuvan. Jos konehuone on oikein vanha ja öljyinen on paloturvallisuuden nimessä hyvä pestä. Muuten ei ole mitään HYVÄÄ syytä.

        Vain koska konehuone oli pölyinen/likainen.Eli vain sen takia,että pataa mukavampi katsella(tosin tämä tulee tehtyä n.1-2 kertaa/vuosi).
        Kun on kevytmetallista tehty lohko/kannet ja kunnon sähkölaitteet,niin ei ruostu,ei hapetu(tässä on tärkeätä se kuivaus).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt tajusin mitä haet takaa

      En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      43
      3563
    2. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

      Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      36
      2204
    3. Naiselle mieheltä

      Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      32
      1855
    4. Kaipaan niin....

      Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      17
      1599
    5. Eiii...

      Etkä! 😘
      Ikävä
      23
      1548
    6. Jalkapalloa

      Ura ja Kokkola Cup?
      Kannus
      15
      1545
    7. Mikset vain

      Unohtaisi?
      Ikävä
      24
      1407
    8. En ymmärrä miksi minä

      Maailma on täynnä sinulle muita
      Ikävä
      14
      1267
    9. Ihmetteletkö, mihin sinussa ihastuin?

      Pikkuhiljaa huomasin, että olet ainutlaatuinen luonne, plussana tietysti ulkoiset avut. Toista ei taida löytyä koko maai
      Ikävä
      78
      1245
    10. Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?

      Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko
      Ikävä
      88
      1212
    Aihe