Apua minua

Mikä on vedyn ja hapen muodostaman kem.yhdisteen ja vedyn ja hapen muodostaman seoksen ero?

13

521

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vedyn ja hapen muodostaman kem.yhdisteen ja vedyn ja hapen muodostaman seoksen ero on siinä että kemiallinen yhdistys kuuluu kemiaan ja kaasuseos fysiikkaan.

      • Anonyymi

        Mutta onko se rekisteröitynyt yhdistys?


    • Anonyymi

      Kemiallisessa yhdisteessä aineet muodostavat molekyylejä keskenään. Tässä tapauksessa siis vettä tai vetyperoksidia.

      Seoksessa aineet eivät muodosta molekyylejä keskenään. Eli tässä tapauksessa seoksessa olisi vetykaasua H_2 ja happikaasua O_2 sekä mahdollisesti otsonia O_3, mutta ei molekyylejä, joissa on sekä vetyä että happea.

    • Ero on kipinä. Jos sinulla on vedyn ja hapen seos, ei tarvita kuin pieni kipinä, jolloin tuloksena on yhdiste eli vesi ja humahduksena ilmaantuva energia.

      • Anonyymi

        Kannattaa pitää kiirettä ennen kuin vety ja happi muodostaa vettä ihan itsestään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa pitää kiirettä ennen kuin vety ja happi muodostaa vettä ihan itsestään.

        Kyllä ne tarvitsevat lämpöä, ennen kuin kemiallinen reaktio käynnistyy. Sitten se jo ruokkiikin ekotermisenä itse itseään.


      • Anonyymi
        agnoskepo kirjoitti:

        Kyllä ne tarvitsevat lämpöä, ennen kuin kemiallinen reaktio käynnistyy. Sitten se jo ruokkiikin ekotermisenä itse itseään.

        Eksotermisenä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eksotermisenä

        Kiitos korjauksesta. Olin kirjoittanut x:llä, mutta kun itseänikin harmittaa suomenkielisessä tekstissä englantilainen kirjoitusasu, niin korjasin, mutta s jäi pois. Eli huonommaksi meni korjauksen jälkeen. ;-)


      • Anonyymi

        Vedyn sytyttämiseen vaadittava energia on niin pieni, ettei se välttämättä tarvitse kipinääkään. Vuoto vetysäilöstä , ja syntyvä ulosvirtaus saattaa antaa tuon tarvittavan energian. Eräänlaista "itsesyttyvyyttä" siis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vedyn sytyttämiseen vaadittava energia on niin pieni, ettei se välttämättä tarvitse kipinääkään. Vuoto vetysäilöstä , ja syntyvä ulosvirtaus saattaa antaa tuon tarvittavan energian. Eräänlaista "itsesyttyvyyttä" siis.

        MIE = Minimum Ignition Energy. Vedyn ja hapen seokselle se on luokkaa 0.02 mJ kun muille syttyville kaasuseoksille se on tyypillisesti kymmenkertainen tai vielä suurempi. Sopivissa olosuhteissa sytytykseen riittää energialtaan parin mikrojoulen suuruinen kipinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MIE = Minimum Ignition Energy. Vedyn ja hapen seokselle se on luokkaa 0.02 mJ kun muille syttyville kaasuseoksille se on tyypillisesti kymmenkertainen tai vielä suurempi. Sopivissa olosuhteissa sytytykseen riittää energialtaan parin mikrojoulen suuruinen kipinä.

        Muistan kuinka Oulussa 60-70 luvun taitteessa Typpi oy:llä (myöhemmin Kemira) rajähti vetyputki (siis noin 10 vuotta ammoniumnitraatin räjähdyksen jälkeen). Putki joka oli ulkotilassa, aihetti vain valtavan paineaallon, joka tuntui keskikaupungilla asti, mutta henkilövahinkoja ei syntynyt. Silloin kerrottiin, että vety päästyään tekemisiin ilman hapen kanssa syttyi ilman kipinää. Kerrottiin että sytyminen johtui virtauksen aiheuttamasta kitkasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistan kuinka Oulussa 60-70 luvun taitteessa Typpi oy:llä (myöhemmin Kemira) rajähti vetyputki (siis noin 10 vuotta ammoniumnitraatin räjähdyksen jälkeen). Putki joka oli ulkotilassa, aihetti vain valtavan paineaallon, joka tuntui keskikaupungilla asti, mutta henkilövahinkoja ei syntynyt. Silloin kerrottiin, että vety päästyään tekemisiin ilman hapen kanssa syttyi ilman kipinää. Kerrottiin että sytyminen johtui virtauksen aiheuttamasta kitkasta.

        Kerrottiin myös, että räjähdykseen vaikutti myös Ruosteinen putki?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistan kuinka Oulussa 60-70 luvun taitteessa Typpi oy:llä (myöhemmin Kemira) rajähti vetyputki (siis noin 10 vuotta ammoniumnitraatin räjähdyksen jälkeen). Putki joka oli ulkotilassa, aihetti vain valtavan paineaallon, joka tuntui keskikaupungilla asti, mutta henkilövahinkoja ei syntynyt. Silloin kerrottiin, että vety päästyään tekemisiin ilman hapen kanssa syttyi ilman kipinää. Kerrottiin että sytyminen johtui virtauksen aiheuttamasta kitkasta.

        Jos vuotavalla kaasulla on nopeutta esimerkiksi 32 m/s eli v^2 = 1000 m^2/s^2 niin parin mikrojoulen energia on jo neljän nanogramman kaasuhipusella eli 0.3 mm kanttiinsa olevalla kuutiolla kaasua. Kitkasta syttyminen kuullostaa ihan järkevältä selitykseltä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      111
      1093
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      103
      959
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      817
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      87
      758
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      655
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      17
      627
    7. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      549
    8. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      37
      546
    9. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      153
      536
    10. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      515
    Aihe