Luterilainen kutsumusajattelu

Anonyymi

Luterilainen näkemys kutsumuksesta eroaa roomalaiskatolisen-, ortodoksisen kirkon , sekä vapaiden suuntien pyhityskristillisyydestä sillä tavoin että kun em. uskonsuunnissa (ja oikeastaan melkein kaikissa muissakin maailmanuskonnoissa) kutsumuksen ajatellaan olevan jonkinlaista arkielämästä vetäytymistä, eristäytymistä, itsensä ruoskimista, köyhänä elämistä tms. niin sitä vastoin Luther ymmärsi että otollisinta Jumalan palvelemista ja kutsumuksen toteuttamista on toimia ja palvella siinä yhteiskunnallisessa asemassa mihin on tullut johdatetuksi.

Näin ollen esim. maanviljelys tai kotiäidin arkiset työt, puusepän aherrus tai vaikkapa lannanluonti silloin, kun sillä elanto ansaitaan ja ruokitaan nälkäiset suut, on hyvin otollista kutsumuksen täyttämistä johon myös Jumala mielistyy. Näinhän asiasta opettaa myös Raamattu, sillä ei Jumala ole kutsunut ihmisiä palvelemaan itseään istumalla 5 m korkean paalun nokassa tai kulkemalla ympäriinsä kerjäten toisilta elantonsa, ajatellen sillä tavoin palvelevansa Jumalaa paremmin.

Tähän liittyen olen ajatellut miten tärkeää olisi ylläpitää kansan kuntoisuutta ja ryhdikästä elämänasennetta sekä etenkin työn ja ahkeruuden kunnioittamista. Laiskuus ja saamattomuus on kuin kalvava syöpä joka ei tuhoa ainoastaan ihmistä itseään vaan syö myös yhteiskunnan resursseja. Silloin kun jotain työtä voidaan tehdä, työtä tehtäköön ja arkiset toimet hoidettakoon!

Mnneinä vuosikymmeninä tätä teroitettiin ahkerasti nuorisolle, työteläisyyden ja kunniallisen elämän merkittävyyttä! Laiskuutta pidettiin yleisesti syntinä ja häpeänä. Kuinka on nykyään?

38

157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Todellakin esim. raittiuskasvatusta ei ole enää pariinkymmeneen vuoteen näkynyt missään nuorisoon kohdistuneissa kampanjoissa. Huumevalistus tuntuu hävinneen kokonaan, ahkeruudesta ja työteliäisyydestä kertovia lauluja ei enää nykyajan lapset laulele koulun lauluntunneilla. Ennen lapsille luettiin opettavaisia hölmöläisten tarinoita ja iskostettiin nuorisolle raittiuden ja ahkeruuden sekä säästäväisyyden hyveitä. Nykyään niistä ei kuule ja niin nuorison, kuin lastenkin kurittomuus on lisääntynyt melkoisesti. Sotaväkeäkään ei suorita enää läheskään koko ikäluokka eivätkä tytöt mene emäntäkouluun oppimaan kunnollisen perheenäidin kotitaloustaitoja.

      Mikä lääkkeeksi nuorison veöltostumiseen ja kansanrappio tilaan? Armeijaan tulisi pojille liittää vielä 1 vuoden pituinen työelämätaitojen oppimisen jakso jonka aikana he kuulisivat valistusta säästäväisyydestä ja viisaasta taloudenhoidosta, ahkeruuden siunauksesta sekä opettelisivat itse omilla käsillään ruumiillisen työn tekemistä Esim. Suomen loputtomia risusavotoita raivaamaan vesurilla. Pojat oppisivat jakson aikana omilla käsillään rakentamaan vaikkapa leikkimökin ja vaihtamaan itse auton renkaat. Tytöt oppisivat pakollisessa 1 vuoden pituisessa emäntäkoulussa lastenhoitoa, kutomista, ompelustaitoja ja ruuanlaittoa sekä säästäväisyyttä.

    • Anonyymi

      Kyllä. Luterilaisuus kannustaa ihmistä elämään yhteiskuntaan aktiivisesti osallistuvaa kristillistä elämää

      • Anonyymi

        Niin juuri! Ja käyttämään tämän maailman kappaleita joita voidaan ilman syntiä käyttää. Jos meillä siis on silta, meidän tulee sitä käyttää eikä hurmahenkisyydessämme kuvitella Jumalan auttavan meidät lentämään ilmassa joen yli. Jos meille on lääkäri ja lääkkeet, meidän tulee kunnioittaa Jumalaa ja käyttää tätä välikappaletta kiitollisuudella eikä kuvitella olevamme niin hurskaita ettemme tarvitse heidänkään apua.

        Ennenkaikkea työtä tulee aina tehdä silloin kun sitä voidaan tehdä!


    • Anonyymi

      Myös pitäisi nuorille miehille opettaa esim. perunan kasvatusta ja varusmies saisi pitää omaa kasvimaata kesän ajan. Jokainen varusmies kasvattaisi kesän aikana kesäsian jonka sitten joulun alla itse teurastaisi, paloittelisi ja saisi sitä talven mittaan valmistella lihakeitoksi porkkanoiden ja omasta kasvimaasta nostettujen sipuleiden kera. Housuja opeteltaisiin prässäämään, neppeja ompelemaan ja kravattisolujen tekoa sekä sukkien parsimista. Myös metsästys- ja kalastustaitoja valmistettaisiin tulevaa elämää varten.

    • Anonyymi

      Luterilainen työmoraali ei niinkään perustu Raamattuun, vaan siihen että toimeliaat kansalaiset maksavat kirkollisveroa. Luuserit ei niinkään.

      Luterilaisuus on sitä parempaa mitä vähemmän se näkyy ja kuuluu arjessa. On kauhistus joskus työn ohessa puhua siitä mitä Raamatussa on kirjoitettu tai että nyt Pyhä Henki johdattaa.

      • Anonyymi

        No johan oli taas mielipide! Ilmeisesti tuli vapaakristillisyyden suunnalta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No johan oli taas mielipide! Ilmeisesti tuli vapaakristillisyyden suunnalta?

        Mitä vikaa mielipiteessä on?

        On itsestään selvää, että mitä enemmän seurakuntalaiset tekevät töitä, sitä enemmän he kerryttävät kirkollisveroa. Jos he vain luuseroivat rautatieasemalla haahuilllen jotain kummallisuuksia, niin ei siinä kirkon kirstuun raha vilahda. Se kylmä totuus eikä niinkään mielipide.

        Ja vaikea on kirkkain otsin väittää, että luterilaise ovat ensimmäisenä todistamassa Kristuksesta ja kertomassa, että ennen olin aivan luuseri, mutta sitten tulin parannukseen ja otin Jeesuksen vastaan ja nyt kannan vastuun elämästäni. Tai jos menee niin pastorille kertomaan, niin ei ehkä kuule aamenta, vaan jotain muuta. Aika tavalla todellisuutta eikä mikään väritetty mielipide tarkoitushaukuisesti.

        Ehkä luterilainen mielipide on se ettei ole mitään mielipiteitä eikä näkemystä mistään asiasta uskoon liittyen. Auton täytyy vain toimia, talon olla lämmin ja lumet luoda.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä vikaa mielipiteessä on?

        On itsestään selvää, että mitä enemmän seurakuntalaiset tekevät töitä, sitä enemmän he kerryttävät kirkollisveroa. Jos he vain luuseroivat rautatieasemalla haahuilllen jotain kummallisuuksia, niin ei siinä kirkon kirstuun raha vilahda. Se kylmä totuus eikä niinkään mielipide.

        Ja vaikea on kirkkain otsin väittää, että luterilaise ovat ensimmäisenä todistamassa Kristuksesta ja kertomassa, että ennen olin aivan luuseri, mutta sitten tulin parannukseen ja otin Jeesuksen vastaan ja nyt kannan vastuun elämästäni. Tai jos menee niin pastorille kertomaan, niin ei ehkä kuule aamenta, vaan jotain muuta. Aika tavalla todellisuutta eikä mikään väritetty mielipide tarkoitushaukuisesti.

        Ehkä luterilainen mielipide on se ettei ole mitään mielipiteitä eikä näkemystä mistään asiasta uskoon liittyen. Auton täytyy vain toimia, talon olla lämmin ja lumet luoda.

        "Ehkä luterilainen mielipide on se ettei ole mitään mielipiteitä eikä näkemystä mistään asiasta uskoon liittyen. Auton täytyy vain toimia, talon olla lämmin ja lumet luoda."

        Tätäkin kaikkea sopii varmaan pyhitys-suorituskristillisyydestä käsin ylpeästi halventaa ja vähätellä kun mielessä on oma erinomaisuus nyt "kun on tullut kerran tehtyä parannus" ja kuvitella että vain parannusta tekemättömät ovat luusereita ja parannuksen mielestään tehneet eivät enää ole.

        Luterlaiseen uskoon kuuluu nöyryys ja jumalanpelko eikä ole kovin totuttua mennä takki levällään kirkkoherralle julistamaan miten "ennen olin luuseri mutta sitten tein parannuksen".

        Luterilaisessa uskossa tunnustetaan että ollaan yhtä aikaa sekä syntiset että armahdetut vanhurskaat, eikä sopivaa ole uskon lahjan löydettyä julistaa muille ylhäältäpäin katsellen vaikka Jumalan sanaan turvaudutaankin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ehkä luterilainen mielipide on se ettei ole mitään mielipiteitä eikä näkemystä mistään asiasta uskoon liittyen. Auton täytyy vain toimia, talon olla lämmin ja lumet luoda."

        Tätäkin kaikkea sopii varmaan pyhitys-suorituskristillisyydestä käsin ylpeästi halventaa ja vähätellä kun mielessä on oma erinomaisuus nyt "kun on tullut kerran tehtyä parannus" ja kuvitella että vain parannusta tekemättömät ovat luusereita ja parannuksen mielestään tehneet eivät enää ole.

        Luterlaiseen uskoon kuuluu nöyryys ja jumalanpelko eikä ole kovin totuttua mennä takki levällään kirkkoherralle julistamaan miten "ennen olin luuseri mutta sitten tein parannuksen".

        Luterilaisessa uskossa tunnustetaan että ollaan yhtä aikaa sekä syntiset että armahdetut vanhurskaat, eikä sopivaa ole uskon lahjan löydettyä julistaa muille ylhäältäpäin katsellen vaikka Jumalan sanaan turvaudutaankin.

        Mutta vapaissa suunnissa ja ratkaisukristillisyydessä ei riitä Jumalan sana ja yksinkertainen uskomisen tapa, vaan se käsitetään ainoastaan porttina suurempiin tunnekokemuksiin jotka ovat uskomisen huipentuma synnittömäksi tulemisen tiellä?


    • Anonyymi

      Mistä tuollainen käsitys on tullut? Kutsumus käsitetään kaikissa minun tuntemissani kirkkokunnissa tai seurakunnissa myös Jumalan palvelemiseksi yhteiskunnassa. Maailmasta vetäytymistä harjoitetaan hyvin harvoissa kirkkokunnissa, oikeastaan vain katolilaisuudessa ja ortodoksisuudessa. Harvalla päätoiminen kutsumus kirkon palvelijaksi tms. hengelliseen työhön. Lähetystyökin on nykyään pitkälti lähimmäisen rakkauden osoittamiseksi käytännön tasolla. Jos joku kokee kutsumuksekseen vetäytyä maailmasta, niin siitä vaan. Mutta itse ajattelen, että kristityn kutsumus on elää uskoaan todeksi arkipäivässä. Unohtamatta toki niitä hiljaisia latautumisen hetkiä.

      • Anonyymi

        "Mistä tuollainen käsitys on tullut?"

        No esimerkiksi näistä:

        -----------------------------------
        "Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion. " (Jaak. 3:1)

        ja

        "Pysyköön kukin, veljet, Jumalan edessä siinä asemassa, missä hänet on kutsuttu." (1.Kor. 7:24)
        --------------------------------------

        Kutsumus käsitetään esim. ratkaisukristillisyydessä pitkälti erityisenä hengellisenä tehtävänä. Olen elämäni aikana kuullut satoja saarnapuheita vapaiden suuntien edustajilta, -mutten koskaan kuullut sanottavan että maanviljelijän- tai kuorma-autonkuljettajan työtä olisi ylistetty Jumalalta saaduksi kutsumukseksi. Monet profetoivat vieläkin hurmahenkisyyksissään värisevällä äänellä: "teistä tulee jotain suurta Jumalan pellolla, -tulet vielä tekemään SUUUURIA!!".

        Muistan kerran kun 90 -luvun laman aikaan oli sitä työttömyyttä ja jouduimme perheineni elämään kiturahoilla köyhyydessä. Pääsin sitten töihin vihdoin edes osa-aikaiseen työhön ja oli helpompaa tuoda pienille lapsille leipää pöytään. Satuin tästä sitten iloisena mainitsemaan helluntailaisille tutuilleni niin tiedätkös mitä sain vastaukseksi?

        "Et sinä sinne ole päässyt vain elantoa saamaan vaan niille ihmisille levittämään evankeliumia!" Minua ärsytti tämä silloin ja vieläkin 30 vuoden jälkeen minulla on siitä muistikuva. Yhden kerran sanottiin minulle "ettei me täällä olla armoa saatu siksi että me siitä nauttisimme ja iloitsisimme vaan siksi että LEVITTÄISIMME sitä ja toimisimme muiden käännyttämiseksi"

        Armo ei siis varsinaisesti ollut tarkoitettu muuksi kuin lähtölaukaukseksi hengellisyyden kilparadalle, työkäskyksi muiden käännytys työhön, ei sitä ilmeisesti ollut sopivaa ruveta "vain" armossa itse lepäämään ja hoitamaan arkisia velvoitteitaan... Nämä käytännön esimerkit varmaan melkein jokainen helluntaiteologian kanssa tekemisiin joutunut voi tunnistaa, ovat vain pari yksittäistä esimerkkiä jotka kertovat millaista ratkaisukristillisyyden kutsumusajattelu on. Sitähän he toistavat mitä ovat kuulleet ja oppineet!

        Sitä vastoin Jumala on luonut tämän maan ja taivaan ja kaikki mitä niissä on, niistä Hän sanoi että se kaikki on hyvää ja kiitoksella hyväksi käytettävää. Hän lähetti meidät maata viljelemään ja varjelemaan, lisääntymään ja täyttämään sitä jälkeläisillä. Arkinen aherrus, velvollisuuksiensa toimittaminen, se kaikki on Jumalan itsensä KÄSKEMÄÄ ja meille kutsumukseksi asettamaa! Mitä enemmän ikää on tullut, sen kirkkaammin sen ymmärrän.

        Maailma ja kaikki sen kappaleet joita ilman synnittä voidaan käyttää, on käytettäväksi luotu, työ on meille annettu yleisesti ottaen, ei se ole yhtään vähempiarvoista kuin saarnojen pitäminenkään. Onpa jopa varmaa että siitä meille on Jumalan käsky ja meidät on siihen Jumalan tahdosta pantu että siinä olisimme ja toimimisimme tyytyväisinä eikä korkeita tavoitellen. Siitä tiedämme sen olevan korkeinta jumalanpalvelusta johon Jumala varmasti mielistyy!

        Vanhoilla tapasi olla ennen huoneentauluja:

        Ora et labora!
        Rukoile ja työtä tee!

        Sen sijaan kuvaamani hengellisyys pitää tunnuslauseenaan: Nopeammin! Korkeammalle, Enemmän!"

        >> Tästä näkyy miten syvä ero on näiden kahden välillä! Toinen joukko tyytyy uskon yksinkertaisuudella kiitoksella työhönsä ja leipänsä syömiseen otsansa hiessä kun toine toinen joukkio taas kurottelee kuuta ja tähtiä taivaalta ja sevähäkin jää usein todellisuudessa tekemättä.


        Toki on sitten olemassa hengellisetkin kutsumustehtävät mutta niihin kutsutaaan vain harvat eikä sitä kehoiteta kovin monia edes tavoittelemaan! Se on aivan oma lukunsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mistä tuollainen käsitys on tullut?"

        No esimerkiksi näistä:

        -----------------------------------
        "Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion. " (Jaak. 3:1)

        ja

        "Pysyköön kukin, veljet, Jumalan edessä siinä asemassa, missä hänet on kutsuttu." (1.Kor. 7:24)
        --------------------------------------

        Kutsumus käsitetään esim. ratkaisukristillisyydessä pitkälti erityisenä hengellisenä tehtävänä. Olen elämäni aikana kuullut satoja saarnapuheita vapaiden suuntien edustajilta, -mutten koskaan kuullut sanottavan että maanviljelijän- tai kuorma-autonkuljettajan työtä olisi ylistetty Jumalalta saaduksi kutsumukseksi. Monet profetoivat vieläkin hurmahenkisyyksissään värisevällä äänellä: "teistä tulee jotain suurta Jumalan pellolla, -tulet vielä tekemään SUUUURIA!!".

        Muistan kerran kun 90 -luvun laman aikaan oli sitä työttömyyttä ja jouduimme perheineni elämään kiturahoilla köyhyydessä. Pääsin sitten töihin vihdoin edes osa-aikaiseen työhön ja oli helpompaa tuoda pienille lapsille leipää pöytään. Satuin tästä sitten iloisena mainitsemaan helluntailaisille tutuilleni niin tiedätkös mitä sain vastaukseksi?

        "Et sinä sinne ole päässyt vain elantoa saamaan vaan niille ihmisille levittämään evankeliumia!" Minua ärsytti tämä silloin ja vieläkin 30 vuoden jälkeen minulla on siitä muistikuva. Yhden kerran sanottiin minulle "ettei me täällä olla armoa saatu siksi että me siitä nauttisimme ja iloitsisimme vaan siksi että LEVITTÄISIMME sitä ja toimisimme muiden käännyttämiseksi"

        Armo ei siis varsinaisesti ollut tarkoitettu muuksi kuin lähtölaukaukseksi hengellisyyden kilparadalle, työkäskyksi muiden käännytys työhön, ei sitä ilmeisesti ollut sopivaa ruveta "vain" armossa itse lepäämään ja hoitamaan arkisia velvoitteitaan... Nämä käytännön esimerkit varmaan melkein jokainen helluntaiteologian kanssa tekemisiin joutunut voi tunnistaa, ovat vain pari yksittäistä esimerkkiä jotka kertovat millaista ratkaisukristillisyyden kutsumusajattelu on. Sitähän he toistavat mitä ovat kuulleet ja oppineet!

        Sitä vastoin Jumala on luonut tämän maan ja taivaan ja kaikki mitä niissä on, niistä Hän sanoi että se kaikki on hyvää ja kiitoksella hyväksi käytettävää. Hän lähetti meidät maata viljelemään ja varjelemaan, lisääntymään ja täyttämään sitä jälkeläisillä. Arkinen aherrus, velvollisuuksiensa toimittaminen, se kaikki on Jumalan itsensä KÄSKEMÄÄ ja meille kutsumukseksi asettamaa! Mitä enemmän ikää on tullut, sen kirkkaammin sen ymmärrän.

        Maailma ja kaikki sen kappaleet joita ilman synnittä voidaan käyttää, on käytettäväksi luotu, työ on meille annettu yleisesti ottaen, ei se ole yhtään vähempiarvoista kuin saarnojen pitäminenkään. Onpa jopa varmaa että siitä meille on Jumalan käsky ja meidät on siihen Jumalan tahdosta pantu että siinä olisimme ja toimimisimme tyytyväisinä eikä korkeita tavoitellen. Siitä tiedämme sen olevan korkeinta jumalanpalvelusta johon Jumala varmasti mielistyy!

        Vanhoilla tapasi olla ennen huoneentauluja:

        Ora et labora!
        Rukoile ja työtä tee!

        Sen sijaan kuvaamani hengellisyys pitää tunnuslauseenaan: Nopeammin! Korkeammalle, Enemmän!"

        >> Tästä näkyy miten syvä ero on näiden kahden välillä! Toinen joukko tyytyy uskon yksinkertaisuudella kiitoksella työhönsä ja leipänsä syömiseen otsansa hiessä kun toine toinen joukkio taas kurottelee kuuta ja tähtiä taivaalta ja sevähäkin jää usein todellisuudessa tekemättä.


        Toki on sitten olemassa hengellisetkin kutsumustehtävät mutta niihin kutsutaaan vain harvat eikä sitä kehoiteta kovin monia edes tavoittelemaan! Se on aivan oma lukunsa.

        Olen kuunnellut miltei 40 vuotta myös vapaakristillistä opetusta, enkä ole päässyt tuollaiseen käsitykseen. Saarnastuolista ei ole tapana antaa ammatinvalinnan ohjausta. Eikä sieltä myöskään patisteta taviskristittyä hengelliselle uralle. Jokaisen on löydettävä oma kutsumuksensa.

        Tässä yhteydessä on mm. lainattu Jumalan sanoja Moosekselle, kun hän ihmetteli faaraon hovissa mitä nyt pitäisi tehdä. Jumala kysyi: "Mikä sinulla on kädessäsi?". Kutsumusta ei siis tarvitse hakea luostarista tai Afrikasta . Se voi olla ihan käsillä - luontaisena taipumuksena ja haluna tehdä jotain.

        "Kaikki mitä teette, se tehkää sydämestänne niin kuin Herralle eikä ihmisille." ( Kol. 3:23. )


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kuunnellut miltei 40 vuotta myös vapaakristillistä opetusta, enkä ole päässyt tuollaiseen käsitykseen. Saarnastuolista ei ole tapana antaa ammatinvalinnan ohjausta. Eikä sieltä myöskään patisteta taviskristittyä hengelliselle uralle. Jokaisen on löydettävä oma kutsumuksensa.

        Tässä yhteydessä on mm. lainattu Jumalan sanoja Moosekselle, kun hän ihmetteli faaraon hovissa mitä nyt pitäisi tehdä. Jumala kysyi: "Mikä sinulla on kädessäsi?". Kutsumusta ei siis tarvitse hakea luostarista tai Afrikasta . Se voi olla ihan käsillä - luontaisena taipumuksena ja haluna tehdä jotain.

        "Kaikki mitä teette, se tehkää sydämestänne niin kuin Herralle eikä ihmisille." ( Kol. 3:23. )

        Minäpä vähän luulen ettet sinä nyt vaan halua tunnustaa miten sieltä helluntailaisuuden saarnapöntöstä kuuluu. Ehkäpä asia johtuu siitä että olet itse helluntailainen ja torjut kritiikin kieltämällä epäkohdan olemassaolon kokonaan kun ymmärrät ettet voisi puolustaa sitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kuunnellut miltei 40 vuotta myös vapaakristillistä opetusta, enkä ole päässyt tuollaiseen käsitykseen. Saarnastuolista ei ole tapana antaa ammatinvalinnan ohjausta. Eikä sieltä myöskään patisteta taviskristittyä hengelliselle uralle. Jokaisen on löydettävä oma kutsumuksensa.

        Tässä yhteydessä on mm. lainattu Jumalan sanoja Moosekselle, kun hän ihmetteli faaraon hovissa mitä nyt pitäisi tehdä. Jumala kysyi: "Mikä sinulla on kädessäsi?". Kutsumusta ei siis tarvitse hakea luostarista tai Afrikasta . Se voi olla ihan käsillä - luontaisena taipumuksena ja haluna tehdä jotain.

        "Kaikki mitä teette, se tehkää sydämestänne niin kuin Herralle eikä ihmisille." ( Kol. 3:23. )

        Kyllä siellä ihannoidaan ja korostetaan useimmiten vaan niitä "korkeampia" hengellisen työn kutsumuksia. Näin on tosi, väitteistäsi huolimatta!


    • Täysin oikein. Luterilaisuudessa ei vetäydytä pylvään nokkaan myymään aforismeja leipapalaa vastaan vaan tekemällä oikeata työtä ja lujasti.

      • Anonyymi

        Kummallista että Jeesus kutsui kalastajat veneistään tekemään sitä Työtä jota HÄN tarjosi !

        lukekaa nyt edes joskus edes vähän sitä Kirjaakin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kummallista että Jeesus kutsui kalastajat veneistään tekemään sitä Työtä jota HÄN tarjosi !

        lukekaa nyt edes joskus edes vähän sitä Kirjaakin!

        Niin, entä sitten? Onko joku kieltänyt etteikö hengellistäkin kutsumusta voisi olla?

        Opettelisit lukemaan!


      • Anonyymi

        Ei niin kun heillä pääsääntöisesti ei ole mitään myydä siltä saralta.

        "minut on kastettu ja kuulun kirkkoon", ei sillä aforismilla monta näkkileipää saa myytyä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niin kun heillä pääsääntöisesti ei ole mitään myydä siltä saralta.

        "minut on kastettu ja kuulun kirkkoon", ei sillä aforismilla monta näkkileipää saa myytyä!

        ""minut on kastettu ja kuulun kirkkoon", ei sillä aforismilla monta näkkileipää saa myytyä!"

        >> Joo, varmaan yhtä vähän kuin aforismilla: "minut on kastettu vielä uudestaankin ja nyt kuulun helluntaiseurakuntaan"!


    • Menneinä vuosikymmeninä tuo olikin helppoa ja loogista, kun robotti ei tehnyt ihmisen töitä halvemmalla.

      Nyt pitäisikin korostaa erityisesti opiskelun ahkeruutta, sillä henkisesti vaativia töitä eivät ihmisen luomat tee itsenäisesti vielä hyvään aikaan.

      • Anonyymi

        Ei nykyaika ole sen helpompaa eikä vaikeampaa kuin mennytkään aika. Se on vain erilaista, jokaisella ajalla on omat haasteensa.

        Olen myös sitä mieltä että "tietoyhteiskuntaa" ei ole mahdollista rakentaa määräänsä pidemmälle. Tietkoneista ei tule ruokaa vaikka keksittääisiin kuinka hienoja tutkintoja. Jonkun on kuitenkin rakennettava talot, kaivettava tiet, kaadettava metsistä puut ja viljeltävä ne perunat. Jatkuva kaupungistumiskehitys ajaa yhteiskunna osia lopulta kohti kaaosmaista päätepistettä jossa romahtaa korttitalo joka rakentuu ainoastaan tiedon paljoudelle ja toinen toiselle tuottamiensa viihe/ylellisyyspalveluiden varaan.

        Silloin ei kysytä humanistisen tai kulttuuritieteen maistereita vaan ihmisiä jotka osaavat tehdä ja valmistaa jotain oikeasti hyödyllistä!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei nykyaika ole sen helpompaa eikä vaikeampaa kuin mennytkään aika. Se on vain erilaista, jokaisella ajalla on omat haasteensa.

        Olen myös sitä mieltä että "tietoyhteiskuntaa" ei ole mahdollista rakentaa määräänsä pidemmälle. Tietkoneista ei tule ruokaa vaikka keksittääisiin kuinka hienoja tutkintoja. Jonkun on kuitenkin rakennettava talot, kaivettava tiet, kaadettava metsistä puut ja viljeltävä ne perunat. Jatkuva kaupungistumiskehitys ajaa yhteiskunna osia lopulta kohti kaaosmaista päätepistettä jossa romahtaa korttitalo joka rakentuu ainoastaan tiedon paljoudelle ja toinen toiselle tuottamiensa viihe/ylellisyyspalveluiden varaan.

        Silloin ei kysytä humanistisen tai kulttuuritieteen maistereita vaan ihmisiä jotka osaavat tehdä ja valmistaa jotain oikeasti hyödyllistä!

        >Silloin ei kysytä humanistisen tai kulttuuritieteen maistereita vaan ihmisiä jotka osaavat tehdä ja valmistaa jotain oikeasti hyödyllistä!

        Tai robotteja, jotka osaavat tuon suhteellisen itsenäisesti. Sellaisia on melko varmasti vuonna 2050.

        Tiesitkö muuten, että vuonna 1966, kun Paasion kansanrintamahallitus päätti Suomen yliopistopolitiikan suunnasta vuosikymmeniksi eteenpäin, keskiöön otettiin kalliit tekniset ja luonnontieteet eikä halpoja yhteiskunta- ja humanistisia tieteitä, joita yliopistot olisivat mielellään painottaneet? Tätä erittäin kaukonäköistä ratkaisua saamme pitkälti kiittää niin Nokian "ihmeestä" kuin nykyisestä elintasostammekin.


      • Anonyymi
        Repe.RuutikaIIo kirjoitti:

        >Silloin ei kysytä humanistisen tai kulttuuritieteen maistereita vaan ihmisiä jotka osaavat tehdä ja valmistaa jotain oikeasti hyödyllistä!

        Tai robotteja, jotka osaavat tuon suhteellisen itsenäisesti. Sellaisia on melko varmasti vuonna 2050.

        Tiesitkö muuten, että vuonna 1966, kun Paasion kansanrintamahallitus päätti Suomen yliopistopolitiikan suunnasta vuosikymmeniksi eteenpäin, keskiöön otettiin kalliit tekniset ja luonnontieteet eikä halpoja yhteiskunta- ja humanistisia tieteitä, joita yliopistot olisivat mielellään painottaneet? Tätä erittäin kaukonäköistä ratkaisua saamme pitkälti kiittää niin Nokian "ihmeestä" kuin nykyisestä elintasostammekin.

        Niin jos kommunistit suunnittelevat tekoälyn, niin eikö tekoälystä tule silloin kommunistinen?


      • Anonyymi
        Repe.RuutikaIIo kirjoitti:

        >Silloin ei kysytä humanistisen tai kulttuuritieteen maistereita vaan ihmisiä jotka osaavat tehdä ja valmistaa jotain oikeasti hyödyllistä!

        Tai robotteja, jotka osaavat tuon suhteellisen itsenäisesti. Sellaisia on melko varmasti vuonna 2050.

        Tiesitkö muuten, että vuonna 1966, kun Paasion kansanrintamahallitus päätti Suomen yliopistopolitiikan suunnasta vuosikymmeniksi eteenpäin, keskiöön otettiin kalliit tekniset ja luonnontieteet eikä halpoja yhteiskunta- ja humanistisia tieteitä, joita yliopistot olisivat mielellään painottaneet? Tätä erittäin kaukonäköistä ratkaisua saamme pitkälti kiittää niin Nokian "ihmeestä" kuin nykyisestä elintasostammekin.

        En tiennyt, mutta hyvä on jos niin päättivät. Kyllähän nykyaikanakin olisi syytä pistää vähän parempia prioriteetteja. Esim. kun kansa joutuu elämään korona- ym. vaikeuksien keskellä huikeasti velaksi, pitäisi ainakin minusta lopettaa väliaikaisesti kokonaan tai rajoittaa merkittävästi vähemmän tärkeiden osastojen julkista rahoitusta kuten taide, kulttuuri, viihde, urheilu yms. Sitten kun nykyisen kaltainen velaksi eläminen loppuu tai vähenee radikaalisti, voitaisiin harkirta uudelleen hanojen avaamista. Sama koskee humpuukiyliopistojen humpuukiteidekuntia, niitä joista juurikin oli puhetta.

        Julkisessa taloudessa pätee pitkälti samat lainalaisuudet kuin yksityisessäkin: silloin kun rahaa on vähemmän käytettävissä, on vähennettävä kuluja ja elettävä tulojen mukaan. Muuten talo kaatuu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En tiennyt, mutta hyvä on jos niin päättivät. Kyllähän nykyaikanakin olisi syytä pistää vähän parempia prioriteetteja. Esim. kun kansa joutuu elämään korona- ym. vaikeuksien keskellä huikeasti velaksi, pitäisi ainakin minusta lopettaa väliaikaisesti kokonaan tai rajoittaa merkittävästi vähemmän tärkeiden osastojen julkista rahoitusta kuten taide, kulttuuri, viihde, urheilu yms. Sitten kun nykyisen kaltainen velaksi eläminen loppuu tai vähenee radikaalisti, voitaisiin harkirta uudelleen hanojen avaamista. Sama koskee humpuukiyliopistojen humpuukiteidekuntia, niitä joista juurikin oli puhetta.

        Julkisessa taloudessa pätee pitkälti samat lainalaisuudet kuin yksityisessäkin: silloin kun rahaa on vähemmän käytettävissä, on vähennettävä kuluja ja elettävä tulojen mukaan. Muuten talo kaatuu.

        "Talo" voi "kaatua" monesta syystä, kuten siitä että ihmisten elämä tekemällä tehdään mahdollisimman ankeaksi, ilottomaksi ja turvattomaksikin jos lähdetään säätämään terveydenhuoltoa kalliimmaksi. Yksikään hallitus ei siihen lähde, ellei ole todellinen pakko. Ei edes persujen johtama, jos sellainen kapinetti joskus olisi mahdollinen.

        Julkisessa taloudessa pätevät vain osaksi samat lainalaisuudet kuin yksityisessä. Koska valtio on taloustieteiden näkökulmasta ikuinen, sen lainanotto on hyvin toinen asia kuin yksityistaloudessa. Korotkin ovat alemmat, jopa negatiiviset.


      • Anonyymi
        Repe.RuutikaIIo kirjoitti:

        "Talo" voi "kaatua" monesta syystä, kuten siitä että ihmisten elämä tekemällä tehdään mahdollisimman ankeaksi, ilottomaksi ja turvattomaksikin jos lähdetään säätämään terveydenhuoltoa kalliimmaksi. Yksikään hallitus ei siihen lähde, ellei ole todellinen pakko. Ei edes persujen johtama, jos sellainen kapinetti joskus olisi mahdollinen.

        Julkisessa taloudessa pätevät vain osaksi samat lainalaisuudet kuin yksityisessä. Koska valtio on taloustieteiden näkökulmasta ikuinen, sen lainanotto on hyvin toinen asia kuin yksityistaloudessa. Korotkin ovat alemmat, jopa negatiiviset.

        Mikään ei ole ilmaista. Jos minä maksan sun hammaslääkärin, niin eikö sun hampaat ole silloin mun?


      • Anonyymi
        Repe.RuutikaIIo kirjoitti:

        "Talo" voi "kaatua" monesta syystä, kuten siitä että ihmisten elämä tekemällä tehdään mahdollisimman ankeaksi, ilottomaksi ja turvattomaksikin jos lähdetään säätämään terveydenhuoltoa kalliimmaksi. Yksikään hallitus ei siihen lähde, ellei ole todellinen pakko. Ei edes persujen johtama, jos sellainen kapinetti joskus olisi mahdollinen.

        Julkisessa taloudessa pätevät vain osaksi samat lainalaisuudet kuin yksityisessä. Koska valtio on taloustieteiden näkökulmasta ikuinen, sen lainanotto on hyvin toinen asia kuin yksityistaloudessa. Korotkin ovat alemmat, jopa negatiiviset.

        En tiedä millaista talousajttelua sinä nyt agiteeraat tai peräänkuulutat, mutta kommenteistasi näkyy taustalta läpi tyypilliset vasemmiston/sosialismin teemat kuten oletus jonka mukaan suurin osa työväestöstä on järjestelmän "uhreja" kaikesta ahkeruudesta ja hellittämättömästä yrittämisestä huolimatta, koska porvarillinen kapitalismi riistää heitä, joiden "oikeus" olisi sosialismin mukaan saada pienemmällä riskinotolla tai panostuksella sama hyöty kuin viisaammin toimivat, enemmän työtä tehneet tai suuremman riskin ottaneet?

        Yleensä sosialistit korostavat myös veroasteen nostamista, ja sitä kautta tulonsiirtoja jotka heikentävät oikeudenmukaisuutta jonka tulisi seurata siten, että isompi panos mahdollistaa isommat hyödyt.

        Itse olen kristittynä toki sitä mieltä että jokin inhimillisyyskin on yhteiskunnassa silti oltava heikompiosaisia kohtaan kuten julkinen, kaikille mahdollinen terveydenhuolto johon viittasitkin, sairauseläkkeet, kansaneläkkeet ja alimmat työeläkkeet olisi ehdottomasti, -samoin kuin sosiaalituki ja perustyöttömyyspäivärahat olisi nostettava tasolle joka mahdollistaisi edes inhimillisen elämän niin ettei tarvitsisi laskea ostaako tällä viikolla sillä 20 eurolla perunoita vaiko välttämättömiä reumalääkkeitä jatkuvien kipujen takia. Tässä voisi kyllä julkisen talouden menoja mielestäni kasvattaa mutta varaa olisi ottaa poiskin humpuukipuolelta, josta aiemmissa viesteissäni olen puhunt. Samoin ulkomaille rahaa ei ole tarve kylvää niin kauan kuin Suomessa ei ole rahaa edes minimi elämisen tasoon heikko-osaisille.

        Työssäkäyvät ammattiliittomafian jäsenet saisivat lopettaa palkoista ja sopimuksista marmattamisen! Siltä osin kapitalismi toimii hyvin niinkuin pitääkin ja Suomessa työväestölläkin on hyvin asiat, toisin kuin pieneläkeläisillä, vammaisilla ja työttömillä sekä sairailla.

        Vai otaksunko väärin?


    • Anonyymi

      Miksi ihminen ei olisi armahdettu vanhurskas vaikka hän puhelinpylvään nokassa huutaisi kaikille, että minut on pelastettu tästä kurjasta maailmanajasta, en vaella enää sen halujen mukaan?

      Eikö se armahdus koskisi myös sitä syntiä? Eihän se silloin olisi enää armo, jos se pitää ansaita jollan luterilaisella vätystelyllä.

      Ehkä kuitenkin kantona kaskessa ei ole se mitä ne uskovat tekevät tai sanovat, vaan se vaaraa että jättävät luterilaisuuden eivätkä maksa enää kirkollisveroa. Sitä enemmänkin suojellaan ja siksi rajataan Raamatun armahduksesta ulkopuolelle ne, joiden raha ei kirstuun kilahda.

      • Anonyymi

        Osaatpa taitavasti vääristellä ja valehdella!


    • Anonyymi

      Siis mitä? Kova syytös syyttää valehtelusta kun ihmetellään sitä että miten ihmisen ei olisi armosta vanhurskautettu vaikka puhelinpylvään nokassa huutaisi ohikulkijoille, että olen pelastettu, Jeesus Kristus on pelastanut minut tästä nurjasta ajasta.

      Olisi aika outoa, varsin outoa jos Jumala katsoisi että epäis annetta tuolle armoa, tuo huutelija ei sitä ansaitse, vaan nuo kummastelevat ohikulkijat kyllä saavat sen. Ja jos se on valehtelua, niin sen pitäisi olla Raamatun mukaan, ei sen mukaan on juttu ihmiselle mieluisa. Raamatun mukaan pitäisi nähdä se miten syntinen vanhurskautettu saavuttaa sen aseman ja miten menettää ja miten se on luterilaisten omaisuuttaa. Jumala ei laske verotuloja, joten totuuden pitäisi perustua Raamatun sanaan.

      Alunperinhän on asettuttu muiden yläpuolelle käänteisfarisealaisittain, että minä en ole kuin nuo fariseukset, jotka kadulla huutelevat olevansa pelastettuja, vaan minä olen Jumalan mieleen, minut Jumala pelastaa, mutta ei noita jotka kuvittelevat että Jumala on oikeasti jotain eikä vain hyvä iskulause, joka vapauttaa kaikesta sekä tekee erotuksen muihin ihmisiin.

      • Anonyymi

        Hei sovitaanko että sinä nyt ensin luet ja pyrit ymmärtämään vähän paremmin noita kommentoimiasi tekstejä ettei sinun tarvitsisi "taistella" sellaisia väitteitä vastaan joita kukaan ei edes ole väittänyt?

        Vai onko tämä vaan tapasi purkaa turhautumista, kun et keksi mitään sanottavaa siihen mitä oikeasti on sanottu?


    • Anonyymi

      Onko luterilaiset nyt kutsuttu ulos kirkostaan kun sieltä karkaa väkeä noin sata päivässä jo tammikuun aikana?

      mihin heidän on kutsuttu, onko visiota siitä?

    • Anonyymi

      Luterilaisten armosta vanhurskautettu on niin heikolla pohjalla, että kun lehdessä lukee jotain ikävää kirkkoon liittyen tai heille sopimaton mielipide, niin he eivät enää usko tuohon armoon ja jättävät kirkon.

      Tai kun ateisti sanoo heille jotain näsäviisasta satuolennosta, niin heti he menevät siihen koukkuun ja alkavat höpistä itsekin satuolennosta hyljäten tuon armosta vanhurskauden.

      Osaltaan se johtuu siitä, että on vain Lutherin löpinöitä eikä niinkään vankkaa Raamatun sanaa.

    • "Mnneinä vuosikymmeninä tätä teroitettiin ahkerasti nuorisolle, työteläisyyden ja kunniallisen elämän merkittävyyttä! Laiskuutta pidettiin yleisesti syntinä ja häpeänä. Kuinka on nykyään?"

      Mielenkiintoista on verrata tällaista työteliäisyys-kulttuuria Jeesuksen opetukseen. Ja ehkäpä Jeesuksen esimerkkiin. Jeesus ei kyllä ollut tunnettu kovana työmiehenä, vaan ennemminkin illan pitkä istujana, syömärinä ja juomarina. Epäilemättä Jeesus töitäkin jossakin vaiheessa teki, ehkä rakentajana, vai oliko tunnettu sittenkin vain rakentajan poikana.

      Martalle ja Marialle Jeesus teki selväksi, mikä on tärkeää, eikä se ollut ylenpalttinen häärääminen. Voisi ehkä myös ajatella, että osasyynä siihen, että Jeesus torjuttiin omassa kotikylässä ja oman perheen parissa oli tosiasia, että hän oli jättänyt työnteon ja vaikkapa äidistään huolehtimisen sisarustensa harteille.

      • Anonyymi

        Alhainen rienaaja!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Alhainen rienaaja!

        Sinulla on varmaan joitakin perusteluja kommentillesi. jotka ehkä haluaisit jakaa kanssamme.


    • Anonyymi

      Kirjoitetaan nyt vieläkin, vaikka ketjuun on jo ilmaantunut joitain rienaajia ilmaa pilaamaan, -heistä huolimatta!

      Suuri ongelma kutsumusteologiaa koskevassa ajattelussa on etenkin vapaissa suunnissa se, että monenkirjavaa hengellistä yksityisyrittäjyyttä ei panna kuriin eikä siihen edes haluta puuttua läheskään aina kun pitäisi. Vapaasuunta-teologia ihannoi ja pitää hengellisen työn virkoja niin korkeina, että niiden korostaminen tukahduttaa alleen kokonaan ajatuksen arkisesta työstä kutsumuksena. Suurempi ongelma on kuitenkin sen opetuksen puuttuminen lähes kokonaan että itseään tulisi alati koetella ja tutkia nöyrästi eikä luottaa yksin kuviteltuihin tuntemisiin ja ilmestyksiin.

      Tähän kun vielä seikoitetaan villihengellisyys joka sallii jokaisen ajatella pelkkien oman pääntuntemisten perusteella olevansa suoraan Jumalalta saanut kutsumuksen "suurten profeettojen" tehtäviin, -on hurmahengen keittämä myrkkykeitto valmista halukkaille juotavaksi ja juovuttavaksi. Kuka pystyy mittaamaan miten paljon vahinkoa kristikunnan asialle tällainen villihenkisyys on tuonut historian saatossa? Miten paljon se on kylvänyt eripuraa ja hajaannuksia?

      Sillä usein käy niin, että kun joku kärsimätön sielu on kuullut jo vuosikausia opetusta että hänestä voi tulla "suuri siionin herättäjä", -eikä malta pysyä hiljaa paikoillaan ja odotella oikeaa johdatusta ja koetella onko se vain ihmisten puhetta, -alkaa saada väkevämpiä päänvaikutelmia, - pian hän ei sovellukaan enää seurakunnan palvelukseen, rakentamaan yhdessä muiden kanssa seurakunnan yhteisessä valvonnassa ja rakkaudessa vaatimattomasti omalla paikallaan, vaan hän pyrkii "suurempaa kunniaa" kohti, ja kun seurakunta ei häntä kutsu, hän kutsuu itse itsensä profeetan tehtävään ja ajattelee kuviteltujen ilmestyksiensä perusteella saaneensa profeetan tehtävänsä suoraan Jumalalta.

      Sitten ajaudutaan törmäyskurssille seurakunnan kanssa ja aletaan kerätä omaa eriseuraa, julkaista itse kustannettua kirjallisuutta ja ylläpitää nettisivustoa sekä lainata kokoustiloja joihin muutama harhaileva henki aina eksyy halutessaan aina kuulla "jotain uutta".

      Sen tähden, olisi ensiarvoisen tärkeää kaikessa kutsumusajattelussa pitää kiinni siitä ettei sellaisille anneta arvoa eikä sellaisia kuulla jotka eivät ole minkään oikein opettavan seurakunnan yhteydessä ja valvonnan alla, seurakunnan kutsumina sekä lähettäminä.

      Ensin tulee olla kutsumus sisällisesti Jumalalta, -eikä sen tarvitse olla mikään kuumapää-helppoheikiltä kuultu "profetia tai ilmestys", vaan sisällinen valmius ja/tai vakava halu, tietenkin myös kykeneväisyys, mutta ilman seurakunnan antamaa ulkonaista kutsua ja valtakirjaa älköön kuunneltako ketään, nimittäin silloin jos ja kun oikein opettava seurakunta ON olemassa jonka yhteydessä olisi mahdollisuus toimia. Sillä nämä ovat itse itsensä kutsuneet, joille ei kelvannut pitää yhtä veljien ja siskojen kanssa ja jotka tulivat sopimattomaksi oman pöyhkeytensä vuoksi rakentamaan yhdessä Jeesuksen lampaiden kanssa yhteistä rakennusta.

      • Anonyymi

        Sellaista saattaa olla vapaassa maassa!

        sinäkin sait ihan vapaasti tuon suuren opetuksesi julkistaa eikä kukaan hae kotoa läpivalaisuun ja kallonporaukseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      107
      2705
    2. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2375
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      21
      2270
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1846
    5. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1600
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      167
      1324
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      277
      1138
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1014
    9. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      80
      1004
    10. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      178
      930
    Aihe