Aihe

Voiko joku auttaa

Anonyymi

Suorakulmaisen kolmion kateettien pituuksien suhde on 3:4 ja hypotenuusan pituus on 20. Laske kateettien pituudet

7

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mikä tuossa on ongelma? Perustehtävä, jonka osaa jokainen peruskoulun käynyt.

• Anonyymi

En vaan pysty ymmärtämään miten pitäisi laskea kateettien pituuksia kun en tiedä toista kateettia, koska olen yleensä laskenut tehtäviä, jossa tiesin kaksi sivua

• Anonyymi

Kyllähän nuo molemmat kateetit tiedetään, koska niiden pituusero on kerrottu. Hypotenuusan perusteella lasketaan kateettien absoluuttiset pituudet.

• Anonyymi

Kiitos

• Anonyymi

Kateettien pituuksien suhde on 3:4, eli toisen katteeton pituus on 3*a ja toisen 4*a, jollakin positiivisella reaaliluvulla a.

Sitten vain ratkaiset millä a hypotenuusaksi tulee tuo haluttu 20.

• Anonyymi

*toisen kateetin

Damn you, Autocorrect!

• Anonyymi

Koska laskusääntö on selvillä, niin ei tarvitse kuin laskea.

Kolmioita yksinkertaisempi tapaus on jana.

Jos janan pituus on 20, ja jana jaetaan kahteen osaan, joiden pituuksien suhde on 3:4, niin osien pituudet voidaan laskea myös kuten suorakulmaisen kolmion kateettien tapauksessa, koska tiedetään laskusääntö, joka tietysti on janan tapauksessa hieman yksinkertaisempi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Stockmannista kirpputori

Laatutavaratalosta kirppariksi, niin se maailma muuttuu. Pöly ja tunkkaisuus leijailee sieraimiin kun astuu Stockalle kirppariin, ennen tuoksui parfyy
      Maailman menoa
      174
      9428
    2. Mistä ihmeestä te saatte voimaa

En jaksa enää tätä koronaa. Tuskin olen ainoa ja voisi sitä pahemminkin olla, mutta en silti enää jaksa. Aloitetaan nyt vaikka sillä, että minulla on
      Maailman menoa
      365
      7046
    3. Miksi koronan annetaan nyt levitä?

Miksi rajoitustoimet ei astu voimaan heti. Nyt annetaan lomalaisten levittää virusta ympäri maata. Lisäksi rajat on auki ja virus leviää sieltäkin. Tä
      Maailman menoa
      360
      4532
    4. Miksi suomalaiset eivät lähde mellakoimaan kaduille?

Minä pitkän työuran ravintolayrittäjänä tehneenä ja kohta kotini, kesämökkini ja yritykseni menettäneenä, olisin valmis lähes mihin vain, seurauksista
      Maailman menoa
      234
      2290